صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا این تحدی است؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    کتابی، خلوتی، شعری، سکوتی
    نوشته
    150
    حضور
    1 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    769

    آیا این تحدی است؟؟؟




    با سلام
    من پستهای مربوط به تحدی را مطالعه کردم. سوالی برای من شکل گرفته.
    خداوند در آیه 82 سوره نساء میفرماید:

    آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند که اگر از سوی غیر خدا بود، اختلافات فراوانی در آن مییافتید.
    آیا این آیه را هم میتوانیم تحدی بنامیم؟ این آیه با بحث ناسخ و منسوخ چگونه جمع میشود؟ ما در ناسخ و منسوخ صرف نظر از توجیحاتی که مفسران بیان میکنند بالاخره تناقض مشهودی میبینیم.

    با تشکر



  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند که اگر از سوی غیر خدا بود، اختلافات فراوانی در آن مییافتید. آیا این آیه را هم میتوانیم تحدی بنامیم؟

    با سلام


    تحدي يا همان مبارزه طلبي يعني اين كه خداوند در قران به صراحت مخالفان خود را به مبارزه دعوت مي كند و مي فرمايد اگر مي توانيد مثل اين ايات را بياوريد
    مثلا در ايات زير:

    ايه 88 سوره اسراء و 13 سوره هود و 23 بقره

    علما و مفسران تحدي را در اياتي معنا مي كنند كه آيات به صراحت تعدي را نشان دهد

    در مورد اين ايه هم خداوند مخالفان را به دعوت در مورد تنقاضات در قران دعوت مي كند و مي فرمايد اگر كتابي به اين جامعيت كه اين همه مطلب و موضوع را در خود جا داده است از طرف فرد غير از خداوند بود حتما در ان اختلافات فراواني بود

    و نبود تنفقضات در قران حاكي از نزول قران از طرف خدايي حكيم و عليم و قادر و واحد است

    به نظر نمي توان اين ايه را از ايات تحدي شمرد




  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    این آیه با بحث ناسخ و منسوخ چگونه جمع میشود؟ ما در ناسخ و منسوخ صرف نظر از توجیحاتی که مفسران بیان میکنند بالاخره تناقض مشهودی میبینیم.


    با سلام

    بزرگوار

    اگر نظر شما در مورد ناسخ و منسوخ در قران مشخص شود و قبول كنيد كه اياتي قبلا بوده اند و سپس توسط خود خداوند انها نسخ شده اند و اين موضوع را قبول كنيد جا براي اين سوال دوم شما نمي ماند

    ولي اگر اين مشكل حل نشده است نمي توان نظر در مورد رابطه اين ايات با ناسخ و منسوخ داد

    شيعه معتقد است كه برخي از ايات قران توسط برخي ديكر نسخ شده است و اينها تناقض نيست

    اگر بحث ناسخ و منسوخ حل شود اين سوال هم پاسخ داده مي شود


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    آیا درباره قرآن نمی‌اندیشند که اگر از سوی غیر خدا بود، اختلافات فراوانی در آن مییافتید. آیا این آیه را هم میتوانیم تحدی بنامیم؟
    با سلام به دوستان
    تحدی بودن این آیه این گونه هم قابل بیان می باشد که روحيات هر انسانى دائما در تغيير است قانون تكامل در شرائط عادى در صورتى كه وضع استثنايى بوجود نيايد انسان و روحيات افكار او را هم در بر مى‏گيرد و دائما با گذشت روز و ماه و سال، زبان و فكر و سخنان انسانها را دگرگون ميسازد، اگر با دقت نگاه كنيم هرگز نوشته‏هاى يك نفر نويسنده يكسان نيست بلكه آغاز و انجام يك كتاب نيز تفاوت دارد، مخصوصا اگر كسى در كوران حوادث بزرگ قرار گرفته باشد حوادثى كه پايه يك انقلاب فكرى و اجتماعى و عقيده‏اى همه جانبه را پى‏ريزى كند او هر قدر بخواهد سخنان خود را يكسان و يك نواخت و عطف به سابق تحويل دهد قادر نيست، بخصوص اگر او درس نخوانده و پرورش يافته يك محيط كاملا عقب افتاده‏اى باشد.
    اما قرآن كه در مدت 23 سال بر طبق احتياجات و نيازمنديهاى تربيتى مردم در شرائط و ظروف كاملا مختلف نازل شده، كتابى است كه درباره موضوعات كاملا متنوع سخن مى‏گويد و مانند كتابهاى معمولى كه تنها يک بحث اجتماعى يا سياسى يا فلسفى يا حقوقى يا تاريخى را تعقيب مى‏كند نيست، بلكه گاهى در باره توحيد و اسرار آفرينش، و زمانى درباره احكام و قوانين و آداب و سنن، وقت ديگر درباره امتهاى پيشين و سرگذشت تكان دهنده آنان، و زمانى درباره مواعظ و نصايح و عبادات و رابطه بندگان با خدا سخن مى‏گويد، و بگفته دكتر گوستاولبون قرآن كتاب آسمانى مسلمانان منحصر به تعاليم و دستورهاى مذهبى تنها نيست بلكه دستورهاى سياسى و اجتماعى مسلمانان نيز در آن درج است.
    حال قرآن خود رو اینگونه معرفی می کند تا بگوید هیچ کتابی اینگونه نیست واین خصوصیات رو ندارد واگر هست بگویید ویا بیاورید.

    تفسير نمونه، ج‏4، ص: 29

    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    این آیه با بحث ناسخ و منسوخ چگونه جمع میشود؟ ما در ناسخ و منسوخ صرف نظر از توجیحاتی که مفسران بیان میکنند بالاخره تناقض مشهودی میبینیم.
    با سلام مجدد
    بايد توجه داشت كه نسخ دو معنا دارد. 1ـ حقيقي 2ـ مجازي.
    1- نسخ حقيقي يعني پديد آمدن رأي جديد: لازمة اين معنا، ضعف و جهل قانون گذار در مورد قانون است كه اين وجه با علم الهي منافات دارد،
    2- ولي نسخ مجازي به اين معناست كه حكم اول از همان آغاز مقيد به زمان خاصي بوده است كه خدا به آن آگاه است هر چند مردم به آن جاهل بوده و هميشگي بودن آن را تصور مي كردند. نسخ به اين معنا هيچ اشكالي و محذوري ندارد و نه با علم خدا منافات دارد و نه با مصلحت و حكمت وي؛ زيرا مدت حكم از اول موقت و محدود بوده و سپري شدن دوران آن، به عنوان نسخ بعداً‌ اعلان مي‌شود.[1]
    جواب ديگري كه مي توان داد اين است كه حكمي كه از طرف خداوند تشريع مي‌شود گاهي هدف از تشريع آن اجرا شدن آن حكم نيست، بلكه منظور ديگري در كار است مانند آزمايش و امتحان افراد و يا اتمام حجت و امثال آن و چنين نسخي مستلزم خلاف حكمت و يا عدم اطلاع نيست.[2] مثلاً در مورد آية‌ نجوا خداوند با حكم اول مي خواست مردم را بيازمايد و فضيلت اميرالمؤمنين(ع) را آشكار سازد.
    توجيه سوم براي نسخ آن است كه نيازهاي انسان گاه با تغيير زمان و شرايط محيط دگرگون مي‌شود و گاه ثابت و برقرار است. يك روز دارويي براي بيمار مفيد است، ولي روز ديگر به خاطر بهبودي نسبي بيمار ممكن است اين دارو حتي زيان بار باشد، لذا دستور قطع آن را مي‌دهد. ممكن است حكمي امروز داراي آثار و فوايدي باشد، ولي فردا اين آثار را از دست بدهد در اين صورت بايد اين حكم نسخ گردد. البته اصول احكام الهي كه پايه هاي اساسي را تشكيل مي‌دهد در همه جا يكسان است تغيير در مسائل كوچك تر و دست دوم است.[3]

    [1]آيت الله خويي، بيان، ترجمه محمد صادق نجمي و هاشم زاده هريسي، ج 2، ص475.
    [2]همان.
    [3]تفسير نمونه، ج 1، ص 391 - 392.



    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    کتابی، خلوتی، شعری، سکوتی
    نوشته
    150
    حضور
    1 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    769



    با سلام و سپاس
    اگر اشتباه نکنم تعریف نسخ و لزوم آن آنچنان که در این سایت بیان شده چنین است:
    نسخ ، عبارت از «صرف نظر كردناز يك حكم شرعى پيشين ، به خاطر يك حكم شرعى پسين است ; به شرطى كه از لحاظ معنايى ميان اين دو حكم ; تنافر ، ناسازگارى بيّن و آشكار وجود داشته باشد يا بر نسخ آناجماع يا نص معتبرى ، داشته باشيم
    لزوم نسخ : نيازهاى انسان ، گاه با تغيير
    زمان و شرايط محيط دگرگون مى شود و گاه ثابت و برقرار است . با توجه به قانون تكاملانسان و جامعه ـ بخصوص در هنگام شروع انقلابهاى اجتماعى و عقيدتى ـ گاه برنامه اىمفيد و سازنده و گاه ناكارامد است ; بنابراين ، لزوم دگرگونى برنامه ها در مقطعهاىمختلف زمانى ، روشن به نظر مى رسد

    حال سوالاتی پیش میآید:
    1) خداوند حکیم و علیم که میداند در آینده برخی آیات نازل میشود که دارای ناسازگاری بین و آشکار با برخی دیگر است چرا در آیه 82 سوره نساء این آیات را مجزا نمیکند. مثلا بفرماید: اختلافات فراوانی در آن می یافتید به جز آنان که خود نسخ کردیم.

    2) ما که در طول 23 سال نزول وحی و حتی کمتر( اگر اشتباه نکنم آیه نجوا بلافصله توسط آیه بعدی خود نسخ می شود) قائل به لزوم تغییر برنامه به دلیل دگرگونی شرایط محیطی هستیم چگونه باید بپذیریم که این آیات پس از 1400 سال احتیاج به تغییر ندارند.



  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    بسمه تعالی
    با سلام و تشکر

    مراد آيه اين است كه مخالفين قرآن را تشويق كند به دقت و تدبر در آيات قرآنى و اينكه در هر حكمى كه نازل مى‏شود و يا هر حكمتى كه بيان مى‏گردد و يا هر داستانى كه حكايت مى‏شود و يا هر موعظه و اندرزى كه نازل مى‏گردد، آن نازل شده جديد را به همه آياتى كه مربوط به آن است عرضه بدارند چه آيات مكى و چه مدنى، چه محكم و چه متشابه، آن گاه همه را پهلوى هم قرار دهند تا كاملا بر ايشان روشن گردد كه هيچ اختلافى بين آنها نيست.
    و متوجه شوند كه آيات جديد آيات قديم را تصديق و هر يك شاهد بر آن ديگرى است، بدون اينكه هيچگونه اختلافى در آن ديده شود، نه اختلاف تناقض، به اينكه آيه‏اى، آيه ديگر را نفى كند و نه اختلاف تدافع كه با هم سازگار نباشد و نه اختلاف تفاوت به اينكه دو آيه از نظر تشابه بيان و يا متانت معنا و منظور مختلف باشند و يكى بيانى متين‏تر و ركنى محكم‏تر از ديگرى داشته باشد،" كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ ..."، كتابى است كه الفاظش شبيه به هم، هر جزء آن با جزء ديگر شبيه است.( المیزان)
    این آیه تحدی نیست چرا که تحدی در یک آیه قرآن معنا ندارد اما تدبر در یک آیه ممکن است . اما این آیه بی ارتباط با موضوع تحدی قرآن هم نیست چرا که مراد از آوردن مثل سوره ای از قرآن یا بیشتر،این است که آن آورده در اتقان و هماهنگی مثل آیات قرآن باشد.
    با تشکر



  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    ) خداوند حکیم و علیم که میداند در آینده برخی آیات نازل میشود که دارای ناسازگاری بین و آشکار با برخی دیگر است چرا در آیه 82 سوره نساء این آیات را مجزا نمیکند. مثلا بفرماید: اختلافات فراوانی در آن می یافتید به جز آنان که خود نسخ کردیم.
    باسلام به جنابabcdefg وتشکر از کارشناسان
    لازم است بدانیم که وقتی آیه ای با آیه بعد نسخ می شود دیگر اختلافی نمی ماند تا ما بحث اختلاف را مطرح کنیم اختلاف در صورتی است که دو آیه بالفعل و در زمان واحد وجود داشته باشند و با هم مخالف باشند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط abcdefg نمایش پست ها
    2) ما که در طول 23 سال نزول وحی و حتی کمتر( اگر اشتباه نکنم آیه نجوا بلافصله توسط آیه بعدی خود نسخ می شود) قائل به لزوم تغییر برنامه به دلیل دگرگونی شرایط محیطی هستیم چگونه باید بپذیریم که این آیات پس از 1400 سال احتیاج به تغییر ندارند.
    .
    آیاتی که باید نسخ می شدند در زمان خود رسول الله صورت گرفت و این آیات فعلی برای همه زمانهاست که کامل است.
    بله اگر تمام قوانين اسلام وقرآن جنبه جزئى داشت و براى هر موضوعى حكم كاملا مشخص و جزئى تعيين كرده باشد جاى اين سؤال بود، اما با توجه به اينكه در دستورات اسلام يك سلسله اصول كلى و بسيار وسيع و گسترده وجود دارد كه مى‏تواند بر نيازهاى متغير منطبق شود، و پاسخگوى آنها باشد، ديگر جايى براى اين ايراد نيست.
    فى المثل با گذشت زمان يك سلسله قراردادهاى جديد و روابط حقوقى در ميان انسانها پيدا مى‏شود كه در عصر نزول قرآن هرگز وجود نداشت مثلا در آن زمان چيزى به نام بيمه با شاخه‏هاى متعددش به هيچوجه موجود نبود و همچنين انواع شركتهايى كه در عصر و زمان ما بر حسب احتياجات روز به وجود آمده، ولى با اينحال يك اصل كلى در اسلام داريم كه در آغاز سوره مائده به عنوان لزوم وفاء به عهد و عقد (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ- اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به قرار دادهاى خود وفا كنيد) آمده است و همه اين قراردادها را مى‏تواند زير پوشش خود قرار دهد، البته قيود و شروطى نيز به صورت كلى براى اين اصل كلى در اسلام آمده است كه آنها را نيز بايد در نظر گرفت.
    بنا بر اين قانون كلى در اين زمينه ثابت است، هر چند مصداقهاى آن در تغييرند و هر روز ممكن است مصداق جديدى براى آن پيدا شود.

    مثال ديگر اينكه ما قانون مسلمى در اسلام داريم به نام قانون لاضرر كه به وسيله آن مى‏توان هر حكمى را كه سرچشمه ضرر و زيانى در جامعه اسلامى گردد محدود ساخت، و بسيارى از نيازها را از اين طريق بر طرف نمود.
    گذشته از اين مساله لزوم حفظ نظام جامعه و وجوب مقدمه واجب و مساله تقديم اهم بر مهم نيز مى‏تواند در موارد بسيار گسترده‏اى حلال مشكلات گردد.
    علاوه بر همه اينها اختياراتى كه به حكومت اسلامى از طريق ولايت فقيه واگذار شده به او امكانات وسيعى براى گشودن مشكلها در چارچوب اصول كلى اسلام مى‏دهد.
    البته بيان هر يك از اين امور مخصوصا با توجه به مفتوح بودن باب اجتهاد (اجتهاد به معنى استنباط احكام الهى از مدارك اسلامى) نياز به بحث فراوانى دارد كه پرداختن به آن ما را از هدف دور مى‏سازد، ولى با اينحال آنچه در اينجا به طور اشاره آورديم مى‏تواند پاسخگوى اشكال فوق باشد.



    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    کتابی، خلوتی، شعری، سکوتی
    نوشته
    150
    حضور
    1 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    769



    نقل قول نوشته اصلی توسط فنا نمایش پست ها
    باسلام به جنابabcdefg وتشکر از کارشناسان
    لازم است بدانیم که وقتی آیه ای با آیه بعد نسخ می شود دیگر اختلافی نمی ماند تا ما بحث اختلاف را مطرح کنیم اختلاف در صورتی است که دو آیه بالفعل و در زمان واحد وجود داشته باشند و با هم مخالف باشند.

    با سلام خدمت جناب فنا و کارشناسان محترم
    اگر ما آیات منسوخ شده را جزء قرآن حساب نکنیم، آنگاه فرمایش شما صحیح است. صرف اینکه به آیه ای عمل نشود دلیل برآن نیست که ما اختلاف آشکار بین آن دو آیه را نادیده بگیریم. ثانیا در آیه 82 سوره نساء هیچ استثنایی قائل نشده است و تنها فرموده اختلافات زیادی می یافتید.

    از سوی دیگر میزان نفوذ آیه 82 سوره نساء تا چه حدی است؟ مثلا اگر برای فردی ( با توجه به میزان عقل و اطلاعات خودش) وجود اختلاف در قرآن اثبات شود( چه در بحث نسخ و چه درجاهای دیگر)، آیا برای او مجوز کنار گذاشتن این کتاب و بشری خواندن آن صادر می شود ؟

    در مورد قسمت دوم بنده قانع شدم. البته سوالی دارم که در پستی جداگانه مطرح خواهم کرد.
    با تشکر


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    بسمه تعالی
    با سلام و تشکر

    در آیه مورد بحث لفظ «كثيرا» قيد توضيحى است یعنی اگر قرآن کلام بشر بود در آن نسبت به طول زمان اختلاف كثير به وجود مى‏آمد. چرا که عقل بشر کامل نیست و نمی تواند کلامی بیاورد که هيچگونه اختلافى در آن ديده نشود، نه اختلاف تناقض، به اينكه آيه‏اى، آيه ديگر را نفى كند و نه اختلاف تدافع كه با هم سازگار نباشد و نه اختلاف تفاوت به اينكه دو آيه از نظر تشابه بيان و يا متانت معنا و منظور مختلف باشند و يكى بيانى متين‏تر و ركنى محكم‏تر از ديگرى داشته با شد.
    بنابراین اگر دو آیه به نظر عقل ناقص ما متناقض به نظر رسید این در نگاه اولی و بدون تعمق و تفکر است اگر خوب بررسی شود در خواهیم یافت که تناقضی وجود ندارد. اگر کسی در این بیان شک دارد نمونه ای از دو آیه متناقض بیاورد تا عملا ثابت شود هیچ گونه تناقضی در کلام خداوند حکیم وجود ندارد.
    تشکر


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۰۹/۰۷ در ساعت ۲۲:۵۲

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. « بحث و مناظره تا چه مقدار سودمند است؟؟؟ »
    توسط ali pir در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۴, ۱۰:۳۷
  2. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۶, ۲۲:۰۸
  3. اتلاف زمان برای تیمم بدل از غسل؟؟؟!!!
    توسط kosar در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۲, ۰۹:۱۷
  4. « توسل و توحید » ؟؟؟
    توسط FTMH_Mohammadi در انجمن براهین اثبات خدا
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۴, ۱۳:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود