جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از چه زمانی سر بریدن کشته های جنگ مرسوم شد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191

    از چه زمانی سر بریدن کشته های جنگ مرسوم شد؟




    از چه زمانی سر بریدن کشته های جنگ مرسوم شد؟ تاریخچه سر بریدن به کی بر می گردد؟ در اسلام از کی سر کشته ها را می بریدند؟ چرا ؟

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    بریدن سر مقتولین از دیر باز در بین حکومتها رواج داشته است. این رسم درباره کسانی به کار می رفت که دشمن حکومت بودند و علیه حاکمیت قیام و یا شورشی نموده بودند. در این حال فرمانروا دستور می داد که او را بکشند و سرش را بیاورند. آوردن سر قیام کننده و یا شورشی در واقع باور فرمانروا به دستوری بود که صادر نموده بود. در غیر ا ین صورت فرمانروا باور نمی کرد که فرد مخالف به قتل رسیده است. اما وقتی سر او را می آوردند دیگر یقین حاصل می شد. این کار در بین حکومتهای روم بیشتر رواج داشت. و به نظر می آید از آنجا بود که معاویه که حام شام بود به عنوان نخستین حاکم اسلامی در دوان حکمرانی اش دست به چنین کاری زد.نخستین بار در اسلام سر ابوجهل در بدر بریده شد و سرش را عبدالله بن مسعود نزد پیامبر آورد. البته پیامبر دستور بریدن سر را نداده بودند بلکه فرمودند کسی برود و از ابو جهل خبر بیاورد. که عبدالله بن مسعود رفت و ابوجهل را در حالی که آخرین نفسهایش را می کشید یافت. او را کشان کشان می آورد که خسته شد. سپس سر ابوجهل را برید و سر را به همراه وسایهلای ابوجهل نزد پیامبر آورد. ابوجهل کافر و مرتد و همان فرعون امت بود. و والبته خودش و سربریده اش را در چاه انداخته و دفن کردند.اما نخستین مسلمانی که سرش بریده شد و سرش را در شهرها گرداندند عمرو بن حمق خزائی صحابی پیامبر بود که معاویه سرش را برید و دستور داد در شهرها بگردانند. این کار حتی با مخالفت و ناراحتی ام المومنین عایشه همراه شد. ناگفته نماند برای رساندن سر بریده شده به حاکم، گوش ها را می بریدند ،گوشتهای داخل گردن را خالی می کردند، و روغن داغ می ریختند تا عفونت نکرده و بو نگیرد. سپس در کیسه های مخصوصی با یخ حمل می کردند و به فرمانروا می رساندند.
    السلام علیک یا ابا عبدالله


    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۸۹/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۵:۱۶
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069





    سلام علیکم جمیعا

    با سپاس از پاسخ جامع کاوه گرامی

    فکر کنم منظور سید مهران مثله کردن کشته شدگان جنگ است.

    مثله کردن بریدن سر دستها و پاها است البته بعضی میگویند بریدن گوشها و بینی نیز مرسوم بوده.

    این مسئله در اسلام در دوران پیامبر وجود نداشت چنانکه پیامبر بعد از جنگ احد دستور میدهند که اجساد کفار را مثله نکنند و مسلمین اعتراض میکنند که آنها اسراء را میکشند و شهداء را مثله میکنند چرا ما نکنیم.

    که پیامبر تفاوت بین یک مسلمان تعالی گرا و یک کافر و مشرک ذلت گرا را در آن سخن بیان میفرمایند که متاسفانه متن سخن آنحضرت را نمیتوانم بیابم.

    یاحق


    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    خطاطی،اینترنت،اسک دین
    نوشته
    14
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    53



    در دوران انبیاء عظام آیا این روش معمول بوده است؟

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    کتابی، خلوتی، شعری، سکوتی
    نوشته
    150
    حضور
    1 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    769



    با سلام
    از چه زمانی غارت قبیله ها و کاروانهای مغلوب و به اسارت گرفتن زنان و وکودکان و به کنیزی بردن دختران مرسوم بوده؟؟
    آیا از قبل از اسلام یا بعد از اسلام؟ اگر قبل ازاسلام مرسوم بوده ، آیا مورد تایید رسول الله قرار گرفته یا رسول الله با آن مخالف بوده است؟
    با تشکر

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    113
    حضور
    1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    456



    از چه زمانی سر بریدن کشته های جنگ مرسوم شد؟
    کوه احد

    ابو عزّة جمحى

    پس از پایان جنگ بدر برخى از اسراء با دادن مال و برخی در برابر آموزش مسلمانان آزاد شدند. برخی كه مالى نداشتند پيامبر (ص) محبت فرموده منت نهاد و بى دريافت فديه آزاد فرمود. ابو عزّة جمحى كه نامش عمرو بن عبد الله بن عمير بن وهب بن حذافة بن جمح كه روز بدر اسير شده بود و رسول خدا (ص) او را بى دريافت فديه‏يى آزاد فرموده و او گفته بود: ديگر هرگز گروهى را بر شما همراهى و جمع نخواهم كرد، ولى روز احد نيز با مشركان آمد و رسول خدا او را اسير گرفت و هيچ كس ديگرى جز او را اسير نگرفته بودند. و او بانگ برداشت كه: اى محمد (ص) بر من منّت گزار و آزادم ساز. پيامبر (ص) فرمود: مؤمن را از يك سوراخ دو بار مار نگزد، تو به مكه باز نمى‏گردى كه دست به گونه‏هايت بكشى و بگويى باز محمد را تسخر كردم. پس آن گاه به عاصم بن ثابت بن ابى الاقلح فرمود ابو عزّه را گردن بزند.
    منابع:
    طبقات، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش،ج‏2،ص:41-17

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    با سلام
    از چه زمانی غارت قبیله ها و کاروانهای مغلوب و به اسارت گرفتن زنان و وکودکان و به کنیزی بردن دختران مرسوم بوده؟؟
    آیا از قبل از اسلام یا بعد از اسلام؟ اگر قبل ازاسلام مرسوم بوده ، آیا مورد تایید رسول الله قرار گرفته یا رسول الله با آن مخالف بوده است؟
    با تشکر

    سوال بسیار جالبی بود
    انشاء الله یا حقیر یا دوستان عزیزم در انجمن تاریخ سایت پاسخ خواهیم داد.
    التماس دعا

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۸۹/۱۰/۰۹ در ساعت ۱۵:۲۷
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنان نمایش پست ها
    يامبر (ص) فرمود: مؤمن را از يك سوراخ دو بار مار نگزد، تو به مكه باز نمى‏گردى كه دست به گونه‏هايت بكشى و بگويى باز محمد را تسخر كردم. پس آن گاه به عاصم بن ثابت بن ابى الاقلح فرمود ابو عزّه را گردن بزند. منابع: طبقات، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش،ج‏2،ص:41-17
    نقل قول نوشته اصلی توسط بنان نمایش پست ها
    ولى روز احد نيز با مشركان آمد و رسول خدا او را اسير گرفت و هيچ كس ديگرى جز او را اسير نگرفته بودند


    سلام علیکم جمیعا
    این طبقات یک خورده باید اصلاح شود . تاریخ انبیاء که الحمدلله خودشان نباشند کتاب الهی هست و آن کتاب مصداق رفتار ایشان است .


    پیامبر هیچ اسیری بجز 500 تن از یهودیان بنی قریضه گردن نزدند و آنهم طبق حکم خدا بود.

    این چند خط آخر - در این طبقه- را حتما بنی امیه یا بنی عباس جعل کرده اند و در تاریخ هم مشهود است که آنها با نام دین چه غلطها کرده اند این واپس مانده های ابوسفیان.

    یاحق

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    113
    حضور
    1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    456



    [IMG][/IMG]

    با سلام خدمت بینا عزیزbina88 :
    اولا برای سخنانتان سند ورمنبع ارائه دهید( نه مطالعات و تصورات) در ثانی تفاوت است بین مسائل کلامی و تحلیل تاریخی. ثالثا در مورد بنی قریضه به اجماع تاریخ مجازات یهودیان بنی‌قریظه، براساس داوری سعد معاذ، رئیس طایفه اوس انجام شد. سعد با بنی‌قریظه هم‌پیمان بود و بنی‌قریظه پذیرفتند به هر صورت که سعد داوری کند، بپذیرند. او داوری کرد مردان آنان که در توطئه شرکت داشتند، کشته شوند؛ زنان و کودکان اسیر گردند؛ اموالشان در اختیار مسلمانان قرار گیرد. این حکم به تایید رسول گرامی اسلام رسید. مگه آنکه شما انجا بوده باشید و شاهد نزول وحی. رابعا تعداد آنها بین 600تا 900 نفر بوده است. و خامسا احتمال در کار تحقیقی جایگاهی ندارد.

    محمد بن نعمان ملقب به شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج1، ص 98 ـ 99.
    رسول جعفریان، تاریخ ایران اسلامی، ج1، ص 112
    تاريخ الأمم و الملوك ، أبو جعفر محمد بن جرير الطبري (م 310)، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم، ج‏2،ص:582-595


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ABCDEFG نمایش پست ها
    با سلام
    از چه زمانی غارت قبیله ها و کاروانهای مغلوب و به اسارت گرفتن زنان و وکودکان و به کنیزی بردن دختران مرسوم بوده؟؟
    آیا از قبل از اسلام یا بعد از اسلام؟ اگر قبل ازاسلام مرسوم بوده ، آیا مورد تایید رسول الله قرار گرفته یا رسول الله با آن مخالف بوده است؟
    با تشکر
    سلام برادر
    البته بنده کارشناس تاریخ نیستم و بهتر است از کارشناس مربوطه بپرسید
    ولی :
    این امر از قبل از اسلام مرسوم بوده است . اما در اسلام ما چیزی به نام غارت نداشته و نداریم . در اسلام جنگ با دشمنان اسلام یا رساندن پیام دین در قالب فتح کشورهای تحت سلطه پادشان ستمگر بوده است . کسانی که در مقابل لشکریان اسلام مقاومت می کرده اند به عنوان اسیر جنگی و تحت عنوان غلام و کنیز فروخته می شده اند . اینان اغلب پس از مدتی مسلمان شده و در قالب برنامه های دینی آزاد می شده اند و خود به مروجین اسلام مبدل می شدند .
    در موضوع برده داری که احیانا در ذهن شماست تفاوت اساسی وجود دارد . برده داری مذموم سده های اخیر بر مبنای تفکر برتری نژادی و با سرقت افراد از سرزمینهای خودشان صورت می گرفته است که هیچ توجیهی برای آن یافت نمی شود .
    اما در اسلام این اسیران جنگی بوده اند که بعنوان غلام و کنیز فروخته می شده اند و این در جنگ امر عادی است چه اینکه جنگ خسارتهایی دارد که می توان به این نحو بخشی از آن را جبران کرد . البته به نظر می رسد این قضیه در اسلام بیشتر در راستای مسلمان سازی اسیران تایید شده است .
    البته باید عرض شود اگر مواردی در تاریخ فتوحات اسلامی یافت شود که اقدامی غیرمعمول انجام شده است نباید به پای اسلام گذاشته شود بلکه برعهده افرادی است که با بی توجهی نسبت به دستورات دین و سرخود اقداماتی انجام داده اند .
    در جنگهای پیامبر منادی حضرت ندا می داد که لشکریان نسبت به زنان و کودکان و افراد کهنسال نهایت رعایت را داشته باشند و حتی از تلف کردن حیوانات و گیاهان پرهیز کنند . امثال این اقدامات نشان دهنده رعایت مسائل انسانی در اسلام عزیز است .
    تعداد مسلمانان در هجرت پیامبر به مدینه را هم دقیقا نمی دانم . از کارشناس محترم بپرسید .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود