جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعريف شما از حكم حكومتي چيست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191

    تعريف شما از حكم حكومتي چيست؟




    تعريف شما از حكم حكومتي چيست؟ لطفا به سايتهاي حوزه ارجاع ندهيد مطلبش را ديدم. تعريف خودتان چيست؟ كارشناسان محترم نظر بدهند

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام خدمت سید مهران
    خدمت شما عرض کنم فقيهان شيعي به دليل اين كه موفق به تشكيل حكومت ديني نشده بودند, كم تر به احكام حكومتي پرداخته اند. گرچه برخي فقيهان با عبارت مختلف مانند واژه هاي (1) احكام حكومتي را بيان كرده اند.
    امام خميني (ره ) نيز به طور صريح به تعريف احكام حكومتي نپرداخته , اما از مجموعه كلمات او استفاده مي شود احكام حكومتي احكامي است كه رهبر جامعه با توجه به رياست و ولايتي كه دارد, صادر مي كند و با احكامي كه در مقام بيان اوامر و دستورهاي الهي بيان مي شود, متفاوت است .(2)
    يكي از فضلاي حوزه در تعريف حكم حكومتي مي نويسد: حکم حکومتی آن است كه از سوي ولي فقيه با توجه به مصالح عامهء جامعهء اسلامي صادر شود و اين احكام از احكام اوليهء اسلام است . امام خميني (ره ) فرمود: .(3) صدور احكام حكومتي از اختيارات معصومان و فقيهان است .
    صدور حكم تحريم تنباكو از سوي مرحوم ميرزامحمد حسن شيرازي , نيز براساس اختيار آن فقيه شكل گرفت .(4) بين صدور احكام حكومتي از سوي امام راحل (ص ) و مقام معظم رهبري تفاوت نيست , زيرا احكام حكومتي ازشئون و اختيارات حاكم اسلامي بوده و مربوط به افراد نيست , بلكه از اختيارات فقاهت و مقام ولايت است . در هرمقطع زماني كه ولي فقيه حكم حكومتي صار كند, او و ديگران واجب است اطاعت كنند.
    مرحوم علامهء طباطبايي مي نويسد: .(5) يكي از ويژگي هاي اسلام آن است كه به رهبر جامعهء اسلامي اجازه داده است احكام حكومتي مورد نياز جامعه را با توجه به مصالح عامه صادر كند, تا جامعهء ديني دچار مشكل نشود. اگر ولي فقيه تشخيص دهد صدور فلان حكم به نفع جامعه است , بايد حكم حكومتي صادر كند.
    پاورقی:
    1- ر . ك : مجموعه مقالات كنگرهء نقش زمان و مكان در اجتهاد, ج 11 ص 143
    2- همان , ص 148
    3- مجموعه مقالات نقش زمان و مكان در اجتهاد, ج 11 ص 148
    4- ر . ك : غلام حسين مصاحب , دائرةالمعارف فارسي , ج 3 ص 2954
    5- مجموعه مقالات نقش زمان و مكان در اجتهاد, ج 11 ص 149


    تعريف شما از حكم حكومتي چيست؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    تعریف حکم حکومتی


    فقها از حکم حکومتی تعریف دقیقی به دست نداده اند و نبود تعریف جامع و مانع، در تمام مباحث مربوط به آن مشهود است.
    درهر صورت برای حکم حکومتی تعریف هایی شده است.
    صاحب جواهر می نویسد:
    حکم عبارت است از: فرمان حاکم (نه خدای متعال) بر عمل کردن به حکم شرعی تکلیفی یا عمل به حکم وضعی یا عمل به موضوع آن دو، در مورد خاص.
    هر چند صاحب جواهر در مقام تعریف حکم قضایی است اما در پایان بحث تصریح می کند که چون از اطلاق مقبوله عمر بن حنظله() برای حاکم [جامع شرایط] جعل ولایت استفاده می شود تعریف مذکور همچنان که حکم قضایی را شامل می شود حکم حکومتی را نیز در برمی گیرد.
    این تعریف به دو ویژگی حکم حکومتی اشاره دارد:
    اول: مصدر جعل حکم حکومتی حاکم است، در برابر حکم شرعی غیرحکومتی که مصدر آن شارع مقدس است و فتوای مجتهد کاشف از آن است.
    دوم حکم حکومتی در طول حکم شرعی است و نسبت به احکام تکلیفی و وضعی و یا تحقق موضوع هر یک جنبه اجرایی دارد. بنابراین موضوع حکم حکومتی فراگیر است و حکم تکلیفی، وضعی، تحقق موضوع هر یک و احکام قضایی را شامل می شود.
    اشکال: مستفاد از این تعریف این است که حکم حکومتی همیشه ماهیت اجرایی دارد در حالی که بعضی از احکام حکومتی جنبه اجرایی ندارد، مانند حکم به رؤیت هلال.
    جواب: صاحب جواهر پاسخ این اشکال را این گونه داده است که لازم نیست حکم حکومتی در مورد اختلاف باشد و جنبه اجرایی داشته باشد.

    ایشان مثال می زند به حکم به رؤیت هلال که نه در مورد نزاع است و نه جنبه اجرایی دارد.() صاحب المیزان پس از بحث از نیازهای ثابت و متغیر، در مقام تبیین رفع نیازهای متغیر به وسیله احکام حکومتی می نویسد:
    احکام حکومتی تصمیماتی است که ولی امر در سایه قوانین شریعت و رعایت موافقت آنها به حسب مصلحت زمان آنجا ذکرمی کند و طبق آنها مقرراتی وضع نموده و به اجرا درمی آورد.() ایشان برای توضیح بیشتر به دنبال تعریف حکم حکومتی می نگارد:
    مقررات مذکور (حکم حکومتی) لازم الاجرا بوده و مانند شریعت دارای اعتبار هستند با این تفاوت که قوانین آسمانی ثابت وغیرقابل تغییر و مقررات وضعی قابل تغییرند و در ثبات و بقا تابع مصلحتی هستند که آنها را به وجود آورده است و چون پیوسته زندگی جامعه انسانی در تحول و رو به تکامل است طبعا این مقررات تدریجا تغییر و تبدل پیدا کرده و جای خود را به بهتر ازخود خواهند داد.


    http://www.hawzah.net/Hawzah/Article....aspx?id=45499
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۳:۳۹
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود