صفحه 1 از 28 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وحي در زرتشت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اينترنت
    نوشته
    50
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    120

    تعجب وحي در زرتشت




    به نام خداي بزرگ و مهربان. با يكي از موبدان زرتشتي به نام جناب آقاي موبد يار مهران غيبي بحثي پيش آمده است مبني بر اينكه اهورا مزدا به واسطه ي وحي با زرتشت سخن ميگفته است. بنده هر چقدر در كتابهاي زرتشتيان عزيز كنكاش كردم چيزي از وحي در آن نيافتم. ميخواستم بدانم كه آيا اين ادعاي آقاي موبد يار مهران غيبي محترم درست است يا خير. التماس دعا

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    بزرگوار نوشتار زیر یک تحقیق مختصر است که توسط یکیاز دوستان در این باب انجام شده و در دسترس شما قرار میگیرید که شاید اشاره یمختصری بر پاسخ ضمنی به شما باشد .

    دین زرتشت(مجوس) از ادیان الهی است ؟ (1)

    از دیر زمان تا کنون بین دین شناسان اختلاف وجود داشته که آیا دین زرتشت آیین توحیدی است، مبتنی بر ثنویت و دوگانگی است؟ اکنون هم نظریه مسلمی در این باره وجود ندارد؛ زیرا در «أوستا» شواهدی بر هر کدام یافت می شود.و اگر مقصود از مجوس که در قرآن (حج آیه 17) و روایات اسلامی ذکر شده زرتشتیان باشد آنها دارای کتاب آسمانی بوده که در اثر سلطه اسکندر به ایران از بین رفته است. طبق نظر مشهور مفسران و نویسندگان ملل نحل مقصود از «مجوس» در قرآن همان زرتشتیان است.زرتشت مصلح بزرگ ایرانی که بیش از هزار سال قبل از میلاد ادعای نبوت کرد و با مبارزه علیه خرافات آیین مغان و اعتقادات شرک آمیز چند خدایی، ایرانیان را به سوی خدای هستی (اهورا مزدا) دعوت کرد. زرتشت پس از یک دوره ریاضت و انزوا سه اصل بزرگ را به عنوان شعار خویش به جامعه اش ارائه کرد: پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک. وی پیش از داریوش هخامنشی ظهور کرد و آیینش را گسترش داد. دین زرتشت حدود هزار سال بر ایران حاکمیت داشت. و با ظهور اسلام ایرانیان از آیین زرتشت دست بر داشتند و به سوی دین اسلام روی آوردند.


    آغاز سؤال از الهى یا غیر الهى بودن یک آیین در دین اسلام
    مراجعه به تاریخ صدر اسلام نشان مى دهد که سؤال از الهى یا غیر الهى بودن یک آیین در بین مسلمانان از زمانى آغاز شد که پیامبر اکرم (ص) بعد از تثبیت پایه هاى حکومت اسلامى در مدینه و آغاز گسترش مرزهاى این حکومت نوپا، به فرمان الهى، غیر مسلمانان را به دو گروه تقسیم کرد و دو راهکار متفاوت را در ارتباط با آنان در پیش گرفت:
    گروه اول مشرکین بودند. اینان به خداوند متعال شرک ورزیده و بت پرستى را پیشه ى خود ساخته بودند. پیامبر(ص)ابتدا این گروه را به دین اسلام دعوت مى کردند، اگر آنان دعوت پیامبر (ص) را نمى پذیرفتند، پیامبر (ص) طبق فرمان الهى با آنان وارد جنگ مى شدند (توبه: 5).
    گروه دوم کسانى بودند که در اصطلاح قرآن از آنان به «اهل کتاب» تعبیر مى شود و طبق اعتراف خود آنان، از سوى خداوند براى آنان کتابى نازل شده بود و قرآن کریم نیز نازل شدن کتاب بر آنان را قبول مى کند. بر همین اساس نبى اکرم (ص) با این افراد به گونه ى دیگر برخورد مى کردند؛ یعنى بعد از دعوت این گروه به دین اسلام اگر آنان این دین را نمى پذیرفتند و در ضمن با مسلمانان وارد کارزار نمى شدند، بر اساس فرمان الهى به گرفتن «جزیه» از این گروه اکتفا مى کردند (توبه: 29). همین عملکرد متفاوت با مشرکین و اهل کتاب، این سؤال را مطرح مى ساخت که «اهل کتاب» چه کسانى هستند؟ با مراجعه به آیه 14 سوره حج، که در آن مردم به سه گروه مؤمنین، اهل کتاب و مشرکین تقسیم شده اند، تا اندازه اى پاسخ این سؤال روشن مى شود. خداوند مى فرماید: کسانى که ایمان آوردند و آنان که یهودى شدند و صابئى ها و نصارى و مجوس و کسانى که شرک ورزند، خدا در روز رستاخیز میانشان امتیاز مى نهد و از هم جدایشان مى کند... (حج: 17). طبق مضمون این آیه، یهودى ها، مسیحى ها، صابئین و مجوس ها نه جزو مؤمنین هستند و نه جزو مشرکان، بلکه اهل کتاب محسوب مى شوند و سنت پیامبر(ص) نیز نشان مى دهد که پیامبر (ص) با این چهار گروه، طبق احکام اهل کتاب برخورد مى نمودند و اگر اسلام را نمى پذیرفتند، آنان را به پرداخت «جزیه» محکوم مى کردند. با وجود کتاب هاى تورات و انجیل، همگان اهل کتاب بودن قوم یهود و مسیحیان را به راحتى مى پذیرفتند؛ اما پذیرش این واقعیت در مورد صابئین و به خصوص مجوس، که در امپراطورى ایران ساسانى دین رسمى بود، مشکل مى نمود؛ زیرا ساکنین شبه جزیره ى عربستان، کتاب جاافتاده و معمول در دست مجوسیان عصر خود ندیده بودند و از سوى دیگر آنان را بیش تر به دوگانه پرستى مى شناختند و شاهد چندانى براى اهل کتاب و توحیدى بودن آیین آنان پیدا نمى کردند؛ به همین دلیل این سؤال در میان برخى از مسلمانان و سایر گروه هاى ساکن در شبه جزیره مطرح بود که آیا مجوس دینى آسمانى و الهى است و مجوسیان نیز داراى کتاب آسمانى اند؟ همین امر موجب شد تا عده اى از مشرکین بکوشند تا همانند مجوس، که از دیدگاه آنان دوگانه پرست و مشرک بودند، از امتیاز «جزیه» استفاده کنند؛ پس به حضرت محمد(ص) نامه نوشتند و از آن حضرت خواستند که از آنان نیز جزیه بگیرد و در بت پرستى آزادشان بگذارد. پیامبر اسلام (ص) جواب فرستادند که من از غیر اهل کتاب جزیه قبول نمى کنم. مشرکین در جواب نامه ى آن حضرت نوشتند: تو مى گویى از غیر اهل کتاب جزیه نمى گیرى، در حالى که از مجوس هجر جزیه مى گیرى. پیامبر (ص) پاسخ دادند: مجوس پیامبرى داشتند که او را کشتند و کتابى داشتند که پیامبرشان در پوست دوازده هزار گاو نوشته و آورده بود که آن را سوزاندند. بعد از وفات پیامبر(ص) برخى از اطرافیان خلفا نمى توانستند باور کنند که مجوسیان جزو اهل کتاب اند؛ لذا سعى مى کردند آنان را از زمره ى اهل کتاب خارج کنند؛ لکن در نهایت، خلفا نیز با مجوس همان رفتار پیامبر (ص) را ادامه دادند و به اخذ جزیه از مجوسیانى که اسلام را نمى پذیرفتند، اکتفا کردند.

    .................................................. ............................... حق یارتان .................................................. ......................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۸:۱۷

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    ادامه ی مطلب را اینجا دنبال میکنیم

    دیدگاه مفسران شیعه
    برخی از مفسران شیعه هم قائلند که مجوسیان اهل کتاب هستند، مرحوم علامه طباطبائی در المیزان تصریح دارند که مجوسیان دارای کتاب بوده‎اند. لکن در جای دیگر احتیاط می‎کند و می‎فرماید: روایات هر چند مجوس را اهل کتاب خوانده که لازمه‎اش آن است که این ملت نیز برای خود کتابی داشته باشد... لکن قرآن هیچ متعرض وضع مجوس نشده و کتابی برای آنها نام نبرده و کتاب اوستا که فعلا در دست مجوسیان است نامش در قرآن نیامده... و کلمه اهل کتاب هر جا در قرآن ذکر شده مراد از آن یهود و نصاری است که خود قرآن برای آنان کتابی نام برده که خدای تعالی برای ایشان نازل کرده است.جمعی از بزرگان و فقها از روی مدارک معتبر "مجوس" را اهل کتاب دانسته‎اند. همچنین علامه طباطبایی در تفسیر آیه شریفه «انما انت منذر و لکل قوم هاد» (رعد/ ?) می نویسند: «از این آیه شریفه بر می آید که زمین هیچ وقت از هدایتگری که مردم را به سوی حق هدایت کند خالی نمی شود. یا باید پیغمبری باشد و یا هادی دیگری که به امر خدا هدایت کند». نسبت پیامبر به هادی را نسبت علت محدثه به علت مبقیه دانسته اند؛ یعنی پیامبر، شریعت را می آورد و هادی، نگهدارنده و پیش برنده آن است.
    شیخ طوسی در کتاب خلاف می‎نویسد: "المجوس کان لهم کتاب ثم رفع عنهم... دلیلنا اجماع الفرقه و أخبارهم." بنابر آنچه گذشت جای شک و تردید باقی نمی‎ماند که مجوس از نظر فقها و صاحب نظران یا به طور مسلم اهل کتابند یا لااقل محتملا اهل کتاب بوده‎اند. اما این‎که آیا پیامبر مجوس همان زرتشت است یا خیر؟ در این مسئله اختلاف است آنچه معروف و مشهور است آن است که اکثر محققین و مورخین بر این عقیده‎اند که زرتشت همان پیامبر مجوس است و هر جا سخن از قوم مجوس کرده‎اند زرتشت را قرین آن کرده‎اند و ادعا کرده‎اند که بنیان‎گذار این دین و پیغمبر این آئین، زرتشت بوده است، لکن برخی دیگر از محققین به این نظریه به دیده شک نگریسته‎اند و حتی منکر این شده‎اند که پیامبر مجوسیان " زرتشت" بوده است بلکه اولا زردشتیان فرقه‎ای کوچک از مجوسیان بوده است چنانکه برخی گفته‎اند مجوسی‎ها به چهار فرقه تقسیم شده‎اند:
    1. کیومرثیه 2. زروانیه 3. مسخیه 4. زردشتیه.
    پس زردشت بنیان‎گذار آئین مجوس و پیامبر همه مجوسیان نبوده است.
    ثانیا: بر فرض وجود چنین شخصیت تاریخی، او به عنوان یک مصلح و اصلاح‎گری در دین قوم خود که یک سری آئین و مراسم و عقائدی را وارد کرده است می‎باشد. اما چنانکه گفتیم اکثر کارشناسان معتقدند که زردشت پیامبری بوده و دارای کتابی لکن همچون ادیان دیگر دین و آئین آن با گذشت زمان دستخوش تحولات و انحرافاتی و تحریفاتی شده است.

    1- استاد مطهرى، مجموعه آثار، «خدمات متقابل اسلام و ایران»، ج 14، ص 157
    2- جان بى ناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه على اصغر حکمت، ص 450- 458
    3- علامه طباطبائی، ترجمه المیزان، ج14/358 و ص 509، ج 4، ص 358
    4- مجله تخصصی کلام، سال 8، شماره 31، مقاله «زردشت» و «اوستا»، نوشته داود الهامى
    5- عبدالله مبلغی، تاریخ ادیان و مذاهب در جهان، ص 365 به بعد
    6- مجله صباح، شماره 7و8، مقاله زرتشت، نوشته رسول رضوى
    7- سایت اندیشه قم، قسمت پرسش و پاسخ، قسمت دین زرتشت


    .................................................. ............................ حق یارتان .................................................. ......................................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۸:۲۱

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    105
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    16
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    698



    به نام خدا
    با سلام
    در کتب ادیان (کتابهایی که درباره علم ادیان نگاشته شده اند) در دسته بندی ادیان، آنجا که ادیان وحیانی را معرفی می کند دین زرتشت را جزء ادیان وحیانی برمی شمارند.
    برای مثال در آشنایی با ادیان بزرگ نوشته حسین توفیقی،
    زرتشتی گری، یهودیت، مسیحیت و اسلام به عنوان ادیان وحیانی معرفی می شوند.*

    *. ر.ک: آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)و مؤسسه فرهنگی طه و مرکز جهانی علوم اسلامی، چ چهارم، تهران، تابستان 1380.


    آسمان جواب پرسش هایی است که زمین از پاسخ به آن باز می‌ ماند.

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اینترنت ، موسیقی
    نوشته
    1,453
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    8532



    سلام

    دوست عزیز « مجوس» یعنی چی ؟؟؟؟؟

    کوروش کبیر سالی سه بار برایش وحی نازل میشد؟ اول روز عید باستان ایران ، شب یلدا ، روز یلدا !!!!
    -+- ما هم تهران رو آره -+-

    سایت قرآن آنلاین + ترجمه فارسی
    wWw.Quran14.TK


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    با سلام مجوس تلفظ عربی واژه مگوس است که همان مغان یا دانشمندان روحانی ایران باستان است. هرودت می نویسد در ایران باستان در عصر مادها شش طایفه وجود داشته که هر کدام گروهی را پرورش می دادند. یکی از آن شش طایفه مغان بودند که کارشان پرورش روحانی بود. در عصر مادها و بخصوص هخامنشی که حکومت ایران تنها حکومت جهانی بود, فرمانروایان مجبور شدند تا از مغان که تنها قشر دانشمند آن زمان بودند در دربار بهره مند شوند و از آن زمان به بعد, تعالیم مغان سرو سامان گرفت. بعدها اسلام تعالیم مغان را به عنوان اینکه ریشه ی وحیانی دارد پذیرفت. تعالیم مغان مخلوطی از تعالیم زردشت, تعالیم جاماسب, تعالیم بین النهرینی بود و بعد از اینکه کوروش بنی اسراییل را از بابل آزاد کرد, بسیاری از آن پیامبران به ایران آمدند و مغان نیز برخی تعالیم را از آنان آموختند زیرا در ایران باستان همیشه توحید قوی تر از شرک بوده است. شما قبر بسیاری از ÷یامبران مانند یوشع نبی, دانیال نبی, حیقوق نبی, قیدار نبی, حزقیال نبی و ... را در ایران می بینید. این ها شاگردانی داشتند که سهروردی به آنان علمای الهی فهلوی می گوید و حکمت آنان را حکمت خسروانی می نامد.

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    213



    آیا می دانید که تنها پادشاهی که در متون تفسیری ما مسلمانان از او به احترام یاد شده و حتی او را مصداق ذوالقرنین دانسته اند کوروش است؟ حساب کوروش با شاهانی که به راحتی قتل و غارت می کردند جداست. تورات کوروش را مسیح لقب داده است در کتاب اشعیای نبی باب 45 آیه اول. چرا باید حساب او را جدا بدانیم؟ زیرا در قرن ششم قبل از میلاد که هنوز مسیحیت و اسلام ظهور نکرده بودند, دین یهودیت تنها دین آسمانی روی کره زمین بود و کوروش به تنها دین آسمانی خداوند کمک کرد. حتی در تورات آمده است که کوروش می گوید من این کار را به دستور یهوه انجام دادم. یعنی ادعا می شود که کوروش با خدا (شاید از طریق انبیای بنی اسراییل) ارتباط داشته و هرچه خدا می گفته او نیز انجام می داده است. اما افراط در کوروش باوری ما را به جایی نمی رساند زیرا از کوروش اطلاعات زیادی نمانده است.

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اينترنت
    نوشته
    50
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    120



    با تشكر از ساير دوستان عزيز. ولي اين پاسخ من نبود. من تاريخچه زرتشت را مطالعه كرده ام و بحثي در مورد تاريخچه ي آن ندارم. بلكه سئوال من اين است. آن آقاي موبد يار مدعي شده است كه سخنان خدا به واسطه ي وحي به زرتشت رسيده است. بنده هر چقدر كه كنكاش كردم از وحي در كتب زرتشتيان چيزي نيافتم. حالا ميخواهم بدانم كه آيا وحي در زرتشت وجود داشته است؟

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اینترنت ، موسیقی
    نوشته
    1,453
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    8532



    دوست عزیز من هم در مورد زرتشت خواندم چیزی از وحی به چشمم نخورد ولی در یک کتاب در مورد کوروش خواندم و در تاپیک قبل نوشتم !

    جواب آقا راسل
    من از شما سوال می کنم هاشمیون مذهبشون چی بود ؟؟؟؟
    -+- ما هم تهران رو آره -+-

    سایت قرآن آنلاین + ترجمه فارسی
    wWw.Quran14.TK


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اینترنت ، موسیقی
    نوشته
    1,453
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    8532



    به خاطر اینکه این چیزها نگفتم که بعضی نگن اینها فقط خودشون به پیامبر اسلام میچسبونن و احساس غرور می کنن!

    حالا یهود هم انسان و آفریده خدا هستن ! و دین شون دین خدایی است !!!! و هم زرتشت !
    -+- ما هم تهران رو آره -+-

    سایت قرآن آنلاین + ترجمه فارسی
    wWw.Quran14.TK


صفحه 1 از 28 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود