جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: این آیه درباره چه کسی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    این آیه درباره چه کسی است؟




    وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى‏ رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظيمٍ (31)و گفتند: «چرا اين قرآن بر مردى بزرگ از [آن‏] دو شهر فرود نيامده است؟» این مرد بزرگی که در طائف و مکه سرشناس بوده نامش چیست؟ چرا انتظار داشتند آیات قران بر او نازل شود؟
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518




    با سلام

    بعضى كفّار توقّع نابجا داشتند و مى‏گفتند: چون فلانى ثروتمند است پس وحى بايد به او نازل مى‏شد، در حالى كه برترى مادى دليل برترى معنوى نيست.
    مكّه و طائف دو شهر مهم اعراب در عصر بعثت بود.
    1- سنّت خداوند كامياب كردن مؤمن و كافر و مهلت دادن به همه‏ى مردم است. «متعت هؤلاء و اباءهم»
    2- براى اتمام حجّت هم كتاب لازم است و هم رهبر. «جاءهم الحقّ و رسول مبين»
    3- قرآن، سخن سراسر حقّ و حقيقت است. «جاءهم الحق»
    4- تبليغ دين و رسالت بايد روشن و رسا باشد. «رسول مبين»
    5- تأثير قرآن بر جان و دل كفّار به حدّى بود كه آن را سحر و جادو مى‏خواندند. «هذا سحر»
    6- انسان ذاتاً توجيه‏گر است. كفّار تهمت سحر مى‏زدند تا كفر خود را توجيه كنند. «هذا سحر و انّا به كافرون»
    7- بهانه‏گيران هر لحظه حرفى مى‏زنند، يك بار مى‏گويند: قرآن سحر است و يك بار مى‏گويند: چرا قرآن به فلانى نازل نشد. «هذا سحر... لولا نزل»
    8- بزرگى، نزد عدّه‏اى از مردم داشتن مال و عنوان است. «رجلٍ... عظيم»
    تفسیر نور
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى‏ رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظيمٍ (31)و گفتند: «چرا اين قرآن بر مردى بزرگ از [آن‏] دو شهر فرود نيامده است؟» این مرد بزرگی که در طائف و مکه سرشناس بوده نامش چیست؟ چرا انتظار داشتند آیات قران بر او نازل شود؟
    با سلام
    در آيات قبل سخن از بهانه‏جوئيهاى مشركان در برابر دعوت پيامبران بود، گاه آن را سحر مى‏خواندند و گاه به تقليد نياكانشان متوسل شده به سخن خدا پشت مى‏كردند در آيات مورد بحث به يكى ديگر از بهانه‏هاى واهى و بى اساس آنان اشاره كرده مى‏فرمايد:" آنها گفتند چرا اين قرآن بر مرد بزرگى از اين دو شهر (مكه و طائف) مردى ثروتمند و سرشناس! نازل نشده است"؟! (وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى‏ رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ).
    آنها از يك نظر حق داشتند سراغ چنين بهانه‏هايى بروند، زيرا از ديدگاه آنها معيار ارزش انسانها مال و ثروت و مقام ظاهرى و شهرت آنان بود، اين سبك مغزان تصور مى‏كردند ثروتمندان و شيوخ ظالم قبائل آنها مقرب‏ترين مردم در درگاه خدا هستند، لذا تعجب مى‏كردند كه اين موهبت نبوت و رحمت بزرگ الهى، چرا بر يكى از اين قماش افراد نازل نشده است؟ و به عكس بر يتيم و فقير و تهيدستى به نام محمد ص نازل شده، اين باور كردنى نيست! آرى آن نظام ارزشى نادرست چنين استنباطى هم به دنبال داشت، و بلاى بزرگ جوامع بشرى و عامل اصلى انحراف فكرى آنها همين نظامات ارزشى غلط است كه گاه حقايق را كاملا واژگون نشان مى‏دهد.
    حامل اين دعوت الهى بايد كسى باشد كه روح تقوى سراسر وجودش را پر كرده باشد، انسانى آگاه، با اراده، مصمم، شجاع، عادل، و آشنا به درد محرومان و مظلومان، اين است ارزشهايى كه براى حمل اين رسالت آسمانى لازم است، نه لباسهاى زيبا و قصرهايى گرانبها و مجلل و انواع زينتها و تجملات، مخصوصا هيچيك از پيغمبران خدا داراى چنين شرائطى نبودند، مبادا ارزشهاى اصيل با ارزشهاى دروغين اشتباه شود.
    در اينكه منظور بهانه‏جويان كدام شخص در مكه و طائف بود؟ در ميان مفسران گفتگو است، ولى غالبا" وليد بن مغيره" را از مكه" و عروة بن مسعود ثقفى" را از طائف شمرده‏اند، هر چند بعضى نام" عتبة بن ربيعه" از مكه و" حبيب بن عمر ثقفى" از طائف را نيز به ميان آورده‏اند.
    ولى گفتار آنها ظاهرا روى شخص معينى دور نمى‏زد بلكه هدف آنها اشاره به يكى از افراد پرپول و سرشناس و قوم و قبيله‏دار بوده است.

    تفسير نمونه، ج‏21، ص: 49و50

    این آیه درباره چه کسی است؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    با سلام مجدد
    علامه طباطبایی می فرماید:
    مقصودشان از اين كلام اين بوده است كه رسالت، مقامى شريف و الهى است، و چنين مقامى سزاوار نيست كه به هر كس داده شود، بلكه بايد به كسى داده شود كه فى نفسه شريف باشد، و در قوم خود حكمفرما و مطاع باشد، و رسول خدا (ص) مردى فقير است، كه به همين جهت چنين شرافت و مقامى را ندارد، پس اگر قرآن او به راستى نازل از ناحيه خدا مى‏بود، بايد به مرد عظيمى در مكه و يا مرد عظيمى در طائف نازل شود كه داراى مال بسيار و نفوذ بى اندازه‏اند

    در مجمع البيان گفته: منظور از دو مرد عظيم در يكى از دو شهر، وليد بن مغيره از مكه و ابا مسعود عروة بن مسعود ثقفى از طائف بوده- به نقل از قتاده. بعضى ديگر گفته‏اند: عتبة ابن ابى ربيعه از مكه و ابن عبدياليل از طائف بوده- به نقل از مجاهد. بعضى ديگر گفته‏اند:
    وليد بن مغيره از مكه و حبيب بن عمر ثقفى از طائف بوده- به نقل از ابن عباس «1».
    ليكن حق مطلب اين است كه اين تطبيق‏ها از خود نامبردگان بوده، و گر نه مشركين شخص معينى را در نظر نداشتند، بلكه بطور مبهم گفته‏اند كه جا داشت يكى از بزرگان مكه و طائف پيامبر بشوند، و اين معنا از ظاهر آيه به خوبى استفاده مى‏شود.

    ترجمه الميزان، ج‏18، ص: 146

    این آیه درباره چه کسی است؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 7


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود