صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تعقل در ایه دوازدهم سوره مومنون

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    کنکاش
    نوشته
    250
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1650

    تعقل در ایه دوازدهم سوره مومنون




    سلام
    ترجمه ایه دوازدهم:
    بنام خداوند بخشنده و مهربان
    و بدانید که: ما خلق کردیم انسان را از خلاصه ای از گل


    سوال: کیفیت ساخته شدن انسان از گل چگونه بوده است؟


    ایا به یکباره از گل ساخته شده ؟


    اگر نه چقدر طول کشیده؟



  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204



    یک سوال دیگه:
    نمیشه این ساخته شدن از گل رو نمادین فرض کرد ؟

    حسین
    بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود !
    اما افسوس که به جای افکارش ،
    زخم های تنش
    را نشانمان دادند !!!
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند !!!!!!

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    کنکاش
    نوشته
    250
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1650



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسودی نمایش پست ها
    سلام
    ترجمه ایه دوازدهم:
    بنام خداوند بخشنده و مهربان
    و بدانید که: ما خلق کردیم انسان را از خلاصه ای از گل


    سوال: کیفیت ساخته شدن انسان از گل چگونه بوده است؟


    ایا به یکباره از گل ساخته شده ؟


    اگر نه چقدر طول کشیده؟
    این موضوع داشت غرق میشد کشیدمش بالا


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    کنکاش
    نوشته
    250
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1650



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسودی نمایش پست ها
    سلام
    ترجمه ایه دوازدهم:
    بنام خداوند بخشنده و مهربان
    و بدانید که: ما خلق کردیم انسان را از خلاصه ای از گل


    سوال: کیفیت ساخته شدن انسان از گل چگونه بوده است؟


    ایا به یکباره از گل ساخته شده ؟


    اگر نه چقدر طول کشیده؟
    انشاالله یادتون نرفته


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    کنکاش
    نوشته
    250
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1650



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسودی نمایش پست ها
    سلام
    ترجمه ایه دوازدهم:
    بنام خداوند بخشنده و مهربان
    و بدانید که: ما خلق کردیم انسان را از خلاصه ای از گل


    سوال: کیفیت ساخته شدن انسان از گل چگونه بوده است؟


    ایا به یکباره از گل ساخته شده ؟


    اگر نه چقدر طول کشیده؟



  11. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    بسم الله تعالي
    با تشكر از سوال خوب شما

    امير بيان يعسوف الدين امير المومنين علي (ع) در خطبه اول نهج البلاغه
    در مورد كيفيت خلقت حضرت آدم (ع) را چنين بيان فرمودند :

    آفرينش آدم (ع) از نظر جسم و روح‏
    «خداوند سبحان از قسمتهاى سخت و ناهموار زمين و همچنين بخشهاى نرم و هموار و شيرين و شوره‏زار، مقدارى خاك جمع فرمود» (ثمّ جمع سبحانه من حزن الارض و سهلها و عذبها و سبخها تربة).
    اين در واقع از يك سو اشاره به آفرينش انسان از خاك است و از سوى ديگر اين كه آن خاك تركيبى از تمام بخشهاى مختلف روى زمين بود، تا استعدادهاى گوناگون و تنوّع و تفاوتهايى را كه مورد نياز يك جامعه كامل بشرى در بخشهاى مختلف است، در بر داشته باشد و انواع انسانها را با ساختمانهاى مختلف از نظر شايستگيها و استعدادها و آمادگيها موجب شود. سپس به مادّه ديگرى كه آب است و با خاك تركيب يافت اشاره كرده، مي فرمايد: « (خداوند) آب بر آن جارى ساخت تا گلى خالص و آماده شد» (سنّها بالماء حتّى خلصت).
    «و آن را با رطوبت آميخت تا به صورت موجودى چسبناك در آمد» (و لاطها بالبلّة حتّى لزبت).

    در واقع نقش آب، تركيب ساختن آن اجزاى مختلف با يكديگر و صاف كردن ناهمواريها و ايجاد چسب و پيوند در ميان آن اجزاى پراكنده و مختلف بود.



    تعقل در ایه دوازدهم سوره مومنون

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019




    سپس به مسأله شكل‏ گيرى انسان از آن خاك و گل اشاره كرده، مى‏فرمايد:
    «خداوند از آن، صورتى آفريد كه داراى خميدگيها و پيوندها و اعضا و گسستگيها (مفاصل) بود» (فجبل منها صورة ذات احناء و وصول و اعضاء و فصول).
    ********
    در واقع «احناء» (جمع حنو) اشاره به خميدگيهاى مختلف بدن مانند خميدگى دنده‏ها و فكها و قسمت بالاى سر و پايين پا مى‏كند كه بدن را براى كارهاى مختلف آماده مى‏سازد. زيرا اگر بدن مانند يك شكل هندسى مكعب و امثال آن بود، هرگز كارايى كنونى را نداشت.
    جمله (و اعضاء و فصول) اشاره به اعضاى مختلفى دارد كه از طريق مفاصل، با يكديگر پيوند دارند و همين امر سبب كارايى زياد مى‏شود. دست انسان را تا مچ در نظر بگيريد، اگر همه يكپارچه بود و يك عضو و داراى يك استخوان بود كارآيى بسيار كمى داشت. ولى مى‏دانيم كه خداوند آن را از چند قطعه استخوان و چندين عضو و پيوندهاى ميان آنها آفريده و همين سبب مى‏شود كه هر انگشت بلكه هر بندى از انگشتان علاوه بر كف دست، كارايى خاصّى داشته باشد و اين يكى از نشانه‏هاى حكمت و عظمت پروردگار است.


    تعقل در ایه دوازدهم سوره مومنون

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019




    سپس به مرحله بعدى اشاره كرده، مي ‏فرمايد:
    « (خداوند) بعد از آن كه اين گل را شكل داد آن را سفت و جامد كرد تا خود را كاملا نگه دارد و صاف و محكم و خشك ساخت» (اجمدها حتّى استمسكت و اصلدها حتّى صلصلت).
    به اين ترتيب انسان از نظر جسم كاملا ساخته و آماده شد: «اين حال، تا وقت معيّن و سرانجامى معلوم ادامه داشت» (لوقت معدود و اجل معلوم). در بعضى از روايات از «امام باقر» (ع) نقل شده است كه اين حال، چهل سال ادامه يافت. جسد آدم (ع) در گوشه‏اى افتاده بود و فرشتگان از كنار آن مى‏گذشتند و مى‏گفتند براى چه منظورى آفريده شده‏اى؟ شايد اين فاصله زمانى- همان گونه كه بعضى از محقّقان گفته‏اند- به خاطر آزمون ملائكه و يا به خاطر تعليم مردم نسبت به ترك عجله در كارها و تأنّى در امور بوده است.


    تعقل در ایه دوازدهم سوره مومنون

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019




    در اين جا مرحله دوّم، يعنى مرحله نفخ روح فرا رسيد،
    لذا مى‏فرمايد:
    «سپس از روح خود در او دميد و به صورت انسانى در آمد، داراى نيروهاى عقلانى كه آنها را در جهات مختلف به حركت وا مى‏دارد (و از هر يك از آنها براى سامان دادن به بخشى از كارهاى خود بهره مى‏گيرد و حتى به اعضاى خود فرمان مى‏دهد)» (ثمّ نفخ فيها من روحه فمثلت انسانا ذا اذهان يجيلها).

    *******
    تعبير به (ذا اذهان يجيلها) اشاره به نيروهاى مختلف عقلانى و ذهنى است كه‏انسان از هر كدام آنها در بخشى از زندگى استفاده مى‏كند و از تركيب آنان با يكديگر راه خود را به سوى مقصود مى‏گشايد (اين نيروها عبارتند از: قوّه ادراك، قوّه حفظ، نيروى خيال و ...).
    توجّه داشته باشيد كه ذهن در اصل به معنى قوّت است، سپس به معنى عقل و فهم و درايت و ساير نيروهاى عقلانى به كار رفته و اين كلام نشان مى‏دهد كه مولا (ع) در اين عبارت به جوانب مختلف نيروى عقلانى توجّه فرموده و هر يك از آنها را يكى از عنايات الهى مى‏شمرد.

    ادامه دارد


    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۸:۴۲
    تعقل در ایه دوازدهم سوره مومنون

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019




    سپس مي افزايد: «و داراى افكارى است كه به وسيله آن (در موجودات مختلف و كارهاى گوناگون) تصرّف مى‏كند» (و فكر يتصرّف بها).

    *******
    گاه تصوّر مى‏شود كه اين تعبير به اصطلاح، از قبيل عطف تفسيرى است و تعبير ديگرى از همان مفهوم جمله سابق است، ولى ظاهر اين است كه اين دو جمله هر يك اشاره به حقيقتى دارد: جمله (ذا اذهان يجيلها) اشاره به مراحل شناخت و تصوّر و تصديق و فهم و درك حقايق است و جمله (و فكر يتصرّف بها) اشاره به انديشه‏هايى است كه در مرحله اجرا قرار مى‏گيرد و به وسيله آن انسان در اشياى مختلف تصرّف مى‏كند (توجّه داشته باشيد كه فكر در اصل به معناى حركت انديشه و اعمال خاطر است) و به هر حال «فكر» به صورت جمع (مانند «اذهان» كه صيغه جمع است) آمده تا نشان دهد قواى عقلى و انديشه‏ هاى انسانى بسيار متنوّع و گوناگون است و اين نكته مهمّى است كه فلاسفه بزرگ و انديشمندان و روانشناسان روى آن تأكيد فراوان دارند و سرچشمه تفاوت استعدادهاى فكرى انسانها، تفاوت در اين مورد است.
    چه بسا افرادى در يك قسمت قويتر و در قسمتى ضعيف‏تر و افراد ديگرى عكس آن بوده باشند و در اين مسأله اسرار و دقايق بسيار عجيبى است كه هر قدر انسان در آنها دقيقتر مى‏شود به عظمت خداوندى كه خالق قواى ذهنى و فكرى است، آشناتر مى‏گردد.



    تعقل در ایه دوازدهم سوره مومنون

  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود