صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اسلام و Globalism

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    اسلام و Globalism




    زمان چندانی از كاربرد واژه جهانی شدن نمی گذرد. برای اولین بار درسال 1961 یك فرهنگ معتبر (وبستر) تعاریفی در مورد اصطلاحGlobalismیا Globalization ارائه كرد. در عین حال استفاده از این اصطلاح تا دهه آخر قرن بیست همچنان محدود ماند. جهانی سازی عموماً در سه زمینه به كار برده می شود. گاهی منظور از آن جهانی سازی اقتصاد با نظام بازار آزاد جهانی وساختارهای اقتصادی بین المللی است. تجلی عمده جهانی سازی اقتصاد در سازمان تجارت جهانی است كه ساختار و قواعد آن اقتصادهای ملی و محلی را در می نوردند. زمینه دوم، جهانی سازی انقلاب اطلاعاتی است كه در نتیجه آن و با بهره گیری از فناوری اطلاعات و اینترنت، فاصله ها كاسته شده و جهان به دهكده واحدی تبدیل شده است. زمینه سوم، جهانی سازی فرهنگی است كه در نتیجه آن، فرهنگ جهانی از نظرگاهها، ارزشها و ایده آلهای مشترك به وجود آمده و در شكل هنر، موسیقی و نوع پوشش مشترك ظهور كرده است. این فرهنگ مشترك در بسیاری موارد از فرهنگهای ملی و همچنین ادیان پیشی گرفته است.




    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    اندیشمندان آرای مختلفی نسبت به جهانی شدن ارائه كرده اند. برخی با جهانی شدن به عنوان یك طرح، برخورد می كنند. به این معنی كه جهانی شدن قبلاً از سوی غربیان به ویژه امریكا برای ادامه تسلط بر جهان طراحی و ساخته شده است و در دهه های اخیر روندی روبه رشد گذاشته است. گروهی دیگر جهانی شدن را یك روند می دانند كه در طول زمان شكل گرفته است. در این رابطه، از جهانی شدن سرمایه در قرون شانزده و هفده سخن می گویند و روند موجود را تداوم روندهای قبلی می دانند و معتقدند به همین دلیل باید به منافع و مضرات آن نظر داشته باشیم. براین اساس، جهانی شدن (Globalism ) روند و جهانی سازی (Globalization) طرح است. تفكیك میان جهانی شدن و جهانی سازی نیز تحولات جاری را قابل تحلیل می نماید. در جهانی شدن میل ورغبت و اراده ملتها و دولتها مطرح است و روندی است كه كشورها آن را می پذیرند و خود را با آن وفق می دهند. اما در جهانی سازی نوعی اجبار وتهدید در كار است و همان طرحی است كه در اكثر نقاط دنیا مورد مخالفت قرار گرفته و در پاره ای موارد علیه آن تظاهرات می كنند. حق آن است كه تفكیك میان جهانی شدن وجهانی سازی چندان ساده نیست، هر چند كه در روند كنونی بسی بر آن تأكید می شود و این تمایز مهم قلمداد شده است.





    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    در ارتباط با نوع برخورد ادیان با جهانی شدن نمی توان یكسره از مخالفت ادیان با این روند سخن گفت. واقعیت این است كه جهانی سازی از جهت نظری با ادیان الهی ناسازگاری ندارد. از سوی دیگر، می توان به این حقیقت توجه كرد كه گرایش به جهانی شدن در ادیان مختلف الهی وجود داشته است. یهودیت، مسیحیت و اسلام هر یك به دنبال تشكیل حكومت جهانی و ایجاد امت واحد بوده اند. ایجاد جامعه و فرهنگ جهانی از جمله اهداف و رسالتهای این ادیان بوده است و این نكته نشان می دهد كه وجود دهكده یا جامعه جهانی از جهت نظری از دیدگاه ادیان مردود نیست. اسلام در آموزه های دینی خود موضوع جهانی شدن را طرح نموده است و شیعیان به عنوان بخشی از اعتقادات خود به تشكیل حكومت جهانی مهدی (عج) باور دارند. جالب اینجاست كه برخی آموزه های قرآن نشان می دهند كه وجود مرزها، تفاوتها و ملتها از دیدگاه حقوق بین الملل اسلامی اصالت ندارند. براین اساس، مردمان دنیا در اصل امت و جامعه واحد بوده اند و در نهایت نیز به همین سمت وسوی حركت می كنند.

    ادامه دارد...
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    در یكی از آیات قرآن آمده است كه: «یا ایها الناس انا خلقناكم من ذكر وانثی وجعلناكم شعوباً و قبائل لتعارفوا» (سوره حجرات: آیه 13) ترجمه: «ما شما را از نطفه واحدی آفریده ایم و شما را به دسته ها واقوام مختلف تقسیم كردیم كه یكدیگر را بشناسید».

    در آیه دیگری از قرآن كریم هم آمده است كه:«و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» ترجمه:«ما می خواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم. » (سوره قصص: آیات 6 و 5).

    در آیه دیگری نیز آمده است كه: «وعدالله الذین آمنو منكم و عملو الصالحات لیستخلفنهم فی الارض كما استخلف الذین من قبلهم و لیمكنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا…»ترجمه:«خداوند به كسانی از شما كه ایمان آورده و كارهای شایسته انجام داده اند وعده می دهد كه قطعاً آنان را حكمرانان روی زمین خواهد كرد همانگونه كه به پیشینیان آنها خلافت روی زمین را بخشیده و دین و آیینی را كه برای آنان پسندیده پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت و ترسشان را به امنیت مبدل می كند…. »(سوره نور: آیه 5)

    در آیه دیگر قرآن آمده است كه: «ولقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون » ترجمه: «در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتیم كه بندگان شایسته ام وارث (حكومت) زمین خواهند شد. » (سوره انبیاء: آیه 105)




    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    مجموعه این آیات نشان می دهد كه اسلام به جامعه جهانی اعتقاد دارد و خداوند حكومت زمین را در نهایت به دست بندگان شایسته خود می سپارد. قابل توجه است كه در این آیات از مؤمنان و بندگان صالح به صورت عام اسم برده شده نه تنها از مسلمانان. به این ترتیب، باور به وجدانیت و تعهد به انجام عمل شایسته مبنای حكومت جهانی الهی است. آیه آخری كه از قرآن كریم و از سوره انبیاء آمد، نشان می دهد كه این نكته جزو رسالت همه انبیای گذشته از جمله موسی و داوود بوده است. مرحوم طبرسی مفسر قرآن معتقد است كه منظور از زبور در اینجا مطلق كتاب آسمانی است.

    آنچه به اختصار آمد، نشان می دهد اگر جهانی سازی و جامعه جهانی واحد در اصل جزو اهداف انبیاء بوده است، در عین حال، جامعه مورد نظر ادیان جامعه ای دینی است كه در آن ارزشهای الهی، معنویت، قوانین دینی و عدل و قسط حكمفرما هستند. به نظر می رسد در موضوع تلاقی ادیان با جهانی سازی در عصر حاضر باید میان لایه های مختلف روند جهانی سازی یا جهانی شدن تفكیك قایل شد. جهانی شدن تا آنجا كه در دل مدرنیسم قرار دارد و به مبانی فلسفی دوره تجددطلبی برمی گردد با ادیان در گستره های مختلف ارتباط برقرار كند. در توضیح مبانی جهانی سازی اگر به همان مبانی مدرنیسم یعنی اومانیسم، خودگرایی و عقل محوری، لیبرالیسم و دموكراسی برسیم دراین صورت بحث نسبت و تعارض سنت و مدرنیته مطرح می شود و در مورد آن به صورت كلی نمی توان سخن راند و باید با تقسیم موضوع، به صورت ریز در باب هریك از اجزای آن سخن گفت.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    بحث سنت و مدرنیته در سده های اخیر بویژه در قرن بیستم از جمله مباحث داغ میان اندیشمندان مسلمان بوده است و مواضع مختلفی نسبت بدان وجود دارند. آنچه مسلم است این است كه اكثریت اندیشمندان مسلمان در مقابل این روند نایستاده اند و معتقد به سازگاری اسلام و مدرنیته بوده اند؛ هرچند مدرنیسم با تمامی اوصاف و ویژگی هایش نیز مورد قبول آنان قرار نگرفته است. اندیشمندان مسلمان، ریشه بسیاری از اهداف مدرنیسم را در دین یافته اند ولی جایی كه مدرنیسم در مقابل ارزشهای دینی ایستاده است از آن چشم پوشیده اند. این حالت در نمایندگان سایر ادیان نیز وجود داشته و در برخورد با مدرنیسم از نگاه دین، گروههای تجددطلب و بنیادگرا از دو سو و طیفهای میانی آنان پدید آمده اند.




    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    لایه دیگر جهانی شدن كه شاید بهتر باشد از آن به جهانی سازی تعبیر كرد و شكل یك طرح را دارد نوعی فرهنگ سازی و صدور فرهنگ به نقاط دیگر جهان است كه در قالب تهاجم فرهنگی صورت می پذیرد. در این بخش نظریه پردازان جهانی سازی به این نتیجه می رسند كه برای پیشبرد و پیشرفت در فرآیند جهانی كردن باید از طریق یك فرهنگ عمومی و همگانی اقدام كرد. یعنی یك فرهنگ جهانی كه از جذابیت برخوردار باشد و راه را برای دیگر عناصر جهانی سازی و الگوهای جدید اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی فراهم كند. این لایه از جهانی سازی دارای وجهه تمدنی نیز هست و در واقع بخشی از طرح نظم جدید جهانی است كه در آن بیش از تكیه بر خردگرایی، نادیده گرفتن تمدنها، ادیان و فرهنگهای دیگر در آن دیده می شود. این لایه از جهانی سازی در واقع افسار فرهنگ ملتها را به دست سرمایه داری بی رحم با فناوری های جدید می سپارد و طبیعی است كه ادیان الهی در مقابل این بخش از جهانی سازی از خود مقاومت نشان می دهند و آنچه از اعتراضات جهانی به روند جهانی سازی می بینیم حركتی است در مقابل این مظاهر جهانی سازی. به نظر می رسد فوكویاما وهانتینگتون دو نظریه پردازی هستند كه آرای آنان ناظر به آن بخشی از جهانی سازی است كه مورد اعتراض ملل وفرهنگها وادیان قرار می گیرد.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    185
    حضور
    1 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    797



    - قرائت هاي مختلف از جهاني شدن

    وقتي مي گوييم جهاني شدن؛ بايد مشخص كنيم كدام جهاني شدن؟ چرا كه از جهاني شدن تعابير مختلفي شده و قرائت هاي مختلفي از آن وجود دارد. در عين حال مضاميني هم در مجموع اين قرائت هاست كه در مفهوم جهاني شدن مشترك است. پس بنابر اين نخست بايد مشخص كنيم كدام جهاني شدن ؟

    ممكن است ما هم اين اعتقاد را داشته باشیم كه عناصر جهاني شدن به هم مرتبط اند و بنابراين بايد يك نگاه جهاني به عالم داشته باشيم و براي كل جهان برنامه داشته باشيم. براي مثال در زمينه سياست، بايد جهاني انديشيد و پذيرفت كه نوعي وابستگي متقابل در عالم حكم فرماست. همة اجزاء عالم به هم مرتبط اند و آن كسي موفق است كه به اين وابستگي متقابل بين اجزاي مختلف عالم توجه داشته باشد. اما اين الزاماً جهاني شدن نيست. جهاني شدن، نياز به برخوردي جامع تر دارد.


    بر اين مبناء جهاني شدن ديني، تنها جهاني شدن محتمل و واقعي و حقيقي است. صحبت از جهاني شدن بدين معنا است كه اصولي جهان شمول بايد وجود داشته باشد تا در سراسر عالم حاكم شود و همه انسانها آن را بپذيرند. پس جهاني شدن با نوعي جهان شمولي همراه است و چه كسي مي تواند مدعي جهان مشموليت شود. به لحاظ معرفت شناسي و هستي شناسي كمتر كسي به اين نكته توجه مي كند.

    حقيقتاً چه انديشه و چه گروهي مي تواند ادعاي جهان شمولي داشته باشد؟ اومانيست ها كه مي گويند ما انسان را جانشين خدا كرده ايم، نمي توانند ادعاي جهاني شدن بكنند چرا كه اگر خدا را ناديده گرفتند و انسان را جايگزين او كردند، انسان را هم ناديده گرفته اند. تاريخ فلسفي اجتماعي غرب، گواه اين مساله است كه اگر شما خدا را به مسلخ گاه برديد انسان را هم به مسلخ گاه برده ايد. اين واقعيتي است كه ديگران هم گفته اند و آن را تكرار نمي كنم. شما در صورتي مي توانيد از حق بشر دفاع كنيد كه از حق خالق او هم دفاع كنيد. بسياري از مدرن ها مدعي هستند و درست هم مي گويند كه مدرنيسم خدا را كشت و ما هم انسان را كشتيم.

    به هر حال لازم است مباحث فلسفي و تعابير مختلف را كنار گذاشته و وارد جهاني شدن مصطلح شويم، يعني همين Globalization. بنا براين در اين بحث مي خواهيم جهاني شدن را به عنوان مقوله اي اجتماعي بررسي كنيم و كاري به مباني فلسفي آن نداشته باشيم . وقتي شما به عنوان يك جامعه شناس مي خواهيد يك پديده اجتماعي را مطالعه كنيد، فقط يك جزء از آن را گرفته و نگاهي سيستماتيك به آن مي اندازيد. برخورد اجتماعي، نوعي برخورد سيستماتيك است كه مباني معرفتي و فلسفي خاص خودش را دارد. در ارتباط با جهاني شدن، بعضي نگاه جزئي نگر و بعضي نگاه جامع نگر دارند. بعضي آن را به عنوان يك واقعيت حزئي و منفرد ديده اند و برخي به عنوان يك رويداد اجتماعي و يك نظام اجتماعي.

    بنابراين در اين بحث مولفه هاي مختلفي مطرح مي شود. اما كمتر كسي پيدا مي شود كه آنها را در يك ارتباط سيستماتيك با هم مطالعه و بررسي كند. ما مي خواهيم ببينيم نگاه جزئي نگرانه به جهاني شدن چيست و يك برخورد جامع نگر و سيستماتيك با جهاني شدن چگونه است؟ آن چيزي كه مربوط به خود ماست مباني معرفتي و فلسفي و مباحثي است كه خيلي هم مبنايي است. اما خيلي از متفكران غربي با جهاني شدن برخورد جزئي نگر داشته اند.
    ویرایش توسط رزسفید : ۱۳۸۹/۰۹/۰۵ در ساعت ۰۸:۴۴

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    از آنچه گفته شده به این نتیجه می رسیم كه جهانی سازی مفهومی بسیط نیست بلكه یك مفهوم پیچیده است با زوایای مختلف و نمی توان یكسره از مخالفت یا موافقت ادیان با آن سخن گفت. برخلاف آنچه در ابتدا به نظر می آید در دوره جهانی شدن نقش ادیان كاهش نمی یابد، بلكه به شكل دیگری به دین توجه می شود. فرایند جهانی شدن امكانات فراوانی را در اختیار ادیان برای تبلیغ اهداف خویش قرار می دهد. خوشبختانه نمایندگان ادیان مختلف و اندیشمندان آنان به بهره برداری گسترده از امكانات اقتصادی و فناوری های ارتباطاتی جدید دست زده اند و آنان را در خدمت ترویج اهداف الهی و مبانی دینی قرار داده اند. از سویی دیگر فرایند جهانی سازی ضرورت و امكان گفتگو میان ادیان الهی را افزایش داده است. فناوریهای جدید امكان بیشتری برای دیدار و تبادل نظر میان ادیان الهی فراهم نموده است. از این رو دیدارها و نشستهای دینی طی چند دهه اخیر به هیچ وجه قابل مقایسه با آنچه پیش از این صورت گرفته اند، نبوده اند. علاوه بر این، گسترش فرهنگ تساهل و تسامح كه ریشه دینی نیز دارد امكان تفاهم بیشتری را میان ادیان فراهم نموده و شرایطی را به وجود آورده است كه علمای ادیان مشتركات و اختلافات خویش را به صورت گسترده ای به بحث بگذارند. به نظر ما در دوره جهانی سازی علاوه بر گفتگو در باب موضوعات كلامی كه در گذشته نیز كم و بیش وجود داشته است دو حوزه جدید برای گفتگو میان ادیان گشوده شده كه تماس و گفتگو را ضروری تر نموده اند. این دو حوزه جدید در جهان معاصر دغدغه مشترك ادیان الهی است:



    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    حوزه اول گفتگو، بحث سنت و تجدد یا دین و مدرنیسم است. همه ادیان الهی به شكلی گریبانگیر موضوع مدرنیته هستند. در ایران هم اصلاحگران دینی مسلمان چون: سید جمال الدین اسدآبادی، مرتضی مطهری، مهدی بازرگان، علی شریعتی، سید محمود طالقانی ودیگران در این زمینه كوشیده و قلم زده اند. امام خمینی را شاید بتوان بزرگترین اصلاحگر مسلمان معاصر دانست كه راه حل دعوای سنت و تجدد را در قالب نظریه حكومت دینی در ایران عرضه نموده و آن را در قالب جمهوری اسلامی ایران كه مظاهر دینی و مدرنیته را در خود جمع نموده است ارائه داده است. بدون تردید تجربه علمای ادیان مختلف می تواند برای همدیگر مفید واقع شود و جهانی سازی زمینه تبادل این تجربیات را بیش از پیش فراهم می كند.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود