جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا اینگونه!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا همه ی بهانه ام برای زندگیست!
    نوشته
    269
    حضور
    3 روز 6 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2039

    چرا اینگونه!




    حکمت مراحل تحدی چیه که خدا اول می فرمایدسخنی شبیه قران بعد ده سوره بعد یک سوره بیارید؟
    ویرایش توسط قاصدک : ۱۳۸۹/۱۰/۲۳ در ساعت ۱۰:۳۲
    یک دانه بذر میلیون ها دانه را با خود دارد. آیا وفور وغنای هستی را می بینی؟
    خداوند در وجود ما هم “روحش” را به امانت گذاشته است
    این همان*دانه الهی*است که باید آنرا با عشق و ایمان آبیاری کرد تا شکوفا گردد.

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاصدک نمایش پست ها
    حکمت مراحل تحدی چیه که خدا اول می فرمایدسخنی شبیه قران بعد ده سوره بعد یک سوره بیارید؟


    با سلام

    مراحل تحدی

    قرآن در چند مرحله ، تحدی و هماورد خواستن خود را مطرح کرده :



    1 . نخست به طور مطلق سخنی همانند قرآن بیاورند :
    فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین(1)،
    پس سخنی همانند آن بیاورند ، اگر راست می گویند

    2 . سپس به اندازه ده سوره را مطرح نمود هر چند کوچک باشند :


    ام یقولون افتراه ، قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین(2)
    ، آیا می گویند که آن را به دروغ به ما نسبت داده است ؟ بگو : پس همانندده سوره آن ، حتی اگر افترا گونه باشد بیاورید و هر کس را که خواهید [ به شهادت و داوری ] بخوانید ، اگر راست می گویید


    3 . آنگاه ، برای آنکه از اعتبار مدعیان بکاهد ، پیشنهاده کرده که یک سوره همانند قرآن بیاورند :
    ام یقولون افتراه ، قل فاتوا بسورة مثله ، و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین(3)،
    ... اگر راست می گویید ، همانند یک سوره آن بیاورید ... » .


    4 . و برای آخرین بار ، با قاطعیت هر چه تمام تر ، عجز و ناتوانی نهایی آنان را اعلام نمود :
    و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله ، و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین . فان لم تفعلوا و لن تفعلوا ، فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدت للکافرین(4)،



    اگر ناباورید نسبت به آنچه بر بنده خویش فرو فرستاده ایم ، پس همانند یک سوره آن بیاورید ، یا سوره ای از هم چون فردی بیاورید ... و اگر [ چنین کاری را ] نکردید و هرگز نتوانید کرد ، پس پروا کنید از آتشی که فروزنده آن آدمیان وسنگ خارا می باشد و برای کافران آماده گردیده است


    5 . آنگاه و پس از این تجربه تلخ و ناگوار برای ناباوران ، روی سخن را به توده بشریت کرده ، برابر ابدیت اعجاز و تحدی قرآن را اعلام نموده است :



    قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا(5)،



    بگو : اگر تمامی انس و جن [ که در بستر تاریخ قرار گرفته اند ] گردهم آیند و بخواهند همانند این قرآن بیاورند ، هرگز نتوانند ، گرچه همگی پشت در پشت یکدیگر قرار گیرند » .


    پي نوشت:
    1 . طور : 34 .
    2 . هود : 13 .
    3 . یونس : 38 .
    4 . بقره : 24 - 23 .
    5 . اسراء : 88 .



  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط قاصدک نمایش پست ها
    حکمت مراحل تحدی چیه که خدا اول می فرمایدسخنی شبیه قران بعد ده سوره بعد یک سوره بیارید؟



    با سلام

    در تفسير نمونه چنين امده است :

    در میان گروهی از مفسران بحث شده که این تفاوت در تحدی و دعوت به مبارزه برای چیست؟ چرا یک جا همه قرآن و جای دیگر 10 سوره و جای دیگر یک سوره؟

    در پاسخ این سؤال طرق مختلفی پیموده‏اند:

    الف- بعضی معتقدند این تفاوت از قبیل تنزل از مرحله بالاتر به مرحله پائین تر است درست مثل اینکه کسی به دیگری می گوید:

    اگر تو هم مثل من در فن نویسندگی و شعر مهارت داری کتاب و دیوانی همچون کتاب و دیوان من بنویس بعد تنزل می‏کند
    و می‏گوید یک فصل مانند آن را و یا حتی یک صفحه مثل آن ارائه بده!

    ولی این پاسخ در صورتی صحیح است که سوره‏های" اسراء" و" هود" و" یونس" و بقره به همین ترتیب نازل شده باشد،

    البته آن با ترتیبی که در کتاب" تاریخ القرآن" از" فهرست ابن ندیم" نقل شده سازگار است: چرا که او می‏گوید: اسراء سوره 48 و هود 49 و یونس 51 و بقره نودمین سوره است که بر پیامبر نازل شده.

    اما متاسفانه این سخن با ترتیب معروفی که برای سوره‏ های فوق در تفاسیر اسلامی آمده است سازگار نمی‏باشد.


    ادامه دارد...

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۲:۴۹ دلیل: ..........

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    ب- بعضی گفته‏ اند گرچه ترتیب نزول سوره‏های فوق منطبق بر تنزل از مرحله بالا به مرحله پائین نیست
    ولی می‏دانیم که همه آیات یک سوره با هم نازل نمی‏شده چه بسا آیاتی که مدتی بعد نازل می‏شد به دستور پیامبر (ص) به خاطر تناسبهایی که داشت در سوره قبل قرار داده می‏شد.

    در محل کلام ما نیز ممکن است چنین باشد، و از این رو تاریخ سوره‏های فوق منافاتی با تنزل از مرحله بالاتر به پائین‏تر ندارد.

    ج- احتمال دیگری که برای حل این مشکل وجود دارد این است که اصولا واژه "قرآن" واژه‏ای است که به "تمام" و" بعض" قرآن هر دو اطلاق می‏شود،

    اصولا "قرآن" از ماده قرائت است، و می‏دانیم قرائت و تلاوت، هم بر کل قرآن صادق است و هم بر جزء آن،
    بنا بر این تحدی به مثل قرآن مفهومش تمام قرآن نیست و با ده سوره و حتی یک سوره نیز سازگار می‏باشد.

    از سوی دیگر "سوره" نیز در اصل به معنی مجموعه و محدوده است، و بر مجموعه‏ای از آیات نیز تطبیق می‏کند هر چند یک سوره کامل به اصطلاح معمولی نبوده باشد.

    و به تعبیر دیگر سوره در دو معنی استعمال می‏شود یکی به معنی مجموع آیاتی که هدف معینی را تعقیب می‏کند و دیگر یک سوره کامل که با بسم اللَّه شروع و پیش از بسم اللَّه سوره بعد پایان می‏پذیرد.

    ادامه دارد....

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۲:۴۳

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229





    شاهد این سخن آیه 86 سوره توبه است آنجا که می‏فرماید: "وَ إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ جاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ ..." (هنگامی سوره‏ای نازل می‏شود که ایمان به خدا بیاورید و با پیامبرش جهاد کنید ...)

    روشن است که منظور از سوره در اینجا همان آیاتی است که هدف فوق (یعنی ایمان به خدا و جهاد) را تعقیب می‏کند هر چند قسمتی از یک سوره کامل باشد.

    "راغب" نیز در کتاب "مفردات" در تفسیر آیه اول سوره نور "سُورَةٌ أَنْزَلْناها ..." می‏گوید:"

    ای جملة من الاحکام و الحکم ..." همانگونه که ملاحظه می‏کنیم سوره را به معنی مجموعه‏ای از احکام تفسیر کرده است.

    بنا بر این فرق چندانی میان "قرآن" و "سوره" و "ده سوره" از نظر مفهوم لغت باقی نمی‏ماند یعنی همه اینها به مجموعه‏ای از آیات قرآن اطلاق می‏گردد

    نتیجه اینکه تحدی قرآن به یک کلمه و یک جمله نیست که کسی ادعا کند من می‏توانم مثل آیه "وَ الضُّحی(1)‏" و آیه "مُدْهامَّتان(2)ِ" و یا جمله‏های ساده‏ای از قرآن را بیاورم، بلکه تحدی در همه جا به مجموعه‏ای از آیات است که هدف مهمی را تعقیب می‏کند. (دقت کنید). (3)


    پي نوشت:
    1- سوره مبارکه ضحی آیه 1
    2- .سوره مبارکه الرحمن آیه 64
    3- .تفسیر نمونه، ج‏9، اواخر ص: 42 تا ص:45



    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۲:۴۷

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام وتشکر از جواب خوب طاهای عزیز.
    بنده هم نکاتی عرض کنم و آن اینکه ،گرچه اكثر قريب به اتفاق مفسران و دانشمندان علوم قرآني مفاد آيات تحدي به مثل قرآن را به كل قرآن دانسته‎اند ولي اين احتمال كه مقصود از قرآن در اين آيات معناي جنسي باشد و درصدد بيان مقدار معجزه قرآن نباشد به صورت جدّي مطرح است زيرا قرآن از ماده قرائت است و قرائت و تلاوت، هم بر كل قرآن صادق است و هم بر جزء آن. علاوه بر آن هنگام نزول اين آيات، تمام سوره‎هاي قرآن نازل نشده بود.

    بنابراين نمي‎توان تحدي در اين آيات را تحدي به كل قرآن دانست. در اين صورت بحث از «ترتيب تحدي» در اين مورد رنگ مي‎بازد. ولي با فرض پذيرش قول مفسران در اين خصوص مي‎توان گفت آيات تحدّي در مرحله اوّل ازبشر مي‎خواهد كه اگر در خدايي بودن قرآن ترديد دارد كتابي همانند قرآن كه داراي همه‎ي امتيازات قرآن باشد بياورند و پس از آن كه عجزشان ثابت شد تخفيف داده مي‎فرمايد: يك سوره كه از هر جهت شبيه سور قرآني باشد و همه امتيازات يكي از سور قرآن را دربرداشته باشد بياورند، و پس از آن كه از چنين امري نيز عاجز شدند تخفيف داده از ايشان مي‎خواهد كه ده سوره بسازند كه هر كدام داراي يكي از جهات اعجاز قرآن باشد بطوري كه مجموع آن ده سوره بتواند ويژگي‎هاي يك سوره قرآن را دارا باشد.

    بديهي است كه ساختن يك سوره كه از هر نظر شبيه يك سوره قرآن باشد، مشكل‎تر از فراهم آوردن چند سوره است كه هر يك در يك جهت شبيه قرآن باشد.پس تحدي از اشد به اخف صورت گرفته و معقول است.[
    مصباح يزدي،‌محمد تقي، قرآن شناسي، ص 125 ـ 133. با اندكي تصرف.]


    چرا اینگونه!

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    به نظر حقیر حکمت مراتب ، یقین در اعجاز و تحقیر منکران است . یعنی شما حقیرتر از آن هستید که این کار را بکنید . لازم نیست کتابی مثل قرآن بیاورید ده سوره بیاورید نه یک سوره بیاورید . این لحن تحقیر آمیز در آیات تحدی قابل لمس است مثلا می فرماید : خودتان و تمام یارانتان ، اگر راست می گویید ، اگر تمام انس و جن پشت به پشت هم دهند . اینها همه نشان دهنده یقین کامل فرستنده کتاب به اعجاز آن نیز است وگرنه اینگونه مبارزه طلبی نمی کرد در حالیکه می دانیم کوچکترین سوره قرآن دو خط هم نیست .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود