صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر انا قتیل العبرة چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    130
    حضور
    5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    490

    تفسیر انا قتیل العبرة چیست؟




    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام به کارشناسان و دوستان عزیز
    یکی از احادیثی که از امام شهیدان حضرت سید الشهدا حسین بن علی علیه السلام نقل شده است این روایت شریف است که حضرت فرمودند:
    «انا قتیل العبرة لا یذکرنی مومن الا استعبر».

    تفسیر درست این کلام امام چیست؟
    دوستان مرا یاری کنید
    .



  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلشن نمایش پست ها
    تفسیر درست این کلام امام چیست؟



    با سلام

    تفسیرهای متفاوتی می توان از این فرموده امام شده است و هرکسی با زاویه نگاهی مطالبی را بیان نموده اند
    بررسی شرایط و اوضاع حاکم بر دوران امام حسین (ع) این حقیقت را بر انسان آشکار می سازد که ظلم و ستم و سنگدلی و بی رحمی در آن زمان به اوج خود رسیده بود و رحمت و رافت و مهربانی به دست فراموشی سپرده شده بود .


    نگاهی اجمالی به جنایت های بنی امیه در سرزمین کربلا و رفتار ددمنشانه و بی رحمانه آنها با خاندان پیامبر (ص) کافی است تا تصویر روشنی از مرگ انسانیت و عاطفه و احساس در مقابل دیدگان ما ترسیم شود .

    مردمی که منظره جان دادن طفلی شیرخواری بر اثر تشنگی در قلب سنگ آنها اثری ندارد و گلوی نازک تر از گل او را آماج تیر کینه و بغض خود قرار می دهند، از فطرت پاک انسانی فرسنگ ها دور شده اند و رحم، مهربانی و عواطف پاک انسانی در قاموس آنها معناو مفهومی ندارد .

    ام کلثوم - سلام الله علیها خواهر شیر دل امام حسین (ع) در فرازی از خطبه پر شور خود می فرماید: «و نزعت الرحمة من قلوبکم (1) ; رحمت و نرمی از قلب های شما گرفته شده است » .

    در آن شرایط سخت و دشوار و در آن روزگار قحطی مهر و رحمت، هیچ چیز جز شهادت مظلومانه پاک ترین بنده برگزیده خدا، یعنی امام حسین - علیه السلام - و خانواده و یاران باوفایش، نمی توانست زنگار قساوت و سنگ دلی را از دل ها بزداید و چشمه های خشکیده اشک را که نشانه رحمت و نرم دلی است، دوباره بر گونه ها جاری سازد .


    امام حسین (ع) با جمله: «اناقتیلالعبرة » می خواهد بگوید: من کشته شدم تا با گریستن در مظلومیت و مصائب من، صفت رحمت شکوفا گردد و رحمت الهی شامل حال امت گردد . زلال اشک بر مظلوم، گرد و غبار گناهان و آلودگی ها و سنگ دلی ها را از صحن و سرای دل می شوید و نسیم رحمت و صفا و همدلی را در کوی و برزن به ارمغان می آورد .


    اکنون معنای این حدیث به خوبی روشن می گردد که می فرماید: «و ما بکی احد رحمه لنا و لما لقینا الا رحمة الله قبل ان تخرج الدمعة من عینه، فاذا سالت دموعه علی خده، فلو ان قطرة من دموعه سقطت فی جهنم، لاطفئت حرها حتی لایوجد لها حر (2)


    هر کس از روی رحمت بر ما و برای آن چه به ما رسیده، بگرید، پیش از روان شدن اشکش، مورد رحمت الهی قرار می گیرد و اگر قطره ای از اشکش در جهنم بیفتد، چنان آتش آن را خاموش می کند که گرمایی برای آن باقی نمی ماند» .

    تا دریای رحمت الهی کسی را در بر نگیرد، گوهر گران بهای اشک روزی اش نمی شود و افشاندن در یتیم اشک، بر خاندان پیامبر(ص) که بهترین خلق خدایند، چنان سیل رحمت حق را جاری می سازد که از آتش جهنم که ظهور قهر و غضب خداوند است، نشان و اثری باقی نمی ماند .


    پی نوشت:
    1- بحار الانوار، ج 45، ص 112 .
    2- کامل الزیارات، باب 32، ص 101 .






  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    130
    حضور
    5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    490



    با سلام و تشکر از جناب طاها
    آیا می دانید این تفسیر از کدام عالم بزرگوارودر کدام کتاب است؟

    ویرایش توسط گلشن : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۲۳:۱۷

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    52
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    233



    با سلام
    در مورد سند اين حديث هم توضيحي بفرماييد ممنون خواهيم شد.

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابوتراب نمایش پست ها
    در مورد سند اين حديث هم توضيحي بفرماييد ممنون خواهيم شد.
    با سلام به دوستان خوبم:

    "انا قتيل العبرات" (1) روايت از امام حسين(ع) است كه فرمود: "من كشته اشكها هستم". از اين رو كشته اشك‏ها از لقب‏هاي سيد الشهدا است. در حديث ديگري فرمود: "انا قتيل العبره، لا يذكرني مؤمن الا استعبر؛ (2) من كشته اشكم. هيچ مؤمني مرا ياد نمي‏كند مگر آن كه اشك به چشمانش مي‏آيد". اين صفت در زيارتنامه‏ها هم براي حضرت به كار رفته و معتبر است.
    پي‏نوشت‏ها:
    1 - محدث قمي، منتهي الامال، ص 538.
    2 - شيخ صدوق، امالي، ص 118.

    تفسیر انا قتیل العبرة چیست؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    سلام مجدد

    "أنا قتيل العبرات" يعني من كشته اشك هايم. امام حسين‏ عليه‏ السلام در حديث ديگري فرمود: جواد محدثي، فرهنگ عاشورا، ص 354.
    "أنا قتيل العبرة. لا يذكرني مؤمن الا بكي؛ من كشته اشكم. هيچ مؤمني مرا ياد نمي‏ كند مگر آن كه اشك در بحارالأنوار، ج 44، ص 279.
    چشمانش مي‏آيد".
    "قتيل العبرات" از لقب‏ هاي حضرت سيد الشهدا امام حسين‏ عليه ‏السلام است.
    "قتيل العبرات" در زيارت‏نامه‏ ها براي شهيد كربلا آمده است، از جمله: "و صلّ علي الحسين المظلوم، الشهيد الرشيد قتيل العبرات و أسير الكربات".
    مفاتيح الجنان، ص 871.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۰۹/۲۳ در ساعت ۲۳:۴۴
    تفسیر انا قتیل العبرة چیست؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام به دوستان عزیز
    روایت را مرحوم شبخ صدوق چنین بیان می فرمایند:
    «حدثنا الحسين بن أحمد بن إدريس ( رحمه الله ) ، قال : حدثنا أبي ، عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب ، عن الحكم بن مسكين الثقفي ، عن أبي بصير ، عن الصادق جعفر بن محمد ، عن آبائه ( عليهم السلام ) ، قال : قال أبو عبد الله الحسين بن علي ( عليهما السلام ) :انا قتیل العبرة لا یذکرنی مؤمن الا استعبر»[1].

    مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حسین عندلیب همدانی «رحمه الله»در کتاب گرانقدر «ثارالله» در توضیح این فقره فرموده اند:
    «این جملات بدان معنا نیست که امام «علیه السلام» شهید شدند تا مردم گریه کنند وبه اجر و ثوابی برسند .

    بلکه «قتیل العبرة»حاکی از آثار قهری شهادت آن حضرت می باشد.وآن سرشک ناشی از عشق فطری هر مؤمن به اوست .

    علت غایی قیام هم در زیارت اربعین بیان شده است :
    «اللهم اني أشهد أنه وليک... و بذل مهجته فيک ليستنقذ عبادک من الجهالة و حيرة الضلالة، و قد توازر عليه من غرته الدنيا و باع حظه بالارذل الأدني... فجاهدهم فيک صابرا محتسبا حتي سفک في طاعتک دمه و استبيح حريمه...»[2].
    «خدايا، گواهي مي‏دهم که او ولي توست... و در راه تو جان خود را تقديم نمود، تا بندگانت را از ناداني و سرگرداني نجات دهد. کساني که دنيا آنها را گول زد و بهره‏ي هستي خود را به بهاي ناچيز و پستي فروختند، بر عليه او همدست شدند... پس با شکيبائي و خيرخواهي در راه تو جهاد کرد تا خونش در طاعت تو ريخته شد و حرمش مباح شمرده شد.

    [1].امالی صدوق ،ص200،مناقب ابن شهر آشوب،ج3ص239.بحار الانوار :ج98ص295.روضة الواعظین،فتال نیشابوری،ص170.

    [2] .تهذیب الاحکام شیخ طوسی،ج6،ص59.مصباح المتهجد شیخ طوسی،ص88.بحارالانوار،ج98،ص331 .
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۰۹/۲۳ در ساعت ۲۳:۳۳
    تفسیر انا قتیل العبرة چیست؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلشن نمایش پست ها
    با سلام و تشکر از جناب طاها
    آیا می دانید این تفسیر از کدام عالم بزرگوارودر کدام کتاب است؟
    ظاهرا این بیان مربوط به مرحوم آیت الله حاج شیخ علی سعادت پرور«رضوان الله تعالی علیه»در کتاب شریف «فروغ شهادت ،اسرار مقتل سید الشهدا علیه السلام»است.که کارشناس محترم جناب آقای طاها خلاصه آنرا آورده اند.
    که این کتاب یکی از ارزشمند ترین کتب در بارۀ آثار معنوی قیام سید الشهدا «علیه السلام» است که به دوستان عزیز توصیه می شود این کتاب را تهیه و مطالعه بفرمایند.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۰۹/۲۳ در ساعت ۲۳:۴۳
    تفسیر انا قتیل العبرة چیست؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    ذیل تفسیر سوره مبارکه آل‏ عمران (3) آيه 13 میخوانیم:
    " عبرة" در اصل از ماده" عبور" گرفته شده است كه به معنى گذشتن از حالى به حال ديگر يا از جايى به جاى ديگر است، و به اشك چشم" عبرة" (بر وزن حسرت) مى‏گويند زيرا از چشم عبور مى‏كند و به كلمات كه از زبانها و گوشها مى‏گذرد نيز عبارت مى‏گويند، و عبرت گرفتن از حوادث نيز به خاطر آن گفته مى‏شود كه انسان از آنچه مى‏بيند مى‏گذرد و از حقايقى در پشت سر آن آگاه می‏شود.

    آیا نمی توان حدیث شریفی که از حضرت حسین بن علی علیه السلام نقل شده است که فرمودند:
    «انا قتیل العبرة لا یذکرنی مومن الا استعبر»
    را این طور تفسیر کرد که: "من کشته شدم تا عبرتی باشم و ..."

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلشن نمایش پست ها
    «انا قتیل العبرة لا یذکرنی مومن الا استعبر».
    سلام
    من کشته عبورم هیچ مومنی مرا یاد نمی کند مگر اینکه ( از مقامی به مقام بالاتر ) عبور می کند ( و نشانه آن اشک است )
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۷, ۰۴:۵۲ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود