در آن هنگام، حضرت حجت (عج) به اذن الاهى تمام امكانات معنوى و مادى را سازمان دهى كرده، تا حكومت عدل و عدالت جهانى كه از بزرگ ترين آرمان‏هاى بشريت بوده، تحقق پيدا كند و انسان‏ها به كرامت‏هاى خود و امنيّت سبز فراگير زندگى الاهى نايل آيند. در آن زمان، حضرت قائم (عج) به كمك نداى آسمانى به همه‏ى جهانيان معرفى شده و همه‏ى دوست داران عدالت و حق پذيران، مطيع او گشته و در لواى زيباى حكومت مهدى (عج) قرار خواهند گرفت.[1] البته حضرت، با تمام قوا با آنچه و آن كس كه مانع رسيدن بشريت به اين كمالات قدسى شود، مقابله‏ى سختى خواهد كرد و بر همه‏ى معاندين و منكرين پيروز خواهد شد. همان طور كه قرآن مجيد در سوره ی قصص، آيه‏ى 5 مى‏فرمايد :«وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين‏»، و اين مطلب، با توجه به سخنرانى حضرت حجت (عج) در كنار بيت اللَّه الحرام، كه در روايت امام باقر (ع) آمده است، بهتر روشن مى‏شود.[2]
درباره‏ى شهادت يا رحلت امام زمان (ع)، روايات گوناگون رسيده و چون اين واقعه مربوط به آينده است فقط بايد از طريق نقل ثابت شود. لكن، حديث مربوط به شهيد شدن امام زمان (عج) توسط يك پيرزن، مورد قبول اكثر علما نبوده و نمى‏توان به طور قطع اين گزينه را تأييد كرد، كه به گفته‏ى بعضى محققين، فقط در كتاب "الزام الناصب" نقل شده است.[3] با فرض قبول مضمون روايت، بايد توجه داشته باشيم كه آنچه حتمى و مسلم است اين است كه حاكميت جهانى به دست حضرت حجت (عج) بر اساس عدل و قسط بر پا شده و سلطه‏ى ظالمان در هم شكسته خواهد شد، ولى دليل قطعى بر اين كه زمينه‏ى هيچ گناه فردى و شخصى وجود نخواهد داشت، وجود ندارد.

منابع، براى مطالعه بيشتر:
1- كتاب الغيبة، النعمانى، ص 329 - 331.
2- چشم اندازى به حكومت مهدى (عج)، نجم الدين طبسى.
3- بحارالانوار، مجلسى، ج52، ص 337، 338.
4- كمال الدين، شيخ صدوق، ص372.
5- عصر زندگى، محمد حكيمى.
6- مهدى تجسم اميد و نجات، عزيزاللَّه حيدرى.

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ
[1] ر.ک، نمايه‏هاى: علايم ظهور حضرت مهدى (عج) ؛ ويژگي هاى جامعه‏ى بعد از ظهور حضرت (عج).
[2] النعمانى، محمدبن ابراهيم، كتاب الغيبة، ص 329 - 331.
[3] طبسى، نجم الدين، چشم اندازى به حكومت مهدى (عج)، ص 215

منبع : فاروم مهدی یاور