جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تجرد چیست؟تجرد و بقای نفس

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    کار
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4

    چشمک تجرد چیست؟تجرد و بقای نفس




    تجرد چیست؟تجرد و بقای نفس

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در تجرد و بقای نفس




    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیه نمایش پست ها
    تجرد چیست؟تجرد و بقای نفس
    با سلام و پوزش از تأخیر

    تدبر در آیه "یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرین؛ و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء ولکن لا تشعرون"(1) حقیقتی دیگر را روشن میسازد که از مسئله حیات برزخی شهیدان وسیع تر و عمومی تر است و آن این است که بطور کلی نفس آدمی موجودی است مجرد، موجودی است ماورای بدن و احکامی دارد غیر احکام بدن و هر مرکب جسمانی دیگر (خلاصه موجودی است غیر مادی که نه طول دارد ونه عرض و نه در چهار دیواری بدن می گنجد) بلکه با بدن ارتباط و علقه ای دارد و یا به عبارتی با آن متحد است و بوسیله شعور و اراده و سایر صفات ادراکی، بدن را اداره می کند.

    دقت در آیات سابق این معنا را بخوبی روشن میسازد چون می فهماند که تمام شخصیت انسان بدن نیست، که وقتی بدن از کار افتاد شخص بمیرد و با فنای بدن و پوسیدن و انحلال ترکیب هایش و متلاشی شدن اجزائش، فانی شود، بلکه تمام شخصیت آدمی به چیز دیگری است، که بعد از مردن بدن باز هم زنده است، یا عیشی دائم و گوارا و نعیمی مقیم را از سر می گیرد.

    (عیشی که دیگر در دیدن حقایق محکوم به این نیست که از دو چشم سر ببیند و در شنیدن حقایق از دو سوراخ گوش بشنود، عیشی که دیگر لذتش محدود، به درک ملایمات جسمی نیست) و یا به شقاوت و رنجی دائم و عذابی الیم می رسد.

    و نیز می رساند که سعادت آدمی در آن زندگی و شقاوت و تیره روزیش مربوط به نتیجه باطن ملکات و اعمال او است، نه به جهات جسمانی (از سفیدی و سیاهی و قدرت و ضعف) و نه به احکام اجتماعی، (از آقازادگی و ریاست و مقام و امثال آن).

    پس اینها حقایقی است که این آیات شریفه آنرا دست میدهد، و معلوم است که این احکام، مغایر با احکام جسمانی است و از هر جهت با خواص مادیت دنیوی منافات دارد و از همه اینهافهمیده میشود که پس نفس انسانها غیر بدنهای ایشان است.(2)

    برای اطلاع بیشتر در خصوص دلایل تجرد نفس و بقای ان می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3176
    http://www.hawzah.net/Hawzah/Article...ubjectID=74295

    اگر پس از مطالعه مطالب و لینک های ضمیمه شده، باز هم مطلب و ابهامی بود درخدمتیم.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ____
    1) بقره، 153 و 154.
    2) طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان جلد اول. سوره بقره، ذیل آیه 153 و 154.



    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۰۸/۱۹ در ساعت ۰۰:۲۶ دلیل: فونت
    تجرد چیست؟تجرد و بقای نفس

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    باسلام
    موجود مجرد موجودي است غيرمادي. يعني نه انقسام‏پذير است و نه مكان و زمان دارد. عالم تجرد عالم موجودات مجرد است. بنا بر نظر فلاسفه عوالم وجود عوالم سه‏گانه‏اي است كه عبارتند از عالم ماده، عالم مثال و عالم عقل كه در طول يكديگر مي‏باشند بدين معني كه‏اي حيث وجودي شدت و ضعف دارند كه عالم عقل بالاترين عالم و نقش علت را ايفا مي‏كند براي عالم مثال و همين‏طور عالم مثال كه معلول عالم عقل است خود علت عالم ماده‏اي و عالم ماده فقط معلول عالم مثال است و علت عالمي ديگر نيست.
    حال از ميان اين عوالم سه‏گانه موجودات عالم عقل و مثال مجرداند و برهنه از ماده اما عالم عقل مجرد محض وعالم مثال نيمه مجرد، يعني ماده و جسم را در آن راهي نيست اما برخي آثار مادي را داراست مثل شكل و بعد و وضع و مانند آن.
    پس روح و آثارآن مجردند نه ماده , حال فلاسفه الهي براي تجرد و استقلال روح ومظاهر آن دلايلي ذكركرده اند كه مي توان آن را به دو دسته تقسيم نمود:
    1 دلايل فلسفي و عقلي ;
    2 دلايل حسي و تجربي .
    در دلايل فلسفي چنين مي گويند:
    1ـ ثبات شخصيت و بقاء مدركات و محفوظات ;در جاي خود ثابت شده كه تمام موجودات مادي همواره در حال تغيير و تحوّل و حركت اند. بعضي دانشمندان علم وظايف الاعضاء معتقدند تمام ذرات و سلول هاي بدن ما در مدت هر هفت سال عوض مي شود و سلول هاي ديگري جانشين آن مي گردد. سلول هاي مغزي ما نيز از اين قاعده مستثنا نيستند . آن ها هم در هر هر هفت سال يكبار عوض مي شوند;يعني يك آدم هفتاد ساله ده بار تمام سلول هاي مغزيش عوض شده و سلول هاي ديگري جانشين آن ها شده است .
    امّا با وجود اين همه تحوّلات و تغييراتي كه در پيكره مادي و جسماني ما روي مي دهد, در شخصيت ومحفوظات و..., تغييراتي روي نداده است ما در سن هفتاد سالگي خود را همان انسان دوران بچگي مي دانيم ,اظهار مي داريم , آن زماني كه من دو ساله , پنج ساله , ده ساله و... بودم يا اكثر خاطرات دوران بچگي در خاطره ماموجود است و تغييري پيدا نكرده است . بزرگان مي گويند: معلوم مي شود كه روح فكر و انديشه و... غير مادي هستند كه هيچ گونه تغييري در آن ها صورت نمي گيرد و گرنه بايد تغييّر پيدا مي كردند.
    2 ـ عدم انطباق كوچك به بزرگ ;
    3ـ عدم قابليت انقسام و تجزيه پذيري .. كه هر كدام داراي توضيحات هستند كه براي مامجالي نيست .
    براي اطلاع بيشتر مي توانيد از كتاب هاي بسوي جهان ابدي اثر زين العابدين قرباني ; عالم پس از مرگ , تأليف مكارم شيرازي , جهان بيني اسلامي .



    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  7. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود