صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا عالم ماده بینهایت است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    یا صاحب الزمان
    نوشته
    134
    حضور
    9 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    840

    آیا عالم ماده بینهایت است؟




    چند روز پیش با دوستان بحث این بود که آیا عالم ماده بینهایت است؟ یهنی این دنیا که زمین بعد مریخ بعد... بینهایت است یا نه؟
    یک سوال دیگه که آیا تفاوتی میان علم خدا و 14 معصوم است میدونم که او خالق و اینها مخلوق است و بدون او اینها هیچند ولی با این شرایط آیا علم آنها یکیست اگه میشه مطلب رو باز پاسخ دهید که خوب جا بیافتد

    اجرتون با شهدا
    السلام علیک یا حجت الله فی ارضه
    السلام علیک یا عین الله فی خلقه

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    نقل قول نوشته اصلی توسط razsaeed نمایش پست ها
    چند روز پیش با دوستان بحث این بود که آیا عالم ماده بینهایت است؟ یهنی این دنیا که زمین بعد مریخ بعد... بینهایت است یا نه؟
    یک سوال دیگه که آیا تفاوتی میان علم خدا و 14 معصوم است میدونم که او خالق و اینها مخلوق است و بدون او اینها هیچند ولی با این شرایط آیا علم آنها یکیست اگه میشه مطلب رو باز پاسخ دهید که خوب جا بیافتد

    اجرتون با شهدا
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اگر در اصل کلمه "ماده"اندکی تأمل کنیم کاملا روشن میشود ماده محدود است و وقتی محدود است نهایت دارد. توضیح آنکه در نظام هستی هر آنچه حظی از وجود دارد ماهیت نیز دارد . و وقتی پای ماهیت به میان آید حدو و محدودیت نیز مطرح میشود. زیرا معنای ماهیت اینست که همانا ماهیت حد وجود است . وجود را حد میزند و آن را محدود میکند.
    از آنجا که عالم ماده نیز حظی از وجود دارد و مرتبه نازلی از وجود است ماهیت نیز دارد و این ماهیت باعث حد خوردنش میگردد و آن را محدود میکند در نتیجه نمیتواند بی نهایت باشد.فقط ذات باری تعالی است که حدو حدود ندارد و بینهایت است.

    ر.ک.نهایة الحکمة،محمد حسین طباطبایی،بخش ماهیت و احکام آن

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت ۲۱:۳۴
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    یا صاحب الزمان
    نوشته
    134
    حضور
    9 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    840



    میشه کمی بیشتر توضیح بدید در مورد سوال دوم هم چیزی نگفتید بزرگوار
    السلام علیک یا حجت الله فی ارضه
    السلام علیک یا عین الله فی خلقه

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط razsaeed نمایش پست ها
    یک سوال دیگه که آیا تفاوتی میان علم خدا و 14 معصوم است میدونم که او خالق و اینها مخلوق است و بدون او اینها هیچند ولی با این شرایط آیا علم آنها یکیست اگه میشه مطلب رو باز پاسخ دهید که خوب جا بیافتد
    با سلام خدمت شما راز شب:
    علم خدا ذاتی است واز غیر دریافت نکرده است ولی علم اهل بیت غیر ذاتی است یعنی خداوند عنایت میکند البته بعضی علوم اهل بیت اکتسابی ویا از ناحیه امام قبل آموخته می شود که باز هم خدا عنایت دارد .
    خداوند همیشه ودر هر حال عالم به غیب است ولی اهل بیت وقتی عالم به غیب هستند که خدا بخواهد واجازه دهد والا (مثل خوابیدن امام علی(ع) در بستر رسول خدا(ص) ) علم به غیب پیدا نمی کنند.

    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    کنکاش
    نوشته
    250
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1650



    نقل قول نوشته اصلی توسط زمزم نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم
    اگر در اصل کلمه "ماده"اندکی تأمل کنیم کاملا روشن میشود ماده محدود است و وقتی محدود است نهایت دارد. توضیح آنکه در نظام هستی هر آنچه حظی از وجود دارد ماهیت نیز دارد . و وقتی پای ماهیت به میان آید حدو و محدودیت نیز مطرح میشود. زیرا معنای ماهیت اینست که همانا ماهیت حد وجود است . وجود را حد میزند و آن را محدود میکند.
    از آنجا که عالم ماده نیز حظی از وجود دارد و مرتبه نازلی از وجود است ماهیت نیز دارد و این ماهیت باعث حد خوردنش میگردد و آن را محدود میکند در نتیجه نمیتواند بی نهایت باشد.فقط ذات باری تعالی است که حدو حدود ندارد و بینهایت است.

    ر.ک.نهایة الحکمة،محمد حسین طباطبایی،بخش ماهیت و احکام آن
    سلام
    البته ببخشید من فکر میکنم ماده اسم است . مگر فضای بین اتمها خالی نیست؟
    یا من اشتباه میکنم؟
    نمیشه گفت هر چیزی که موجود است تجمع اتمهای سرگردان است؟
    خوب میریم سر منظور دوستمون من فکر میکنم منظور این استکه جهان انتهای مادی داره یا هر چی بری به اخرش نمی رسی (بی نهایت)
    این طوری هم که شما میفرمایید یعنی انتها داره خوب انتهای اون کجایه؟
    دیواره یا سیم خاردار اون پایان چیه و چه اسمی میشه روش گذاشت؟
    البته مغز کوچک ما توانایی تصور حتی بی نهایتم نداره و هنگ میکنه
    درسته

    ویرایش توسط مسعودی : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ در ساعت ۰۸:۲۷


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما در محدودیت عالم ماده و تفاوت علم معصومان (ع) با علم خداوند




    نقل قول نوشته اصلی توسط RAZSAEED نمایش پست ها
    چند روز پیش با دوستان بحث این بود که آیا عالم ماده بینهایت است؟ یهنی این دنیا که زمین بعد مریخ بعد... بینهایت است یا نه؟
    یک سوال دیگه که آیا تفاوتی میان علم خدا و 14 معصوم است میدونم که او خالق و اینها مخلوق است و بدون او اینها هیچند ولی با این شرایط آیا علم آنها یکیست اگه میشه مطلب رو باز پاسخ دهید که خوب جا بیافتد

    اجرتون با شهدا

    با سلام خدمت دوست گرامی

    با نگاه به آیۀ شریفه: "الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ"(بقره، آیه 3) محدودیت و نهایت، برای عالم ماده روشن و ثابت می شود.

    در این آیه گروهی را معرفی می کند كه ايمان به غيب دارند (الذين يؤمنون بالغيب). ((غيب و شهود)) دو نقطه مقابل يكديگرند، عالم شهود عالم محسوسات (ماده) است، و جهان غيب، عالم ماوراء حس، زيرا غيب در اصل به معنى چيزى است كه پوشيده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حس ما پوشيده است به آن غيب گفته مى شود، در قرآن كريم مى خوانيم عالم الغيب و الشهادة هو الرحمن الرحيم: ((خداوندى كه به غيب و شهود، پنهان و آشكار دانا است و او است خداوند بخشنده و رحيم )) (حشر 22).

    ايمان به غيب درست نخستين نقطه اى است كه مؤ منان را از غير آنها جدا مى سازد و پيروان اديان آسمانى را در برابر منكران خدا و وحى و قيامت قرار مى دهد و به همين دليل نخستين ويژگى پرهيزكاران ايمان به غيب ذكر شده است.

    مؤ منان مرز جهان ماده را شكافته، و خويش را از چهار ديوارى آن گذرانده اند، آنها با اين ديد وسيع با جهان فوق العاده بزرگترى ارتباط دارند در حالى كه مخالفان آنها اصرار دارند انسان را همچون حيوانات در چهار ديوارى جهان ماده محدود كنند، و اين سير قهقرائى را تمدن و پيشرفت و ترقى نام مى نهند! در مقايسه ((درك و ديد)) اين دو، به اينجا مى رسيم كه ((مؤ منان به غيب)) عقيده دارند جهان هستى از آنچه ما با حس خود درك مى كنيم بسيار بزرگتر و وسيعتر است.

    از اینرو با توجه به تقسیم بندی قرآن، در خصوص جهان آفرینش به دو عالم غیب و شهود و اینکه مؤمنان مرز جهان ماده و حس را شکافته و با عالم ماوراء حس ارتباط برقرار می کنند پی می بریم که عالم ماده بی نهایت نبوده بلکه محدود است.(برای مطالعه بیشتر به تفسیر نمونه مراجعه کنید)

    اما در فرق بين علم غيب خدا و علم معصومان (ع) گفتنی است: علم خدا بالذات است ولي علم پيغمبر و امام غير ذاتي و وابسته به علم خداوند است، يعني از طرف خداوند به آن‌ها اعطاء شده است.

    خدا در همه صفات كماليه يكتا و بي‌همتا و بي‌نياز از غير است ولي پيغمبر و امام در علم و در همه صفات كماليه ديگري كه دارند محتاج به خدايند و در يك كلام چه در ناحيه وجود يا در صفات هر چه دارند همه را از خدا دارند . قائم به او و عالم و قادر و موجود به او هستند.

    و اما فرق پيغمبر و امام در آگاهي از امور غيبي از اين جهت است كه در علم پيغمبر بشري ميان او و عالم غيب واسطه نيست در حالي كه ائمه عليهم‌السلام بخشي از اين علم را از پيغمبر صلّي الله عليه‌وآله‌وسلّم كسب كرده‌اند.

    در هر صورت آن چه مسلّم است آگاهي آن بزرگواران و اخبار ايشان از امور غيبي است كه مثل آفتاب در وسط آسمان روشن و ثابت است.

    در اين مورد برای اطلاع و آگاهی بیشتر می توانید به كتاب‌هاي سيره و تواريخ ائمه عليهم‌السلام رجوع کنید و نیز كتاب‌هاي «فروغ ولايت»، «ولايت تكويني و تشريعي» آیةالله العظمی صافی گلپایگانی راهگشاست.

    موفق باشید ...


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۱:۱۰ دلیل: فونت
    آیا عالم ماده بینهایت است؟

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    کامپیوتر ، والیبال ، فوتبال
    نوشته
    219
    حضور
    1 روز 4 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    15
    صلوات
    1505



    سلام
    با اجازه اساتید چند جمله ای هم من می نویسم. البته از نگاهی دیگر
    اگر بیگ بنگ درست باشه خوب عالم ماده هم محدوده ولی در حال انبساط
    اگر مطلب مناسبی پیدا کردم حتما میگذارم.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    سلام
    جناب آقای razsaeed
    دوست عزیز بینهایت بودن جهان بستگی به این دارد که شما از چه منظری سوال میکنی
    آنچنان که از سوال شما استنتاج میشود جهان مادی را در نظر داری
    که این جواب در طول تاریخ بسته به دانش بشری تغییر یافته
    فعلا جواب دانش بشری بر اساس نظریه نسبیت عام انشتن متضمن آغازی ناگزیر برای این جهان و پایانی احتمالی برای آنست
    چون آغاز و پایانی احتمالی دارد پس جهان حداقل از یک سو محدود است
    ولی چون فضا و زمان فراتر از مرزهای جهان ما بی معناهستند پس جهان ما بی انتها و بی نهایت است
    نظریه های دیگری هم مبنی بر آغازهای مکرر و جهان های موازی هم وجود دارد که در حد بحثهای ریاضی است و دلیلی برای رد یا اثبات فیزیکی آن وجود ندارد
    ولی دوست عزیز
    در مباحث جهان و زمان علمای اصیل دین ، فیزیک و فلسفه هر کدام می دانند راجع به چه جهان یا زمانی صحبت میکنند
    و چون از اسامی مشترکی استفاده میکنند برای ما که به کنه مباحث آنها واقف نیستیم و مطالعه لازم وکافی درباره آنها نداریم خلط بحث بوجود میآید و به نظر میرسد که نظرهای آنها در تضاد یکدیگرند در صورتی که هر کدام از منظر خود پاسخگو هستند و باز تکرار میکنم اسامی مشابه دال بر بحثهای مشابه و نتایج مشابه نیست
    دوست عزیز
    توصیه ای از سر تحیر
    اگر راجع به جهان ماده زمین مریخ و فراتر از آن پرسش داری این سایت مرجع مناسبی برای سوال شما نیست
    ولی سوال در مورد علوم انبیا و امامان و علم خدایی داری این سایت کارشناسان لازم را برای جواب شما دارد
    و اگر سوال شما از سر فلسفه محض هم است به نظر من این سایت پاسخهای اندکی برای شما دارد
    ویرایش توسط متحیر : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ در ساعت ۱۶:۰۲

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب

    به نظرم بین معنای کلمه بینهایت در سؤال تاپیک، و پاسخ ارائه شده تفاوتی وجود دارد.

    چند روز پیش با دوستان بحث این بود که آیا عالم ماده بینهایت است؟ یهنی این دنیا که زمین بعد مریخ بعد... بینهایت است یا نه؟


    آنطور که من برداشت می کنم بینهایت در این سؤال به معنی بینهایت از نظر اندازه و مقدار است. ولی در پاسخ ارائه شده، بینهایت از نظر ماهیت مورد بررسی قرار گرفته است.

    از آنجا که عالم ماده نیز حظی از وجود دارد و مرتبه نازلی از وجود است ماهیت نیز دارد و این ماهیت باعث حد خوردنش میگردد و آن را محدود میکند در نتیجه نمیتواند بی نهایت باشد.فقط ذات باری تعالی است که حدو حدود ندارد و بینهایت است.


    ذات خداوند بینهایت است، به این معنی که نیست از نظر اندازه و مقدار بینهایت باشد... چرا که ذات خداوند را نمی توان با مفاهیمی مثل اندازه و مقدار مورد بررسی قرار داد. خداوند برتر از آن است که به مکان محدود شود، و وقتی که مکان بی معنا باشد، بینهایت بودن یا نبودن اندازه هم بی معنا خواهد بود. مثالی می زنم تا مطلب واضح تر شود:

    سه موجودیت مادی را در نظر بگیرید:

    1- یک عدد سیب
    2- یک کامیون سیب
    3- بینهایت سیب

    آیا بین میزان تقرب این سه گزینه به ذات خداوند، تفاوتی وجود دارد؟ آیا با زیادتر شدن تعداد سیبها، کیفیت وجود آنها تغییری می کند؟ مسلماً خیر. بین یک عدد سیب و بینهایت سیب هیچ تفاوتی از نظر ماهیت وجود ندارد. پس بینهایت بودن تعداد سیبها، تناقضی با بینهایت بودن ذات خداوند ندارد؛ چرا که این بینهایت ربطی به آن بینهایت ندارد. اولی در باب مقدار است، دومی در باب ماهیت. مثالی دیگر می زنم:

    فرض کنید یک فضای سه بعدی بیکران از همه طرف داریم. اگر بخواهیم با یک صفحه دو بعدی این فضا را به دو نیم تقسیم کنیم، ناچاراً باید از صفحه ای استفاده کنیم که از همه طرف بیکران باشد. ولی همانطور که واضح است، بیکران بودن این صفحه دو بعدی کجا و بیکران بودن این فضای سه بعدی کجا... در حقیقت فضای سه بعدی بیکران ما، از بینهایت صفحه دو بعدی بیکران تشکیل شده است.

    همانطور که می بینید، هر دو بیکران هستند، ولی ماهیتاً با هم فرق دارند، و بیکران بودن فضای دو بعدی مربوطه چیزی نیست که در برابر بیکران بودن فضای سه بعدی ما به حساب آید.

    البته این فقط مثالی بود برای روشن شدن مطلب. ارتباط ذات خداوند با مخلوقات به این شکل قابل تشبیه نیست. چرا که در مثال ارائه شده، بازهم ابعاد و اندازه ها مطرحند، حال آنکه خداوند برتر از آن است که با ابعاد و اندازه سنجیده شود. لطفاً به این روایت دقت کنید:

    عَلِيّ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَمّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ اللّهُ أَكْبَرُ فَقَالَ اللّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَيّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ مِنْ كُلّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ ع حَدّدْتَهُ فَقَالَ الرّجُلُ كَيْفَ أَقُولُ قَالَ قُلْ اللّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ‏
    اصول كافى جلد 1 صفحه: 159 رواية: 8
    مردى خدمت امام صادق عليه السلام عرض كرد: الله اكبر (خدا بزرگتر است) فرمود، خدا از چه بزرگتر است؟ عرض كرد: از همه چيز، فرمود: خدا را محدود ساختى، عرض كرد: پس چه بگويم؟ فرمود: بگو خدا بزرگتر از آنستكه وصف شود.

    از نظر علوم تجربی، معلوم نیست که عالم ما بیکران باشد. چنین چیزی ثابت نشده است. ولی هرچه می گذرد بیشتر به این موضوع پی می بریم که عالمی که در آن زندگی می کنیم عظیم تر از آن چیزی است که تا به حال فکر می کردیم. در آخرین تئوریها مسئله جهانهای موازی مطرح شده است، و اینکه انفجار بزرگ رویداد ویژه ای نیست. یعنی عالم ماده از عوالم متعدد مادی تشکیل شده است، که شاید تولد هر کدام بر اساس یک انفجار بزرگ مجزا بوده باشد. و این عوالم در کنار یکدیگر در ساختاری بزرگتر موجود هستند. پس در واقع کیهانی که در آن زندگی می کنیم، تنها نیست و کیهانهای دیگری هم هستند. اینکه تعداد این کیهانها چه قدر است، و اینکه آیا محدودند یا نه و غیره مسائلی است که تئوری مربوطه چیزی راجع به آنها نمی گوید. و البته صحت این ادعاها ثابت نشده است. ولی بعید هم نیست که ثابت شود. نتیجه اینکه علوم تجربی نمی دانند که عالم بیکران است یا نه.

    با تشکر فراوان
    یا حق
    امام صادق (ع) می فرمایند:

    قَوْمٌ یَزْعَمونَ أنّی إمامُهُمْ، وَاللّهِ ما أنَا لَهُمْ بِإمامٍ لَعَنَهُم اللّهُ کُلّ ما سَتَرْتُ سِتْرا هَتَکوهُ، أقولُ: کذا وکذا، فَیَقولون: اِنّما یَعْنی کذا وکذا. اِنَّما أَنَا إمامُ مَنْ أطاعَنی.
    گروهی خیال می کنند که من امام آنها هستم، به خدا قسم من امام آنها نیستم، نفرین خدا بر آنها باد. [زیرا] هر گاه رازی را پنهان می کنم آنها آشکار می کنند، من می گویم: چنین و چنین است و آنها می گویند چنین و چنان اراده کرده است. همانا من امام کسی هستم که از من پیروی کند.

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    کنکاش
    نوشته
    250
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1650



    سلام
    فعلا عقل و دانش ما میتواند تصور کند که جهان بزرگ و بی نهایت است و اینکه اخرش کجاست
    نمیشه ان را مشخص کرد
    اما در خصوص تعقل در ان مستقیما به بحث خدا شناسی ارتباط دارد .
    چراکه جهان اگر بی نهایت باشد پس ذات خداوند در این میان با جهان برابری میکند؟
    کدامیک بی نهایت هستند جهان یا خالق ؟




  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود