صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عصمت چیست ؟ آیا عصمت امکان وقوعی دارد ؟ یا نه ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    راهنما عصمت چیست ؟ آیا عصمت امکان وقوعی دارد ؟ یا نه ؟




    عصمت در لغت به معنای بازداشتن و معصوم به کسی گفته می شود که بازداشته شده است .
    تعریف عصمت : عبارتند از قوی ترین انگیزه ها بر طاعت خداوند و قوی ترین صارفها و برگشتها از معصیت و خطا .

    سئوال : آیا عصمت مخلوق امکان وقوعی دارد ؟ یا نه ؟
    جواب : عصمت امر محالی نیست ؛ زیرا در صورت محال بودن ، می بایست در ملائکه که مخلوق هستند محال باشد در حالیکه در عقیده مسلمان و غیر مسلمان و همه ملل و ادیان الهی ملائکه و فرشتگان مخلوقاتی معصوم محسوب و شناخته می شوند .

    نتیجه : امکان معصوم شدن مخلوق وجود دارد و این امر محالی نیست . به عبارت دیگر پدیده های خداوند عصمت پذیرند . و اینکه مصداق « و هوعلی کل شیئ قدیر » خداوند بر هر امری قادر است ، عصمت هم داخل این امور است یعنی خداوند قادر متعال همانگونه که می تواند ملک را معصوم قرار بدهد این توانایی و قدرت را دارد که انسانی را هم جعل عصمت نموده و معصوم قرار بدهد .

    سئوال : فرق عصمت کودک با عصمت انسانهای بزرگ و مکلف چیست ؟
    جواب : عصمت کودکان از روی ندانستن است همانگونه که گناهانشان هم از روی ندانستن می باشد .

    و من الله التوفیق

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۱۰/۱۴ در ساعت ۲۰:۱۱

  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043



    تکمله هایی در بحث عصمت در آدرس ذیل آورده شده است ، خواندن این مطالب را به کاربران گرامی توصیه می نماییم .



    http://askdin.com/showthread.php?t=2538&p=8469




    اللهم اغفرلی ما سلف من ذنوبی و اعصمنی فیما بقی من عمری
    ( اقبال الاعمال ج1ص314)


  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    196
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    188



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    تعریف عصمت : عبارتند از قوی ترین انگیزه ها بر طاعت خداوند و قوی ترین صارفها و برگشتها از معصیت و خطا .
    این درست و قابل قبوله. و ماهم باور داریم انبیا و اولیای الهی قویترین انگیزه را برای دوری از گناهان و خطاها داشته اند. ولی آیا تنها انگیزه برای گناه نکردن و خطا نکردن کافی است؟ در ادامه و براساس قرآن خواهیم دید که خیر!


    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    سئوال : آیا عصمت مخلوق امکان وقوعی دارد ؟ یا نه ؟
    جواب : عصمت امر محالی نیست ؛ زیرا در صورت محال بودن ، می بایست در ملائکه که مخلوق هستند محال باشد در حالیکه در عقیده مسلمان و غیر مسلمان و همه ملل و ادیان الهی ملائکه و فرشتگان مخلوقاتی معصوم محسوب و شناخته می شوند .
    ملائکه دارای اختیار نیستند. بلکه عالم حاکم بر ملائکه عالم جبر است. در حالیکه انسان، به شهادت خود خداوند دارای اختیار است. چون ملائکه فقط در عالم جبر هستند لذا طبق جبر خداوندی خطا نخواهند کرد. و این تفاوت بزرگی است که متاسفانه شما آن را نادیده گرفته اید.
    در ضمن، می بینیم که ملائکه نیز گاهی در کارهای خداوند دچار سردرگمی شده اند و آن اطمینان واقعی را برای یک لحظه از دست داده اند: مثلا در ماجرای خلقت آدم! که وقتی خداوند به ملائکه گفت میخواهم در زمین خلیفه ای قرار دهم. ملائکه گفتند که میخواهی کسی را قرار دهی که خون میریزد و فساد میکند در حالیکه ما همیشه در حال عبادت تو هستیم؟؟؟(یعنی فرشتگان در این قسمت نیز خواسته اند به خدا بگویند که اینکار درست نیست!!!!!!) و بعد خداوند گفت من چیزی میدانم که شما نمیدانید و....

    پس اگر شک کردن را جزو خطا به حساب آوریم می بینیم که حتی فرشتگان نیز که در عالم جبر به سر میبرند بازگاهی دچار خطا شده اند.

    البته امیدوارم دوستان درک کنند که: خطا به معنای گناه نیست! و ما هرگز فرشتگان الهی را متهم به گناهکار و یا خطاکار بزرگ نمیدانیم. بلکه براساس قرآن میخواهیم بگوییم حتی آن شک و تردید برای فرشتگانی که مدتها عبادت خدا را کرده بودند بوجود آمد حتی در عالم جبر!
    حال ما که در عالم اختیار هستیم وضعمان دیگر معلوم است. در حقیقت اگر اختیار وجود نمیداشت باید کسی مثب جبرییل امین، مقامی بالاتر از پیامبر اسلام میداشت ولی همین وجود اختیار باعث رفیع تر شدن جایگاه پیامبر شده است.





    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
    نتیجه : امکان معصوم شدن مخلوق وجود دارد و این امر محالی نیست . به عبارت دیگر پدیده های خداوند عصمت پذیرند . و اینکه مصداق « و هوعلی کل شیئ قدیر » خداوند بر هر امری قادر است ، عصمت هم داخل این امور است یعنی خداوند قادر متعال همانگونه که می تواند ملک را معصوم قرار بدهد این توانایی و قدرت را دارد که انسانی را هم جعل عصمت نموده و معصوم قرار بدهد .
    اینکه امکان چیزی وجود دارد یا خیر بحث ما نیست. بحث بر سر واقعیت است که آیا واقعا چنین عصمتی با چنین تعریفی که دوستان شما میگویند وجود دارد یا خیر؟
    آری خداوند بر هرکاری تواناست ولی قدرت اختیار انسان هم سهمی دارد و اگر قرار باشد خداوند انسان را مجبور به خطا نکردن کند، آنوقت دیگر اختیار چه معنایی دارد؟ مگر خداوند نگفته پیامبر هم شخصی است مثل شما؟ شخصی است از میان خود شما؟ اصلا چرا خداوند یک فرشته را برای هدایت نفرستاد بلکه یک بشر را برای هدایت برگزید خودش نشان از وجود همین اختیار است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها


    سئوال : فرق عصمت کودک با عصمت انسانهای بزرگ و مکلف چیست ؟
    جواب : عصمت کودکان از روی ندانستن است همانگونه که گناهانشان هم از روی ندانستن می باشد .


    چه کسی گفته کودک معصوم است؟؟؟؟؟؟؟ کودک معصوم نیست و هم اشتباه میکند و هم گناه! ولی چون مکلف نیست، آن اشتباهات و گناهان از سمت خدا برای او در نظر گرفته نمیشود. همانطور که گناهان و اشتباهات یک انسان دیوانه نوشته نخواهد شد. آیا شما میتوانید بگویید یک شخص دیوانه، معصوم است؟؟
    [SIZE=2]
    خدایا !
    رحمتی کن تا ایمان ، نان و نام برایم نیاورد ،
    قوتم بخش تا نانم را و حتی نامم را در خطر ایمانم افکنم
    تا از آنها باشم که پول دنیا را میگیرند و برای دین کار میکنند ،
    نه از آنان که پول دین را میگیرند
    [CENTER]و برای دنیا کار می کنند.
    [COLOR=Magenta][B]



  7. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    ملائکه گفتند که میخواهی کسی را قرار دهی که خون میریزد و فساد میکند در حالیکه ما همیشه در حال عبادت تو هستیم؟؟؟(یعنی فرشتگان در این قسمت نیز خواسته اند به خدا بگویند که اینکار درست نیست!!!!!!) و بعد خداوند گفت من چیزی میدانم که شما نمیدانید و....
    سلام

    یه قائده توی زبان عربی هست که می گوید اگر در جمعی تعداد عده ای بیشتر بود به ان عده خطاب قرار می گیرد
    می دانستید؟
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  8. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    ملائکه دارای اختیار نیستند. بلکه عالم حاکم بر ملائکه عالم جبر است. در حالیکه انسان، به شهادت خود خداوند دارای اختیار است. چون ملائکه فقط در عالم جبر هستند لذا طبق جبر خداوندی خطا نخواهند کرد. و
    سلام
    اول اینکه در معصومیت اختیار شرط نیست . معصومیت در معنای عامش یعنی عدم صدور گناه و خطا از موجود و این در فرشتگان محقق است ولو اینکه به زعم شما از روی جبر باشد و از آنجا که آنها مخلوقند پس امکان تحقق آن در سایر موجودات نیز هست
    دوم عالم وجود تجلی حق مختار است و هرجا او تجلی بفرماید اسماء و صفاتش نیز متجلی می شوند لذا در تمام موجودات اختیار است اما این اختیار در هر موجودی به حسب آن است . قائلیم فرشتگان مختارند و افعالشان نیز آگاهانه و اختیاری است چه اینکه آنها فرمانبر فرمانهای الهی اند و در فرمانبری آگاهی و اختیار لازم است وگرنه فرمان دادن لغو است مگر اینکه قائل به فرمان تکوینی باشید که این موهم عدم عقل و علم در فرشتگان است که اصلا قابل پذیرش نیست و دلیلی آنرا تایید نمی کند

    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    در ضمن، می بینیم که ملائکه نیز گاهی در کارهای خداوند دچار سردرگمی شده اند و آن اطمینان واقعی را برای یک لحظه از دست داده اند: مثلا در ماجرای خلقت آدم! که وقتی خداوند به ملائکه گفت میخواهم در زمین خلیفه ای قرار دهم. ملائکه گفتند که میخواهی کسی را قرار دهی که خون میریزد و فساد میکند در حالیکه ما همیشه در حال عبادت تو هستیم؟؟؟(یعنی فرشتگان در این قسمت نیز خواسته اند به خدا بگویند که اینکار درست نیست!!!!!!) و بعد خداوند گفت من چیزی میدانم که شما نمیدانید و....
    این واضح است که علم بی منتهای ذاتی الهی برتر از علم فرشتگان است اما برای عدم صدور خطا و اشتباه در مرتبه فرشتگان علم آنها کافی است و قرار نیست کسی به حسب علم ذاتی الهی خطا نداشته باشد بلکه معیار ، نداشتن خطا در قیاس با افراد عادی بشر است که بر خلاف واقع سخن یا فعل از آنها صادر می شود
    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    پس اگر شک کردن را جزو خطا به حساب آوریم می بینیم که حتی فرشتگان نیز که در عالم جبر به سر میبرند بازگاهی دچار خطا شده اند.
    این بیان کاملا متناقض است . جبر با خطا سازگار نیست چه اینکه فعل مجبور منسوب به خودش نیست بلکه منسوب به مجبر یعنی خداست و تصور وجود خطا در فعل خدا نامعقول است
    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    حال ما که در عالم اختیار هستیم وضعمان دیگر معلوم است. در حقیقت اگر اختیار وجود نمیداشت باید کسی مثب جبرییل امین، مقامی بالاتر از پیامبر اسلام میداشت ولی همین وجود اختیار باعث رفیع تر شدن جایگاه پیامبر شده است.
    عامل عصمت ، جبر و اختیار نیست بلکه علم ، قدرت و حب است و این عوامل در هر موجودی در حد کامل ( نه مطلق ) تحقق یابد عصمت می یابد
    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    اینکه امکان چیزی وجود دارد یا خیر بحث ما نیست. بحث بر سر واقعیت است که آیا واقعا چنین عصمتی با چنین تعریفی که دوستان شما میگویند وجود دارد یا خیر؟
    درست است . قادر بودن خداوند بر هرکاری دلیل برای هر امر ممکنی نیست اما عصمت به حسب ادله عقلی آن امر جایز نیست بلکه واجب است یعنی لازم است که سفرای الهی از گناه و خطا مصون باشند چه اینکه عدم عصمت و صدور گناه و خطا موجب عدم اطمینان امتها به آنها می شود .
    دیگر اینکه عصمت مراتبی دارد که بعضی از آن مراتب در عقلای متوسط هم محقق است مثلا هیچ عاقلی خود را از بالای بام به پایین نمی اندازد . اگر هم بکند نتیجه زوال عقل است . وقتی این مرتبه از عصمت در عقلای متوسط محقق باشد مراتب بالای آن در انسانها و عقلای کامل ممکن است بلکه حیات انبیاء الهی موید تحقق آن است

    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    اگر قرار باشد خداوند انسان را مجبور به خطا نکردن کند، آنوقت دیگر اختیار چه معنایی دارد؟ مگر خداوند نگفته پیامبر هم شخصی است مثل شما؟ شخصی است از میان خود شما؟ اصلا چرا خداوند یک فرشته را برای هدایت نفرستاد بلکه یک بشر را برای هدایت برگزید خودش نشان از وجود همین اختیار است.
    بین اختیار و صدور گناه تلازمی نیست بلکه اختیار مستلزم صدور فعل ( چه ثواب چه گناه ) عن ادراک و شعور است . همین و بس . تصور تساوی اختیار با عدم عصمت هیچ مبنایی ندارد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط iman2010 نمایش پست ها
    چه کسی گفته کودک معصوم است؟؟؟؟؟؟؟ کودک معصوم نیست و هم اشتباه میکند و هم گناه! ولی چون مکلف نیست، آن اشتباهات و گناهان از سمت خدا برای او در نظر گرفته نمیشود. همانطور که گناهان و اشتباهات یک انسان دیوانه نوشته نخواهد شد. آیا شما میتوانید بگویید یک شخص دیوانه، معصوم است؟؟
    این حرف صحیح است منظور از عصمت در کودکان عصمت از گناه و خطا نیست بلکه یا به معنای عدم موضوعیت خطا و گناه در آنها یا عصمت از عقاب است
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۹:۰۳
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 8


  10. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    با سلام

    من روایتهای زیادی دیدم که تصورم رو از عصمت عوض کرد، یعنی به نظرم اومد که عصمت وجود نداره

    تعدادشون یکی دوتا نیست،خیلی هاش رو دیدم که رد کردند و توضیحاتشون برای رد منطقی هم بود ولی بقیه چی؟
    بقیه روایتا که دین رو کلا از اونا میگیرین؟

    خیلیاشون توشون مشکل داره
    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۱/۳۰ در ساعت ۰۰:۴۹
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  11. صلوات ها 2


  12. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها
    من روایتهای زیادی دیدم که تصورم رو از عصمت عوض کرد، یعنی به نظرم اومد که عصمت وجود نداره
    سلام

    روایت ممکنه جعلی باشه محور اصلی روی قران است
    چه خوب می شه شما هم ان روایات را به موقعش قرار دهید

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  13. صلوات ها 3


  14. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها
    تعدادشون یکی دوتا نیست،خیلی هاش رو دیدم که رد کردند و توضیحاتشون برای رد منطقی هم بود ولی بقیه چی؟ بقیه روایتا که دین رو کلا از اونا میگیرین؟
    سلام
    روایات باقی مونده رو بیاورید
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 5


  16. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    روایات باقی مونده رو بیاورید
    سلام

    باقی مونده؟
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات


  18. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    روایت ممکنه جعلی باشه محور اصلی روی قران است
    تو بین علمای شیعه که قران رو کلا با حدیث تطبیق میدن( به جای اینکه حدیثها رو با قران تطبیق بدن)
    اصلا معنای قرآن بدون پیش فرض های تفاسیر یه جور دیگه است
    حتی اگه استدلال عقلی برای برداشت و نتیجه گیری از یه ایه قوی تر از احادیث باشه ،حدیث رو مقدم میدونند و یه جورایی هم با هزاران ترفند سعی میکنن حدیث رو مطابق قرآن جلوه بدن حتی اگه مخالفت و تناقض داشته باشه (راه برای تطبیق بازه)

    روایات باقی مونده رو بیاورید
    یه نمونه:
    امام علی:
    الناس علی دین ملوکهم


    این گزاره همینجوری بدون توضیح درسته؟
    مسلما نه!
    یعنی حرف امام کامل گفته نشده،یعنی ایراد داشته کلی گویی شده یا فقط برای یه نفر تو یه موقعی این حرف رو زدن، و این گزاره همینجوری به عنوان یه اصل خدشه ناپذیر مورد قبول نیست

    کلا نیاز به تفسیر و تاویل داره

    http://farsi.islamquest.com/QuestionArchive/12796.ASPX

    البته اگه این تاویل رو توجیه فرض نکنیم
    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۱/۳۰ در ساعت ۱۱:۳۶
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۵/۳۱, ۱۰:۳۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود