صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مشروح حدیث غدیر ( من كنت مولاه فهذا علی مولاه )

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 2 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93053

    مشروح حدیث غدیر ( من كنت مولاه فهذا علی مولاه )




    رسول الله (ص) در اواخر سال دهم هجری که دوران غزوات سپری شده و اکثر قبایل عرب به اسلام گرائیده بودند عازم حج گردید. این تنها حج او بعد از هجرت به مدینه بود ـ فریضه حج در سال نهم هجری واجب گردید ـ از این رو آن را حَجة الاسلام و حَجة الوداع نامیدند. به علاوه چون به امر الهی ولایت علی (ع) را ابلاغ و در نتیجه دین را کامل و نعمت را تمام فرمود آن را حَجة الوداع و حَجة الکمال و حَجة التمام نيز گفته¬اند. در این سفر زوجات و اهل بیت پیامبر (ص) و شخصيتهاي برجسته مهاجرین و انصار و تعداد بسیاری از اهالی مدینه و حومه آن همراه بودند . رسول الله (ص) در مدینه به جامه احرام در آمد و روز پنجشنبه پنج روز مانده از ذی‏قعده بعد از نماز ظهر از شهر بیرون آمد و به ذوالحلیفه بیرون مدینه منتقل گردید. چون امر شده بود که هر کس بتواند باید که در این سفر همراه باشد با آن که بیماری حصبه (یا آبله) در منطقه مدینه شیوع داشت و عده‏ای بیمار بودند دهها هزار نفر همراه رسول الله(ص) عزیمت کردند. تعدادی نيز بین مدینه و مکه پيوستند مانند عشایر سر راه و آنان که همراه امیرالمؤمنین (ع) و ابوموسی اشعری از یمن باز می‏گشتند . از مدينه تا مکه ده روز و به قولی هشت روز طول کشید و رسول الله (ص) بعد از عبور از منزلگاههاي یلملم، سیاله، عرق الظبیه، روحاء، منصرف، متعشی، اثابه، عرج، سقیاء، ابواء، جحفه، قدید، غمیم، مر الظهران و سرف روز یکشنبه چهارم یا سه‏شنبه ششم ذیحجه وارد مکه گردید و مناسک حج را به شرحی که در کتب سیره مسطور است به جای آورد. (طبقات الکبیر، ابن سعد، 3/255؛ امتاع الاسماع، مقریزی، 4/510؛ الغدیر، امینی، 1/9؛ سیره ابن هشام، 2/601؛ السیرة الحلبیة، حلبی، 3/283؛ درر الفوائد، جزایری، 73)

    *خطبه غدیر:

    در راه بازگشت به مدینه (روز 18 ذیحجه سال دهم هجرت) وقتی رسول خدا)ص) به منزل غدیر خم رسید فرشته خدای بر او نازل گشت و این آیه را در شأن امیرالمؤمنین علی (ع) ابلاغ نمود: "یا ایّها الرسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ الیکَ مِن رَبِّکَ و اِن لَم تَفعَل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس..." (مائده، 67) یعنی:" ای پیامبر فرستاده، برسان آن چه فرو فرستاده شده است به تو از خدای تو اگر نرسانی چنان است که هیچ یک از پیغامهای خدا را نرسانیده باشی. خدا ترا از مردمان نگاه می‏دارد..."

    رسول خدا برای اجرای امر الهی دستور داد حاجیانی را که از پیش رفته بودند و آنان که هنوز حرکت نکرده بودند توقف کنند سپس فرمود در محل غدیر خم، محوطه‏ای را که پنج درخت سمره (خارین) در اطراف آن بود از خس و خاشاک ستردند و روی درختها سایبان گستردند. روز پنجشنبه هجدهم ذی حجة رسول الله (ص)، نماز ظهر را پیشاپیش مسلمانان در آن محل بگزارد. آفتاب به قدری سوزنده بود که مردم قسمتی از ردای خود را زیر پا می‏افکندند و قسمتی را روی سر می‏کشیدند. بعد از نماز بر منبری از جهاز شتران که در وسط جمعیت آماده شده بود بالا رفت و خطبه مبسوطی در شرح وظائف مسلمانان و مناقب اهل بیت ایراد نمود.( متن کامل این خطبه را سپهر در ناسخ التواریخ (1/495) نقل کرده است.) در پایان خطبه، رسول الله (ص) بازوی علی را گرفته برافراشت به طوری که زیر بغل هر دو پیدا شد. آن گاه فرمود: ایها الناس مَن أولی الناس بالمؤمنین مِن انفسهم؟ ای مردم چه کسی از جان مردمان به ایشان از خودشان ، سزاوارتر است؟ همه گفتند : خدای و رسول او بهتر می‏دانند. پیغمبر فرمود: ان الله مولای و انا مولی المؤمنین و انا أولی بهم من انفسهم، فمن کنت مولاه فعلیٌّ مولاه (یقولها ثلاث مرات و فی لفظ احمد اربع مرات) ثم قال: اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و أحِبَّ مَن أحَبَّه و أبغِض مَن أبغَضَهُ و انصُر مَن نَصَرَهُ و اخذُل مَن خَذَلَهُ و أدِرِ الحقَّ مَعَهُ حیثُ دار. ألا فیبلغ الشاهدُ الغائبَ»
    یعنی: "خداوند مولی و سرور من است و من مولی و سرور مؤمنانم و بر مؤمنان از جانشان سزاوارترم . هر که را من مولی و سرورم پس علی نیز مولی و سرور او است (این سخن را سه بار و به نقل امام احمد حنبل چهار بار تکرار فرمود) سپس گفت: خدایا طرفدار کسی باش که طرفدار علی باشد و خصم آن باش که با او بستیزد. دوست بدار هر که او را دوست دارد. و دشمن بدار هر که او را دشمن دارد و یاری کن هر که او را یاری کند و خوار بدار هر که او را خوار بدارد و بگردان حق را با او هر جا که او می‏گردد به هوش باشید باید هر کس در اینجا حاضر است این سخن را به غایبان برساند. (اسباب النزول، واحدی، 150؛ فضائل الخمسة، فیروزآبادی، 1/388؛ تفسیر کشف الاسرار، میبدی، 3/181؛ و عموم تفاسیر شیعه مانند تفسیر ابوالفتوح و مجمع البیان، وافی، مجمع الزوائد، هیثمی، 9/156؛ ثمار القلوب، ثعالبی، 511)

    به محض این که خطبه و ابلاغ رسول الله (ص) به پایان رسید هنوز مردم متفرق نشده بودند که این آیه نازل گشت: «... الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا ...» یعنی: امروز دین شما را برای شما به کمال رساندم و نعمت خود را بر شما به غايت رساندم و از این که اسلام دین شما است خشنود گشتم (مائده، 3) . پیامبر(ص) پس از نزول این آيه فرمود: «اللهُ اکبرُ علَی إکمال الدین و إتمام النعمة و رضی الربِّ برسالتی و الولایةِ لِعلیٍّ بَعدی» يعني:"بزرگتر است آن خدایی که دین را کامل و نعمت را تمام فرمود و از رسالت من و ولایت علی بعد از من خشنود است." سپس خيمه¬ي ویژه‏ای برافراشتند و به امر رسول الله (ص) مردان و زنان، از جمله زنان پیامبر(ص) در محضر او با علی بیعت کردند. بعد از این مراسم پيامبر(ص) با دست خود عمامه‏ای بر سر علی نهاد و دنباله آن را پشت سرش مرتب کرد. این تکریم را که در موارد استثنائی و هنگام انتصاب به إمارت انجام می‏شد «تتویج» یا تاجگذاری می‏گفتند. بعد از این مراسم، بزرگان صحابه براي تهنیت نزد علی آمدند. پيش از همه ابوبکر و عمر بودند که گفتند: «هنیئا لک (به قولی بخ بخ لک) یا ابن ابی طالب، اصحبت مولی کل مؤمن و مومنة» گوارا باد ترا ای پسر ابوطالب. بَه بَه که صبح و شام می‏کنی در حالی که مولای همه مردان و زنان با ایمان شده‏ای.(البدايةوالنهاية(تا ليف ابن کثير دمشقي سني) ج‏7 ص348 و 349) آنان علي(ع) را در آن روز با لقب امير المومنين خطاب کردند.(الإرشاد ج1ص48 و الأمالي‏للمفيد ص18 و بشارةالمصطفى ص185 و التحصين‏لابن‏طاوس ص574 و تقريب‏المعارف ص142 و الصراط¬المستقيم ج2 ص53 و المناقب ص3 ج53 و اليقين ص 107 و 204 و 285 و 309 و 316 و 453 و إرشادالقلوب ج2 ص325) ابن عباس گفت: به خدا سوگند که اکنون پیمان تو بر گردن همه واجب گردید. بعدها علي(ع) همين موضوع را به رخ آنها مي کشيد که آيا شما نبوديد که در روز غدير چنين و چنان گفتيد؟! حال چه شده که شيوه اي ديگر در پيش گرفته ايد؟!(کتاب سليم بن قيس(قرن اول هجري) ج2 ص894 و 583)

    حسان بن ثابت شاعر خاص رسول الله (ص) نیز قصیده‏ای در تهنیت مراسم غدیر از جایگاهی رفیع با صدای بلند انشاء نمود که مورد تحسین و استقبال آن حضرت واقع شد. شش بیت ذیل از آن قصیده است:
    ینادیهم یومَ الغدیر نبیُّهم بِخمٍّ و اسمع بالنبی منادیا
    فقال: «فمَن مولاکم و نبیکم؟ فقالوا: و لم یُبدوا هناک تعامیا
    إلهُک مولانا و انتَ نبیُّنا و لم تَلقَ مِنّا فی الولایة عاصیا
    فقال له: «قُم یا علیُّ فإنَّنی رضیتُکَ مِن بعدی إماماً و هادیا
    فمن کنتُ مولاه فهذا ولیُّه فکُونوا لَهُ أتباعَ صِدقٍ موالیا
    هناک دعا اللهمَّ والِ ولیَّهُ و کُن للذی عادی علیّاً معادیا

    ترجمه شعر : پیامبر روز غدیر با صدای بلند ایشان را مخاطب ساخت ندای پیامبر را باید با گوش جان شنید گفت: مولی و پیامبر شما کیست؟ آنان ابهامی در سخن اظهار ننمودند و گفتند: خدایِ تو مولای ماست و تو پیامبر مایی و هیچ یک از ما را نسبت به خود نافرمان نخواهی دید پس بدو گفت: برخیز ای علی که من بعد از خود ترا براي هدايت و امامت پسندیدم. هر که را من مولی و سرورم این علی نیز ولیّ او است و همه باید پیرو راستین و دوستدار و طرفدار او باشید آنگاه دعا کرد و گفت: خدایا طرفدارِ یاران علی باش و هر کس با علی دشمنی کند تو دشمن او باش(منابع: فیض القدیر، 6/217؛ کنزالعمال، 8/60؛ الریاض النضرة، 2/170، 217؛ المسند، احمد بن حنبل، 4/281؛ ذخائر العقبی، طبری، 68؛ تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، 8/290؛ اعیان الشیعه، 1/290 به بعد؛ الغدیر، 2/43 به روایت از مرزبانی و ابن مردویه اصفهانی و ابونعیم اصفهانی و جلال الدین سیوطی و هشت محدث دیگر سنی و بیست و شش محدث شیعی)




  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 2 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93053



    *دلایل اهمیت حدیث غدير :
    بعضی دلائل اهمیت حدیث غدیر به شرح ذیل است:

    1) هیچ یک از احادیث نبوی در صحت و تواتر به پایه حدیث غدیر نمی‏رسد. سخنان رسول الله (ص) و بیعت مسلمانان با علی در بزرگترین اجتماع اسلامی که تا آن روز نظیر نداشت و در محضر بزرگان صحابه برگزار گردید. امیرالمؤمنین (ع) در دوران خلافت واقعه غدیر را مکررا در محاجّه با مخالفان در محضر مسلمانان یادآوری کرد و هر بار جمعی از صحابه که در غدیر حضور داشتند برخاستند و شهادت دادند.(المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری(سني)، 3/371؛ مسند، ابن حنبل(سني)، 1/118، 5/366؛ خصائص امیرالمؤمنین (ع)، نسائی(سني)، 93؛ البدایة و النهایة، ابن کثیر شامی(سني)، 5/208)

    2) حدیث غدیر بزرگترین حجت و مستند شیعه امامیه بر ولایت مطلقه علی (ع) است . به استناد همین حدیث است که خلافت را موهبتی الهی می‏دانند نه مقامی که مردم انتخاب کنند؛

    3) به شهادت دو آیه از سوره مائده که گذشت تشکیل کنگره اسلامی غدیر بزرگترین و مهمترین و حساس‏ترین قسمت از وظائف رسالت پیامبر (ص) بود. به دستور او همه مسلمانان که توانایی سفر داشتند در حجة الوداع همراه شده بودند و معلوم بود برنامه مهمی در پیش است که باید در آن کنگره اجرا شود. زمان و مکان آن نیز بهترین و مناسبترین بود چون بعد از حج همه از جحفه می‏گذشتند و با اشاراتی که پیامبر فرموده بود برای بیشتر آنان آخرین فرصتی بود که سعادت دیدار رسول الله (ص) دست می‏داد. نزول وحی در آن محل و وصیت رسول الله (ص) در آخر خطبه که باید این پیام را حاضران به غایبان و نسلها به یکدیگر ابلاغ نمایند همه شاهد اهمیت فوق العاده حدیث غدیر است؛

    4) اسناد حدیث غدیر نیز بر سایر احادیث نبوی برتری و امتیاز دارد. بیش از صد و ده تن از اصحاب پیغمبر و هشتاد و چهار تن از تابعین و سیصد و شصت تن از ثقات محدثین آن را روایت کرده‏اند (الغدیر، 1/14). راویان مشهور غدیر از صحابه: امیرالمؤمنین علی، فاطمه زهرا، حسن بن علی، حسین بن علی، عباس بن عبدالمطلب، عبدالله بن عباس، عایشه و ام سلمه همسران پیغمبر، اسماء بنت عمیس همسر ابوبکر و سپس علی، ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه، زبیر، سعد بن ابی وقاص، عبدالرحمن بن عوف (از عشرة مبشرة) ابوهریره، اسامة بن زید، ابی بن کعب، جابر بن عبدالله، ابوذر غفاری، سلمان فارسی، خالد بن الولید، عمار بن یاسر و عمر بن العاص... بودند. نام تمامی ایشان و نام تابعین و راویانی که حدیث غدیر را روایت کرده‏اند با شرح احوال و روایات ایشان در دو مجلد کتاب عبقات الانوار، تألیف میر حامد حسین لکنهویی نیشابوری در 1008 صفحه همراه با صد و پنجاه تن از محدثین و علمای مشهور که این حدیث را روایت کرده‏اند مسطور است. منهج اول و منهج دوم این اثر بی‏نظیر و مجلدات دوازده‏گانه منهج دوم که در شرح حدیث غدیر و یازده حدیث متواتر دیگر شیعه تألیف شده است اثر بی‏نظیری است که اهمیت حدیث غدیر را نشان می‏دهد (الذریعة الی تصانیف الشیعة، آقا بزرگ تهرانی، 15/214) ؛

    5) علاوه بر علمای شیعی که از عهد شیخ صدوق و شیخ مفید و شیخ طوسی گرفته تا زمان حاضر کتب بسیار در اثبات صحت و تواتر سند و وضوح دلالت آن بر ولایت و خلافت علی تألیف کرده‏اند بسیاری از علمای اهل سنت نیز کتب و رسالات ویژه‏ای به مسأله ولایت و حدیث غدیر اختصاص داده‏اند که امینی در الغدیر از بیست و شش تن ایشان نام برده است (1/152) مشهورترین ایشان عبارتند از:

    ابوجعفر محمد بن جریر طبری (م 310 ق) مفسر و مورخ مشهور سنّي که کتاب "الولایه فی طریق حدیث الغدیر" را در دو مجلد تألیف و طرق و الفاظ این حدیث را جمع آورده است.( ابن کثیر شامی، البدایة و النهایة، 5/208؛ ابوجعفر طوسی در الفهرست به نقل الغدیر، 1/153)

    ابن عقده احمد بن سعید همدانی (م 333 ق) نيز کتاب الولایة فی طریق حدیث الغدیر را تألیف و حدیث غدیر را از صد و پنج طریق روایت کرده که ابن اثیر در الاصابة فی تمییز الصحابه و ابن حجر عسقلانی در تهذیب التهذیب از آن بسیار نقل کرده‏اند. در تهذیب التهذیب آمده است که ابن عقده حدیث غدیر را از هفتاد صحابی روایت کرده و آن را صحیح می‏داند.( تهذیب التهذیب(مؤلف: ابن حجر عسقلاني(سنّي)) ج7/337)

    ابوبکر جغانی (م 355 ق) کتاب" مَن روی حدیثَ غدیر خم" را تألیف کرده. وی حدیث غدیر را از 125 طریق روایت کرده است.(مناقب، ابن شهر آشوب، 1/529) ابوطالب عبیدالله بن احمد انباری واسطی(متوفاي356هـ) کتاب "طریق حدیث الغدیر" را تألیف کرده.(رجال نجاشی، 368 به روایت الغدیر، 1/154)

    ابوالفضل محمد بن عبدالله شیبانی (م 372 ق) کتاب مَن روی حدیث غدیر خم را تألیف کرده.(رجال نجاشی، 368 به روایت الغدیر، 1/154)؛

    حافظ کنجی شافعي در کتاب کفایة الطالب (15) آورده است که علی بن عمر دارقطنی بغدادی (م 385 ق) حدیث غدیر را در جزوه‏ای جمع آورده است .

    به روایت شیخ سلیمان حنفی در کتاب ینابیع المودة، امام الحرمین ابوالمعالی جوینی استاد غزالی گفته است: در بغداد بیست و هشتمین جلدِ کتابی را در دست صحافی دیدم که روایات حدیث غدیر را در لفظ من کنت مولاه فعلی مولاه جمع آورده و در انتهای آن نوشته شده بود: بقیه در جزء بیست و نهم خواهد آمد.

    علوی الهدار الحداد در کتاب القول الفصل (1/445 به روایت الغدیر، 1/158) آورده است که حافظ ابوالعلاء عطار همدانی گفت: حدیث غدیر را به دویست و پنجاه طریق روایت می‏کنم.

    منبع : دايرة المعارف تشيع ج 6 مقاله استاد مشايخ فريدني

    كلمات كليدي اين پست :
    روايت غدير خم حديث غدير خم حديث غدیر خم حدیث غدیر خم من كنت مولاه فعلي مولاه من كنت مولاه فعلی مولاه من كنت مولاه فهذا علي مولاه كن كنت مولاه فهذا علی مولاه من كنت وليه فهذا علي وليه من كنت مولاه فعلي وليه من كنت مولاه فهذا علی ولیه حديث متواتر حديث متواتر غدير خم عيد غدير تاريخچه غدير خم سني و شيعه سنی و شیعه اهل سنت و اهل تشيع اهل سنت و شيعه شیعه و اهل تسنن ايران اسلامي سيستان و بلوچستان البلوچي البلوشي البلوشی زاهدان سنيان سنیان سنی ها شیعیان شيعه ها تندروها افراطيها افراطي ها


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    10,199
    حضور
    144 روز 2 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    622
    آپلود
    104
    گالری
    1493
    صلوات
    93053



    بررسي شبهات مربوط به حديث غدير

    *ایرادات بر حدیث غدیر و پاسخ آنها:

    اغلب علمای اهل سنت مانند شیعیان در صحت حدیث غدیر تردید نمی‏کنند. نام چهل تن از ایشان را امینی در الغدیر با اقوال و شرح احوالشان ثبت کرده است.(الغدیر (1/294) ولی آنان به دلایلی که در کتب خود آورده و بیشتر آنها تقلیدی است این حدیث را برای اثبات ولایت و خلافت بلافصل کافی نمی‏دانند براي روشن شدن موارد اختلاف توضیحات ذیل نوشته می‏شود:
    از قرن پنجم هجری که تعصبات و صف¬آرائی‏های مذهبی شدت یافت بعضی مانند ابن حزم اندلسی (م 438 ق) و بعد از او ابن تیمیه (م 622 ق) به دلیل آنکه حدیث غدیر در صحیح بخاری و صحیح مسلم نيامده و جز در مسند ابن حنبل در سایر صحاح نیامده ، آن را ضعیف شمردند. ملا سعد تفتازانی و قاضی عضد ایجی و ملا علی قوشچی و میر سید شریف جرجانی و نظایر ایشان نیز همین سخنان را تکرار و برای نظر خود شاهد آوردند که ابوداوود و ابوحاتم سجستانی نیز صحت این حدیث را مورد طعن قرار داده‏اند.

    شیعیان در پاسخ ایشان می‏گویند:
    اولا) احادیث صحیح به مندرجات دو کتاب بخاری و مسلم منحصر نیست. به همین سبب حاکم نیشابوری (م 405 ق) کتاب المستدرک علی الصحیحین را نوشته بود تا احادیث صحیحِ از قلم افتاده را در آن جمع کند و حدیث غدیر از آن جمله است؛

    ثانیا) حدیث غدیر در صحیح ترمذی و سنن ابن ماجه و سنن دارقطنی و مسند ابن حنبل که هر چهار از منابع معتبر اهل سنت به شمار می‏رود مسطور است (فضائل الخمسه، 349) ؛

    ثالثا) در طرق حدیث غدیر سی تن از اساتيدِ بخاری و مسلم (الغدیر، 1/320) مذکورند که اگر در اعتبار ایشان شکی باشد اعتبار احادیث بخاری و مسلم نیز زیر سؤال می‏رود؛

    رابعا) حدیث غدیر را صد و ده تن از صحابه و هشتاد و چهار تن از تابعین و سیصد و ده محدث روایت کرده‏اند. چنین حدیث متواتری را چگونه مي¬توان ضعیف خواند؟!

    خامسا) عبارت من کنت مولاه فعلی مولاه که در حدیث غدیر آمده در سایر احادیث صحیح نیز آمده است. مانند حدیث بریدة بن الحصیب و حدیث اعمش و حدیث ابن عباس (المستدرک علی الصحیحین، 3/110؛ فیض القدیر، 6/218؛ حلیة الاولیاء، 6/4 و 23؛ مسند، ابن حنبل، 5/358؛ کنز العمال، 6/152؛ ذخائر العقبی، 1، 86؛ مجمع الزوائد، 9/119) ؛ 2)



    درباره دلالت حدیث غدیر بر امامت و پيشوايي علی(ع) :

    درباره دلالت حدیث غدیر بر امامت و پيشوايي علی(ع) ، همه علمای شیعه اتفاق نظر و اجماع دارند. شواهد بسیار از کلام فحول شعراء و لغویین عرب که قولشان در عربیت حجت است ثابت می‏کند که مولی به معنی «اَولی به نفس» و ولیِّ واجب الاطاعة است و چنانکه گذشت ابوبکر و عمر ، علی را «مولی کل مؤمن و مؤمنة» خواندند که معلوم است به معنی ولی واجب الاطاعة است؛

    در فرهنگهای عربی مولی به بیست و هفت معنی آمده است: پروردگار، انعام دهنده، انعام داده شده، آزاد کننده، آزاد شده، پسر، عمو، پسر عمو، خواهرزاده، شریک، بنده، مالک بنده، هم سوگند، یار، تابع، همسایه، مهمان، ولی، ناصر، داماد، عهده‏دار امر، سزاوارتر، خویشاوند، آقا، متولی، فقید و دوستدار . علمای اهل سنت مولی را در حدیث غدیر دوستدار و یاور معنی می‏کنند و می‏گویند مولی به معنی اَولی یا ولی نیست چون وزن مَفعَل در زبان عرب به معنی افعل یا فعیل نیامده است. بنابراین به این حدیث بر ولایت مطلقه و خلافت علی نمی‏شود استناد کرد . شیعیان این استدلال را نادرست می‏دانند و دلايل بسیار اقامه می‏کنند که مفعل به معنی افعل و فعیل هر دو آمده است (فضائل الخمسة، 1/391 به بعد؛ الغدیر، 1/344 به بعد) . به علاوه یاری کردن و دوست داشتن پیغمبر(ص) به حکم قرآن بر هر مسلمان واجب است. توصیه یاری کردن و محبت علی(ع) هم مسأله چنان مهمی نبود که به خاطر آن کنگره اسلامی تشکیل شود زيرا این امر در ده‏ها حدیث دیگر ابلاغ شده بود و تشریفات و بیعت کردن و تاج پوشی لازم نداشت؛

    زيرا يکي از معاني ولاء ارتباط هم پيماني بين عرب و عجم است به همين خاطر معمولاً يک فرد عجمي به عربهاي هم پيمان خود مولی مي گفت و برعکس. اما اگر دو نفر هر دو عرب باشند و يکي به ديگري مولی بگويد اين ديگر به معناي هم پيماني نمي تواند باشداحمد بن حنبل و سایر ائمه حدیث آورده‏اند که چند تن از انصار از جمله ابو ایوب انصاری در رحبه (مکاني در کوفه) نزد علی آمدند و هنگام سخن گفتن او را مولی خطاب کردند. علی عمداً فرمود چرا به من مولی می‏گویید حال آنکه شما عرب هستيد و من مولای شما چگونه توانم بود؟ گفتند: ما در روز غدیر خم حضور داشتیم و شنیدیم که رسول الله ترا مولای ما خواند از این رو بر خود لازم می‏بینیم ترا مولی خطاب کنیم (الغدیر، 1/187 .( اين حدیث دلیل است بر آنکه معنی مولی در حدیث غدیر بالاتر از دوست و یاور و به معنی ولی امر است؛

    همچنين در رسوم عرب اگر شخصي برده اي را مالک مي شد و سپس او را آزاد مي کرد مولاي آن برده خوانده مي شد.برخي از علمای اهل سنت گفته اند که حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» را رسول الله (ص) به اسامة بن زید فرمود. او ضمن گفتگو با علی گفت: مولای من رسول الله است. تو که مرا آزاد نکرده‏ای. پیغمبر به اسامه فرمود: هر که را من آزاد کننده‏ام علی آزاد کننده اوست. بعضی هم گویند مخاطب این حدیث در روز غدیر زید بن حارثه پدر اسامه بوده است. شیعیان این قول را به هر دو احتمال باطل می‏دانند زیرا اسامة بن زید آزاد کرده¬ي پیغمبر نبود بلکه پدرش زيد را رسول الله (ص) آزاد کرده بود و اسامه آزاد به دنیا آمده و هرگز برده نبوده. در مورد زید بن حارثه نیز این سخن صادق نیست چون او در جمادی الاولی سال هفتم در جنگ موته شهید شده بود و طبعا نمی‏توانست در روز غدیر حضور داشته باشد. مأمون عباسی با همین استدلال چهل تن از محدثین اهل سنت را مُجاب نمود (اعیان الشیعة، 1/363) ؛ 6)

    ابن کثیر شامی در تاریخ دمشق (به روایت اعیان الشیعة) آورده است که اجتماع غدیر خم و حدیث غدیر در شأن علی بدان سبب بود که پس از بازگشت وی از فتح یمن چند تن از ناراضیان او را به خشونت و عدم رعایت عدالت در تقسیم غنایم متهم کردند، پيامبر(ص) برای اثبات بيگناهي علی و رفع شبهه ها، اجتماع غدیر را ترتیب داد و آن سخنان را در فضائل علی بیان نمود. علمای شیعی این قصه را نیز بي¬ارتباط با موضوع می‏دانند زیرا به اتفاق مورخین شکایت ناراضیان و پاسخ رسول الله در مکه در حضور حاجیان بود اما حدیث غدیر مربوط به روز هجدهم ذیحجه بعد از خروج از مکه و بعد از مناسک حج است و نبايد بين اين دو موضوع خلط نمود. در ايام حج موضوع جديد و نارضايتي جديدي پيش نيامده بود که لازم باشد رسول الله (ص) چنان کنگره عظیمی را برای پاسخگویی ترتیب دهد. ضمناً ناراضيان در بازگشت از يمن عده اي محدود و اندک بودند و پيامبر(ص) در مکه پاسخ آنها را داده بود و نياز نبود در روز هجدهم ذيحجه در جمع عمومي با آن تشريفات مسأله را مطرح کند.

    در پايان چند منبع مرتبط با موضوع غدیر و تشیع معرفي مي شود :

    1. ترجمه المراجعات سيد عبدالحسين شرف الدين ( اين کتاب چند ترجمه دارد و شايد بهترين آنها ترجمه محمد جعفر امامي باشد با عنوان امامت و رهبري امام علي(ع) )
    2. اهل بيت(ع) دکتر محمد تيجاني(تونسي)
    3. سقيفه علامه سيد مرتضی عسکري تلفنهاي فروش : 8976198 و 2847035 و 6480026 و 7521836
    4. فريب دکتر صالح الورداني(مصري)
    5. شيعه در اسلام علامه سيد محمدحسين طباطبايي(ره)
    6. اهل سنت واقعي دکتر محمد تيجاني(تونسي)
    7. ويژگيهاي اميرالمومنين(ع) مؤلف:امام نَسائي(از علماي طراز اول اهل سنت و صاحب يکي از کتب ستّه) مترجم : دکتر فتح الله نجارزادگان
    8. شیعه پاسخ می دهد حسینی نسب ¬درباره¬ی تشیع و تسنن
    9. آیین وهابیت جعفر سبحانی (نگاهی به عقاید و عملکرد فرقه ی وهّابی)

    برخي از منابع فوق و نيز برخي منابع جيبي عربي درباره اين موضوعات را از انتشارات مشعر واقع در ساختمان سازمان حج و زيارت طبقه همکف مي توانيد خريداري فرماييد.

    بخش عمده اين مطالب برگرفته از مقاله آقاي مشايخ فريدني در دايرة المعارف تشيع ج 6 است.

    منبع: وب اسلام وبرادری

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    بسم الله الرحمن الرحيم

    با سلام و تشکر از مدیر فرهنگی گرامی


    1 . محمد بن اسماعيل بخاري (متوفاي 256هـ)
    2 . أبو عبد الرحمن سلمي (متوفاي 412هـ)
    3 . أبو القاسم القشيري (متوفاي 465هـ)
    4 . علي بن احمد واحدي (متوفاي 468هـ)
    5 . محمد بن فتوح حميدي (متوفاي 488هـ)
    6 . ابن عطيه اندلسي (متوفاي 546هـ)
    7 . بيضاوي (متوفاي 685هـ)
    8 . أبو عبد الله قرطبي (متوفاي 671هـ)
    9. نسفي (متوفاي 710هـ)
    10 . علاء الدين خازن (متوفاي 725هـ)
    11 . سعد الدين تفتازاني (متوفاي791هـ)
    12 . فيروز آبادي ، متوفاي 817هـ)
    13 . ابن عادل حنبلي (متوفاي880هـ)
    14 . جلال الدين محمد بن احمد المحلي (متوفاي 854هـ)
    15 . محمد علي شوكاني (متوفاي 1250هـ)
    نتيجه



    شاهد اول : مقارنه ولايت رسول خدا و ولايت امير مؤمنان عليه السلام
    تفسير« النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏» از نگاه مفسران اهل سنت
    شاهد دوم : نزول آيه بلاغ قبل از قضيه غدير
    شاهد سوم : نزول آيه اكمال ، بعد از قضيه غدير
    شاهد چهارم : تبريك و تهنيت مردم به امير مؤمنان عليه السلام
    شاهد پنجم : استدلال امير مؤمنان به حديث غدير
    شاهد ششم : استدلال فاطمه زهرا (س) به حديث غدير
    شاهد هفتم : حديث ثقلين در سياق حديث غدير
    شاهد هشتم : اهتمام خدا و رسول او (ص) به حديث غدير
    شاهد نُهم : جمله «اللهم وال من والاه وعاد من عاداه»


    گروه پاسخ به شبهات ، مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۸/۳۰ در ساعت ۰۲:۲۴
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518




    1 . شمس الدين ذهبي (متوفاي748هـ)
    شرح حال ذهبي
    2 . ابن حجر عسقلاني (متوفاي 852 هـ )
    شرح حال ابن حجر عسقلاني
    3 . ابن حجر الهيثمي (متوفاي974هـ)
    شرح حال ابن حجر هيثمي
    4 . جلال الدين سيوطي (متوفاي 911هـ)
    شرح حال سيوطي
    5 . أبو حامد غزالي (متوفاي505هـ)
    شرح حال أبو حامد غزالي
    6 . ملا علي قاري (متوفاي1014هـ)
    شرح حال ملا علي قاري
    7 . علامه شمس الدين الجزري الشافعي (متوفاي833هـ)
    شرح حال علامه جزري
    8 . سبط بن جوزي (متوفاي 654هـ)
    شرح حال ابن جوزي
    9 . علامه اسماعيل بن محمد العجلوني الجراحي (متوفاي 1162هـ)
    شرح حال العجلوني
    10 . محمد بن اسماعيل صنعاني (متوفاي1182هـ)
    شرح حال صنعاني
    11 . محمد بن جعفر الكتاني (متوفاي1345هـ)
    12 . محمد ناصر الباني (1332هـ . 1914م ؛ 1420هـ - 1999م)
    شرح حال الباني
    13 . شعيب الأرنؤوط (معاصر)
    لينك فايل pdf:


    گروه پاسخ به شبهات ، مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 18 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815
    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۸/۱۰ در ساعت ۱۹:۱۷

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    468
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1619



    بسمه تعالی


    مامنتظر غدیر سوم هستیم


    چه شد که قامت رعنای غدیر خم ؛خمیده گشت وخاطره آنروز از خاطره ها .......روانه گشت


    وچرا حادثه غدیربه فراموشی سپرده شده است ؟


    در طول دوره زندگانی پیامبر اکرم ؛ دشمنان دین وتشنگان قدرت وصاحبان ثروت ،................................... در توطئه چینی ها وایجاد دسیسه ها وبرپائی فنته ها وخلق دشمنی ها ؛...........................


    چه بصورت علنی وچه بصورت مخفیانه غالباً رسوا میشدند وشکست می خوردند ...............چرا؟

    چون مستقیماً با وحی خدا رودر رو می شدند ودرگیر............
    فرشته وحی خدا ؛ جبرئیل امین, تمامی برنامه ها ونقشه ها وتدارکات ستیزه جویانه انان را ؛ به پیامبراکرم خبرمی داد وانها را برملا ؛ افشاء وخنثی می نمود..................
    بعبارتی .........
    کفار چه زمانی که علناً وآشکارا با دین به مبارزه برمی خواستند ........................
    وچه زمانی مخفیانه ودرپشت پرده با منافقین ویهود مشترکاً مثلث توطئه چینی ومخفی کاری را درست میکردند ودرصدد برندازی نظام اسلامی می شدند ، براحتی توسط دومانع ورادع بزرگ ومقتدر ؛ برخورد میکردند ومتوقف میشدند ..........
    رادع ومانع اول :
    = آیات قرانی ووحی اللهی بود,.............که چهره باطنی آنان را رسوا وافشاء وبه مسلمانان معرفی میکرد
    =رادع ومانع دوم ؛ شمشیر ذو الفقاروبازوی سترگ شیرخدا حضرت علی مرتضی بود که چپ وراست آنان را در جنگهای نظیر بدر – أُحد – خیبر- حُنین – خندق و.و. و.سرکوب وقلع وقمع می کرد ...........
    در نتیجه خیلی ازاین کفارمعاند وبرندازومنافقین دوچهره ویهود توطئه گر............
    درمقابل این دو حربه بُرنده یعنی پیام خدا وشمشیر شیرخدا ؛ ناچاراً وازروی ترس ونه از روی ایمان ؛ لباس اسلام را برباطن کفر خویش پوشاندند ونقاب مهربانی وتقوا را برچهره کینه توز وانتقامگرخود...........زدند
    ومنتظر ماندند تا مرکز ثقل وحی خدا ازدنیا برود وپیام افشا کننده چهره مزوارنه آنان وخنثی کننده توطئه شان ,قطع گردد ..................
    ورسول الله از دنیا رفت وپیام وحی خدا از آسمان به طرف زمین قطع شد ............
    اینجا مانع ورادع اول از پیش روی برندازان نظام اسلامی , کنار رفت
    حال کارگزاران مثلث شوم ( کفار – منافقین – ویهود ) باخیالی راحتر
    مجدداً وارد صحنه کارزار شدند اما با لباس اسلام وصحابه رسول الله ؛به جنگ مکتب وبراندازی نظام اسلامی
    پرداختند ..............
    در این کارزار مجدد ؛ رادع ومانع دوم مانده بود...........که باید نیز کنار رود
    او همان بینش احمدی است که درشمشیرذو الفقار حیدری متجلی گشته است...................
    همان نفس محمد وصاحب ولایت روز غدیر بود ......... او همان علی مرتضی بود
    علی؛ همان نماد ولایت پیامبربر تمام مسلمین در روز غدیراست ...............
    وغدیر یعنی همان مشهد وشاهد وگواه سه روزه حضور(120)هزار نفر بیعت کنان با علی بود ..........
    وغدیرسرزمین تثبیت تداوم کلنگ زنی شکستن مثلث شوم وتوطئه گر؛ مثلث ( کفار – منافقین – ویهود )علیه تشیع است ..............وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ
    دشمنان دین می دانستند که .............
    علی را میتوان خانه نشین کرد ؛ حتی علی را میتوان شهید کرد
    ولی غدیر؛ را چه کنند ؟...............
    این یاد سرزمین انتقال ولایت از احمد به علی ؛ خاطره ادامه گلنگ زنی شکستن مثلث نامیمون کفر ونفاق ویهودیت راچه کنند ؟ ..................
    غدیر باید از جان وفکر وروح واندیشه مسلمانان ؛ پاک ومحو وزدوده شود .......والا نمی توان
    دین خدا را مسخ نمود ووارونه ساخت تا ازآن در بازگشت حاکمیت کفر خویش ؛ استفاده ابزاری نمود
    الیوم یئس الذین کفروا من‏ دینکم فلا تخشوهم و اخشون
    اینجاست که در طول پنجاه سال پس از رحلت پیامبراکرم , این کارگزاران مثلث شوم ؛...............
    نزدیک بود حادثه الیوم اکملت لکم دینکم واتمت علیکم نعمتی را ..............
    یعنی (تجلی ولایت احمد دروجود حیدر) , از صفحه تاریخ واز مخیله مسلمانان محو ونابود کنند که به حمد الله نتوانستند ................... ؟
    چون بیعت غدیر دوم بر پا شد ...........اگرچه با جماعت اندک بود........
    وکدام غدیر ............غدیرخونین محرم را
    حادثه تجلی مجدد ولایت این بار به خون نشسته امام حسین علیه السلام در روز عاشوراء .................
    بعبارتی ...........
    غدیر به خون آغشته دوم ................ غدیراول را ........................دوباره زنده کرد ..............
    وما شیعیان ؛ با احیاء وزنده نگهداشتن هل من ناصرینصرنی را ............
    غدیر حسین راکه به خاطرتناسی وبه فراموشی سپردن غدیرعلی ؛............ ایجاد شد ..................
    نخواهیم گذاشت غدیرتشیع را در مسلخ سنت الصحابه الشخین ؛ قربانی شود ...........زیرا چون
    ...... كل يوم عاشوراء وكل أرض كربلاء ..............
    وما منتظرغدیر سوم هستیم
    منتظر فردی که عمامه احمد بر سردارد وشمشیر ذو الفقار دردست ............
    واو خواهد آمد وغدیر سوم را برپا خواهد نمود وتمام اضلاع مثلث نکبت بار( کفار؛ منافقین ویهود کینه توز) را برای همیشه از بین خواهد برد....................
    وما منتظریم پس معترضیم تا او آید والسلام ............

    خدایا,سحر خیز مدینه را برسان

  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    حالا میشه بفرمایید شما از کجا فهمیدید معنای مولی یعنی جانشین ؟




  16. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 10 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا محمد مصطفی(ص)
    السلام علیک یا امیر المومنین علی (ع)



    مرد غدیر پیرو خط سقیفه نیست با غصب منبر نبوی خلیفه نیست



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمربن علی نمایش پست ها
    حالا میشه بفرمایید شما از کجا فهمیدید معنای مولی یعنی جانشین ؟


    منبع پست ها:http://www.valiasr-aj.com/fa/page.ph...estion&id=3480



    بعضي از علماي اهل سنّت كه «مولي» را در حديث غدير به معاني مورد نظر شيعه گرفته‌اند به شرح زيرند.

    ـ امام ابو حامد غزالي (505 هـ)

    وي همان‌گونه كه در شرح حال و شناخت شخصيت او مي‌آيد يكي از اعاظم و أكابر علماي اهل سنّت است كه اين گونه مي‌گويد:‌

    لكن أسفرت الحجة وجهها وأجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم غدير خم باتفاق الجميع وهو يقول: من كنت مولاه فعلي مولاه. فقال عمر: بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة. فهذا تسليم ورضى وتحكيم. ثم بعد هذا غلب الهوى لحب الرياسة وحمل عمود الخلافة وعقود البنود وخفقان الهوى في قعقعة الرايات واشتباك ازدحام الخيول وفتح الأمصار سقاهم كأس الهوى، فعادوا إلى الخلاف الأول فنبذوه وراء ظهورهم، واشتروا به ثمنا قليلا.

    لكن حجت روي خود را آشكار نمود و جمعيت مردم براي شنيدن متن خطبه حديثي كه در روز غدير خم كه مورد اتفاق همه مي‌باشد جمع گرديدند. [در آن خطبه] پيامبر(ص) مي‌فرمايد: «هركس من مولاي اويم علي(ع) مولاي اوست». همين جا بود كه عمر به علي(ع) گفت: يا ابا الحسن! تبريك، تبريك! از اين به بعد تو مولاي من و مولاي هر زن و مرد مؤمني گرديدي.

    اين سخن عمر در حقيقت تسليم در برابر امر و رضايت و تحكيم آن بود. امّا بعد از آن بود كه هوي و هوس براي حبّ رياست بر او غلبه كرد و او عمود خلافت را به دوش گرفت. و قرار‌ها و پيمان‌ها در خفقان هوي و هوس و زد و خورد نيزه‌ها و ازدحام اسب‌ها و سپاهيان و لشكر كشي براي فتح كشور‌ها فراموش شد و آنها از شراب هوي و هوس سيراب گرديدند.
    و به همين خاطر بود كه مردم به همان اختلافات روز اوّل بازگشتند و عهد و پيمان خود را پشت سر افكنده و آن را به قيمتي اندك فروختند.

    مجموعة رسائل الإمام الغزالي، كتاب سر العالمين ص483 ، طبعة مصححة منقحة، إبراهيم أمين محمد، المكتبة التوفيقية.

    سبط بن جوزي ضمن تأييد انتساب كتاب سرالعالمين به غزالي عين كلام او را آورده و سخن او را بدون هيچ‌گونه ردّي نقل كرده است:

    وذكر أبو حامد الغزالي في كتاب سر العالمين وكشف ما في الدارين ألفاظا تشبه هذا. فقال قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم لعلي يوم غدير خم: من كنت مولاه فعلي مولاه. فقال عمر بن الخطاب: بخ بخ يا أبا الحسن أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة. قال: وهذا تسليم ورضى وتحكيم، ثم بعد هذا غلب الهوى حبا للرياسة وعقد البنود وخفقان الرايات وازدحام الخيول في فتح الأمصار وأمر الخلافة ونهيها، فحملهم على الخلاف فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمنا قليلا فبئس ما يشترون.

    أبو حامد غزالي در كتاب سر العالمين وكشف ما في الدارين ألفاظي شبيه به اين مطالب را در كتاب خود آورده است. رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم روز غدير خم به علي گفت: «من كنت مولاه فعلي مولاه».

    اين سخن عمر در حقيقت تسليم در برابر امر و رضايت و تحكيم آن بود. امّا بعد از آن بود كه هوي و هوس براي حبّ رياست بر او غلبه كرد و او عمود خلافت را به دوش گرفت. و قرار‌ها و پيمان‌ها در خفقان هوي و هوس و زد و خورد نيزه‌ها و ازدحام اسب‌ها و سپاهيان و لشكر كشي براي فتح كشور‌ها فراموش شد و آنها از شراب هوي و هوس سيراب گرديدند.
    و به همين خاطر بود كه مردم به همان اختلافات روز اوّل بازگشت نمودند و عهد و پيمان خود را به پشست سر خود افكندند و آن را به قيمتي اندك فروختند.

    تذكره خواص الإمامة، ص 62.

    ذهبي در حالي كه تحت تأثير شخصيت غزالي قرار گرفته چاره‌اي جز توجيه زير نديده،

    لذا بعد از ذكر مطلب فوق در كتاب خود اين چنين مي‌گويد:

    وما أدري ما عذره في هذا؟ والظاهر أنه رجع عنه، وتبع الحق، فإن الرجل من بحور العلم، والله أعلم.
    نمي‌دانم غزالي براي اين سخن خود چه عذري خواهد داشت؟ ولي ظاهراً غزالي از اين نظر خود بازگشته و دوباره از حق پيروي كرده است. و به راستي كه او از دريا‌هاي علم است. والله اعلم.

    سير أعلام النبلاء، ذهبي، ج 19، ص 328.
    شخصيت ابوحامد غزالى از ديدگاه علماي اهل سنّت

    يافعي در شرح حال غزالي مي‌گويد:

    وفضائل الإمام حجة الاسلام أبي حامد الغزالي رضي الله عنه أكثر من أن تحصر، وأشهر من أن تشهر. وقد روينا من الشيخ الفقيه الإمام العارف بالله، رفيع المقام الذي اشتهرت كرامته العظيمة وترادفت وقال للشمس يوما قفي فوقفت حتى بلغ المنزل الذي يريد من مكان بعيد.

    فضائل إمام حجه الاسلام أبو حامد غزالي رضي الله عنه بيش از آن است كه در حدّ و حصر بگنجد و مشهورتر از آن است كه نياز به معرفي داشته باشد.

    و ما از اين شيخ فقيه إمام عارف بالله، كه به حدي رفيع المقام است كه كرامت عظيمه او هم پا و هم سنگ با خورشيد گشته تا جايي كه روزي به خورشيد گفت: در آسمان بمان و خورشيد هم در آسمان ماند تا او به سر منزل مقصود خود كه در مكاني دور دست قرار داشت رسيد.

    مرآة الجنان، حوادث سنة 505 .

    سيوطي در باره شخصيت غزالي مي‌گويد:

    وعلى رأس الخامسة الإمام أبو حامد الغزالي، وذلك لتميزه بكثرة المصنفات البديعات، وغوصه في بحور العلم... حتى قال بعض العلماء الأكابر الجامعين بين العلم الظاهر والباطن: لو كان بعد النبي صلى الله عليه وآله وسلم نبي لكان الغزالي، وأنه يحصل ثبوت معجزاته ببعض مصنفاته.

    در رأس گروه پنجم إمام أبو حامد غزالي قرار دارد، واين به علّت تصنيفات نو و جديد او و غوص عميق او در درياهاي علم است... تا جايي كه بعضي از علماي بزرگ جامع بين علم ظاهر و باطن در باره او گفته‌اند:


    اگر بعد از پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم پيامبري مي‌بود هر‌آينه آن شخص غزالي مي‌بود،!!!!!! و معجزات او نيز با بعضي از مصنفاتش آشكار مي‌شد.!!!!!!!!!!!!

    التنبئه بمن يبعثه الله على رأس كل مائة، سيوطي، ص 12 .


    زرقاني در باره شخصيت غزالي مي‌گويد:

    ذكر له الأسنوي في «المهمات» ترجمة حسنة منها: هو قطب الوجود والبركة الشاملة لكل موجود، وروح خلاصة أهل الإيمان، والطريق الموصل إلى رضا الرحمن، يتقرب به إلى الله تعالى كل صديق، ولا يبغضه إلا ملحد أو زنديق.

    مات بطوس سنة 505.

    أسنوي در كتاب «المهمات» ترجمه و شرح حال بسيار خوبي در باره غزالي آورده و اين گونه مي‌گويد: او قطب وجود و داراي بركتي است كه شامل هر موجودي مي‌شود، و او خلاصه روح أهل إيمان، و راه رسيدن به رضايت خداي رحمان است كه هر انسان صديقي مي‌تواند از طريق او به خداوند ‌تعالى برسد، و كسي جز ملحد يا زنديق به او بغض نمي‌ورزد.و او در سال 505 هـ . در طوس وفات كرده است.

    شرح المواهب اللدنيه، ج 1 ، ص 36 .
    كتاب غزالي «سرالعالمين» است

    در انتساب كتاب سر العالمين به غزالي هم جاي شك و ترديد نيست چرا كه:

    ذهبي در ميزان الاعتدال، ج 1، ص 500 و سير أعلام النبلاء، ج19، ص 328 و ص 403 و لسان الميزان، ج 2، ص 215 و
    ابن جوزي در تذكره خواص الامّه، ص 62، و إسماعيل باشا بغدادى در ايضاح المكنون،ج 2، ص11 و ص 80 به اين مطلب تصريح كرده‌اند.


  17. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    رفتن به سامرا
    نوشته
    1,324
    حضور
    26 روز 10 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    284
    آپلود
    31
    گالری
    214
    صلوات
    4350



    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیک یا محمد مصطفی(ص)
    السلام علیک یا امیر المومنین علی (ع)



    مرد غدیر پیرو خط سقیفه نیست با غصب منبر نبوی خلیفه نیست



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمربن علی نمایش پست ها
    حالا میشه بفرمایید شما از کجا فهمیدید معنای مولی یعنی جانشین ؟

    2 . محمد بن طلحة شافعي (652هـ)

    محمد بن طلحه شافعي از علماي بزرگ اهل سنّت در قرن هفتم هجري است كه تعريف شخصيت او در ذيل خواهد آمد وي‌ مي‌گويد:

    فيكون معنى الحديث: من كنت أولى به أو ناصره أو وارثه أو عصبته أو حميمه أو صديقه فإن عليا منه كذلك، وهذا صريح في تخصيصه لعلي بهذه المنقبة العلية وجعله لغيره كنفسه ... بما لم يجعله لغيره. وليعلم: أن هذا الحديث هو من أسرار قوله تعالى ... فإنه أولى بالمؤمنين وناصر المؤمنين وسيد المؤمنين. وكل معنى أمكن إثباته مما دل عليه لفظ (المولى) لرسول الله فقد جعله لعلي عليه السلام. وهي مرتبة سامية ومنزلة شاهقة ودرجة علية ومكانة رفيعة خصه صلى الله عليه وسلم بها دون غيره، فلهذا صار ذلك اليوم يوم عيد وموسم سرور لأوليائه.

    معناى حديث غدير اين است:

    هر كس كه من بر او أولى و سزاوارتر و يا ناصر و وارث و يا پشتيبان و دوست صميمي او هستم علي هم براي او اين چنين است. و اين كلام صريح در تخصيص علي به اين منقبت بلند بوده و او را براي ديگران مانند خود قرار داده و اين خصوصيت را براي ديگري قائل نشده است .
    از اين رو دانسته مي‌شود كه: اين حديث از أسرار سخن خداي تعالى است ... كه [مضمون آن] در آيه مباهله نيز آمده. پس به درستي كه علي از همه كس بر مؤمنين اولي و سزاوارتر است و ناصر مؤمنين و سيد آقاي مؤمنين است. و هر معنايى كه أمكان داشته باشد از لفظ «مولي» براي رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلّم إثبات كنيم همان را براي علي مي‌توان ثابت نمود. و اين مرتبه‌اي بلند و والا و منزلتي دست نيافتني و درجه‌اي عالي و مكانتي رفيع است كه پيامبر آن را به علي و نه به ديگري اختصاص داده است.
    و از اين روست كه روز غدير روز عيد و موسم سرور براي دوست‌داران علي [عليه السلام‌] گشته است.

    مطالب السئول، ص 45-44


    شخصيت محمد بن طلحه شافعي نزد علماي اهل سنّت

    هو: أبو سالم محمّد بن طلحة بن محمّد القرشي العدوي الشافعي المتوفّى سنة 652، ووصفه بالعلّامة الأوحد، برع في المذهب واصوله وشارك في فنون.
    أبو سالم محمّد بن طلحه بن محمّد قرشي عدوي شافعي متوفّاى سال 652هـ . كه به علّامه بي نظير در مذهب و اصول و داراي فنون و هنر‌هاي مختلف توصيف گشته است.


    سير أعلام النبلاء، ج 23، ص293.

    تاج الدين سُبْكي در باره او مي‌گويد:

    تفقه وبرع في المذهب وسمع الحديث بنيسابور من المؤيد الطوسي وزينب الشعرية وحدث بحلب ودمشق. روى عنه الحافظ الدِّمياطي ومجدُ الدين بن العَديم. وكان من صدور الناس، وَلي الوزارة بدمشق يومين، وتركها، وخرج عمّا يملكه من ملبوس ومَمْلوك وغيره وتزَهَّد.

    فقيه گرديد و در مذهب نوآوري كرد و در نيشابور از مؤيد طوسي و زينب شعريه حديث شنيد و در حلب و دمشق بزرگ شد. و از او حافظ دمياطي و مجدُ الدين بن عَديم روايت نقل نمو‌ده‌اند. و او از بزرگان بود، و دو روز به وزارت دمشق نائل شد و آن را ترك نمود، و تمام مايملك خود اعم از دارايي و پوشاك خود را ترك كرد و گوشه عزلت گزيد و به زهد و تقوا مشغول گرديد

    طبقات الشافعية الكبرى، ج 8، ص63، الطبقه السادسه، فيمن توفي بين الستمائه والسبعمائه.

    إسنوي در طبقات الشافعيه در باره او اين گونه مي‌گويد:

    كان إماماً بارعاً في الفقه، والخلاف، عالماً بالأصلين رئيساً كبيراً معظّماً ترسل عن الملوك، وأقام بدمشق بالمدرسة الأمينية.

    او إمامي نوآور در فقه و مسائل اختلافي است، و عالم به دو أصل و رئيس كبير و معظّم است كه از ملوك گريخت. و در دمشق در مدرسه أمينيه به تحصيل مشغول گرديد.

    طبقات الشافعية،ص 418، ترجمة 1200، چاپ دار الفكر.
    ویرایش توسط sayedali : ۱۳۹۱/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۲:۴۳

صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۰۷/۲۳, ۱۲:۵۲ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود