صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا قرآن نیاز به تفسیر دارد ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204

    آیا قرآن نیاز به تفسیر دارد ؟




    با سلام
    امروز با یه سوال از طرف یک دوست رو به رو شدم که چون پاسخی قاطع برای اون نداشتم دست به دامان کارشناسان بزرگوار شدم ! اما قبل از این که سوالم رو بپرسم جا داره به خاطر پاسخ های قبلی که به سوالات دیگرم داده اند ، ازشون تشکر کنم !
    تبارک الله
    این متنی هست که از کتاب "آیا قرآن کلام آفریدگار است؟" از نویسنده ای ناشناس برای من ارسال شده. متشکر میشم پاسخ بدید !
    سوره 54: القمر

    وَلَقَد یَسَّرنَا القُرآنَ لِلذِّکرِ فهَل مِن مُّدَّکِرٍ... (17)(22)(32)(40)

    و قطعا قرآن را برای پند آموزی آسان کرده ایم، پس آیا پند گیرنده ای هست.

    سوره 17: الکهف

    قیِّمًا لِّیُنذِر بَأسًا شَدِیدًا مِن لَّدُنهُ وَ یُبَشِّرَ المُؤمِنِینَ الَّذِینَ یَعمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُم أَجرًا حَسَنًا (2)

    [کتابی] راست و درست تا [گناهکاران را] از جانب خود به عذابی سخت بیم دهد و مومنانی را که کارهای شایسته می کنند نوید بخشد که برای آنان پاداشی نیکوست.

    سوره 43: الزخرف

    أِنَّا جَعَلنَاهُ قُرآنًا عَرَبیًّا لَّعَلَبکُم تَعقِلُون (3)

    ما آن را قرآنی عربی قرار دادیم، باشد که بیندیشید.

    سوره 39: الزمر

    قُرآنًا عَرَبیًّا غَیرَ ذِی عِوَجِ لَّعَلَّهُم یَتَّقُونَ (28)

    قرآنی عربی بی هیچ کژی، باشد که آنان راه تقوا پویند.

    حالا باز با همه این تاکیدات بعضی می گویند، قرآن احتیاج به تفسیر دارد. اگر احتیاج به تفسیر دارد، چرا این همه «یا ایها الناس»، «یا ایها المومنون»، «یا ایها الذین آمنوا» دارد و به جای اینها نیامده «یا ایها المفسرون»، «یا ایها العالمون»، «یا ایها المراجع التقلید». چون خطاب قرآن به انسانها بوده است، نه به مفسرها.

    چرا باید در سوره قمر چهار بار تاکید شود.

    سوره 8: الأنفال

    إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللهِ الصُّمُّ البُکمُ الَّذِینَ لَا یَعقِلُونَ (22)

    قطعا بدترین جنبندگان نزد الله کران و لالانی اند که نمی اندیشند.


    حسین
    بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود !
    اما افسوس که به جای افکارش ،
    زخم های تنش
    را نشانمان دادند !!!
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند !!!!!!

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    این متنی هست که از کتاب "آیا قرآن کلام آفریدگار است؟" از نویسنده ای ناشناس برای من ارسال شده. متشکر میشم پاسخ بدید ! سوره 54: القمر وَلَقَد یَسَّرنَا القُرآنَ لِلذِّکرِ فهَل مِن مُّدَّکِرٍ... (17)(22)(32)(40) و قطعا قرآن را برای پند آموزی آسان کرده ایم، پس آیا پند گیرنده ای هست. سوره 17: الکهف قیِّمًا لِّیُنذِر بَأسًا شَدِیدًا مِن لَّدُنهُ وَ یُبَشِّرَ المُؤمِنِینَ الَّذِینَ یَعمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُم أَجرًا حَسَنًا (2) [کتابی] راست و درست تا [گناهکاران را] از جانب خود به عذابی سخت بیم دهد و مومنانی را که کارهای شایسته می کنند نوید بخشد که برای آنان پاداشی نیکوست. سوره 43: الزخرف أِنَّا جَعَلنَاهُ قُرآنًا عَرَبیًّا لَّعَلَبکُم تَعقِلُون (3) ما آن را قرآنی عربی قرار دادیم، باشد که بیندیشید. سوره 39: الزمر قُرآنًا عَرَبیًّا غَیرَ ذِی عِوَجِ لَّعَلَّهُم یَتَّقُونَ (28) قرآنی عربی بی هیچ کژی، باشد که آنان راه تقوا پویند. حالا باز با همه این تاکیدات بعضی می گویند، قرآن احتیاج به تفسیر دارد. اگر احتیاج به تفسیر دارد، چرا این همه «یا ایها الناس»، «یا ایها المومنون»، «یا ایها الذین آمنوا» دارد و به جای اینها نیامده «یا ایها المفسرون»، «یا ایها العالمون»، «یا ایها المراجع التقلید». چون خطاب قرآن به انسانها بوده است، نه به مفسرها. چرا باید در سوره قمر چهار بار تاکید شود. سوره 8: الأنفال إِنَّ شَرَّ الدَّوَابَّ عِندَ اللهِ الصُّمُّ البُکمُ الَّذِینَ لَا یَعقِلُونَ (22) قطعا بدترین جنبندگان نزد الله کران و لالانی اند که نمی اندیشند.


    با سلام

    قبل از ورود به بحث تقاضايي از جناب
    ehsan24 داشتم

    لطفا نظري به اين تايپك بيندازيد

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=1475

    سوال اصلي ان تايپك اين است كه چرا خداوند قران را به صورتي نازل نكرد كه نياز به تفسير نداشته باشد؟؟؟


    و حال اين سوال درست در مقابل ان سوال است

    دوست عزيز

    به نظر هيچ كدام از اين سوالها اشتباه نيست هرچند در تضاد با يكديگراند
    قران كريم اياتي را دارد كه نياز به تفسير دارند و از طرفي اياتي را دارد كه نياز به تفسير ندارند و همه مردم به هر زباني كه باشند مي توانند معناي ان را بدانند

    به راحتي به اين سوال مي توان جواب داد كه :
    برخي از ايات الهي هستند كه نياز به تفسير دارند و مردم عادي نمي توانند به راحتي انها را درك كنند پس بايد افرادي كه در دين تفقه كرده و عالم ديني شده اند معناي ايات را از دل روايات و تاريخ و ايات ديگر و ..... بيرون بكشند تا براي همه مردم قابل فهم باشد

    ادامه دارد.....


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    دين مبين اسلام در بردارنده قوانيني است كه از طرف خداوند نازل شده است
    در ابتداي راه اين دين عزيز پيامبري قرار دارد كه با نام رسول و فرستاده خداوند ايشان را مي شناسيم كه انساني است معصوم و تمام گفته ها و اعمال ايشان براي انسانهاي ديگر حجت است

    پيامبر خدا انساني بيش نيست ولي قران مي فرمايد ماينطق عن الهوي و هرچه مي فرمايد راستي و درستي است و بس

    اين پيامبر عظيم الشان اسلام براي به سلامت رسيدن دين اسلام به ديگر انسانهاي جهان در تمام ازمنه تاريخ به فرمان خداوند 12 امام بعد خود نصب كرد و مردم را دستور داد كه هيچ گاه از اين دو گوهر گرانبها دوري نجويند كه گمراه مي شوند

    دقت داشته باشيم پيامبر اكرم(ص) كساني را سعادتمند مي داند كه پيرو هر دو باشند هم قران و هم اهل بيت (ع) و كساني را كه پيرو يكي از ايشان باشند را گمراه مي داند

    طبق اين سفارش پيامبر، اهل بيت پيامبر (ص) مفسران قران اند و اين مطلب يعني كه قران نياز به تفسير دارد و بايد كه مفسري باشد تا اين كتاب هدايت بشري را براي بشر معني كند

    پيامبر براي دين اسلام امام نصب كرد و مردم را به پيروي ايشان دعوت كرد تا هم رهبر را براي دين تعيين كرده باشد و هم تكاليف رهبر را معين كرده باشد و اين قران تكاليف رهبر دين را مشخص كرده است و ايشان هستند كه مي توانند راهنمايي كامل بشر را از اين كتاب عزيز در اورند و اين يعني كه كتاب قران نياز به تفسير دارد

    ايا سفارش پيامبر معناي ديگري غير از اين دارد كه قران را بايد عده اي باشند كه معني و تفسير كنند؟؟؟

    ادامه دارد.....



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    حالا باز با همه این تاکیدات بعضی می گویند، قرآن احتیاج به تفسیر دارد. اگر احتیاج به تفسیر دارد، چرا این همه «یا ایها الناس»، «یا ایها المومنون»، «یا ایها الذین آمنوا» دارد و به جای اینها نیامده «یا ایها المفسرون»، «یا ایها العالمون»، «یا ایها المراجع التقلید». چون خطاب قرآن به انسانها بوده است، نه به مفسرها. چرا باید در سوره قمر چهار بار تاکید شود.

    باسلام وتشکر از جواب خوب استاد طاها

    روايات زيادي از رسول خدا(ص)و ائمه طاهرين (ع)رسيده كه صراحت دارند قرآن ظاهر و باطن دارد; از جمله رسول خدا(ص)فرمود: قرآن ظاهر و باطن دارد و باطنش با طن دارد تا هفت بطن (1)و نيز فرمود:
    حكم و باطنش علم است.
    از ملاحظه آيات قرآن و توجه به معاني كلمات و جملاتش مطالبي فهميده مي شود كه پس از مراجعه به آيات ديگر و ضميمه كردن آن ها با هم , مفاهيمي دقيق تر و مطالبي باريك تر به دست مي آيد كه حصول آن معاني به تناسب ظرفيت روحي و علمي مطالعه كننده بستگي دارد. معاني اوليه به دست آمده ظاهر و معاني بعدي به ترتيب بطن ناميده مي شود. براي روشن تر شدن مثالي ذكر مي كنيم :
    اصولاً نماز بايد به منظور ياد خدا برگزار شود ذكر و يادخدا نه تنها در حال نماز لازم است , بلكه ياد خدا از نماز سر چشمه گيرد و تمام حالات زندگي انسان را فرامي گيرد. قرآن مي فرمايد: (2)
    چنين نمازي قرين و همراه با تقوا است . قرآن مي فرمايد: (3)
    چنين نمازي مانند صبر به انسان نيرو و توان مي بخشد تا در مقابل سختي ها ايستادگي كند و او را در زندگي ياري مي كند. قرآن مي فرمايد4) از اين رو پيوند با نماز و همراهي با تقوا و صبر, انسان را علاوه بر انجام وظايف و تكاليف از كار زشت و منكر دور مي كند. قرآن مي فرمايد5)
    و بالأخره نماز گزار به تزكيه نفس مي رسد كه نتيجه اش فلاح و رستگاري مي باشد. قرآن مي فرمايد: .
    حال براي تقريب به ذهن مي توان چنين گفت : ظاهر نماز چند عمل و سخن است , اما باطنش , يادخدا,باطن باطنش , ايجاد تقوا و باطن آن , صبر و مقاومت و نتيجه صبر و نماز... دوري از فحشا و منكرات است وباطن دروي از منكرات , تزكيه نفس است كهنتيجه اش فلاح و رستكاري است .
    همان طوري كه ملاحظه شدو مشخص گرديد كه چگونه با دقت و تامل در آيات قرآن و كنار هم گذاشتن آن ها مي توان از معناي ظاهري آن گذشت و به معناي باطن و باطن و باطن رسيد. ممكن است كسي بگويد:
    چرابايد قرآن باطني و باطني و... داشته باشد؟ اگر تها ظاهر مي داشت عيبش چه بود؟


    در پاسخ گفته مي شود:
    اولا: انسان به خاطر داشتن بعد حيواني و تمايلات نفساني , بيش تر توجه اش به امور مادي مي باشد از اين رو نمي توانند در تمام حالات مختلف معنويات زا درك كند, به ويژه اگر مطالب عميقي باشد.
    ثانيا: علاوه بر اين كه هر فردي حالات مختلفي دارد و نمي تواند در تمام حالات معنويات را درك كند,سطح فكر و توجه معنوي مردم هم با تفاوت دارد و ميزان دركشان يك سان نيست . به همين دليل لازم بود قرآن مطابق فهم عمومي , ظاهري و براي حالات خاص يك فرد و يا افراد آماده , باطني و باطني داشته باشد.(6)
    پـاورقي
    1ـ فيض كاشاني , تفسير صافي , مقدمه 8
    2ـ نساء(4 آيه 103

    4ـ بقره (2 آيه 45
    5ـ عنكبوت (29 آيه 45
    6ـ برداشت از كتاب آشنايي با قرآن , از كتاب هاي درسي مراكز تربيت معلم ص 121ـ 118 شماره كد 2003



    آیا قرآن نیاز به تفسیر دارد ؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    نماز-قرآن
    نوشته
    226
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    6
    آپلود
    3
    گالری
    0
    صلوات
    990



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام و رحمه الله

    من از حضور کارشناسان عزیز عذر میخوام که خودمو قاطی این بحث ها میکنم.
    اول باید به کارشناسان عزیز عرض کنم که من کوچیکشون هستم،اما میخوام منم به نحو دیگه ای پاسخ این دوست عزیزمون رو بدم.

    دوست عزیز
    به نظر من قرآن نیازی به تفسیر نداره و احکامی که درش هست کاملا واضح بیان شده اما هر قدر که تفکر و تدبر در آیات الهی بیشتر میشه،پیام هایی با سطوح بیشتر و لایه های عمیق تری بدست میاد.
    اما از نظر بیان احکام،کاملا واضح بیان شدن و نیازی به تفسیر نیست،فقط بعضی از آیات نیاز به تفسیر دارند که اونا هم با کمی تفکر میتونیم پیام آیات رو بدست بیاریم.
    همون طور که عرض کردم به نظر من نیازی به تفسیر نیست فقط کمی دقت میخواد.

    البته به کارشناسان عزیز جسارت نکرده باشم،من نظر خودمو گفتم شاید هم اشتباه باشه.


    و السلام علی من التبع الهدی


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط ehsan24 نمایش پست ها
    حالا باز با همه این تاکیدات بعضی می گویند، قرآن احتیاج به تفسیر دارد. اگر احتیاج به تفسیر دارد، چرا این همه «یا ایها الناس»، «یا ایها المومنون»، «یا ایها الذین آمنوا» دارد و به جای اینها نیامده «یا ایها المفسرون»، «یا ایها العالمون»، «یا ایها المراجع التقلید». چون خطاب قرآن به انسانها بوده است، نه به مفسرها.


    با سلام

    مطالبي از ايت الله محمد هادي معرفت:

    تفسير يكى از علوم اسلامى است كه پيدايش آن در عهد رسالت صورت گرفت , در آن عهد مسائل پـراكـنـده و گوناگون پيرامون مطالب وارده در قرآن , برپيغمبر اكرم (ص ) عرضه مى شد, و آن حضرت به حكم وظيفه , هر يك را به فراخور حال شرح و بسط مى فرمود.

    در سـوره نـحـل آيه 44 مـى خـوانـيـم : وانـزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم ولعلهم يتفكرون .
    (قرآن را بر تو فرستاديم , تا آن را براى مردم تبيين نمايى , آنگاه خود به تفكربنشينند.)

    در اين آيه وظيفه اساسى مطرح شده :

    1 - بر خداوند مهربان لازم است پيام روح بخش خود را براى مردمان بفرستد.

    2 - پـيـغمبر اكرم (ص ) وظيفه دارد, در ضمن عرضه پيام آسمانى , آن را براى مردم توضيح داده , تبيين نمايد و شرح و تفسير كند.

    3 - بـر مـردم اسـت كه در اين پيام الهى و رهنمودهاى پيغمبر گرامى انديشه كنندو راه سعادت خود را در آن بيابند.


    لـذا هـرگاه مسلمانان , با مشكلى در فهم معانى قرآن , يا درك مطالب عميق آن ,روبرو مى شدند, فورا به سراغ پيغمبر اكرم (ص ) رفته , علاج درد خود را در آنجامى يافتند.

    در ايـن زمـيـنـه پرسشها و پاسخهاى فراوانى در دست است , كه هسته اوليه علم تفسير را تشكيل مـى دهد, و زيربناى تفاسير صحابه و تابعين گرديده , سپس درعهد تدوين , كه تفسير مانند ديگر عـلوم اسلامى , به صورت مدون درآمد,مجموعه اقوال و آراى سلف , بزرگترين و سرشارترين مايه تدوين تفسيرگرديد.


    ادامه دارد....



    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۱۰/۰۶ در ساعت ۱۹:۴۳

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    علم تفسير از منظر تاريخي:

    عـلـم تفسير را از نظر تاريخى در چهار دوره عمده رده بندى كرده اند وويژگيهاى هر دوره از نظر شيوه و روش ارزيابى شده است :

    1 - عهد رسالت : تفسير اين دوره به صورت پراكنده صورت گرفته و پرسشها وپاسخها بسيار كوتاه است .

    2 - عهد صحابه: تفسير در اين دوره پراكنده ولى تا حدودى گسترده و همه جانبه است

    3 - عـهد تابعين: تفسير در اين دوره به صورت منظم و شكل يافته و گسترده ترو همه جانبه تر از عهد صحابه با اضافه اجتهاد در ابعاد مختلف تفسير صورت گرفته است .

    4 - عـهـد تدوين دانش تفسير : در اين دوره گسترده تر از دوره تابعين است و بسته به تواناييهاى علمى و ادبى مفسران از ويژگيها و روشهاى گوناگونى برخوردار است .


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    کتابی، خلوتی، شعری، سکوتی
    نوشته
    150
    حضور
    1 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    769



    با سلام
    از نظر بنده حقیر قرآن نیاز به تفسیر نداره، بلکه برای از بین بردن تناقضات نیاز به تاویل داره.
    با تشکر

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    از نظر بنده حقیر قرآن نیاز به تفسیر نداره، بلکه برای از بین بردن تناقضات نیاز به تاویل داره.


    با سلام

    هرچند تايپك هاي بالاي بنده ادامه دارد و در مورد علم تفسير مطالبي خواهد امد

    ولي خوشحال مي شوم ازاين كه بفرماييد

    منظورتان از تاويل چيست و فرموده خود را بيشتر تبيين نماييد


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    تفسیر یعنی برداشتن پوشش . باید توجه داشت که قرآن حکایت از کشف تام رسول اکرم است اما به زبانی تنزل یافته که قابل فهم ما باشد . اگر کسی جان پاک داشته باشد با خواندن قرآن حقیقت آنرا نیز شاهد خواهد بود . پس قرآن به این اعتبار نیاز به تفسیر ندارد . نیاز به تفسیر از جانب ماست که جانمان روشن نیست . ما با قرائت قرآن و تزکیه و تطهیر بر مبنای آن خود را به مرتبه معرفت و شهود نزدیک می کنیم همچنانکه قرآن فرمود : یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و .... پس در تفسیر قرآن بر ما تقدم می جوید و حجابها را از چشم جان ما کشف می کند و بر می دارد . آنچه به نام تفسیر مشهور شده تلاشی است برای تحقق این تفسیر قرآنی . موفق در پناه حق

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود