• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 10 123 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 93
    1. #1
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 1,270 صلوات : 2
      مورد صلوات: 1,004 در 570
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      موبدیار مهران آنلاین نیست.

      چرا احسن الخالقین؟مگر چند خالق هست؟




      دوستان و استادان گرامی
      درود
      چرا خداوند در قرآن می فرماید: تبارک الله احسن الخالقین
      مگر بجز خداوند خالق دیگری هم هست؟
      آیا آن خالق مخلوق خداوند است یا از ازل بوده است؟
      چرا خلق مگس به دست اهریمن، شرک در خلق به شمار می آید و این نکته شرک در خلق نیست؟
      ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۶/۲۲ در ساعت 08:57 PM

    2.  

    3. #2
      مدیر اجرایی سایت
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,383 صلوات : 10,525
      مورد صلوات: 15,569 در 1,391
      حضور : 22 روز 20 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 38 آپلود : 1
      گالری : 316 وبلاگ : 0
      فریاد : اللهم صل علی محمد و آل محمد
      Mehrabon
      مدیر اجرایی هم اکنون آنلاین است.



      سلام عليكم

      جواب پرسش شما با استفاده از قران كريم وروايتي از امير المومنين علي عليه السلام:

      " و الهکم اله واحد لا اله الا هو الرحمن الرحیم"

      خدای شما خدایی است یگانه ، جز او خدایی نیست او رحمان و رحیم است.

      سوره ی مبارکه ی بقره آیه ی163


      " ....واعلم یا بنی! انه لو کان لربک شریک لاتتک رسله، و لرأیت آثار ملکه و سلطانه و لعرفت افعاله و صفاته و لکنه اله واحد کما وصف نفسه، لا یضاده قی ملکه احد و لا یزول ابدا و لم یزل، اول قبل الاشیاء بلا اولیة و آخر بعد الاشیاء بلا نهایة..."

      و بدان ای پسرم که اگر پروردگارت را شریکی بود، رسولانش به سوی تو می آمدند و هر آینه آثار سلطنت و حکومتش را می دیدی و با افعال و صفاتش آشنا می گشتی لکن پروردگارت خدایی واحد است آنچنان که خود، خودش را وصف کرده است. هیچ کس در ملکش ضد او نیست و هیچگاه از میان نمی رود و ابدی است، اول است قبل از هر چیزی، بدون اولیت و آخر است بعد از هز چیزی ولی بی نهایت.

      نهج البلاغه بخش نامه ها، نامه ی 31


    4. #3
      مدیر اجرایی سایت
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 1,383 صلوات : 10,525
      مورد صلوات: 15,569 در 1,391
      حضور : 22 روز 20 ساعت 23 دقیقه
      دریافت : 38 آپلود : 1
      گالری : 316 وبلاگ : 0
      فریاد : اللهم صل علی محمد و آل محمد
      Mehrabon
      مدیر اجرایی هم اکنون آنلاین است.



      اما اينكه چرا خداوند در اين آيه اي كه مرقوم نموده ايد از تركيب احسن الخالقين استفاده نموده پاسخ بدين صورت است:
      1- کلمه شریفه " احسن الخالقین" دو مورد در قرآن کریم بکار رفته است یکی آیه 14 سوره مؤمنون و دیگری در آیه 125 سور ه صافات.
      2- باید توجه داشت که" خالق" از ماده خلق، و خلق در اصل به معنی اندازه‏گیری است، هنگامی که یک قطعه چرم را برای بریدن، اندازه‏گیری می‏کنند، عرب واژه" خلق" در باره آن به کار می‏برد، و از آنجا که در آفرینش مساله اندازه‏گیری بیش از همه چیز اهمیت دارد این کلمه خلق در باره آن به کار رفته است...
      و کلمه خلق به معنی اندازه‏گیری و صنعت در باره غیر خداوند نیز صادق است، ولی البته خلق خدا با خلق غیر او از جهات گوناگونی متفاوت است:
      الف- خداوند ماده و صورت اشیاء را می‏آفریند، در حالی که اگر انسان بخواهد چیزی ایجاد کند تنها می‏تواند با استفاده از مواد موجود این جهان صورت تازه‏ای به آن ببخشد مثلا از مصالح ساختمانی خانه‏ای بسازد، یا از آهن و فولاد، اتومبیل یا کارخانه‏ای اختراع کند.
      ب- از سویی دیگر خلقت و آفرینش خداوند، نامحدود است و او آفریدگار همه چیز است *اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ*[i]در حالی انسان موجودات بسیار محدودی را می‏تواند ابداع کند، و گاه توأم با انواع ضعفها و نقصها است که در جریان عمل باید آنها را تکمیل کند، اما خلق و ابداع پروردگار خالی از هر گونه عیب و نقص است.
      ج- از سوی سوم در آنجا که انسان توانایی بر این امر پیدا می‏کند، آن نیز به اذن‏ و فرمان خدا است که بی اذن او در عالم حتی برگی بر درختی نمی‏جنبد؛ چنان که در باره حضرت مسیح (ع) در سوره مائده می‏خوانیم *وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی*[ii]در آن هنگام که تو از گل، صورتی همچون صورت پرنده به اذن من خلق می‏کردی".[iii]

      [i]- سوره رعد آیه 16.

      [ii]- سوره مائده آیه 110.


      [iii]-تفسیر نمونه، ج‏14، ص 209 و 210.
      منبع پايگاه حوزه

    5. #4
      کارشناس پاسخگوي قرآنی
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۸۸
      نوشته : 1,134 صلوات : 1,331
      مورد صلوات: 5,143 در 1,067
      حضور : 6 روز 6 ساعت 17 دقیقه
      دریافت : 16 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      عمار آنلاین نیست.



      با سلام و عرض ادب
      در تحلیل ایه شریفه و در راستای فرمایشات شما باید بحث را در چند محور مورد توجه قرار داد :
      الف : معنای خلق کردن و خالق بودن.
      ب : معنای احسن الخالقین بودن.
      ج : رابطه متعدد بودن بودن خالقها با یگانگی خداوند متعال.

      اما بررس دقیق این نکات:
      بخش اول: معنای خلق
      اصل معنای خلق به معنای تقدیر است. یعنی جمع آوردن اجزای یک شیء.
      و این جمع آوردن اجزای یک شی یا مشخص کردن مقدار یک شی به دو گونه می تواند محقق شود :
      الف : ابتکاری و ابداعی یعنی اجزای که اصلا موجود نبوده اند به وجود بیانند با مقدار مشخص.
      ب : غیر قسم اول. یعنی جمع کردن اجزایی که موجود بوده اند و ترکیب اجزایی که موجود هستند.

      قسم اول مخصوص خداوند متعال است. و ایاتی از قران کریم که خالقیت را به خداوند متعال نسبت میدهد منظور این قسمت است.
      أَ وَ لَمْ يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِير.
      آيا نمى‏بينند كه خدا چگونه مخلوق را مى‏آفريند و پس از نيستى بازش مى‏گرداند؟ اين كار بر خدا آسان است. (19/ عنکبوت)
      همانطور که می بینیم در این ایه ابدا و آغاز خلقت به خداوند متعال نسبت داده شده است، نه مطلق همه خلقها.

      در قسم دوم غیر خداوند را هم می توان خالق نامید :
      کما اینکه در قران خلق را به غیر خداوند هم نسبت داده اند.
      أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّه.‏
      ا، برايتان آورده‏ام من از گِل، چيزى به شكل پرنده خلق میکنم سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏گردد "(49/ ال عمران).
      وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي‏.
      و تو از طین چیزی به شکل پرنده خلق میکنی.( 110/ مائده)

      در این دو ایه خلق کردن به غیر خداوند متعال نسبت داده شده است و خود قران غیر خدا را خالق میداند.
      تعبیر دیگر از این بخش :
      خالقیت و خلق کردن به گونه است :
      الف : خالقی که مستقل است.
      ب : خالقی که غیر مستقل است.
      اولی مخصوص خداوند متعال است.
      و دومی غیر خداوند هم هست.

      خلاصه
      اگر سوال شود :
      مگر چند خالق داریم؟
      در جواب می گوییم :
      از آنجا که خلق و خالق بودن دو معنی دارد و به دو گونه به کار می رود؛ ا
      گر منظور شما معنای اول و کاربرد اول باشد جواب این است که خالقیت مخصوص خداوند است و تنها یک خالق داریم.
      و اگر منظور بخش دوم باشد؛ غیر خداوند هم می تواند خالق باشد.

      بخش دوم : تحلیل معنای احسن الخالقین
      با توجه به انچه گذشت ما میتوانیم خالقیت را به غیر خداوند نیز نسبت دهیم. وقتی خالقیت به غیر خداوند نسبت داده میشود بحث مقایسه مطرح میشود که کدام خالق بهتر خلق میکند؟
      و جواب از هر دو زاویه قابل طرح است :

      کسی که خلق ابداعی دارد احسن و بهتر از کسی که خلق غیر ابداعی دارد. و همچنین کسی که مستقلا خلق می کند بهتر و احسن است از کسی که غیر مستقل خلق می کند.
      نکته : میتوان در معنای این ایه این را نیز مورد توجه قرار داد حتی اگر منظور خالقیت ابداعی نباشد با توجه به شناختی که از خداوند متعال داریم ( علم مطلق / قدرت مطلق / و حکمت ) حتی در خلق غیر ابداعی نیز خداوند متعال احسن و بهترین است به پشتوانه همین علم و قدرت و حکمت.

      بخش سوم:
      به نظرم با توجه به مطالب مطرح شده این بخش هم واضح شده باشد.
      اگر کسی معتقد باشد که خالقهای مستقل و خالق های ابداعی ( خلق از عدم ) متعدد هستند این اعتقاد به تعدد خداوند است.
      ولی اگر منظور خالقیت غیر مستقل باشد یا منظور هر دو باشد این تعدد خداوند را به دنبال ندارد.

      جمع بندی
      وقتی گفته میشود خداوند متعال احسن الخالقین هست :
      یا مقایسه بین خالق مستقل و غیر مستقلین هست و یا مقایسه خالق ابداعی و غیر ابداعی؛
      و قطعا خداوند متعال احسن الخالقین است :
      زیرا از طرفی خالق مستقل و ابداعی احسن از خالق غیر مستقل و غیر ابداعی هست.
      و از طرفی خداوند متعال به پشتوانه علم و قدرت و حکمتش حتی در آن مواردی که خلقش ابداعی نباشد احسن و بهترین هست.

      1- مفردات راغب در معنای کلمه خلق. و المیزان ج 3 ص 312 .

      الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

      آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
      فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




    6. #5
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 6,660 صلوات : 2,817
      مورد صلوات: 23,260 در 5,907
      حضور : 29 روز 11 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : و همه اوست
      Sepasgozar
      حامد آنلاین نیست.



      سلام
      اسلام دین توحید است بلکه اسلام مدعی توحید در همه ادیان و مذاهب است . بر اساس این اصل قویم باید به سراغ فهم تعبیرات قرآنی در مورد خدای یکتا برویم .
      قرآن کریم خدایی را به ما معرفی می کند که همه جا ملک خدایی اوست . موجودات عالم جز تجلی و ظهور او نیستند .
      خدای متعال افعالی دارد که آثارآن در تمام دار هستی قابل مشاهده است و همه این افعال را در شوون مختلفی به ظهور می رساند که هر یک در ظهور آن فعل نقش خاصی دارند و چون همه این ظهورات و تجلیات به یک لحاظ فانی در اویند بلکه اویند در یک تعبیر همه افعال را به خود نسبت می دهد : الله خالق کل شی و در جای دیگر و با لحاظ حضور همه تجلیات در تحقق خالقیت او و به تعبیری با یک نگاه تکثر گرایانه خود را اصل و اساس همه افعالی معرفی می کند که در کار خلقت حضور داشته اند : فتبارک الله احسن الخالقین
      پس حقیقت هستی ، حقیقت واحد کثیر است . این موضوع را در بسیاری دیگر از تعبیرات قرآن در مورد افعال خدای متعال می توان دید مثلا :
      در گرفتن جان یکجا به خود یک جا به ملک الموت و یک جا به فرشتگان گیرنده جان نسبت می دهد
      در خوار کردن کافران یک جا به خود و یک جا به مومنین نسبت می دهد
      در شفاعت یک جا به خود اختصاص می دهد و یک جا آنرا برای بندگان صالح مورد رضایت ثابت می کند
      اگر این توحید را خوب بفهمیم راز تعابیر مختلف قرآنی مشخص می شود لذا تعبیر احسن الخالقین با لحاظ حضور و نقش تمام اسباب در خلقت یا با توجه به همان نگاه تکثرگرایانه است و نمونه نگاه وحدت گرا در خالقیت این بیان قرآنی است : الله خالق کل شی . دقت فرمایید
      موفق در پناه حق
      هردو عالم یک فروغ روی اوست




    7. #6
      عضو ماندگار
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 591 صلوات : 1,168
      مورد صلوات: 2,858 در 577
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      زمزم آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط موبدیار مهران نمایش پست ها
      دوستان و استادان گرامی
      درود
      چرا خداوند در قرآن می فرماید: تبارک الله احسن الخالقین
      مگر بجز خداوند خالق دیگری هم هست؟
      آیا آن خالق مخلوق خداوند است یا از ازل بوده است؟
      چرا خلق مگس به دست اهریمن، شرک در خلق به شمار می آید و این نکته شرک در خلق نیست؟

      بسم الله الرحمن الرحیم

      لا موثر فی الوجود الاّ الله مستقلاّ ؛ این عبارت یعنی توحید افعالی.


      توحید افعالی و توحید در خالقیت یعنی تنها فاعل مستقل و بالذات خداوند است و تنها اثر گذار مستقل اوست. یعنی در فاعلیت و اثر گذاریش وابسته به غیر خود نیست.

      با این توضیح حال میگوییم بلی خالق های دیگر نیز وجود دارد مثل اینکه هنرمندی به خلق اثر هنری میپردازد . در اینجا اونیز به نحوی خالق است ولی چه خلقی ؟ خالقی وابسته به خداوند که خالقیتش در طول خالقیت الله است یعنی خداوند او را خلق کرده است تا خود خالق افعالی باشد و اثرگذار است ولی تأثیر گذاریش وابسته به به خداوند است یعنی خدا خواسته و اراده نموده است که انسان موجودی تأثیر گذار و فاعل و خالق باشد و کاملا وابسته به خداوند است.
      حال خداوند خود را بهترین خلق کنندگان معرفی میکند یعنی فعلی از او صادر شده است که هیچ خالقی قادر به انجامش نیست.
      این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

    8. #7
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 1,270 صلوات : 2
      مورد صلوات: 1,004 در 570
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      موبدیار مهران آنلاین نیست.



      استادان گرامی مدیر اجرایی، عمار، حامد و زمزم گرامی
      درود
      از نوشته های شما بسیار آموختم.
      راستش از دید خود من هم همینگونه بود که شما نوشتید. ولی نوشته شما کارشناسانه بود و دیدگاه من یک نتیجه گیری عامیانه.
      آنچه که میماند، تهمت چند خدایی و ثنویت و شرک در پرستش، شرک در خلق و ... است که شماری از استادان وبگاه آسکدین است که به ما زرتشتیان بسته اند.
      در همه اوستا، حتی وندیداد، اهورامزدا، به یگانگی در خلق و آفرینش و پرستش و .... شناخته شده است. ایزدان گوناگون و اهریمن گرچه که خود یک گونه تحریف و انحراف هستند، ولی باز هم در این تحریف و انحراف برای سازگاری با یگانگی زرتشتی، همگی در رده پایین تر از اهورامزدا و به خواست و دستور او - نگهبان و نگهدار هستند. اهریمن نیز نیستی است، در وندیداد که خرافی ترین بخش نوشته های ساسانی است، اهریمن در حد آفریدن مگس یاد شده است. او با کاستن از هستی نیکی هایی که آفریده خداوند هستند {90% آنها صفتهای انسان هستند)، بدیها یعنی دیوها را از جمله دیو خشم، دیو شهوت، دیو بدچشمی، دیو حسد، دیو آز، دیو خودخواهی و .... پدید می آورد.
      استادان گرامی با روشی که احسن الخالقین را بررسی کردید، این موضوع را هم بررسی کنید.

    9. #8
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 6,660 صلوات : 2,817
      مورد صلوات: 23,260 در 5,907
      حضور : 29 روز 11 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : و همه اوست
      Sepasgozar
      حامد آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط موبدیار مهران نمایش پست ها
      در همه اوستا، حتی وندیداد، اهورامزدا، به یگانگی در خلق و آفرینش و پرستش و .... شناخته شده است. ایزدان گوناگون و اهریمن گرچه که خود یک گونه تحریف و انحراف هستند، ولی باز هم در این تحریف و انحراف برای سازگاری با یگانگی زرتشتی، همگی در رده پایین تر از اهورامزدا و به خواست و دستور او - نگهبان و نگهدار هستند. اهریمن نیز نیستی است، در وندیداد که خرافی ترین بخش نوشته های ساسانی است، اهریمن در حد آفریدن مگس یاد شده است. او با کاستن از هستی نیکی هایی که آفریده خداوند هستند {90% آنها صفتهای انسان هستند)، بدیها یعنی دیوها را از جمله دیو خشم، دیو شهوت، دیو بدچشمی، دیو حسد، دیو آز، دیو خودخواهی و .... پدید می آورد.
      سلام
      چشم همه موحدان روشن میشود که با دلیل و برهان و سند ثابت شود دین زرتشت فعلی دین یکتا پرستی است .
      موفق در پناه حق
      ویرایش توسط حامد : ۱۳۸۹/۱۲/۱۶ در ساعت 06:45 PM
      هردو عالم یک فروغ روی اوست




    10. #9
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 1,270 صلوات : 2
      مورد صلوات: 1,004 در 570
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      موبدیار مهران آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
      سلام
      سلام چشم همه موحدان روشن میشود که با دلیل و برهان و سند ثابت شود دین زرتشت دین یکتا پرستی است .
      موفق در پناه حق
      حامد گرامی درود
      من چند نمونه را پیشتر در آسکدین نوشته ام. اگر اشتباه نکنم در عنوان حقانیت دین زرتشت در امروز یا عنوانی مانند این. آیا آنها را خوانده اید؟
      در اینجا یک نمونه دیگر از خرده اوستا ترجمه موبد اردشیر آذرگشسب را مینویسم: درون کمانک {} توضیح از خودم است.
      به اهورامزدای رایومند و خروهمند، به امشاسپندان، به آبهای خوب مزدا داده، به آب اردویسور اَناهیته پاک، به همه آبهای مزدا داده، به همه گیاهان مزدا داده، به همه ایزدان پاک مینوی و دنیوی {= گیتی و مینو = مادی و معنوی}، به همه فروهرهای اشوان {راستکاران= متقیان و پرهیزکاران و دینداران راستین= کسانی که از هدایت الهی=فروردین برخوردار هستند.} که فیروز و نیرومند هستند {ریشه مرده پرستی در ایران و درخواست از درگذشتگان برای حاجت خواستن}، به فروهر نخستین دینداران و نخستین نبانزدیشتان {نزدیکان، آموزگاران} دین زرتشتی، یزشن و نیایش و خشنودی و آفرین باد.
      آناهیتا از ایزد بانوان پیش از زرتشت است. این ایزد بانو در میان مغان ماد و آریایی های پیش از زرتشت، ایزد رودخانه و نگهبان پاکدامنی زنان، شیر و زایش بوده، از ارزش بسیار بالایی برخوردار بود. با افزایش نفوذ مغان ماد در شاهی هخامنشی، میبینید که این ایزد بانو به همراه ایزد مهر به سنگ نوشته های شاهان هخامنشی افزوده میشود.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Anahita

      در نشانی بالا میتوانید آگاهی هایی از این ایزد بانو به دست آورید.

      مغان ماد برای سازگاری با یگانگی زرتشتی، او را از خدایی به ایزدی تنزل درجه دادند. همانگونه که در آغاز آبان نیایش/آبان یشت میبینید، نخست خداوند ستوده شده، سپس بر آفریده بودن آبها و گیاهان و .... تاکید شده، آنگاه به همه اینها درود فرستاده شده است.
      من این نمونه را از اوستا آوردم تا نشان دهم که در اوج تحریف و انحراف نیز یگانگی دین زرتشت رعایت شده است.
      به هر روی دین زرتشت، یعنی گاتها و در رده دوم یعنی ستوت یسن. در این دو منبع همین انحراف و تحریف نیز نیست.


    11. #10
      كاربر ويژه
      تاریخ عضویت : دی/۱۳۸۹
      نوشته : 6,660 صلوات : 2,817
      مورد صلوات: 23,260 در 5,907
      حضور : 29 روز 11 ساعت 29 دقیقه
      دریافت : 12 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ : 0
      فریاد : و همه اوست
      Sepasgozar
      حامد آنلاین نیست.



      سلام
      نقل قول نوشته اصلی توسط موبدیار مهران نمایش پست ها
      من این نمونه را از اوستا آوردم تا نشان دهم که در اوج تحریف و انحراف نیز یگانگی دین زرتشت رعایت شده است. به هر روی دین زرتشت، یعنی گاتها و در رده دوم یعنی ستوت یسن. در این دو منبع همین انحراف و تحریف نیز نیست.
      خوب است . ما هم همین را می خواهیم تا همه باور کنند که هر دینی آمده از سوی خدای یکتا و یگانه آمده است . بنده معتقدم در گذر زمان بسیاری از عقاید و مناسک دینی بواسطه فهم عوامی دیگرگونه شده است و اصالت بعضی امور به بعض دیگر منتقل شده است مثلا معروف است که دین زرتشت دین آتش پرستی است چراکه زرتشتیان عبادت خود را در مقابل آتش انجام می دهند اما بقول بعضی بزرگان احتمالا آتش در دین زرتشت حکم قبله در اسلام را داشته است اما با گذر زمان اصالت از خدای یکتا به آتش مادی ظاهری منتقل شده و این از فهم بد عوام است .
      به نظر حقیر معارف و احکام اسلامی میزان دقیقی در تاویل عقاید و اعمال سایر ادیان و مذاهب است .
      موفق در پناه حق
      هردو عالم یک فروغ روی اوست




    12. صلوات ها 2 : یاسین,سلیم
    صفحه 1 از 10 123 ... آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •