صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دوستان خودتان داوری کنید(3)(بررسی مبانی کیش زردشتی)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012

    دوستان خودتان داوری کنید(3)(بررسی مبانی کیش زردشتی)




    دوستان گرامی درود
    این پاسخ من است به آقای جمهوری خودتان داوری کرده، از دیدگاهتان بهره مندم سازید.

    جمهوری گرامی
    درود
    از این نقل قول چه نتیجه ای میخواهی بگیری؟ اگر هدفت انحراف در سده های پسین یک دین است، چیز تازه ای نیست کسی هم نمیکوشد که آن را پنهان بدارد. در اسلام و مسحییت و یهودیت هم هست.؟
    اگر منظورتان دوگانگی در بینیاد های دینی است، که نه در هیچ جای گاتها، (بخش آسمانی)، و نه در هیچ جای هفت هات و فشوشو مانتره، فرورد که سروده شاگردان دست یکم زرتشت هستند، از دوگانگی اثری نیست.؟
    یک جمله در نوشته های آقای نیکنام نقل کردید که اگر به درستی نقل شده باشد، منظور آن چیزی که شما مورد نظرتان هست نیست.؟
    آن جمله اینست:"...اشوزرتشت معتقد بود که خدا نمی‏تواند پدید آورنده بدی‏ها باشد. به این ترتیب، آن دیوها دیگر نفی گشته و از مرتبه خدایی ساقط شدند. بنابراین در دینی که اشوزرتشت آورد، چیزی به نام دو خدا معنا ندارد و ایشان مروّجِ یکتاپرستی شد؛ یعنی دانستنِ اینکه تنها یک خدا وجود دارد و او همه نیکی و خوبی است...."؟
    بنا بر گاتها اهورامزدا (هستی بخش دانا) نخست هنجار هستی (=اشا/ارتا/ارت) را آفرید که بهترین (=وهیشتا/وهیشت=بهشت) هنجار است. سپس هستی را بر پایه این هنجار آفریده است. از این رو هستی بهترین است و در آن بدی (=کاستی) نیست. همه چیز بر پایه این هنجار=نظم و دارای کارکرد درست خود است. بر پایه این هنجار در منش (=منه/من) انسان دو نیرو نهاده شده است که یکی (=سپنتا= افزاینده و پیش برنده) انسان را به سوی خدا و به=وهو= دوستدار + من=منش=منه (بهمن) شدن را می نماید ودیگری (=انگرهه/اهر=بازدارنده، برگشت دهنده) انسان را به سوی نا خدا و دوش= بد+ من = منه = منش (دشمن) بودن میکشاند.؟
    از این رو در گاتها اهرمن در برابر سپنتا من از توانایی های منش انسان است و در بیرون از انسان وجود بیرونی ندارد. از آنجا که در هستی تنها درستی پدید آمده از هنجار هستی یعنی اردیبهشت هست، پس آنچه که بدی میبینیم زاییده اهرمن (توان بد بودن انسان) است.؟
    در اسلام جز این است؟


    Nik-o shAd bAshid
    KhodA negahdAr,
    MoobedyAr MehrAn Gheibi.

    Kerman_Iranدوستان خودتان داوری کنید(3)(بررسی مبانی کیش زردشتی)



    From: jomhoori

    بسم الله الرحمن الرحيم
    در لغتنامه دهخدا در توضیح «ثنویه» می خوانیم: «ثنویة: تأثیث ثنوی. قول به دو اصل. شرک. گروهی که به دو خدا قائلند. صاحب کشاف اصطلاحات الفنون گوید: فرقه ای از کفار هستند که به دو آفریدگار قائل شده اند....»
    با توجه به توضیح لغتنامه دهخدا، یک شخص هم می تواند ثنوی باشد و هم یکتاپرست؛ چراکه شخص می تواند قائل به دو مبدأ برای هستی باشد اما تنها مبدأ خیر را بپرستد.
    بنابراین می توان زرتشتیها را «ثنویهای یکتاپرست» خواند. این مطلب را از سخنان موبد میستری می توان دریافت. اما بعضی حتی محققان زرتشتی به دلیل اینکه ثنویت را هم معنای دوگانه پرستی تصور کرده اند، مطالب را خلط کرده اند. به عنوان نمونه سخنان موبد دکتر کورش نیکنام را در مصاحبه با مجله هفت آسمان (ش 14، ص 16 ـ 17) ببینید. می بینیم دکتر نیکنام در پاراگراف دوم، برای شرور، مبدأی جدای از خداوند قائل است اما آن مبدأ (دیوها) از مرتبه خدایی ساقط شدند و این دقیقا همان ثنویت است:دوستان خودتان داوری کنید(3)(بررسی مبانی کیش زردشتی)
    «پیش از اشوزرتشت، اقوام ایرانی دو گونه خدا داشتند: خدایانی به نام «اهورَه» (= اسورَهْ در هند) که در برابرشان خدایانی به نام «دیو» (= «دَئِوَ» در هند) می‏گفتند. به تعبیر دیگر: خدایان بد و خدایان خوب؛ که هر دو مورد نیایش و ستایش مردم بودند. برای خدایان بد، قربانی می‏کردند تا از شرّ آنان در امان باشند و خدایان خوب را می‏ستودند تا زندگی‏شان با برکت و خوشی بشود. زرتشت رفرم خودش را این‏گونه ایجاد کرد که «مزدا» را در کنار اهورَهْ - یعنی هستی‏بخش – که مردم از پیش به آن باور داشتند، اضافه کرد و خدایی یکتا به نام «اَهورَهْ‏مَزدا» را به مردم معرّفی نمود. «مَزْ» یعنی بزرگ و «دا» یعنی دانا و خردمند.
    اشوزرتشت معتقد بود که خدا نمی‏تواند پدید آورنده بدی‏ها باشد. به این ترتیب، آن دیوها دیگر نفی گشته و از مرتبه خدایی ساقط شدند. بنابراین در دینی که اشوزرتشت آورد، چیزی به نام دو خدا معنا ندارد و ایشان مروّجِ یکتاپرستی شد؛ یعنی دانستنِ اینکه تنها یک خدا وجود دارد و او همه نیکی و خوبی است.
    ولی بعدها متوجه می‏شویم که وقتی اندیشه ناب اشوزرتشت رواج می‏یافت، و وقتی که خودش از صفحه روزگار بیرون رفته بود، کسانی که هم‏چنان معتقد به باورهای پیشین بودند، بار دیگر جان گرفتند و این‏بار با زیرکیِ خاصی، آن افکار و اندیشه‏های سابق را به نام اشوزرتشت رواج دادند. بنابراین اشوزرتشت اصلاً بنیان‏گذار یکتاپرستی بود





    .

    دوستان خودتان داوری کنید(3)(بررسی مبانی کیش زردشتی)
    __,_._,___

    ویرایش توسط گل ليلا : ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۰:۳۸

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    با سلام
    به نظر من گاهان زردشت یک خدای بزرگ را معرفی می کند و آن سرور دانایی اهورا مزدا است و این افتخار بزرگی برای ایران است که قدیمی ترین یافته های ادبی ایران, سروده های گاهان در تقدیس و بزرگداشت خدا است. در این که زردشت انسان نیکی بوده و اصلاح گر جامعه بوده تردیدی نیست. اسلام نیز این مطلب را پذیرفت. امام صادق علیه السام به کسانی که همسایه مجوس داشتند (که دقیقا همین زردشتیان معاصر ما هستند) اجازه می دادند که در مهمانی آنها شرکت کنند و غذایشان را تناول نمایند. اما سخن بر سر این است که اگر ما پیرو اشو زردشت باشیم باید اسلام را بپذیریم. زیرا اشو زردشت در گاهان امر می کند که ما باید از سوشیانت هایی که خواهند آمد, پیروی کنیم. یکی از بزرگترین محققین گاهان شناس به نام لومل می گوید که مصداق این سوشیانت ها کسی جز انبیای آینده نمی تواند باشد. و مری بویس نیز که بزرگترین استاد مطالعات ایران شناسی است این مطلب لومل را در کتاب معروف خود تاریخ کیش زرتشت جلد اول فصل زرتشت و تعالیم او پذیرفته و از لومل عینا نقل قول کرده است. مگر زردشت نگفته که هر هزار سال یک سوشیانت خواهد آمد؟ و مگر زردشت هزار و چهار صد سال پیش از میلاد مسیح زندگی نمی کرد؟ پس ظهور اسلام که در 600 میلادی بود, بعلاوه 1400 پیش از میلاد نشان می دهد که پیامبر اسلام مطابق است با دومین سوشیانت کیش زردشت. سومین سوشیانت نیز که استوت ارته باشد, هنوز نیانده و برادران زردشتی نیز مصداقی برای او نمی شناسند.

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۸۹/۱۰/۲۴ در ساعت ۲۳:۲۹

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    نقل قول نوشته اصلی توسط بزرگمهر نمایش پست ها
    با سلام
    اگر ما پیرو اشو زردشت باشیم باید اسلام را بپذیریم. زیرا اشو زردشت در گاهان امر می کند که ما باید از سوشیانت هایی که خواهند آمد, پیروی کنیم. یکی از بزرگترین محققین گاهان شناس به نام لومل می گوید که مصداق این سوشیانت ها کسی جز انبیای آینده نمی تواند باشد. و مری بویس نیز که بزرگترین استاد مطالعات ایران شناسی است این مطلب لومل را در کتاب معروف خود تاریخ کیش زرتشت جلد اول فصل زرتشت و تعالیم او پذیرفته و از لومل عینا نقل قول کرده است. مگر زردشت نگفته که هر هزار سال یک سوشیانت خواهد آمد؟ و مگر زردشت هزار و چهار صد سال پیش از میلاد مسیح زندگی نمی کرد؟ پس ظهور اسلام که در 600 میلادی بود, بعلاوه 1400 پیش از میلاد نشان می دهد که پیامبر اسلام مطابق است با دومین سوشیانت کیش زردشت. سومین سوشیانت نیز که استوت ارته باشد, هنوز نیانده و برادران زردشتی نیز مصداقی برای او نمی شناسند.
    دوست گرامی بزرگمهر
    درود
    یکم- سوشیانت از دیدگاه واژگانی به معنای سودرسان است. نه به معنای رسول و پیامبر
    در گاتها این سوشیانت یا سوشیانتها کس یا کسانی هستند که با منش نیک و اندیشه روشن هنجار هستی را شناخته و بر پایه آن جهان را نو کرده پیشرفت میدهد.آبادی و شادی پدید می آورد.
    دوست گرامی شناخت هنجار هستی میشود دانش. هماهنگ شدن با هنجار هستی میشود اختراع و ابتکار و ابداع و رویهمرفته دانشمندانه زندگی کردن. این تعریف با تعریف پیامبران همخوانی ندارد.
    دوم- در باور ساسانیان که سه سوشیانت به فاصله 1000 سال هست، این سه سوشیانت پسران زرتشت هستند که از زناشویی او با هووی ساخته شده و به شکل تخمه (تخمک لقاح یافته) در دریاچه کیانسه (شاید هامون در سیستان) نگهداری میشوند. بنابراین اگر بخواهید محمد(ص) را از سوشیانتها بدانید باید او را ایرانی و پسر زرتشت بپندارید.

    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۶

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    اولا اینکه سوشینات باید پسر زردشت باشد در گاهان نیامده و اوستای متاخر و متون پهلوی که بسیار متاخر تر از گاهان است آن را گفته است و جزو بدنه ی اصلی سخنان زردشت نیست. ثانیا اگر تاریخ زردشتیان ایران را مطالعه کرده باشید انها بارها در انتظار ظهور پیامبری جدید بودند. به طور مثال در انجیل آمده است که سه مغ از ایران به دنبال پیامبری که قرار بود در ناصریه متولد شود رفتند و او را یافتند. و یا اینکه زمانی یک تاجر زردشتی تمام اموال خود را فروخت و برای لشکریان سوشیانت که قرار بود در همان زمان ها (طبق تقویم زردشتیان) ظهور کند کستی خرید. این را پروفسور بویس در کتاب زردشتیان, باورها و عقاید نوشته است.

    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۶

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    در پاسخ شما تناقض هست. از یک طرف می گویید سوشیانت یعنی سود رسان و شامل هرکسی می تواند باشد و از یک طرف می گویید ما زردشتیان به سه سوشیانت اعتقاد داریم! بالاخره سه تا است یا هرکسی که سود رساند ولو سود اندک! مثلا نانواها که سود زیادی برای جامعه دارند, سوشیانت اند؟ نه از آنجا که واژه ی سوشیانت در یک متن دینی آمده است پس یک اصطلاح است و اصطلاح با معنای لغوی فرق دارد. مثل اشه که شما نمی توانید در لغت واژه ی دقیقی برای آن پیدا کنید.
    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۸

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    موبد گرامی
    شما از ایران پیش از اسلام حتی یک کتاب علمی مربوط به دانش و دانشمندی ندارید. هرچه در ایران باستان نوشته می شد تعریف و تمجید از شاهان بود. حتی کتیبه ها با این سخنان آغاز می شود: شاه شاهان شاه ایران و انیران ....
    حتی یک اشاره در این همه کتیبه به نام زردشت و دین او نشده است!! چرا؟
    پس بپذیرید که این خردگرایی پس از اسلام تازه در ایران اوج گرفت و زنده شد.

    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۸

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    موبد بزرگوار
    اجازه دهید یک شوخی با شما داشته باشم,
    شما فرمودید که از زمان زردشت به بعد, هر هزار سال باید یک سوشیانت بیاید. و می دانید که طبق نظر بسیاری از محققین ایران باستان مثل بویس, ژاله آموزگار و احمد تفضلی زمان زندگی زردشت حدود سه هزار سال پیش بوده است. و نیز نیک آگاهید که آخرین منجی استوت ارته است, یعنی تجسم نماز و پارسایی. یا اوشیت نمه یعنی گسترنده ی نماز. بهرحال, به هر دو معنا, مصداق سوشیانت شما امام خمینی (ره) است زیرا با انقلاب ایشان بود که نماز و پارسایی و مسائل دینی گسترش یافت. زیرا تنها کشوری که ستاد اقامه ی نماز و یا امر به معروف و مانند آن دارد جمهوری اسلامی ایران است. پس این بار نیز به سوشیانت خود پاسخ درخور و شایسته ندادید.

    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۸

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    آقای بزرگمهر گرامی
    درود
    شما در یک جا اینکه سوشیانت را سه پسر زرتشت میدانند، از گاتها ندانسته و رد کرده اید. یکجا به فاصله هزارسال که باز هم از گاتهانیست استناد میکنید. تازه دین زرتشت را که دست کم 3748 سال پیش است برای اثبات نظریه خود به سه هزار سال کاهش میدهید. خب آقای گرامی برای اثبات نظریه خود میشود هرکاری کرد حتی تحریف؟
    این شایسته یک مسلمانی که ادعای پژوهش و آموزش دارد و خودش به بزرگمردی چون بزرگمهر نامزد کرده است نیست.
    اگر کتابهای ما را نسوخته بودید، اگر تاریخ را تحریف نمیکردید، اگر بدون عناد تاریخ را بررسی میکردید، میدیدید که خوارزمی در دنباله نامش المجوسی داشت. رازی نیز شاگر ابن عباس مجوسی اهوازی بود.
    ساخت اینهمه قنات، بند، سد، این همه قرینگی در معماری، دانشگاه جندی شاهپور، این همه یونانی که به ایران آمدند و دانشمند شدند و در خودسرگذشت نگاریشان از ایرانیان دانشمند یاد کردهاند، واژه مجیک یعنی موبدانه به دلیل آنکه اروپاییان از دانش ایرانیان سر در نمی آوردند. جراحی چشم و سر در شهر سوخته ....................... نشان از دانش ایرانیان پیش از اسلام ندارد. در قرآن دانش است یا عرب دانش داشت پس ایرانیان پس از اسلام دانش را از کجا آوردند. راستی چرا تحریر بر وزن تفعیل از ریشه حر به معنی آزادگی است؟ 54 کتاب و ده ها پند نامه که از ایران باستان بجا مانده خواندی؟ خب با چه سندی میگویی که ایرانیان دانش نداشتند؟
    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۱:۰۹

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    آقای موبد گرامی
    من از کتاب های مربوط به ایران باستان فقط گاهان, یشت ها, یسنه ها, ویسپرد, وندیداد, خرده اوستا
    و از متون پهلوی فقط دینکرد (بیشتر مجلدات آن را), بندهش, زاداسپرم, ماتیگان هزار دستان, روایات داراب هرمزد, روایات امید اشوهیشتان, و مانند آن را خوانده امو البته یک دوره زبان پهلوی, خط میخی و مانند آن را گذراندم. باور بفرمایید اگر حکمت اقناع کننده ای از ایران باستان را به دست می آوردم, رهایش نمی کردم. نبود. اگر اندرزنامه ها را می گویید که این ها پس از اسلام نوشته شده اند. اگر کتاب شایول شاکد درباره ی ایران باستان را خوانده باشید ایشان از متن دینکرد قطعه ای را می آورد که گفته بزرگان بسیاری که زردشتی بودند, هنگامی که با اسلام آشنا شدند, با طیب خاط این دین را پذیرفتند و حتی هم کیشان خود را تشویق کردند تا مسلمان شود. همچنین, با دیدن منطقی که چه از اسلام و چه از یونان در آموزه ها می دیدند, خودشان از متون مقدسشان اسطوره زدایی کردند.

    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۱:۱۱

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    چه کسی کتاب های شما را سوزاند؟ من نمی گویم در ایران باستان هیچ علمی نبوده اما جای تعجب ندارد که هیچ کتابی در علوم طبیعی از آن زمان باقی نمانده اما کتابی مانند دینکرد که از ازدواج با محارم به طور وسیع صحبت می کند مانده است؟ اگر مسلمانان می خواستند کتاب ها را بسوزانند اول این کتاب ها را می سوزاندند در حالی که تا قرن هفتم اوستا در آتشکده ی آذرگشنسب در شیز نزدیک تکاب موجود بوده و سهروردی از آنجا و مغان ساکن آنجا دیدن کرده است.
    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۱:۱۲

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود