صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند در انتخاب دين اجبار قرار نداده است؟ (جمع بندي)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229

    چرا خداوند در انتخاب دين اجبار قرار نداده است؟ (جمع بندي)




    خداوند در مورد اجباري نبودن دين ميفرمايد: لاَ َّ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ...;(بقره،256)


    در دين هيچ اجباري نيست و راه از بيراهه به خوبي آشكار شده است...".


    براي اجباري نبودن انتخاب دين، چند دليل بيان شده است:


    1. حقيقت دين، يك سلسله اعتقادات قلبي است كه در پي آن، آدمي كارهايي را انجام ميدهد. در اعتقادات و امور قلبي، جاي اجبار و اكراه نيست، تا خداوند در دين اجباري قرار دهد.


    اجبار مربوط به كارهاي ظاهري است; مثل اين كه بچه ها را مجبور كنند، دارو بخورد.


    نميتوان با اجبار به كسي گفت، به فلان چيز اعتقاد پيدا كن. مثلاً شخصي كه خورشيد را ميبيند، وادار كرد تا معتقد شود كه شب است.


    پيدايش اعتقاد قلبي و يقين، مقدمات و اسباب خاص خود را دارد، كه اگر آن اسباب و مقدمات فراهم بود، اعتقاد حاصل ميشود و اگر نبود، اعتقاد پيدا نميشود.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي، ج 2، ص 342 ـ 343، / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي ج 2، ص 205،)


    2. در اسلام، راه حق از باطل با دلايل و معجزات آشكار، روشن شده است "قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي...;(بقره،256) راه از بيراهه به خوبي آشكار شده است...


    و نيازي به اجبار نيست; كساني به زور متوسل ميشوند كه فاقد منطق و استدلال باشند; نه دين اسلام كه داراي دلايل روشن و استدلالهاي نيرومند است.(ر. ك: تفسير نمونه، ج 2، ص 205.)


    3. ايماني ارزشمند است كه اختياري باشد. اگر انسانها با اجبار، ايمان بياورند، و از خود اختياري نداشته باشند، ايمانشان ارزشمند نخواهد بود.


    يكي از تفاوتهاي انسان با فرشتگان و حيوانات، در اختيار داشتن انسان است.


    در پايان اين نكته قابل توجه است كه از نظر تكوين، در ماهيت دين اكراه و اجبار راه ندارد; يعني در جهان خارج خداوند به انسان قدرت انتخاب داده و او را مختار آفريده است و در كنار اين قدرت اختيار، عقل به او عطا كرده است


    لذا انسان قدرت انتخاب هر ديني را دارد


    ولي از نظر تشريع، انسانها مكلف به پذيرش دين اسلام هستند و غير از دين اسلام، دين ديگري از آنان پذيرفته نيست.


    قرآن كريم در اين مورد ميفرمايد: ومَن يَبتَغِ غَيرَ الاْ سًِسْلـَمِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وهُوَ فِي الأخِرَةِ مِنَ الخـَسِرين;(آلعمران،85)


    هر كس جز اسلام، ديني ديگر جويد، هرگز از وي پذيرفته نشود و وي در آخرت از زيانكاران است."


  2. صلوات ها 14


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    محض ریا فقط خدا
    نوشته
    348
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1753



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    يكي از تفاوتهاي انسان با فرشتگان و حيوانات، در اختيار داشتن انسان است
    سلام
    دلیل شما برای این مطلب چیه؟
    بنظر من از این نظر با هیچ موجودی تفاوت نداریم ولی ممکنه جنس این اختیار با توجه به تفاوت انسانها با سایر موجودات فرق کنه البته هنوز برای این نظر همراهی پیدا نکردم شما دلیلتون رو میتونید واضح بتایپید؟

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    محض ریا فقط خدا
    نوشته
    348
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1753



    سلام
    منتظر پاسخ مناسب شما همچنان هستم
    وسلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط رسول الله نمایش پست ها
    فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه

  7. صلوات ها 8


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    سلام

    ببخشد بزرگوار الان امدم تو این تایپک

    نقل قول نوشته اصلی توسط مهربانی نمایش پست ها
    دلیل شما برای این مطلب چیه؟ بنظر من از این نظر با هیچ موجودی تفاوت نداریم ولی ممکنه جنس این اختیار با توجه به تفاوت انسانها با سایر موجودات فرق کنه البته هنوز برای این نظر همراهی پیدا نکردم شما دلیلتون رو میتونید واضح بتایپید؟

    دلیل برای چی بزرگوار؟؟

    یعنی می فرمایید حیوانات هم صاحب اختیار هستند و یا فرشتگان هم دارای اختیار هستند؟؟؟

    خوب شما ادعا دارید و شما باید دلیل بیاورید؟؟؟

    ما معتقدیم انسان دارای قدرت اختیار است و به راحتی می تواند هر انچه می خواهد را انتخاب کند و یا انتخاب نکند

    -- یکی از دلایل فطی بودن این عمل است هر انسانی بالوجدان درک می کند که صاحب اختیار است و می تواند هر کاری رت که دلش خواست بکند

    -- پشیمانی انسان است از عملی که می کند اگر انسان مختار نبود که از کاری که کرده پشیمان نمی شد می گفت مجبورم و کرده ام

    و......


    خوب حالا که شما بزرگوار ادعای دیگری دارید بفرمایید



  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    1,578
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    31
    گالری
    0
    صلوات
    9349



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها
    يكي از تفاوتهاي انسان با فرشتگان و حيوانات، در اختيار داشتن انسان است ... لذا انسان قدرت انتخاب هر ديني را دارد
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها
    دلیل برای چی بزرگوار؟؟

    یعنی می فرمایید حیوانات هم صاحب اختیار هستند و یا فرشتگان هم دارای اختیار هستند؟؟؟

    خوب شما ادعا دارید و شما باید دلیل بیاورید؟؟؟

    ما معتقدیم انسان دارای قدرت اختیار است و به راحتی می تواند هر انچه می خواهد را انتخاب کند و یا انتخاب نکند

    -- یکی از دلایل فطی بودن این عمل است هر انسانی بالوجدان درک می کند که صاحب اختیار است و می تواند هر کاری رت که دلش خواست بکند

    -- پشیمانی انسان است از عملی که می کند اگر انسان مختار نبود که از کاری که کرده پشیمان نمی شد می گفت مجبورم و کرده ام

    و......


    خوب حالا که شما بزرگوار ادعای دیگری دارید بفرمایید
    با سلام
    من قصد ورود در این تاپیک رو نداشتم و وارد بقیه ی مباحث این تاپیک هم نمیشم ، اما مطالب بالا من رو مجبور کرد که نکاتی رو تذکر بدم.

    از قرار معلوم مطالب بالا بر مبنای معنای عرفی اختیار تنظیم شده در حالیکه این معنا از اختیار محاله ، همینطور در بستر معنای درست اختیار روشنه که اختیار مخصوص انسان نیست ، (یه نکته هم که باید تذکر داده بشه اینکه کسایی که میگن فرشته و حیوان اختیار ندارن هم باید برای مدعای خودشون استدلال کنن ، یعنی همچنانکه برای اثبات این مسئله باید دلیل آورد برای نفی اون هم باید دلیل آورد) ، حقیر در تاپیکای پایین به دقت و تفصیل این مباحث رو بحث کردم و این بحث رو در اینجا ادامه نمی دم :

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3315&page=2

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=4491

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=4483

    چون تاپیک پایین برای طرح مطالبی از این دست از هر جهت مناسبتره و همین الان هم این بحث در اونجا در جریانه ، حقیر این بحث رو در اونجا دنبال می کنم ، اگه دوستان در این زمینه مطلبی دارن می تونن در همین تاپیک پایین مطرح کنن :

    * * * نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی * * *


    هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِن...(الحدید، 3.)

    وبلاگ من




  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    محض ریا فقط خدا
    نوشته
    348
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1753

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    ببخشد بزرگوار الان امدم تو این تایپک
    سلام
    خوش امدی استاد کجا بودی تا حالا؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    یعنی می فرمایید حیوانات هم صاحب اختیار هستند و یا فرشتگان هم دارای اختیار هستند؟؟؟
    اره به چنیدین دلیل عقلی و نقلی
    یک درجریان سلیمان و مورچه که مشخصا نمود داره
    در جریان سجده بر انسان که ملائک از خدا دلیل خواستند و خدا هم دلیل اورد
    در دلیل عقلی معنی ندارد که خدا موجودات رو مجبور به عبادت و نماز برای خودش بصورت تکوینی اجبار کند
    دلیل دیگه اینکه مگر موجودات عالم رو خدا بعنوان شاهد بر اعمال انسان احظار نمیکنه اگه اختیاری از خودشون ندارند پس چه شهادتی میتونن بدن؟
    و دیگه اینکه شما یه جهان مرده بی روح رو دوست داری یا یک جهان زنده و پویا؟یادمه شهید مطهری که این ایام منتسب به ایشونه می فرمود جهان نسبت به اعمال ما واکنش نشون میده نشنیدید زمین برای بعضیا دعا میکنه و بعضیا رو نفرین؟ اگه جبری باشه کهانتسابش به زمین بی معنیه ؟
    اما برتری انسان در اختیارش نیست بلکه جای دیگس که اگر خواستید روی اون موضوع هم صحبت میکنیم چطوره؟
    در رابطه با نظر سید من هم نظر شما رو دارم و بهترین دلیل بدیهی وجدان شخصی هر فرد در این رابطه میتونه باشه که استاد طاهای بزرگوار بهتر از بنده بیان نمودند و هنوز محال بودن این امر برام مبهمه یعنی چی که محاله؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط رسول الله نمایش پست ها
    فَمَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    126
    حضور
    5 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    947



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    يكي از تفاوتهاي انسان با فرشتگان و حيوانات، در اختيار داشتن انسان است.


    بر اساس فرمایش قرآن مجید، فرشتگان درباره امور الهى عصیان نمى ورزند;1 به تعبیر امام على(ع)، آنان نفس اماره ندارند و عقل و نور محض هستند.2 اما این کلام به معناى مجبور بودن ملائکه نیست. قرآن مجید مى فرماید: (خداوند به آسمان و زمین فرمود: بیایید چه از روى اختیار و چه از روى اکراه. آن دو گفتند: ما با اختیار آمدیم.)3


    به طور قطع فرشتگان از عالم جمادات و نباتات و حیوانات والاتر و باعظمت ترند. کلمات امام على(ع) در نهج البلاغه به نوعى بر اختیار ملائکه دلالت دارد. آن حضرت در وصف ملائکه مى فرماید: کندى غفلت ها بر قاطعیت کوشش و تلاش آنان نفوذى ندارد و عوامل فریبنده شهوات، دست به سوى همت هاى آنان نمى یازد.4 نسبت دادن مقولاتى به فرشتگان از قبیل: همت و عزم، بر وجود اراده و حتى عزم آنان، که از آثار اختیار است، دلالت دارد. علامه طباطبائى(ره) مى گوید: (تکلیف فرشتگان با تکلیف انسان ها تفاوت دارد. فرشتگان، خلقى از مخلوقات خدا هستند که داراى ذوات پاک نورانى بوده و اراده نمى کنند مگر آن چه را خدا اراده کرده و انجام نمى دهند مگر آن چه را فرمان داده است; از این رو در عالم فرشتگان، جزا و پاداش و ثواب و عقابى در کار نیست و در حقیقت، ملائکه مکلف به تکالیف تکوینى اند نه تشریعى.)5


    علامه جعفرى(ره) نیز در شرح این کلام امیرالمؤمنین(ع) که (فرشتگان اسیران ایمانند)،6 مى نویسد: (اتصاف فرشتگان به صفات و اخلاق فاضله و امتیازات عالیه، از روى یک جریان جبرى محض نمى باشد، لذا این جمله را نباید به معناى ظاهرى آن که جبر است، منظور نمود; بلکه باید به گونه اى تفسیر کرد که اتصاف فرشتگان به صفات و اخلاق فاضله سازگار بوده باشد. مى توان گفت: به جهت فهم و درک عالى که فرشتگان درباره ضرورت و عظمت ایمان دارند، به قدرى اشتیاق و علاقه آنان به ایمان شدید است که شبیه به اسیر و وابسته به ایمان مى باشند.)7


    بنابراین مى توان گفت: (فرشتگان مجبور به عبادت نیستند، بلکه مجبول به عبادت اند; یعنى سرشت آن ها به گونه اى است که شوق به عبادت، ایشان را به پرستش واداشته و آنان را در بندگى حق تعالى بى تاب نموده است.)8







    ـ تحریم(66) آیه 6.1


    2ـ علل الشرائع، ج1، ص15.


    ـ فصلت(41) آیه 11.3


    4ـ نهج البلاغه، خطبه 90.


    ـ علامه طباطبائى، ترجمه المیزان، ج19، ص675.5


    6ـ نهج البلاغه، همان.


    7ـ علامه محمدتقى جعفرى، شرح نهج البلاغه، ج16، ص54.

    8ـ رجالى تهرانى، فرشتگان، ص64
    http://www.hawzah.net/hawzah/Magazin...=5396&id=50421
    ویرایش توسط حکیم : ۱۳۸۹/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۷:۵۹

    باروضۀ حسین نفس تازه می کنم

    وقتی هوای شهر نفس گیر می شود ...




  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    چرا خداوند در انتخاب دين اجبار قرار نداده است؟
    با سلام وكسب اجازه از اساتيد خوبم
    علامه طباطبايى در ذيل آيه «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» بر اين نكته تاكيد مى نمايد كه چون واقعيت اسلام در سايه قرآن و كلمات پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) واضح و هويدا شده احتياجى ندارد كه مردم را به پذيرفتن اسلام اجبار و اكراه كند، تاييد كننده اين مطلب اينكه جمله «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» در واقع علت جمله «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» است يعنى چون راه راست از گمراهى آشكار شده است ديگر جاى اجبار و اكراه نيست. [1] در آيه ديگر خداوند بر عدم تحميلى بودن دين تاكيد مى فرمايد : «وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ ; حق از پروردگارتان (رسيده) است. پس هر كه بخواهد، بگرود و هر كه بخواهد انكار كند.» [2]
    همچنين اجبار در پذيرش دين با حكمت آزمايش بندگان مخالف است و خداوند، رسولش را از اجبار مردم براى ايمان به خدا بازداشته است: «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النّاسَ حَتّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ ; اگر پروردگارت مى خواست، قطعا هر كه در زمين است همه آن ها ايمان مى آوردند. پس آيا تو مردم را ناگزير مى كنى كه بگروند؟!»
    بنابراين عقيده قابل تحميل نيست و نمى توان در حيطه عقيده جبر و اكراه نمود.

    پاورقي
    [1] بررسيهاى اسلامى، ص 52.
    [2] سوره كهف، آيه 29.
    چرا خداوند در انتخاب دين اجبار قرار نداده است؟ (جمع بندي)

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    سلام
    من با مهربانی موافقم.
    ما فاعلین مختار داریم.و حیوانات ,گیاهان و حتی جامدات هم دارای حصه ایی از اختیار هستند.
    الان دلیلی در ذهن ندارم.ولی یادمه توی درس استادم قائل به این بود و ادله ایی هم رو اقامه کرده بود.مراجعه می کنم می گم.
    تنها دلیلی که الان می تونم بگم اینه..
    به نظر شما چرا سنگی میشه عقیق و دیگری میشه مثلا آهک یا ..
    چرا زمینی میشه حاصلخیز و دیگری میشه کویر
    چرا درختی میشه زیتون و دیگری میشه کاکتوس یا...
    به نظر من این تعاقب اختیار است.
    حالا کجا و چگونه... و لکن انتم لایفقهون

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهربانی نمایش پست ها
    سلام
    دلیل شما برای این مطلب چیه؟
    بنظر من از این نظر با هیچ موجودی تفاوت نداریم ولی ممکنه جنس این اختیار با توجه به تفاوت انسانها با سایر موجودات فرق کنه البته هنوز برای این نظر همراهی پیدا نکردم شما دلیلتون رو میتونید واضح بتایپید؟:gol:
    بسم الله الرحمن الرحیم
    در قران از فرشته نام برده شده و چون ما به وسیله حس نمی توانیم انها را درک کنیم از ویژگی های وجودی و ماهیتشان نمیتوانیم اگاهی داشته باشیم مگر انچه خداوند در قران به ما معرفی کرده است لذا بعضی ایات به اوصاف کلی و برخی دیگر به افعال و ویژگی های انان پرداخته است.

    قران میفرماید در توصیف فرشتگان " لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یوءمرون ؛(تحریم،6) فرشتگان عصیان الهی را در انچه امر شده اند نمیکنند و انچه مأمور هستند انجام میدهند.

    میتوان از این آیه مجبور بودن فرشتگان را از قران به دست آورد.یعنی در عدم عصیان و تسبیح و یقدیس الهی و سایر کارهاشان هیچ اختیاری از خود ندارند.


    ولی در باره انسان میفرماید" انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا" (انسان،2)
    ما انسان را هدایت کردیم خواه شاکر باشد و خواه ناسپاسی کند.


    بسیار جالب است که در ابتدای سوره انسان بحث انسان شناسی دارد و به طور واضح انگشت بر مهم ترین خصیصه او میگذارد. بنابر این اختیار انسان از این ایه به دست می اید و تأییدی بر مختار بودن اوست.
    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۹:۱۴
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود