صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سؤالاتی در باب نماز...

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698

    پرسش سؤالاتی در باب نماز...




    با سلام و عرض ادب

    مدتها پیش روایاتی در باب نماز خواندم، و سؤالاتی در ذهنم پیش آمد. گفتم بپرسم. متأسفانه هرچه گشتم مقاله ای را که در آن روایات مربوطه نقل شده بودند نیافتم... به همین دلیل صرفاً مفهوم روایت را بیان می کنم.

    در روایات آمده بود که ذکر رکوع و سجود در نماز را اگر یک بار بخوانیم، نماز صحیح است (ولی یک سوم نماز انجام شده است). نماز کامل نمازی است که در آن این ذکرها سه مرتبه تکرار شود. و هفت بار تکرار آنها مستحب است.

    1- آیا می توان این ذکرها را بیشتر از هفت مرتبه تکرار کرد؟

    در روایات آمده بود که بعد از ذکر مربوطه در رکوع و سجده، می توان آنها را با ذکر سبحان الله تا هر وقت که بخواهیم ادامه دهیم و در واقع سجده و رکوع را اینگونه طولانی کنیم. البته تا آنجاییکه یادم هست، اشاره شده بود که هر ذکری می توان استفاده کرد.

    2- آیا هیچ محدودیتی در نوع اذکار مربوطه وجود دارد؟ آیا کسی می تواند در رکوع و سجده، مثلاً استغفار کند؟ و آیا در تعداد تکرار این اذکار محدودیتی هست؟ آیا می توان کمی فلان ذکر را گفت، و کمی ذکری دیگر؟

    همچنین در روایات آمده بود که سجده بهترین حالت برای دعاست.

    3- آیا این مسئله شامل سجده های واجب نماز هم می شود؟ یعنی می توان در سجده واجب نماز دعا کرد؟

    4- آیا در این باب فرقی بین نمازهای مستحبی و نمازهای واجب هست؟

    5- آیا می توان هر دعایی، به هر زبانی کرد؟

    از طرفی اشاره شده بود که قرائت قرآن در سجده (و رکوع) جایز نیست (یا مکروه است، مطمئن نیستم).

    6- اگر خواندن قرآن در سجده جایز نیست (یا مکروه است)، پس تکلیف دعاهای قرآنی چه می شود؟ و آیا مسئله جایز نبودن قرائت قرآن در سجده و رکوع، فقط مربوطه به سجده و رکوع نماز می شود، یا هر سجده و رکوعی شامل این قانون می شود؟ و آیا در این باب فرقی بین نمازهای مستحبی و واجب هست؟

    7- با فرض اینکه دعا (یا دعا با زبانهای دیگر) در سجده نماز جایز نباشد، اگر دعایی از ذهن شخص بگذرد، و لفظی در باب آن به زبان نیاید، آیا نماز باطل است؟ مثلاً، گاهی ممکن است در سجده نماز، ناگهان انسان چیزی از ذهنش بگذرد و در این باب دعایی بکند (در فکرش، نه در کلام). مثلاً از حال خوش معنوی نماز لذت ببرد و در ذهنش بگوید: خدایا شکر، از این نمازها باز هم نصیب ما بگردان. یا چیزی از این قبیل.

    8- در روایات اشاره ای به دعا در رکوع نشده است. از آنجا که استغفار، نوعی دعاست (تقاضای بخشش)، آیا اذکار اینچنینی در رکوع جایز است. و اینکه آیا کلاً دعا در رکوع جایز است؟

    9- اگر همان صحنه سؤال هفت (دعای ذهنی) در رکوع اتفاق بیافتد حکمش چیست؟

    10- کلاً حکم گفتگوی ذهنی در نماز چیست؟ گاهی ممکن است فردی در اثر نداشتن تمرکز، در حین نماز با خودش گفتگوی ذهنی کند. نه اینکه کلاً حواسش به نماز نباشد، ولی گاهی چنین گفتگوهایی هم در ذهنش بیایند و بروند. نه اینکه در الفاظ نماز خللی ایجاد شود. فقط در سطح ذهن. حکم چنین حالتی چیست؟

    11- یا اینکه این گفتگوهای ذهنی، از همان نوع دعا باشند، مثلاً در حال خواندن سوره ای باشد، و در حین خواندن آن پند خاصی بگیرد، و خدا را (در دلش، نه در لفظ) شکر کرده، مثلاً طلب معرفت بیشتر بکند. با توجه به اینکه این اتفاق وسط سوره مربوطه رخ می دهد، آیا حکم خاصی دارد؟ (لطفاً توجه داشته باشید که منظور دعا و گفتگوی ذهنی است. طبیعی است که آوردن لفظی غیر از سوره مربوطه، آن هم در حین قرائت آن، منجر به باطل شدن نماز شود.)

    البته با جستجوی در اینترنت، پاسخ بعضی از سؤالات در این زمینه را تا حدودی به دست آوردم، ولی گاهی بین نظر مراجع، و مقالات سایتهای مختلف و غیره اختلافاتی دیده می شود. به همین دلیل با خود گفتم خوب است این مطلب را بپرسم، تا هم به صورت کامل و یقینی پاسخ این سؤالات داده شود، و هم اینکه دیگران هم از این پاسخها بهره مند گردند.

    لطفاً پاسخها بر اساس نظر مقام معظم رهبری، و آیات عظام مکارم شیرازی و بهجت باشد. اگر بر اساس نظر همه مراجع باشد که چه بهتر، تا همه (از جمله کسانی که با جستجوی در اینترنت این تاپیک را می یابند) پاسخ را دریابند و نیازی به تکرار سؤال و پاسخ نباشد.

    با تشکر فراوان
    یا حق
    ویرایش توسط بینام : ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۸:۵۷
    امام صادق (ع) می فرمایند:

    قَوْمٌ یَزْعَمونَ أنّی إمامُهُمْ، وَاللّهِ ما أنَا لَهُمْ بِإمامٍ لَعَنَهُم اللّهُ کُلّ ما سَتَرْتُ سِتْرا هَتَکوهُ، أقولُ: کذا وکذا، فَیَقولون: اِنّما یَعْنی کذا وکذا. اِنَّما أَنَا إمامُ مَنْ أطاعَنی.
    گروهی خیال می کنند که من امام آنها هستم، به خدا قسم من امام آنها نیستم، نفرین خدا بر آنها باد. [زیرا] هر گاه رازی را پنهان می کنم آنها آشکار می کنند، من می گویم: چنین و چنین است و آنها می گویند چنین و چنان اراده کرده است. همانا من امام کسی هستم که از من پیروی کند.

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11221



    با سلام
    طبق فتوای مقام معظم رهبری پاسخ سوالات شما بدین شرح است :

    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    - آیا هیچ محدودیتی در نوع اذکار مربوطه وجود دارد؟ آیا کسی می تواند در رکوع و سجده، مثلاً استغفار کند؟ و آیا در تعداد تکرار این اذکار محدودیتی هست؟


    هر عبارتی که متضمن ذکر خداوند عزوجل باشد ذکر محسوب می شود و صلوات بر محمد و
    آل محمد از بهترین ذکرهاست

    اجوبه الاستفتائات ،س487

    و اگر چیزی از حمد و سوره و ذکرهای نماز را عمدا یا احتیاطا چند مرتبه بگوید اشکالی ندارد ( به شرطی که حد وسواس نرسد )
    توضیح المسائل مراجع،م1136


    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    - در روایات اشاره ای به دعا در رکوع نشده است. از آنجا که استغفار، نوعی دعاست (تقاضای بخشش)، آیا اذکار اینچنینی در رکوع جایز است. و اینکه آیا کلاً دعا در رکوع جایز است؟
    بله ،گفتن اذکار مستحبی در هر جای نماز از جمله در رکوع اشکالی ندارد

    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    آیا می توان هر دعایی، به هر زبانی کرد؟

    دعا خواندن در قنوت به زبان فارسی اشکال ندارد بلکه هر دعایی را در قنوت می توان به هر زبانی خواند
    اجوبه الاستفتائات،س488

    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    - کلاً حکم گفتگوی ذهنی در نماز چیست؟

    گاهی ممکن است فردی در اثر نداشتن تمرکز، در حین نماز با خودش گفتگوی ذهنی کند. نه اینکه کلاً حواسش به نماز نباشد، ولی گاهی چنین گفتگوهایی هم در ذهنش بیایند و بروند. نه اینکه در الفاظ نماز خللی ایجاد شود. فقط در سطح ذهن. حکم چنین حالتی چیست؟

    حواس پرتی و غرق شدن در افکار مختلف ، نماز را باطل نمی کند مگر به حدی غافل شود که اگر از او بپرسند چه می کنی ، نداند چه بگوید
    توضیح المسائل مراجع،م945
    ویرایش توسط شفا : ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ در ساعت ۲۲:۵۷
    سؤالاتی در باب نماز...

    سؤالاتی در باب نماز...

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب و تشکر فراوان

    نکته ای برایم همچنان گنگ است.

    بله ،گفتن اذکار مستحبی در هر جای نماز از جمله در رکوع اشکالی ندارد


    که شامل دعا هم می شود؟

    دعا خواندن در قنوت به زبان فارسی اشکال ندارد بلکه هر دعایی را در قنوت می توان به هر زبانی خواند


    در رکوع و سجده هم همینطور است؟

    لطفاً تکلیف دعاهای قرآنی، و مکروه بودن قرائت قرآن در رکوع و سجده را هم مشخص بفرمایید.

    با تشکر مجدد
    یا حق
    ویرایش توسط بینام : ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ در ساعت ۲۳:۱۳
    امام صادق (ع) می فرمایند:

    قَوْمٌ یَزْعَمونَ أنّی إمامُهُمْ، وَاللّهِ ما أنَا لَهُمْ بِإمامٍ لَعَنَهُم اللّهُ کُلّ ما سَتَرْتُ سِتْرا هَتَکوهُ، أقولُ: کذا وکذا، فَیَقولون: اِنّما یَعْنی کذا وکذا. اِنَّما أَنَا إمامُ مَنْ أطاعَنی.
    گروهی خیال می کنند که من امام آنها هستم، به خدا قسم من امام آنها نیستم، نفرین خدا بر آنها باد. [زیرا] هر گاه رازی را پنهان می کنم آنها آشکار می کنند، من می گویم: چنین و چنین است و آنها می گویند چنین و چنان اراده کرده است. همانا من امام کسی هستم که از من پیروی کند.

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    مدتها پیش روایاتی در باب نماز خواندم، و سؤالاتی در ذهنم پیش آمد. گفتم بپرسم. متأسفانه هرچه گشتم مقاله ای را که در آن روایات مربوطه نقل شده بودند نیافتم... به همین دلیل صرفاً مفهوم روایت را بیان می کنم. در روایات آمده بود که ذکر رکوع و سجود در نماز را اگر یک بار بخوانیم، نماز صحیح است (ولی یک سوم نماز انجام شده است). نماز کامل نمازی است که در آن این ذکرها سه مرتبه تکرار شود. و هفت بار تکرار آنها مستحب است.

    با عرض سلام و تسليت بخاطر شهادت امام باقر عليه السلام


    جناب بينام گرامي پاسخ تمام سئوالات شما ان شاء‌ الله توسط كارشناسان بخش احكام داده خواهد شد پيشاپيش از حوصله اي كه به خرج مي دهيد تشكر مي كنيم .

    روايتي كه به آن اشاره كرديد ، از وجود مطهر امام باقر عليه السلام صادر شده است :‌

    عَنْ أَبِي بَكْرٍ الْحَضْرَمِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع تَدْرِي أَيُّ شَيْ‏ءٍ حَدُّ الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ قُلْتُ لَا قَالَ تُسَبِّحُ فِي الرُّكُوعِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ وَ بِحَمْدِهِ وَ فِي السُّجُودِ سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَمَنْ نَقَصَ وَاحِدَةً نَقَصَ ثُلُثَ صَلَاتِهِ وَ مَنْ نَقَصَ ثِنْتَيْنِ نَقَصَ ثُلُثَيْ صَلَاتِهِ وَ مَنْ لَمْ يُسَبِّحْ فَلَا صَلَاةَ لَهُ (1)

    ابوبكر حضرمي گفت كه امام باقر عليه السلام فرمودند: مى ‏دانى حد ركوع و سجده تا چه ميزان است؟
    من گفتم: نه، نمى‏دانم.
    ابو جعفر فرمود: حد ركوع تا آن جا است كه سه نوبت بگوئى:
    «سبحان ربّى العظيم و بحمده»يعنى: پروردگار بزرگ خود را تقديس مى‏ كنم و به سپاس نعمت او پرداخته‏ام. و حد سجده تا آن جا است كه سه نوبت بگوئى:«سبحان ربّى الاعلى و بحمده» يعنى: پروردگار والاى خود را تقديس مى‏كنم و به سپاس نعمت او پرداخته‏ ام.
    هر كس يك تسبيح‏ آن را ناقص بگذارد، يك سوم نمازش ناقص مى ‏ماند. و هر كس دو تسبيح را ناقص بگذارد، دو سوم نمازش ناقص مى ‏ماند. و هر كس تسبيح نگويد، نماز او پذيرفته نيست.


    روايت استحباب تكرار هفت بار روايت ديگري از امام صادق عليه السلام است كه فرمودند :‌

    ...وَ الْفَضْلُ فِي سَبْعٍ
    فضيلت در اين است كه ذكر ركوع و سجود هفت بار تكرار شود (2)

    پي نوشت:‌
    1. ثقه الاسلام كليني ره ، اصول كافي ج 3 ص 329
    2. شيخ طوسي ره ، تهذيب الاحكام ج 2 ص 76



  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    1- آیا می توان این ذکرها را بیشتر از هفت مرتبه تکرار کرد؟ در روایات آمده بود که بعد از ذکر مربوطه در رکوع و سجده، می توان آنها را با ذکر سبحان الله تا هر وقت که بخواهیم ادامه دهیم و در واقع سجده و رکوع را اینگونه طولانی کنیم. البته تا آنجاییکه یادم هست، اشاره شده بود که هر ذکری می توان استفاده کرد.

    بله مي توانيد ذكر هاي ركوع و سجودي را كه مراجع اجازه داده اند ، بيش از هفت مرتبه هم تكرار نماييد . (1) اين مطلب بخاطر اينست كه برخي از مراجع غير از ذكرهاي معروف ركوع و سجود ، ذكر ديگري را اجازه نمي دهند . اما بيشتر مراجع هر ذكري را جايز مي دانند.

    پي نوشت:
    1. توضيح المسائل مراجع م 1028و1029و1049

    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۸۹/۰۸/۲۳ در ساعت ۰۹:۰۰ دلیل: تكميل منابع

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب و تشکر فراوان

    جناب بينام گرامي پاسخ تمام سئوالات شما ان شاء‌ الله توسط كارشناسان بخش احكام داده خواهد شد پيشاپيش از حوصله اي كه به خرج مي دهيد تشكر مي كنيم.


    ممنون از لطفتان.

    روايتي كه به آن اشاره كرديد ، از وجود مطهر امام باقر عليه السلام صادر شده است:‌


    دقیقاً منظورم همین روایات بود.

    بله مي توانيد ذكر هاي ركوع و سجودي را كه مراجع اجازه داده اند ، بيش از هفت مرتبه هم تكرار نماييد . (1) اين مطلب بخاطر اينست كه برخي از مراجع غير از ذكرهاي معروف ركوع و سجود ، ذكر ديگري را اجازه نمي دهند . اما بيشتر مراجع هر ذكري را جايز مي دانند.


    اگر در حاشیه مطلب ذکرهای معروف رکوع و سجود را هم بیان کنید عالی می شود.

    با تشکر مجدد
    یا حق
    امام صادق (ع) می فرمایند:

    قَوْمٌ یَزْعَمونَ أنّی إمامُهُمْ، وَاللّهِ ما أنَا لَهُمْ بِإمامٍ لَعَنَهُم اللّهُ کُلّ ما سَتَرْتُ سِتْرا هَتَکوهُ، أقولُ: کذا وکذا، فَیَقولون: اِنّما یَعْنی کذا وکذا. اِنَّما أَنَا إمامُ مَنْ أطاعَنی.
    گروهی خیال می کنند که من امام آنها هستم، به خدا قسم من امام آنها نیستم، نفرین خدا بر آنها باد. [زیرا] هر گاه رازی را پنهان می کنم آنها آشکار می کنند، من می گویم: چنین و چنین است و آنها می گویند چنین و چنان اراده کرده است. همانا من امام کسی هستم که از من پیروی کند.

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    5- آیا می توان هر دعایی، به هر زبانی کرد؟
    باسلام

    اقاي مكارم واقاي فاضل مي فرمايد دعا به زبان غير عربي خواندن اشكال دارد (يعني بنا بر احتياط واجب نمي شود به فارسي خواند )
    بقيه اقايان مي فرمايند اشكالي ندارد.
    رساله مراجع م/نظر اقاي مكارم1134و1135بقيه اقايان


    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    6- اگر خواندن قرآن در سجده جایز نیست (یا مکروه است)، پس تکلیف دعاهای قرآنی چه می شود؟ و آیا مسئله جایز نبودن قرائت قرآن در سجده و رکوع، فقط مربوطه به سجده و رکوع نماز می شود، یا هر سجده و رکوعی شامل این قانون می شود؟ و آیا در این باب فرقی بین نمازهای مستحبی و واجب هست؟


    خواندن قران در ركوع وسجود كرهت داردچه نماز مستحبي باشد ويا نماز واجب باشد
    عروة الوثقي/ج=1 مستحبات سجده /شماره الواحد والثلاثون/م3


    ویرایش توسط حیدر لیلا : ۱۳۹۱/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۰:۱۹ دلیل: با عرض معذرت و اجازه استاد...ترکیب پستها

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط بینام نمایش پست ها
    اگر در حاشیه مطلب ذکرهای معروف رکوع و سجود را هم بیان کنید عالی می شود.
    ذكر هاي معروف سجده : سه سبحان الله يا يك سبحان ربي الاعلي و بحمده و
    ذكر هاي معروف ركوع : سه سبحان الله يا يك سبحان ربي العظيم و بحمده است.
    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت ۰۵:۵۷

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    781
    حضور
    1 روز 9 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2698



    با سلام و عرض ادب و تشکر فراوان

    پاسخ همه سؤالات در مطالب ارسالی شما دوستان عزیز موجود است. فقط هنوز یک نکته برایم گنگ است:

    خواندن قران در ركوع وسجود كرهت داردچه نماز مستحبي باشد ويا نماز واجب باشد
    عروة الوثقي/ج=1 مستحبات سجده /شماره الواحد والثلاثون/م3


    آیا این مطلب شامل دعاهای قرآنی هم می شود؟ چرا که هنگام خواندن دعای قرآنی نیت ما دعاست، و نه قرائت قرآن.

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــ


    تشکر فراوان به خاطر تمامی زحماتی که می کشید. اجرتان با امام عصر (عج).

    یک نکته هنوز مانده که در پست قبلی فراموش کردم ذکر کنم...

    خواندن قران در ركوع وسجود كرهت داردچه نماز مستحبي باشد ويا نماز واجب باشد


    اگر اصلاً نمازی در کار نباشد چطور؟ مثلاً سجده شکر، یا سجده به هر نیت دیگری. آیا قرائت قرآن یا دعاهای قرآنی در هر سجده ای کراهت دارد، یا فقط سجده نماز؟

    با تشکر مجدد
    یا حق
    ویرایش توسط حیدر لیلا : ۱۳۹۱/۰۷/۰۸ در ساعت ۱۰:۲۱ دلیل: با اجازه دوست گرامی...ترکیب پستها
    امام صادق (ع) می فرمایند:

    قَوْمٌ یَزْعَمونَ أنّی إمامُهُمْ، وَاللّهِ ما أنَا لَهُمْ بِإمامٍ لَعَنَهُم اللّهُ کُلّ ما سَتَرْتُ سِتْرا هَتَکوهُ، أقولُ: کذا وکذا، فَیَقولون: اِنّما یَعْنی کذا وکذا. اِنَّما أَنَا إمامُ مَنْ أطاعَنی.
    گروهی خیال می کنند که من امام آنها هستم، به خدا قسم من امام آنها نیستم، نفرین خدا بر آنها باد. [زیرا] هر گاه رازی را پنهان می کنم آنها آشکار می کنند، من می گویم: چنین و چنین است و آنها می گویند چنین و چنان اراده کرده است. همانا من امام کسی هستم که از من پیروی کند.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    همه چیز در هم
    نوشته
    591
    حضور
    8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    69
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3955



    با سلام

    نظر ايت الله بهجت در مورد بهتر بودن نماز خواندن خانم ها در منزل يا مسجد و ساير اماكن مذهبي چيست ؟

    با تشكر

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود