صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زیارت چیست ؟ اقسام و فوائد زیارت کدامست ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب زیارت چیست ؟ اقسام و فوائد زیارت کدامست ؟




    تعریف زیارت :
    زیارت در لغت به معنای دیدن کردن ، به دیدار کسی رفتن ، و ... می باشد. به دیدار او رفت ، از او دیدن کرد ، هم معنای زیارت است.

    زیارت در اصطلاح :
    در فرهنگ و اصطلاح مذهبی زیارت نوعی دیدار خاص (توام با اکرام) از بزرگان و پیشوایان دینی است چه به حسب ظاهر در قید حیات باشند و یا از دار دنیا رخت بر بسته باشند چون به فرمایش صریح خدای متعال در قرآن کریم این بزرگواران که شهدای دار فنا می باشند زنده و مرزوق رب جلیل هستند :

    « بل احیاء عند ربهم یرزقون » . 1
    بلکه آنان زنده هستند و در نزد پروردگارشان رزق داده می شوند .

    علم زیارت :
    دانستن آداب و کیفیت زیارت بزرگان خود علمیست آموختنی به عبارت دیگر می توان گفت علم زیارت ، علم ارتباط اهل ایمان با پیشوایان و رهبران معصوم خود می باشد .


    پی نوشت :
    1 - سوره ی آل عمران آیه ی 169 .


    ادامه دارد ...
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۳:۳۵ دلیل: تغییر عنوان

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب اقسام زیارت




    زیارت به حواس ظاهره (حسّی) :
    در چنین زیارتی انسان با حواس ظاهره مانند نگاه و مصافحه و بوسیدن ، مزور ( زیارت شونده) را زیارت می کند . زیارت حسی به تنهایی فضیلتی ندارد چنان که منافقین هم زیارت حسی داشته اند . ولی در دل بغض این عزیزان را در دل داشته اند .

    زیارت در عالم خیال :
    زائر در چنین حالتی بزرگوارانی را که در حضورش نیست در ذهن و خیال خود زیارت می کند مثلا با عکس و سایر نمادهای منسوب به آنان زیارت می کند .
    امشب زغمت میان خون خواهم خفت
    از بستر عافیت برون خواهم شد
    باور نکنی خیال خود را بفرست
    تا در نگری که بی تو چون خواهم خفت



    زیارت با دل :

    در چنین زیارتی زائر از سویدای دل با مزور ارتباط برقرار نموده و او را زیارت می کند . در زیارت دل که زیارت حقیقی هست بعد زمانی و مکانی تأثیری ندارد . اگر چه این زیارت با زیارت حسّی آمیخته شود نور علی نور خواهد بود اما به هر حال اصل زیارت به دل است .
    گر چه دوریم به یاد تو سخن می گوئیم
    بعد منزل نبود در سفر روحانی

    به خصوص که حضرات معصومین سلام الله علیهم زنده و به اشراف ملکوتی از زیارت زائر مطلع و نظاره گر و متقابلا جواب زیارت را می دهند .

    خداوند همه ی ما را هم در دنیا و هم در آخرت ، هم مشمول زیارت و هم مشمول شفاعت اهل بیت عصمت و طهارت قرار بدهد .

    ادامه دارد ....


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    با کسب اجازه از جناب استاد سلیم

    معنای زیارت
    زیارت از ریشه (زور)به معنای عدول از چیزی است . دروغ را از آن جهت زور گویند که مایل و منحرف از راه حق می گیرد . زائر را از آن جهت زائر می گویند که وقتی به زیارت تو می آید از غیر تو عدول می کند و روی بر می گرداند .
    زیارت در عرف آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت کسی و انس گرفتن با او به او روی آورد .

    فلسفه ی زیارت
    تعظیم و تکریم و یاد کردن انسانهای شایسته و نیز زنده نگه داشتن نام و یاد آنها لازمه محبت انسان به نیکیها و کمالات است و ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد .
    حکمت زیارت
    زیارت ، حضور عارفانه ی عاشق در دیار معشوق اظهار عشق و ارادت محب به محبوب ، سرسپردن سرباز در پیش پای سردار است .
    زیارت اعلان فروتنی دین دار در برابر دین و پیشوایان دینی عرضه خویشتن بر ترازو و ابزار سنجش و ایستادن در برابر آیینه و معیار کمال است .


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    زیارت در روایات

    عبدالله پسر خلیفه ی دوم از رسول اکرم (صلی الله علیه وآله ) نقل کرده است که فرمود:
    من جائنی زائرا لا تحمله الا زیارتی کان حقا علی ان اکون له شفیعا یوم القیامه
    هر کس به زیارت من بیاید و انگیزه ای جز زیارتم نداشته باشد ، بر من لازم است که شفیع او در روز قیامت باشم.
    همچنین آورده است که پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود:
    من زار قبری و جبت له شفاعتی


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    اسحاق بن عمار از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:
    مرواه بالمدینه فسلموا علی رسول الله (صلی الله علیه وآله) و ان کانت الصلاه تبلغه من بعید
    به مدینه بروید و بر پیامبر ( صلی الله علیه وآله و یلم ) سلام بدهید هرچند که سلام از راه دور به آن حضرت نیز می رسد .
    زیارت از راه دور هرچند مورد قبول و توصیه است اما این حدیث نشان می دهد که حضور زائر در کنار مزور و قبر وی خصوصیتی دارد از جمله :
    1) بهره مند شدن از فضای معنوی حرم های شریف که محل تردد فرشتگان ارواح انبیا و اولیا و محل تردد و تعلق ویژه روح بلند آن مزور است و دعا کردن در مظان استجابت دعا.
    2) گسترش فرهنگ توحیدی و ولایت اهل بیت عصمت و طهارت در بین راهها و شهرها و مسیر مشاهده مشرفه.
    3) نشانه ی صداقت زائر در دوستی و علاقه به مزور .
    4)ارتباط ملتها و ملیتهای مختلف و آگاهی از مشکلات و امکانات یکدیگر .
    5) عمل به توصیه ی کلی قرآن بر سیر در اطراف زمین و تماشای فرجام مجرمان .
    6) وفاداری به مقتدا و تعهد به پبمانی که با او بسته است .
    7)حرمهای شریف امامان معصوم ( علیه اسلام) در طول تاریخ ، مراکز علم ، تبلیغ و ترویج دین مبدا قیام ها و نهضت ها محل پیمان بستن و هم قسم شدن برای انقلابها ی رهایی بخش و ... بوده است ، این برکات از رفت و آمد زائران ناشی می شود .

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۳:۳۶ دلیل: اصلاح اغلاط

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    زیارت در فقه

    فقهای شیعه و سنی با استناد با توصیه ها و تاکیدات فراوانی که درباره زیارت شده است فتوا به استحباب زیارت داده اند به عنوان نمونه :
    الف) عالم بزرگ اهل سنت ابن قدامه می گوید زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) مستحب است زیرا از خود آن حضرت روایت شده است : من حج فزار قبری بعد وفاتی فکانما زارنی فی حیاتی
    ب) ابن هبیره نیز می گوید : پیشوایان 4 گانه اهل سنت ( مالک ، شافعی ، احمد حنبلی ، ابو حنیفه) بر استحباب زیارت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) اتفاق کردند .


  13. صلوات ها 3


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب فوائد و بركات زيارت اولياء الله ( قسمت اول )




    فوائد و بركات بي شماري براي زيارت متصور است ، از جمله ي مهم ترين آن ها مي توان به موارد زير اشاره كرد :

    فائده ي عقلي و معرفتي :
    زائر به بهانه ي زيارت با مقامات و كمالات و شئون مزور ( زيارت شونده ) آشنا مي شود . متون زيارتي وارده از حضرات معصومين سلام الله عليهم كه از آداب زيارت محسوب مي شود داراي محتواي معرفتي بالايي پيرامون مقامات آن بزرگواران است از جمله زيارت مشهور جامعه ي كبيره كه يك دوره امام شناسي و شناخت نامه فشرده از كمالات و مراتب والاي معنوي معصومين عليهم السلام در نظام تكوين و تشريع است .

    فائده ي عاطفي و محبتي :
    دل هاي تفتيده از عشق به اهل بيت عصمت و طهارت سلام الله عليهم با زيارت تسكين مي يابد و بر محبت آنان افزوده مي شود . زيارت موجب ابراز عواطف و اظهار احساسات قلبي و دروني محبان نسبت به محبوب شده او را بر آورده و او را به وصال جانان مي رساند .

    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۳:۳۷

  15. صلوات ها 4


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب فوائد و بركات زيارت اولياء الله ( قسمت دوم )




    فائده ي رواني :
    به بركت عبادت زيارت ، عقيده اي كه زائر نسبت به حضرات معصومين سلام الله عليهم دارد ، تلقين و تحكيم مي شود .

    فائده تربيتي :
    به تجربه رسيده زائراني كه قبل از زيارت ، انحرافات اخلاقي و عملي داشته اند وقتي در معرض روحانيت زيارت شونده و معنويت اماكن و مشاهد مشرفه اهل بيت عصمت و طهارت قرار مي گيرند از معصيت و نافرمانبرداري الهي منصرف شده و جزو توابين مي گردد و مصداق آيه ي شريفه زير مي شوند :
    قال الله تعالي :
    « ان الله يحبب التّوابين و يحبب المتطهرين » .
    1
    تحقيقاَ خداوند متعال بسيار توبه كنندگان و پاكي طلبان را دوست مي دارد .
    از جمله ي افراد توبه كاري كه چنين فائده اي او را عاقبت به خير نمود حر بن يزيد رياحي مي باشد كه به بركت زيارت ولي الله زمان حضرت سيدالشهداء سلام الله عليه به سعادت ابدي رسيد و در ركاب حجت مظلوم خدا به شهادت رسيد و رضايت الهي را نصيب خود نمود .

    پي نوشت :
    1 - سوره ي بقره آيه ي 222 .

    ادامه دارد ....

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۰۹/۱۹ در ساعت ۱۸:۰۴

  17. صلوات ها 3


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب فوائد و بركات زيارت اولياء الله ( قسمت سوم )




    فائده ي عبادي :
    زيارت اگر چه تكريم و بزرگداشت معصومين سلام الله عليهم است اما خودش يك عبادت بزرگ الهي محسوب مي شود .

    قال رسول الله صلي الله عليه و آله لعلي :
    « يا علي ! من زارني في حياتي او بعد مماتي ، او زارك في حياتك او بعد مماتك ، او زارك ابنيك في حياتهما او بعد مماتها ، ضمنت له يوم القيامه ان اخلصه من اهوالها و شدائدها حتي اصيبر معي في درجتي » .

    حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله خطاب اميرالمومنين علي سلام الله عليه فرمودند :
    اي علي هركس زيارت كند مرا در حال حياتم يا بعد مماتم ، يا زيارت كند تو را در حال حياتت يا مماتت ، يا زيارت كند دو فرزندت( حسنين سلام الله عليهما ) را در حال حيات يا در حال ممات ، من ضمانت مي كنم كه او را از ترس و سختي هاي روز قيامت نجات دهم و او را با خودم سير بدهم و بگردانم در درجه ي خودم .

    فائده ي ميثاقي :
    زيارت به نوعي اعلان بيعت و تجديد ميثاق زائر با پيشوايان معصوم سلام الله عليهم اجمعين است كه در هر نوبت زيارت اين امر تجديد مي شود .

    ادامه دارد ....
    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۹/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۴:۰۶

  19. صلوات ها 3


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب مقومات و اركان زيارت




    اركان زيارت چه چيز است :
    زائر :
    لوازم زائر هم براي زيارت عبارت مي باشد از دو مطلب :
    1 - مراعات شرائط ظاهري مانند عسل يا وضو .
    2 - خشوع باطني .
    3 - فراموش كردن چيزهاي ديگر .
    4 - ياد معصوم .
    5 - معرفت اجمالي درباره ي زيارت شونده و مقام او .

    فعل زيارت :
    لوازم فعل زيارت :
    1 - زيارت بايد تخيلي نباشد بلكه قلبي باشد . اگر چه در اثر تكرار اين زيارت هاي تخيلي امكان دارد زائر به توفيق تحصيل زيارت قلبي مشرف شود . زيارت تخيلي اشكالي نداشته و مردود نيست .
    2 - زيارت همراه با معرفت ولو اجمالي باشد .
    3 - زيارت با آداب شرعي انجام شود مانند : رو به قبله بودن - اذن دخول .

    مزور ( زيارت شونده ) :
    لوازم مزور ( زيارت شونده ) :
    زيارت شونده بايد زنده باشد و گرنه زيارت زيارت اموات است لكن زيارت حضرات معصومين سلام الله عليهم و شهدا و اولياي الهي اينان زندگانند .

    خداوند توفيق زيارت امام زمانمان ارواحنا فداه و ساير حضرات معصومين و مشاهد مشرفه را نصيب ما بگرداند
    .

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود