جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پژوهش در حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی پرسش های علوم دینی جامعه باشد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,197
    حضور
    143 روز 19 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93052

    پژوهش در حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی پرسش های علوم دینی جامعه باشد




    پژوهش در حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی پرسش های علوم دینی جامعه باشد
    معاون پژوهش حوزه های علمیه سراسر كشور گفت: پژوهش درحوزه های علمیه باید بتواند پاسخ گوی نیازها و پرسش های جامعه در زمینه علوم و معارف دینی باشد.
    به گزارش پرس و جو، حجت الاسلام سید علی عماد در دومین اجلاسیه معاونان پژوهشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور که روز گذشته در مشهد برگزار شد، یکی از وظایف پژوهش را پاسخگویی به پرسش های جامعه معاصر در حوزه علوم دینی دانست و با عنوان اینکه رسیدن به امر باید نقطه هدف همه فعالان پژوهشی باشد، تصریح کرد: این نیازها باید با رویکرد آینده نگرانه مورد توجه پژوهشگران حوزوی قرار گیرد.
    معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان اینکه پاسخگویی به سؤالات جامعه امروزی نیازمند به برنامه ریزی دقیق و منظمی است، گفت: فعالان پژوهشی باید بکشوند که برنامه ای مناسب برای پاسخگویی در این عرصه طراحی کنند و در این امر باید از دیدگاه صاحب نظران و طبقات مختلف پژوهشگران استفاده کنند.

    این استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: هدف از انتشار نشریات علمی معاونت های پژوهشی سراسر کشور و تولید کتاب های مناسب علمی در همه سطوح، پاسخگویی به سؤال های جامعه اسلامی و انسان معاصر در سطح ملی و بین المللی است و کمک به انتشار نشریات حوزوی، پشتیبانی اطلاع رسانی وضعیت تولیدات علمی و انتشار فصلنامه و نمایه هایی از نشریات علمی حوزوی در رسیدن به این هدف مهم تأثیرگذار است.
    وی ارائه خدمات علمی و آموزشی، برگزاری کارگاه های علمی جهت ارتقای وضعیت نشریات، حمایت مادی و معنوی از نشریات در قالب اعطای مجوزهای علمی و رسمی در سطح ملی و بین المللی را در بهبود پاسخگویی به نیازهای جامعه مفید ارزیابی کرد.
    معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که تبیین نقشه راه گستره نیازهای علمی و پژوهشی را مشخص و تولید دانش را جهت دهی می کند، اظهار داشت: ترسیم چشم انداز به فعالان پژوهشی کمک می کند تا آنها بتوانند به مقاصد مد نظر مراکز پژوهشی نزدیک شوند.
    وی گفت: معاونان پژوهشی مدارس علیمه کشور باید رسیدن به پیشرفت های علمی و پژوهشی را در صدر فعالیت های خود قرار دهند.
    وی ادامه داد: افرادی که می خواهند کار بزرگی را آغاز کنند باید نهایت هم فهمی و فهم مشترک را نسبت به نقطه هدف، وضعیت راه و روش های تصمیم گیری داشته باشند تا بتوانند این مسیر را طی کنند.
    معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که پژوهش با گفت و گو، مباحثه و هم فکری ساماندهی می شود، بر مشارکت کردن معاونان پژوهشی در این امر مهم تأکید کرد و عنوان داشت: این اقدام باعث می شود که فعالیت های پژوهشی با فهمی دقیق در حوزه های علمیه پیگیری و نتایج مورد انتظار حاصل شود.
    وی تأکید کرد: همه فعالان پژوهشی باید بکشوند تا فعالیت های پژوهشی مدارس علمیه کشور از نظر علمی جامع و فراگیر باشد و وظیفه معاونان و مراکز پژوهشی حوزه های علمیه این است که در این امر مشارکت کرده و اقدامات لازم را در بهبود وضعیت پژوهشی کشور انجام دهند.
    وی تبیین نقشه راه را در فعالیت های پژوهشی کشور ضروری دانست و بر اجماع نظرات در تهیه این نقشه تأکید کرد و بیان داشت: وجود نقشه راه باعث می شود که گستره نیاز های علمی و پژوهشی مشخص و تولید دانش را جهت دهی شود و پژوهشگران به واسطه این نقش می توانند سرعت تولید دانش را متناسب با نیازهای روز بسنجند و به کیفیت آن بیافزایند.
    وی یکی دیگر از مسائل مؤثر تبیین نقشه راه را کمک به نیازسنجی علمی و پژوهشی کشور برشمرد و افزود: پی بردن به نیاز های علمی و پژوهشی باعث می شود که مراکز پژوهشی نسبت به تربیت پژوهشگر و رشته های پژوهشی مورد نیاز آگاهی پیدا کنند.
    حجت الاسلام عماد رسیدن به چشم انداز علمی و پژوهشی در کشور را وابسته به نقشه راه خواند و ابراز داشت: ترسیم چشم انداز به فعالان پژوهشی کمک می کند تا آنها بتوانند بهتر به مقاصد مد نظر مراکز پژوهشی نزدیک شوند و فعالیت های پژوهشی خود را عرضه کنند.
    وی با بیان این که ترسیم چشم انداز وظیفه بدنه اجرایی مراکز علمی پژوهشی سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: مسؤولان اجرایی مراکز پژوهشی باید فعالیت های خود را در راستای نقشه راه و چشم اندازه انجام دهند و برای این مسأله باید ابتدا ظرفیت های خود و جایگاه شان را در سطح کشور و استان شناسایی کنند.
    استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: فعالیت های علمی پژوهشی که در مراکز پژوهشی حوزوی و غیر حوزوی صورت می گیرد باید دارای اعتبار و گزاره های علمی استاندارد باشد، به گونه ای که همه اصول پژوهشی در آن رعایت شده باشد.
    وی در پایان اظهار داشت: فعالیت های پژوهشی در حوزه های علیمه بسیار امیدوار کنند است و تدوین شاخص ها، نقشه ها و مقالات علمی، ایجاد مجتمع های علمی و تشکیل نهاد های پژوهشی و فعال شدن معاونت های پژوهشی حوزه های علمیه می تواند فعالیت های پژوهشی طلاب را به افق نهایی نزدیک کند.

    منبع

  2. صلوات ها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود