صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق بین تحریف و تفسیر چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب،فیلم،موسیقی
    نوشته
    99
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303

    فرق بین تحریف و تفسیر چیست؟




    "به دست بردن در متن اصلی (آیه) تحریف میگویند."
    "به دست بردن در معنی یک متن (معنی آیه) تفسیر میگویند."
    نتیجه هر دو کار یکی است. تغییر دادن مفهوم یک آیه.؟!؟!


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    یابنده گرامی بین تحریف و تفسیر زمین تا آسمان فرق است !
    چطور به این نتیجه رسیدید !،اگر توضیح دهید و مطلب را روشن کنید ممنون میشوم

    علامه طباطبائی می‌فرماید:«تفسیر عبارت است از بیان کردن معنای آیه های قرآن، روشن کردن و پرده برداری از اهداف و مفاهیم آیه ها.»
    بنابر این تفسیر به معنای برداشتن پرده ابهام و نشان دادن معنای باطنی و درونی الفاظی است که در نگاه اول به دست نمی‌آید. از این رو تکیه بر معنای ظاهری آیات را تفسیر نمی‌نامند.
    به طور خلاصه: تفسیر یعنی روشن ساختن مفهوم آیات قرآن مجید، و واضح کردن منظور پروردگار.

    منابع :
    تفسیر المیزان، ج 1، ص4؛ کتاب شناخت قرآن، ‌ص 198



    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    تحريف در زبان عربي از ماده ي «حرف» است يعني منحرف کردن چيزي از مسير و وضع اصلي خود که داشته است يا بايد داشته باشد.
    به عبارت ديگر، تحريف نوعي تغيير و تبديل است، ولي تحريف مشتمل بر چيزي است که کلمه ي تغيير و تبديل نيست.
    شما اگر کاري کنيد که جمله اي ، نامه اي، شعر و عبارتي آن مقصودي راکه بايد بفهماند نفهماند و مقصود ديگري را بفهماند، مي گويند شما اين عبارت را تحريف کرده ايد.
    مثلا شما گاهي مطلبي يا حرفي را به يک نفر مي گوئيد، بعد آن شخص سخن شما را در جاي ديگري نقل مي کند پس از آن، کسي به شما مي گويد: فلاني از قول شما چنين چيزي نقل مي کرد، شما مي فهميد که آنچه شما گفته بوديد يا آنچه که او نقل کرده خيلي متفاوت است.
    او سخنان شما را کم و زياد کرده است، قسمتي از حرف هاي شما که مفيد مقصود شما بوده است را حذف کرده و قسمت هايي از خود به آن افزوده است، در نتيجه سخن شما مسخ شده و چيزي ديگري از آب در آمده است.
    آن وقت شما مي گوئيد: اين آدم حرف مرا تحريف کرده است. مخصوصا اگر کسي در سندهاي رسمي دست ببرد، مي گويند: سند را تحريف کرده است.
    اينها مثال هائي بود براي روشن شدن معني کلمه ي تحريف و اين کلمه بيش از اين احتياج به توضيح ندارد. حال به شرح انواع تحريف مي پردازيم.

    ب. انواع تحريف (2)

    تحريف انواعي دارد که مهم ترين آنها عبارت است از : « تحريف لفظي» و «تحريف معنوي» . تحريف لفظي اين است که ظاهر مطلبي را عوض کنند، مثلا از يک گفتار عبارتي حذف شود يا به آن عبارتي اضافه شود، و يا جمله ها را چنان پس و پيش کنند که معني آن فرق کند، يعني در ظاهر و در لفظ گفتار تصرف کنند.
    تحريف معنوي اين است که شما در لفظ تصرف نمي کنيد، لفظ همان است که بوده، ولي آن را طوري معني مي کنيد که خلاف مقصد و مقصود گوينده است. آن را طوري معني مي کنيد مطابق مقصود خود شما باشد نه مطابق مقصود اصلي گوينده.
    قرآن کريم کلمه ي تحريف را مخصوصا در مورد «يهودي ها» بکار برده و با ملاحظه ي تاريخ معلوم مي شود که اينها قهرمان تحريف در طول تاريخ هستند. نمي دانم اين چه نژادي است که تمايل عجيبي به قلب حقايق و تحريف دارد لهذا هميشه کارهايي را در اختيار مي گيرند که در آنها بشود حقايق را تحريف و قلب کرد.


    منبع:کتاب تاريخ اسلام در آثار شهيد آيت الله مطهري

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب،فیلم،موسیقی
    نوشته
    99
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    با سلام
    از مشارکت شما بزرگوار در این بحث قدردانی میکنم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    تحريف لفظي اين است که ظاهر مطلبي را عوض کنند، مثلا از يک گفتار عبارتي حذف شود يا به آن عبارتي اضافه شود، و يا جمله ها را چنان پس و پيش کنند که معني آن فرق کند، يعني در ظاهر و در لفظ گفتار تصرف کنند.

    تحريف معنوي اين است که شما در لفظ تصرف نمي کنيد، لفظ همان است که بوده، ولي آن را طوري معني مي کنيد که خلاف مقصد و مقصود گوينده است. آن را طوري معني مي کنيد مطابق مقصود خود شما باشد نه مطابق مقصود اصلي گوينده.
    سعی میکنم بصورت ساده مطرح کنم.
    وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ (هود/7 ) او كسي است كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد و عرش او بر آب قرار داشت، تا شما را آزمايش كند تا كداميك عملتان بهتر است و اگر بگوئي شما بعد از مرگ برانگيخته مي‏شويد مسلما كافران مي‏گويند اين سحر آشكاري است!

    اگر من در این آیه کلمه ایام را با کلمه ای به معنی و مفهوم دروه (مرحله) عوض کنم یعنی تحریف کرده ام
    اگر شما معنی این کلمه ایام را با کلمه ای به معنی و مفهوم دوره (مرحله) عوض کنید یعنی تفسیر کرده اید


    در هر 2 شکل یک مفهوم واحد ایجاد خواهد شد پس فرق آن در چیست؟

    با سپاس

    ویرایش توسط یابنده : ۱۳۸۹/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۵:۲۳

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454





    باسلام تعریف دقیق وکاملی از این دو رو خدمتان عرضه می کنم.

    تفسیر در لغت
    تفسیر در لغت از «فسر» است که در اشتقاق کبیر مأخوذ از «سفر» و مغلوب آن است که هر دو به معنای کشف و برداشتن پرده و پوشش است، با این تفاوت که فسر در کشف باطنی و معنوی و «سفر» در کشف ظاهری و مادی به کار می‌رود(1).
    تفسیر در اصطلاح
    دانشمندان علوم قرآنی و مفسران قرآن تعاریف متفاوتی ارائه کرده‌اند که می‌توان آنها را در سه بخش مطرح نمود:
    اول)قول مرحوم شیخ طوسی(ت 460 ه) و به دنبال آن زرکشی (ت 794 ه) که سیوطی (ت 911 ه) آن را تفصیل داده است. مرحوم شیخ طوسی می‌فرماید: «تفسیر علم به معانی قرآن و فنون اغراض آن از قبیل قرائت، معانی، اعراب و شناخت متشابه و جواب از اشکالات ملحدان و مخالفان است.»(2)
    و زرکشی می‌گوید: «علم به نزول آیات و سور قرآن و قصص و اسباب نزول و ترتیب مکی و مدنی بودن و محکم و متشابه و ناسخ و منسوخ و خاص و عام و مطلق و مقید و مجمل و مفسر.»(3)
    چنانچه مشاهده می‌شود زرکشی و سیوطی در تعریف تفسیر، به آداب و شروط مفسر و مصادر آن نیز توجه کرده‌اند سپس تفسیر گفته‌اند، ولی لوازم آن را اراده کرده‌اند.
    دوم)ابوحیان اندلسی (ت 745 ه) تفسیر علمی است که در آن از کیفیت نطق به الفاظ قرآن و مدلولات و احکام آن و مفرد و مرکب آن و معانی که بر آن در حال ترکیب حمل می‌شود اطلاق می‌شود.ایشان نیز به سراغ(4) متعلقات علم تفسیر رفته، از این رو متوسل به علم قرائت لغت تعریف بلاغت و حقیقت و مجاز و ناسخ و منسوخ و اسباب نزول شده است.
    سوم)مرحوم طبرسی و ابن فناری از قدما و زرقانی از متأخرین نیز برای خود تعریفی دارند مرحوم طبرسی می‌فرماید: «کشف مراد از لفظ مشکل»(5)
    و این فناری می‌گوید: «تفسیر معرفت به احوال کلام‌الله از حیث قرآن بودن و دلالت به آنچه دانسته می‌شود یا گمان می‌شود که مراد خداوند است اطلاق می‌شود، البته به اندازه توان بشری.»(6)
    و زرقانی تفسیر را چنین تعریف می‌کند: «تفسیر علمی است که در آن از قرآن کریم از جهت دلالتش بر مراد خداوند بحث می‌شود؛ البته به قدر طاقت بشری.»(7)
    مجموع اقوال مفسران در برهه‌های مختلف زمانی را می‌توان با تسامح در یک تعریف قابل اندکاک دانست و آن اینکه:‌ تفسیر به معنای بیان مراد قول خدای سبحان در قرآن کریم است، اما شاید دقیق‌ترین تعریف از مرحوم علامه طباطبایی است که فرمود: «تفسیر بیان معانی آیات قرآنی و کشف مقاصد و مدالیل آنهاست.»(8)


    تعريف تحريف

    ازهرى گويد:
    حرف عن الشي‏ء حرفا وانحرف وتحرف و احرورف; همگى به معناى عدول از چيزى به كار مى‏روند. (9)
    به گفته راغب اصفهانى در مفردات، تحريف شى‏ء (10) مايل‏نمودن آن است; مثل تحريف قلم كه منظور قطزدن آن به صورت يكبرى و مايل به كنج است. و قلم محرف، يعنى قلمى كه اين گونه تراشيده شده و مقطع كج داشته‏باشد. (11)
    تحريف كلام، يعنى آن‏را در يك طرف احتمال قراردادن، به گونه‏اى كه بتوان آن را به دو وجه حمل‏نمود; به تعبير ديگر، تحريف كلام نقل معناى كلام از جايگاه اصلى آن به قسمتى (معنايى) است كه مورد نظر نبوده‏است. به عنوان مثال وقتى قرآن مى‏فرمايد: من الذين هادوا يحرفون الكلم عن مواضعه، (12) همين معنا مورد نظر است.
    به عبارت روشن‏تر تحريف در چنين مواردى تغيير و تبديل معناى كلام و تفسير و تاويل سخن به غير معناى واقعى آن است. با اين بيان هر كس قرآن را به صورتى غيرحقيقى تفسير نمايد، آن را تحريف نموده است; همان گونه كه برخى از يهوديان در مورد تورات چنين مى‏كرده‏اند.
    در قرآن نظير تعبير فوق چهار بار به كار رفته و همگى مربوط به تحريف معنوى كتاب آسمانى يهوديان به‏دست گروهى از آنان است. در يك مورد تعبير يحرفون الكلم من بعد مواضعه (13) آمده‏است و درنهايت تصوير برخورد آنان با تورات چنين است كه: وقدكان فريق منهم يسمعون كلام‏الله ثم يحرفونه من بعد ما عقلوه و هم يعلمون; (14) گروهى از ايشان (يهوديان) پس از شنيدن كلام خداوند آگاهانه آن را دگرگون و تحريف مى‏نمايند.
    تحريف در اصطلاح
    در تحريف اصطلاحى بر خلاف تحريف لغوى كه به معناى تصرف و تغيير در معناى كلمه است، تصرف در الفاظ قرآن منظور است; به عبارت ديگر تحريف اصطلاحى اختصاص به تحريف لفظى دارد و تحريف لغوى اختصاص به تحريف معنوى. بنابراين مى‏توان گفت كه قرآن در استعمالات خود تحريف را جز در معناى لغوى آن به كار نبرده است; اما محور در مباحث تحريف‏ناپذيرى قرآن اختصاص به تحريف لفظى و اصطلاحى دارد.


    1-ـ‌مقدمتان فی علوم القرآن، ص173(مقدمه کتاب المبانی و مقدمة ابن عطیه)
    2- الطوسی،التبیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 2- 3.


    3 ـ‌ زرکشی،البرهان فی علوم القرآن، ج 2 ، ص 148؛ سیوطی،الاتقان، ج 4 ، ص 169.

    4 ـ‌ ابوحیان اندلسی،البحر المحیط، ج 1 ، ص10.
    5 ـ‌ الطبرسی،مجمع البیان،ج 1، ص13.

    6 ـ‌ احمدرضا،کلمةفی التفسیر، مقدمه مجمع البیان، ج 1، ص 20.

    7 ـ الزرقانی،مناهل العرفان فی علوم القرآن، ج 1، ص4.
    8 ـ سیدمحمدحسین طباطبایی،المیزان فی تفسیرالقرآن، ج 1، ص80.

    9. ر.ك: ابن منظور، لسان العرب. 10. ر.ك: همان; قاموس قرآن; مفردات.
    11. قرآن‏پژوهى، ص‏86.
    12. نساء(4) آيه‏46; مائده(5) آيه‏13.
    13. مائده(5) آيه‏41.
    14. بقره (2) آيه‏75.


    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب،فیلم،موسیقی
    نوشته
    99
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    سلام

    ممنون از مشارکت شما جناب فنا

    چرا دروغ بگم من چیزی از نوشته های شما متوجه نشدم.
    یک سوال ساده میپرسم و دوست دارم که پاسخ نیز ساده باشد.

    اگر من یک کلمه از آیه قرآن را تغییر بدهم و با کلمه دیگری جایگزین کنم تحریف است یا خیر؟؟

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    556
    حضور
    2 روز 9 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4037



    نقل قول نوشته اصلی توسط یابنده نمایش پست ها
    "به دست بردن در متن اصلی (آیه) تحریف میگویند."


    "به دست بردن در معنی یک متن (معنی آیه) تفسیر میگویند."

    نتیجه هر دو کار یکی است. تغییر دادن مفهوم یک آیه.؟!؟!
    با سلام
    با اجازه از محضر بزرگواران: این که گاها نتیجه دو فعل یا مکانیسم متفاوت یکی بشه دلیل بر عدم تفاوت افعال نمی شه لذا نمیشه گفت چون تحریف و تفسیر هر دو نهایتا باعث تغییر پیام ایه میشن و پس تفاوتی ندارن منطقی نیست مثل عمل دو ویروس متفاوت که هر دو منجر به مرگ بشن اما با مکانیسم متفاوت !

    اما برداشت بنده اینه که تحریف به مراتب خطرناک تر از تفسیر ناصحیح می تونه باشه چون اصل رو بدل می کنه به یه چیز دیگه متن ایه عوض می شه لذا بعد هر کس بخواد حتی معنی خوبی هم براش
    بنویسه چیزی رو معنی می کنه و بهش شاخ و برگ میده که از پایه خرابه! مثل تحریفات وارد شده بر کتب اسمانی. اما وقتی نسخه اصل از تحریف حفظ بشه اینجا دیگه باقی راه بسته به خرد تفسیر کننده است که ایه یا متن به مسیر صحیحش هدایت بشه یا خیر. بصورت پله به پله تا به مفهوم اکمل ایات برسه
    موفق باشین
    ویرایش توسط بی دل : ۱۳۸۹/۰۸/۲۱ در ساعت ۰۱:۳۵
    ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی



  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    بسمه تعالی
    با سلام و تشکر
    تحریف در لغت، تصرف و تغییر در معنای کلمه است. راغب اصفهانی می گوید: تحریف شی ء مایل نمودن آن است. تحریف کلام، یعنی نقل معنای کلمه از جایگاه اصلی آن به معنایی که مورد نظر نبوده است.
    و تحریف در اصطلاح، تصرف در الفاظ قرآن است که این تصرف یا به کاهش است یعنی کم کردن حروف یا به زیادت حروف و یا به جابه جا کردن حروف.
    آنچه در مباحث تحریف ناپذیری قرآن مطرح است در مورد تحریف لفظی است.اما تفسیر به معنای کشف مراد ظاهری و جدی خداوند متعال از آیات قرآن بر اساس قواعد و ادبیات عرب و اصول محاوره عقلایی است. که با این توضیحات تحریف به معنای اصطلاحی با تفسیر متفاوت و متباین است.
    تشکر



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب،فیلم،موسیقی
    نوشته
    99
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    از سرکار بی دل و جناب سعید تشکر میکنم

    حقیقتش را بخواهید قانع نشدم اما از ادامه بحث خودداری میکنم.
    چون اینجا مد شده که هرکسی که موضوعی را متوجه نشده و بخواهد دنبال کند با اسم مغلطه کننده از او یاد میکنند.

    با تشکر از همگی دوستان
    deadlines amuse me

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    حکمت،هنر
    نوشته
    330
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    2232



    نقل قول نوشته اصلی توسط یابنده نمایش پست ها
    حقیقتش را بخواهید قانع نشدم اما از ادامه بحث خودداری میکنم. چون اینجا مد شده که هرکسی که موضوعی را متوجه نشده و بخواهد دنبال کند با اسم مغلطه کننده از او یاد میکنند.
    با عرض سلام خدمت جناب یابنده.
    نابرده رنج گنج میسر نمیشود. شما ادامه بدید حتما به جواب میرسین.

    از کارشناسان محترم هم تقاضا دارم جوابها رو در عین اختصار، به طور مستقیم و متناسب با مخاطب ارسال بفرمایند.

    لا إله إلا أنت سبحانک إنی کنت من الظالمین


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود