جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یا ایها المومنین و المومنات!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037

    پرسش یا ایها المومنین و المومنات!




    با سلام

    بنده در مورد خطابات قرانی یک سوال دارم اینکه علت اینکه همه جا ابتدا مردان و سپس زنان خطاب می شوند چیست: مومنین و المومنات قانتین و القانتات و مثال های بسیار دیگر

    قبلا به این پرداخته شده که فرقی بین زنان و مردان در مرتبه وجودی و ارزشی نیست و بیشتر خطابات قرانی عام از مرد و زن است و در جاهایی نیز اختصاصا مرد یا زن را مورد خطاب قرار می دهد و مورد سوال بنده فقط علت تقدم و تاخر در این خطابات است؟
    تشکر
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۱۰/۱۲ در ساعت ۲۲:۳۷
    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



  2. صلوات ها 18


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    سخن حق - مطالعه-نوشتن
    نوشته
    887
    حضور
    23 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6267



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی دل نمایش پست ها

    بنده در مورد خطابات قرانی یک سوال دارم اینکه علت اینکه همه جا ابتدا مردان و سپس زنان خطاب می شوند چیست: مومنین و المومنات قانتین و القانتات و مثال های بسیار دیگر

    قبلا به این پرداخته شده که فرقی بین زنان و مردان در مرتبه وجودی و ارزشی نیست و بیشتر خطابات قرانی عام از مرد و زن است و در جاهایی نیز اختصاصا مرد یا زن را مورد خطاب قرار می دهد و مورد سوال بنده فقط علت تقدم و تاخر در این خطابات است؟
    سلام و درود بر مدافعین حقوق زنان

    ماشاالله خانم ها چه استقبالی کردند از این تاپیک

    خوب برای اینکه دعوا نشه سریع بریم سراغ اصل مطلب

    عرض شود که بنده هیچ وقت عربیم خوب نبوده امّا از فصاحت و بلاغت یه چیزهایی بفهمی نفهمی حالیم میشه

    شما و خصوصاً افرادی که تلاوت قرآن کار کردند این دو کلمه رو تو آیاتی که اشاره کردید جاهاشون رو عوض کنند بعد بخونید ببینید چی میشه

    مراد اینه که قواعد دستور زبان عربی که البته در قرآن به سبب فصاحت و بلاغت بی نظیر و اعجاز گونه آن با استثناءات فراوآن همراه شده چنین کاری رو نا ممکن می کنه

    سوء برداشت نشه !! این به دلیل نقص های بشری !! منظورم زبان بشر و قواعد آن است!!


    شاد باشید

    یا علی
    قضاوت :
    به نام خالق عشق ،* به نام تجلي عشق (انسان) ، *به نام دلتنگي و بي قراري عاشق ،* به نام پذيرنده ي عشق (انسان) ،* به نام خاكي كه عشق در آن بارور شد (انسان)، *به نام آنكه بار آسمان ها و زمين را بدوش مي كشد(انسان) ،* و به نام عشق و همه ي عشق آفرينان
    «قضاوت»
    «اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا»

  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037



    با سلام
    تشکر از پاسخ شما اما بنده امروز به آیاتی برخوردم که متوجه شدم حتی در این تقدم و تاخر نیز به جز بحث بلاغت نکاتی نهفته است و انشالله سر فرصت عرض می کنم
    اما انتظارم از کارشناسان این است که سوالات رو بیشتر جدی بگیرن و منتظر پاسخ گویی کامل از سوی ایشان خواهم بود
    یا حق
    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069





    سلام علیکم جمیعا

    البته مطلبی که جناب قضاوت ذکر کردند در ارتباط با فصاحت و بلاغت کلامی قرآن بر اساس وزن
    فی المثل همان مومنین و المومنات رو برعکس شما بفرمائید ببینید وزن و نثر مسجع جمله بهم میریزد.


    مومنات والمومنین

    ( اول خانمهای مومنه بعد آقایون مومن!!! )

    البته این مطلب دلیل بر اینگونه بیان نمیگردد و میتوانست این مطالب در قالب سجعی ادا گردد که مومنات والمومنین بر آن هموزن شود.

    بهتر است گوش به اساتید محترم بدهیم

    خدا بگم چکارت نکنه قضاوت

    یاحق


    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  9. صلوات ها 12


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحیم

    یک نکته هم از بطن قرآن

    یکی از اساتید عظام می فرمود هرجا در قرآن حرف از مومن و یا مومنین می اید منظور ذات عزیز شرف دین مولا علی علیه السلام است
    اگر این طور باشد دلیل تقدم آشکار می گردد والله اعلم

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی دل نمایش پست ها
    بنده در مورد خطابات قرانی یک سوال دارم اینکه علت اینکه همه جا ابتدا مردان و سپس زنان خطاب می شوند چیست: مومنین و المومنات قانتین و القانتات و مثال های بسیار دیگر قبلا به این پرداخته شده که فرقی بین زنان و مردان در مرتبه وجودی و ارزشی نیست و بیشتر خطابات قرانی عام از مرد و زن است و در جاهایی نیز اختصاصا مرد یا زن را مورد خطاب قرار می دهد و مورد سوال بنده فقط علت تقدم و تاخر در این خطابات است؟
    سلام
    حال به نه نظر شما رتبه بندی قرآن را بپذیریم یا نتیجه بحث بعضی دوستان را ؟ کدامیک اولی ترند .
    بنده قبلا عرض کردم اگر از مباحث اخلاقی و احساسی صرف نظر کنیم در قرآن کریم بیانات متعددی دلالت بر فوقیت حقیقت جنس مرد نسبت به جنس زن می کند . این آیات هم خود شاهدی بر مطلبند که وقتی خدای متعال دو فرداز یک نوع را مورد خطاب قرار می دهد که یکی فوق دیگری است ( به حسب خلقت تکوینی ) حق و ادب اقتضا می کند اول فوق مورد خطاب قرار گیرد .
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام
    دوست عزیز تقدم در ذكر نشانه فضيلت داشتن نيست؛ بلكه همانطور که یکی از دوستان هم
    در بالا اشاره کردند تقدم اين كلمات (مانند مسلمين و...) به دلايل ادبي است و غير از
    آن خارج از ضوابط فصاحت و بلاغت است.

    توضيح آن كه در زبان عربي كلمه‏اي مثل «مسلمين» با قاعده تغليب شامل
    همه مردان و زنان مسلمان مي‏شود؛ ولي «مسلمات» اين گونه نيست.

    بنابراين اگر مسلمين اول باشد، ذكر مسلمات پس از آن از قبيل عطف خاص بر عام
    است كه مطلوب بوده و نوعي ظرافت ادبي به شمار مي‏رود.
    ولي اگر غير از اين باشد چنين ظرافتي در كلام مشهود نيست و خلاف فصاحت و بلاغت است.

    یا ایها المومنین و المومنات!

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    دوست عزیز تقدم در ذكر نشانه فضيلت داشتن نيست؛ بلكه همانطور که یکی از دوستان هم در بالا اشاره کردند تقدم اين كلمات (مانند مسلمين و...) به دلايل ادبي است و غير از آن خارج از ضوابط فصاحت و بلاغت است. توضيح آن كه در زبان عربي كلمه‏اي مثل «مسلمين» با قاعده تغليب شامل همه مردان و زنان مسلمان مي‏شود؛ ولي «مسلمات» اين گونه نيست.
    سلام
    بله اینطوری موزون و صحیح است همانطور که همین رتبه بندی حقایق در دار تکوین آنرا موزون و زیبا و حکیمانه ساخته است . این توازن و صحت از آن توازن و حکمت است .
    نظرتان در مورد زبان و الفاظ آن چیست ؟
    نظام مند است یا نیست ؟
    این نظام لفظی با نظام تکوین چه نسبتی دارد ؟
    البته دورترین شواهد جواب این سوالات است .
    و اما :
    قرآن عین و سرچشمه فصاحت و بلاغت است حال بیابید جایی را که جنس زن را بر مرد مقدم ساخته باشد .
    با این دلیلی که شما آوردید باید همه تقدیمات قرآنی با فصاحت و بلاغتی توجیه شود که سراسر قرآن را گرفته است . به نظر شما این درست است ؟ یعنی هرجا تقدم بود بگوییم اقتضای فصاحت و بلاغت است نه تقدم و شرافت وجودی .
    مثلا اینجا :
    " اولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبین و الصدیقین والشهداء والصالحین "
    می گوییم چرا نبیین را مقدم کرد ؟ بفرمایید چون اقتضای فصاحت و بلاغت است چون نببین حائز تمام مقامات بعدی هم هستند اما بعدیها الزاما نبی نیستند .
    خوب از اول بفرما نبی افضل است .

    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    16
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    35



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    بله اینطوری موزون و صحیح است همانطور که همین رتبه بندی حقایق در دار تکوین آنرا موزون و زیبا و حکیمانه ساخته است . این توازن و صحت از آن توازن و حکمت است .
    نظرتان در مورد زبان و الفاظ آن چیست ؟
    نظام مند است یا نیست ؟
    این نظام لفظی با نظام تکوین چه نسبتی دارد ؟
    البته دورترین شواهد جواب این سوالات است .
    و اما :
    قرآن عین و سرچشمه فصاحت و بلاغت است حال بیابید جایی را که جنس زن را بر مرد مقدم ساخته باشد .
    با این دلیلی که شما آوردید باید همه تقدیمات قرآنی با فصاحت و بلاغتی توجیه شود که سراسر قرآن را گرفته است . به نظر شما این درست است ؟ یعنی هرجا تقدم بود بگوییم اقتضای فصاحت و بلاغت است نه تقدم و شرافت وجودی .
    مثلا اینجا :
    " اولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبین و الصدیقین والشهداء والصالحین "
    می گوییم چرا نبیین را مقدم کرد ؟ بفرمایید چون اقتضای فصاحت و بلاغت است چون نببین حائز تمام مقامات بعدی هم هستند اما بعدیها الزاما نبی نیستند .
    خوب از اول بفرما نبی افضل است .

    موفق در پناه حق
    سلام
    از قدیم گفتن اثبات شیئ نفی ما عداه نمی کند.

    از طرفی خود این بیان شرافت وجودی از راه تقدم و تاخر نوعی بلاغت است.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    958
    حضور
    31 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    3
    گالری
    54
    صلوات
    3166



    منم با قول کارشناس موافقم که ابتداء آوردن مسلمین و ... نشان از جنس مذکر ندارد بلکه مراد غالب از مردو زن را شامل می شود و به لحاظ ادبی باید مقدم کرد


  21. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود