جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی اعتبار و اثبات صحت احادیث زیارت و تعزیه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432

    بررسی اعتبار و اثبات صحت احادیث زیارت و تعزیه




    السلام علیک یا ابا عبد الله


    با سلام وآروزی قبولی طاعات و عبادات


    در مورد عزا داری و حدود آن ، سوالات و اشکالات بسیاری مطرح میشود اما نگاهی دقیق به آیات وروایات وارده روشنگر حقیقت امر است :






    بَابُ اسْتِحْبَابِ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ ع بِالزِّيَارَةِ الْمَأْثُورَةِ وَ آدَابِهَا وَ صَلَاةِ رَكْعَتَيِ الزِّيَارَةِ بَعْدَهَا وَ زِيَارَةِ الشُّهَدَاءِ


    [19672] مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ


    مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ ثُوَيْرٍ قَالَ كُنْتُ أَنَا وَ يُونُسُ بْنُ ظَبْيَانَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانَ أَكْبَرَنَا سِنّاً إِلَى أَنْ قَالَ فَقَالَ ....
    وسائل‏الشيعة ج : 14 ص : 492


    ....


    وسائل‏الشيعة ج : 14 ص : 493


    فَتَجْعَلُ قَبْرَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بَيْنَ يَدَيْكَ فَصَلِّ سِتَّ رَكَعَاتٍ وَ قَدْ تَمَّتْ زِيَارَتُكَ فَإِنْ شِئْتَ فَانْصَرِفْ


    وَ رَوَاهُ الشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ نَحْوَهُ وَ رَوَاهُ الصَّدُوقُ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ نَحْوَهُ أَقُولُ وَ الزِّيَارَاتُ الْمَأْثُورَةُ كَثِيرَةٌ جِدّاً لَمْ أَذْكُرْهَا خَوْفَ الْإِطَالَةِ .صحيح


    بروايت ابن قولويه در کامل الزيارات : من و يونس بن ظبيان و مفضل بن عمر و ابوسلمة سراج محضر حضرت ابوعبدالله عليه السلام نشسته بوديم و متكلم و سخنگو يونس كه از همه ما عمر بيشترى داشت بود،
    محضرش عرض كرد : فدايت شوم : قصد دارم آن حضرت را زيارت كنم ، در زيارتش چه بگويم و چه كار بكنم ؟
    حضرت فرمودند: وقتى به زيارت ابا عبدالله الحسين عليه السلام رفتى ، اول كنار فرات غسل كن ، سپس سالهاى پاك خود را بپوش بعد پاى برهنه بطرف قبر مطهرش حركت كن زيرا در آن مسافت داخل در حرمى از حرم هاى خدا و حرم رسولش مى باشى و بر تو است كه تكبير (الله اكبر) و تهليل (لا اله الا الله ) و تمجيد و تعظيم خدا را زياد بنمائى و نيز صلوات بر محمد و اهل بيتش بفرستى تا به درب حائر برسى .
    سلام بر تو اى حجت خدا و فرزند خدا، سلام و درود بر تو اى كشته شده در راه خدا و فرزند كشته شده در راه خدا، سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون خدا، سلام بر تو اى كسى كه در آسمانها و زمين خدا طلب مى كند، شهادت مى دهم كه خون تو در بهشت ساكن و آرام گشت و موجودات فوق عرش را لرزاند و تمام خلائق بر آن گريستند، و آسمانهاى هفت گانه و طبقات هفت گانه زمين و آنچه از موجودات در آنها و بين آنها هستند بر آن گريستند، و تمام مخلوقات پروردگار كه در بهشت و جهنم قرار دارند بر آن گريه كردند، آنچه از موجودات ديده شده و آنچه ديده نمى شود بر آن اشك ريختند، شهادت مى دهم كه تو حجت خدا و فرزند حجتش مى باشى ، شهادت مى دهم كه تو خون خدا و فرزند خون خدا هستى ، و شهادت مى دهم كه تو در آسمانها و زمين كسى هستى كه خدا طلب خون تو را مى كند و شهادت مى دهم كه رسالت خود را ابلاغ كرده و مصلحت بندگان را بيان نموده و به عهد خود وفا كرده و براى اعلاء كلمه حق در مقابل گروه مخالف و منكر از خود ايستادگى نشان دادى و در راه پروردگارت جهاد نمودى ، و شهادت مى دهم كه تو گذشتى و عبور نمودى در طريق حق در حالى كه عاقبت امر تو به شهادت منجر شد و خود به آن آگاه و عالم بودى و نيز شاهد آنچه از اين امت صادر شد بوده و خدا و رسولش و فرشتگان و اهل ايمان شهادت مى دهند كه تو بر حق و طريق مستقيم بودى ، و من بنده خدا و عبد تو و در اطاعتت بوده و به سوى تو كوچ و سفر نموده ام ، و بواسطه اين هجرت بسوى تو از خدا التماس دارم كه نزد خودش به من كمال منزلت و ثبات قدم را عنايت فرمايد و نيز بواسطه هجرت مزبور از خدا درخواست دارم كه طريقى را كه نزد تو اضطراب و لغزش نداشته باشد را به من عنايت كند زيرا من در كفالت تو داخل شده ام آن كفالتى كه به آن امر شده اى قبولش نمائى . كسى كه اراده كند خدا را، به شما آغاز مى كند، بواسطه شما خداوند غير واقع ها را برطرف مى كند، و به توسط شما شدائد و سختى ها را خدا دور مى نمايد، بواسطه شما خداوند مى گشايد و افتتاح مى كند، و ختم و تمام مى نمايد، و بواسطه شما آنچه را كه بخواهد محو كرده و ثابت مى نمايد، بواسطه شما ذلت و خوارى را از ما بر مى دارد، بواسطه شما خداوند متعال خون خواهى هر خون مؤ منى را مى كند كه استحققاق خون خواهى را داشته باشد، بواسطه شما زمين درختانش را مى روياند، بواسطه شما درختان ميوه مى دهند، بواسطه شما آسمان باران مى بارد، بواسطه شما غم و اندوه را خداوند برطرف مى كند، بواسطه شما خداوند باران رحمتش را مى بارد، بواسطه شما زمينى كه ابدان شما را در خود دارد مستقر مى باشد، و بواسطه شما كوهها بر پايه هاى خود مستقر و مستحكم هستند، اراده حق تعالى در تقدير امور بر شما فرود مى آيد، و از بيوت شما صادر مى گردد، تفاصيل احكام عباد از بيوت شما صادر مى گردد، امت و گروهى كه شما را كشتند ملعون هستند، و امتى كه با شما مخالفت نمودند از رحمت واسعه الهى به دور هستند، و امتى كه ولايت شما را انكار كردند مورد لعن قرار گرفتند، و امتى كه عليه شما تظاهر نمودند به لعن الهى گرفتار شدند و امتى كه در معركه قتال شما حاضر شده ولى شما را كمك نكرده و حاضر به شهادت در راه شما نشدند ملعون شدند، حمد سزاوار خداوندى است كه آتش ‍ را (دوزخ ) ماءوى و مسكن اين امتها قرار داد، و آن بدجايگاهى است براى ايشان ، حمد و سپاس مر خداوندى را است كه پروردگار عالميان مى باشد.
    و سه مرتبه بگو: صلى الله عليك يا اءبا عبدالله و اءنا الى الله ممن خالفك برى ء
    يعنى درود و رحمت خدا بر تو اى ابا عبدالله و من به سوى خدا بى زارى مى جويم از كسانى كه با تو مخالفت كردند.
    سپس بايست و نزد فرزند حضرت يعنى على بن الحسين عليهماالسلام كه پائين پاى حضرت دفن است برو و بگو:
    سلام و درود خدا بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند اميرمؤ منان ، سلام بر تو اى فرزند امام حسن و امام حسين ، سلام بر تو اى فرزند خديجه كبرى و فاطمه زهراء، رحمت خدا بر تو باد (سه مرتبه ).
    خدا لعنت كند كسى را كه كشت (سه مرتبه ) من بسوى خداوند از ايشان بى زارى مى جويم (سه مرتبه ).
    سپس بايست پس با دستت به شهداء اشاره اشاره كن و بگو:


    سلام عليكم (سه مرتبه ) رستگار شديد بخدا سوگند (سه مرتبه ) كاش من نيز با شما مى بودم پس مى رسيدم به اين رستگارى عظيم و سپس دور بزن و قبر حضرت ابى عبدالله الحسين عليه السلام را مقابل و جلو خود قرار بده و شش ركعت نماز بخوان و زيارت در اينجا به اتمام مى رسد حال اگر مى خواستى بايست و اگر خواستى برگرد.


    63 - بَابُ اسْتِحْبَابِ التَّسْلِيمِ عَلَى الْحُسَيْنِ ع وَ الصَّلَاةِ عَلَيْهِ مِنْ بَعِيدٍ وَ قَرِيبٍ كُلَّ يَوْمٍ






  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    لطفا در تک تک کلمات و جملات دقت بفرمایید .

    انسان عقل دارد .

    عقل برای استفاده است نه برای پس انداز .

    همین عقل از دیرباز باعث شده انسانها برای زندگی بهتر خود قوانینی را درست کنند .

    مقداری از این قوانین مورد قبول همه عقلای دنیا می باشد . مثل اینکه همه عقلای عالم قبول دارند :

    وقتی دشمن کشته شد کار تمام است .

    کودکان در جنگ نباید مورد تعرض قرار گیرند .

    در کربلا :

    1 - آقایان بعد از کشته شدن بر اجساد اسب راندند .

    2 - اجساد را مثله و قطعه قطعه کردند .

    3 - کودکان را از اولین حقوق انسانی محروم ساختند .

    4 - طفل شیرخوار را به تیر بستند .
    و ... و ... و ...

    چند سؤال :

    الف - آیا انسان عقلا حق دارد برای پایمالی ارزشهای عقلی و انسانی ناراحت شود یا نه ؟

    ب - آیا از نظر عقل ناراحتی برای زیر پا گذاشتن ارزشهای عقلی انسانی محبوبیت ندارد ؟

    ج - آیا از نظر عقل حفاظت و نگاهبانی از قوانین و ارزشهای عقلی انسانی محبوبیت ندارد ؟

    اینها همه احکام عقلی است که تمام افراد بشر قبول دارند .

    آیا هیچ کدام از افراد بشر بر موارد گفته شده می تواند اشکال کند ؟

    بنابرین ، اقامه عزا برای سیدالشهدا علیه آلاف التحیةوالثنابه هیچ دلیل نقلی احتیاج ندارد .

    زیارت ایشان نیز برای نشان دادن مقدار انحراف انسان - عموما و مسلمانان خصوصا - و پیشگیری از وقوع مسائلی اینچنینی نه تنها اشکالی ندارد بلکه پسندیده بوده گاهی لازم است .
    چه خوبست که انسان که قدرت تفکر و تعقل دارد :
    اول مسائل را با عقل بسنجد ، سپس به نقل مراجعه کند .

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبط شیخ انصاری نمایش پست ها
    چه خوبست که انسان که قدرت تفکر و تعقل دارد : اول مسائل را با عقل بسنجد ، سپس به نقل مراجعه کند .

    با سلام

    بزرگوار

    یکی از همین قوانین عقلی بشری این است که اثبات شی نفی ماعدا نمی کند

    شما بزرگوار می توانید برای عزاداری خود دلیل عقل بیاورید و هم برای تایید این موارد از موارد نقلی استفاده کنید

    و هم بزرگوار دیگری از روایات نقلی استفاده و دلایل عقلی را تاییدی برای ان می اورد

    و اثبات هیچ کدام از موارد نمی تواند نفی دیکری باشد

    چه اشکالی دارد که برای همین مواردی که فرمودین از روایات و نقل معصومین تاییدیه بیاوریم؟؟؟

    هر کدام از این موارد می تواند تاییدی بر راستیه راه اباعبدالله باشد

    مسیر باید از تمام جهات مورد تایید باشد هم عقلا و هم نقلا

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۰۹/۲۰ در ساعت ۲۰:۳۰

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    کاربرد دلیل عقلی برای تمام انسانهاست .

    در چهارچوب شیعه ، مخالف ، مسلمان و غیر مسلمان منحصر نیست .

  9. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    چه خوبست که انسان که قدرت تفکر و تعقل دارد :
    اول مسائل را با عقل بسنجد ، سپس به نقل مراجعه کند .


    با سلام وتشکر از دوستان بزرگوار

    اولا در اینکه استارت را عقل میزند شکی نیست اما در بعضی مسائل بعدا باید میدان را به نقل (وحی)واگذارد چون عقل عاجز است.(قران سنت عقل اجماع)

    ثانیا این اخبار در مورد حدود عزاداری است بعبارت دیگر برای جلوگیری از پراکندگی وپرهیز از افراط و تفریط و تفرقه در چگونگی عزاداری ، احادیثی صحیح از حضرات معصومین علیهم السلام در مورد کیفیت عزاداری آورده شد.


    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد .


  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    [quote=خیر البریه;68160]اولا در اینکه استارت را عقل میزند شکی نیست اما در بعضی مسائل بعدا باید میدان را به نقل (وحی)واگذارد چون عقل عاجز است.(قران سنت عقل اجماع)[/quote]

    اگر قبول داریم که استارت را عقل می زند ؛ بهتر نیست عقل اولین دلیل باشد ؟

    بدینگونه که :

    جوامع بشری برای زندگی قوانینی را قبول کرده اند ، دین :

    1 - مواردی را که عقلا بدان نرسیده اند - مانند : تعبدیات - بیان می کند .

    2 - محدوده دقیق قوانین بشری را مشخص می کند .

  12. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    اگر قبول داریم که استارت را عقل می زند ؛ بهتر نیست عقل اولین دلیل باشد ؟
    با سلام

    بنظر ما وشما همین طور است اما جالب است بدانید که گروهی از شیعیان واهل سنت که اخباری هستند جایگاهی برای عقل قائل نیستند و برداشت مخصوصی از عقل دارند مثلا عقل مستفاد از آیات وروایات را قبول دارند نه هر عقلی را !!!!

    ضمنا آیا شما قبول دارید که :عقل هم به خاطر اینکه ممکن است خطا کند، قابل اعتماد نیست ؟


  13. صلوات


  14. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    تحصیل،تحقیق
    نوشته
    75
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    322



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    عقل قطعی خطا ندارد .

  15. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    باتشکر اگر ممکن است مقصود از عقل قطعی را مشخص کنید .

    آیا منظور از عقل کل که همان وحی است میباشد که ما هم موافقیم اما در غیر آن موضوع قطعی نیست.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود