• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 18
    1. #1
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,900 صلوات : 2,557
      مورد صلوات: 12,733 در 1,823
      حضور : 1 ساعت 7 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 39 وبلاگ :
      محمد آنلاین نیست.

      متن خطبه بدون نقطه علی ابن ابیطالب (علیه السلام)




      الحَمدُ لِلّهِ أَهلِ الحَمدِ ومَأواهُ، ولَهُ أَوكَدُ الحَمدِ وأَحلاهُ، وأسعَدُ الحَمدِ وأسراهُ، وأكرَمُ الحَمدِ وأولاهُ.

      الواحِدُ الأحَدُ الصمَدُ، لا والِدَ لَهُ ولا وَلَدَ.

      سَلَّطَ المُلوكَ وأعداها، وأهلَكَ العُداةَ وأدحاها، وأوصَلَ المَكارِمَ وأسراها، وسَمَكَ السَماءَ وعَلاّها، وسَطَحَ المِهادَ وطَحاها، ووَطَّدَها ودَحاها، ومَدَّها وسَوّاها، ومَهَّدَها ووَطّاها، وأعطاكُم ماءَها ومَرعاها، وأحكَمَ عَدَدَ الاُمَمِ وأحصاها، وعَدَّلَ الأعلامَ وأرساها.

      الإلهُ الأوَّلُ لا مُعادِلَ لَهُ، ولا رادَّ لِحُكمِهِ، لا إلهَ إلاّ هُوَ، المَلِكُ السلامُ، المُصَوِّرُ العَلاّمُ، الحاكِمُ الوَدودُ، المُطَهِّرُ الطاهِرُ، المَحمودُ أمرُهُ، المَعمورُ حَرَمُهُ، المَأمولُ كَرَمُهُ.

      عَلَّمَكُم كَلامَهُ، وأراكُم أعلامَهُ، وحَصَّلَ لَكُم أحكامَهُ، وحَلَّلَ حَلالَهُ، وحَرَّمَ حَرامَهُ.

      وحَمَّلَ مُحَمَّداً(ص) الرِسالَةَ، رَسولَهُ المُكَرَّمَ المُسَدَّدَ، الطُهرَ المُطَهَّرَ.

      أسعَدَاللّهُ الاُمَّةَ لِعُلُوِّ مَحَلَّهِ، وسُمُوِّ سُؤدُدِهِ، وسَدادِ أمرِهِ، وكَمالِ مُرادِهِ. أطهَرُ وُلدِآدَمَ مَولوداً، وأسطَعُهُم سُعوداً، وأطوَلُهُم عَموداً، وأرواهُم عوداً، وأصَحُّهُم عُهوداً، وأكرَمُهُم مُرداً وكُهولاً.

      صَلاةُ اللّهِ لَهُ ول‏آلِهِ الأطهارِ مُسَلَّمَةً مُكَرَّرَةً مَعدودَةً، و ِل‏آلِ وُدَّهِمُ الكِرامِ مُحَصَّلَّةً مُرَدَّدَةً ما دامَ لِلسَماءِ أمر مَرسوم وحَدّ مَعلوم.

      أرسَلَهُ رَحمَةً لَكُم، وطَهارَةً ِلأعمالِكُم، وهُدوءَ دارِكُم ودُحورَ، عارِكُم وصَلاحَ أحوالِكُم، وطاعَةً لِلّهِ ورُسُلِهِ، وعِصمَةً لَكُم ورَحمَةً.

      اِسمَعوا لَهُ وراعوا أمرَهُ، وحَلِّلوا ما حَلَّلَ، وحَرِّموا ما حَرَّمَ، واعمِدوا - رَحِمَكُمُ اللّهُ - لِدَوامِ العَمَلِ، وادحَروا الحِرصَ، واعدِموا الكَسَلَ، وادروا السَلامَةَ وحِراسَةَ المُلكِ ورَوعَها، وهَلَعَ الصُدورِ وحُلولَ كَلِّها وهَمِّها.

      هَلَكَ واللّهِ أهلُ الإصرارِ، وما وَلَدَ والِد لِلإسرارِ، كَم مُؤَمِّلٍ أمَّلَ ما أهلَكَهُ، وكَم مالٍ وسِلاحٍ أعَدَّ صارَ لِلأعداءِ عُدَّةً وعُمدَةً.

      اَللّهُمَّ لَكَ الحَمدُ ودَوامُهُ، والمُلكُ وكُمالُهُ، لا إلهَ إلاّ هُوَ، وَسِعَ كُلَّ حِلمٍ حِلمُهُ، وسَدَّدَ كُلَّ حُكمٍ حُكمُهُ، وحَدَرَ كُلَّ عِلمٍ عِلمُهُ.

      عَصَمَكُم ولَوّاكُم، ودَوامَ السلامَةِ أولاكُم، ولِلطاعَةِ سَدَّدَكُم، ولِلإسلامِ هَداكُم، ورَحِمَكُم وسَمِعَ دُعاءَكُم، وطَهَّرَ أعمالَكُم، وأصلَحَ أحوالَكُم.

      وأسألُهُ لَكُم دَوامَ السَلامَةِ، وكَمالَ السَعادَةِ، وال‏آلاءَ الدارَّةَ، والأحوالَ السارَّةَ، والحَمدُ لِلّهِ وَحدَهُ
      منبع: تبیان.
      از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
      زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

    2.  

    3. #2
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,338 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.

      علی




      با تشکر از مطلب زیبایی که درج فرموده اید . جهت اطلاع به عرض می رسانم در قرن چهارم بویژه در کتابهای ثعالبی و نوشته های صاحب بن عباد به نثر و شعر هایی برمی خوریم که واقعا بی نظیرند و علاوه بر ،نامه های بی نقطه ،انواع نثر ها و شعر هایی حیرت انگیز را می توان دید . نثرهای با یک نقطه ،یا دونقطه یا بدون یک کلمه خاص در این دوره واقعا زیباست . شاید این خطبه از آن امام علی علیه السلام نباشد چرا که در دوران آل بویه ما شاهد نثر های بالاتری ا زحیث فنی ،در زبان عربی نسبت به این خطبه هستیم .

    4. #3
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 76 صلوات : 18
      مورد صلوات: 141 در 51
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      زنده ی بیدار آنلاین نیست.



      نکته جالب در مورد این خطبه بدون نقطه این است که خط كوفي در ابتدا بدون نقطه و اعراب بود اما در سال 69 هجري قمري ابوالاسود دوئلي از شاگردان حضرت علي براين خط اعراب نهاد و ديگري به نام نصر بن عاصم نقطه گذاري كرد.و می دانیم که علی در سال 40 هجری قمری کشته شد. یعنی 29 سال قبل از افزودن نقطه به خط کوفی!!!
      ویرایش توسط زنده ی بیدار : ۱۳۸۸/۰۹/۲۰ در ساعت 01:45 AM
      ادعا های بزرگ، به شواهد و مدارک بزرگ نیاز دارند.
      کارل ساگان

    5. #4
      پاسخ یار انجمن کلام و عقاید
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 2,643 صلوات : 41
      مورد صلوات: 10,939 در 2,393
      حضور : 1 روز 7 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      گمنام آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط زنده ی بیدار نمایش پست ها
      نکته جالب در مورد این خطبه بدون نقطه این است که خط كوفي در ابتدا بدون نقطه و اعراب بود اما در سال 69 هجري قمري ابوالاسود دوئلي از شاگردان حضرت علي براين خط اعراب نهاد و ديگري به نام نصر بن عاصم نقطه گذاري كرد.و می دانیم که علی در سال 40 هجری قمری کشته شد. یعنی 29 سال قبل از افزودن نقطه به خط کوفی!!!

      اگر این جوریه پس چرا بقیه خطبه های نهج البلاغه نقطه دارد؟؟؟

    6. #5
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 76 صلوات : 18
      مورد صلوات: 141 در 51
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      زنده ی بیدار آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
      اگر این جوریه پس چرا بقیه خطبه های نهج البلاغه نقطه دارد؟؟؟
      مطلب در این است که هیچ یک از خطبه های نهج البلاغه را به بی نقطگی نمی شناسند. یعنی در آن روزگار اگر هم وجهی ادبی برای خطبه های نهج البلاغه قائل بوده اند همان فصاحت و بلاغت آنها بوده است.
      می توان تصور کرد که این خطبه ایراد شده باشد ولی ده ها سال بعد و پس از افزودن نقطه به خط کوفی به بی نقطگی آن پی برده باشند. ولی در این صورت هنگام ایراد خطبه بدلیل فقدان نقطه در خط کوفی و عدم تاثیر خاص فصاحتی و بلاغتی در زمان بی نقطگی خط کوفی بر شنوندگان و حضار کسی وجهی ادبی برای آن قائل نبوده است و آن را کاری سترگ و عجیب نمی پنداشته اند.
      ادعا های بزرگ، به شواهد و مدارک بزرگ نیاز دارند.
      کارل ساگان

    7. #6
      کارشناس پاسخگوی فلسفه و کلام
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 2,748 صلوات : 9,898
      مورد صلوات: 10,769 در 2,438
      حضور : 14 روز 12 ساعت 38 دقیقه
      دریافت : 5 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      صدیق آنلاین نیست.

      راهنما




      نقل قول نوشته اصلی توسط زنده ی بیدار نمایش پست ها
      مطلب در این است که هیچ یک از خطبه های نهج البلاغه را به بی نقطگی نمی شناسند. یعنی در آن روزگار اگر هم وجهی ادبی برای خطبه های نهج البلاغه قائل بوده اند همان فصاحت و بلاغت آنها بوده است.
      می توان تصور کرد که این خطبه ایراد شده باشد ولی ده ها سال بعد و پس از افزودن نقطه به خط کوفی به بی نقطگی آن پی برده باشند. ولی در این صورت هنگام ایراد خطبه بدلیل فقدان نقطه در خط کوفی و عدم تاثیر خاص فصاحتی و بلاغتی در زمان بی نقطگی خط کوفی بر شنوندگان و حضار کسی وجهی ادبی برای آن قائل نبوده است و آن را کاری سترگ و عجیب نمی پنداشته اند.
      سلام

      در خصوص این مطلب توجه به چند نکته اهمیت دارد:

      اولاً در برابر آنهمه فضائل و مناقب امیر بیان علی (ع) که از لحاظ عددی خارج از شمارش و از نظر ارزش و مکانت در والاترین درجه و خارج از اندیشۀ بشر عادی است و همۀ این کرامات و مقامات از طریق قرآن و روایات نبوی و اهل بیت (ع)، بنقل از شیعه و سنی، موافق و مخالف و حتی غیر مسلمانان، تأیید و نقل شده است، موضوع مطروحه در پایین ترین مرتبۀ آنهاست. و علی (ع) بدون این قبیل کرامات ادبی و گفتاری، همان انسان کامل، امیرالمؤمنین، یدالله، قدرت الله، حجة الله، فاتح خیبر، ضربته افضل من عبادة سبعین سنه و ... است.

      ثانیاً این مطلب که؛ نقطه در زمان صدور این خطبه از سوی علی (ع) وجود نداشته، فلذا برای مردم آن زمان امری تعجب آور نبوده، از اصل توانائی و کرامت علی (ع) در بیان چنین خطبه ای بدون نقطه نمی کاهد. چرا که مهم اینست که اقدام حضرت امیر به خطابت چنین خطبه ای، از سوی ایشان عالمانه و با آگاهی به چنین پدیده ای (نقطه) صورت گرفته (با توجه به علم لدنی حضرت) و برای آیندگان واجد ویژگی خاص و منحصر بفردی از لحاظ ظاهری و باطنی کلام است.

      وانگهی اگر مطلب جناب کاوه را به دقت بنگریم "در قرن چهارم بویژه در کتابهای ثعالبی و نوشته های صاحب بن عباد به نثر و شعر هایی برمی خوریم که واقعا بی نظیرند و علاوه بر ،نامه های بی نقطه ،انواع نثر ها و شعر هایی حیرت انگیز را می توان دید . نثرهای با یک نقطه ،یا دونقطه یا بدون یک کلمه خاص در این دوره واقعا زیباست" حاوی چند نکته است:

      اینکه به فرض اینکه نثر ها و شعرهایی بدون نقطه از سوی صاحبان سخن گفته شده اما در بررسی و مقایسه کلام حضرت امیر (ع) با دیگر سخنوران، از نظر ارزش محتوایی کلام و از لحاظ صناعت و بلاغت، جای دقت و تأمل و حرف و سخن فراوان است.

      علاوه بر اینکه توانائی دیگر سخنوران در خلق آثاری در حد کلام امیر و یا هم سنگ آن، ما را به معرفتی قرآنی که برای برخی "هنوز در حد شبهه باقی مانده" رهنمون می کند، و آن عبارت از "تحدی و دعوت به مقابله" است. به تأیید اکثر سخنوران و سخن سنجان کلام امیر (ع) مابین کلام خالق و مخلوق است. به فرض اینکه افرادی قادر بوده اند کلامی همچون علی (ع) ایراد کنند، از آنجائیکه با این همه توانائی و تبحر و البته عطش ...، هنوز بعد از 1400 سال و اندی، کسی و یا کسانی نتوانسته اند کلامی هم سنگ قرآن و حتی نزدیک به آن بیاورند، حقیقت آیۀ تحدی و دعوت به مقابله، را بیش از پیش بر ما روشن می سازد.

      پس در هر صورت چه این سخن منتسب به حضرت باشد و یا نباشد و چه دیگرانی هم چنین آثاری خلق کرده باشند و یا نکرده باشند و چه نقطه در آن زمان بوده یا نبوده و یا در زمانی موجب تحیر افراد بوده یا نبوده، در تمام این صورتها، خدشه ای به کرامات و مقام والای امیرالمؤمنین علی (ع) وارد نمی سازد.

      موفق باشید ...

    8. #7
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 76 صلوات : 18
      مورد صلوات: 141 در 51
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      زنده ی بیدار آنلاین نیست.



      جناب صدیق:
      1- اول آنکه کمی از این کلی گویی دست بکشید. تمنا دارم. بحث بر سر بی نقطه بودن خط عربی در آن دوران است. در متون اولیه ای که این خطبه در آن نقل شده است و فعلا به آنها دسترسی ندارم و از حافظه نقل می کنم علی ظاهرا برای مجاب ساختن فرد یا افراد مخالف آگاهانه و علم به آگاهی افراد مخالف به ارزش نقطه در خط عربی!! به ایراد این خطبه پرداخت. بنابراین به جای آن همه سخنان کلی و گاه بی ربط و یدالله و خیرالله و قدرت الله به بررسی و چند و چون مطالبی که گفتم بپرداز.
      2- تا به مسئله اشکال داوری در مسئله تحدی بدرستی پاسخ داده نشده است مطرح کردن دوباره مسئله تحدی و اشکالات آن را به روی مبارک نیاوردن بیشتر به تکرار قصه ای فکاهی شباهت دارد.
      موفق باشید
      ویرایش توسط زنده ی بیدار : ۱۳۸۸/۰۹/۲۰ در ساعت 07:54 PM
      ادعا های بزرگ، به شواهد و مدارک بزرگ نیاز دارند.
      کارل ساگان

    9. #8
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آذر/۱۳۸۸
      نوشته : 93 صلوات : 133
      مورد صلوات: 657 در 92
      حضور : 37 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      mahdi آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط زنده ی بیدار نمایش پست ها
      نکته جالب در مورد این خطبه بدون نقطه این است که خط كوفي در ابتدا بدون نقطه و اعراب بود اما در سال 69 هجري قمري ابوالاسود دوئلي از شاگردان حضرت علي براين خط اعراب نهاد و ديگري به نام نصر بن عاصم نقطه گذاري كرد.و می دانیم که علی در سال 40 هجری قمری کشته شد. یعنی 29 سال قبل از افزودن نقطه به خط کوفی!!!
      سلام
      یه سوال دارم ایا در اون موقع (حتی قبل از مولا علی)این حروف بوده اند یا نه؟
      ف ق
      بعد سوال دیگه کلماتی مانند فقه وجود داشته یا نه؟اصلا فرق بین ف و ق را چه طور قایل می شدند؟

    10. صلوات : حرم امن الهی
    11. #9
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : جنسیت آبان/۱۳۸۸
      نوشته : 76 صلوات : 18
      مورد صلوات: 141 در 51
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      زنده ی بیدار آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi نمایش پست ها
      سلام
      یه سوال دارم ایا در اون موقع (حتی قبل از مولا علی)این حروف بوده اند یا نه؟
      ف ق
      بعد سوال دیگه کلماتی مانند فقه وجود داشته یا نه؟اصلا فرق بین ف و ق را چه طور قایل می شدند؟
      دوست عزیز
      اصوات این حروف بوده است. یعنی صدای ق صدای ب صدای ث و ..
      ولی شکل مکتوب این اصوات به گونه ای بوده است که حروفی که ما اکنون به نام نقطه دار می شناسیم فاقد نقطه بوده اند.
      همچنین برای ملموس تر شدن بحث توجه شما را به یک فرد بی سواد جلب می کنم. فرد بیسواد خیلی خوب صحبت می کند ولی شکل مکتوب آنچه را بر زبان می آورد نمی داند.
      ویرایش توسط زنده ی بیدار : ۱۳۸۸/۰۹/۲۱ در ساعت 01:33 AM
      ادعا های بزرگ، به شواهد و مدارک بزرگ نیاز دارند.
      کارل ساگان

    12. #10
      کارشناس سابق تاریخی
      تاریخ عضویت : جنسیت شهریور/۱۳۸۸
      نوشته : 1,145 صلوات : 11,269
      مورد صلوات: 5,338 در 1,100
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      کاوه آنلاین نیست.



      سخنی درباره خط کوفی و خط نسخ : خط کوفی همان است که گوشه دار و درشت است و بیشتر به کار حک شدن روی اشیاءسخت مانند سنگ و آجر و غیره می آید و اما خط نسخ دارای حروف مدور و نازکی است و در تند نوشتن و بخصوص برای نوشتن بر روی پاپیروس بکار می رفته است . خط کوفی علی رغم دشواری فراوان ،رواجی تمام داشت و تقریبا تمام قرآنهائی که در سده های اول اسلام نوشته شده بهمین خط بوده است . در عصر عباسی جنبه رسمی و کتیبه ای و تزئینی خط کوفی گسترش بیشتری یافت تا سرانجام با شکل های پیچ در پیچ و ناخوانائی که یافت تنها برای تزیین بناها بکار برده شد . اما در مورد خط نسخ که از آغاز اسلام در کنار خط کوفی دیده می شود سخنان فراوانی گفته شده است . ظاهرا اولین اثر ازآن سال 22 قمری باشد.در ادامه ، برای اولین بار روی سکه ها ی قرن اول و نیز برخی پاپیروس های آن زمان به آثاری از نقطه گذاری بر می خوریم . اما این موضوع باعث نمی شود بگوییم در دوران های پیش از اسلام با نقطه گذاری آشنا نبوده اند . د رمورد دو حرف « ق » و « ف» در قرن اول و دوم مساله نقطه گذاری چندان دقیق نبود و معمولا برای ق یک نقطه میگذاشتند و ف اصلا نقطه نداشت . در خط یهودی و خط سریانی ما با نقطه هایی قرمز رنگ آشنا می شویم که به جای اعراب و حرکات کلمه به کار برده می شدند و شاید به همین علت و برخی علل جزئی دیگر بود که گروهی خط عربی را از « استرانجلو » ماخوذ می دانستند . به هر حال ما با در کنار هم قرار دادن دو مطلب یکی خط نسخ و پیدایش آن در سال 22 قمری ودیگر الگو گیری خط عربی از خطوط یهود و سریانی به این نکته متمایل می شویم که شاید در سالهایی که امیر المومنین این خطبه را فرموده باشد نقطه گذاری ،باب شده باشد . اما اینکه این خطبه از حیث ادبی جایی ندارد،ادعایی نیست که به راحتی بتوان آنرا پذیرفت ،چه آنکه ،گرچه این خط نقطه گذاری نداشته اما با کلمه های دارای نقطه که آشنا بودند و این خطبه درواقع از این جهت یک اثر زیبای ادبی بوده است که در عین حال ،که معنی و فحوای دلچسبی دارد از بسیاری از حروف استفاده نکرده است . شاید بعدها در ضبط این خطبه به جای اینکه بگویند خطبه ای که بعضی از حروف خاص را ندارد گفته اند از حروف نقطه دار بهره نبرده است . در نهایت کندو کاو درباره این خطبه نیاز به بررسی دقیق کلمه به کلمه و موقعیت زبانی آن – که آیا این واژه های بکار رفته در این خطبه در ان زمان متداول بوده است ویا اصلا این نوع ترکیب بندی ها پذیرفتنی و جالب بوده است – دارد . بهترین شخص برای دانستن این مطلب ،پژوهشگر نهج البلاغه است که هم به کتاب نهج البلاغه و هم به تاریخ قرن اول و چهارم تسلط کافی داشته باشد و نیز درعلم زبانشناسی زبده باشد . . اینکه فرموده اید خط کوفی نقطه نداشت ،کمی مشکل است چراکه در این صورت واقعا این خط قابلیت خواندن خود را از دست خواهد داد . مثلا حروف « ت ،ث ،ب ،ج،ح،خ،ف،ق،ذ،ض،ظ » را درنبود نقطه چگونه می توان تشخیص داد که مثلا سبعین است یا تسعین . پس باید گفت اگر نقطه نبوده به جایش مشخصه دیگری بوده که بتوانند حروف را از هم متمایز کنند . البته نقطه گذاری شایع نبود و لذا این مشکل در ابتدا برای قرائت های مختلف افتاد . و همین اشتباهات باعث پیدایش و استفاده کامل از نقطه گذاری شد . بنده در استدلال کلمه شاید را آوردم تا بگویم که به این مساله یقین ندارم نه اینکه اصلا قبول ندارم .
      ویرایش توسط کاوه : ۱۳۸۸/۰۹/۲۱ در ساعت 01:57 AM

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •