صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه عید غدیر با سادات(چرا عید غدیر رو به سادات تبریک میگیم)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    رابطه عید غدیر با سادات(چرا عید غدیر رو به سادات تبریک میگیم)




    روز عید غدیر خم روز منصوب شدن حضرت امیرالمومنین به جانشینی سرور عالمیان حضرت محمد مصطفی(ص)می باشد.
    خداوند در این روز به وسیله تعیین امام علی (ع)به عنوان خلیفه پیامبر خاتم دین خود را كامل كرد.و از آنجا كه امیرالمومنین سرسلسه تمام سادات میباشندو تمام سادات فرزندان امام علی (ع)یه حساب می آیند،نصب امام علی(ع)را به عنوان خلیفه،به سادات تبریك می گویند و این عید را عید سادات می نامند
    به عباررت دیگر سادات، جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می روند. همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است. بزرگداشت و احترام سادات از سوی مردم در همه زمان ها صورت می گیرد، ولی این امر در روز غدیر که زمان به ولایت و امامت رسیدن حضرت علی علیه السلام است، به فرهنگ خاصی در میان مردم تبدیل شده است. آنان با رفتن به خانه سادات و تبریک گفتن چنین روزی، احترام و اکرام خود را به ایشان آشکار می سازند. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایت های گوناگون، مردم را به گرامی داشت مقام سادات سفارش می کرد و ایشان می فرمود: «دوست داشتن اهل بیت من و فرزندانم، کمال دین است»

    منبع:تبیان

  2. صلوات ها 28


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    به کتاب و فکر علاقمندم
    نوشته
    274
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1372



    غدیر عید جهانیان است

    رسول اکرم اسلام خاتم النبین است به این معنا که :
    هر رسول تشریعی دری از درهای رحمت و هدایت را به روی بشریت می گشود .
    رسول اکرم بزرگترین و آخرین و کاملترین در رحمت و نعمت را به روی بشریت گشود که او رحمه العالمین است.

    پس معنای خاتمیت نبی اسلام ختم وحی جدید است نه عدم نیاز به نبوت.

    چرا که نبوت و خاتمیت رسول اکرم گشوده شدن در جدید است !!
    مبعوث نشدن پیامبر تبلیغی و قطع وحی پس از رسول اکرم به این معناست که ای انسان! ای متفکر و عاقل!! بیندیش !!!

    در بین شما همواره انسانی هست که بدون نیاز به وحی ، مدیر و رهبر و کشتیبان هدایت شماست!

    او را بشناس!!!!. کتاب در اوراقش کامل شد!! کتاب مجسم را بخوانید و بخواهید.

    تا مردم از علی(ع) نخواستند کشتیبان نشد.
    امروز نیز اگر مردم جهان قدر غدیر را بدانند دعوتنامه به مهدی موعود میفرستند و آنگاه او را بین خود می یابند!!!

    و امروز که ما سخن از غدیر به معنای مسئولیت انسان به عهده انسان
    (
    از متن سخنرانی ایت الله خامنه ای در غدیری
    ازسیما مسئولیت انسان برانسان را نوشته ام ) سخن می گوییم.
    هدف انسان نوعی است

    مگر نه این است که بشر اگاه امروز میداند هرکسی لیاقت هر کاری را ندارد و بنایی ساختمانش را به معمار میدهد نه به نجار!


    لذا اگر جهانیان به ارزش غدیر پی ببرند به استقبال امام عصر خواهند رفت........
    و منتظر پیامبر جدید و آمدن منجی نمیشوند! منجی نمی آید!! منجی را باید دعوت کرد!!

    و امروز سخن از خاتمیت یعنی سخن از غدیر و سخن ازغدیر یعنی سخن از مهدویت!!

    پس جشن غدیر جشنی جهانی است!!!!!!!
    عید غدیر عید جهانیان است! خاتمیت به غدیر و غدیر به مهدویت گره خورده است .

    به جهان غدیر را بشناسانیم !!! و تبریک بگوییم!


    ویرایش توسط zahra : ۱۳۸۹/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۴:۱۳

  5. صلوات ها 18


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط zahra نمایش پست ها
    به جهان غدیر را بشناسانیم !!! و تبریک بگوییم!
    سلام
    یقینا کلام شما در این خصوص صحیح است اما در مورد مقاله ابتدایی به قول ما طلبه ها اثبات شیء نفی ماعدا نمیکند.

  7. صلوات ها 16


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    به کتاب و فکر علاقمندم
    نوشته
    274
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1372



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    سلام
    یقینا کلام شما در این خصوص صحیح است اما در مورد مقاله ابتدایی به قول ما طلبه ها اثبات شیء نفی ماعدا نمیکند.

    اصولا من غدیر به سیدها تبریک نمیگویم!!

    ضمنا استفاده از کلمات عربی فهم جمله شما را بر من دشوار کرده است !! عربی من در حد دبیرستان است بل کمتر!!

  9. صلوات ها 13


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط zahra نمایش پست ها
    اثبات شیء نفی ماعدا نمیکند.
    منظورم اینه که تبریک گفتن به سادات منافاتی با تبریک به بقیه افراد ندارد
    میفرمایید چرا غدیر رو به سادات تبریک نمیگید؟

  11. صلوات ها 13


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    به کتاب و فکر علاقمندم
    نوشته
    274
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1372



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    منظورم اینه که تبریک گفتن به سادات منافاتی با تبریک به بقیه افراد ندارد
    میفرمایید چرا غدیر رو به سادات تبریک نمیگید؟
    یعنی اختصاصی به سادات تبریک نمیگوییم چون معتقدم غدیر عید اختصاصی سادات نیست
    به سادات مثل بقیه تبریک میگویم.
    وقتی ویژه تبریک بگویم یعنی قبول ندارم که عید عموم جهان است
    من عمیقا غدیر را عید جهانیان می دانم و کاری به سنت جا افتاده بین خودمان که از کودکیم دیده ام ندارم
    احترام به سادات با تبریک ویژه متفاوت است

    اگر تبریک ویژه بگویم یعنی گامی به سوی کمک به جهانی نبودن غدیر کرده ام هر چند این گام بسیار بسیار کوچک باشدنباید قدم نادرست گذاشت. این تئوری ذهنم است


  13. صلوات ها 14


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    30



    سلام منم عید غدیر را به شما تبریک می گم

  15. صلوات ها 10


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    30



    یه سوالی دارم چرا سادات یه کم و حتی ذره ای از اخلاق خوب اجداد خود را به ارث نمی برن البته من تمامشون را نمی گم تعدادیشون را میگم اینقدر ظلم دیده ام از دستشون که فکر می کنم اینا خودشون شجره نامه برای خودشون درست می کنن اخلاق حسنه کظم غیظ و خیلی اخلاقهای دیگر از صفات امامهامون بوده که اینا ندارن من کسی هستم که با اینا زندگی کردم به غیر از تحقیر ازشون هیچی ندیدم سریع عصبانی می شن فقط توقع دارن بهشون احترام بزاری

  17. صلوات ها 12


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    30



    لطفا جوابمو بدید ایا نباید طور دیگری باشند

  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    126
    حضور
    5 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    947



    نقل قول نوشته اصلی توسط شبانی نمایش پست ها
    یه سوالی دارم چرا سادات یه کم و حتی ذره ای از اخلاق خوب اجداد خود را به ارث نمی برن البته من تمامشون را نمی گم تعدادیشون را میگم اینقدر ظلم دیده ام از دستشون که فکر می کنم اینا خودشون شجره نامه برای خودشون درست می کنن اخلاق حسنه کظم غیظ و خیلی اخلاقهای دیگر از صفات امامهامون بوده که اینا ندارن من کسی هستم که با اینا زندگی کردم به غیر از تحقیر ازشون هیچی ندیدم سریع عصبانی می شن فقط توقع دارن بهشون احترام بزاری
    خداوند متعال درباره ی پیامبر اکرم سه تعبیر در قرآن دارد 1. بگو ای رسول ما, هیچ اجری از شما نمی طلبیم بلکه اجر و مزد رسالت من بر خداست (سوره سبائ, آیه 47). 2. از شما مردم اجری نمی طلبم مگر کسی که بخواهد راهی به سوی پروردگارش بیابد (فرقان , آیه 57). 3. بگو: از شما اجری نمی طلبیم مگر رعایت و محبت کردن شما نسبت به خویشان و اقربایم را. که پیامبر اکرم بدستور خود خداوند اجر و مزد رسالتش را دوستی و احترام و محبت به خویشان و ذریه اش قرار داده است . البته جمع این 3 آیه که در یکی مزد نطلبیده و در آیه ای دیگر طلبیده , چنین است که اگر پیامبر محبت ذریه اش را خواسته , سود اصلی اش به خود مسلمانان بر می گردد زیرا محبت و احترام عامل موثری است برای پیروی کردن , همانگونه که در سوره ی آل عمران , آیه 31, (قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله ...; اگر شما به خدا محبت دارید پس باید مرا اطاعت کنید که خدا شما را دوست می دارد...)). پیامبر اطاعت خود را از مردم می طلبد می فرماید چرا که من مبلغ فرمان او هستم , یعنی اگر ما مسلمانان به محبت سادات امر شده ایم این دستوری است از جانب خداوند و با محبت , به خدا نزدیک تر شده ایم و سودش به جیب خودمان رفته است و اصولا پیوند محبت با کسی , انسان را به سوی محبوب و خواسته های او می کشاند و هر چه رشته ی محبت قوی تر باشد این جاذبه قوی تر است , مخصوصا محبتی که انگیزه ی آن کمال محبوب است , احساس این کمال سبب می شود که انسان سعی کند خود را به آن مبدئ کمال و اجرای خواسته های او نزدیک تر گرداند. چنانچه پیامبر اکرم در روایتی می فرماید خوبان سادات را بخاطر خدا احترام کنید زیرا هر انسان خوبی باید مورد احترام قرار گیرد و سادات بد را بخاطر من یعنی منسوب به پیامبر هستند بخاطر پیامبر اکرم احترام کنید البته احترام هم در اینجا بدگویی نکردن و ناسزا نگفتن به آنها است و گر نه ما احترامی که برای سادات خوب و مومن قائل هستیم برای سادات معصیت کار و خطا کار قائل نیستیم , (برای توضیح بیشتر به تفسیر نمونه , ج 2, ذیل آیه 31 سوره آل عمران و یا تفسیر در المنثور سیوطی , ج 6, ص 7 مراجعه کنید).
    این اظهار محبتها یک شعار الهی است که بگوییم ما مسلمانان برای خدمات پیغمبر و جبران ذره ای از زحماتش به او ارج نهاده و با این احترام همیشه به یاد او هستیم , و اگر سیدی بد بود کار بدش را دوست نمی داریم ولی خودشان را بخاطر انتسابشان به پیغمبر اکرم دوست می داریم . بر این امر دلیل فطری نیز دلالت دارد, کسی نقل می کند: دوستی داشتم که در کودکی پدر و مادرش را از دست داد از ده به شهر آمد و یک تاجر او را تحت حمایت و تکفل خود قرار داد تا بزرگ شد و از خانواده ای برای او دختری را خواستگاری کرد و زندگی خوبی برایش مهیا کرد, از قضا تاجر مرد و ارثی که به فرزندش رسیده بود در اثر بی کفایتی او, ضایع شد و فرزندش به گدایی افتاد, روزی در خیابان می رفتم آن پسر برای گدایی پیش من آمد او را به خانه بردم ماجرا را به خانواده گفتم ایشان گفتند, ما زندگیمان را مدیون پدر او هستیم و هر چند او خود باعث این فلاکت شده اما بخاطر پدرش باید مورد رسیدگی قرار گیرد, فطرت هر انسان سلیم النفسی (عاقل و فهمیده ای ) می گوید کسی که به تو کمک کرده و از گمراهی و جهالت به نور هدایت آشنا کرده است او را و نزدیکان و فرزندانش را و لو به خاطر او, دوست بدار و احترام نما, قضیه خویشان پیامبر هم چنین است هم او که ما را به نور قرآن و هدایت و کمال دلالت نمود, خدایش امر کرد که به مسلمانان بگو اجر رسالتم را محبت با خویشانم قرار دادم . در قسمتی از سوئالتان که فرمودید ملاک برتری و احترام تقواست بسیار صحیح ولی حرف ما در همین تقواست که متقی کسی است که قرآن و دستورات دینش را تماما گوش دهد و عمل کند که یکی از همین دستورات موده و دوستی با ذوی القربای پیامبر است البته اگر کسی که منسوب به پیامبر است بد باشد به خود و جدش ظلم می کند ولی ما برخوردمان با او چنین باشد که او را به اشتباهش راهنمایی کنیم ولی از جهت نسبش او را احترام نماییم نه از جهت عملش . و اگر حدیثی که شما در سوئال ذکر کرده ای صحیح باشد باز با جواب ما منافاتی ندارد آنجا پیامبر فرموده سیدی نباید خیال کند به صرف اینکه فرزند پیامبر است برای او کافی است و علت تامه ی قبولی اعمالش باشد بلکه این امتیاز باید او را بیشتر به انجام دستورات جدش وادار نماید; و ما مسلمانان به سبب امر الهی و فرمایشات معصومین , سادات را محبت کرده و احترام می گذاریم آن هم به دو شق و دو جهت 1. اگر از مومنین هستند: الف . مومن محترم است به دستور قرآن و روایات ب . از ذریه است و قابل احترام . 2. اگر از مومنین نیست و بد کرده , فقط به جهت منسوبیت او به پیامبر نه از جهت عمل و کردارش.
    پس با توجه به آیات و روایات ما سادات را احترام می کنیم و اگر از ایشان کسی به خطاکاری و بیراهه رفته ضمن کراهت داشتن عملش او را متذکر شده و نهی از منکر می نماییم و در عین حال طوری برخورد نمی کنیم که جسارت به نسبش باشد و فقط به سبب فرمایش معصومین (ع ) به او احترام و اکرام می نماییم .


    ر.ک تفسیر المیزان (علامه طباطبایی ), 9, آیه 41, انفال تفسیر نمونه , ج 2, آیه 31 آل عمران

    برگرفته از پرسمان
    ویرایش توسط حکیم : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۷:۴۳

    باروضۀ حسین نفس تازه می کنم

    وقتی هوای شهر نفس گیر می شود ...




  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود