صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ** تأثیر روشنفکران دینی بر مذهب شیعه **

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300

    ** تأثیر روشنفکران دینی بر مذهب شیعه **




    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    با توجه به اهمیت موضوع فعلا" قصدم از ایجاد این تاپیک دریافت نظرات دوستان در باره ی تأثیرات روشنفکری های وارد شده بر مذهب شیعه میباشد تا انشاءالله بعد از روشن شدن و عطف اذهان به مسئله ی مورد بحث وارد بحث تخصصی واصلی آن شویم

    لذا مختصر از توضیحات در این باب را خدمت دوستان بزرگوار تقدیم می نمایم . ومنتظر همراهی دوستان وصاحب نظران گرامی در این مورد هستم .

    روشنفکری در انگلیسی intellectualism ودر لاتین intelligere به معنای تفکیک و تمییز دو چیز از همدیگر میباشد .
    به همین دلیل روح انتقاد گرا و ممیز را به عنوان نشانه ای از روشنفکری میدانند .
    تعریف جامع وشامل روشنفکری:

    1 - روشنفکر به طبقه ای از تحصیل کردگان ومتخصصان وآگاهان در جامعه ی هر عصر وزمانه می گویند که -با دغدغه های انسانی -اجتماعی - ارزشی - فرهنگی - سیاسی -و.. اقدام به موضع گیری در مباحث و مسایل حساس ومهم جامعه ی خود و حتی جامعه ی جهانی میکنند .


    2 - روشنفکر نسبت به مسایل جامعه ی خود و جامعه ی جهانی و نیز نسبت به آرمانها و بایسته ها احساس مسئولیت و تعهد میکند .



    تاریخچه ی مختصر جریان روشنفکری :

    جریان روشنفکری نخستین بار در زمان انقلاب فرانسه ظاهر شد .
    زیرا انقلابیون در آن زمان تلاش میکردند تا اندیشه های وآرمانهای خود را در جامعه اشاعه بدهند این اندیشه ها حول محور انسان مداری -افکار لائیک ولیبرالیسم در جامعه بود .

    روشنفکران قرن 18 توجیه روابط حاکم بر جامعه یآن عصر را مد نظر داشتند .واز طریق سخنرانی ها و سخنوری های بورژوازی تبلیغ افکار خود را داشتند .
    در قرن نوزدهم گروه جدید روشنفکران سوسیالیت ؛برعکس روشنفکران قبلی برعلیه بورژوازی تبلیغ میکردند وایشان در این قرن یکه تاز محافل روشنفکران بودند .
    قرن بیستم قرن افکار ضد امپریالیسم بود .

    .................................................. .............................. حق یارتان .................................................. .....................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۱:۳۳

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله العظم ومنتظرانش


    پیدایش

    در زمان حکومت دودمان قاجار و به ویژه در پی شکست ایران از روسیه قشر تحصیلکرده به دنبال کشف علل عقب ماندگی ایران از کشورهای اروپایی بودند. این شکست نظامی سران قاجار را هم برای رفع عقب ماندگی تشویق کرد. یکی از کسانی که در این امر مصر بود عباس میرزا بود زیرا وی شاهد شکست خود به علت عقب ماندگی فناوری بوده‌است. وی برای اولین بار دانشجویانی جهت تحصیل به اروپا ارسال کرد تا از تکنولوژی آنها بهره‌مند گردد. اولین گروه از روشنفکران ایرانی مانند میرزا ملکم خان و طالبوف بیشتر طرفدار حکومت بودند زیرا اولاً از داخل قشر حاکمه بودند و ثانیاً توسط دولت رشد کرده بودند. ازاینرو اولین گروه روشنفکری در ایران توسط دولت مرکزی شکل گرفت.
    رشد

    با آشنایی بیشتر مردم با غرب و افزایش رفت و آمد به غرب به خصوص استانبول تحصیل‌کردگان ایرانی با سیستم فکری غرب آشنایی بیشتری یافتند. به ویژه آنکه نهضت مشروطه در عثمانی به نتیجه رسیده بود و به تدریج افکار مشروطه خواهی در ایران گسترش یافت. در این دوران گروههای روشنفکر در گروهها و انجمنهای مخفی متشکل شدند. از جمله این انجمنها می‌توان به فراموشخانه، لژ بیداری ایران، انجمن آدمیت و انجمن ترقی اشاره کرد. این گروهها با پخش اعلامیه‌ها و انتشار روزنامه‌ها افکار خود را منتشر می‌کردند. این گروه به لزوم اصلاحات سیستم ارضی و اداری و کم شدن نقش روحانیون از جامعه و نیز محدود ساختن حاکمان در چهارچوب قانون تاکید می‌کردند.
    روشنفکری دینی

    در سال‌های بعد از کودتای ۲۸ مرداد برخی از روشنفکران کوشیدند تا تلفیقی از آموزه‌های روشنفکری و فرهنگ ایرانی-اسلامی به دست دهند. آنها همچنین به شدت تحت تأثیر روشنفکران استعمارستیز کشورهای جهان سوم نظیر ماهاتما گاندی، اقبال لاهوری و فرانتس فانون بودند. از شاخص‌ترین چهره‌های این جریان می‌توان به علی شریعتی و جلال آل احمد اشاره کرد. بخصوص این گروه با سعی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های تشیع نقش عظیمی در مبارزه با حکومت پهلوی و برانگیختن جامعه به سوی انقلاب اسلامی داشتند.
    در کنار اینان برخی از روشنفکران دینی بشدت مشغول به چالش‌های اسلام و مدرنیته بودند. آنها سعی می‌کردند تا شرایط جدید را فهمیدنی سازند و موضعی مشخص در میانه تقابل اسلام و غرب ارائه دهند. البته این دسته دیدگاه‌هایی بشدت متعارض دارند و اشتراکشان تعلق خاطر به مباحث فلسفی اسلامی و غربی است.


    .................................................. .................................. حق یارتان .................................................. ..........................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۲:۱۲

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم منتظرانش


    از لحاظ تاریخی باید گفت که روشنفکران محصول پیدایش فلسفه های مبتنی بر شک وتردید نسبت به عقاید سنتی میباشند و محصول روند سکولاریسم -اومانیسم و لیبرالیسم بوده اند .
    واژه ی روشنفکر در زمان قاجاریه با کلمات عامیانه ای مثل منوارالعقول ومنور الفکر در محاورات به کار می رفت .

    در دوره ی پهلوی به شکل خاص با واژه ی روشنفکر وارد فرهنگ لغات فارسی شد .
    منورالفکرها افرادی بودند تجدد خواه وطرفدار سرنگونی استبداد سیاسی و استقرار حکومت قانون .
    با پیروزی انقلاب اسلامی در بحث روشنفکری زوایای جدیدی بوجود آمد .

    لحاظ این زوایا را ازنوع دیدگاه و تفکرات وبه کار گیری عقلانیت ؛ روشنفکری دینی نامیدند که مواضع مختلفی در قبال آن گرفته شد

    و نظر اندیشمندان ومتفکران بسیاری را به خود معطوف داشت .


    در این میان بسیاری از اندیشمندان معاصر خود را روشنفکر دینی نامیدند .

    البته به نظر برخی دیگر از اندیشمندان ترکیب روشنفکری و دین نوعی پارادوکس ومتناقض نما می باشد .واز پایه منکر امکان هر گونه پدیده ی روشنفکری بر اساس دین مداری شده اند .

    خلاصه این که میگویند دین مدرنیته ومتجدد نداریم .



    .................................................. .............................. حق یارتان ............................................. ..........................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۶:۱۰

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    روشنفکر دینی چه خصوصیاتی دارد ؟

    روشنفکر دینی یکی از گروههای اجتماعی به حساب میآید که علاوه بر توسعه ی مفهوم عقل باید اصالت محور هم باشد . در غیر این صورت به اصل دین صدمه وارد خواهد شد . وبدعت گذار خواهد بود .

    و در تحقق دین و سنتهای اصیل دینی نیز توسعه نگر باشد .
    یعنی باید هم در بحث فهم دین کوشا باشد وهم در بحث تحقق دین .

    یک روشنفکر باید عصر وزمانه ی خود را با دین واصالت سنتهای آن آشنا کند .نه این که دین را مطابق با عصر وزمان خودش متحول کند .
    از طرف دیگر شاخصه ی مهم روشنفکری به معنای عام ؛ آزاد اندیشی است .که در روشنفکری دینی از آزاد اندیشی فردی به آزاد اندیشی متخصصان مذهبی در جهت تحولات اجتماعی تغیر رویه پیدا میکند .

    شاخصه ی مهم روشن فکری دینی این است که باید تربیت یافته ی عصر وفرهنگ خود باشد یعنی بتواند با مردم خود به زبان خودشان سخن بگوید .
    به نقدی در این باره توجه بفرمایید :

    حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا در خصوص تهدیدها و فرصت های روشنفکر دینی سخنانی ایراد کرد و با بحث درباره مفاهیم مربوط به این مسئله گفت: حوزه تهدید تنها بحث آسیب فردی نیست؛ از این رو آسیب روشنفکری یا تهدید فردی موضوع این بحث نیست، بلکه اینجا سخن از تهدید روشنفکری دینی است. دین حوزه ای کاملا" عقلی است و فضاهای فراعقلی آن ضد عقل نیست؛ اما آنچه بعنوان تهدید می تواند در حوزه روشنفکری دینی مطرح شود، وضعیتی است که دین در غرب یافته؛ یعنی نوعی معنویت سکولار که اسارت دین در حوزه های نظری، دستاورد غرب است که دین را نه بازخوانی که باز سازی می کند؛ به گونه ای که دیگر نمی توان به آن دین گفت. پس تهدید نخست قرون وسطایی است و عقلانیت در آن دیده نمی شود؛ ایمان گرایی صرف است و ایمان هم در آنجا ایمانی اساطیری است و عالم استدلال در آن مفهومی ندارد. در اینجا دو طرف تهدید وجود دارد: یکی تحجر به یک سری برداشت ها پس از حیات رسول گرامی اسلام است و عادات جاهلی مجددا" میل به ظهور دارد و پوشش دینی می گیرد. اگر روشنفکر دینی در تبیین نقل، موجب روشنگری عقل نباشد، به تحجر تبدیل می شود که نوعی تهدید است؛ یعنی در مقابل روشنگری آزادی اجتهاد عقل در کشف حقائق عقلانی که از طریق نقل جاری شده و در مسیر تاریخ و فرهنگ ریزش کرده بایستد.
    در حوزه علوم عملی، اخباری گری نمونه ای از تقابل با روشنگری است. در حوزه علوم نظری، تفکیک میان عقل و دین یک سوی این تحجر است.
    پس یکی از آفات برای روشنفکری دینی عقلانیتی است که به مرجعیت نقل و وحی پشت کند. این نوعی سکولاریزم عریان است که با ماتریالیزم سازگار است؛ البته این مسئله خیلی خطر ساز نیست. اما نوع دوم این است که ستیزی آشکار با دین ندارد وسعی دارد، دین را در چار چوب معرفت عقلی که در قرن هفده و هجده است یا معرفت تجربی محض که در قرن نوزده مطرح بود، قرار دهد و دین را تنها تفسیر علمی تجربی کند. این آفت به لحاظ جریان های اجتماعی آفتی قوی است. یکی از آفت های هم کمیت روشنفکران دینی است؛ یعنی اگر تعداد روشنفکران دینی کم باشد، نمی توانند جریان روشنفکری دینی را ایجاد کنند.

    .................................................. .................................... حق یارتان .................................................. ..................................

    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۶:۳۳

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    انواع روشنفکری دینی(درون مذهبی)

    گاهی اوقات روشنفکری دینی چنان انحرافاتی را از خود نشان میدهد که در مسیر تفکرات وتمایزات خود را به جای خدا می انگارد و می خواهد با نقدهای خود دین ساز شود .یعنی به مرحله ای از روشنفکری می رسد که خود را گم کرده به افراطی ترین شکل در نوع خود می رسد .واز حدود ومرزهای خود فراتر می رود .

    از این جریانهای به اصطلاح روشنفکر که در مذاهب شیعه وسنی اسلامی نفوذ کرده و اظهار وجود میکنند :

    1- بهائیت :که بهترین پروتستانتیزم اسلامی است وتفسیری یهودی از اسلام شیعی می باشد .

    2 - وهابیت : که بزرگترین جریان روشنفکری نمای اهل سنت می باشد و اگر دقت کنیم دولت هایی که وهابیت را پرورش می دهند خود را از طرفداران مدرنیسم در جهان عرب می پندارند .


    .................................................. .............................. حق یارتان .................................................. .................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۹:۰۴

  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300

    تعجب




    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    در زمان معاصر یکی از برجسته ترین روشنفکران دینی در ایران (مهد ومرکز شیعه )دکتر علی شریعتی است . که تقریبا"میتواندبه عنوان مبداء به قول رهبر فرزانه مرحله ای برای روشنفکری دینی معاصر باشد.
    این آغاز را میتوان با چند دیدگاه مورد بررسی قرار داد .

    1- روشنفکری قبل ازشریعتی :که با واژه ی تجدد خواهی ونوگرایانه در مفاهیم اسلامی مطرح بود .
    یکی از چهره های معاصر(صد سال اخیر ) که نمونه ای از روشنفکری دینی قبل از دوران مشروطیت بود مستشار الدوله نام داشت .
    او سالها قبل از مشروطه سنت شورا در اسلام را در مجلس تفسیر کرد .

    امر به معروف ونهی ازمنکر را به معنای «آزادی مخالفت وانتقاد»و روح مساوات اسلامی را به معنای «برابری» آن هم با دیدگاه متجددانه!!! به قانون ؛در قالب لوایح وپیشنهادات برای شور در مجلس تقدیم کرد .
    با مقداری تسامح میتواندر دوره یمشروطه از نائینیواز دوره ی شهریور 20 به بعداز آیت الله طالقانی و مهندس مهدی بازرگان به عنوان نمونه هایی از روشنفکران دینی نام برد .

    روشنفکرانی که با توجه به میزان تخصص ونوع تخصصشان ومیزان تفحص شان در دین گاها" دیدگاهشان تا 180 درجه باهم متفاوت بود .

    این گروه باتوجه به معلوماتشان ونسبت مأخذمعلوماتشان(فرهنگ اسلامی - فرهنگ اصیل ایرانی - فرهنگ غربی)
    ..به تولید معانی جدید!!!در دین می پرداختند .

    به اصطلاح با این معانی جدید امروزی را برای تفسیر شریعت و دیگر موضوعات دینی به بازار تحول اندیشه های نوگرا تحویل میدادند .

    واز منابع سنت وتفسیر ؛ معانی امروزی ومتجدد خلق میکردند .


    .................................................. ................... حق یارتان .................................................. ..............................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۱/۰۲ در ساعت ۱۴:۳۸

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
    برای ورود به بحث ابتدا لازم میدانم قسمتی از سخنان رهبر معظم را در باره ی دکتر علی شریعتی وعلامه شهید مطهری را در ابتدا خدمت دوستان بدون هیچگونه اظهار نظر شخصی بیان کنم
    تفاوت اندیشه ها در مورد کاربرد تظاهرات دین را میتوان با این دیدگاه معظم له در جریان روشنفکری دینی معاصر به نقدی اصولی کشید .
    وصحت یا سقم این جریان را در مورد انگاشته های متفاوت روشنفکران دینی و انطباق این اندیشه ها با سنت وفقه اسلام را بررسی نمود.

    شريعتي و مطهري
    ايشان همچنين فرمودند: البته من شريعتي را به صورت يک مرحله مي توانم قبول کنم. به اين معنا که، همينطور که قبلا گفتم او کسي بود که انديشه هاي مطرح شده در جامعه را با زبان درستي با يک سلطه ويژه اي بر فرهنگ رايج آن نسل مي توانست بيان کند.

    به اين معنا که خود او هيچ ابتکاري نداشت. به هيچ وجه قبول ندارم ،بلکه خود خود او ابتکارهاي زيادي داشت مسايل جديدي داشت اما به معناي درست کلمه شريعتي يک مرحله بود ،مرحله بعدي اين است که بياييم آن مسايلي را که شريعتي با استفاده از آشنايي هاي خودش با فرهنگ اسلام فهميده بود و ارايه داده بود با اصول اساسي فلسفي مکتب اسلام بياميزيم و منطبق کنيم.
    آنچه که به دست خواهد آمد به نظر من مرحله جديدي است که مي تواند براي نسل ما مفيد باشد، به تعبير بهتر بياييم شريعتي را با مطهري بياميزيم.

    شريعتي را در کنار مطهري مطالعه کنيم. ترکيبي از زيبايي هاي شريعتي با بتون آرمه انديشه اسلامي مطهري به وجود بياوريم آن به نظر من همان مرحله نويني است که نسل ما به آن نياز دارد.

    منبع:برنا.

    http://beiragh.net/?p=109


    .................................................. ....................... حق یارتان .................................................. ...................................

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    آنچه که به دست خواهد آمد به نظر من مرحله جديدي است که مي تواند براي نسل ما مفيد باشد، به تعبير بهتر بياييم شريعتي را با مطهري بياميزيم. شريعتي را در کنار مطهري مطالعه کنيم. ترکيبي از زيبايي هاي شريعتي با بتون آرمه انديشه اسلامي مطهري به وجود بياوريم آن به نظر من همان مرحله نويني است که نسل ما به آن نياز دار
    سلام علیکم

    ایشان دیدگاه خوبی دارند ولی مشکلاتی هست که این امر را صعب و دشوار میکند و وصول به بخشی از توفیقات در جامعه اسلامی را عقیم میکند

    که از جمله آنها وجود بعضی عناصر متعصب و کور و در سوی دیگر اشخاصی و ایادی شیطانی ای است که دقیقا در جهت همسو با عناصر فوق الذکر دست به بعضی اعمال میزنند.

    مطالب فوق الذکر کاملا مشهود است. چه در این زمان و چه در زمان خود دکتر.

    بعنوان مثال موضوعی را مطرح میکنم و البته در راستای بحث است و امیدوارم باعث انحراف نگردد لذا اگر کسی خلاف این شرح را در نظر دارد در تاپیکی جدا از این تاپیک مطرح نماید.


    دیدگاه شریعتی به روحانیت


    از دیدگاه شریعتی روحانیت به دو قشر کاملا متفاوت تقسیم میشوند.

    دسته اول کسانی هستند که در حوزه ها درس میخوانند و کسوت روحانی بر تن میکنند و هیچ خواسته عمل کردار و پنداری نداشته و ندارند بغیر از رشد و تعالی دین.
    این امر در تمام شئونات زندگی آنها مشهود است.فی المثل خود امام خمینی رحمه الله علیه یا علامه جعفری یا علامه طباطبائی
    اینها زندگیشان را در این راه صرف کردند . چیزی را نگفتند و نخواستند مگر آنکه دین خواست و دستور داد و هرگز میل و تمنای شخصی و شخص دیگر را در دین دخیل ندانستند و حتی قبل از روحانی شدن هم روحانی مسلک بوده اند

    یعنی خمیر مایه دینی داشتن.

    دسته دوم که در همان حوزه درس خواندند و کسوت روحانیت را بر تن کردند و بعنوان مبلغ وارد جامعه شدند.

    اگر به نتیجه رفتار و گفتار آنها و تاثیر آن بر جامعه بنگریم میبینیم این قشر رفتارهای تخریب گونه داشتند.

    حتی رفتارهای آنها باعث توهین به جامعه روحانیت بود - شد و خواهد شد.

    وقتی دکتر این سخنان را بیان کرد و با دلایلی مبین نمود عکس العمل همین قشر دوم را میتوان در آخرین نامه دکتر به همسرش دید.

    امروز حتی هرکسی که میخواهد سربازی نرود - در جامعه مدنی و مذهبی صاحب وجهه - شغل و اعتبار گردد حوزه علمیه نردبان خوبی است برای این دست سود جویان.

    چوبش را چه کسی میخورد ؟ از طلبه طالب حق گرفته تا تمام جامعه.

    ولی همین اعتراض دکتر و اعتراض امروزامثال ما را این قشر دشمنی با روحانیت معرفی کرده و سنگاندازی ها شروع میشود.


    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    نظر علامه طباطبائي رحمت الله عليه درباره دکتر شريعتي

    هفته نامه «پنجره» در شماره اخیر خود سند منتشر نشده‌ای درباره نظر علامه طباطبایی در مورد نوشته‌های دکتر شریعتی منتشر نموده است :
    حضرت آیت‎ ا... علامه حاج سید محمدحسین طباطبایی(دام ظله)
    با تقدیم سلام مفتخراً و محترماً به عرض آنحضرت می‎رساند. اخیرا در تهران شایع کرده‎اند نعوذ با... حضرتعالی نوشته‎های علی شریعتی را تأیید کرده و فرموده‎اید کوچکترین ایرادی در آن دیده نمی‎شود. استدعا دارم بذل توجهی فرموده برای روشن شدن حقایق و نجات عده‎ای از ضلالت نوشته‎ای مرقوم بفرمایید.
    حاج حسین...

    بسمه تعالی
    این‎جانب نوشته‎های دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده و چنین سخنی به احدی نگفته‎ام، نوع مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارک دینی اسلامی غیرقابل‎قبول می‎باشد.
    نهضت امام خمینی-ج۳-ص375


    ** تأثیر روشنفکران دینی بر مذهب شیعه **

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    حضرت علامه طباطبایی در پاسخ به نامه ی دیگری نیز چنین نوشته اند:
    «ما با دکتر شریعتی عداوت ذاتی نداریم، مسأله این است که در لابه لای تألیفاتشان مطالبی دیده می شود که با موازین اسلام قابل توجیه نیست. مانند اینکه می گوید: انسان خویشاوند خداست، در حالی که قرآن کریم صریحاً می فرماید: «و خرقوا له بنین و بنات بغیر علم» و می فرماید: «و جعلوا بینه و بین الجنه نسباً» عقیده ای است از عقاید بت پرستان. و می گوید خدا و طبیعت و انسان یک واحد حقیقی است که رهسپار کمال است و صریحاً در کتاب زادگاه من، معاد را انکار می کند و در وصف معراج خود می گوید: استادان مسیحی من مرا وارد بهشت کردند و در بهشت می گشتم در حالی که دستم در دست آنها بود! در صورتی که قرآن صریحاً مسیحی را کافر می داند و می فرماید کافر داخل بهشت نمی شود و نظایر این اشتباهات که زیاد هم هست». (اسناد انقلاب اسلامی، ج 2، ص 207)
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 14 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود