• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 3 از 3 نخستنخست 123
    نمایش نتایج: از شماره 21 تا 26 , از مجموع 26
    1. #21
      دوست جديد
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۹۰
      نوشته : 9 صلوات : 9
      مورد صلوات: 27 در 7
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عیسی معلم آنلاین نیست.



      [QUOTE=successive;159236]
      نقل قول نوشته اصلی توسط taghizadeh نمایش پست ها
      سلام دوست گرامی
      ادامه بدید ، من هستم .
      ‌ " فبایّ الا، ربّکما تکذّبان" یعنی کدام یک از نعمت های پروردگارتان را تکذیب می کنید؟این استفهام تقریری است که در مقام اقرار گرفتن است.
      به بیان دیگر:خداوند نعمت های دوازده گانه(قرآن،‌ خلقت انسان، تعلیم بیان، حساب منظم زمان، آفرینش گیاهان و انواع درختان، آفرینش آسمان،‌حاکمیت قوانین، آفرینش زمین با ویژگی هایش،‌ خلقت میوه ها و نخل و حبوبات و گل ها و گیاهان معطر) را با برخی جزئیات و ریزه کاری ها و اسراری که در هر یک نهفته است، بیان فرموده و سپس می خواهد جن و انس دربارة‌نعمت هایی که یکی از دیگری
      گران بهاتر و پر ارزش تر است،‌ بیندیشند. بعد وجدان درونی و عقل انسانی را مخاطب قرار می دهد و سؤال می کند که "آیا هیچ یک از این نعمت های الهی قابل انکار است" و اگر نیست،‌ چرا ولیّ نعمت خود را نمی شناسید؟
      چرا شکر منعم را به جا نمی آورید؟چرا در آستان مقدسش سر تعظیم فرود نمی آورید؟
      تکرار آیة (31 بار) به این دلیل است که می خواهد حس شکر گذاری را در انسان برانگیزد و او را به دنبال عرفان و شناخت مبدأ نعمت ها بفرستد.
      این تکرار به آن می ماند که پدری فرزند فراموش کارش را مخاطب ساخته و می گوید:آیا فراموش کردی کودکی ناتوان بودی؟چه خون جگرها برای پرورش تو خوردم!آیا فراموش کردی بیمار شدی و بهترین دکترها را برای تو حاضر ساخته و برای دارو و درمانت چه زحمت ها که نکشیدم؟آیا فراموش کردی هنگامی که به سن جوانی رسیدی و نیاز به همسر داشتی، همسر برای تو انتخاب کردم؟آیا فراموش کردی آن زمان که نیاز به خانه و زندگی و وسایل داشتی، همه چیز را برای تو فراهم ساختم و آیا ... . پس این همه سرکشی و طغیان و بی مهری و ناشکری برای چیست؟[13]
      خداوند منّان نیز نعمت های گوناگونش را به بشر فراموشکار یاد آور می شود و به دنبال ذکر هر نعمتی از او سؤال می کند تا به این وسیله فطرت خفته و وجدان غبار گرفتة او را بیدار سازد، تا با شکر گزاری و اطاعت فرمان خدا، بنده تکامل و پیشرفت کند و رحمت خویش را بیشتر از پیش نصیب او سازد.
      [13] تفسیر نمونه،‌ج 23،‌ص 113 - 114.

    2. صلوات ها 2 : bentolhodaa,ستاره ی هشتم
    3. #22
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۹۰
      نوشته : 17 صلوات : 10
      مورد صلوات: 21 در 9
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      successive آنلاین نیست.



      [quote=عیسی معلم;159508]
      نقل قول نوشته اصلی توسط successive نمایش پست ها
      ‌ " فبایّ الا، ربّکما تکذّبان" یعنی کدام یک از نعمت های پروردگارتان را تکذیب می کنید؟این استفهام تقریری است که در مقام اقرار گرفتن است.
      به بیان دیگر:خداوند نعمت های دوازده گانه(قرآن،‌ خلقت انسان، تعلیم بیان، حساب منظم زمان، آفرینش گیاهان و انواع درختان، آفرینش آسمان،‌حاکمیت قوانین، آفرینش زمین با ویژگی هایش،‌ خلقت میوه ها و نخل و حبوبات و گل ها و گیاهان معطر) را با برخی جزئیات و ریزه کاری ها و اسراری که در هر یک نهفته است، بیان فرموده و سپس می خواهد جن و انس دربارة‌نعمت هایی که یکی از دیگری
      گران بهاتر و پر ارزش تر است،‌ بیندیشند. بعد وجدان درونی و عقل انسانی را مخاطب قرار می دهد و سؤال می کند که "آیا هیچ یک از این نعمت های الهی قابل انکار است" و اگر نیست،‌ چرا ولیّ نعمت خود را نمی شناسید؟
      چرا شکر منعم را به جا نمی آورید؟چرا در آستان مقدسش سر تعظیم فرود نمی آورید؟
      تکرار آیة (31 بار) به این دلیل است که می خواهد حس شکر گذاری را در انسان برانگیزد و او را به دنبال عرفان و شناخت مبدأ نعمت ها بفرستد.
      این تکرار به آن می ماند که پدری فرزند فراموش کارش را مخاطب ساخته و می گوید:آیا فراموش کردی کودکی ناتوان بودی؟چه خون جگرها برای پرورش تو خوردم!آیا فراموش کردی بیمار شدی و بهترین دکترها را برای تو حاضر ساخته و برای دارو و درمانت چه زحمت ها که نکشیدم؟آیا فراموش کردی هنگامی که به سن جوانی رسیدی و نیاز به همسر داشتی، همسر برای تو انتخاب کردم؟آیا فراموش کردی آن زمان که نیاز به خانه و زندگی و وسایل داشتی، همه چیز را برای تو فراهم ساختم و آیا ... . پس این همه سرکشی و طغیان و بی مهری و ناشکری برای چیست؟[13]
      خداوند منّان نیز نعمت های گوناگونش را به بشر فراموشکار یاد آور می شود و به دنبال ذکر هر نعمتی از او سؤال می کند تا به این وسیله فطرت خفته و وجدان غبار گرفتة او را بیدار سازد، تا با شکر گزاری و اطاعت فرمان خدا، بنده تکامل و پیشرفت کند و رحمت خویش را بیشتر از پیش نصیب او سازد.
      [13] تفسیر نمونه،‌ج 23،‌ص 113 - 114.
      سلام عیسی جان
      در وهله اول توجه جنابعالی را به پستهای قبلی خودم جلب می کنم .
      در خصوص ریزه کاریها و جزئیات و همچنین اسراری که می گوئید کجا می توان آن را یافت ؟
      بیان اینکه نخل خرما ، انگور، ..... وجود دارد ( بیان واضحات ) چه ریزه کاری و جزئیاتی از آن می توان دریافت ؟

      ممنون از توجهتان

    4. #23
      عضو صميمي
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۹۰
      نوشته : 41 صلوات : 216
      مورد صلوات: 425 در 42
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 20 وبلاگ :
      ستاره ی هشتم آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط successive نمایش پست ها
      سلام دوست گرامی
      شما دقیقا در ابتدای سخن خود به نکته جالبی اشاره کردید :" اقرار عبارت از اخبار به حقی است برای غیر بر ضرر خود ، "
      آیا خداوند ضرر پذیر است .آیا خداوند فکر خودشو می کرده تا بهش ضرر و آسیبی نرسد؟؟؟

      علیکم السلام دوست من ...
      من به شما حق میدم ، اخه یکم تعریفش سنگینه ...
      اما اگه مجدد بخونی و رو این موضوع فکر کنی که خداوند از انسان اقرار میگیرن ، یعنی انسان اقرار میکنه که داره ضرر میکنه ، بعد متوجه میشی درسته ...

      نقل قول نوشته اصلی توسط successive نمایش پست ها
      سلام مجدد به دوست عزیز
      اولا این نوع اقراری که شما می فرمائید از شان و منزلت خداوندی به دور است .مثلا در خصوص قوم بنی اسرائیل ، با این تفاسیری که شما عنوان می کنید و با توجه به کارهای غیر انسانی که این قوم انجام دادند ،باید خداوند آنقدر خوار و ضعیف شده باشد که دیگر حرفش خریداری نداشته باشد .تکرر کلامی تا حد زیادی علاوه بر آنکه موجب یاد آوری است ، باعث کم ارزش شدن آن کلام یا فعل آن کلام می شود .آیا شما می فرمائید که خداوند دانا این را نمی دانسته؟
      علاوه بر همه اینها مگر این آیه " فبای الا ربکما تکذبا ن" دارای علامت سوال ( ؟ ) است که اینگونه برداشتی می کنید ؟ سوالی بودن و نحوه خواندن آیات چگونه مشخص می شود ؟ آیا خودمان باید هر جور خواستیم برداشت کنیم ؟

      سوما بحث تکرر و اقرار گرفتن دو مقوله جدا هستند . در مورد ذیل چه می گوئید ؟( پست قبلی بنده )

      لطفا در خصوص تکرار آیه " ولا انتم عابدون ما اعبد " در دومین سوره چهار قل که خطاب به کافرین می باشد.توضیح دهید. آیا مگر امکان پذیر است که در این سوره 6 آیه ای جمله فوق دوبار تکرار گردد
      درحالیکه از لحاظ فتحه کسره ضمه و..... دقیقا یکسان باشد وبا این حال معنی وتفسیر دیگری از آن داشت ؟ آیا دو جمله یکسان از هر لحاظ می تواند دو معنی متفاوت داشته باشد ؟ لطفا توضیح دهید ؟

      مجدد علیکم السلام ...
      دوست گرامی این حرفهای من نیست ...
      حرفهای علمای دینی است که تایید شده است و بیربط چیزی گفته نشده ...
      بنده آدرس منبع رو گذاشتم ...
      میتونین مراجعه کرده و ازشون سوالاتتون رو بپرسین ...
      التماس دعا
      غریب تر از امام زمانمون میشناسیم؟
      سلامتی و ظهور آقامون صلوات. التماس دعا

    5. صلوات : successive
    6. #24
      عضو آشنا
      تاریخ عضویت : آبان/۱۳۹۰
      نوشته : 17 صلوات : 10
      مورد صلوات: 21 در 9
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      successive آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط ستاره ی هشتم نمایش پست ها

      علیکم السلام دوست من ...
      من به شما حق میدم ، اخه یکم تعریفش سنگینه ...
      اما اگه مجدد بخونی و رو این موضوع فکر کنی که خداوند از انسان اقرار میگیرن ، یعنی انسان اقرار میکنه که داره ضرر میکنه ، بعد متوجه میشی درسته ... :gol:



      مجدد علیکم السلام ...
      دوست گرامی این حرفهای من نیست ...
      حرفهای علمای دینی است که تایید شده است و بیربط چیزی گفته نشده ...
      بنده آدرس منبع رو گذاشتم ...
      میتونین مراجعه کرده و ازشون سوالاتتون رو بپرسین ...
      التماس دعا :gol:
      سلام
      اینکه حرف علمای دین است ، دلیل نمی شود که شما چشم و گوش بسته چیزی را قبول کنی. خداوند به انسانها عقل و هوش داده که تعقل کنند.
      ا گر نمی توانستیم تعقل کنیم ، حق با شما بود .آن وقت هم دیگر خداوند نمی توانست ما را در این خصوص باز خواست کند .

    7. #25
      کارشناس پاسخگوي قرآني
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 687 صلوات : 189
      مورد صلوات: 2,472 در 652
      حضور : 1 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 1 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سعید آنلاین نیست.



      بسم الله الرحمان الرحیم

      نقل قول نوشته اصلی توسط successive نمایش پست ها
      سلام اینکه حرف علمای دین است ، دلیل نمی شود که شما چشم و گوش بسته چیزی را قبول کنی. خداوند به انسانها عقل و هوش داده که تعقل کنند. ا گر نمی توانستیم تعقل کنیم ، حق با شما بود .آن وقت هم دیگر خداوند نمی توانست ما را در این خصوص باز خواست کند .
      از امام صادق عليه السّلام در تفسير قول خداى تعالى « فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ‏» روایت شده که خدا این آیه را تكرار كرد، تا نزد اقرار كنندگان تقرير و نزد تكذيب كنندگان توبيخ و سرزنش باشد.
      لذا از نبىّ صلّى الله عليه و آله وارد شده:« آنگاه كه اين سوره بر مردم خوانده شد و ساكت شدند و چيزى نگفتند فرمود: جواب جنّ بهتر از شماست، چون وقتى اين آيه را به آنان خواندم گفتند: پروردگارا ما هيچ يك از نعمت‏هاى پروردگارمان را تكذيب نمى ‏كنيم.»
      علاوه بر اینکه تکرار این آیه مفید تاکید و توبیخ است؛ هر بار که این آیه تکرار می شود با توجه به نعمت های ذکر شده در قبل آن، آیه معنا پیدا می کند.
      تکرار کلام به جهت تاکید و تقریر و توبیخ، نزد عقلا قابل قبول است و از جهت فصاحت و بلاغت ستودنی است. اگر قرار باشد بدون توجه به این اصول عقلایی محاوره کسی قضاوت کند و بگوید تکرار آیه بی فایده است این قضاوت او تحمیل نظر خود بر قرآن و تفسیر به رای است و شایسته نکوهش.
      موفق باشید
      ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۰/۱۱/۱۵ در ساعت 11:10 PM

    8. صلوات ها 2 : ashr,mmaahhddii
    9. #26
      کارشناس پاسخگوي قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 1,134 صلوات : 1,331
      مورد صلوات: 5,143 در 1,067
      حضور : 6 روز 6 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 16 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عمار آنلاین نیست.

      پست جمع بندي موضوع.




      پرسش:
      تکرارآیه " فبای الا ربکما تکذبا ن" در سوره الرحمن که 31 بار تکرار گردیده است توضیح دهید.مگر نه اینست که خداوند بزرگ فرموده است " اگر می توانید آیه ای مثل یک آیه از قرآن بیاورید " پس اینهمه جملات تکراری در قرآن به چه معناست ؟


      پاسخ:
      طبرسی در مجمع البیان در این رابطه می نویسد:«و امّا جهت تكرار اين آيه در اين سوره اقرار گرفتن به آن نعمتهاى معدود و تاكيد در تذكّر به تمام آنها است، پس هر كجا كه خداى سبحان نعمتى را كه انعام به آن نموده ياد ميكند اقرار مي گيرد بر آن و توبيخ ميكند بر تكذيب به آن چنانکه مردى به ديگرى مي گويد:
      (اما احسنت اليك حين اطلقت لك مالا اما احسنت اليك حين ملكتك عقارا اما احسنت اليك حين بنيت لك دارا) آيا من احسان بتو نكردم وقتى كه مالى را در اختيار تو گذاردم، آيا من بتو نيكى نكردم وقتى كه بتو زمين و ملكى بخشيدم، آيا من به تو خدمت نكردم وقتى كه خانه ‏اى براى تو ساختم، پس تكرار در آن خوبست براى اختلاف آنچه را كه اقرار به آن كرده، و مثل آن در كلام عرب و اشعار ايشان زياد است.
      از امام صادق عليه السّلام در تفسير قول خداى تعالى « فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ‏» روایت شده که خدا این آیه را تكرار كرد، تا نزد اقرار كنندگان تقرير و نزد تكذيب كنندگان توبيخ و سرزنش باشد.
      لذا از نبىّ صلّى الله عليه و آله وارد شده:« آنگاه كه اين سوره بر مردم خوانده شد و ساكت شدند و چيزى نگفتند فرمود: جواب جنّ بهتر از شماست، چون وقتى اين آيه را به آنان خواندم گفتند: پروردگارا ما هيچ يك از نعمت‏هاى پروردگارمان را تكذيب نمى ‏كنيم.»
      علاوه بر اینکه تکرار این آیه مفید تاکید و توبیخ است؛ هر بار که این آیه تکرار می شود با توجه به نعمت های ذکر شده در قبل آن، آیه معنا پیدا می کند.
      تکرار کلام به جهت تاکید و تقریر و توبیخ، نزد عقلا قابل قبول است و از جهت فصاحت و بلاغت ستودنی است. اگر قرار باشد بدون توجه به این اصول عقلایی محاوره کسی قضاوت کند و بگوید تکرار آیه بی فایده است این قضاوت او تحمیل نظر خود بر قرآن و تفسیر به رای است و شایسته نکوهش.

      الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

      آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
      فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




    صفحه 3 از 3 نخستنخست 123

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    موضوعات مشابه

    1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
      توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
      پاسخ: 12
      آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, 01:36 AM
    2. پاسخ: 126
      آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, 11:54 AM
    3. یک بحث داغ "اسلام" و "ملی گرایی"
      توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
      پاسخ: 16
      آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, 11:55 AM
    4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
      توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
      پاسخ: 10
      آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, 06:09 PM
    5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
      توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
      پاسخ: 3
      آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, 07:06 PM

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •