صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا کسانی که پیامبر را ترور کردند در دوره خلفا به حکومت رسیدند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191

    آیا کسانی که پیامبر را ترور کردند در دوره خلفا به حکومت رسیدند؟




    آیا کسانی که پیامبر را ترور کردند در دوره خلفا به حکومت رسیدند؟چه کاره شدند؟ ممنونم

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620




    با سلام و عرض ادب
    ابن حزم اندلسی در کتاب فقهی المحلی خود این مطلب رابیان می کند که:
    «أن أبا بكر , وعمر , وعثمان , وطلحة , وسعد بن أبي وقاص - رضي الله عنهم - أرادوا قتل النبي صلى الله عليه وآله وسلم وإلقاءه من العقبة في تبوك»[1].
    البته وی در نقد و تضعیف سند این روایت نکاتی گفته که قابل قبول نیست که اگر خواستید بیان می شود.
    ----------------
    [1]
    . المحلى،أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الأندلسي القرطبي الظاهري (المتوفى : 456هـ)،ج11ص244.دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع،موقع مكتبة المدينة الرقمية.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۱۰/۰۵ در ساعت ۲۳:۱۹
    آیا کسانی که پیامبر را ترور کردند در دوره خلفا به حکومت رسیدند؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    سسسسسس
    نوشته
    8
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    46



    خدا لعنت کند دشمنان پیامبروعلی واهل بیت علیهما السلام راکه چگر تمام شیعه راسوزاندن خداوند ریشه ونسلشان رابسوزاند.. ازجمله کسانی که در این ترور شرکت داشتند سه خلیفه وتعداد مجموع 12نفر بودند که دهنه شتر پیامبر دردست عمار یاسر بود وبا جرقه ای که پیش آمد تمام این اشخاص ملعون رادیدند واقرار به این واقعه پرداختند.


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191



    این افرادی که می خواستند پیامبر را بکشند بعدا چه کاره شدند؟ یکی می گفت دوازده یا سیزده نفر بودند!

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191



    چرا کسی به این پرسش من جواب کاملی نمی ده؟ تمام این دوازده سیزده نفر آینده چه کار ه شدند؟ اصلا کاره ای شدند یا نه؟


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,132
    حضور
    45 روز 17 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535




    افرادی كه در جریان جنگ تبوك تصمیم به رماندن شتر حضرت رسول اكرم ـ صلّی الله علیهو آله ـ را داشتند چهارده نفر بودند كه عبارتند از:
    .....و طلحه و سعد بن ابی وقّاص و أبو عبیدة و ابوالاعور والمغیرة و سالم غلام ابوحذیفه و خالد بن ولید و عمرو بن العاص و ابوموسی الأشعری وعبدالرحمن بن عوف
    صدوق، الخصال، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، چاپ اول، 1410 هـ ، ج 2، ص 499.
    طلحه :طلحه بن عبید الله او یکی از اصحاب نام آور پیامبر و یکی از شش نفری بود که عمر او را نامزد خلافت پس از خود کرده بود . همچنین در مورد او گفته بود در هنگام خوشنودی ، مومن ، و در زمان خشم ، کافر است . و یک روز کافر و روز دیگر شیطان است . او از نظر اهل سنت و جماعت یکی از ده نفری است که از پیامبر مژده ی بهشت گرفته اند . او یکی از کسانی بود که در زمان زندگی پیامبر او را می آزرد و می گفت : اگر پیامبر بمیرد من با عایشه ازدواج می کنم چرا که او دختر عموی من است . زمانی که آیه ی حجاب نازل شد طلحه گفت : آیا محمد دختر عموهای ما را از ما میپوشاند و پس از ما با زنان ما ازدواج می کند ؟ اگر برای او پیشامدی کرد با زنانش ازدواج می کنیم . ( تفسیر / ابن کثیر ج 3 ، ص 513 ؛ تفسیر / قرطبی ج 14 ، ص 228 ؛) پس از آزار های او بود که خداوند این آیه را نازل کرد : شما حق ندارید پیامبر را بیازارید و نه اینکه پس از او با همسرانش ازدواج کنید این کار نزد خدا بسیار زشت است . طلحه در پایان عمر ابوبکر زمانی که او عمر را جانشین خود ساخت نزد ابوبکر آمد و به او گفت : جواب خدا را چه می دهی که مردی تند خو و خشن را بر ما گماردی ؟ ابوبکر با سخن زشتی او را دشنام داد . ( الامامه و السیاسه / ابن قتیبه ، ج1 ، ص 82 ) اما می بینیم پس از آن خاموش می شود و دم بر نمی آورد . پس یا اعتراض اولیه ی او به ابوبکر اشتباه بوده است و یا اینکه پذیرفتن عمر به عنوان خلیفه اشتباه بوده که هر دو مورد باید او را از صف صحابهی خاص پیامبر جدا کند در حالی که اهل سنت این اعتقاد را ندارد . طلحه همچنین در ماجرای انتخاب عثمان نیز از علی (ع) روی گرداند و به صف یاران عثمان پیوست . اگر طلحه در این انتخاب از عقل خود پیروی می کرد و عثمان را بر می گزید ما نمی توانستیم بر او خرده بگیریم اما محمد عبده در باره ی این انتخاب می گوید : طلحه به عثمان علاقه داشت زیرا میان او و عثمان چند پیوند خویشاوندی بود . و در گرایش او به عثمان همین بس که او با علی دشمن بود زیرا از قبیله ی تمیم بود و بنی هاشم و بنی تمیم از یکدیگر نا خوشنود بودند (شرح نهج البلاغه / محمد عبده / ج1 / ص 187 – 188 {در شرح خطبه شقشقیه }) آری طلحه با عثمان بیعت کرد چون عثمان در بیت المال را بر طلحه گشوده بود و بخشش هایی بسیار به او می کرد یک نمونه از این بخشش ها این است که ] طلحه از عثمان درخواست 50.000 دینار قرض کرد . روزی عثمان گفت مال تو آماده است کسی را بفرست تا آن را بگیرد . عثمان همچنین گفت ای ابو محمد آن برای تو پاداشی است در برابر جوانمردی تو . می گویند عغثمان 200.000 دینار نیز به طلحه بخشیده است ( طبری / ج 4 / ص 405 ، ابن ابی حدید / ج2 / ص 161 ، طه حسین در الفتنه الکبری / ص 149 ) راویان آورده اند مال طلحه به گونه ای فزون می شد که در آمد او از غله ی عراق در روز به هزار دینار می رسید .ابن سعد در کتاب طبقات می گوید : دارایی طلحه در زمان فوت سی میلیون درهم بود . از دیگر خیانت های طلحه این بود که پس از بیعت با عثمان خود طلحه دستور قتل او را صادر کرد و مردم را بر علیه او شورانید در مورد علی نیز او اولین نفری بود که با علی بیعت کرد اما پس از مدتی به خونخواهی عثمان با علی به جنگ پرداخت زمانی که علی با طلحه در این مورد صحبت میکرد به او گفت چرا با من می جنگی طلحه گفت به خونخواهی عثمان . علی (ع) فرمود خداوند هر کس از ما دو را که در قتل عثمان شریک است بکشد . دعای علی پذیرفته شد و طلحه همان روز هلاک گردید .
    ادامه دارد:


    ویرایش توسط عماد : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۱۹:۱۷

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,132
    حضور
    45 روز 17 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535




    2.سعد بن ابی وقاص

    مسوليتهاي سعد در زمان خليفه دوم

    الف) امیر سپاه قادسیه *
    در آن روزگار مردم، فرماندهان سپاه را به نام امیر می­خواندند و امیر صفت است، مشتق از امّارت؛ و مردم جاهلیت نیز، پیامبر صلی الله علیه وآله را امیر مکه و امیر حجاز خطاب می­کردند و صحابه نیز سعدبن ابی وقاص را به لقب"امیرالمسملین" می­خواندند، زیرا وی امیر لشگریان قادسیه بود که قسمت اعظم مسلمانان را در آن روزگار تشکیل می­دادند.
    مسلمانی نقل کرده:«نبرد می­کردم تا این که خدا نصرت خویش را نازل کرد، در حالی که سعد به دروازۀ قادسیه پناه برده بود. زنان بسیاری بیوه شده بودند؛ جز زنان سعد»1
    پر واضح است امیر سپاه وقتی اوضاع جنگ وخیم شد از ترس جانش، به دنبال جان پناهی بوده پس چگونه، لایق لقب امیرالمسلمین می باشد؟
    ب) بنیان­گذار کوفه*
    شهر کوفه توسط سعدبن ابی وقاص بعد از جنگ قادسیه و به فرمان عمر که دستور داده بود برای اعراب شهری بسازند بنا نهاده شد.2 سعدبن ابی وقاص در کوفه اقامت نمود و نقشه ها را طرح نمود و خانه ها و محله ها را ساخت.3 وی در کوفه قصری نیز برای حکومت بنا نهاد که شبیه قصر کسری در مداین بود و در آن قصر را نیز از مداین به کوفه آورد و در قسمت ورودی قصر نصب نمود.4 خبر انتقال و نصب این در به عمر رسید و او نیز برای حفظ ظاهری حکومت خود که مدعی ادامه سنت پیامبر صلی الله علیه وآلهبود به محمد بن* مسلمه دستور به رفتن به کوفه و بسوزانند آن درب را داد. چون خبر سوزاندن در به سعد رسید پاسخی نداد زیرا می­دانست به فرمان عمر بوده است.5

    ج) فرماندار کوفه
    بعد از تأسیس شهر کوفه توسط سعدبن ابی وقاص عمر او را به عنوان فرماندار آن جا منصوب کرد.
    پس از چندی اهل کوفه از سعد به خلیفه شکایت کردند و گفتند که نماز را درست بلد نیست. سعد گفت: من نماز رسول الله صلی الله علیه وآله را با آنان می­خوانم و از آن منحرف نمی­شوم. پس عمر او را از ولایت کوفه برکنار و به جای او عمار بن یاسر را به عنوان فرماندار گماشت. سعد در قبال این حرکت بر مردم کوفه نفرین نمود که خدای عز و جل ایشان را از امیری خوشنود و امیری را از ایشان خوشنود نگرداند.6 البته در کتب تاریخی دیگر علت بر کناری سعد را شکایت مردم کوفه از بی­عدالتی سعدبن ابی وقاص عنوان شده است7
    هنگامی که عزل سعد به علت بی­عدالتی اوست جای شگفتی است، کسانی که معتقد به عدالت محض صحابه می­باشند چگونه بر این عقیدۀ باطل خود اصرار می­ورزند. البته شاید تعریف آنان از عدالت متفاوت باشد.
    1 . فتوح البلدان/ ص 372

    * کوفه: قصبه­ایست بزرگ، سبک، خوش ساختمان، با بازارهایی بزرگ، پربرکت و جامع مرافق است. شهر باستانی آن جا حیره است که ویران گشته. چاه­های گوارا دارد و دلگشا و زیباست. ­

    2 . اخبار الطوال/ ص 157 و 158
    و التنبیه و الاشراف/ ابو الحسن علی بن حسین مسعودی (م 1345) / ابوالقاسم پاینده/ علمی و فرهنگی/ تهران/ 1365/ ص 341
    و تاریخ طبری/ محمد بن جریر طبری/ (م 310) / ابو القاسم پاینده/ اساطیر/ تهران/ 1375/ ج 6/ ص 1775­

    3 . تاریخ یعقوبی/ ج 2/ ص 43

    4 . فتوح البلدان/ ص 372

    * : از بزرگان انصار و شرکت­کنندگان در بدر و احد و جنگ­های دیگر غیر از تبوک. مورد علاقه شدید عمر و ابو بکر و از کسانی است که با حضرت امیر× بیعت نکرد.

    5 . اخبار الطوال / ص 157 و 158

    6 . تاریخ یعقوبی/ ج 2/ ص 43 و فتوح البلدان/ ص 396

    7 . الاستیعاب/ ابن عبد البر قرطبی/ دار الکتب العلمیه/ بیروت/ 415 ق/ ج 2/ ص 173 و الکامل فی التاریخ/ عز الدین ابن الاثیر/ دار الاحیاء التراث العربی/ بیروت/ 1408/ ج 2/ ص 569
    ادامه دارد


    ویرایش توسط عماد : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۱۹:۴۲

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,132
    حضور
    45 روز 17 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    3.ابو عبيده جراح

    عامر بن عبدالله بن جراح، معروف به ابوعبیده، از طایفه بنی الحارث قبیله قريش بود. پدرش عبدالله در جنگ فجار از سرکردگان قریش و مادرش نیز از قریشیانی بود که بعدها اسلام آورد. ابو عبیده در سال های نخستن بعثت به همراه ارقم بن ارقم وعثمان بن مظعون نزد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمد و اسلام آورد.
    نام وی جزو کسانی ذکر شده که به حبشه هجرت کردند. ابوعبیده پس از هجرت پیامبر به مدینه، از حبشه به مکه بازگشت و سپس به مدینه هجرت کرد. پیامبر بین او وسعد بن معاذ یا سالم مولی ابی حذیفه یامحمد بن مسلمه پيمان برادري بست.
    ابوعبیده درجنگ بدر وسایرغزوه‌های پیامبر اسلام شرکت کرد. گفته اند ابوعبیده در جنگ بدر، پدر خود را که از مشرکین بود، به قتل رساند، اما این روایت ازفضایل ساختگی اوست که توسط شاگردان مکتب سقيفه بني ساعده برای گرداننده اصلی سقیفه، ساخته شده است.
    نیز گفته شد که وی برخی از سریه‌ها (جنگ‌هائی که پیامبر خود در اّن شرکت نداشتند) را فرماندهی کرده است. در پیمان صلح حديبيه از شاهدان صلح‌نامه بود. وی به هنگام رحلت پیامبر در سپاه اسامه بن زيدبود و وقتی خبر وفات پیامبر به سپاه رسید، به همراه اسامه به مدینهبازگشت.
    وی به همراه عمر بن خطاب در رساندن ابوبکر به خلافت نقش بسزایی داشت. همسویی وی با ابوبکر و عمر در این امر و نیز نقش گسترده اش در حوادث بعدی جای هیچ گونه انکار و تردید نیست.
    وقتی ابوبکر به خلافت رسید،ابوعبیده نقش عمده ای در ستاندن بیعت از مخالفان، به خصوص حضرت علی علیه السلام وعباس ، عموی پیامبر، بر عهده داشت. از این رو اهل سنت، برای وی فضایل زیادی را بر شمرده و او را ازعشیره مبشره دانسته‌اند.
    پس از تثبیت ابوبکر در خلافت، ابوعبیده به اداره بيت المال مشغول شد و تا پایان زندگی یکی از مهمترین عناصر استحکام ارکان خلافت بود. در فتوحات شام و ایران نیز از سرداران سپاه مسلمانان به شمار می‌رفت.
    درسال 17 یا 18 قمری، بیماری طاعون شام را فرا گرفت. عمربن خطاب که از فرا رسیدن مرگابو عبیده بیمناک بود، وی را به مدینه فرا خواند، ولی او سرباز زد. سرانجام همچون برخی از صحابه بیمار شد، و در سال 17 یا 18 قمری در اردن در گذشت. اکنون گور او درهمان جاست.

    منابع :
    الطبقات،‌ ج 3،‌ ص 409
    اسدالغابه، ج 6،‌ ص 121
    دایره المعارف بزرگ اسلامی، ‌ج 5، ص 718

    ادامه دارد
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۸۹/۱۲/۰۳ در ساعت ۱۹:۵۴

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,132
    حضور
    45 روز 17 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535

    مطلب




    مغيره بن شعبه:همان جلادي که در روضه هاي فاطمه الزهرا سلام الله عليها اسمش را زياد شنيده ايم

    مغیره بن شعبه بن شعبه بن ابی عامر بن مسعود ثقفی وی در طائف متولد شد ودر سال پنجم پنجم هجری در عداد مسلمانان در آمد ودر جنگ حدیبیه ویمامه وفتوح شام حضور داشت وچشم خود رادر جنگ یرموک از دست داد ودر جنگهای قادسیه ودر نهاوند نیز شرکت داشت
    مسوليتهها در زمان خلفاء
    1.عمر اوراوالی بصره کرد وپس از آن عزل نمود وسپس اورا به ولایت کوفه گماشت
    2.عثمان نیز اورابر این سمت باقی داشت وسپس عزلش کرد
    در جنگ صفین به کناری نشست وشرکت نکرد
    3.معاویه اوراوالی کوفه نمود وپس از چندی معاویه معاویه خواست اوراعزل کند چون مغیره این خبر راشنید به شام شتافت وبه نزد یزید رفت واورابه ولایت عهدی ترغیب نمود اوبه پدر خبر داد .معاویه اوراطلبید وبه وی گفت مگراین کار شدنی است وی گفت بیعت مردم کوفه رابمن عهده می گیرم وبصره رارابه عهده زیار بنه
    معاویه شادمان شد واورابر پست خود تثبیت کرد
    مغیره به کوفه باز گشت وجمعی از امویان وعثمانیان کوفه ارمامور تبلیغ وگرفتن بیعت برای یزید کرد وپولی در اختیار آنها نهاد وجمعی ار اوباش کوفه اجابت کردند وسپس هیئتی رابه سرپرستی پسرش به شام نزد معاویه فرستاد وکار خود راگزارش کرد معاویه از پسر مغیره پرسید پدرت دین مردم راچند خریده وی گفت به سی هزار درهم
    معاویه گفت :چه ارزان خریده است وی در سال 50ه ق از دینا رفت ودر صحیح مسلم وصحیح بخاری 136حدیث از اونقل شده
    معرف ومعاریف دایره المعارف سید مصطفی ذشتی جلد ل ی صفحه 467

    زبان حال فاطمه الزهرا
    ظلمي به من شده که چهل سال بعد من
    باديدن مغيره حسن گريه مي کند
    ادامه دارد
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۸۹/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۵:۴۶

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,132
    حضور
    45 روز 17 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    ابوالاعور

    ابوالاعور، هم‌پيمان حرب‌بن‌اميه و پسرش ابوسفيان بن‌حرب[1] كه در جنگ احد[2] و خندق[3] بر ضدّ پيامبر(صلى الله عليه وآله)شمشير مى‌زد بود. او خود نيز در جنگ احزاب، با گروهى از بنى‌سليم به يارى قريش شتافت.[4] پس از آن، در زمان رسول خدا، سخنى از او نيست.
    مسوليتها درزمان خلفا
    1.او در زمان ابوبكر در نبرد يرموك، فرماندهى گروهى را بر عهده داشت[5]
    2. در زمان عمر، در فتح شام، يكى از ده فرمانده ابوعبيده در فِحل (محلّى در شام) بود[6] و در سال 13 هجرى، با ديگر فرماندهان به طبريّه وارد شد، و‌مردم آن‌جا با او مصالحه كردند.[7]
    3.در سال 15 هجرى جانشين عمروعاص در اردن شد تا عمرو، به جنگ روميان در اجنادين برود.[8] در غزوه عموريه، (23 هجرى) امير لشكر شام بود.[9]
    4. ابوالاعور در زمان عثمان، در واپسين نبرد قبرس به سال 26 يا 27 هجرى از طرف معاويه، در نقش فرمانده سپاه اسلام جنگيد.[10] در واقعه اعتراض مصريان بر عثمان، حامل نامه وى به والى مصر مبنى بر سركوبى معترضان[11] بود
    5.هنگام درگذشت عثمان، كارگزارى معاويه را در اردن برعهده داشت.[12]
    نقش جدّى ابوالاعور در دستگاه امارت معاويه، بهويژه در نبرد صفيّن آشكار است. گفته‌اند: وى محور جنگ صفيّن[13] بود و نخستين حمله، به فرماندهى او انجام شد، و‌در اين واقعه، ياران على(عليه السلام)به ويژه مالك اشتر را به هم‌دستى با قاتلان عثمان متّهم كرد.14] وى از كسانى بود كه بر ضدّ امام على در قتل عثمان، به گواهى معاويه آمد و موجب گمراهى افرادى شد.15] ابوالاعور در سپاه معاويه، فرماندهى اهل حِمْص را بر عهده داشت[16] و با ده‌هزار سپاه بر شريعه فرات گمارده شد تا راه را بر سپاه على(عليه السلام)ببندد.[17] در پى حيله‌گرى سپاه معاويه، او نيز مصحفى بر سر داشت و عراقيان را به داورى آن فرا مى‌خواند. در نهايت، به صورت گواه پيمان حكميّت از طرف شاميان به ميدان آمد[18] و با چهارهزار شامى، مراقبت از جان عمروعاص را بر عهده گرفت.[19] در نگارش پيمان‌نامه، با تقديم نام على(عليه السلام)سخت مخالفت كرد؛[20] سپس در مقابله با محمدبن‌ابى‌بكر (والى امام على(عليه السلام)در مصر) در منطقه مَسناة، پرچم فرماندهى سپاه شام را به دوش كشيد؛[21] بدين جهات، آورده‌اند كه امام على او را در نماز لعن مى‌كرد.[22] ابوالاعور در مخالفت با امام حسن(عليه السلام)و تحقير و شكستن او نيز كوشا بود، و‌امام در خاموش كردن وى، به حديثى از پيامبر(صلى الله عليه وآله)اشاره كرد كه در آن عمروبن‌سفيان سلمى، لعن شد و در خطاب به معاويه گفت: آيا مى‌دانى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله)فرماندهى (قائد) و راننده (سائق) احزاب را لعن كرد؟ يكى ازآن دو ابوسفيان و ديگرى ابوالاعور بود.[323] فرجام كار او نيز روشن نيست. بر پايه روايتى ضعيف، وى درسال 65هجرى بامروان‌بن‌حكم به مصر رفت[24] كه البتّه پذيرش اين سخن مشكل است.

    [1] الاصابه، ج‌4، ص‌530‌.
    [2] المغازى، ج‌1، ص‌266.
    [3] همان، ج‌2، ص‌443.
    [4] مجمع‌البيان، ج‌8‌، ص‌569‌.
    [5] تاريخ دمشق، ج‌46، ص‌56‌.
    [6] تاريخ طبرى، ج‌2، ص‌357.
    [7] همان، ج2، ص‌360.
    8] همان، ج‌2، ص‌447.
    [9] الاصابه، ج‌4، ص‌53‌.
    [10] تاريخ دمشق، ج‌46، ص‌57‌.
    [11] تاريخ طبرى، ج‌2، ص‌662 و 663‌.
    [12] همان، ص‌693‌.
    [13] الاستيعاب، ج‌3، ص‌261.
    [14] تاريخ دمشق، ج‌46، ص‌58‌.
    [15] اسدالغابه، ج‌2، ص‌621‌.
    [16] الاخبارالطوال، ص‌180.
    [17] همان، ص‌168.
    [18] همان، ص‌196.
    19] همان، ص‌197.
    [20] يعقوبى، ج‌2، ص‌189.
    [21] يعقوبى، ج 2، ص 194.
    [22] تاريخ دمشق، ج‌46، ص‌52‌.
    [23] همان، ص‌60‌.
    [24] همان، ج‌46، ص‌54‌.
    ادامه دارد

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۸۹/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۵:۳۰

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود