صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خدا «کعبه» را از آتش امویان نجات نداد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874

    چرا خدا «کعبه» را از آتش امویان نجات نداد؟




    چرا خدا «کعبه» را از آتش امویان نجات نداد؟

    پرسشی که مطرح می شود این است که آیا مگر نه این است که خداوند متعال کسی که قصد تخریب کعبه را داشته باشد به وی امان نخواهد داد و همچون اصحاب فیل آنان را نابود می کند ، پس این واقعه تاریخی چگونه با این اعتقاد توجیه می شود.

    چرا خدا «کعبه» را از آتش امویان نجات نداد؟
    قسمت چهاردهم سریال تاریخی مختار نامه ، هجوم امویان به خانه خدا و به آتش کشیدن بیت الله الحرام را به تصویر کشید. خداوند به سرزمین و به مکه‏ای سوگند یاد می‏کند که پیامبر خدا ‏صلی الله علیه و آله و سلم در آن باشد وگرنه مکه بدون پیامبر و کعبه بدون ولایت [4] خانه‏ای عادی است. هر گاه حاکم جوری همچون عبدالله بن زبیر بر آن سرزمین پاک حکمرانی و در آن پناه گیرد ، چه تضمینی بر حفاظت و صیانت از آن بیت عتیق وجود دارد؟
    پرسشی که مطرح می شود این است که آیا مگر نه این است که خداوند متعال کسی که قصد تخریب کعبه را داشته باشد به وی امان نخواهد داد و همچون اصحاب فیل آنان را نابود می کند ، پس این واقعه تاریخی چگونه با این اعتقاد توجیه پذیر است؟
    برای پاسخ به این پرسش در ابتدا نکته ای تاریخی درباره هجوم به خانه خدا توسط امویان در عصر زبیریان بیان می کنیم
    ویرایش توسط توحید صمدی : ۱۳۸۹/۱۰/۱۲ در ساعت ۰۰:۵۹
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    دو بار هتک حرمت خانه ی خدا در زمان عبدالله بن زبیر

    سال 63 هـ ق در جریان «جنگ حره» لشگریان یزید به فرماندهی حصین بن نمیر به قتل عام مردم مدینه و سپس برای سرکوبی عبدالله بن زبیر مکه را محاصره کردند. وی به خانه کعبه پناه برد و لذا لشگریان یزید، داخل مسجدالحرام و کعبه را سنگباران کردند که در اثر آن قسمتی از کعبه خراب شد و پرده و سقف آن آتش گرفت.در این هنگام یزید مرد و سپاه امویان محاصره مکه را نیز ترک کردند. ( قسمت چهاردهم سریال مختار نامه ، به تصویر کشاندن این واقعه را بر عهده داشت.)
    مرحله دوم، بعد از مرگ یزیدبن معاویه بود که عبدالله بن زبیر مردم را به بیعت با خود دعوت کرد و تدریجا بیشتر مردم حجاز ، عراق، فارس و خراسان (تمام ممالک اسلامی آن روز) به جز مصر و شام، خلافت او را قبول کردند. مدت خلافت او هشت سال و اندی طول کشید تا اینکه عبدالملک بن مروان، حجاج بن یوسف را با سپاهی به جنگ او فرستاد. عبدالله باز نیز به خانه کعبه پناه برد!!
    حجاج مکه را محاصره کرد و از منجنیق هایی که بر بالای کوه «ابوقبیس» نصب کرده بود، خانه کعبه را خراب کرد و داخل مسجدالحرام را سنگباران نمود. عبدالله بن زبیر در این جنگ کشته و حکومت ناحق زبیریان پایان پذیرفت.
    اندکی دقت درمی یابیم که سید و سالار شهیدان به خاطر احتمال کشته شدن در مکه و جهت حفظ و حرمت این سرزمین ، مناسک حج خویش را به عمره مفرده تبدیل و این سرزمین را به سوی کوفه ترک و لیکن طالبان قدرت چگونه برای حفظ ریاست وجان خویش ، خود را متحصن در کعبه کرده و موجبات بی احترامی به آن بیت شریف را پدید آوردند.
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    دیدگاه قرآن درباره امنیت کعبه

    الف. خداوند در قرآن به عنوان یک سنت تغییرناپذیر فرموده : هر کس قصد سوء نسبت به کعبه داشته باشد و بخواهد با تخریب آن، دین را از میان بردارد و با ویران کردن آن، پرستش خدا را بمیراند و خلاصه اینکه هر کس که خواهان کجروی ظالمانه در کعبه باشد، خداوند او را عذابی دردناک می‏چشاند [1]، آن سان که اثری از او باقی و پابرجا نماند و بر آن اساس، آن معجزه الهی در عام‏الفیل روی داد و سپاه اَبرهه به عذاب الهی گرفتار آمد.[2]
    حال،اگر کسی معتقد به کعبه باشد و قصد تخریب آن را نیز نداشته باشد ولیکن به عللی به آن ضربه زند هر چند گناهی بسیار عظیم مرتکب شده است، آیا شامل این آیه می شود؟
    ج . خداوند متعال به سرزمین مکه سوگند یاد کرده است و بالافاصله می فرماید و آن سرزمینی که تو ای پیامبر خدا (ص) در آن باشی ! [3]
    بنابراین ،

    امویان و زبیریان هر دو ناحق بودند

    در جنگ امویان و زبیریان هر دو ناحق بودند و از مصادیق بارز فتنه می باشند. عبدالله بن زبیر با شعار حق به جانب خونخواهی حضرت سیدالشهداء توانست نیروهای مخالفی را که از کشته شدن آن حضرت، به وجود آمده بود به طرف خودش جلب کند ( هر چند خود از دشمنان آل علی و از مسببان اصلی جنگ جمل بود) و ادعای خلافت کرد.
    یزید و امویان نیز مظهر فساد و تباهی و قاتل سید الشهداء هستند .بنابراین جنگ بین این دو، جنگ دو باطل بوده است.[5] چه در جنگ اول یزید با ابن زبیر و چه در جنگ عبدالملک به فرماندهی حَجّاج‏ثقفی با آل زبیر همگی به ناحق بوده و منفور «ولی» زمان حضرت سید الساجدین بودند و طبق آیه قرآن ، بیت الله الحرام با وجود ولی و امام به درجه رفیعی نائل می شود که مورد سوگند خداوند قرار می گیرد. و اینجاست که مقام و قداست ولایت و پیوند آن با کعبه و ارزش «أرکان البلاد وساسة العباد»[6] معلوم می‏شود.
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    دیدگاه شیخ صدوق در این باره

    اندیشمند نامدار شیعه، شیخ صدوق(علیه‏الرحمة) در این باره می گوید: آنچه درباره اصحاب فیل جاری شد بر سر حَجّاج نیامد؛ زیرا هدف مستقیم حَجّاج، ویرانی کعبه نبود، بلکه منظورش دستگیری ابن‏زبیر بود و آن مرد(ابن‏زبیر) ضدّ حق، یعنی مخالف حضرت علی‏بن الحسین، امام سجّاد(علیه السلام) بود. وقتی این مرد ضدّ حق، در کعبه متحصن شد، خداوند اراده فرمود برای مردم بیان کند که به این ضدّ حق پناه نخواهد داد، از این‏رو مهلت داد تا کعبه را بر سر او ویران کنند[7].
    پس تفاوت میان «ابرهه» و «حَجاج» و «حصین بن نمیر» در این است که ابرهه ستمگر قصد داشت قبله و مطاف را ویران سازد، چون در آن هنگام کعبه، قبله و مطاف حُنفا بود چنان که مطاف دیگران نیز بود و امّا حَجاج ستمگر که بر ظالم دیگری همچون خود مسلط شده بود، قصد بدی نسبت به کعبه(به عنوان قبله و مطاف)، نداشت و خواستار نابودی اسلام و دین حنیف نبود، اگرچه خودش دیانت نداشت. امّا مقصود وی در آن هنگام فقط غلبه بر ستمگری دیگر بود.[8]
    -----------------
    [1] ـ سوره حج، آیه 25. ومنْ یُرد فیه بإلحادٍ بظلمٍ نذقه من عذابٍ ألیم؛ هر که را قصد کجروی و ستمکاری در کعبه داشته باشد، عذابی دردناک می‏چشانیم.
    [2] - سوره مبارکه فیل، آیات 5 ـ 1. واقعه اصحاب فیل در چند کیلومتری مکه مکرمه در بین مشعر الحرام و منا اتفاق افتاد که به وادی محسر ( سرزمین عذاب ) معروف است.
    [3] ـ سوره بلد، آیات 2 ـ 1.
    [4]ـ در همین زمینه روایاتی از ائمه(علیهم‏السلام) رسیده است که در برخی جوامع روایی تحت عنوان «بابُ مَن أراد الکعبة بسوء» آورده شده است. (من لا یحضر، ج2، ص248؛ و وافی، ج12، ص53).
    [5] ـ وکذلک نولّی بعض الظّالمین بعضاً ؛ سوره انعام ، آیه 129.
    [6] ـ مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.
    [7] ـ من لا یحضر، ج 2، ص 249.
    [8] ـ صهبای حج ، آیت الله جوادی آملی ، ص 104
    *پایگاه اطلاع رسانی حج
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    کتابی، خلوتی، شعری، سکوتی
    نوشته
    150
    حضور
    1 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    769



    با سلام
    آیا نمیتوان چنین پنداشت که داستان اصحاب فیل افسانه ای بوده که اعراب برای عزت بخشیدن به بتکده خود ابداع نموده بودند؟؟؟
    با تشکر


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    من نوشته های درون آسکدین در این زمینه را خواندم. پرسشی برایم پیش آمد:؟
    پس خداوند کاری به خانه خودش ندارد که از آن پاسداری کند. چه پاسداری خانه از خراب کنندگانش، چه پاسداری خانه از ویران کنندگان ستمگر دین همانند عبدالله ابن زبیر.؟
    از این رو برای چه اینهمه در باره پاسداری خداوند از خانه خودش قلم فرسایی میشود؟ از دیدگاه من باید خردورزی را به مردم آموخت. چرا که خداوند نیز همین را خواسته است. انگیزش احساسی برای کسانی خوب است که چندان با خرد کاری ندارند. این چنین افراد پیروان خوبی هم نخواهند بود. زیرا کسانی چون یزید میتوانند آنها را برانگیزانند و کسانی چون حسین (ع) را به شهادت برسانند. اگر کسی هم خرد داشته باشد نیازی به چنین داستانهایی برای ایمان ندارند.


  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    با سلام
    آیا نمیتوان چنین پنداشت که داستان اصحاب فیل افسانه ای بوده که اعراب برای عزت بخشیدن به بتکده خود ابداع نموده بودند؟؟؟
    با تشکر
    با سلام
    خیر دوست گرامی ان کجا و این کجا!

    چنین پنداشتی مخالف با قرآن است!

    اين داستان از ارهاصات بوده است
    «اَلَم تَرَ كَيفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِاَصحـبِ الفيل». داستان اصحاب فيل قضيه‌اى است كه در آن نمى‌توان شبهه كرد و در آن هنگامى كه اين قصه در قرآن آمد برخى از كسانى‌كه آن واقعه را ديده بودند هنوز از دنيا نرفته و آن را به‌خاطر داشتند.1
    1-كشف المراد، شعرانى، ص‌490.

    نقل قول نوشته اصلی توسط موبدیار مهران نمایش پست ها
    من نوشته های درون آسکدین در این زمینه را خواندم. پرسشی برایم پیش آمد:؟
    پس خداوند کاری به خانه خودش ندارد که از آن پاسداری کند. چه پاسداری خانه از خراب کنندگانش، چه پاسداری خانه از ویران کنندگان ستمگر دین همانند عبدالله ابن زبیر.؟
    از این رو برای چه اینهمه در باره پاسداری خداوند از خانه خودش قلم فرسایی میشود؟ از دیدگاه من باید خردورزی را به مردم آموخت. چرا که خداوند نیز همین را خواسته است. انگیزش احساسی برای کسانی خوب است که چندان با خرد کاری ندارند. این چنین افراد پیروان خوبی هم نخواهند بود. زیرا کسانی چون یزید میتوانند آنها را برانگیزانند و کسانی چون حسین (ع) را به شهادت برسانند. اگر کسی هم خرد داشته باشد نیازی به چنین داستانهایی برای ایمان ندارند.


    طبق آيات قرآن خداوند هركس را كه ظالمانه و ملحدانه نسبت به كعبه قصد سوء داشته باشد عذابي دردناك مي چشاند: "و من يرد فيه بالحادٍ بظلمٍ نذقه من عذابٍ اليم"(سوره حج- آيه 25) بر اساس اين سنت تغيير ناپذير و حكم جاودانه ي الهي واقعه اي كه در عام الفيل روي داد و در آن سپاه ابرهه به عذاب الهي گرفتار آمد، اتفاقي منحصر به فرد يا تصادفي نيست.
    اما در خصوص پناهنده شدن ابن زبير و حمله ي حجّاج ثقفي به كعبه و ويران كردن خانه ي خدا اتفاقي نيافتاد. سوال اين است كه در واقعه ي اهانت به مسجد الحرام و تخريب كعبه چرا آنچه درباره ي اصحاب فيل جاري شد بر سر حجّاج نيامد؟


    شيخ صدوق اينگونه پاسخ مي دهد:

    زيرا هدف حجّاج دستگيري ابن زبير بود و نه ويراني كعبه و ابن زبير ضدّ حق يعني مخالف حضرت سجّاد عليه السلام بود. وقتي اين مرد ضدّ حق در كعبه متحصن شد خداوند اراده فرمود براي مردم بيان كند كه به او پناه نخواهد داد از اين رو مهلت داد تا كعبه را بر سر او ويران كنند.(من لا يحضر- ج2 – ص 249)

    آيت الله جوادي آملي در كتاب صهباي حج پس از ذكر اين نكته اضافه مي كند:

    پس تفاوت ابرهه و حجّاج دراين است كه ابرهه ي ستمگر قصد داشت قبله و مطاف حنفا را ويران سازد اما حجّاج ستمگر قصد بدي نسبت به كعبه نداشت.
    مقصود وي در آن هنگام فقط تسلّط بر ستمگري همچون خود او بود كه امام زمان خويش يعني حضرت سيد الشهدا و امام سجاد عليهما السلام را نشناخت... از اين واقعه به خوبي روشن مي شود كه ضديت با ولايت و امامت آنچنان مطرود است كه هركس با مقام رهبري امام معصوم عليه السلام مخالف است و او را تنها مي گذارد و ياري نمي كند بلكه در برابر او موضع مي گيرد و خود داعيه ي خام رهبري را در سر مي پروراند، اگر در كعبه هم پناه ببرد از امان خاص الهي برخوردار نيست.

    از اين حادثه قدر امام و حرمت ولايت و عزت الهي به خوبي دانسته مي شود.(جرعه اي از صهباي حج- ولايت روح حج- صص 49)


    یا علی ع
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۱:۵۰
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    فرهنگ ایران
    نوشته
    1,270
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1012



    دوستان گرامی شما به سادگی و راحتی از سوی خداوند سخن میگویید و پاسخ میدهید و دلیل کار خداوند را بررسی میکنید. مگر شما با خداوند تماس دارید؟ یا از سوی او با وکالت نامه وکیل هستید؟ مگر نه آنست که تنها پیام خدا به مردم از راه امین وحی و رسول خدا در قرآن آمده است؟

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط موبدیار مهران نمایش پست ها
    دوستان گرامی شما به سادگی و راحتی از سوی خداوند سخن میگویید و پاسخ میدهید و دلیل کار خداوند را بررسی میکنید. مگر شما با خداوند تماس دارید؟ یا از سوی او با وکالت نامه وکیل هستید؟ مگر نه آنست که تنها پیام خدا به مردم از راه امین وحی و رسول خدا در قرآن آمده است؟
    با سلام

    دوست گرامی جناب مهران انسان كامل كه از او با القابى چون كون جامع، قطب عالَم، جام جهان‌نما، خليفه، امام، صاحب‌زمان، اكسير اعظم،خضر، مهدى، كامل، مكمّل، دانا، بالغ و ... نيز تعبير مى‌شود اصطلاحى است عرفانى و بر كسى كه مظهر أتمّ اسماى حسناى الهى و آيينه تمام‌نماى خداست و در شريعت، طريقت و حقيقت، تمام و در اقوال و افعال و اخلاقِ نيك و نيز در معارف الهى سرآمد همه است اطلاق مى‌گردد.
    اين اصطلاح در قرآن صريحاً به‌كار نرفته است؛ ولى معنا و مفهوم آن را از آياتى كه به خليفة اللّه، امام، مطهّر، مخلَص، مهتدى، صدّيق، صالح، مقرّب، سابق، مصطفى، مجتبى، ولىّ‌اللّه، رسول، نبىّ، صاحبان نفس مطمئنه و عبوديت تامّة مربوط است مى‌توان برداشت كرد، افزون بر اين چون انسان كامل در همه اوصاف كمال سرآمد همه است مى‌توان همه آياتى را كه به فضايل و كمالات انسانى اشاره دارد به انسان كامل مرتبط دانست.
    بلكه از آن‌رو كه انسان كامل خود قرآن ناطق و قرآن خُلق وى است، مى‌توان همه قرآن را وجود كتبى انسان كامل و سوره‌ها و آيات آن را مدارج و معارج وى معرفى كرد.
    انسان كامل گرچه به اعتبار پايين‌ترين نشئه و نازل‌ترين مرتبه وجوديش خود را به فرمان خدا مانند ساير انسانها بشر معرفى مى‌كند: «قُل اِنَّما اَنا بَشَرٌ مِثلُكُم» (كهف/18،110)
    و مى‌گويد: من از غيب بى‌اطلاعم و ازاين‌رو از بسيارى از خيرات بى‌بهره‌ام و برايم پيشامدهاى سوئى رخ مى‌دهد: «لَو كُنتُ اَعلَمُ الغَيبَ لاَستَكثَرتُ مِنَ الخَيرِ و ما مَسَّنِىَ السّوءُ» (اعراف/7،188) و از فرجام خويش و ديگران بى‌خبرم: «و ما اَدرى ما يُفعَلُ بى و لابِكُم» (احقاف/46،9) و به اقتضاى زندگى عالم مادّى از ديگر موجودات استفاده كرده و مانند ديگران در بازارها راه مى‌رود و نيازمند خوردن و آشاميدن است: «قالوا مالِ هـذا الرَّسولِ يَأكُلُ الطَّعامَ و يَمشى فِى الاَسواق» (فرقان/25،7)؛
    ولى وى را به لحاظ نشئات و اطوار وجودى ديگرش مقامات و فضايلى است كه شناخت و برشمردن همه آنها از عهده فهم انسانهاى معمولى و نيز حوصله اين مقال خارج است

    یا علی ع
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۱۰/۱۵ در ساعت ۰۵:۵۴
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما پاسخ به شبهه: "آیا داستان اصحاب فیل، افسانۀ خود ساختۀ اعراب است؟"




    نقل قول نوشته اصلی توسط ABCDEFG نمایش پست ها
    با سلام
    آیا نمیتوان چنین پنداشت که داستان اصحاب فیل افسانه ای بوده که اعراب برای عزت بخشیدن به بتکده خود ابداع نموده بودند؟؟؟
    با تشکر

    بنام خدا

    با سلام

    در پاسخ به این ادعا و توهم بی اساس شما ابتداءً آیات نورانی وشأن نزول سورۀ فیل را به نظاره می نشینیم:

    در این سوره خداوند خطاب به پیامبر فرمودند: «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِیلِ * أَلَمْ یَجْعَلْ کَیْدَهُمْ فِی تَضْلِیلٍ * وَأَرْسَلَ عَلَیْهِمْ طَیْراً أَبَابِیلَ * تَرْمِیهِم بِحِجَارَةٍ مِن سِجِّیلٍ * فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ.» آیا نظر نکرده‏ای که پروردگارت با همراهان فیل چه کرد؟!آیا نیرنگ آنان را گم گشته قرار نداد؟!و پرندگانی دسته دسته بر آنان فرستاد، که سنگ [هایی‏] از جنس گِل بر آنان افکندند؛ و (سرانجام) آنان را همچون برگ خورده شده قرار داد.

    سوره‌ی فیل در مکه نازل شده و دارای 5 آیه است. در حديثى از امام على بن الحسين (عليه السلام) مى‏خوانيم:" ابوطالب همواره با شمشيرش از پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) دفاع مى‏كرد تا آنجا كه مى‏فرمايد: (روزى) ابوطالب عرض كرد فرزند برادر! آيا تو مبعوث به همه مردم شده‏اى، يا تنها به قوم خودت؟ پيغمبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: نه، مبعوث به جميع انسانها شده‏ام، از سفيد و سياه عربى و عجمى، سوگند به كسى كه جانم در دست او است كه من همه انسانهاى سفيد پوست و سياه پوست را به اين آئين دعوت مى‏كنم، و تمام كسانى كه بر قله كوه‏ها و درياها هستند به اين آئين فرا مى‏خوانم، و من تمام زبانهاى فارس و روم را دعوت مى‏ كنم.

    هنگامى كه اين سخن به گوش قريش رسيد تعجب كردند و گفتند آيا گوش به سخنان فرزند برادرت نمى‏دهى كه چه مى‏گويد؟ به خدا سوگند اگر مردم فارس و روم اين سخنان را بشنوند ما را از سرزمينمان مى‏ربايند! و سنگهاى خانه كعبه را قطعه قطعه جدا مى‏كنند! اينجا بود كه خداوند آيه شريفه "وَ قالُوا إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدى‏ مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنا أَ وَ لَمْ نُمَكِّنْ لَهُمْ حَرَماً آمِناً يُجْبى‏ إِلَيْهِ ثَمَراتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ:" آنها گفتند اگر ما هدايت را با بپذيريم ما را از سرزمينمان مى‏ربايند!، آيا ما آنها را در حرم امنى كه ثمرات هر چيز را به سوى آن مى‏آورند جاى نداديم؟(1)

    و درباره اين سخن آنها كه خانه كعبه را متلاشى مى‏ كنند سوره" فيل" را نازل كرد" (و به آنها گوشزد نمود كه هيچكس قادر بر چنين كارى نيست)(2)

    اما در پاسخ به ادعای شما لازم است بدانید این آیات نورانی زمانی نازل شده که قریش در اوج مخالفت خود با محمد و آیین جدیدش بودند که در مکه تبلیغ آن را می کرد و خوف عجیبی بر دل سران قریش انداخته بود. از اینرو از هیچ تلاشی برای تخریب محمد و آیین اش دریغ نمی کردند.

    اینکه شما ادعا می کنید داستان اصحاب فیل ساختۀ اعراب برای تقویت کعبه (بتخانۀ قریش) بوده، باید گفت: در اصل این ادعا ساختۀ ذهنی خودتان است، زیرا اگر این توهّمِ بدون مدرک تان صحت داشت ؟؟؟ باید سران قریش و مخالفان محمد و آیین او، پس از نزول این آیات، لب به اعتراض گشوده و در مسیر مقاصدشان و مخالفت با محمد (ص) به دروغین بودن این داستان قرآنی گواهی می دادند.

    مستحضرید که سران قریش از هر فرصتی در جهت تخریب محمد بهره می جستند، گاهی وی را شاعر، گاهی ساحر، زمانی مجنون و چیزهائی از این قبیل ... می خواندند. و می دانید که این قبیل تهمت ها و افتراءات به نبی اکرم (ص) و در کل، لحظه لحظۀ حیات پیامبر اکرم (ص) و اتفاقات پیرامونی آن، تا رحلت ایشان و حتی جریانات پس از ان، از منظر تاریخ مخفی نمانده است.

    آیا پیش از آنکه در این مطلب توهّم کنی از خود نپرسیدی چگونه است که قریش با آن دشمنی آشکارشان، در برابر همچون فرصت عالی ای برای تخریب محمد سکوت اختیار کرده اند؟ بگونه ای که از دید تاریخ مخفی مانده است؟

    در حالیکه در تاریخ، نه تنها چنین اعتراضاتی از قول قریش به حقیقت داستان اصحاب فیل نقل نشده بلکه بعد از آنکه سوره‌ی فیل نازل شد به علت مشهور بودن آن و مشهود بودن معجزه‌ی الهی در هلاکت آن‌ها، در بین اعراب، قریش هیچ گونه اعتراضی در مورد نزول این سوره نکرده‌اند.

    گفتنی است؛ نقل داستان اصحاب فیل از طریق وحی الهی و بیان این نکته که هلاکت اصحاب فیل معجزه بوده دلیل دیگری بر حقیقی بودن آن می باشد علاوه بر اینکه این ماجرای تاریخی به خاطرنقل زیاد آن، از حد تواتر نیز گذشته است.(3)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ __________
    1. قصص- 57.
    2. "روضه الواعظين" (مطابق نقل نور الثقلين جلد 5 صفحه 669 حديث 8) تفسير نمونه، ج‏27، ص: 330
    3. ر.ک: بحارالانوار، علامه مجلسی، بیروت، دار احیاء تراث العربی، ج 17، ص 13 و مجمع البیان، طبرسی، مکتبه الاسلامیه، تهران، ج 10، ص 542



    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۱۰/۱۳ در ساعت ۲۰:۲۷ دلیل: فونت
    چرا خدا «کعبه» را از آتش امویان نجات نداد؟

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود