جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: این همه تعریف از حوری در قرآن، برای چه ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    این همه تعریف از حوری در قرآن، برای چه ؟




    در آیات سوره الرحمن آمده است: فيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (56)
    كَأَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَ الْمَرْجانُ (58)در آن [باغها، دلبرانى‏] فروهشته‏نگاهند كه دست هيچ انس و جنّى پيش از ايشان به آنها نرسيده است.
    گويى كه آنها ياقوت و مرجانند.

    فيهِنَّ خَيْراتٌ حِسانٌ (70)
    حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ (72)
    لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (74)
    مُتَّكِئينَ عَلى‏ رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِيٍّ حِسانٍ (76)حورانى پرده‏نشين در [دل‏] خيمه‏ها.
    دست هيچ انس و جنّى پيش از ايشان به آنها نرسيده است.
    بر بالش سبز و فرش نيكو تكيه زده‏اند.

    این همه تعریف از حوری آنهم در یک سوره قرآن چه معنی می تواند داشته باشد؟
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    در آیات سوره الرحمن آمده است: فيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (56)

    با سلام
    ضمير جمع مونث به فراشها بر مى گردد، و معنايش اين است كه : در آن بسترها همسرانى چـنـين و چنان هستند. بعضى هم احتمال داده اند ضمير مذكور به جنان يعنى جنت ها برگردد، هـر چـنـد كـلمه جنان قبلا در سخن نيامده بود، ولى وقتى براى هر يك از اولياى خدا دو تا جنت باشد، قهرا در آخرت جنت هاى بسيارى خواهد بود، پس به اين قرينه مى شود ضمير جمع به آن برگردانيد، و كلمه (طرف ) به معناى كاسه چشم است ، و مراد از كوتاهى طـرف ايـن اسـت كـه : هـمـسـران بهشتى به شوهران خود اكتفاء مى كنند، و چشم داشتى به ديگران ندارند.
    (لم يـطـمـثـهـن انـس قـبـلهـم و لا جـان ) - كـلمـه (طـمـث ) كـه فـعـل (لم يـطـمـث ) از آن مـشـتـق شـده ، بـه مـعـنـاى ازاله بـكـارت و نـكاحى است كه با خونريزى همراه باشد.
    و مـعـنـاى آيـه ايـن اسـت كـه : حـوريـان بـهـشـتـى دسـت نـخـورده انـد، و قبل از همسران هيچ جن و انسى ازاله بكارت از ايشان نكرده .


    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    كَأَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَ الْمَرْجانُ (58)در آن [باغها، دلبرانى‏] فروهشته‏نگاهند كه دست هيچ انس و جنّى پيش از ايشان به آنها نرسيده است.
    گويى كه آنها ياقوت و مرجانند.
    همسران نامبرده در صفاى رنگ و بهاء و تلالو چون ياقوت و مرجانند، (لبها چون ياقوت و چهره چون مرجان ).

    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    فيهِنَّ خَيْراتٌ حِسانٌ (70)

    ضمير (فيهن ) به جنان (بهشت ها) بر مى گردد به اعتبار اين كه دو بهشت دو بهشت ها كـه در آخـرت اسـت تعداد بسيارى بهشت مى شود، در نتيجه صحيح است ضمير جمع را به دو بهشت برگردانيد.
    ولى بعضى از مفسرين مرجع ضمير را همين چهار بهشتى دانسته اند كه ذكرش در آيات آمده .
    و بـعـضـى ديـگـر ضـمـير را به فاكهه و نخل و رمان برگردانيده ، گفته اند: درميوه ها خيرات است .
    همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
    اما كلمه (خير) بايد دانست كه مورد استعمال بيش ترش در معانى است ، همچنان كه مورد استعمال بيشتر كلمه (حسن ) در نقشها و صورتها است ، و بنابر اين معناى خيرات حسان ايـن مـى شـود كـه : هـمـسـران بـهشتى هم اخلاق خوبى دارند، و هم صورتهاى زيبا، و به عبارتى ديگر سيرت و صورتشان هر دو خوب است .

    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ (72)
    كـلمـه (خـيـام ) جـمـع خـيـمـه اسـت ، كـه فـارسيان هم آن را خيمه گويند، وكه فرموده : (حـوريـان مـقـصـور در خـيـمـه هـايـند)، معنايش اين است كه : از دست برد اجانب محفوظند، زنانى مبتذل نيستند، كه غير شوهران نيز ايشان را تماشا كنند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (74)

    عين اين آيه در سابق گذشت ، و معنايش كرديم .

    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    مُتَّكِئينَ عَلى‏ رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَ عَبْقَرِيٍّ حِسانٍ (76)حورانى پرده‏نشين در [دل‏] خيمه‏ها.
    دست هيچ انس و جنّى پيش از ايشان به آنها نرسيده است.
    بر بالش سبز و فرش نيكو تكيه زده‏اند.
    در كـتـاب صـحـاح مـى گـويـد: كلمه (رفرف ) به معناى پارچه سبزى است كه با آن مجلس آذين درست مى كنند.
    بـعـضـى هم گفته اند: معناى بالش يا متكا است . و بعضى ديگر معناى ديگر گفته اند. و كلمه (خضر) جمع اخضر (سبز) است كه صفت رفرف قرار گرفته .
    و كـلمـه (عـبـقـرى ) بـه گـفـتـه بـعـضى به معناى جامه هاى بافت حيره ، و به گفته بـعـضى ديگر به معناى طنفسه (نوعى جامه ) و به گفته جمعى ديگر به معناى جامه هاى بافته از مخلوط پشم و نخ ، و به گفته جمعى ديگر به معناى ديبا است .


    تفسير الميزان جلد ۱۹
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    این همه تعریف از حوری آنهم در یک سوره قرآن چه معنی می تواند داشته باشد؟

    علت تكرار آیات:
    تكرار آیات در قرآن انگیزه های مختلفی میتواند داشته باشد از جمله:
    1. تاكید:
    یكی از حكمتهای تكرار در قرآن میتواند به منظور تأكید باشد. مثلاً در سوره انشراح خداوند به پیامبرش بشارت میدهد كه همراه با سختیها آسانی است. «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً»[1] یا در آیه بعدی تأكید میكند كه با هر سختی آسانی است. «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرا»[2]
    2. تكرار به خاطر متعلقات:
    یكی از حكمتهای تكرار آیات در قرآن تناسب با متعلقات و موارد وموضوعات مختلف است. مثل تكرار آیات در سوره مرسلات و الرحمن و قمر.
    3. تكرار برای تهدید: یكی دیگر از رازهای تكرار كلمات در بعضی سور برای تهدید است مثل «أَوْلی لَكَ فَأَوْلی ثُمَّ أَوْلی لَكَ فَأَوْلی» كه برای تهدید نسبت به افراد بی ایمان است كه آیات الهی را تكذیب میكنند.
    4. هدایت افكار: بیدار ساختن افكار و وجدانها ایجاب میكند كه از یك موضوع در موارد مختلف به طور مكرر سخن به میان آید، لذا بعضی از نكات اجتماعی و اخلاقی در موارد متعدد بیان میشود و این نوع تكرار بر اساس پایه بلاغت است و مقتضای حالت است.
    5. هشدار: یكی از علل تكرارهای آیات جنبه هشداری دارد. مثل جریان شیطان كه با آن كه آن همه عبادت كرد ولی در اثر نافرمانی به چنان سرنوشتی دچار شد.

    [1] . سوره انشراح، آیه5.
    [2] . سوره انشراح، آیه 6.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147



    خيلي سپاسگذارم
    خيلي خوب بود
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت همه قرآن مداران عزيز



    با تشكر از جناب هوريا شاهويي بخاطر پرسش خوبشان



    براي رسيدن به پاسخ اين سوال داشتن اطلاعات كلي در مورد اين سوره لازم است


    اين سوره به طور كلى بيانگر نعمتهاى مختلف" معنوى" و" مادى" خداوند است كه بر بندگان خود ارزانى داشته، و آنها را غرق در آن ساخته است، به طورى كه مى‏ توان نام اين سوره را" سوره رحمت" يا" سوره نعمت" گذارد، و به همين دليل با نام مبارك" الرحمن" كه" رحمت واسعه الهى" را بازگو مى‏كند آغاز شده، و با جلال و اكرام خداوند پايان گرفته است


    بنا بر اين از يك نظر مجموع سوره يك بخش به هم پيوسته پيرامون نعمتهاى خداوند منان است، و اما از نظر ديگر مى‏ توان محتواى آن را به چند بخش تقسيم كرد:


    " بخش اول" كه مقدمه و آغاز سوره است از نعمتهاى بزرگ خلقت، تعليم و تربيت، حساب و ميزان، وسائل رفاهى انسان، و غذاهاى روحى و جسمى او سخن مى‏گويد.


    " بخش دوم" توضيحى است بر مساله چگونگى آفرينش انس و جن.


    " بخش سوم" بيانگر نشانه‏ها و آيات خداوند در زمين و آسمان است.


    در" بخش چهارم" از نعمتهاى دنيوى فراتر رفته، سخن از نعمتهاى جهان ديگر است كه با دقت و ظرافت خاصى ريزه‏كاريهاى نعمتهاى بهشتى اعم از باغها، چشمه‏ها، ميوه‏ها، همسران زيبا و باوفا، و انواع لباسها، توضيح داده شده است.



    و بالآخره در" بخش پنجم" اين سوره اشاره كوتاهى به سرنوشت مجرمان و قسمتى از مجازاتهاى دردناك آنها آمده است، ولى از آنجا كه اساس سوره بر بيان رحمت الهى است در اين قسمت توضيح زيادى داده نشده،

    به عكس نعمتهاى بهشتى كه به طور مشروح و گسترده آمده است آن چنان كه دلهاى مؤمنان را غرق سرور و اميد كرده، غبار غم را از دل برمى‏دارد، و نهال شوق را در خاطر مى‏نشاند.
    و چه زيباست فرمايشي كه از پيغمبر گرامى اسلام ص نقل شده است ،كه فرمود:


    لكل شى‏ء عروس و عروس القران سورة الرحمن جل ذكره:


    " براى هر چيزى عروسى است، و عروس قرآن سوره الرحمن است"


    اميد كه قدر نعمت هاي خدا را شناخته و قدر دان اين همه موهبت بي منت الهي باشيم .



    موفق باشيد .


  11. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود