صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیشنماز شدن زن برای مرد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    مباحث دینی،علمی،فلسفی
    نوشته
    82
    حضور
    3 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    518

    پیشنماز شدن زن برای مرد




    سلام
    آیا اساتید مجتهدی را می شناسند که پیشنماز شدن زن برای مرد را جایز بداند؟اصلا کوچکترین دلیل فقهی برای این کار وجود دارد که مثلا برخی بپذیرند و برخی رد کنند؟
    ممنون
    و سیعلموالذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست و این برتری یک برتری الهی تکوینی است لذا شما جایی در شریعت مقدس نمی یابی که زن را بر مرد مقدم دارد . لذا پیشنمازی زن برای مرد خلاف قانون تکوین و شرع است .
    موفق در پناه حق


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    مباحث دینی،علمی،فلسفی
    نوشته
    82
    حضور
    3 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    518



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست و این برتری یک برتری الهی تکوینی است لذا شما جایی در شریعت مقدس نمی یابی که زن را بر مرد مقدم دارد . لذا پیشنمازی زن برای مرد خلاف قانون تکوین و شرع است . موفق در پناه حق
    ممنونم دوست گرامی گرچه دلیل منطقی نیست یعنی حداقل بنده با اطلاعات فعلیم نمی توانم بپذیرم و این سوال در ذهن بنده بوجود آمده که چرا مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست؟واصلا هست یا نیست؟ اما چون سوال بنده دراین تاپیک چیز دیگری است فعلا در اینجا دنبال جواب این شبهه نیستم.

    اگر ممکنه سایر دوستان و اساتید بیشتر راهنمایی کنند(البته با دلایل فقهی و شرح بیشتر)
    چون من یه آقایی را می شناسم که این فتوا را داده که زن می تواند پیشنماز مرد باشد اما مرجعیتش جای اشکال دارد اما می خواهم مطمئن شوم که بدون دلیل فقهی فتوا می دهد.

    ویرایش توسط saber_r : ۱۳۸۹/۱۰/۱۴ در ساعت ۱۷:۴۳
    و سیعلموالذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط صابر_ط نمایش پست ها
    ممنونم دوست گرامی گرچه دلیل منطقی نیست یعنی حداقل بنده با اطلاعات فعلیم نمی توانم بپذیرم و این سوال در ذهن بنده بوجود آمده که چرا مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست؟واصلا هست یا نیست؟ اما چون سوال بنده دراین تاپیک چیز دیگری است فعلا در اینجا دنبال جواب این شبهه نیستم.

    سلام اخوی
    فوقیت جنس مرد در سلسله وجودی مثل فوقیت سه بر دو در میان اعداد است و بزرگان از فلسفه و معرفت فقط کاشف آن بوده اند و خدای متعال نیز در قرآن از آن به ما خبر داد :
    الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض
    که خبر از تفضیل تکوینی است چون بعد آن تفضیل تشریعی را نیز بیان می کند که :
    و بما انفقوا ...
    بنده به شما توصیه میکنم هرچیز ناشنیده ای را شبهه ننامید اثر روحی بدی بر شما دارد . برهان ناپذیر می شوید . آنها را مساله علمی بنامید تا بی تعصب در صدد حل آن باشید .
    و اما مساله فقهی آن در فقه شیعه واضح است
    جز فتاوای شاذی مثل آنچه شما فرموده اید در این مورد وجود ندارد لذا پذیرش آن خلاف احتیاط است . اگر مفتی این حکم اهلیت فتوا نداشته باشد که اصلا حجیت ندارد .
    موفق در پناه حق


  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11216



    نقل قول نوشته اصلی توسط صابر_ط نمایش پست ها
    آیا اساتید مجتهدی را می شناسند که پیشنماز شدن زن برای مرد را جایز بداند
    در بین مراجع اعلم ما هیچ کدام امام جماعت شدن زن برای مرد را جایز ندانسته اند و چنین حکمی ندادند ولی دلیل این امر چیزی که جناب حامد اورده اند نمی باشد

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    مرد در سلسله وجود مافوق زن و مقدم بر اوست و این برتری یک برتری الهی تکوینی است
    دلیل این حرف چیه و چطور ثابت می کنید ؟
    پیشنماز شدن زن برای مرد

    پیشنماز شدن زن برای مرد

  10. صلوات ها 6


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    در بین مراجع اعلم ما هیچ کدام امام جماعت شدن زن برای مرد را جایز ندانسته اند و چنین حکمی ندادند ولی دلیل این امر چیزی که جناب حامد اورده اند نمی باشد



    دلیل این حرف چیه و چطور ثابت می کنید ؟
    سلام به کارشناس محترم
    بنده فایده چندانی بر اطاله کلام در این مبحث نمی بینم لذا بصورت عربی و خلاصه جواب را خدمتتان عرض می کنم
    لطف کنید شما دلیل حکم فقهی را بیاورید
    و اما اثبات مطلب ، به دلیل نقل و عقل :
    1- قرآن کریم : الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض کما قال الحکیم : تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض و سائر التفضیلات فی الکتاب التی یشعر بل یدل علی فضیله تکوینیه
    2- احادیث : عن امیر المومنین فی تنقیص النساء و احادیث النبی کما قال : لو شئت ان اقول لشخص ان یسجد لغیره اقول للمرءه ان یسجد لزوجه ( بهذا المضمون ) و لزوم متابعه الزوجه عن الزوج فی الشرع و ....
    3- دلیل العقل : قیمه الشی یوزن مع آثاره و آثار جنس الرجال اکثر و اعظم من آثار النساء کما لایخفی و ایضا قول الحکماء ان الرجل مظهر عقل الکلی و والمراه مظهر نفس الکلی و عقل الکلی توجه الی الکل و والوحده و نفس الکلی توجه الی الجزء و الکثره و ایضا ارسال الرسل من جنس الرجال من عندالله العزیز الحکیم دون النساء و سائر الادله الواضحه للباحثین
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط صابر_ط نمایش پست ها
    خیلی ممنونم
    خیلی از این جواب روشنگرتان خوشحال شدم خدا می داند بنده از شبهه منظوری نداشتم همانطور که اشاره کردم با اطلاعات کمی که بنده داشتم نمی توانستم بپذیرم به این معنا نبود که شبهه ی مهمی است اما با این جواب شما به درستی دلیل شما پی بردم
    التماس دعا
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
    بزرگوار آیه ای که به آن استنادشده تفسیر صحیحش این مطلب است و نمیتواند مستند عدم جواز پیشنماز شدن بانوان برای آقایان باشد بعد ازمطالعه ی مطلب ؛ بنده چند دلیل منطقی وروایی مرتبط برای این امر خدمتتان عرض میکنم که یک خانم چرا هرگز نمیتواند در نماز جلو تر ازآقا بایستدو نماز بخواند.


    معنای آیة شریفة "الرجال قوامون علی النساء" چیست؟

    پرسش:معنای آیة شریفة "الرجال قوامون علی النساء" چیست؟
    پاسخ:
    آیه کریمه:الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ
    چنین ترجمه شده است: (مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی دیگر قرار داده است و بخاطر انفاقهائی که از اموالشان در مورد زنان می کنند[i]).
    اکنون چند نکته را به اختصار توضیح می دهیم:
    اول ـ مفهوم اصلی آیه مربوط به شوهران و همسرانشان می باشد، یعنی مردان در محیط زندگی خانوادگی مسئولیت سرپرستی و مدیریت خانواده را بعهده دارند بنابراین اینچنین نیست که بگوئیم جنس زن باید تحت سرپرستی جنس مرد قرار بگیرد و چنانکه می دانیم مردان به عنوان فرزند تحت قیومیت و مدیریت والدین و از جمله مادران خود هستند و به هر مقام علمی و سیاسی که برسند، دستورات مادر برای آنان واجب الاتباع است.
    همچنین باید دانست که زن در غیر امور خانوادگی و در امور شخصی از قبیل حفظ اموال شخصی، اداره و اجرای برنامه های آن، مراجعه به محاکم و… تحت قیومیت شوهر نیست [البته در صورتی که امور مذکور با حق خانواده و شوهر، که بوسیلة قرار داد ازدواج ثابت شده منافات و تعارض داشته باشد، مسئله ایست که احکام خاص خود را داشته و از موضوع بحث بیرون است].
    دوم ـ برتری هائی که خداوند برای مردان قرار داده، دو مفهوم می تواند داشته باشد:
    الف ـ برتری در توانائی کسب کمال، جهات انسانی، کرامت، فهم و شعور حقائق و….
    ب ـ برتری از جهت توانائی اداری، اجرائی، قدرت دفاع، تحمل کارهای سخت و سنگین.
    باید دانست که برتریهای مذکور در آیة کریمه طبق نظر مفسرین، برتری از جهت دوم است و این منافاتی ندارد که زن نیز در جهات دیگر برتری داشته باشد.
    شک نیست که توانائی اداری و اجرائی و دفاع از حریم خانواده، حریم اقتصادی و…. عموماً و غالباً در مرد بیشتر است و زنان بالطبع عاطفی و احساسی بوده و طبیعت ایشان بر عطوفت و ظرافت مبتنی است. آری ممکن است زنانی در همین جهات بر شوهران خود امتیاز داشته باشند لکن قوانین [و از جمله مدیریت خانواده] به تک تک افراد و نفرات نظر ندارد. بلکه نوع و کلی را در نظر می گیرد. و البته کارهائی هم که بعهده زن گذاشته شده بسیار مهم است و از وظایف مرد کمتر نیست.
    خلاصه باید گفت:
    مسائل اجتماعی و شم اقتصادی و تلاش و کوشش برای تحصیل مال و تأمین نیازمندیهای منزل و اداره زندگی را مرد بر عهده می گیرد و چون مسئول تأمین هزینه، مرد است، سرپرستی داخل منزل هم با مرد است. اما چنین نیست که مرد از این سرپرستی بخواهد مزیتی هم بدست آورد! نه، این یک کار اجرائی است و وظیفه، و ما باید این آیه را بصورت تبیین وظیفه تلقی کنیم نه اعطای مزیت[ii].

    [i]سورة نساء آیه 34 ترجمة آیه الله مکارم شیرازی


    [ii]این مقال خلاصه ایست از کتاب تفسیر نمونه نوشته جمعی از دانشمندان زیر نظر آیه الله مکارم شیرازی جلد 3 تفسیر آیه مربوطه و کتاب زن در آیینة جلال و جمال نوشته آیه الله جوادی آملی صفحة 365 تا صفحه 369 و شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به منابع مذکور و همچنین تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبائی جلد 4 مراجعه نمائید.



    منبع: پایگاه حوزه10031003

    .................................................. ........................ حق یارتان .................................................. .............................................


    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ در ساعت ۲۰:۵۳

  14. صلوات ها 5


  15. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    شک نیست که توانائی اداری و اجرائی و دفاع از حریم خانواده، حریم اقتصادی و…. عموماً و غالباً در مرد بیشتر است و زنان بالطبع عاطفی و احساسی بوده و طبیعت ایشان بر عطوفت و ظرافت مبتنی است. آری ممکن است زنانی در همین جهات بر شوهران خود امتیاز داشته باشند لکن قوانین [و از جمله مدیریت خانواده] به تک تک افراد و نفرات نظر ندارد. بلکه نوع و کلی را در نظر می گیرد. و البته کارهائی هم که بعهده زن گذاشته شده بسیار مهم است و از وظایف مرد کمتر نیست.
    خلاصه باید گفت:
    مسائل اجتماعی و شم اقتصادی و تلاش و کوشش برای تحصیل مال و تأمین نیازمندیهای منزل و اداره زندگی را مرد بر عهده می گیرد و چون مسئول تأمین هزینه، مرد است، سرپرستی داخل منزل هم با مرد است. اما چنین نیست که مرد از این سرپرستی بخواهد مزیتی هم بدست آورد! نه، این یک کار اجرائی است و وظیفه، و ما باید این آیه را بصورت تبیین وظیفه تلقی کنیم نه اعطای مزیت[ii].

    سلام به محضر استاد محترم
    ما نمی دانیم این بحث مزیت و تعصب مردانگی و ... در کجای حرفهای ماست . ما بحث علمی بر مبنای عقل و نقل می کنیم بعد شما بزرگوار مکررا این حرف را می آورید .
    اگر بحثی در برتری انسان و فرشته شود یعنی انسان بدنبال مباهات بر فرشته است .
    با این حال بنده معتقدم اگر این مطلب جا نیفتد آثار فکری سوء دیگری بدنبال خواهد داشت . شما قرآن و سنت را ببینید . خدا و رسول زن و مرد را چگونه توصیه کرده و چه نوع ارتباطی بین آنها تعریف فرموده است و جامعه زنان امروز مارا هم ببینید . اینها همه نتیجه شعار تساوی است . نه، تساوی نیست . توهم تساوی است .
    و اما ترجمه چیزی را ثابت نمی کند . دلیل هم نیاوردید چرا بعضی مفسرین قول دوم را پذیرفته اند . به هیچیک از ادله دیگر ما هم پاسخ ندادید و مهمتر از همه :
    ما که یک دلیل اجمالی بر برتری جنس مرد از قرآن آوردیم شما هم یکی برای زنان بیاورید تا مساوی شوند . شما دلیل قرآنی را دلیل بر برتری نمی گیرید بلکه باقی ادله منصوص و معقول را ولی همین یک مزیت امکان حضور زن در مجامع علمی و غیره را معیار تاویل همه ادله قرار می دهید . این انصاف علمی است .
    باز هم عرض می کنم مشکل زن در جامعه بشری مشکل مادون بودنش نیست مشکل نگاه حیوانی به نوع انسان است هم مرد هم زن . اما در این میان زن بیشتر آسیب دیده است لضعفه .
    والله یهدی الرشاد
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  16. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    باز هم عرض می کنم مشکل زن در جامعه بشری مشکل مادون بودنش نیست مشکل نگاه حیوانی به نوع انسان است هم مرد هم زن . اما در این میان زن بیشتر آسیب دیده است لضعفه .
    سلام بر بقیةالله الاعظم ونتظرانش

    بزرگوار اینجا اگر دقت کرده باشید اصلا" بحث برتری یا کمتری نیست یک بحث فقهی است راجع به چرایی این مطلب که یک خانم نمیتواند پیشنماز برای آقا باشد .
    وبنده هم آیاتی را که شما ملاک قرار داده بودید برای این مطلب با تفسیر آوردم آن هم از تفاسیر مختلف که تایید این مطلب جناب کارشناس محترم «شفا» میباشد
    فعلا" فقط همین

    .................................................. .............................. حق یارتان .................................................. .................................

  17. صلوات ها 3


  18. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست ها
    سلام بر بقیةالله الاعظم ونتظرانش بزرگوار اینجا اگر دقت کرده باشید اصلا" بحث برتری یا کمتری نیست یک بحث فقهی است راجع به چرایی این مطلب که یک خانم نمیتواند پیشنماز برای آقا باشد . وبنده هم آیاتی را که شما ملاک قرار داده بودید برای این مطلب با تفسیر آوردم آن هم از تفاسیر مختلف که تایید این مطلب جناب کارشناس محترم «شفا» میباشد فعلا" فقط همین
    سلام به محضر استاد
    شما درست می فرمایید اما معرفت بخشی به نسل جدید در کنار بیان احکام کار امروز ماست این اقتضای زمان است
    و اما دلیلی هم که فرمودید خود ادعایی است .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود