صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: استعانت از دانشمندان سایت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053

    استعانت از دانشمندان سایت




    درود بر دانشمندان محترم سایت


    روز گذشته یک email نسبتاً شدیداللحن از یکی از دوستان غیرشیعه ی عرب خود دریافت کردم که بخشی از آن بدین ترتیب است:


    «بحثت عن الشيخ المسمى بالسيد روح الله الموسوي الخميني...لم يعجبني كلامه بالخصوص في قوله أن "لو ظهر علي قبل النبي لآظهر الشريعة ولكان نبيا مرسلا"... كلام هذا الشيخ يشعرني بالحسرة على أتباعه...»


    با بررسی کلامی که از مرحوم امام بیان شده بود، دریافتم که منظور این شخص، مطلبی در صفحه ی 153 از کتاب «مصباح الهداية إلى الخلافة والولاية» ایشان بوده که نقلی است از مرحوم آقای شاه آبادی به این ترتیب:


    « لو کان علی علیه السلام ظهر قبل رسول الله صلی الله علیه و آله لأظهر الشریعة کما أظهر النبی صلی الله علیه و آله و لکان نبیاً مرسلاً و ذلک لإتحادهما فی الروحانیة و المقامات المعنویة و الظاهریة »



    آنچه اکنون در این مورد به ذهنم می رسد را ذیلاً عرض می کنم و برای تکمیل و اصلاح پاسخ لازم، از همه ی دوستان اندیشمند و آگاه یاری می جویم:



    أولاً: لیست العبارة له قدس سره، بل حدّثها و رواها السید الخمینی عن أستاذه العارف "شاه آبادی".

    ثانیاً: و ممّا قیل فی معانی حرف "لو"، أنها إمتناع الشيء لإمتناع غيره، و يتضمّن معنى الشرط، إو بعبارة أخری: إذا دخلت على ثبوتين كانا منفيّين؛ تقول لو جاءني لأكرمته (فما جاءني و لا أكرمته‏) أو قوله تبارک و تعالى "قل لو انتم تملکون خزائن رحمة ربی إذا لأمسكتم خشية الإنفاق...". و بهذا المعنى ، يمكن تأویل ذلك أو توجیهه. (و أشهد أنک أعلم منی باللغة العربیة!!)

    ثالثاً: إن السید الخمینی فی کتابه هذا، قد اتبع آراء صدرالمتألهین الشیرازی الحکمیة و الفلسفیة فی"الأسفار الأربعة"، و لذا أنه فی مقام تبیین مراتب هذه الأسفار التی یبحث عنها فی العرفان، و ربما نقل هذه الجملة فی شرح السفر الرابع علی سبیل المثال (و من الواضح أن لا مناقشة فی الأمثال).

    پیشاپیش از مهر و یاری شما سپاسگزارم


  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مقدسات , مطالعه , شکلات و بستنی و لواشک
    نوشته
    1,034
    حضور
    2 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    3
    گالری
    51
    صلوات
    9068



    سلام و درود

    میشه فارسی اینها رو هم بفرمایید

    من عربی ام خوب نیست!!!!

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش بزرگمهر نمایش پست ها
    «بحثت عن الشيخ المسمى بالسيد روح الله الموسوي الخميني...لم يعجبني كلامه بالخصوص في قوله أن "لو ظهر علي قبل النبي لآظهر الشريعة ولكان نبيا مرسلا"... كلام هذا الشيخ يشعرني بالحسرة على أتباعه...» با بررسی کلامی که از مرحوم امام بیان شده بود، دریافتم که منظور این شخص، مطلبی در صفحه ی 153 از کتاب «مصباح الهداية إلى الخلافة والولاية» ایشان بوده که نقلی است از مرحوم آقای شاه آبادی به این ترتیب: « لو کان علی علیه السلام ظهر قبل رسول الله صلی الله علیه و آله لأظهر الشریعة کما أظهر النبی صلی الله علیه و آله و لکان نبیاً مرسلاً و ذلک لإتحادهما فی الروحانیة و المقامات المعنویة و الظاهریة » آنچه اکنون در این مورد به ذهنم می رسد را ذیلاً عرض می کنم و برای تکمیل و اصلاح پاسخ لازم، از همه ی دوستان اندیشمند و آگاه یاری می جویم: أولاً: لیست العبارة له قدس سره، بل حدّثها و رواها السید الخمینی عن أستاذه العارف "شاه آبادی". ثانیاً: و ممّا قیل فی معانی حرف "لو"، أنها إمتناع الشيء لإمتناع غيره، و يتضمّن معنى الشرط، إو بعبارة أخری: إذا دخلت على ثبوتين كانا منفيّين؛ تقول لو جاءني لأكرمته (فما جاءني و لا أكرمته‏) أو قوله تبارک و تعالى "قل لو انتم تملکون خزائن رحمة ربی إذا لأمسكتم خشية الإنفاق...". و بهذا المعنى ، يمكن تأویل ذلك أو توجیهه. (و أشهد أنک أعلم منی باللغة العربیة!!) ثالثاً: إن السید الخمینی فی کتابه هذا، قد اتبع آراء صدرالمتألهین الشیرازی الحکمیة و الفلسفیة فی"الأسفار الأربعة"، و لذا أنه فی مقام تبیین مراتب هذه الأسفار التی یبحث عنها فی العرفان، و ربما نقل هذه الجملة فی شرح السفر الرابع علی سبیل المثال (و من الواضح أن لا مناقشة فی الأمثال). پیشاپیش از مهر و یاری شما سپاسگزارم
    سلام
    الامام روح الله الموسوی الخمینی کان من عارفی هذا العصر و اقواله ره نشات من عین العلم والیقین و المعرفه و کلام امثاله لیس صرف بحث ذهنی علمی بل هو اخبار ما فی متن الوجود
    نعم ما قال العارف الرومی :
    بر هر چه نظر کردم و دیدم در جمله آنها همه مشهود علی بود
    فالکلام الامام الخمینی کان من جوهر الشهود و من لم یصل الی ذروه هذه المقام الاسنی عنین عن فهم کلامه الا بتوفیق الهی و ایمان قلب خالی من بغض اولیائه بل ممتلئ من حبهم علیهم السلام
    و اما عمده قول الامام ره ان :
    الامام علی ع فی طهاره النفس و قوتها و شده اتصالها بحقیقه الوجود کان فی مقام ان لو ما ظهر محمد صلی الله علیه و آله لاصدار الشریعه المقدسه الاسلامیه له هذا الشان ان یصدرها بامر الله تبارک و تعالی لا من عند نفسه
    فالکلام فی عظمه شان امیر المومنین و شده قوه نفسها و طهارتها
    و اما فی قول امیر المومنین ع اشاره الی هذا المقام الاسنی اذ قال ( فی نهج البلاغه ) وقال(النبی ص ) لی :
    یا علی انک تسمع مااسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و انت علی خیر
    بعد ان اخبر علیٌ النبی عن استماعه رنه الشیطان حین نزول الوحی
    خذ واغتنم و تفکر و لا تستبعد الی یوم تلقاه
    والسلام علی من اتبع الهدی

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۸۹/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۱:۲۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    نقل قول نوشته اصلی توسط po0neh نمایش پست ها
    سلام و درود :gol:

    میشه فارسی اینها رو هم بفرمایید

    من عربی ام خوب نیست!!!!:ghamgin:
    درود بر شما

    کاملا حق به جانب شماست. درست این بود که به دور از شتابزدگی، و با صرف وقت کافی، ترجمه ی مطالب را نیز ارائه می کردم. برای جبران این کوتاهی، به ارائه ی خلاصه ی مطلب می پردازم و ضمن پوزش مجدد، در انتظار یاری همه ی دوستان خواهم بود.


    اعتراض این دوست عرب بنده که شیعه نیست، به این جمله از کتاب مصباح الهدایة مرحوم امام است:

    «اگر علی(ع) پیش از رسول خدا(ص) ظهور می کرد، او بود که شریعت اسلام را ظاهر می کرد؛ به همان صورتی که پیغمبر(ص) اظهار فرمود. و علی، نبی مرسل می شد. و این بدان سبب است که آن دو در روحانیت و مقامات معنوی و ظاهری با هم یکی بودند»


    آنچه به عنوان پاسخ به ذهنم رسید – آنچنان که نه چندان مستقیم و قاطع باشد و نه به مشکلات اصولی عقیدتی دچار گردد – به این ترتیب بود:


    اولاً این جملات مربوط به خود مرحوم امام نیست، بلکه به نقل از استاد خود، مرحوم شاه آبادی ذکر فرموده اند.


    ثانیاً با توجه به یکی از معانی حرف "لو" که مفهوم امتناع را می رساند ممکن است بتوانیم جمله را به صورت "فرض محال" در نظر بگیریم.


    ثالثاً با توجه به اینکه مرحوم امام در مقام بیان سفرهای معنوی چهارگانه (اسفار اربعه) به پیروی از ملاصدرا هستند، به منظور ارائه ی نمونه ای برای سفر چهارم، جمله ی فوق را ذکر کرده اند که از این حیث جای مناقشه ندارد.


    در ادامه، دوست عزیزم حامد گرامی به یاری بنده شتافتند که خلاصه ی مضمون مطالب ارزنده ی ایشان بدین شرح است (و ان شاءالله نقد آن در پست بعدی خواهد آمد):


    امام خمینی از عرفای این روزگار بودند و سخنانشان ناشی از علم، یقین و معرفت بود، نه بحث ذهنی علمی صرف. کسی که به نقطه ی اوج مقام رفیع شهود نائل نشده باشد از فهمیدن سخنانِ از جنس شهودِ او، ناتوان خواهد بود و این مهم جز به توفیق الهی و ایمان قلبی سرشار از مهر به اولیاء الله و خالی از بغض ایشان میسر نمی شود.


    امام علی در پاکی و قدرت نفس و اتصال آن به حقیقت وجود به درجه ای بود که اگر محمد(ص) ظهور نمی کرد، چنان شأنی داشت که به امر خدا شریعت مقدس اسلام را ارائه کند.


    شاهد این مدعا را در کلام خود علی(ع) در نهج البلاغه می یابیم؛ هنگامی که به پیامبر فرمودند در هنگام وحی صدای ناله ی شيطان را می شنوند، پیامبر در پاسخ فرمودند: یاعلى، تو آنچه را من مى‏شنوم، مى‏شنوى، و آنچه را كه من مى‏بينم، مى‏بينى، جز اينكه تو پيامبر نيستى، و به راه خير مى‏روى


    با سپاس


  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    با سپاس ویژه از حامد گرامی برای این یاری سریع و در عین حال ارزنده

    الامام علی ع فی طهاره النفس و قوتها و شده اتصالها بحقیقه الوجود کان فی مقام ان لو ما ظهر محمد صلی الله علیه و آله لاصدار الشریعه المقدسه الاسلامیه له هذا الشان ان یصدرها بامر الله تبارک و تعالی لا من عند نفسه
    فالکلام فی عظمه شان امیر المومنین و شده قوه نفسها و طهارتها


    آیا از مقتضیات و لوازم این استدلال، قول به برابری فضل و مراتب پیامبر(ص) با علی(ع) بر نمی آید؟ (یا به نقل امام از مرحوم شاه آبادی:"یکی بودن ایشان در روحانیت و مقامات معنوی و ظاهری")
    به عبارت دیگر آیا مسأله ی برتربودن محمد بن عبدالله(ص) بر علی بن ابی طالب(ع) منتفی خواهد بود؟

    اگر پاسخ مثبت است - که دست کم بر مبنای مطالب پیش گفته، ظاهراً هست- آیا با مبانی اصول اعتقادی شیعه به طوراخص، و اسلام به طور اعم مغایرت پیدا نمی کند؟

    چند نکته ی پراکنده:

    - حقیر معتقدم در پاسخ به پرسشهای مخاطبینی از این دست باید حتی المقدور جمیع جوانب احتیاط و دقت را درنظر گرفت و با عنایت به فصول مشترک یا حداقل، در سطح آگاهی وی اقدام به پاسخگویی کنیم. لذا استناداتی از قبیل عارف بودن آقای خمینی، یا اینکه کلام او ناشی از علم و یقین و معرفت و از جنس شهود است، شاید از سوی مخاطب ما، شعارگونه و برخواسته از احساسات تلقی شود و در واقع برای او پاسخ مسأله به نظر نرسد. خاصه اگر فهم سخنانی از این دست را هم متوقف به رسیدن به نقطه ی اوج این مقام بلند بدانیم. آنچه در اینجا برای مخاطب ما قابل ارزش است، بحث ذهنی علمی است نه کشف و شهود.

    - ظاهراً شعر مورد اشاره از مولانا نیست.

    - در "مصادر نهج البلاغة و أسانیده" مطلبی حاکی از نقل بدون سند خطبه ی مورد اشاره می خوانیم:
    «و قد حصلت نسخة عند السيد رضي الدين علي بن طاوس و نقل عنها في «اليقين» ... و قال: وجدتها منضمة- يعني هذه الخطبة- مع أخبار في فضل اهل البيت عليهم السلام قد جمعها الأقدمون و كان تاريخ كتابتها سنة ثمانين و مائتين و نقلها الشريف الرضي بدون إسناد. »

    علاوه بر اشکال سندی، به نظر می رسد مفاد خطبه هم برای اثبات مدعای مورد بحث در برابری پیامبر(ص) و علی(ع) کفایت نکند.

    باز هم از بزرگواری حامد گرامی و راهنمایی ایشان سپاسگزارم و چشم انتظار نظرات اصلاحی ایشان و سایر دوستان هستم


  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    101
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    488



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام
    ماجرای مباهله به خوبی نشان می دهد که امیر مومنان علیه السلام نفس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند.

    یاد ده ما را سخن‌های دقیق***** ***** کان به رحم آرد تو را ای خوش رفیق


    گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن***** ******مصلحی تو ای تو سلطان سخن

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    حقیقت/ راستی/
    نوشته
    149
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1149



    من دانشمند و اهل علم نیستم که اینجا بخواهم صحبتی داشته باشم که مفید حال اهل علم واقع شود اما چون ادعای ارادت به اقا امیر المومنین علی علیه السلام را دارم در حد خودم یه نکته را ذکر میکنم از باب یاداوری برای دوستان


    کتاب الغدیر علامه امینی در ذکر فضایل و ادله جانشینی اقا است از زبان اهل سنت و با مدارک موثق و قابل قبول از اهل سنت یعنی همه مطالب این کتاب را اهل سنت با مدارک موثق تایید می کنند
    ویرایش توسط TAHOOR : ۱۳۹۱/۰۸/۲۳ در ساعت ۱۳:۵۲ دلیل: تصحیح نام کتاب

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش بزرگمهر نمایش پست ها
    آیا از مقتضیات و لوازم این استدلال، قول به برابری فضل و مراتب پیامبر(ص) با علی(ع) بر نمی آید؟ (یا به نقل امام از مرحوم شاه آبادی:"یکی بودن ایشان در روحانیت و مقامات معنوی و ظاهری") به عبارت دیگر آیا مسأله ی برتربودن محمد بن عبدالله(ص) بر علی بن ابی طالب(ع) منتفی خواهد بود؟ اگر پاسخ مثبت است - که دست کم بر مبنای مطالب پیش گفته، ظاهراً هست- آیا با مبانی اصول اعتقادی شیعه به طوراخص، و اسلام به طور اعم مغایرت پیدا نمی کند؟ چند نکته ی پراکنده: - حقیر معتقدم در پاسخ به پرسشهای مخاطبینی از این دست باید حتی المقدور جمیع جوانب احتیاط و دقت را درنظر گرفت و با عنایت به فصول مشترک یا حداقل، در سطح آگاهی وی اقدام به پاسخگویی کنیم. لذا استناداتی از قبیل عارف بودن آقای خمینی، یا اینکه کلام او ناشی از علم و یقین و معرفت و از جنس شهود است، شاید از سوی مخاطب ما، شعارگونه و برخواسته از احساسات تلقی شود و در واقع برای او پاسخ مسأله به نظر نرسد. خاصه اگر فهم سخنانی از این دست را هم متوقف به رسیدن به نقطه ی اوج این مقام بلند بدانیم. آنچه در اینجا برای مخاطب ما قابل ارزش است، بحث ذهنی علمی است نه کشف و شهود. - ظاهراً شعر مورد اشاره از مولانا نیست. - در "مصادر نهج البلاغة و أسانیده" مطلبی حاکی از نقل بدون سند خطبه ی مورد اشاره می خوانیم: «و قد حصلت نسخة عند السيد رضي الدين علي بن طاوس و نقل عنها في «اليقين» ... و قال: وجدتها منضمة- يعني هذه الخطبة- مع أخبار في فضل اهل البيت عليهم السلام قد جمعها الأقدمون و كان تاريخ كتابتها سنة ثمانين و مائتين و نقلها الشريف الرضي بدون إسناد. » علاوه بر اشکال سندی، به نظر می رسد مفاد خطبه هم برای اثبات مدعای مورد بحث در برابری پیامبر(ص) و علی(ع) کفایت نکند. باز هم از بزرگواری حامد گرامی و راهنمایی ایشان سپاسگزارم و چشم انتظار نظرات اصلاحی ایشان و سایر دوستان هستم
    سلام
    اگر کسی از مقامی برخوردار باشد که بواسطه آن شایسته احراز مقام نبوت شود به معنای برتری بر پیامبر خاتم ص نیست چه اینکه تمام پیامبرانی که پیش از حضرت آمده اند در عین برخورداری از مقام نبوت از حضرت ایشان پایینتر بوده اند . این عقیده همه مسلمین در مورد افضلیت پیامبر اکرم ص است .
    و اما شعر جناب مولوی صحیحش این است :
    چندانکه در آفاق نظر کردم و دیدم
    از روی یقین در همه موجود علی بود
    دیگر اینکه
    کتابی که مطلب از آن نقل شده ( مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه ) یک کتاب عرفانی است و مدعی باید از عرفان و اهل معرفت چیزکی بداند تا بتواند نقدی برآن بنویسد بلکه انسان غیر مطلع شایسته اظهار نظر در این وادی نیست .
    و اما کلام نهج
    اسناد نهج را بزرگان بسیاری زحمت کشیده اند و جمع آوری کرده اند و تکیه به کلام یک نسخه و یا یک نفر کافی نیست
    کلام حضرت و ادعای حقیر هم مبتنی بر برابری نیست بلکه مبتنی بر همان قوت و طهارت محضی است که حضرت را شایسته دیدن نور وحی و شنیدن کلام وحی و همچنین ضجه شیطان می کند .
    در نهج کلماتی ویژه امیر المومنین که هیچکس مدعی یا منکر آن نیست بسیار است از جمله :
    ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر
    سلونی قبل ان تفقدونی .... ان هاهنا علما جما
    بلکه در روایات پیامبر ص فضایلی بی نظیر برای آن حضرت در مصادر سنی و شیعه هست که بر مطلع پنهان نیست
    بنده همیشه خود را متعهد به بیان حقیقت می دانم نه متعهد به هدایت دیگران که :
    ان هدی الله هوالهدی
    موفق در پناه حق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۸۹/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۶:۵۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 10


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    اگر کسی از مقامی برخوردار باشد که بواسطه آن شایسته احراز مقام نبوت شود به معنای برتری بر پیامبر خاتم ص نیست چه اینکه تمام پیامبرانی که پیش از حضرت آمده اند در عین برخورداری از مقام نبوت از حضرت ایشان پایینتر بوده اند . این عقیده همه مسلمین در مورد افضلیت پیامبر اکرم ص است .
    و اما شعر جناب مولوی صحیحش این است :
    چندانکه در آفاق نظر کردم و دیدم
    از روی یقین در همه موجود علی بود
    دیگر اینکه
    کتابی که مطلب از آن نقل شده ( مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه ) یک کتاب عرفانی است و مدعی باید از عرفان و اهل معرفت چیزکی بداند تا بتواند نقدی برآن بنویسد بلکه انسان غیر مطلع شایسته اظهار نظر در این وادی نیست .
    و اما کلام نهج
    اسناد نهج را بزرگان بسیاری زحمت کشیده اند و جمع آوری کرده اند و تکیه به کلام یک نسخه و یا یک نفر کافی نیست
    کلام حضرت و ادعای حقیر هم مبتنی بر برابری نیست بلکه مبتنی بر همان قوت و طهارت محضی است که حضرت را شایسته دیدن نور وحی و شنیدن کلام وحی و همچنین ضجه شیطان می کند .
    در نهج کلماتی ویژه امیر المومنین که هیچکس مدعی یا منکر آن نیست بسیار است از جمله :
    ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر
    سلونی قبل ان تفقدونی .... ان هاهنا علما جما
    بلکه در روایات پیامبر ص فضایلی بی نظیر برای آن حضرت در مصادر سنی و شیعه هست که بر مطلع پنهان نیست
    بنده همیشه خود را متعهد به بیان حقیقت می دانم نه متعهد به هدایت دیگران که :
    ان هدی الله هوالهدی
    موفق در پناه حق
    درود بر حامد گرامی و سایر یاران همراه

    بسیار از مطالب همه ی شما عزیزان بهره بردم و این یاری شما را ارج می نهم (اجرکم عند الله)

    برای پرهیز از اطناب، جنبه های دیگری که به نظرم همچنان قابل بحث و نقد اند وامی گذارم و به طرح این پرسش ها از حامد عزیز اکتفا می کنم تا با توضیحات راهگشای خود، آگاهی بیشتری از زوایای بحث در اختیار همه ی ما قراردهند:

    - عدم برابری پیامبر(ص) و علی(ع) را چگونه می توان با "
    ذلک لإتحادهما فی الروحانیة و المقامات المعنویة و الظاهریة" که ایشان را در روحانیت و مقامات معنوی و ظاهری یکی معرفی می کند، جمع کرد و توضیح داد؟

    -بیت اخیر را هم نتوانستم در آثار حضرت مولانا بیابم. لطفاً در صورت امکان نشانی آن و همین طور آدرس سند بخش مورد نظر از خطبه ی قاصعه را نیز بیان بفرمایید.

    پیشاپیش از ابراز لطف شما ممنونم


  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069





    سلام علیکم جمیعا

    جالب بود. وهابی کابالائیست شده مدعی دین داری.

    نقل قول نوشته اصلی توسط
    دیگر اینکه
    کتابی که مطلب از آن نقل شده ( مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه ) یک کتاب عرفانی است و مدعی باید از عرفان و اهل معرفت چیزکی بداند تا بتواند نقدی برآن بنویسد بلکه انسان غیر مطلع شایسته اظهار نظر در این وادی نیست .
    دقیقا. لذا به این عرب بگوئید اینجا خانه پدر شوهرش نیست که ایمیل عربی میزند.

    کلماتی که بیان کننده مقام و منزلت علی علیه السلام است که او را لایق جانشینی پیامبر کرده با این مثالها بیان میگردد :

    1 - اگر پیامبر نبود علی برای نبوت شایسته بود.
    2- اگر قبل از پیامبر علی بود و اگر مقدر الهی ایجاب میکرد علی لایق آن مقام بود.
    3- بعد از او کسی که لایق است علی است چراکه شان جانشینی پیامبر را دارد.

    ضمنا به آن شخص بگوئید حداقل ابتدا بپرسد بعد داعیه دار شود.

    یاحق

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود