صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدل در این جهان؟؟؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    10
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20

    عدل در این جهان؟؟؟؟؟




    یکی ازاصول دین ما عدل الهی است. ما چگونه در جهانی که سرشار از بی عدالتی است باید به عادل بودن خدا ایمان بیاوریم؟ ما میدانیم که در اصول تقلید جایز نیست.آیا این درست است که بگوییم خدایی هست. این خدا نمیتواند ظالم باشد. پس حتما عادل است. چرا نتیجه عکس نگیریم؟ یعنی بگوییم: ظلم هست. پس خدای عادلی نیست.پس خدا نیست.!!

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مهدی موعود(عج)
    نوشته
    503
    حضور
    10 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    9
    گالری
    23
    صلوات
    2852



    سلام .
    به آسکدین خوش آمدید
    ببینید ما نمیتوانیم با دیدن تاریکی به این نتیجه برسیم که نور وجود ندارد...اما با دیدن روشنایی میگوییم نور هست...
    یعنی در جایی که نور نباشد میشود تاریکی ...
    همینطور در جایی که عدل نباشد ظلم پدید می آید...
    <<جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا>>سوره اسراء، آيه 81
    کان زهوقا یعنی اینکه باطل از اول هم نیست بوده است...کافی است حق بیاید و باطل خود به خود از بین رفتنی است...
    همانطور که با آمدن نور تاریکی از میان می رود...پس تعریف تاریکی این است که جایی که نور نباشد را میگویند تاریکی/همچنین سرما وجود ندارد و جایی که سرد است یعنی گرما کم است و با آمدن گرما گرم میشود...یعنی سرما به محیطی نمیرود که آن را سرد کند بلکه این آن محیط است که گرمای خود را از دست داده و به محیط سرد تبدیل میشود
    موفق باشید
    یا حق
    ویرایش توسط نان شب : ۱۳۸۹/۰۸/۱۳ در ساعت ۱۴:۳۱
    رود شو روان شو پناه بی کسان شو
    گندم کشتزاران چاره درد نان شو
    ----------------------------------------

  5. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204



    دو جا اين شبهه رو مطرح کردي !
    ولي .. اول سلام .
    ببين دوست عزيز ما ميگيم خدايي هست ... معادي هم هست .. !
    خوب اگر قراره تو معاد حساب پس بديم از کجا بدونيم کدوم عملمون درسته کدوم غلط ؟
    اينجاس که پيامبر و امام مياد. اما بازم سوال ميشه که خوب حالا ما پيامبر و امام هر کاري گفتن انجام داديم ، حالا از کجا بدونيم خدا خلف وعده نمي کنه ؟ اينجاس که بحث عدل پيش مياد !
    ببين دوست عزيز از نظر من عدل الهي مربوط به اين دنيا نيست .. در اين دنيا عدل الهي به صورت کامل ايجاد نميشه (به جز ظهور منجي) مگر اينکه همه ي آدم ها بخوان .. اگر عدل الهي به طور مطلق در اين دنيا وجود داشت ديگه اختياري در دست انسان نبود .. همش جبر بود !
    اگر عدل خدا در اين دنيا به گونه اي بود که مثلاً اگر کسي خواست حق کسي را بخورد خدا به هر طريقي مانع آن شد پس ديگر اختياري در دست انسان نيست ! پس تفاوت کسي که قلباً کار بد انجام نمي دهد با کسي که خدا مانع انجام کار بدش مي شود چيست ؟
    پس اصل عدل الهي به طور مطلق مربوط به آن جهان باقی است !
    در معنای بسم الله الرحمن الرحیم نوشته اند:
    به نام خدایی که در دنیا به کافر و در آخرت به مومن رحم می کند !



    حسین
    بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود !
    اما افسوس که به جای افکارش ،
    زخم های تنش
    را نشانمان دادند !!!
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند !!!!!!

  6. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    سلام
    جناب آقای amir-baseri 87
    خوش آمدید
    دوست عزیز بنده در این وادی تحیرم از شما سوال میکنم کجای این دنیا ظالمانه است؟
    مگر میشود تعادلی به این ظرافت و لطافت را در کار دنیا را شاهد باشیم و باز عدالت را جویا
    تعریف شما از عدالت چیست ؟
    آیا هنگامی که در یک روز آرام در زیر سایه درختی در کنار جویی به استراحت پرداخته اید تمامی قوانین جاری که بر جهان جاریند را لحظه ای زیر سوال میبری؟
    گرمای نیمروز سایه خنک درخت ترنم جویبار رقص برگها بر شاخسار تابش بریده بریده نور آفتابی که حدود 2میلیون سال قبل در مرکز گداخته خورشید به وجود آمده و8دقیقه قبل از سطح خورشید به سوی ما روان شده تا میلیارد میلیلیاردیم ثانیه ایی از لابلای سایه های برگ درخت بر ما بتابد واین سیر بی انتهای انوار
    خنکی آب که بر صورت میزنی یا که پای در آب خنک میگذاری چای و تنقلات یا سفره آماده
    بدنی سالم با فشارخون در حدطبیعی، مجاری تنفسی باز ریه های پر طراوت ، کبد درتعادل آرام و روان قند خونت را تامین، روده ها در هضم، کلیه ها به تصفیه خون ،سیستم ایمنی در هوشیاری کامل سلولهای سرطانی میکروبهای بخت برگشته منهدم دی ان آ ها به سرعت باز و دوباره دور هم پیچ میخورند به کسری از ثانبه، تا فرامین تولید بازخوانی پروتئینها را بر ریبوزومها مهیا کنند ،میتوکندریها در تک تک سلولها انرژی لازم را برای تلاش حیات آماده .
    میلیارد میلیارد قوانین کوچک وبزرگ شیمی فیزیکی و زیستی و نجومی در ابعاد بسیار سرسام آور در تعادل کامل محکم و استوار جاریند تا تمامی موجودات زمین انسانها حیوانات گیاهان خزه ها میکروبها انگلها ویروس ها
    نظم شتابان مولکولها در رسیدن به بی نظمی
    گردش الکترونها بر گرد هسته اتم
    حال شما بگو چه چیز این جهان نا متعادل است
    همان قانون هواشناسی که وزش خنک نسیم را موجب است تند باد حادثه را با سرعت به هیجان میآورد تا طوفانی را برپا کند پرندگان و جانوران و انسانها را خانه خراب کند
    همان قانونی که موجب ترنم باران میشود چنان شدت میگیرد که سیل بنیان کن بنیان هستی صدها هزار انسان و رمه را از جای میبرد
    همان آتشفشانی که به رحمت زمین های اطراف را با تجدید مواد معدنی جدید بارور میکند همان به یکباره خاکسترش مرگ را برای جاندارن اطرافش می پراکند
    و هزاران هزار مثال دیگر
    این از نظام آفرینش که همه جانداران چون ما بر پهنه این زمین متولد میشویم رشد و نمو میابیم و بعد میمیریم
    چرا هیچ ویروسی و میکروبی عاصی از خدای خود نیست؟ که این باران الکل بر سر ما و یا تابش ماوراءبنفش بر تن ما چرا مرا از بین میبرد؟
    همانطور زمانی که برای ما در اوج رویش خود زکام و عفونت بر بدن ما مستولی میکنند؟
    تنها تفاوت حافظه و عقل برتر ماست که اینچنین ما را عاصی میکند؟
    سیل بنیان کن و زلزله چرا ؟
    چرا من صبح تاشب جان میکنم و دیگری دسترنج مرا به تاراج؟
    چرا جوانم را که پروریده ام به ناز برایم طنازی میکرد امروز صبح از جای خود برنخواست؟
    چرا هر چه میکارم دیگری میدرود؟
    چرا دستش نمیشکند اینکه اینگونه مرا به تهمت ناروا درد بر تن و بدنم جاری میسازد؟
    چرا آنکه تا بحال هر آنچه داشتم به محبت نثارش میکردم اکنون مرا به دست روزگار رها کرده وخود در کنار دیگری به عیش مشغول؟
    چرا با تن وبدنی چنین عاجز چشم به دنیا گشوده ام در بر پدر و مادری رنجور از حرمان روزگار که هر چه رنج روزی میکشند دسترنج کمتری دارند ؟
    چرا به ناز و تنعم از من میگذرد بی آنکه گوشه چشمی بر لباس مندرس من داشته باشد؟
    چرا بر من از پای افتاده دستگیری نیست ؟

  7. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    در ادامه
    دوست عزیز به اشارت میگویم
    جناب آقای amir-baseri 87

    علامه محمدتقی جعفری رحمه الله علیه
    چیزی گفت که سخت مرا به وادی تحیر برد سالها گذشت تا کلام این مرد بزرگ را دریابم
    و آلام تحیرهای بی پایان من دراین وادی تعاملات انسانی باشد
    ایشان فرمود قانون عمل و عکس العمل
    خدایش بیامرزد

  8. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    10
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20



    با سلام خدمت عزیزانی که وقت گذاشتند و جواب دادند
    ممنونم
    این فقط در حد سوال هست پس لطفا عصبانی نشوید!!!
    شما میگویید خدا هست، پس همه چیز سر جای خود قراردارد. حال لحظه ای ، فقط لحظه ای به این فکر کنید که خدا نیست و همه چیز آنجوری هست که باید باشد. یعنی جویهای زیبای آب جریان دارند چون جاذبه زمین وجود دارد؛ زلزله می آید چون صفحات درون زمین حرکت کرده اند؛ و ...
    حال میگویید خوب همین جاذبه و مثلا زمین(فقط برای مثال میگویم)را که خدا آفریده؟ ولی من میگویم کاملا مادی نگاه کنید. یعنی جاذبه وجود داردچون زمین دارد میچرخد. ودر کل ما روی زمین زندگی میکنیم چون تنها جایی بوده که حیات میتوانسته شکل بگیرد، باقی بماند و تکامل پیدا کند .( اصل آنتروپیک). یعنی نظم جهان برای این نیست که ما موجود شویم؛ بلکه به دلیل نظم جهان و کامل بودن شرایط ایجاد حیات در سیاره زمین، ما در زمین زندگی میکنیم.
    پس وقتی یک مادر فلسطینی در غزه اشک می ریزد و میگوید حسبنا الله؛ (این تصویر را در تلویزیون دیدم وهیچگاه فراموش نخواهم کرد) ما حق داریم بپرسیم آیا خدا هست و یا به سادگی بگوییم عجب صبری خدا دارد؟!
    چرا تمامی بزن و ببندهای خداوند متعلق به تاریخ می باشد؟قوم لوط،عاد،ثمود و... نمیشه یک لطفی کنه و اکنون یه گوشه چشمی نشون بده و این صهیونیسم را گوشمالی بده؟
    ثانیا مگر اینگونه نیست که اصول دین باید از لحاظ قلبی به تایید ما برسد؟ حال من که نمیتوانم به راحتی شما عدل الهی را بپذیرم چه تکلیفی دارم؟
    اگر بخواهم واضح تر بیان کنم، عدالتی در جهان نیست چون قرار نیست که باشد. ما همانند حیواناتی در جنگل زمین رشد کرده ایم و تکامل یافته ایم؛ با این تفاوت که ما می اندیشیم. حقیقت تلخی است و همین تلخی و قدرت اندیشه موجب شده است که گذشتگان برای خود خدا و یا خدایانی بسازند. برای خود آخرتی فرض کنند. و حیات ابدی در جهانی دیگر. روزگاری سنگ و چوب و روزگاری دیگر وهن و خیال را به خدایی برگزیدند.
    باز هم تاکید میکنم این سوالاتی است که در ذهن دارم نه در قلب. امیدوارم با پاسخ شما بتوانم راه نفوذ آن را به قلب ببندم!!!!

    درضمن لطف کنید سوال دیگر من را هم بی جواب نگذارید: خدا قویتر است یا پارتی؟؟!!!!
    متشکرم


  9. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    سلام دوست عزیز
    من کارشناس دینی نیستم
    جوابهایی را که به آنها دست یافته ام برای من قابل قبول است
    و اگر آنها را بازگو کنم با حیرت دیگران مواجه
    لذا از سر هم دردی با سوالهای شما هستم
    و پاسخهای اینجانب از روی تحیرات شخصی خودم است
    ولی اگر بدنبال پاسخ دینی هستید بنده هیچ پاسخی برای شما ندارم
    و پاسخهای دینی که در اینجا موجود است همان پاسخهایی است که در سایر سایتهایی این چنین هست به فراوانی در می یابی
    کافی است در موتور جستجوی این سایت کلمات شاخص سوال خود را درج کنی و یا پیام برای کارشناسان محترم بگذاری
    پاسخهایی به فرا خور در این سایت خواهی یافت
    پاسخ شما به اجمال و از سر شیطنت
    کاملا واضح وبدون شک پارتی
    ولی همت وصبر و توکل شاید وگاها و از سر تصادف پاسخ میدهد

  10. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما اثبات عدل الهی در این دنیا




    نقل قول نوشته اصلی توسط amirali87 نمایش پست ها
    یکی ازاصول دین ما عدل الهی است. ما چگونه در جهانی که سرشار از بی عدالتی است باید به عادل بودن خدا ایمان بیاوریم؟ ما میدانیم که در اصول تقلید جایز نیست.آیا این درست است که بگوییم خدایی هست. این خدا نمیتواند ظالم باشد. پس حتما عادل است. چرا نتیجه عکس نگیریم؟ یعنی بگوییم: ظلم هست. پس خدای عادلی نیست.پس خدا نیست.!!

    با سلام

    دوست عزیز در پاسخ به سؤال شما توجه به نکاتی ضروری است:

    به طور كلي، خداوند از دو جهت متصف به عدل مي‌شود:

    1. از آن جهت كه جهان آفرينش را بر اساس عدل آفريده است. در حديث نبوي آمده است و "بالعدل قامت السموات و الارض.[1] توسط عدل آسمانها و زمين استوار باقي مانده است."

    2. از آن جهت كه خداوند قوانين و دستورات عادلانه را وضع نموده و توسط پيامبر به ما ابلاغ كرده است.

    مفهوم عدالت در حوزه آفرينش را با یک مثال، تصور کنید: اگر فرض كنيد نقاش چيره دستي وجود دارد كه در صدد است اثر هنري بديعي را بيافريند، در صورت فراهم بودن امكانات و وسايل لازم، هنرمند تمام تلاش خود را در جهت آفرينش اثر هنري زيبا و عالي به كار مي‌بندد و در نهايت، اثر هنري هنرمندانه‌اي مي‌آفريند. شما در چه صورت اين اثر را متصف به عدل مي‌كنيد؟ دقت شود.

    با توجه به اين مثال، وقتي ما به رابطه جهان و خداوند مي‌نگريم، مي‌بينيم جهان اثر خداوند است و خداوند خالق اين اثر است و ذات باري‌تعالي از علم لازم و فراوان جهت ايجاد اثر عالي برخوردار است و قدرت بر ايجاد آن را دارد و از اوصاف او حكمت است، يعني كارها را در نهايت اتقان و محكمي انجام مي‌دهد،(که همۀ این صفات در جای خود ثابت شده است) بنابراين از نظر فاعلي هيچ منع و محدوديتي وجود ندارد، در اين كه خداوند جهان آفرينش را در نهايت جمال و زيبايي، اتقان و استحكام بيافريند.

    با قطع نظر از فاعل، اگر ما به اثر بنگريم جهان طبيعت را كه پست‌ترين عالم از عوالم وجود است، در نهايت زيبايي، اتقان و تناسب مي‌بينيم، درخت را با توجه به نحوه وجودي او داراي ريشه‌هاي عميق، تنه محكم و شاخسار بلند قرار داده است. ميان ريشه، تنه و شاخه يك نوع تناسب و موزون بودن خاص حاكم است. شير قوي پنجه را با توجه به نيرومندي او، نحوة تغذيه او را گوشت حيوانات ديگر قرار داده است كه براي به دست آوردن آن تلاش زياد لازم است، در مقابل، تغذيه كرم كوچك زمين را با در نظر داشت ضعف او، خاك قرار داده است.

    اگر ما به دقت بنگريم ميان اجزاي تك تك موجودات طبيعي و ميان اشيا و مولفه‌هاي عالم طبيعت يك نوع تناسب و توازن خاص حاكم است كه اين توازن و تناسب را آفريدگار جهان عطا كرده است. و اين تناسب و موزون بودن زيبايي خاصي را جلوه‌گر ساخته است به گونه‌اي كه يك نقاش خوب در صورتي نقاش خوبي است كه زيبايي‌هاي طبيعت را به خوبي تصوير نمايد.

    با توجه به مثالي كه در ابتدا اشاره كرديم، مي‌خواهيم بگوييم، عدل در حوزه جهان آفرينش عبارت است از موزون بودن و هماهنگي كامل ميان اجزا و مؤلفه‌هاي عالم وجود؛ كه اين تناسب و توازن از جانب خداوند اعطا شده است، و ما از دو طريق اين عدالت را كشف مي‌كنيم:
    1. از راه اينكه خداوند عليم و قادر و حكيم است و كارهاي خود را بر اساس علم، قدرت و حكمت خود در نهايت احكام و اتقان ايجاد مي‌نمايد و هيچ منعي از فيض او نيست.
    2. از راه مطالعه آثار و عالم طبيعت كه موزون بودن اجزا و مؤلفه‌هاي عالم طبيعت، براي ما به نحو شهودي معلوم و مشهود است. البته ممكن است در موارد نادري، برخي از موجودات به كمال شايسته خود نرسد، اين امر منافات با عدل ندارد زيرا جهان طبيعت عالم تزاحم است.[2]


    اما عدالت در حوزه تشريع و قانون گذاري: قبل از توضيح اين امر به اين مثال توجه نماييد: فرض كنيد پدري داراي سه فرزند است يكي از آنان عالم، دانشمند و اهل قلم و كتاب است و ديگري نجار است و سومي كشاورز است. اگر شخصي ثالثي اموالي را به آنان ببخشد كه حاوي قلم، ‌كتاب، آلات نجاري و كشاورزي است و پدر را مسئول تقسيم قرار داد، كه ميان آنان عادلانه قسمت نمايد. سه فرض در مقام قسمت متصور است:
    1. هر شيء را سه قسمت كند، قلم سه قسمت، كتاب سه قسمت، و هر قسمت را سهم يكي از آنان قرار دهد.
    2. بدون دلیل و مزيتي هر كدام از وسايل را به يكي از آنان بدهد.
    3. با توجه به تناسب هر كدام، اشيا را ميان آنان تقسيم نمايد. في المثل آلات كشاورزي و نجاري را براي كشاورز و نجار قرار دهد و قلم و كتاب را براي عالم و دانشمند. واضح است گزينه سوم عادلانه‌ترين راه قسمت است.


    با توجه به مثال فوق، عدالت در حوزه قانون‌گذاري را مي‌توانيم اين چنين تعريف نماييم: عدالت عبارت است از دادن حقي به ذي حق آن. بنابراين، معيار در اين عدالت رعايت حق است. و كسي مي‌تواند حقوق انسان و ساير موجودات طبيعي را به خوبي رعايت كند و حق را به ذي حق دهد كه بر تمامي جنبه‌هاي وجودي انسان احاطه داشته باشد و از مسير سعادت و انحطاط بندگانش آگاه باشد، و او کسی جز خالق بشر یعنی خداوند نیست. لذا با توجه به اين خصوصيات قوانين خود را وضع مي‌كند،‌ هر چند ممكن است در قوانين او تفاوت‌هايي به نظر برسد اما اين تفاوت، مثل تفاوتي است كه در تقسيم اشياء در مثال فوق وجود داشت، و ناشي از حكمت الهي مي‌باشد و تبعيض و ظلمي در كار نيست.[3]

    علاوه بر اين كه، منشأ ظلم يكي از دو امر است: يا جهل به حق و صاحبان آن است و يا منتفع شدن ظالم از كار خويشتن مي‌باشد و هر دو احتمال در مورد خداوند منتفي است؛ نه او جهل به احكام و حقوق و صاحبان آن دارد و نه انتفاعي در كار است. بلكه او مهربان و رئوف است و لازمة رأفت او اين است كه قوانينش عادلانه باشد.[4]

    به هر حال ما به عدالت خداوند در حوزه آفرينش و قانون‌گذاري ايمان داريم، نه از آن رو كه با عقل خودمان تك تك موارد آفرينش و قوانين الهي را محك بزنيم، چون عقل ما ضعيف‌تر از آن است كه به همه جهان آفرينش و خصوصيات آن و رمز و راز قوانين آگاهي داشته باشد، هر چند موارد جزئي را ادراك مي‌كند، بلكه از آن جهت خداوند را متصف به عدالت مي‌دانيم كه او حكيم و رؤوف به بندگان خود مي‌باشد و هر آنچه از آفرينش و قانون جعل مي‌كند از سر حكمت و رأفت است. [5]

    عدالت در حوزه سومي نيز به كار مي‌رود و آن عدالت در جزا است.[6] که خارج از موضوع بحث ماست از اینرو بمنظور پرهیز از اطناب از طرح آن صرفنظر می کنیم.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ _____
    [1] . تفسير صافي، ذيل آيه 7 سوره الرحمن.
    [2] . ر.ك: مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، قم، انتشارات صدرا، چاپ دوم، 1370، ج 1، ص 78 ـ 84.
    [3] . ر.ك: سعيدي مهر، محمد، كلام اسلامي، قم، موسسه فرهنگي طه، چاپ اول، 1377، ج 1، ص 328.
    [4] . همان، ص 329.
    [5] . ر.ك: سعيدي مهر، كلام اسلامي، قم، مؤسسه فرهنگي طه، چاپ اول، 1377، ج 1، ص 328.
    [6] .برگرفته از پایگاه اینترنتی اندیشه قم، با کمی دخل و تصرف.



    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ در ساعت ۰۹:۰۹ دلیل: فونت
    عدل در این جهان؟؟؟؟؟

  11. صلوات


  12. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    نقل قول نوشته اصلی توسط amirali87 نمایش پست ها
    یکی ازاصول دین ما عدل الهی است. ما چگونه در جهانی که سرشار از بی عدالتی است باید به عادل بودن خدا ایمان بیاوریم؟ ما میدانیم که در اصول تقلید جایز نیست.آیا این درست است که بگوییم خدایی هست. این خدا نمیتواند ظالم باشد. پس حتما عادل است. چرا نتیجه عکس نگیریم؟ یعنی بگوییم: ظلم هست. پس خدای عادلی نیست.پس خدا نیست.!!
    جناب امیر علی عزیز
    سلام
    عدل به معاني از قبيل؛ قصد، ميانه در امور، وضع و قرار دادن هر چيزي در جايگاهش، موزون بودن و تساوي به كار مي رود كه در هيچ يك از اين معاني در مقابلش ظلم نيست. معناي ديگر عدل عبارت است از رعايت حقوق افراد و عطا كردن حق هر ذي حقی ، اين معناي از عدل گرچه در مقابل ظلم قرار مي گيرد و ظلم در مقابلش عبارت از پايمال كردن حقوق و تجاوز و تصرف در حقوق ديگران است، اما اين معناي از عدل هم به خداوند متعال اطلاق نمي شود و عنوان «عدل الهي» به خود نمي گيرد. استاد مطهري در اين زمينه مي فرمايد اين معني از عدل و ظلم به حكم اين كه از يك طرف براساس اولويت ها است و از طرف ديگر از يك خصوصيت ذاتي بشر ناشي مي شود كه ناچار است يك سلسله انديشه هاي اعتباري استخدام نمايد و بايدها و نبايدها بسازد و حسن و قبح انتزاع كند از مختصات بشري است و در ساحت كبريايي راه ندارد زيرا... او در هر چه هرگونه تصرف كند در چيزي تصرف كرد كه به تمام هستي بر او تعلق دارد و ملك طلق اوست.
    اما براي عدل به معنايي كه بر خداوند متعال اطلاق مي شود «عدل الهي» معاني متعددي ذكر كرده اند:
    1. عدل در خداوند يعني دوري آفريدگار از انجام هر عملي كه برخلاف مصلحت و حكمت است.
    2. عدل در خداوند يعني همه انسانها در پيشگاه خداوند از هر جهت يكسان و برابرند و هيچ انساني نزد او بر ديگري برتري ندارد مگر به تقوا.
    3. قضاوت و يا دانش به حسن: يعني خداوند هيچ عملي را هر چند خيلي ناچيز و كوچك باشد از هيچ كس ضايع نمي كند.
    4. يعني اين كه خداوند هر پديده و مخلوقي را در جاي خود آفريده و مواد تركيبي هر موجودي را به اندازه لازم آن معين كرده و تعادل و تناسب در تمام پديده هاي جهان آفرينش وجود دارد.
    5. عمل بر مبناي هدف: يعني تمام آفرينش در جهان هستي بر مبناي هدف است و هيچ چيز بيهوده و بي هدف نيست و براي هر يك از اين معاني به آياتي تمسك جسته اند (اصول اعتقادات، اصغر قائمي، ص 46- 44). لكن همه اين موارد در حقيقت بيان بعضي مصاديق عدل الهي است و جامع ترين تعرف در اين زمينه كه شامل همه موارد فوق مي شود تعريف استاد مطهري است كه مي فرمايند [عدل الهي به معناي] رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نكردن از افاضه و رحمت به آنچه امكان وجود يا كمال دارد (مجموعه آثار شهيد مطهري، ج 1، صص 82 - 81).

    ادامه دارد....
    ویرایش توسط هادي : ۱۳۸۹/۱۱/۱۰ در ساعت ۱۴:۵۹

  13. صلوات ها 3


  14. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط amirali87 نمایش پست ها
    ظلم هست. پس خدای عادلی نیست.پس خدا نیست.!!
    سلام ، آیا این ظلم منتسب به خداست؟ که بی عدالتی هم منتسب به خدا باشد
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  15. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی چرا باید سراغ اخلاق رفت؟
    توسط ذکر یونسیه در انجمن ضرورت فراگیری علم اخلاق
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۸/۰۶, ۲۳:۲۶
  2. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۱, ۰۱:۰۴
  3. خواست خدا یا سهل انگاری ما؟؟؟؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن قضا و قدر
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۹, ۲۱:۲۲
  4. فرق علم فلسفه با علم کلام چیست؟؟؟؟؟
    توسط ذکر یونسیه در انجمن کلیات آشنائی با علم کلام
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۱۱, ۱۴:۱۰
  5. در کدام خانواده؟؟؟؟؟
    توسط حرم امن الهی در انجمن جبر و اختیار
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۱/۲۰, ۱۵:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود