نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: نظر شما در مورد سرباز زدن مسلم از کشتن ابن زیاد چیست؟

رأی دهندگان
12. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • مسامحه کاری وی باعث شد ابن زیاد زنده بماند و واقعه دردناک عاشورا رخ دهد

    3 25.00%
  • کار درستی بود چون کشتن میهمان بدور از جوانمردیست

    9 75.00%
  • مسلم فکر نمی کرد کار به آنجا کشیده شود و فرصت از دست رود

    0 0%
صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا مسامحه و سهل انگاری مسلم باعث حادثه عاشورا شد ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275

    آیا مسامحه و سهل انگاری مسلم باعث حادثه عاشورا شد ؟




    در تواریخ می خوانیم:

    مسلم بن عقیل در خانه هانى پناه گرفت. از طرف دیگر شریک بن عبداالله اعور حارثى نیز بر هانى وارد شده بود. او از بزرگان شیعیان امیرالمؤمنین (ع) در بصره بود. مردى جلیل القدر در بین اصحاب به شمار مى‏آمد که در صفین حضور داشته و به همراه عمار بن یاسر مى‏جنگید. او با هانى بن عروه رفاقت خاصى داشت. در منزل هانى مرض سختى بر او عارض شد. ابن زیاد به عیادت او آمد قبل از آمدن ابن زیاد شریک بن عبداالله اعور به مسلم عرض کرد: هدف تو و شیعیان تو هلاکت ابن زیاد است، در اتاق خزانه مخفى شو و هر گاه از آمدن او اطمینان حاصل کردى از اتاق خارج شو و او را به قتل برسان و من سلامت تو را ضمانت مى‏کنم.
    در این هنگام که آنان مشغول صحبت بودند، گفته شد که امیر بر در خانه است. مسلم وارد خزانه شد و بعد از چند لحظه عبیداالله بن زیاد وارد بر شریک شد، ولى مسلم از خزینه بیرون نیامد. چون شریک مشاهده کرد که مسلم دیر کرده به عنوان علامت دادن به او چند بار عمامه خود را از سر برداشت و بر زمین گذاشت. و نیز با قرائت اشعارى او را به خروج از خزانه و حمله به ابن زیاد تحریک و تحریص نمود. مکرّر اشعار را قرائت مى‏کرد و چشمش را نیز به خزانه دوخته بود. آن گاه با صداى بلند که مسلم بشنود گفت: او را سیراب کن گر چه مرگ من در آن باشد. در این هنگام عبیداالله به هانى التفات کرد و گفت: پسر عموى تو در مرضش هذیان مى‏گوید. هانى گفت: شریک از زمانى که مریض شده، هذیان مى‏گوید، خودش نمى‏داند چه مى‏گوید.
    ابن زیاد از مجلس خارج شد و مسلم متعرّض قتل او نشد.


    با توجه به این رخ داد تاریخی بنظر شما :

    1- آیا این سهل انگاری و مسامحه مسلم بن عقیل (و به تعبیری مقدس مئابی) ، باعث بوجود آمدن آن جنایت های بزرگ در روز عاشورا نبود ؟؟؟

    2- چرا مسلم در حالی که بزرگترین دشمن اهل بیت و تنها مانع قدرت گرفتن اهل بیت در یک قدمیش بود ، دچار چنین اشتباه فاحشی شد؟
    از یک طرف ابن زیاد به راحتی جان سالم بدر برد و از طرف دیگر خود این حادثه و اینکه هانی چندین بار آب درخواست کرد و آخر سر در شعری به این مضمون گفت"برایم آب بیاور هرچند که منجر به کشته شدنم شود" خود باعث لو رفتن بزرگان شیعه و قتل آنها در کوفه شد .
    *****
    قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین (البقره-111)
    بگو اگر از راستگویان هستید ، پس برهان خود را ارائه کنید.
    *********

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    سلام
    به نظر شما اگر ابن زیاد نبود واقعه عاشورا به وقوع نمی پیوست؟

    ویرایش توسط محمد : ۱۳۸۹/۰۸/۱۵ در ساعت ۲۲:۲۱

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    کامپیوتر، گرافیک، طراحی سایت
    نوشته
    745
    حضور
    1 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    2
    گالری
    171
    صلوات
    6203



    سلام

    جواب شما یک جمله است و آن اینکه هدف وسیله را توجیح نمی کند.

    شما نمی توانی در حالی که به اسلام عمل نمیکنی، از آن دفاع کنی.


    و غیر این صورت باید پرسید چرا حضرت علی علیه السلام، عمروعاص را در جنگ صفین نکشت، آیا این مرد حیله گر را نمی شناخت و نمی دانست که با مکر او معاویه از جنگ مغلوب رهایی می یابد و در نهایت حاکم می شود و بعد از او هم یزید؟

    و چرا پیامبر ابوسفیان را نکشت؟

    و چرا خدا همه کفار را نکشت؟

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    بزرگوار

    اولا خارج از موضوعي كه بدان پرداخته ايد
    در مورد مسايل تاريخي نظر خواهي نمي توان كرد بايد در مورد اين مسايل تحليل و بررسي كرد و براي هر تحليل سند و مدرك ارائه كرد و در اخر نظر خود را بيان كرد

    و در نظر خواهي مطرح كردن اين گونه مسايل درست نيست
    اولا :
    حوادث تاريخي بازي فوتبال نيست كه با نظر افراد پيش بيني و يا نظرخواهي شود حال برفر ض كه همه بگويند گزينه يك
    اگر اسناد تاريخي و دلايل و مدارك خلاف ان را ثابت كنند چه مي شود؟؟
    كدام را قبول كنيم

    ثانيا:
    يا همه بگويند دوم و يا سوم
    خب ثم ماذا
    ثمره ان چيست؟؟؟
    مگر مسايل تاريخي را مي شود با نظر خواهي حل كرد و يا تحليل كرد ؟؟؟

    برهان بزرگوار
    اين گونه مسايل نياز به تحليل وبررسي و دليل و برهان و سند تاريخي و ديني دارد نه اين كه ان را در نظر خواهي مطرح نماييم


    بهتر بود همين سوال را مطرح مي كرديد و از منظر فقهي و كلامي و ....مورد نقد و بررسي قرار مي داديد و ان را تحليل مي كرديد



  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    سلام
    به نظر شما اگر ابن زیاد نبود واقعه عاشورا به وقوع نمی پیوست؟
    بله قطعا !!!

    اگر اهل مطالعه باشید و بخصوص مطالعه تحلیلی و دقیق ، نه صرفا واقعه خوانی ، آنگاه به حتم سخن بنده را تایید می کردید.

    تواریخ این بخش از تاریخ را بخوانید ،
    دقیق هم بخوانید.

    در کل واقعه عاشورا ، هیچ کس به اندازه "ابن مرجانه" در این جنایات سهیم نبوده.

    حتی شخص یزید شاید یک دهم نقش ابن زیاد را نداشت.

    دهها هزار نفر از مردم کوفه و بصره پای دعوت نامه های مکتوب را امضا کرده بودند.

    تنها در کوفه 18هزار نفر با مسلم بیعت کردند.

    همینطور در بصره.

    نعمان بن بشیر حاکم کوفه بشدت محافظه کار و عافیت طلب بود و هرگز مقاومت چندانی در مقابل قیام احتمالی نمی کرد.

    عمرسعد تنها بدنبال آمال دنیایی و حکومت ری بود و حتی در آخرین لحظات هم تصور نمی کرد که بخواهد دستش به چنین جنایت بزرگی آغشته شود...

    تنها و تنها یک شخصیت وجود داشت .
    و آن ابن زیاد بود.

    ابن زیاد با دست خالی و بی لشگر به کوفه وارد شده بود ، بی سپاه و بی یاور.
    لابد می دانید ابن زیاد با حفظ سمت هم بصره شیعی را سرکوب کرد و با دستان خالی به بازی کوفه وارد شد و همه چیز را به نیرنگش وارانه ساخت.

    هم بصره آماده قیام بود و هم کوفه و هم قبایل اطراف ...
    هیچ لشگری هم از شما در کار نبود جز لشگر توهمات ابن زیاد که با آن زیرکی و مکر بی نظیرش تمام ریسته ها را پنبه کرد.

    تنها شمشیرزنان قبیله مضجع کافی بودند که به گوشه چشم هانی بن عروه برق شمشیرشان کاخ ابن زیاد را فرو ریزد...

    بشرطی که مکر ابن زیاد نبود .

    تاریخ نمی خوانید برادر ، متاسفانه ...

    تاریخ یکسره درس است . درسهایی که مرتب تکرار می شود.

    نقش شخصیت ها و انسان ها را نادیده می گیریم در حالی که اشخاص نقش های کلیدی در وقایع سرنوشت ساز تاریخ داشته اند.

    بله اگر ابن زیاد هم کشته می شد ، باز هم عاشورا می آمد.

    ولی عاشورای بدون ابن زیاد ، دهم محرمی بود که امام حسین(ع) در دارالحکومه کوفه تدارک سپاه برای حرکت به سمت شام را می دید.
    نه سر های برنیزه آویخته و چادرهای سوخته !!!

    *****
    قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین (البقره-111)
    بگو اگر از راستگویان هستید ، پس برهان خود را ارائه کنید.
    *********

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275



    نقل قول نوشته اصلی توسط زیتون نمایش پست ها
    سلام

    جواب شما یک جمله است و آن اینکه هدف وسیله را توجیح نمی کند.

    شما نمی توانی در حالی که به اسلام عمل نمیکنی، از آن دفاع کنی.
    عزیز من ، ما خودمان خدای فقه و اصولیم شما چه می برید و می دوزید ...

    کدام وسیله نیازمند توجیه هدف !!!

    مگر از نظر شما کشتن آن زنازاده مخوف ، خلاف اسلام بوده ؟

    کدام عمل خلاف اسلام را شما توهم کردید ؟

    چه توجیه شرعی برای این اهمال و سستی می توان یافت ...؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط زیتون نمایش پست ها
    و غیر این صورت باید پرسید چرا حضرت علی علیه السلام، عمروعاص را در جنگ صفین نکشت، آیا این مرد حیله گر را نمی شناخت و نمی دانست که با مکر او معاویه از جنگ مغلوب رهایی می یابد و در نهایت حاکم می شود و بعد از او هم یزید؟

    و چرا پیامبر ابوسفیان را نکشت؟

    و چرا خدا همه کفار را نکشت؟
    باز چون با بصیرت تاریخ نمی خوانید تفاوت ها را نمی توانید درک کنید ...

    آخر این چه قیاسی است ؟

    شما پسر نابغه عریان آواره در بیابان را با "ابن زیاد" حاکم کوفه مقایسه می کنید ؟

    ابن زیاد آن زمانی که فرصت طلایی هلاکتش را مسلم با غفلتش برباد داد ، بر ترس و وحشت عمومی که در کوفه بپا کرده بود و با سابقه درنده خوییش و قتل عام و سرکوبی که در بصره راه انداخته بود ، مردم را زیر و رو کرد ...

    یعنی کافی بود این دیوار وهم و خیال به نام ابن زیاد فروبریزد ، دیگر کسی نبود که بتواند جلوی این سیل خروشان را بگیرد...

    اما این را مقایسه می کنید با ابوسفیان تسلیم شده کز کرده در گوشه خانه ...

    *****
    قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین (البقره-111)
    بگو اگر از راستگویان هستید ، پس برهان خود را ارائه کنید.
    *********

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه و کلیه معقولات ، ادیان و مذاهب ، علوم رایانه
    نوشته
    106
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    275



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با سلام

    بزرگوار

    اولا خارج از موضوعي كه بدان پرداخته ايد
    در مورد مسايل تاريخي نظر خواهي نمي توان كرد بايد در مورد اين مسايل تحليل و بررسي كرد و براي هر تحليل سند و مدرك ارائه كرد و در اخر نظر خود را بيان كرد

    و در نظر خواهي مطرح كردن اين گونه مسايل درست نيست
    اولا :
    حوادث تاريخي بازي فوتبال نيست كه با نظر افراد پيش بيني و يا نظرخواهي شود حال برفر ض كه همه بگويند گزينه يك
    اگر اسناد تاريخي و دلايل و مدارك خلاف ان را ثابت كنند چه مي شود؟؟
    كدام را قبول كنيم

    ثانيا:
    يا همه بگويند دوم و يا سوم
    خب ثم ماذا
    ثمره ان چيست؟؟؟
    مگر مسايل تاريخي را مي شود با نظر خواهي حل كرد و يا تحليل كرد ؟؟؟

    برهان بزرگوار
    اين گونه مسايل نياز به تحليل وبررسي و دليل و برهان و سند تاريخي و ديني دارد نه اين كه ان را در نظر خواهي مطرح نماييم


    بهتر بود همين سوال را مطرح مي كرديد و از منظر فقهي و كلامي و ....مورد نقد و بررسي قرار مي داديد و ان را تحليل مي كرديد

    با سلام خدمت برادر بزرگوارم طاهای گرامی.

    بله ، نظرسنجی نه چیزی بر حقیقت خواهد افزود و نه چیزی از آن خواهد کاست.

    صرفا برای یافتن میزان آگاهی خوانندگان و میزان بصیرت و دقت نظرشان ایجاد شده ...

    اگر اسباب ناخرسندیست آن را بزدایید ...

    ما در استدلالمان به نظرسنجی تکیه نخواهیم کرد.

    *****
    قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین (البقره-111)
    بگو اگر از راستگویان هستید ، پس برهان خود را ارائه کنید.
    *********

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    به نظر شما اگر ابن زیاد نبود واقعه عاشورا به وقوع نمی پیوست؟
    با سلام
    در واقعه عاشورا فقط بحث یک شخص نبود بلکه یک حکومت فاسد وغاصبی بود که ظلم می کردند وهرکدام از شخصیت های حکومت نقشی در این عمل داشته اند که مکمل یکدیگر بودند. لذا چه ابن زیاد لعین باشد یا نه امام حسین(ع)زیر بار ظلم نمی رفت وبا یزیدیان مخالفت می کرد چرا که اسلام داشت از بین می رفت ویزید هم نسبت به کارهای خودش هیچ ترسی نداشت ونسبت به دین هم بی تفاوت وشاید هم بیزاربود واز خاندان اهل بیت هم دل خوشی نداشت.

    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط برهان نمایش پست ها
    1- آیا این سهل انگاری و مسامحه مسلم بن عقیل (و به تعبیری مقدس مئابی) ، باعث بوجود آمدن آن جنایت های بزرگ در روز عاشورا نبود ؟؟؟ 2- چرا مسلم در حالی که بزرگترین دشمن اهل بیت و تنها مانع قدرت گرفتن اهل بیت در یک قدمیش بود ، دچار چنین اشتباه فاحشی شد؟
    باسلام به دوستان خوب
    در مورد سؤال مورد نظر پاسخ‏هایى داده شده که به آن‏ها اشاره مى‏کنیم:
    1 - از آن جا که پیامبر (ص) از حیله و مکر نهى کرده، لذا حضرت مسلم از این طریق براى مبارزه با ابن زیاد استفاده نکرد. در حدیثى حضرت صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «انّ الاسلام قید الفتک»؛730 «همانا اسلام مانع حیله و مکر بوده و آن را غل کرده است.»
    2 - در تاریخ آمده است که همسر هانى بن عروه حضرت مسلم را قسم داد تا این کار را در خانه او انجام ندهد، و در مقابل حضرت گریست. و این مطلبى است که حضرت مسلم به آن اشاره کرده است.
    3 - این کار با سیره و روش مسلم سازگارى ندارد؛ زیرا او مردى باورع و باتقوا است و در خانه امیرالمؤمنین (ع) تربیت شده است. وظیفه مسلم که از طرف امام حسین (ع) نسبت به آن مسؤلیت دارد این است که از مردم براى حضرت بیعت بگیرد و از حوادث کوفه اطلاع یافته و امام را از آن باخبر سازد. و لذا اگر دست به قتل ابن زیاد مى‏زد از حیطه وظایف خود خارج مى‏شد.
    4 - حضرت مسلم وظیفه خود را بیدارى مردم مى‏دانست، اگر بدون بیدارى امت، ابن زیاد و امثال او را به قتل برساند همین مردم دوباره شخصى دیگر مثل او یا از او بدتر را بر سر کار مى‏آورند. مردم خود باید آگاه شوند و از فساد خلیفه مطّلع گردند. و این هدف با ترور یک فرد حاصل نخواهد شد. و لذا در هیچ نصّ تاریخى ذکر نشده که حضرت مسلم طرح شریک را پذیرفته باشد. چه بسا مسلم در صدد فکر کردن درباره طرح او بوده، ولى قصد قطعى براى اجراى آن نداشته است.
    5 - با نظر و تأمل در قضیه پى مى‏بریم که گویا هانى بن عروه به ابن زیاد پناه و امان ضمنى داده بود، زیرا ابن زیاد به او خبر داد که مى‏خواهد به عیادت شریک بیاید و او نیز ابن زیاد را اجازه داد و این خود یک نوع امان لفظى و قولى به ابن زیاد از جانب هانى به حساب مى‏آید. و در این گونه موارد اسلام انسان را مقیّد ساخته تا کسى را که دیگرى امان داده به قتل نرساند گر چه شخصى فاجر و فاسق و امّ‏الفساد باشد. خصوصاً آن که این شخص در خانه دیگرى است و همسر او به این عمل رضایت نداده، بلکه از او تقاضاى صرف نظر از کشتن او را کرده و بر این امر اصرار مى‏ورزد که در خانه او این قتل انجام نگیرد.
    6 - همراه ابن زیاد برخى از محافظان نیز آمده بودند که برخى درب خانه ایستاده و برخى دیگر نیز به همراه او داخل خانه شده بودند، چون جوّ حاکم بر کوفه چنین اقتضایى را داشته است. از کجا معلوم که اگر مسلم بر او حمله مى‏کرد در این تصمیم خود پیروز مى‏شد و مى‏توانست ابن زیاد را به قتل برساند؟!
    7 - از کجا معلوم که اگر مسلم ابن زیاد را به قتل مى‏رساند اهل کوفه به نفع او موضع‏گیرى کرده و او را به حکومت دارالاماره برمى گزیدند؟ آنان خوف این را داشتند که اگر چنین امرى اتفاق افتاد حکومت شام شخصى خونخوارتر از ابن زیاد را بر آنان بفرستد و همه را به جهت کشته شدن والى شام - ابن زیاد - قتل عام کند، زیرا آنان در قتل او شریک بودند.

    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454




    دو دليل براي عدم اقدام حضرت مسلم، از زبان ايشان نقل شده است. در مقتل ابي‌مخنف آمده است: "مسلم گفت: يكي عدم خشنودي هاني از كشته شدن [ابن زياد] و ديگري سخني بود كه مردم از پيامبر(ص) نقل كرده اند [كه آن حضرت فرمود] "ايمان مانع كشتن پنهاني [و ترور] است. مؤمن كسي را نمي كشد [و ترور نمي كند]".
    پس علاوه بر اين كه صاحب خانه راضي به انجام ترور در منزل خود نبود، مطلب مهم ديگر اين است كه چون مسلم نمايندة امام حسين(ع) است، بايد فضائل اخلاقي را مو به مو رعايت نمايد. به اصطلاح نزدانيان هدف، توجيه گر وسيله نمي باشد، يعني براي رسيدن به هدف مقدس و عالي از ابزارهاي ناپسند و غير اخلاقي استفاده نمي كنند.
    پس انجام ترور عملي است كه از سوي رسول خدا(ص) نهي گرديده است و نبايد صورت بگيرد. در سرتاسر زندگي ائمه از اين اخلاقيات به چشم مي خورد و رمز بقا و جاودانگي آنان توجه به اين امور است كه نمونة بارز آن قيام حضرت اباعبدالله مي‌باشد.

    [1] وسائل الشيعه، ج 18،[‌ ص 579، باب 6، ح 3.




    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود