صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا سنگ در شهادت امام حسین خون گریست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191

    آیا سنگ در شهادت امام حسین خون گریست؟




    آیا سنگ در شهادت امام حسین خون گریست؟ می گویند پس از عاشور تا مدتها از زیر سنگهای کربلا خون بیرون می آمد آیا این درست است؟

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام
    رخداد عاشورا و شهادت امام حسين عليه السلام در رأس مهم ترين حوادث تاريخ بشريت قرار دارد .عظمت اين حادثه را مي توان با تحليل زمينه ها ،چرايي ، چگونگي وقوع ،پيامدها و آثار آن بررسي کرد .يکي از نشانه هاي عظمت اين حادثه ،رخدادهاي شگفتي است که غالباً آنها شکل خرق عادت داشته و در پي شهادت امام حسين عليه السلام به وقوع پيوست .بعضي از اين رخدادها ،مربوط به اجزاي نظام هستي همچون خورشيد ،ماه ،ستارگان و زمين است .و بخشي ديگر به انبياء و فرشتگان ،و بخشي هم به جنيان و حيوانات اختصاص داشته ،و برخي نيز مربوط به انسان هاست .در اين نوشتار ،به بررسي روايات شيعه و اهل سنت ،اين رخدادها ضمن ده محور مورد بازکاوي قرار گرفته است .
    کليد واژه ها :عاشورا ،امام حسين عليه السلام ،حوادث خارق العاده ،رخدادهاي شگفت ،کسوف ،خسوف ،بادهاي سرخ و سياه ،بارش خاکستر و خون ،گريه اجزاي هستي ،گريه انبيا ،گريه فرشتگان ،گريه جنيان ،گريه حيوانات .
    مقدمه

    حادثه ي عاشورا به لحاظ ماهيت ،اهداف و آثار از بزرگ ترين رخدادهاي تاريخ بشريت است ؛چرا که قهرمان حادثه ،شخصيتي است چون امام حسين بن علي عليه السلام ،که به منظورحفظ کامل ترين و اخرين دين الاهي ،جان خود را فدا کرد .

    از جمله شواهد عظمت اين قيام و شدت فاجعه ي شهادت رهبر آن ،رخدادهاي شگفتي است که در پي شهادت آن حضرت ،در جهان هستي پديد آمد .حتي در يک نگاه گذرا به متون تاريخي و روايي شيعي و سني ،مي توان به تعداد زيادي از گزارش هاي اين حوادث برخورد کرد که در مجموع حکايت از آن دارند که اين حادثه ،در ميان حوادث رخ داده در جامعه ي بشري ،تافته اي است جدا بافته ،و بدين لحاظ در خور دقت و بررسي.
    فراواني روايات ياد شده در منابع غير شيعي از سويي ،و وجود بعضي روايات ضعيف -و گاه سخيف در ميان روايات از سوي ديگر ،موجب پيدايش نوعي بدبيني نسبت به مجموع اين روايات -به ويژه منقولات در منابع غير شيعي -گشته است .برخي چنين پنداشته اند که نقل اين گونه روايات توسط مورخان غيرشيعي ،ناشي از نوعي حرکت مرموز و پنهان،براي ايجاد غفلت نسبت به اصل قيام و اهداف آن ،و توجه دادن اذهان مردم به امور و قصه هاي عجيب است که بعضاً ريشه در اخلاق و عادات عصر جاهلي دارد .زيرا در عصر جاهلي در پي فقدان افراد مهم قبيله حوادث عجيبي را نقل مي کرده اند .(1)
    بعضي ديگر ،به صرف نقل اين گونه روايات توسط مورخان متمايل به امويان همچون ابن سعد ،آنها را غير قابل باور خوانده اند ؛چرا که مدعي هستند بيشتر اين گونه روايات توسط راوياني از اهل شام يا بصره نقل شده و در اين روايات ،هيچ نکوهشي از يزيد يا قاتلان امام عليه السلام صورت نگرفته است .(2)
    از سوي ديگر بعضي از مورخان متعصب اهل سنت -همچون ابن کثير دمشقي -اين گونه روايات را ساخته و پرداخته ي شيعه و از مجعولات آنان دانسته اند .(3)

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    در بررسي ديدگاه ياد شده ،توجه به چند نکته ضروري است :
    1.هر چند غرض ورزي مورخان متمايل به امويان در کم رنگ کردن هدف قيام امام حسين عليه السلام قابل انکار نيست ،اما انکار حوادث شگفت انگيز به صرف غرض ورزي اين دسته از مورخان نيز از دقت و انصاف علمي به دوراست .
    2-روايات ناقل رخدادهاي عجيب پس از شهادت امام حسين عليه السلام ،علاوه بر منابع روايي اهل سنت ،در بسياري از منابع شيعه نيز به چشم مي خورد و تعداد زيادي از آنها از امامان معصوم عليهم السلام نقل شده است .
    3-مضامين روايات ياد شده آنچنان نيست که با بداهت و شواهد نقلي ناسازگار باشد .و مواردي عجيب تر از آنها ،در خوارق عادات نقل شده براي پيامبران و ائمه عليهم السلام به چشم مي خورد .البته ناگفته نماند که در ميان اين روايات ،مواردي نيز وجود دارند که قابل استبعاد بوده و به داستان سرايي شباهت بيشتر دارند تا نقل واقعيت .
    4.به هرحال ،خود اين روايات -به گونه مستقيم يا غير مستقيم -گوياي حقانيت مسير حسيني عليه السلام و بطلان مسير يزيدي است .و بدين لحاظ ،کساني که با تأمل و هوشياري کافي با اين روايات مواجه شوند درس لازم را فراخواهند گرفت .ضمن اينکه در همين گزارش ها -چنان که اشاره خواهيم داشت -به روايات جالبي درباره گرفتاري هاي دنيوي قاتلان امام حسين عليه السلام و قاتلان اصحاب آن حضرت بر مي خوريم .
    4.در صورت درستي اين ادعا که مؤلفان غير شيعي و راويان بصري يا شامي
    اين روايات ،با توجه دادن اذهان به سوي اموري عجيب و خارق العاده ،خواسته اند نفس حادثه ي کربلا و فلسفه و زمينه هاي رخداد آن کمتر مطرح شود ،باز اين امر ،دليل کذب روايات ياد شده و افسانه بودن آنها نمي تواند باشد .شاهد اين مدعا ،رفتارهاي رسانه هاي تابع استکبار ،در عصر حاضر است که گاه براي انصراف اذهان از يک حادثه و توجه دادن به حادثه اي ديگر ،تمام گزارش هاي خبري خود را در اقدامي هماهنگ ،متوجه حادثه ي مورد نظر خود مي کنند ،بنابراين ،صرف عطف توجه بيشتر به يک حادثه -به هر منظوري که صورت پذيرد -دليل کذب اين رخداد نيست .
    اکنون با عنايت به آنچه گذشت ،گذري بر روايات متعدد و متنوع مربوط به رخدادهاي شگفت پس از شهادت امام حسين عليه السلام خواهيم داشت .و تلاش ما بر آن خواهد بود که روايات را دسته بندي ،بررسي و ارائه کنيم .گفتني است که بعضي از اين گزارش ها مربوط به رخدادهاي عجيب مرتبط با اجزاي تکويني نظام هستي همچون خورشيد ،ستارگان ،باد ،باران ،و کوه ها ،و بعضي از آنها مرتبط با حيوانات و جنيان ،و بعضي نيز مرتبط با انبيا و فرشتگان است .
    در تعدادي از اين گزارش ها ،عقوبت هاي دنيوي قاتلان شهداي کربلا و نيز تبدل ماهيت اشيا و اموال به غارت رفته از شهدا و اسراي کربلا آمده ،و در گروهي ديگر ،به گزارش هاي مربوط به جسم ،سر ،قبر و تربت مطهر امام حسين عليه السلام بر مي خوريم .بدين لحاظ ،مجموع اين گزارش ها را در ده محور کلي -به گونه اي که در پي مي آيد -ارائه ،و در بعضي موارد به تحليل روايات خواهيم پرداخت .شايان ذکر است که بعضي از اين رخدادها -همچون گريه اجزاي نظام هستي و گريه انبيا و فرشتگان -براي مردم عادي قابل درک و مشاهده نبوده است .و حوادثي همچون کسوف و خسوف ،اقتضاي آن را دارد که عموم مردم آن را مشاهده کرده باشند .اما حوادثي چون بادهاي سياه و
    سرخ يا بارش خاکستر و خون يا يافت شدن خون در بعضي نقاط ،و نيز تبدل اشياء به غارت رفته ،در نقاط خاصي ،همچون مناطقي که بيشتر ساکنان آن از مخالفان بوده اند -رخ داده باشد .و رخدادهاي مربوط به جسم و سر مطهر امام عليه السلام و نيز عقويت جنايتکاران ،طبيعي است که براي شاهدان ماجرا محسوس بوده باشد .

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    1.کسوف و تاريکي آسمان

    يکي از رخدادهاي عجيب پس ازشهادت امام حسين عليه السلام در روز عاشورا ،بروز کسوف (گرفتگي خورشيد )است ،که موجب تيرگي عجيب آسمان و حتي رؤيت ستارگان شد !(4) اين حادثه -به همراه برخي رخدادهاي ديگر -وضعيتي را پديد آورد که به گفته ي برخي شاهدان ،مردم تصور بروز قيامت را داشتند !(5)علاوه بر اين ،برخي از محدثان از بروز خسوف در شام روز عاشورا نيز خبر داده اند .(6)

    در بعضي از گزارش ها ،به تلاطم و برخورد ستارگان نيز اشاره شده است .(7)به هر حال چنين تحولي در روز عاشورا ،جزء گزارش هاي عجيب و مشهور در منابع شيعي و سني است .(8)
    ممکن است با مشاهده ي روايات ياد شده ،برخي ،بي اختيار به روايت نبوي صلي الله عليه و آله درباره کسوف آسمان پس از مرگ فرزندش ابراهيم منتقل شوند .براساس آن روايت ،هنگامي که ابراهيم (فرزند رسول خدا صلي الله عليه و آله از ماريه ي قبطيه )از دنيا رفت ،خورشيد دچار کسوف گشت و مردم با خود گفتند :اين کسوف به علت مرگ فرزند رسول خدا صلي الله عليه و آله رخ داده است .رسول خدا صلي الله عليه و آله به محض شنيدن اين شايعه بر فراز منبر رفته و ضمن خطبه اي فرمود :«اي مردم !کسوف خورشيد و ماه ،دو نشانه از نشانه هاي خداوند هستند و به امر الهي در حرکتند ،و مطيع اويند و به خاطر مرگ و زندگي کسي دچار کسوف نمي شوند ،پس هر گاه کسوف کردند نماز به جاي آريد ».(9)
    بدين ترتيب ،چگونه مي توان روايات حاکي از کسوف و تاريکي آسمان پس از شهادت امام حسين عليه السلام را پذيرفت ؟
    در پاسخ بايد گفت :آنچه در روايت نبوي صلي الله عليه و آله نفي شده ،رخداد کسوف يا خسوف به علت مرگ يا ولادت فردي از افراد است .حتي اگر فرزند پيامبر صلي الله عليه و آله باشد ؛اما آنچه در روز عاشورا رخ داد صرفاً مرگ يک فرزند پيامبر صلي الله عليه و آله نبود ،بلکه حادثه اي عظيم در تاريخ بشر بود که از حوادث و فجايع متعددي ترکيب شده و نقطه ي اوج آن ،شهادت سبط رسول خدا صلي الله عليه و آله با آن وضع دلخراش بود .از اين رو -نه فقط انسان هاي با ايمان -که نظام هستي متأثر از چنين رخدادي شد و حوادثي که در حال شرح رخداد آنها هستيم -از جمله کسوف و خسوف -نمودها و جلوه هاي اين تأثر مي باشند .و اين در حالي است که با مرگ يک مؤمن - براساس برخي روايات که پس از اين خواهيم آورد -تنها محل نمازش و نيز محل صعود اعمال و نزول رزق او در آسمان ،بر او مي گريند .

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    2-وزش بادهاي سياه و سرخ و بارش خاکستر و خون

    سيد ابن طاووس در توصيف پديد آمده پس از شهادت امام حسين عليه السلام چنين گفته :«به هنگام شهادت امام حسين عليه السلام غباري به شدت سياه و تاريک -که باد سرخي آن را همراهي مي کرد -برخاست به گونه اي که چيزي قابل مشاهده نبود و مردم گمان کردند عذاب بر ايشان نازل شده ،و اين وضعيت تا ساعتي ادامه داشت سپس وضع به حال طبيعي بازگشت ».(10)

    به نظر مي رسد وزش باد سياه و سرخ متلازم با بارش خاکستر که در برخي روايات ديده مي شود .اين معنا در روايت صحيح السند و مشهور شيخ
    صدوق از ريان بن شبيب از امام رضا عليه السلام به چشم مي خورد که فرمود :
    «...هنگامي که جدم حسين عليه السلام کشته شد آسمان خون و خاک سرخ باريد ...»(11)
    در روايت ديگر شيخ صدوق -که به صورت مسند از طريق مفضل بن عمر نقل شده -آمده که روزي امام حسن عليه السلام به برادرش امام حسين عليه السلام نگريسته و گريست و درباره ي سبب گريه اش چنين فرمود :
    ...هيچ روزي روز تو نيست اي ابا عبدالله ! سي هزار نفردر حالي که مدعي اند از امت جدمان -محمد صلي الله عليه و آله -مي باشند و خود را به اسلام نسبت مي دهند براي کشتن تو و هتک حريمت و اسارت اهل و فرزندانت و غارت اموالت همدست مي شوند و در چنين روزي ،بني اميه سزاوار لعنت (دوري از رحمت خدا )خواهند شد و آسمان خاکستر و خون خواهد باريد و همه چيز- حتي وحشيان بيابان و ماهيان درياها -بر تو خواهند گريست .(12)
    در روايت نسبتاً مفصلي که از ميثم تمار نقل شده و او ،بر اساس شنيده هايش از امير مؤمنان علي عليه السلام ،به جزئيات عجيبي از حادثه ي عاشورا و پيامدهاي شهادت امام حسين عليه السلام اشاره مي کند ،نيز بارش خاکستر به چشم مي خورد .ازآنجا که اين روايت ،بسياري از شگفتي هاي مترتب بر شهادت آن حضرت را در بردارد .بخشي از آن را از نظر مي گذرانيم .اين روايت را شيخ صدوق با سندش از جبله ي مکيه و او از ميثم تمار چنين نقل کرده است :
    به خدا قسم ،اين امت ،فرزند پيامبرش را در دهم محرم خواهد کشت و دشمنان خدا آن روز روزي مبارک به شمار خواهند آورد .و اين حادثه ،قطعاًرخ خواهد داد و علم الهي به آن تعلق گرفته و من آن را از مولايم اميرمؤمنان عليه السلام -پس از تعليم الهي به او-فرا گرفته ام .مولايم فرمود :همه چيز -حتي وحشيان بيابان ها و ماهيان درياها و پرندگان آسمان -بر حسين عليه السلام
    خواهند گريست .و خورشيد و ماه و ستارگان و زمين و مؤمنان از انس و جن و همه ي فرشتگان آسمان ها و زمين ها و رضوان و مالک و حاملان عرش نيز بر او خواهند گريست .و آسمان خون خاکستر خواهد باريد ...(13)
    در دو روايت ديگر که توسط ابن قولويه (14)و ابن عساکر (15)نقل شده ،نيز به بارش خاک سرخ از آسمان اشاره شده است .
    بارش خون از آسمان پس از شهادت ابي عبدالله عليه السلام نيز يکي از شگفت ترين رخدادهاي تاريخي است .اين رخداد به طرق متعدد در منابع شيعه و اهل سنت نقل شده به گونه اي که جاي ترديد در وقوع آن باقي نمي ماند .در رواياتي که پيش از اين نقل کرديم ضمن پيش گويي هاي امام حسين عليه السلام درباره ي حادثه کربلا ،و نيز پيش گويي هاي ميثم تمار به نقل از اميرالمؤمنين علي عليه السلام درباره ي اين حادثه ،به بارش خون و خاکستر از آسمان اشاره شده بود .(16)
    در روايت مسند شيخ طوسي از عمار بن ابي عمار نيز آمده که :«در روز قتل حسين عليه السلام ،آسمان خون تازه باريد ».(17)در برخي منابع روايي نيز از فردي به نام قرظة بن عبيدالله چنين نقل شده :
    در نيمه ي يک روز آسمان باريدن گرفت و چون به دستار سفيد رنگي (که به آن باران خورده بود )نگريستم آنرا به رنگ خون يافتم .و شترم به بستر رودخانه رفت که آب بنوشد اما خونين شده بود .و سپس دريافتم که آن روز ،حسين عليه السلام کشته شده بود .(18)
    در روايت ابن قولويه از مردي از اهالي بيت المقدس نيز آمده که :«تا سه روز بر ما خون تازه مي باريد !»(19)،و به گفته ي حماد بن سلمه :«در شب هاي پس از قتل حسين ،بر مردم خون مي باريد ».(20)
    در روايت مسند دولابي از ابراهيم نخعي نيز چنين مي خوانيم :«هنگامي که [امام ]حسين عليه السلام کشته شد ،آفاق آسمان سرخ گشت ،سپس شکافته شد و خون باريد ».(21)
    در نقل قاضي نعمان از زني به نام ام سالم نيز آمده که :
    آن گاه که [امام]حسين بن علي عليه السلام کشته شد از آسمان ،باراني همچو خون باريدن گرفت به گونه اي که خانه ها و ديوارها سرخ رنگ شد و اين رويداد به بصره و کوفه و شام و خراسان نيز رسيد در حدي که ما ترديدي در نزول عذاب نداشتيم .(22)
    در روايت نضرة ازديه نيز مي خوانيم :«آن گاه که حسين کشته شد از آسمان خون باريدن گرفت و کوزه ها و سبوهايمان پر از خون گشت !»(23)

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    3.مشاهده ي خون در نقاط گوناگون

    يکي از رويدادهاي بسيار شگفت و شايان توجه پس از شهادت امام حسين عليه السلام ،مشاهده ي خون در نقاط مختلف است .تنوع روايات حاکي از اين حادثه ،و اعتبار سندي برخي از اين روايات ،موجب حصول اطيمنان به وقوع اين رويداد مي شود .روايات ياد شده را مي توان به چند دسته تقسيم کرد :بعضي از آنها ،از يافت شدن خون در زير سنگ ها و کلوخ ها در نقاط مختلف حکايت دارند .و بعضي ديگر ،وقوع اين رويداد را در ناحيه ي شام و در بيت المقدس گزارش کرده اند .در برخي روايات ،به خونين شدن آب چاه ها و نهرها اشارت رفته ،و در بعضي ديگر به خونين شدن خاک به امانت سپرده شده ي کربلا توسط پيامبر صلي الله عليه و آله به ام سلمه !و در روايتي ،ريزش خون از ديوارهاي دارالاماره ي کوفه ،به هنگام ورود سر مطهرامام حسين عليه السلام نقل شده و بالاخره در روايتي ديگر ،به ريزش خون از درخت ام معبد اشاره شده است .و به جز

    اينها،روايت ديگري نيز در اين زمينه به چشم مي خورد که در ادامه به بيان و بررسي اين موارد مي پردازيم .
    الف )خونين شدن خاک کربلا نزد ام سلمه

    تعدادي از منابع شيعي و غير شيعي ،(24)روايتي را از ام سلمه -همسر گرامي رسول خدا صلي الله عليه وآله -نقل کرده اند که با توجه به تعدد منابع گزارش کننده و نيز شخصيت مقبول و برجسته ي ام سلمه در ميان همسران پيامبر صلي الله عليه وآله ،اين روايت شايان توجه است .بر اساس روايت ابن قولويه از امام صادق عليه السلام در يک نوبت که رسول خدا صلي الله عليه و آله ،در حجره ام سلمه بود و جبرئيل نيز نزد آن حضرت حضور داشت ،ناگاه حسين عليه السلام داخل شد .در اين هنگام ،جبرئيل به رسول خدا عليه السلام عرض کرد :امتت اين فرزند تو را خواهند کشت !آيا خاک زميني که در آن کشته خواهد شد نشانت ندهم ؟رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود :آري .پس جبرئيل دست برد و مشتي از خاک [کربلا]را به آن حضرت داد ،که به رنگ سرخ بود (25).رسول خدا نيز ام سلمه را از ماجرا با خبر ساخته ،فرمود :جبرئيل مرا از اينکه امتم حسين را خواهند کشت آگاه ساخته ،و اين تربت را به من داده ،هرگاه خون تازه در آن ديدي ،بدان که حسين کشته شده است .

    ام سلمه آن خاک را درون شيشه اي نهاد .اين شيشه و خاک درونش نزد ام سلمه بود تا زماني که امام حسين عليه السلام قصد خروج از مدينه کرد .ام سلمه نزد حضرت رفته ،با نگراني ،پيش گويي رسول خدا صلي الله عليه و آله درباره ي شهادت آن حضرت و جريان خاک را بازگو کرد .امام عليه السلام در پاسخش فرمود :اگر نروم نيز کشته خواهم شد !سپس دستي بر چشمان ام سلمه کشيد ،و او ،مکان شهادت امام عليه السلام و يارانش در کربلا را مشاهده کرد .در اين هنگام
    امام عليه السلام مقداري از خاک را به ام سلمه داد و فرمود:اگر اين خاک و خاکي که رسول خدا صلي الله عليه و آله داده ،خونين شد بدان که من کشته شده ام .
    وي پس از عزيمت امام عليه السلام به کربلا ،همواره به آن خاک مي نگريست و عصر روز عاشورا آن را خونين يافت ؛از اين رو ،فرياد واحسينا وابن رسول الله سر داد .زنان مدينه نيز همراه او گريستند ،و در مدينه آنچنان غوغايي بر پا شد که مثل آن ديده نشده بود .(26)

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ب)يافت شدن خون ،زير سنگ ها و کلوخ ها

    بنابر نقل ابن قولويه از امام صادق عليه السلام ،در جريان مواجهه ي هشام بن عبدالملک با امام باقر عليه السلام در شام ،هنگامي که هشام درباره ي چگونگي آگاهي مردم نواحي مختلف از قتل [اميرالمؤمنين ]علي عليه السلام پرسيد ،آن حضرت فرمود:در شب قتل اميرالمؤمنين علي عليه السلام تا طلوع فجر ،هيچ سنگي از روي زمين برداشته نشد جز اينکه زير آن خون تازه يافتند .و اين وضعيت در شب قتل هارون (برادر حضرت موسي عليه السلام )و يوشع بن نون و شمعون بن حمون صفا و در شب بالا رفتن حضرت عيسي عليه السلام به آسمان و شب پس از قتل حسين بن علي عليه السلام نيز به وقوع پيوسته است .با شنيدن اين سخنان ،چهره ي هشام از خشم دگرگون شد و از امام باقر عليه السلام پيمان گرفت که تا او زنده است اين روايت را براي کسي بازگو نکند !(27)

    همچنين بنابه نقل ابن عساکر ،هنگامي که عبدالملک مروان از فرزند رأس الجالوت (بزرگ عالمان مسيحي )درباره ي علامت قتل [امام ]حسين عليه السلام پرسيد ،او در پاسخ اظهار داشت :«هيچ سنگي در آن روز برداشته نشد جز اينکه زير آن خون تازه مي يافتند ».(28)اين مضمون که پس از شهادت امام حسين عليه السلام ،زير هرسنگي که برداشتند خون تازه يافتند -به جز موارد ياد شده -در تعداد ديگري نيز از منابع شيعي و سني به چشم مي خورد .(29)
    چنان که گفته شد ،در بعضي از روايات ،وقوع اين رويداد در ناحيه ي بيت المقدس گزارش شده است .به عنوان نمونه ،در روايت شيخ صدوق از فاطمه بنت علي عليه السلام آمده که :«پس از قتل [امام ] حسين عليه السلام هيچ سنگي در بيت المقدس از زمين برداشته نشد جز آنکه زير آن خون تازه يافتند !»(30)
    ابن قولويه نيز در روايتي ،سخن فردي از اهالي شام را چنين گزارش کرده که گفته :«به خدا سوگند !ما اهالي بيت المقدس و اطراف و نواحي آن ،شام قتل [امام ]حسين عليه السلام را چنين شناختيم که هيچ سنگ و کلوخي را برنداشتيم جز آنکه در زير آن خون .تازه و جوشان يافتيم ».(31)
    همين مضمون از محمد بن مسلم بن شهاب زهري -وابسته به دربار اموي-نيز نقل شده است ؛وي پس از آنکه اين حقيقت را براي عبدالملک بن مروان بيان کرد ،او نيز ضمن تأييد مطلب ،(32)زهري را از بازگويي آن براي ديگران منع نمود !و زهري اين خبر را پس از مرگ وي بازگو کرد .(33)
    شايد بتوان گفت ،سبب تأکيد روايات دسته ي دوم بر منطقه ي شام و نيز بيت المقدس ،حضور بيشتر دشمنان اهل بيت عليهم السلام و غلبه ي خاندان اموي بر اين مناطق بوده باشد .و به همين لحاظ ،اين رويداد در اين مناطق ،از نمود بيشتري برخوردار بوده است .

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ج)خونين شدن آب چاه ها و نهرها

    بيش تر به بارش خون از آسمان به دنبال شهادت امام حسين عليه السلام اشاره کرديم .طبيعي است اشيا و زميني که چنين بارشي برآن صورت گرفته سرخ رنگ شود .اما روايات ديگر حکايت از آن دارند که با شهادت آن حضرت ،آب چاه ها و برکه ها و نهرها به رنگ خون درآمده است و در اين روايات ،سخني از بارش خون در ميان نيست .به عنوان نمونه از فردي به نام قرظة بن عبيدالله نقل شده که گفته :«روزي که [امام ]حسين عليه السلام به قتل رسيد ،شترم به وادي

    رفت تا آب بنوشد اما آب وادي خونين بود !»(34)از فرد ديگري به نام عمروبن زياد نيز نقل شده که :«در روز قتل [امام ]حسين عليه السلام چاه هاي ما مملو ازخون شد !»(35)از نضره ي أزديه (36)-از اهالي بصره (37)-نيز نقل شده که گفته :پس از قتل [امام ]حسين عليه السلام آسمان خون باريد و همه چيزمان ،از جمله چاه ها ،ظروف و خمره هامان از خون پر شد !»(38)و قريب به همين مضمون ،از فردي به نام عماربن ابي عمار نقل شده است .(39)در بعضي از متون نيز چنين مي خوانيم:«صبح گاه روز پس از قتل [امام ]حسين عليه السلام ،هر ديگي که غذا در آن طبخ کردند و نيز همه ي ظروف آب ،خونين شد !»(40)
    با تأمل در روايات ياد شده مي توان گفت اين حادثه بايستي در نقاط خاصي روي داده باشد .به عنوان مثال ،در روايت نضره ي أزديه ،به وقوع حادثه در ناحيه ي بصره اشاره شده است .و مي دانمي که مردم اين منطقه در آن زمان داراي گرايش هاي عثماني بوده و دشمنان اهل بيت عليهم السلام در آنجا سکني داشتند .رواياتي نيز که از خونين شدن ظروف آب يا محتويات ديگ غذا حکايت دارند بايستي درباره کساني باشند که نقشي در وقوع حادثه ي کربلا داشته اند ؛زيرا بر اساس رواياتي که پس از اين خواهيم آورد ،گوشت شتران به غارت رفته از حرم امام حسين عليه السلام به هنگام طبخ خونين شد !و نمي توان پذيرفت که ظروف و غذا و آب شرب مردم همه ي نواحي ،خونين شده باشد !

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    د)ريزش خون از درخت ام معبد

    ام معبد خزاعي ،زني باديه نشين بود و در مسير مکه به مدينه در خيمه اي ،سکونت داشت .رسول خدا صلي الله عليه و آله در مسير هجرت به مدينه به خيمه ي او رسيد و به برکت قدوم مبارک آن حضرت ،گوسفند لاغر و بي شير ام معبد ،داراي شير فراواني شد که همه حاضران نوشيده و سيراب شدند .سپس درخت عوسجه اي (تمشک وحشي )که در کنار خيمه بود به برکت آب وضوي آن حضرت که به

    پاي آن درخت ريخت ،جان تازه اي گرفت ،رشد کرد ،خارهايش ريخت ،ريشه اش قوي و شاخه هايش فراوان شد و برگ هاي سبز و ميوه هاي بزرگ و خوشبو يافت .اين درخت پس از اين ماجرا ،در دل آن بيابان خشکيده ،مايه ي برکت براي خانواده ي ام معبد و رهگذران ،و نيز موجب شفاي بيماران بود .و حتي گوسفندان و شتراني که از برگ آن مي خوردند فربه و پرشير مي شدند .بدين لحاظ ،رفته رفته ،مردم آن نواحي ،نام «مبارکه »را براي آن درخت برگزيدند .
    اين وضعيت ادامه داشت تا اينکه روزي ،مردم آن ناحيه ،با کمال تعجب مشاهده کردند که ميوه هاي درخت فروريخته و برگ هايش زرد شده !و مدتي بعد ،خبر رحلت رسول خدا صلي الله عليه و آله در همان روز پژمردگي درخت ،به آن ناحيه رسيد .از آن پس ،ميوه ي درخت کمتر ار قبل بود و کيفيت آن نيز به لحاظ بزرگي و طعم و بو ،پايين تر !
    اين وضع نيز تا سي سال استمرار داشت تا آنکه روزي ،مشاهده شد که خارهاي درخت بازگشته و همه ي ميوه هايش نيز فرو ريخته و از سرسبزي درخت نيز کاسته شده است .و به دنبال آن ،خبر شهادت اميرالمؤمنين علي عليه السلام به گوش مردم آن ناحيه رسيد .مدت زيادي بدين منوال گذشت تا اينکه روزي مشاهده شد از ساقه ي درخت ،خون تازه جاري شده و برگ هاي آن نيز به گونه اي همچون خونابه اي که از گوشت جاري است ،خونين شده است ! از اين رو ،مردم ناحيه ،با خود مي گفتند که حتماً امر عظيمي رخ داده است ؛و ناگاه در اوايل شب،صداي ناله اي از سوي درخت شنيدند که اين بيت را ترنم مي کرد :
    أبا ابن النبي و يا ابن الوصي
    و يا من بقيه السادات الأکرمينا
    اي فرزند نبي واي فرزند وصي
    واي کسي که باقي مانده ي سروران بزرگواري !
    و رفته رفته صداي ناله و گريه بيشتري به گوش مي رسيد که آنچه گفته مي شد چندان مفهوم نبود .و پس از اين واقعه ،خبر شهادت امام حسين عليه السلام به آن
    ناحيه رسيد ،و آن درخت نيز کاملاً خشکيد و بادها و باران هاي بيابان آن را درهم شکستند و هيچ اثري از آن باقي نماند .(41)
    عبدالله بن محمد انصاري (يکي از راويان اين جريان )مي گويد :در مدينه ،دعبل بن علي خزاعي را ملاقت و اين خبر را برايش بازگو کردم .و او در تأييد خبر ،از طريق پدر و جد و سپس مادر جدش (سعيدة بنت ماري الخزاعيه )نقل کرد که او ،آن درخت را ديده و در عصر امام علي عليه السلام از ميوه اش نيز خورده است .(42)

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ه)ريزش خون از ديوار دارالاماره ي کوفه

    بنا به نقلي از حاجب و دربان ابن زياد ،هنگامي که سر مطهر امام حسين عليه السلام را به دارالاماره ي کوفه وارد کرده و مقابل ابن زياد نهادند،نگاه اين دربان به ديوارهاي دارالاماره جلب مي شود و مشاهده مي کند که از ديوارها خون جاري شده است .(43)برخي از منابع ،اين ماجرا را از ايوب بن عبيدالله بن زياد گزارش کرده اند(44)و بعيد نيست که وي نيز همچون دربان پدرش،شاهد اين صحنه بوده باشد .

    بررسي روايات به جزآنچه گذشت ،روايات ديگري نيز -به ويژه در منابع اهل سنت -به چشم مي خورد .(45)در يک نگاه کلي به مجموع روايات ،با توجه به وجود روايات صحيحه و نيز کثرت گزارش ها ،اصل پيدايش خون در نقاط مختلف پس از شهادت امام حسين عليه السلام جاي ترديد ندارد .اما در خصوص برخي روايات ،همچون ريزش خون از ديوار دارالاماره ي کوفه که راوي آن ،دربان يا فرزند ابن زياد است ،و يا روايت ريزش خون از درخت ام معبد که سند معتبري ندارد ،و يا خونين شدن آب چاه ها و نهرها که اخبار آحاد ،از راوياني -بعضاً مجهول بر آن دلالت دارند ،بايد گفت ،با توجه به امکان رخداد اين حوادث و عدم استحاله ي
    عقلي و بلکه تأييد آنها با روايات متعددي که حکايت از پيدايش خون در نقاط مختلف -همچون زير سنگها و کلوخ ها -دارند ،مي توان نسبت به وقوع اين حوادث اطمينان نسبي يافت .هر چند اگر اين روايات به خودي خود -و بي توجه به شواهد و مؤيدات -بررسي شوند براي اثبات مطلب کافي نخواهند بود .

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۶ در ساعت ۱۸:۳۴
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود