جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه جوري نيت قربت بگيريم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631

    پرسش چه جوري نيت قربت بگيريم؟




    ميشه يک توضيحي در مورد اينکه ميگن نيت هر کاري مي کنيد واسه خدا بگيريد بديد؟ يعني همين که بگيم اين کار انجام ميدم قربه الي الله کافيه؟يا اينکه بگيم اين کار رو ميکنم چون خدا دوست داره اون کار رو نميکنم چون خدا دوست نداره؟ ولي اين ميشه همون انجام واجبات و ترک محرمات درسته ؟ پس نيت قربت چه جوريه؟


    ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۸۹/۱۰/۰۸ در ساعت ۱۵:۲۴
    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط sayehe khorshid نمایش پست ها
    ميشه يک توضيحي در مورد اينکه ميگن نيت هر کاري مي کنيد واسه خدا بگيريد بديد


    با سلام

    منظورتان از اين كه واسه خدا بگيريد و بديد يعني چه؟؟؟ متوجه نشدم

    ولي نيت :
    نیت قصد انجام عمل است

    يعني قبل از اين كه كاري را انجام بديم نيت مي كنيم كه ما اين عمل را براي تقرب به خدا انجام مي دهم

    نقل قول نوشته اصلی توسط sayehe khorshid نمایش پست ها
    يا اينکه بگيم اين کار رو ميکنم چون خدا دوست داره اون کار رو نميکنم چون خدا دوست نداره؟


    اين كه ما عملي را مرتكب مي شويم به اين خاطر است كه خدا دستور داده است و از عملي دوري مي جوييم چون خدا فرموده است به جا و درست

    اين بايد در اعتقادات ما باشد كه ما معتقد باشيم به خداي جهان و ايمان داشته باشيم به فرموده هاي ايشان و سرپيچي نكينم از دستورات ايشان

    ولي هنگام انجام عملي ؛ نيت ان يعني همان گفتن قربت الي الله كافي است و حتي اگر به زبان هم نياوريم و در دل اين نيت را گرفته باشيم كافي است


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    اساسا نیت تقرب در اعمال صالحه قابل تصوره چون انسان با عمل غیر صالح به خدا نزدیک نمی شه
    و اما در عمل صالح نیت تقرب داشتن یعنی آنرا برای رضایت و خشنودی خدا انجام دادن
    این برای آنستکه انسان آگاهانه عمل صالح رو انجام بده و این آگاهی دل اورا بیدار می کنه
    وقتی دل بیدار شد کارها بکند
    والبته بازهم حرف هست تا ما به کجایش رسیده باشیم
    موفق در پناه حق


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    با سلام وممنون از استاد طاها و جناب حامد
    منظورم اینه که میگن هر کاری میکنید به خاطر خدا باشه حتی کارهای مباح ،چطور میتونیم کارهای مباح رو به نیت قربت بگیریم .
    مثلا میگن راه میرید به خاطر خداباشه غذا می خورید به خاطر خدا باشه این چطوری امکان پذیره؟
    آیا همین که بگیم راه میرم به خاطر خدا ، غذا می خورم به خاطر خدا کافیه؟
    یا این که بگیم خدایا غذا می خورم نیرو بگیرم تا بتونم تو رو عبادت کنم . خدا یا این راه رو میرم تا بتونم کار خیری انجام بدم، کاری که رضایت تو توش باشه.
    کدومش درسته؟
    اینکه توی قرآن اومده که افرادی هستند که صبح و شام خواب و بیداری خدا رو عبادت می کنن فکر کنم از همینها باشن درسته که حتی خوابشون رو هم به نیت قربت انجام میدن که مثلا خدایا میخوابم که نیرو بگیرم تا بتونم سر حال تو رو عبادت کنم.درسته؟
    ممنون میشم توضیح بدید.

    ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۸۹/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۳:۴۹
    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام بر سایه خورشید
    و اما در امور مباح
    امور مباح به دو نحو عبادت می شود .
    1- امور مباح را بعنوان مقدمه عمل صالح انجام دهیم . یعنی مثلا بی هدف راه نرویم . برای عیادت برادر مومن یا برای انجام خدمتی به دین یا امثال آن انجام دهیم . این مستلزم آنستکه انسان برای امور روزانه اش برنامه های شایسته متصل داشته باشد .
    2- اگر انسان در معرفت خدای تعالی بتواند به مرتبه ای برسد که دائما خویشتن را در حضور آن ملک علام بیابد تمام امورش عبادت است چه اینکه هدف عبادت چیزی جز یافتن این حضور نیست و این جز به مراقبه آن هم مراقبه اهل معرفت امکان پذیر نیست . خوشا آنانکه دائم در نمازند
    خداوند به همه مومنین بخصوص به سایه خورشید عزیز این را عنایت فرماید بحق حاضران محضر مبارکش


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    ممنونم از جناب حامد هم از جوابشون و هم از دعاي خيرشون
    جناب حامد ميشه لطفا يه كم راهنمايي كنيد كه چطور ميتونيم جوري باشيم كه دائما خود رو در محضر خدا ببينيم.
    چطور ميشه حتي تو خواب هم خدا رو عبادت كرد؟
    من احساس مي كنم اينها همه به نيت بر ميگرده نه به اينكه هر لحظه تو فكر خدا باشيم.
    آخه يه كمي زيادي سخته نيست؟
    مگه ميشه كسي دائما در حال نماز باشه؟
    مگر كسي كه كارش عبادت باشه مثلا اين شعر به پرستاران يا معلمان يا افراد اين مدلي مي خوره درسته؟
    يا كسي كه همه كار هاش رو واسه خدا نيت ميگيره. درسته؟


    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    وباز سلام خدمت سایه خورشید عزیز
    عرض شود شعر جناب بابا طاهر که می فرماید : خوشا آنانکه دائما در نمازند در حقیقت تعبیر دیگری از همان حضوری است که بنده عرض کردم . منظور ایشان این نیست که دائما کسی همان نماز معروف را بخواند منظور ایشان اینستکه روح نماز که همان حس حضور در محضر مبارک و نورانی حضرت حق است بر روح و قلب و ادراک انسان مومن حاکم شود .
    و اما راه رسیدن به چنین مرتبه والایی طی مراتب علم و عمل است . بخصوص علم و معرفت . می بایست در محضر بزرگان از اهل معرفت مدتها کسب علم و معرفت نمود تا این حقیقت بر انسان مکشوف شود که بقول امام ره : عالم محضر خداست . و ما دائما در محضر اوییم و باید این محضر را با جان و دل بیابیم و بچشیم .
    جناب سعدی این عارف شیرین سخن هم از رسیدن به این مقام خبر داد آنجا که فرمود :
    رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند
    بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت
    همه این سخنان شرحی است بر این آیه شریفه که :
    رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکرالله
    مردان بزرگی اند که هیچ تجارت و بیعی ( بده بستانهای دنیوی ) آنها را از ذکر خدا باز نمی دارد
    انشاء الله اگر همت بلند دارید و این مقصد اسنی را وجهه همت خود قرار دهید امید است که به دستگیری اولیاء الهی بدان برسید انشاء الله
    ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید
    هم مگر پیش نهد لطف شما ( اولیاء الله ) گامی چند
    موفق در پناه حق


  15. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۸:۵۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود