صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پوشیدن لباس سیاه در احادیث

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432

    پوشیدن لباس سیاه در احادیث




    با سلام و صلوات


    یکی از اشکالاتی که بر شیعه میکنند اینست که شما چرا با اینکه روایات دارید که از پوشیدن لباس سیاه منع کرده اند در مراسم عزای ائمه علیهم السلام ، مشکی میپوشید .


    بطور خلاصه عرض کنم که هر عامی تخصیص میخورد مثلا گریه و جزع ، مکروه است اما در عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام استثناء شده طبق روایات صحیحی مثل :



    الحسن بن محمد الطوسي‏ ، عن أبيه، عن المفيد، عن ابن قولويه، عن أبيه، عن سعد، عن أحمد بن محمد، عن الحسن بن محبوب، عن أبي محمد الأنصاري، عن معاوية بن وهب، عن أبي عبدالله (عليه السلام) ـ في حديث ـ قال: كل الجزع والبكاء مكروه سوى الجزع والبكاء على الحسين (عليه السلام).صحيح



    واما در اخبار آمده :



    مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فِيمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ



    یعنی لباس سیاه نپوشید که لباس فرعون است.



    وَ رَوَاهُ فِي الْعِلَلِ وَ الْخِصَالِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى


    عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع مِثْلَهُ . وسائل‏الشيعة ج : 4 ص : 384 .صحیح








    بسند صحیح ازحذيفة بن منصور روایت شده که : در حيره محضر حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام بودم كه رسول و فرستاده ابى العبّاس خليفه نزد آن حضرت آمد و حضرتش را دعوت نمود، امام عليه السّلام بالاپوش بارانى را كه يك طرفش سياه و طرف ديگرش سفيد بود طلبيده و پوشيدند سپس فرمودند: توجّه داشته باشيد من اين را مى‏پوشم و مى‏دانم كه لباس اهل آتش است.



    [5469] وَ فِي الْعِلَلِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْجَعْفَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ(؟) عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ (مختلف فیه) قَالَ كَانَتِ الشِّيعَةُ تَسْأَلُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ لُبْسِ السَّوَادِ قَالَ فَوَجَدْنَاهُ قَاعِداً عَلَيْهِ جُبَّةٌ سَوْدَاءُ وَ قَلَنْسُوَةٌ سَوْدَاءُ وَ خُفٌّ أَسْوَدُ مُبَطَّنٌ بِسَوَادٍ ثُمَّ فَتَقَ نَاحِيَةً مِنْهُ وَ قَالَ أَمَا إِنَّ قُطْنَهُ أَسْوَدُ وَ أَخْرَجَ مِنْهُ قُطْناً أَسْوَدَ ثُمَّ قَالَ بَيِّضْ قَلْبَكَ وَ الْبَسْ مَا شِئْتَ



    از داود رقّى وى مى‏گويد: شيعه از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام راجع به پوشيدن لباس سياه سؤال مى‏كردند و ديديم آن جناب را كه نشسته بودند در حالى كه جبّه‏اى سياه به تن و عرق چينى سياه به سر و موزه‏اى سياه كه در داخلش پنبه سياه بود به پا داشتند، راوى مى‏گويد: سپس حضرت قسمتى از موزه را شكافت و فرمود پنبه‏اى كه داخل آن است سياه مى‏باشد و از آن قسمت شكافته شده مقدارى پنبه سياه بيرون آورد و پس از آن فرمود: دل و قلب خود را [با قبول ولايت ما] سفيد نما و هر چه خواستى بپوش..



    شیخ حرعاملی درکتاب وسائل الشیعه ج2ص357 می گوید: « حسن بن ظریف بن ناصح از پدرش از حسین بن یزید از عمر بن علی بن الحسین نقل می کند: « وقتی حسین بن علی(ع) کشته شد ، زنان بنی هاشم جامه ها وعباهای سیاه به تن کردند وازسرما وگرما شکایتی ننمودند ودراین حال علی بن حسین (ع) برای مراسم عزاداری آنان غذا آماده می کرد.»



    وَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ظَرِيفِ بْنِ نَاصِحٍ(امامي ثقه) عَنْ أَبِيهِ(امامي ثقه) عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ (ثقه علي التحقيق)عَنْ عُمْرَ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(ثقه عند المفید) قَالَ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسَ نِسَاءُ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَمِ



    درکتاب بحارالانوار ج 5ص 195می نویسد: « در روایت دیگری در ارتباط با دلجویی یزید از خاندان امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا آمده است که یزید ازاهل حرم رسول خدا (ص)سوال کرد که کدام یک از دو راه را انتخاب می کنید ؟آیامایلید در شام بمانید وازمقام وموقعیت مناسب برخوردار باشید یابه مدینه بازگردید واز هدایای ارزشمند بهره مند گردید ؟ آنان در پاسخ گفتند : مایلیم ابتدا برای حسین (ع) عزاداری کنیم . یزید گفت : آنچه می خواهید انجام دهید پس خانه ای در اختیا رآنان قرار داده شد وهیچ زن هاشمی وقریشی نماند مگر این که برای عزای حسین (ع) لباس سیاه به تن کرد. براساس آنچه گفته شد آنان به مدت هفت روز به عزاداری پرداختند ، روز هشتم یزید آنان را طلبید وپیشنهاد پست ومقام داد ، اما آن ها از پذیرفتنش اجتناب کرده وتصمیم به بازگشت به مدینه گرفتند .یزید ، محمل های سفر را برایشان آماده وآراسته کرد و....»



    فخر الدين الطريحي في المنتخب، وغيره في غيره، مرسلا: ان يزيد لعنه الله استدعى بحرم رسول الله (صلى الله عليه وآله)، فقال لهن: ايما احب اليكن المقام عندي أو الرجوع إلى المدينة، ولكم الجائزة السنية ؟ قالوا: نحب اولا ان ننوح على الحسين (عليه السلام) قال: افعلوا ما بدا لكم، ثم اخليت لهن الحجر والبيوت في دمشق، فلم تبق هاشمية ولا قرشية، إلا ولبست السواد على الحسين (عليه السلام)، وندبوه على ما نقل سبعة أيام، الخبر.


    وفيه: ونقل ان سكينة بنت الحسين (عليه السلام)، قالت: يا يزيد رأيت البارحة رؤيا - وذكرت الرؤيا إلى ان قالت -: فإذا بخمس نسوة قد عظم الله خلقتهن، وزاد في نورهن، وبينهن امرأة عظيمة الخلقة ناشرة شعرها، وعليها ثياب سود، وبيدها قميص مضمخ بالدم - إلى ان ذكرت انها كانت فاطمة الزهراء (عليها السلام) - الخبر.مستدرک الوسائل



    همچنین روایات اهل سنت نیز بر جواز پوشیدن سیاه دلالت دارد :


    كأنى أنظر إلى رسول الله صلى الله عليه و سلم وعليه عمامة سوداء قد أرخى طرفيها بين كتفيه( وعليه عمامة سوداء ) فيه جواز لباس الثياب السود وفي الرواية الأخرى خطب الناس وعليه عمامة سوداء فيه جواز لباس الأسود في الخطبة وإن كان الأبيض أفضل منه كما ثبت في الحديث الصحيح خير ثيابكم البياض وأما لباس الخطباء السواد في حال الخطبة فجائز ولكن الأفضل البياض كما ذكرنا وإنما لبس العمامة السوداء في هذا الحديث بيانا للجواز والله أعلم قوله ... از شرح نووی بر مسلم همچنین منذری و عون المعبودشرح ابوداود.



    علاقه مندان به لینک زیر مراجعه کنند.





  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31674

    مطلب دانی که چرا خانه ی حق گشته سیه پوش ؟؟؟




    این جامه ی سیاه فلک در عزای کیست ؟

    وین جیب چاک گشته ی صبح از برای کیست ؟



    با سلام و تشکر

    در مورد پوشیدن لباس مشکی خصوصا در عزای سیدالشهدا علیهم السلام روایات بسیاری موجود هست . و در تاریخ معصومین هم مشاهده شده است .

    و بنده یک سخنرانی هم در این مورد دارم (اگر لازم داشتید بفرمایید تا در اینترنت بذارمش )

    اما کتاب زیر هم در مورد آداب عزاداری از دیدگاه احادیث به این موضوع مهم پرداخته


    پوشیدن لباس سیاه در احادیث


    احرام محرم

    آداب حضور در ایام و مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام


    عبدالحسین نیشابوری

    انتشارات دلیل ما

    قیمت : 1500 تومان

    مشخصات ظاهری : 184 صفحه

    ____________________________________



    تهیه ی لباس مشکی برای خود و خانواده قبل از فرارسیدن ماه محرم یکی از آداب این ماه است . و باید قبل از فرا رسیدن ماه محرم به فکر تهیه ی لباس مشکی باشیم .

    و با این کار بهترین درس را برای آمادگی در عزای امام حسین علیه السلام به خانواده و دوستان و بالاخص کودکان مان داده ایم .



    پوشیدن لباس سیاه در احادیث




    باید کاری کنیم که حتی کوچک ترین فرد خانواده این پرسش در ذهنش بوجود آید : مگر چه شده که ناگهان همه چیز تغییر می کند و رنگ مشکی در زندگی ما حرف اول را می زند ؟؟؟


    با تشکر

    ویرایش توسط آذر بانو : ۱۳۸۹/۱۰/۱۳ در ساعت ۰۹:۳۰ دلیل: ویرایش متن



    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام و تشکر از بحث خوب دوستان.
    بنده هم در این زمینه نکاتی بود که خواستم با اجازه شماها عرض کنم:
    در بعضي از روايات (در باب لباس نمازگزار) آمده است: پوشيدن لباس سياه غير از عبا، عمامه و كفش، مكروهاست. در رابطه با پوشيدن لباس سياه در عزاي ابا عبداللّه‏ الحسين(ع) روايت شده است: «وقتي امام حسين(ع) شهيدشد زنان بني‏هاشم لباس سياه پوشيدند و امام زين‏العابدين(ع) براي آن‏ها طعام تهيه مي‏كردند»، (1). از اين روايت گرچه امر به پوشيدن لباس در عزاي ابا عبداللّه‏(ع) استفاده نمي‏شود؛ ولي معلوم مي‏گردد كه كارجايزي است؛ چون امام زين‏ العابدين(ع) كار زنان بني‏هاشم را نهي نفرموده و امضاء فرموده است و شايد از آن تاريخ اين كار به صورت يك سنت و رسم بين شيعه در ايام عزاي ائمه در آمده است و علاوه براين يك سنتي است كه حتي درمسيحيت و اقوام ديگر هم معمول است كه در مجالس عزا، لباس سياه مي‏پوشند و از نظر جامعه‏شناسي هم يك سمبل شناخته شده است.
    پوشيدن لباس در ايام عزاداري از كراهت استثنا شده است. آن دسته از روايات كه دلالت بر كراهت پوشيدن لباس دارد، شامل موارد عزا نمي شود، مضافاً بر اين كه هر جا مصلحت بالاتري وجود داشته باشد، كراهت برطرف مي شود. در برخي موارد پوشيدن لباس سياه برتري پيدا مي كند. از برخي روايات و تاريخ نه تنها مي توان عدم كراهت لباس سياه در همة موارد را استنباط نمود، بلكه در بسياري از موارد بر برتري آن دلالت دارد، زيرا لباس مشكي نشانة حزن و اندوه است، چنان كه در شهادت امام حسين(ع) و عزاداري حضرت سيره نقل شده، بر اين مطلب گواهي دارد(2) شايد بر اساس مطلوب بودن عزاداري و لباس سياه پوشيدن در ايام عزاداري است كه پوشيدن لباس سياه از سنت هاي پذيرفته شده بوده و سابقة طولاني دارد، از اين رو ائمه(ع) از آن در ايام عزاداري نهي نكرده اند. برخي نوشته اند كه دختر "ام سلمه" و زنان انصار دز عزاي "حمزه" و شهيدان اُحد لباس سياه پوشيدند و "اسما بنت عميس" نيز در عزاي "جعفر طيار" سياه پوشيد.(3)
    ابونعيم اصفهاني روايت مي كند: زماني كه خبر شهادت امام حسين(ع)به ام سلمه رسيد، در مسجد پيامبر(ص) خيمه سياه برپا نمود و خود جامة سياه پوشيد.(4)
    پس از شهادت امام حسين(ع) و ياران او، كسي از زنان بني هاشم و طايفة قريش نبود مگر آن كه براي امام حسين(ع) لباس سياه پوشيده بود.(5)
    برخي عقيده دارند ائمه(ع) بدان جهت از پوشيدن لباس سياه منع كردند كه در عصر بني عباس از نشانه هاي عباسيان محسوب مي شد.(6) بر اين اساس در زمان امام حسين(ع) لباس سياه كراهت نداشته، مضافاً بر اين كه پوشيدن لباس سياه توسط امام دليل بر جواز آن در هنگام عزاداري است؛ زيرا در انديشه شيعيان گفتار و رفتار ائمه(ع) حجت و دليل بر مشروعيت هر كاري است. شايد بر همين اساس باشد كه فقها پوشيدن لباس سياه در ايام عزاداري امام حسين(ع) را جايز دانسته اند. يكي از مراجع مي نويسد: "با توجه به اين كه پوشيدن لباس سياه شعار اهل مصيبت و علامت سوگواري و عزا است، پوشيدن آن را در عزاي حضرت سيدالشهدا و ساير خطرات معصومين(ع) بي شبهه راجح (= بهتر) و تعظيم شعاير و اعلان برائت از اعداي آل محمد(ص) با تجليل از ايثار، شهادت در راه خدا، پاسداري از دين و مذهب و مصاديق عناوين راجحه ديگر است...".(5)
    پي نوشت ها:
    1.
    وسائل الشيعه، ج 2، ص890.
    2. حسين رجبي، پاسخ به شبهات عزاداري، ص 104.
    3. همان.
    4. همان، ص 103.
    5. حسين رجبي، پيشين، ص 105.





    پوشیدن لباس سیاه در احادیث

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 15


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام وتشکر از همه دوستان

    صبغه الله و من احسن من الله صبغه و نحن له عابدون: قرآن مجید ؛ بهترين رنگها رنگ خدايي است و ما بنده اوییم .


    شکی نیست که سفارش به لباس سفید و زرد در اخبار شده است اما هنگام عزا ، لباس سیاه ارجح است.

    روایاتی را مرحوم شیخ عباس قمی در سفینة البحارش آورده که خالی از لطف نیست :

    مستدرك سفينة البحار - الجزء الخامس -
    الخشب المخصوص.
    سوخفي الروايات الكثيرة أنّه لولا الحجّة لساخت الأرض بأهلها(1).
    سودالكلام في ذمّ شديد السواد، ولباس السواد، والسواد الأعظم، وسيّد الأشياء، وفضل السادات، وعدّة من الأساودة:
    الخصال: قال رسول الله(صلى الله عليه وآله): لا يدخل الجنّة مدمن خمر، ولا سكّير، ولا عاق ولا شديد السواد، ولا ديّوث ـ الخبر. وقد تقدّم في «جنن». قال الصدوق: يعني شديد السواد الّذي لايبيضّ شيء من شعر رأسه ولا من شعر لحيته مع كبر السنّ ويسمّى الغربيب(2).
    في رواية الأربعمائة قال أميرالمؤمنين(عليه السلام): لا تلبسوا السواد، فإنّه لباس فرعون ـ الخبر(3).
    علل الشرائع: سئل الصّادق(عليه السلام): اُصلي في قلنسوة سوداء؟ قال: لاتصلّ فيها، فإنّها لباس أهل النار(4).
    باب السين… سود
    أقول: مقتضى جمع الروايات الواردة في الوسائل(5) كراهة لبس السواد في الصلاة وغيرها. ويشهد للكراهة مارواه في الكافي عن حذيفة بن منصور، قال: كنت عند أبي عبدالله(عليه السلام) بالحيرة. فأتاه رسول أبي العبّاس الخليفة يدعوه. فدعا بممطر أحد وجهيه أسود والآخر أبيض، فلبسه. ثمّ قال أبو عبدالله(عليه السلام): أما إنّي ألبسه، وأنا أعلم أنّه لباس أهل النار(6).
    _______________
    (1) ط كمباني ج 7/3 و 6 ـ 9. وجديد ج 23/6 و 24 ـ 34.
    (2) جديد ج 5/278، وج 75/343، وط كمباني ج 15 كتاب العشرة ص 211، وج 3/77.
    (3) ط كمباني ج 4/113، وج 18 كتاب الصلاة ص 103، وجديد ج 10/93، وج 83/248.
    (4) ط كمباني ج 3/381، وجديد ج 8/312.
    (5) الوسائل باب 19 من أبواب لباس المصلّي.
    (6) ط كمباني ج 11/117، وجديد ج 47/45.

    مستدرك سفينة البحار - الجزء التاسع -
    وصف لباس مولانا الصّادق(عليه السلام)(1).
    تلبّسه بلباس البياض، وقول المنصور له: لقد تشبّهت بالأنبياء(2).
    النبوي(صلى الله عليه وآله): خير ثيابكم البياض، فليلبسها أحياؤكم، وكفّنوا فيها موتاكم، فإنّها من خير ثيابكم(3).
    المكارم: عن جابر الجعفي، عن أبي جعفر(عليه السلام)، قال: قال رسول الله(صلى الله عليه وآله): ليس من لباسكم شيء أحسن من البياض، فالبسوه وكفّنوا فيه موتاكم(4).

    وفي رواية الأربعمائة، قال امير المؤمنين(عليه السلام): إلبسوا ثياب القطن، فإنّها لباس رسول الله(صلى الله عليه وآله)، وهو لباسنا. ولم يكن يلبس الشعر والصوف إلاّ من علّة. وقال: لاتلبسوا السواد، فإنّه لباس فرعون(5).
    ذمّ لباس السوداء(6). تقدّم في «سود»: لبس السواد في مأتم الحسين(عليه السلام).
    غيبة الشيخ: في حديث كامل بن إبراهيم المدني، قال: دخلت على سيّدي أبي محمّد العسكري(عليه السلام) فنظرت إلى ثياب بياض ناعمة عليه، فقلت في نفسي: وليّ الله وحجّته يلبس الناعم من الثياب، ويأمرنا نحن بمواساة الإخوان، وينهانا عن لبس مثله. فقال متبسّماً: ياكامل وحسر عن ذراعيه، فإذا مسح أسود خشن على جلده، فقال: هذا لله، وهذا لكم ـ الخبر(7).
    المحاسن: عن طلحة بن زيد، عن أبي عبدالله، عن آبائه(عليهم السلام): إنّ عليّاً كان لاينخّل له الدقيق، وكان عليّ يقول: لاتزال هذه الاُمّة بخير مالم يلبسوا لباس العجم ويطعموا أطعمة العجم، فإذا فعلوا ذلك ضربهم الله بالذلّ(8).
    _______________
    (1) ط كمباني ج 11/117، وجديد ج 47/45.
    (2) ط كمباني ج 11/165، وجديد ج 47/203.
    (3 و4) ط كمباني ج 18 كتاب الطهارة ص 168، وجديد ج 81/329، وص330.
    (5) جديد ج 10/92 و93، وط كمباني ج 4/113.
    (6) ط كمباني ج 3/381، وجديد ج 8/312.
    (7) جديد ج 79/302، وج 50/253، وط كمباني ج 12/158.
    (8) جديد ج 79/303، وط كمباني ج 16/154.

    مستدرك سفينة البحار - الجزء الخامس -
    وكذا يكره تكفين الميّت بالسواد، والإحرام فيه، واستثني من ذلك الخفّ والعمامة والكساء. ويشهد لذلك كلّها مافي البحار(1).
    ويكره قلنسوة السوداء للروايات المذكورة في الوسائل(2). وكذا يكره لبس نعل السوداء لما فيه(3). ومقتضى جمع الروايات أنّها تضرّ بالبصر وتضعفه، وترخى الذكر، وهي بأغلى الثمن من غيرها، وتورث الهمّ، وهي مع ذلك من لباس الجبّارين، ومالبسها أحد إلاّ اختال فيها ولذلك يبعثه الله جبّاراً.
    بل يستفاد ممّا في الوسائل(4) حسن لبس الخفّ الأسود فراجع إليه وإلى المستدرك(5). وفي «لبس» و «عمم» مايتعلّق بذلك.
    المحاسن: عن عمر بن عليّ بن الحسين، قال: لمّا قتل الحسين بن عليّ(عليه السلام)لبس نساء بني هاشم السواد والمسوح ـ الخبر(6).
    روي أنّ يزيد استدعى بحرم رسول الله فقال لهنّ: أيّما أحبّ إليكنّ المقام عندي أو الرجوع إلى المدينة ولكم الجائزة السنيّة؟ قالوا: نحبّ أوّلاً أن ننوح على الحسين(عليه السلام). قال: افعلوا مابدا لكم. ثمّ اخليت لهنّ الحجر والبيوت في دمشق ولم تبق هاشميّة ولا قرشيّة إلاّ ولبست السواد على الحسين(عليه السلام)، وندبوه ـ على مانقل ـ سبعة أيّام(7).
    في رواية رؤيا سكينة بنت الحسين(عليه السلام) في دمشق، وجدّتها فاطمة الزهراء(عليها السلام) ناشرة شعرها وعليها ثياب سود وبيدها قميص مضمخ بالدم ـ الخ(8).
    في رواية حذيفة عن النبي(صلى الله عليه وآله) في فضل يوم التاسع من ربيع الأوّل وأسمائه
    _______________
    (1) ط كمباني ج 18 كتاب الصلاة ص 104، و جديد ج 83/249.
    (2) الوسائل ج 3 باب 20 ص 280.
    (3) الوسائل ج 3 باب 38 ص 310.
    (4) الوسائل ج 3 باب 42 ص 315.
    (5) المستدرك ج 1/107 و 203 و 206 و 221.
    (6) ط كمباني ج10/240، وج18 كتاب الطهارة ص210، وجديد ج45/188، وج82/84 .
    (7 و8) جديد ج 45/196، وص 195، وط كمباني ج 10/243.


    و از امام باقر (ع) نيز نقل شده است كه:
    كنا نلبس المعصفر في البيت.
    ما درخانه لباس زرد رنگ مي پوشيم (سنن النبي:ص134).
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۸۹/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۲:۰۱

  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    183
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1133



    با تشکر از همه دوستان عزیز

    سیاه‏پوشی، سنت و عادت بشر، در طول تاریخ بوده است؛ از ایران باستان گرفته تا یونان و اعراب جاهلیت. غالباً در فرهنگ های مختلف لباس سیاه ، نماد عزاداری بوده است.

    سیاه‏پوشی از سوی عباسیان یا اعراب پس از اسلام، به ایران منتقل نشده؛ بلکه از دیر باز این سلوک عملی و ظاهری در فرهنگ و تمدن ملت ایران ریشه داشته است. شواهد فراوان تاریخی و ادبی، بیانگر این حقیقت است که بسیاری از ملل و اقوام جهان، از دیر زمان، در ایام عزا سیاه می‏پوشیده‏اند. به دلیل مجال اندک به ذکر چند نمونه از ایران، یونان باستان و اعراب اشاره می‏شود.
    الف. ایران باستان؛ شواهد فراوانی در متون کهن ایرانی وجود دارد که سیاه‏پوشی را نشان ماتم و اندوه قلمداد کرده است. شاهنامه فردوسی - که بیانگر فرهنگ و تمدن کهن ایران است - پر است از مواردی که جامه سیاه را نمود عزا و غم تلقی کرده است.
    در خصوص زمانی که رستم به دست برادرش شغاد، ناجوانمردانه کشته شد، فردوسی می‏سراید:
    به یک سال در سیستان سوگ بود همه جامه‏هاشان، سیاه و کبود
    در عصر ساسانیان نیز، هنگامی که بهرام گور درگذشت ولیعهدش یزدگرد، چنین کرد:
    چهل روز سوگ پدر داشت راه‏ بپوشید لشگر کبود و سیاه‏
    فریدون هم که از جهان درگذشت، نواده و جانشین وی چنین کرد:
    منوچهر، یک هفته با درد بود دو چشمش پر از آب و رخ زرد بود
    سپاهش همه کرده جامه سیاه‏ توان گشته شاه و غریوان سپاه‏
    و این سیاه‏پوشی تا هم‏اکنون در ایران رایج است.(1)

    ب . یونان باستان؛ در اساطیر یونان باستان، آمده است: زمانی که تیتس از قتل پاتروکلوس به دست هکتور، شدیداً اندوهگین شد؛ به نشانه عزا، سیاه‏ترین جامه‏هایش را پوشید.
    این امر نشانگر آن است که قدمت رسم سیاه‏پوشی در یونان، به عصر هومر بازمی‏گردد. در میان عبرانیان (یهودیان قدیم) نیز رسم آن بود که در عزای بستگان خویش، سرها را می‏تراشیدند و بر آن خاکستر می‏پاشیدند و لباس‏شان در این گونه مواقع، سیاه‏رنگ یا نزدیک به آن بود.(2)
    بستانی در دائرة المعارف خود، رنگ سیاه را برای عزا در تمدن اروپای قرن‏های اخیر، به عنوان مناسب‏ترین رنگ گزارش کرده، می‏نویسد: طول دوران عزاداری - بر حسب درجه نزدیکی به مرده - از یک هفته تا یک سال طول می‏کشد و بیوه زنان، دست کم تا یک سال عزا می‏گیرند و در این مدت لباس‏های آنان سیاه‏رنگ و خالی از هرگونه نقش و نگار و زیورآلات است.(3)

    ج . اعراب؛ تاریخ، شعر، لغت و سیره نشان می‏دهد که اعراب - از مصر و شامات گرفته تا عراق و حجاز - رنگ سیاه را رنگ عزا شناخته‏اند.
    زمخشری (ادیب و مفسّر قرن ششم) می‏نویسد: یکی از ادیبان گوید: راهبی سیاه‏پوش را دیدم و بدو گفتم: چرا سیاه پوشیده‏ای؟ گفت: عرب زمانی که کسی از آنها می‏میرد، چه می‏پوشد؟ گفتم: سیاه می‏پوشد، گفت: من نیز در عزای گناهان سیاه پوشیده‏ام.(4)
    در کتاب‏های تاریخی، گزارش شده است که عرب، در مواقع مصیبت، جامه خویش را به رنگ سیاه می‏کرد.(5)
    در عصر پیامبر(ص) پس از پایان جنگ بدر - که هفتاد تن از مشرکان و قریش به دست مسلمانان به خاک هلاکت افتادند - زنان مکه در سوگ کشتگان خویش، جامه سیاه پوشیدند.(6)
    این شواهد تاریخی و ادبی، نشان می‏دهد که رنگ سیاه از دیر باز در میان بسیاری از ملل و اقوام نشان عزا و اندوه بوده است . این امر اختصاص به ایران یا دوران اسلام نداشته است؛ بلکه اعراب پیش از اسلام، ایرانیان و یونانیان باستان نیز به رسم عزا، جامه سیاه یا کبود می‏پوشیده‏اند.(7)


    سیاه‏پوشی در میان اهل‏بیت(ع)

    گزارش‏های مستند بیانگر این حقیقت است که پیامبر و ائمه اطهار نیز مهر تأیید بر این سنت منطقی و رسم طبیعی گذاشته و خود در مقام عمل، در عزای عزیزان خویش سیاه پوشیده‏اند.
    به روایت ابن‏ابی‏الحدید در شرح نهج‏البلاغه، امام حسن(ع) در سوگ امیرمؤمنان علی(ع)، جامه‏های سیاه بر تن کرد و با همین جامه به میان مردم آمد و برای آنان خطبه خواند.(8)
    بنابر حدیثی که اکثر محدثان آن را نقل کرده‏اند، امام باقر(ع) فرمود: زنان بنی‏هاشم در سوگ ابا عبد الله(ع) جامه سیاه بر تن کردند:
    «لما قتل الحسین بن علی(ع) لبس نساء بنی‏هاشم السواد و المسوح و کن لاتشتکین من حر و لابرد و کان علی بن الحسین(ع) یعمل لهن الطعام للمأتم؛(9) زمانی که امام حسین بن علی(ع) به شهادت رسید، زنان بنی‏هاشم لباس‏های سیاه و جامه‏های خشن مویین پوشیدند و از گرما و سرما شکایت نمی‏کردند. [پدرم‏] علی بن الحسین به علت [اشتغال آنان به‏] مراسم عزاداری، برای‏شان غذا درست می‏کرد.»


    سپاه‏پوشی عباسیان
    عباسیان در طول قیام، داعیه خون‏خواهی شهیدان اهل‏بیت را داشتند و زمانی که به قدرت رسیدند، دولت خود را دولت آل‏محمد(ص) و ادامه خلافت علی ابن ابی طالب(ع) قلمداد کردند . نخست وزیر خویش ابوسلمه خلال را وزیر آل محمد(ص) و سردار مشهورشان ابومسلم خراسانی را امین یا امیر آل‏محمد(ص) نامیدند. لباس سیاه را در تداوم سیاه‏پوشی ماتم و اندوه فقدان عزّت پیامبر و مصایبی که بر اهل‏بیت(ع) رفته بود، انتخاب کردند؛(10) نه آن که آنان سیاه‏پوشی را در ایران و بلاد اسلامی، پایه‏گذاری کنند؛ زیرا سیاه‏پوشی در عزای از دست‏رفتگان، منش طبیعی و رایج بود؛ خصوصاً سیاه‏پوشی در عزای شهیدان اهل‏بیت(ع).
    بنی‏عباس به بهانه خون‏خواهی شهیدان مظلوم کربلا و زید و یحیی، پرچم سیاه و سیاه‏پوشی را به عنوان ابراز و اعلام عزای شهیدای اهل‏بیت برگزیدند و با این ترفند، دوستداران اهل‏بیت(ع) را به دور خود گردآوردند .برای آن که این تبلیغ ظاهری را در اذهان مردم زنده نگه دارند؛ پس از به قدرت رسیدن، در ظاهر سیاهی پرچم و لباس را شعار همیشگی خویش ساختند.(11) به دلیل همین فریبندگی ظاهری بود که امام صادق(ع) و دیگر ائمه(ع) به رنگ و لباس سیاه انتقاد داشتند؛ یعنی، مخالفت امام در این موارد، ناظر به سیاه‏پوشی رسمی و خاصی بود که از سوی بنی‏عباس تحمیل شده و نماد بستگی و اطاعت از حکومت جائرانه آنان بوده است؛ نه سیاه‏پوشی بر اهل عزا و ماتم بر سوگ از دست‏رفتگان و خصوصاً مصایب اهل‏بیت(ع).(12)


    اما در مورد پوشیدن لباس سیاه در مصیبت و عزای ائمه مخصوصاً حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که مورد سوال هم همین بوده و دوستان هم به خوبی به ان اشاره کردندباید عرض کرد که: چون از مصادیق تعظیم شعایر اسلامی است و باعث زنده نگه داشتن اهداف امام حسین(ع) می باشد،‌دارای ثواب و اجر الهی است. بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی در روز عاشورا قبای سیاه بر تن می‌کردند.
    از فرزند امام سجاد(ع) نقل شده که وقتی امام حسین(ع) به شهادت رسید،‌زن های بنی هاشم لباس سیاه و خشن پوشیدند و از گرما و سرما شکوه نمی کردند و علی‌بن‌الحسین(ع) برای آنان طعام درست می کرد. امروزه نیز مردم ایران وبرخی از مسلمانان در ایام عزاداری امام حسین (ع) لباس سیاه می پوشند تا مراتب غم وانده خود را به نمایش گذاشته وخود را در غم امام حسین (ع) ویاران او شریک بداند



    1. معجم‏البلدان، حموی، ج 3، ص 452 ؛ تاریخ گیلان و دیلمستان، ص 223.
    2.دائره المعارف، ج 6، ص 710 - 722.
    3.همان.
    4.ربیع الابرار و نصوص الاخبار، ج 3، ص 747.
    5.اخبار الدولة العباسیة، ص 247.
    6.السیرة النبویة، ج 3، صص 10 - 11.
    7.: تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، ج 2، ص 127.
    8.شرح نهج‏البلاغه، ابن ابی‏الحدید، ج 16، ص 22.
    9. بحارالانوار، ج 45، ص 188 ؛ وسائل‏الشیعه، ج 2، ص 890..
    10.شرح نهج‏البلاغه، ج 7، ص 172.
    11.اخبار الدولة العباسیة، صص 230-232 و 242.
    12.سیاهپوشی در سوگ ائمه نور، صص 195 - 200، 129-155، 76 و 77.




  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    لباس سیاه مانند
    خاک است
    تمام خاک ها
    خوردنش
    حرام است
    ولی خوردن
    خاک اباعبدالله
    حرام نیست که
    هیچ بسیار هم خوب
    است.
    پوشیدن لباس سیاه
    هم مکروه است
    ولی درمحرم
    پوشیدن آن ثواب
    هم دارد

    برمحمد وآل او بلند صلوات

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31674

    شاد




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد حسین1 نمایش پست ها
    لباس سیاه مانند

    خاک است
    تمام خاک ها
    خوردنش
    حرام است
    ولی خوردن
    خاک اباعبدالله
    حرام نیست که
    هیچ بسیار هم خوب
    است.


    با سلام و تشکر

    البته خوردن تربت سیدالشهداء علیه السلام شرایط داره و باید با مقداری آب حل بشه به طوری که مستحلک بشه بعد میل بشه

    التماس دعا



    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9236




    با سلام
    پوشیدن سیاه در سوگ ائمه:

    پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی (ع)خصوصا در محرم چه صورت دارد؟ ایا لباس سیاه کراهت دارد؟
    ایت الله سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه)
    سیاه پوشی در عزاداری سالار شهیدان راجح وموجب خشنودی پیغمبر خدا وائمه هدی صلوات الله علیم اجمعین،بنابراین پوشیدن لباس سیاه به غرض مذکور مستثنی است از اخبار داله بر کراهت لباس سیاه.
    گلپایگانی:سیاه پوشی در عزاداریسالار شهیدان سیره مستمره شیعه در طول تاریخ بوده وامری مجازومستحسن است.
    مرعشی نجفی:سفارش میکنم لباس سیاهی راکه در ماه محرم وصفر می پوشیدم جهت حزن واندوه در مصیبت های ال رسول اکرم ، با من دفن شود
    خامنه ای:پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل بیت سیدالشهداء (ع) رای تعظیم شعائر وبه عنوان اظهار تاثر مستحسن است ودر فرض سوال کراهت ندارد.
    تبریزی:پو شیدن لباس سیاه در عزای ائمه (ع) از تعظیم شعائر مذهب اهل بیت (ع) است، ومستحب است وثواب بر ان مترتب است.
    پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی(ع) مکروه نیست بلکه به عنوان اظهار حزن واندوه برای ان بزرگواران راجح است وکراهت ان در سایر مواقع هم ثابت نیست.
    بهجت : در مفروض سوال خیر
    فاضل لنکرانی:چون از مصادیق تعظیم شعائراست واجد رجحان شرعی می باشد وعملا بزرگانی چون مرحوم ایت الله العظمی بروجردی در روزعاشورا از قبای سیاه استفاده میکردند. (جامع المسائل ج1/621 )
    سیستانی: کراهت ان ثابت نیست.
    صافی:پوشیدن ان درعزای حضرت سیدالشهداء مطلوب است وچون عنوانش احترام ان بزرگوار مخصوصا میتوان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است.
    مکارم:با توجه به اینکه لباس مشکی در عزای اهل بیت(ع) تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد ومکروه نیست.
    کتاب استفتائات از دیدگاه مراجع (محمودی)


  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    نظر امام خمینی را بگویید
    برمحمد وآل او بلند صلوات

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    در بعضي از روايات (در باب لباس نمازگزار) آمده است: پوشيدن لباس سياه غير از عبا، عمامه و كفش، مكروهاست
    برعکسشو شنیدم
    من تو حدیثا دیدم که پوشیدن کفش مشکی مکروهه و چشمو ضعیف میکنه


    سیاه‏پوشی از سوی عباسیان یا اعراب پس از اسلام، به ایران منتقل نشده؛ بلکه از دیر باز این سلوک عملی و ظاهری در فرهنگ و تمدن ملت ایران ریشه داشته است.
    چادر مشکی بدعته و از ایران باستان گرفته شده؟:
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=4396&p=119372

    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۳/۲۰ در ساعت ۲۲:۴۷
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود