صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان




    گروه علمی- تخصصی مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ایران، در یکی از نشست‌های خود که در روز بیست و یکم دی ماه سال ۸۸ برگزار شد، موضوع ازدواج موقت را از نگاه جامعه‌شناختی به بحث گذاشت. در این نشست، ابتدا دکتر شهلا اعزازی سخنرانی خود را با عنوان "خانواده مدرن و ازدواج موقت" ارائه داد و سپس سیده معصومه پریش در بیان نتایج پژوهشی که در این زمینه انجام داده، به بررسی "یافته های پژوهشی در مورد زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان" پرداخت.

    نتایج پژوهش و گزارشی از این نشست در ادامه منتشر شده است.
    ویرایش توسط maryam : ۱۳۸۹/۰۹/۱۴ در ساعت ۰۹:۲۸
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 18


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    در بخش دوم این نشست گروه مطالعات زنان، سیده معصومه پریش به بررسی زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان پرداخت. او سخنان خود را با اشاره به ارائه راه حل ازدواج موقت از سوی برخی مسئولان و صاحب نظران، برای حل مشکل محرومیت جنسی ده الی پانزده ساله جوانان در فاصله میان سن بلوغ و ازدواج دائم، آغاز کرد و گفت: طرفداران این ایده معتقدند به دلیل موانع شرعی و فرهنگی، برقراری روابط جنسی آزاد در جامعه‌ای مثل ایران امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که ارضای غریزه جنسی، جزء نیازهای ضروری هر انسانی بوده و عدم ارضای این نیاز، فرد را با مشکلات روحی- روانی زیادی روبرو می‌کند. در نتیجه، در مدتی که برای افراد امکان ازدواج دائم فراهم نشده است، برای حل این بحران باید ازدواج موقت صورت گیرد.

    وی با تأکید بر وجود نگاه منفی در جامعه ایران نسبت به پدیده ازدواج موقت، گفت: طرح راه‌کار ازدواج موقت برای حل بحران جنسی جوانان، برای نخستین بار توسط یک مقام مسئول در سال ۱۳۶۹ به صورت رسمی، مخالفت‌های زیادی را در ایران، به ویژه در میان مدافعان حقوق زن و حتی برخی علمای مذهبی، در بر داشت. در این رابطه، مدافعان حقوق زن عقیده دارند که اگرچه ارضای نیاز جنسی جزء ضروری‌ترین نیازهای بشر است، اما ارضای یک نیاز نباید به پایمال شدن حقوق نیمی از جامعه انسانی، یعنی زنان منجر شود. در روایات و احادیث اسلامی، برای دوری از گناه و کنترل شهوت، به ازدواج موقت مردانی که توانایی ازدواج دائم ندارند و نیز مردان متأهلی که به دور از همسرانشان هستند، با هدف ارضای نیاز جنسی، اشاره شده است.

    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۸۹/۰۹/۱۴ در ساعت ۰۹:۰۷
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 21


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    پریش پس از این مقدمه با طرح دو پرسش‌ با این مضمون که آیا ازدواج موقت زنان نیز برای ارضای نیاز جنسی است یا دلایل دیگری آنها را وادار به این کار می‌کند؟ و پیامدهای این ازدواج برای زنان چیست؟ به ارائه یافته‌های پژوهش خود در این زمینه پرداخت.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    او گفت: برای یافتن پاسخ این سوالات، نمونه‌ای ۲۸ نفری از زنانی که در عقد موقت بودند یا ازدواج موقتشان به اتمام رسیده بود، را انتخاب کردیم و با آنها مصاحبه عمیق انجام دادیم. در این نمونه، حداقل مدت عقد یک‌سال و حداکثر ۹۹ سال بود و اغلب مصاحبه‌شوندگان، زنان مطلقه یا کسانی بودند که همسرشان فوت کرده بود و تعداد محدودی از آنها نیز دختران مجردی بودند که ازدواج موقت اولین تجربه آنها بود. سن آنها حداقل ۲۵ و حداکثر ۵۲ سال بود. بیشتر این زنان شاغل نبوده و در تأمین مسائل مالی خود مشکل داشتند و به همین دلیل، دست به این اقدام زده بودند. تعداد کمی از آنها شاغل بودند که برخی به پرستاری از سالمندان و برخی دیگر به کارهای خدماتی مشغول بودند. یک وکیل و یک کارمند اداری نیز در میان مصاحبه شوندگان بود. بسیاری از آنها مشکل مسکن داشته و تنها تعداد محدودی از مسکن شخصی برخوردار بودند.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  9. صلوات ها 17


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نمونه‌ها از تمام نقاط تهران بود و مصاحبه‌ها عمدتاً در پارک‌ها، منازل و گاهی در محل کار آنها صورت می‌گرفت. برای پیدا کردن نمونه‌ها به روحانیون مساجد، سازمان بهزیستی، دادگاه خانواده، دفتر مشاوره ازدواج و زنان فال‌گیر قهوه مراجعه کردیم. بیشتر نمونه‌ها را در یک دفتر مشاوره ازدواج که به طور غیررسمی و بدون تابلو فعالیت می‌کرد، پیدا کردیم. مراجعین این دفتر، با پرداخت ده هزار تومان حق عضویت و پر کردن یک فرم در نوبت ازدواج موقت و یا دائم قرار می‌گیرند. به گفته روحانی مسئول این دفتر مشاوره ازدواج، بیشتر مراجعین مرد، خواهان ازدواج موقت بوده و بیشتر زنان، تمایل به ازدواج دائم دارند. از آنجا ‌که معمولاً تعداد مراجعین زن کمتر است، حق انتخاب با آنها است. برای هر مراجعه‌کننده‌ای یک پرونده تشکیل شده و زنان بر اساس مشخصات و ویژگی‌های مردان، چند نفر را انتخاب می‌کنند تا توسط فرد روحانی از آنها دعوت شود. سپس با هم صحبت می‌کنند و در صورت تفاهم برای ازدواج موقت، ازدواجی به مدت یک تا چهار ماه صورت می‌گیرد که در صورت تمایل طرفین قابل تمدید است. صیغه‌نامه به زن داده می‌شود و پی‌گیری برای سرانجام این ازدواج‌ها به عهده فرد روحانی است که درصدی از مهریه را به عنوان حق‌الزحمه این مشاوره دریافت می‌کند. همچنین، در صورتی که این افراد مکانی برای با هم بودن نداشته باشند، فرد روحانی خانه‌هایی را به آنها معرفی می‌کند که می‌توانند به صورت ساعتی و به هزینه مرد اجاره کنند.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  11. صلوات ها 19


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    در موارد بررسی شده، بیشتر زنانی که ازدواج موقت می‌کردند، آسیب‌هایی را در زندگی خود تجربه کرده بودند و اغلب، زنان مطلقه‌ای بودند که برای فرار از مشکلاتی مثل طلاق دوباره، به این کار دست می‌زدند. از جمله مهم‌ترین دلایل طلاق قبلی این زنان، اعتیاد، خیانت مرد، خشونت، ازدواج‌های زودرس و عدم مسئولیت‌پذیری مردان مشخص شده است.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  13. صلوات ها 16


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    سخنران این بخش از نشست گروه مطالعات زنان، مواردی چون نیاز مالی، نیاز عاطفی و یا ترکیبی از نیازهای مالی، عاطفی و جنسی را به عنوان مهم‌ترین زمینه‌های گرایش به ازدواج موقت از سوی این زنان برشمرد و گفت: در کشور ما، از یک سو، شرایط بازار کار به زنان اجازه کار با دستمزد بالا را نمی‌دهد و از سوی دیگر، از آنجایی‌که این زنان مهارتی برای تأمین معاش ندارند، نیاز مالی یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج موقت آنها است. در میان نمونه مورد مطالعه ما، برخی از زنان کمک‌هایی از کمیته امداد دریافت می‌کردند ولی مشکلات آنها همچنان ادامه داشت و ازدواج موقت، به عنوان یک شغل و منبعی برای کسب درآمد، برای بسیاری از این زنان مطرح بود ولی به دلیل کوتاه بودن مدت این ازدواج‌ها، مشکلات مالی آنها همچنان به قوت خود باقی می‌ماند و معمولاً از آنجا ‌که این زنان باید بعد از پایان مدت عقد، بین ۴۵ روز تا دو ماه عده نگاه دارند و در مدت این دو ماه، برخی همچنان با مشکل مالی مواجهند، به راه‌های شرعی و عملی همچون ازدواج‌های یک ساعته با شرط عدم دخول روی می‌آورند که نیاز به نگه داشتن عده نداشته باشند. بنابراین تنها انگیزه ازدواج موقت این گروه از زنان عامل اقتصادی است و آنها به این ازدواج، به عنوان یک شغل می‌نگرند. در واقع، این عمل نوعی سوء استفاده از قوانین اسلامی است که در آن هیچ توجهی به شخصیت و منزلت زن نشده و آسیب‌های زیادی را برای او به همراه دارد.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  15. صلوات ها 18


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    وی افزود: یکی دیگر از دلایل زنان برای ازدواج موقت، نیاز عاطفی و جنسی است. برخی زنان تأکید دارند که در این نوع ازدواج نیز ابتدا باید نیاز عاطفی و بعد نیاز جنسی‌شان تأمین شود. البته در مواردی نیز ترکیبی از نیازهای مالی و عاطفی و جنسی زمینه‌ساز ازدواج موقت است. این دسته از زنان نیازهای خود را به ترتیب نیاز مالی، عاطفی و سپس جنسی اولویت‌بندی می‌کنند. آنها معتقدند که امکان ازدواج دائم برای زنان مطلقه و آنهایی که صاحب فرزند هستند، بسیار کم است. علاوه بر این، در این میان، دسته‌ای از زنان هستند که تا حدودی از لحاظ مالی تأمین بوده و بیشتر برای رهایی از تنهایی، تأمین نیاز روحی و نیاز به هم‌صحبت، به عقد موقت مردی در می‌آیند و البته مهریه هم به عنوان کمک هزینه زندگی برایشان مطرح است.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  17. صلوات ها 16


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    پریش ادامه داد: برای بررسی میزان رضایت زنانی که اقدام به ازدواج موقت کرده‌اند، مدت زمان ازدواج را به چند دسته طبقه‌بندی کردیم. در دسته اول، زنانی جای گرفته‌اند که ازدواج ۹۹ ساله کرده‌اند. به دلیل شباهت بیشتر این ازدواج به ازدواج دائم، این افراد معمولاً از گروه‌های دیگر رضایت بیشتری دارند. زنان دسته دوم، با ازدواج‌هایی به مدت بیش از چهار الی پنج ماه، معمولاً از ازدواج خود، رضایت عاطفی و جنسی زیادی دارند اما به دلیل طولانی بودن مدت ازدواج و ایجاد وابستگی‌های عاطفی، همیشه این دغدغه در آنها دیده می‌شود که بعد از پایان این مدت و جدایی، چه باید بکنند و برخی نیز دچار عذاب وجدان می‌شوند. رضایت اقتصادی در این زنان متفاوت است. زنانی که مهریه را کامل دریافت می‌کنند، رضایت دارند ولی آنهایی که مهریه را ناقص می‌گیرند یا از آنها سوء استفاده مالی شده و اصلاً مهریه نمی‌گیرند، ناراضی‌اند. دسته سوم که اغلب زنان مورد مطالعه را در بر می‌گیرد، ازدواج‌هایی با مدت زمان کمتر از چهار یا پنج ماه است. رضایت عاطفی و جنسی در این زنان کاملاً متفاوت است. زنان دسته‌بندی شده در این گروه، ازدواجی از یک ساعت تا چهار یا پنج ماه را تجربه کرده‌اند. برای این گروه، اصلاً نیاز عاطفی و جنسی مطرح نبوده و فقط نیاز مالی مهم است. زنانی که سابقه تعداد زیاد ازدواج موقت دارند، به این نوع ازدواج به شکل شغل نگاه می‌کنند و معتقدند که در این نوع ازدواج، نباید بگذارند که برایشان وابستگی عاطفی ایجاد شود و در صورت ایجاد این وابستگی‌ها ضرر می‌کنند.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  19. صلوات ها 17


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    حقوق.رمان. مسافرت هندوانه رنگ آبی
    نوشته
    698
    حضور
    11 روز 9 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3515

    مقاله سلام




    حقیقت تلخ جامعه امروز رو نمی دونم باید به حساب کسه خاصی باید نوشت یا زنجیره افراد جامعه؟؟؟!من از دید حقوقی میگم متاسفانه مشکلات زیادی رو به وجود میاره در عین حال جوان امروز بیشتر از قبل دچار رکود میکنه. حقیقت اینه که به جای کم کردن خواسته ها وساده کردن خیلی از مشکلات یه مشکل دیگه داریم اضافه میکنیم به اعتقاد من یه عضو کوچولو و خیلی از حقوق دان های بزرگ به جای حل کردن مسئله داریم با کمک بزرگان جامعه اون پاک می کنیم. حقیقت ازدواج موقت تاریخچه خاص خودش رو داره نه جامعه جوان پر انرژی امروز ایران باید توقعات کم و ازدواج آسان رو رایج کرد .این رو نمیگم چون زن هستم .میگم چون پایه یک جامعه ی پویا اساسی مستحکم بر پاییه ی خانواده پابر جا خواستار است. نه یک ازدواج موقت که عمدتا پنهانی است. و به قطع یقین در بسیاری از موارد همین ازدواج موقت دلیل طلاق های بسیاری شده وتار و پود خانواده را از هم می شکافد. باز اقرار میکنم که من در حوزه ی اجتماعی و روحی روانی سخن نگفته ام . و در نهایت می پرسم جایگاه فرزندان این خانوادها کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    شاید آن روز که سهراب نوشت تا شقایق هست زندگی باید کرد
    خبری از دل پر درد گل یاس نداشت
    باید این طور نوشت هر گلی هم باشی
    چه شقایق چه گل پیچک و یاس زندگی اجباری است
    زندگی در گرو خاطره هاست خاطره در گرو فاصله هاست
    فاصله تلخ ترین خاطره هاست

  21. صلوات ها 16


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۸/۰۸, ۰۶:۴۶ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود