ورود به حساب ثبت نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی “ ورود به حساب” کلیک کنید.





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمیشود، اینجا را کلیک کنید.





کاربران گرامی با توجه به طراحی و راه اندازی قالب واکنش گرا و نهایی شدن این پرسه گسترده ، ممکن است اختلالاتی در دسترسی به انجمن ایجاد شود ، لطفا تا رونمایی از قالب جدید ما را همراهی نمایید...
از صبر و شکیبایی شما متشکریم ...
صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 61
  1. #1
    rink آواتار ها
    عضو آشنا
    عضویت
    تیر 1390
    نوشته
    14
    0
    69
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    شک بین حیض و استحاضه

    با سلام
    اگر از شب تا فردا ظهر مرتب در داخل خون باشد و زمان هم زمان حیض باشد اما نسبت به قبل احتمال قطع شدن استمرار وجود داشته باشد یعنی قبلا هم شده که یک روز قطع شده و بعد حیض شروع شده باید چه کرد ؟
    می توان روزه را باز کرد؟
    آیا باقی ماندن برروزه اگر بعد بفهمیم حیض بوده مورد دارد و اگر بعد از ظهر بفهمیم نمی توان روزه را باز کرد؟
    ممنون
  2. # ADS
    Circuit advertisement
    عضویت
    Always
    نوشته
    Many
    تبلیغات ...تبلیغات ... تبلیغات ...
     

  3. #2
    شفا آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی انجمن فقه و احکام شرعی
    عضویت
    مهر 1388
    علاقه ها
    فقه جعفري
    نوشته
    2,314
    5,178
    9,345
    حضور
    43 روز 23 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    با سلام
    این شخص که بصورت صحیح اختبار نکرده باید احتیاط کند بین تروک حائض و اعمال استحاضه
    به این معنی که
    مطابق به دستور استحاضه نماز بخواند و روزه بگیرد اما محرمات حائض را ترک کند

    نقل قول نوشته اصلی توسط rink نمایش پست ها
    اگر بعد از ظهر بفهمیم نمی توان روزه را باز کرد؟
    هر زمانیکه شخص حائض شود می تواند روزه را باز کند چون در واقع روزه نیست



  4. #3
    صادقانه آواتار ها
    عضو كوشا
    عضویت
    دی 1389
    علاقه ها
    حقیقت/ راستی/
    نوشته
    150
    645
    1,147
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را داشته باشد و روزه ماه رمضان را افطار کند و بعد بفهمد استحاضه بوده تکلیفش چیست؟
    مقلد اقای خامنه ای
    برای سلامتی اقا و تعجیل درظهورش و هدیه به روح پدر مرحومم یک صلوات

    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
  5. #4
    نور آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی انجمن فقه و احکام شرعی
    عضویت
    فروردین 1390
    نوشته
    4,003
    14,002
    16,052
    حضور
    32 روز 19 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادقانه نمایش پست ها
    اگر خونی ببیند که نشانه های حیض را داشته باشد و روزه ماه رمضان را افطار کند و بعد بفهمد استحاضه بوده تکلیفش چیست؟

    با سلام و آرزوی قبولی طاعات
    بهتر بود در ضمن سوالتان قید می فرمودید که عادت فرد وقتیه است یا خیر؟
    زنى كه عادت وقتيه دارد(یا وقتیه و عددیه است)، اگر در وقت عادت خود يا دو سه روز پيش از عادت يا دو سه روز بعد از عادت، خون ببيند به طورى كه بگويند حيض راجلو يا عقب انداخته، اگر چه آن خون نشانه‏ هاى حيض را نداشته باشد، بايد به احكامى كه براى زنهاى حائض گفته شده، رفتار نمايد و عبادت را ترک کند، و اگر بعد بفهمد حيض نبوده،مثل آنكه پيش از سه روز پاك شود، بايد عبادتهايى را كه بجا نياورده قضا نمايد.
    مبتدئه و مضطربه و ناسيه و زنى كه عادت عدديه دارد، اگر خونى ببينند كه نشانه‏ هاى حيض داشته باشد يا يقين كنند كه سه روز طول می‏كشد، بايد عبادت را ترك كنند. و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده، بايد عبادتهايى را كه بجانياورده‏ اند، قضا نمايند. ولى اگر يقين نكنند كه تا سه روز طول مى‏كشد و نشانه‏ هاى حيض را هم نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز كارهاى استحاضه را بجا آورند و كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك نمايند. و چنانچه پيش از سه روز پاك نشدند، بايد آن را حيض قرار دهند.
    اگر طبق مساله بالا رفتار کرده اید،یک روز قضا به ازای هر روز که روزه نگرفته اید باید بگیرید.
    رساله امام خمینی،م488و 500و493
  6. #5
    maryam آواتار ها
    عضو حرفه‌ ای
    عضویت
    اسفند 1388
    علاقه ها
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,156
    24,829
    19,374
    حضور
    1 روز 1 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    سلام علیکم
    1.کسی که عادت وقتیه و عددیه داشته و دو ماه این ریتم بهم بخورد میتوان او را از این مقدار خارج کرد تا بر اساس اصول دیگر برایش وقت حیض و استحاضه معین کرد؟در اصل سوالم این هست که چند دوره بهم ریختن عادت ، شخص را از گروه وقتیه و عددیه خارج میکند؟

    2.شخصی مقلد حضرت ایه الله مکارم بود و با بنده تماس گرفت و گفت استحاضه قلیله شده(با تمام شرایطی که تعریف کرد مشخص شد استحاضه است) و وقتی با دفتر مرجعش تماس گرفته ؛ وجود خون در داخل بدن را دلیل بر باطل شدن روزه دانستند.آیا این مطلب صادق است؟
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان
  7. #6
    نور آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی انجمن فقه و احکام شرعی
    عضویت
    فروردین 1390
    نوشته
    4,003
    14,002
    16,052
    حضور
    32 روز 19 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    1.کسی که عادت وقتیه و عددیه داشته و دو ماه این ریتم بهم بخورد میتوان او را از این مقدار خارج کرد تا بر اساس اصول دیگر برایش وقت حیض و استحاضه معین کرد؟در اصل سوالم این هست که چند دوره بهم ریختن عادت ، شخص را از گروه وقتیه و عددیه خارج میکند؟
    با سلام و آرزوی قبولی طاعات
    زنى كه در حيض عادت دارد، چه در وقت‏ حيض عادت داشته باشد چه در عدد حيض، يا هم در وقت و هم در عدد آن، اگر دو ماه پشت ‏سر هم بر خلاف عادت خود خونى ببيند كه وقت آن يا شماره روزهاى آن يا هم وقت و هم شماره روزهاى آن يكى باشد، عادتش بر می‏گردد به آنچه در اين دو ماه ديده است. مثلا اگر از روز اول ماه تا هفتم خون میديده و پاك می‏شده چنانچه دو ماه از دهم تا هفدهم ماه، خون ببيند و پاك شود، از دهم تا هفدهم عادت او میشود.
    رساله مراجع،م501
    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    2.شخصی مقلد حضرت ایه الله مکارم بود و با بنده تماس گرفت و گفت استحاضه قلیله شده(با تمام شرایطی که تعریف کرد مشخص شد استحاضه است) و وقتی با دفتر مرجعش تماس گرفته ؛ وجود خون در داخل بدن را دلیل بر باطل شدن روزه دانستند.آیا این مطلب صادق است؟
    بله ،ملاک باطن بدن است،یعنی اگر خانمی لکه بینی داشته باشد(به حالت استحاضه قلیله) ولی این لکه ها هرچند به مقدار کم از باطن اتصال و استمرار داشته باشد،در صورتی که سه روز کامل ادامه یابد و سایر شرایط حیض را داشته باشد(مثل اینکه در وقت عادتش این لکه ها را می بیند) حیض محسوب شده و روزه را باطل میکند.
    استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی
    ویرایش توسط نور : 1390/06/04 در ساعت 16:57
  8. #7
    maryam آواتار ها
    عضو حرفه‌ ای
    عضویت
    اسفند 1388
    علاقه ها
    عقاید اسلامی
    نوشته
    2,156
    24,829
    19,374
    حضور
    1 روز 1 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    سلام علیکم
    ممنون از پاسخگویتان

    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    این لکه ها هرچند به مقدار کم از باطن اتصال و استمرار داشته باشد،در صورتی که سه روز کامل ادامه یابد و سایر شرایط حیض را داشته باشد(مثل اینکه در وقت عادتش این لکه ها را می بیند) حیض محسوب شده و روزه را باطل میکند.
    این مقدار لکه بینی بعد از زمان حیضشان بوده و هیچ کدام از شرایط خون حیض را نداشت.همانطور که عرض کردم تمام شرایط استحاضه را داشت

    من اهمیت وجود خون در باطن را وقتی استحاضه است متوجه نمیشوم.وقتی کامل مطمن است که مستحاضه است دیگر وجود خون در باطن چه اهمیتی دارد؟
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    مقربان
  9. #8
    نور آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی انجمن فقه و احکام شرعی
    عضویت
    فروردین 1390
    نوشته
    4,003
    14,002
    16,052
    حضور
    32 روز 19 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    این مقدار لکه بینی بعد از زمان حیضشان بوده و هیچ کدام از شرایط خون حیض را نداشت.همانطور که عرض کردم تمام شرایط استحاضه را داشت من اهمیت وجود خون در باطن را وقتی استحاضه است متوجه نمیشوم.وقتی کامل مطمن است که مستحاضه است دیگر وجود خون در باطن چه اهمیتی دارد؟
    با سلام واحترام
    اگر با حیض قبلی ده روز فاصله افتاده باشد و این لکه بینی ها هر چند کم، سه روز کامل در باطن باشد و به نظر آیه الله مکارم بیشتر از 5 دقیقه از باطن قطع نشود،حیض محسوب می شود و همین که خون است نشانه اصلی حیض را دارد، گرچه بقیه نشانه ها اعم از فشار و سوزش و گرم و غلیظ بودن را نداشته باشد.
    استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی
  10. #9
    عترت آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
    عضویت
    مهر 1388
    نوشته
    491
    4,284
    3,607
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط rink نمایش پست ها
    اگر از شب تا فردا ظهر مرتب در داخل خون باشد و زمان هم زمان حیض باشد اما نسبت به قبل احتمال قطع شدن استمرار وجود داشته باشد یعنی قبلا هم شده که یک روز قطع شده و بعد حیض شروع شده باید چه کرد ؟ می توان روزه را باز کرد؟
    در این باره می توانید از این پاسخ بهره مند شوید :
    بهتر بود در ضمن سوالتان قید می فرمودید که عادت فرد وقتیه است یا خیر؟ زنى كه عادت وقتيه دارد(یا وقتیه و عددیه است)، اگر در وقت عادت خود يا دو سه روز پيش از عادت يا دو سه روز بعد از عادت، خون ببيند به طورى كه بگويند حيض راجلو يا عقب انداخته، اگر چه آن خون نشانه‏ هاى حيض را نداشته باشد، بايد به احكامى كه براى زنهاى حائض گفته شده، رفتار نمايد و عبادت را ترک کند، و اگر بعد بفهمد حيض نبوده،مثل آنكه پيش از سه روز پاك شود، بايد عبادتهايى را كه بجا نياورده قضا نمايد. مبتدئه و مضطربه و ناسيه و زنى كه عادت عدديه دارد، اگر خونى ببينند كه نشانه‏ هاى حيض داشته باشد يا يقين كنند كه سه روز طول می‏كشد، بايد عبادت را ترك كنند. و چنانچه بعد بفهمند حيض نبوده، بايد عبادتهايى را كه بجانياورده‏ اند، قضا نمايند. ولى اگر يقين نكنند كه تا سه روز طول مى‏كشد و نشانه‏ هاى حيض را هم نداشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد تا سه روز كارهاى استحاضه را بجا آورند و كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك نمايند. و چنانچه پيش از سه روز پاك نشدند، بايد آن را حيض قرار دهند. اگر طبق مساله بالا رفتار کرده اید،یک روز قضا به ازای هر روز که روزه نگرفته اید باید بگیرید. رساله امام خمینی،م488و 500و493
  11. #10
    عترت آواتار ها
    کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
    عضویت
    مهر 1388
    نوشته
    491
    4,284
    3,607
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    سلام علیکم 1.کسی که عادت وقتیه و عددیه داشته و دو ماه این ریتم بهم بخورد میتوان او را از این مقدار خارج کرد تا بر اساس اصول دیگر برایش وقت حیض و استحاضه معین کرد؟در اصل سوالم این هست که چند دوره بهم ریختن عادت ، شخص را از گروه وقتیه و عددیه خارج میکند؟
    با سلام وتشکر
    علاوه بر پاسخ استاد گرامی نور توجه به نکات زیر بی فایده نیست:
    به هم خوردن عدد عادت به دو گونه است:1- با تجاوز از ده روز ، مثل این که عادت شخصی همیشه 7روزه بوده وپس از آن تا مدتها بیش از ده روز خون می بیند و2- دو بار غیر مماثل خون ببیند مثلآ عادت او همیشه7روزه بوده سپس یک بار 8روزه وباردیگر 9روزه خون دیده باشد در این باره دیدگاه مراجع عظام متفاوت است .
    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    2.شخصی مقلد حضرت ایه الله مکارم بود و با بنده تماس گرفت و گفت استحاضه قلیله شده(با تمام شرایطی که تعریف کرد مشخص شد استحاضه است) و وقتی با دفتر مرجعش تماس گرفته ؛ وجود خون در داخل بدن را دلیل بر باطل شدن روزه دانستند.آیا این مطلب صادق است؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam نمایش پست ها
    این مقدار لکه بینی بعد از زمان حیضشان بوده و هیچ کدام از شرایط خون حیض را نداشت.همانطور که عرض کردم تمام شرایط استحاضه را داشت
    زن مستحاضه در حکم زن طاهر است ووظیفه عبادت داردواگر استحاضه او قلیله بوده روزه اش صحیح است ،امادر برخی موارد اگر از اتمام حیض ده روز بگذرد (حتی با وجود استحاضه در این بین )وپس از آن خونی با شرایط ونشانه حیض ببیند در بازهم حکم حیض خواهد بود .
    در این مورد باید به مسائل دقیقی توجه شود که می توانند مسئله راتلفنی ازکارشناسان مرکز ملی سوأل نمایند.
صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از 1394/02/17, 09:02 : 3

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •