صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر کرد از آیات نه گانه( تسع آیات) چیست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519

    نظر کرد از آیات نه گانه( تسع آیات) چیست ؟




    بنام خدا و بادرود بر راستجویان


    نظر کرد از آوردن آیات نه گانه در آیه ی زیر چیست ؟


    وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا(الإسراء/101)
    ما به موسي نه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد؟! فرعون به او گفت: «اي موسي! گمان مي‌کنم تو ديوانه (يا ساحري)!»


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    باسلام
    خداوند متعال مي‌فرمايد: "وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَي‌َ تِسْع‌َ ءَايَـَت‌ِ بَيِّنَـَات‌ٍ فاَسَْال‌ْ بَنِي‌َّ إِسْرَ ََّءِيل‌َ إِذْ جَآءَهُم‌ْ ...; (اسرأ، 101) ما به موسي نه معجزه روشن داديم‌، از بني‌اسرائيل سؤال كن آن زمان كه اين معجزات به كمك آن‌ها آمد".
    برخي از آيات مربوط به معجزات حضرت موسي‌عبارتند از:
    1. انداختن عصا و تبديل شدن آن به اژدها (مار بزرگ‌) و خنثي شدن سحر ساحران دربار فرعون‌; (طه‌، 20، 58)
    2. سفيدي و درخشندگي در بين انگشتان آن حضرت‌; (طه‌، 22 و 23 ; شعرأ، 30)
    3. غرق شدن فرعونيان در رود نيل و نجات پيروان آن حضرت‌; (بقره‌، 50 ; اعراف‌، 134 ; طه‌، 77 ; دخان‌، 24 ; زخرف‌، 55)
    4. زدن عصا بر تخته سنگ و جوشيدن چشمه‌هاي آب از آن به اذن خداوند متعال‌; (بقره‌، 60 و 160)
    5. ارسال طوفان‌، ملخ‌، شپش‌، قورباغه‌ها و تبديل آب‌ها به خون در ميان قوم حضرت موسي‌; (اعراف‌، 133)
    6. مسخ بني‌اسرائيل به صورت بوزينه‌; (بقره‌، 65)
    7. سايه انداختن ابر بر سر بني‌اسرائيل‌; (اعراف‌، 160)
    8. قرار گرفتن كوه طور در بالاي سر بني‌اسرائيل‌; (اعراف‌، 171)
    9. زنده شدن ماهي حضرت موسي و يوشع‌و حركت در دريا; (كهف‌، 61)
    10. نزول من و سلوي از طرف خداوند بر قوم بني‌اسرائيل‌; (طه‌، 80)
    با توجه به آيه نخست (اسرأ،101) معجزات آشكار نه عدد است كه 5 تاي آن‌ها در آيه 133 اعراف آمده و عبارتند از:
    ملخ‌، طوفان‌، شپش‌، قورباغه و خون‌، دوتاي ديگر عبارتند از يد بيضأ و عصا كه آياتش گذشت‌، دوتاي ديگر از ميان معجزاتي كه گذشته بوده‌; لكن در تعبير روايات اختلاف نظر وجود دارد و نمي‌توان آن‌ها را معياري براي قضاوت قرار داد.
    (ر.ك‌: تفسير نمونه‌، آيت‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 12، ص 211، دارالكتب الاسلامية‌.)




    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط فنا نمایش پست ها
    تاي آن‌ها در آيه 133 اعراف آمده و عبارتند از:
    ملخ‌، طوفان‌، شپش‌، قورباغه و خون‌، دوتاي ديگر عبارتند از يد بيضأ و عصا كه آياتش گذشت‌، دوتاي ديگر از ميان معجزاتي كه گذشته بوده‌; لكن در تعبير روايات اختلاف نظر وجود دارد و نمي‌توان آن‌ها را معياري براي قضاوت قرار داد.
    خوب خوب از تفسیر ی مشهور شاهد آورده ای دست شما دردنکنه

    اما ایراداتی که من می گیرم

    نخست
    ید بیضاء وعصا که برای فرعون بوده نه بنی اسراییل در حلیکه خود آیه هم میگه که آیات نه گانه برای بنی اسرائیل آمد نگاه !

    وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ

    دوم

    از کی شپش و خون و ملخ آیه شده اند که که نمی دانستیم ؟؟؟ دقت کنید خدا میگه به موسی آیات دادیم پس با تعریف شما یعنی به موسی شپش دادیم ملخ دادیم ؟؟؟؟؟

    آخر چرامفسران قلابی به این نکته ها توجه نمی کنند چرا ؟؟؟

    سوم


    لااله الا الله از دست گروهی .....


    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۲۲:۳۱

  6. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,906
    حضور
    84 روز 15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    بنام خدا و بادرود بر راستجویان


    نظر کرد از آوردن آیات نه گانه در آیه ی زیر چیست ؟


    وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا(الإسراء/101)
    ما به موسي نه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد؟! فرعون به او گفت: «اي موسي! گمان مي‌کنم تو ديوانه (يا ساحري)!»

    با سلام
    جناب نوری دقت بفرماید !!

    معجزاتى كه موسى بن عمران (عليه السلام ) آورده به طورى كه قرآن حكايت مى كند بيش از نه معجزه است
    و اگر در آيه مورد بحث ، آنها را نه معجزه شمرده ، منظور، آن معجزاتى بوده كه در برابر فرعون و دعوت او آورده ، و آن عبارت است از عصا و يد بيضاء و طوفان و ملخ و قورباغه و سوسمار و خون و قحطى و كمبود ميوه ها، و ظاهرا مقصود از معجزات نه گانه در آيه همين ها باشد، مخصوصا با در نظر گرفتن اين كه گفتار موسى به فرعون را حكايت نموده مى فرمايد: (لقد علمت ما انزل هولاء الا رب السموات و الارض بصائر - تو خود مى دانى كه اين معجزات را جز پروردگار آسمان و زمين به منظور بينايى خلق كس ديگرى نفرستاده ) .
    و اما ساير معجزاتى كه آن جناب داشته ، مانند شكافتن دريا و جريان آب از سنگ و زنده كردن كشته اى به وسيله گاو و زنده كردن آنان كه با صاعقه هلاك شدند و سايه كردن كوه بر بالاى سر ايشان و امثال آن ، همه خارج از معجزات نه گانه است
    و معجزاتى است كه براى امت خود آورده نه براى فرعون .

    (در اينجا ممكن است بگويى ظاهر (تسع آيات ) اين است كه نه معجزه نامبرده يك بار نازل شده و اين مخالف با واقع مطلب است ، چون واقع ، اين است كه معجزات تدريجا نازل شده .
    در جواب مى گوئيم اين منافات در صورتى است كه بخواهد يك واقعه را بيان كند، ولى آيه شريفه ناظر به مجموع مخاصمات فرعون با موسى در طول مدت دعوتش مى باشد).
    و بنابراين ديگر نبايد به گفته بعضى از مفسرين كه نه معجزه را غير از معجزات مذكور معرفى كرده اند اعتناء نمود.
    در تورات معجزات نه گانه مزبور عبارتند از: عصا و خون و سوسمار و قورباغه و مرگ چارپايان و سرمايى سوزان چون آتش كه از هر جا عبور كرد نباتات و حيوانات را نابود ساخت و ملخ و ظلمت و مرگ عمومى بزرگسالان و همه حيوانات .

    و بعيد نيست همين دو گونگى تورات با ظاهر قرآن در خصوص معجزات نه گانه ، باعث شده كه قرآن كريم اسامى آنها را به طور مفصل بيان نكند،
    زيرا اگر بيان مى كرد، و دنبالش مى فرمود: (فسئل بنى اسرائيل - از يهود بپرس ) يهود در جواب ، آن اسامى را انكار مى نمود، چون يهود هرگز حاضر نمى شد گفتارى را از قرآن كه مخالف با تورات باشد بپذيرد، لا جرم به تكذيب قرآن مبادرت مى نمودند، از همين جهت قرآن اسم آنها را نبرده .
    (انى لاظنك يا موسى مسحورا) - يعنى من گمان مى كنم كه تو را سحر كرده باشند و در نتيجه خللى به عقلت وارد آمده باشد،
    و اين همان معنايى است كه در جاى ديگر نقل نموده فرموده است : (ان رسولكم الذى ارسل اليكم لمجنون )
    بعضى گفته اند: مقصود از مسحور كه به صيغه اسم مفعول است ساحر و به معناى اسم فاعل است نظير كلمه ميمون و مشؤ وم كه به معناى دارنده ميمنت و دارنده نحوست است كه در اصل در نسبت استعمال شده معناى ميمنتى و مشئمتى را مى دهد (مانند همدانى و شيرازى ).

    قال لقد علمت ما انزل هولاء الا رب السموات و الارض بصائر و انى لاظنك يا فرعون مثبورا
    كلمه (مثبور) به معناى هالك است زيرا از ماده (ثبور) است كه به معناى هلاكت است ، و معنا اين است كه موسى فرعون را مخاطب نموده گفت : تو خوب مى دانى كه اين معجزات روشن را غير پروردگار آسمانها و زمين كسى نازل نكرده ، و او به منظور بصيرت يافتن مردم نازل كرده ، تا چشم دلشان روشن گشته ميان حق و باطل را تميز دهند، و من گمان مى كنم كه تو به خاطر عناد و انكارت سرانجام هلاك شوى اى فرعون .
    و اگر در پاسخ فرعون فرمود: من گمان مى كنم كه تو هلاك مى شوى بدين جهت بود كه اولا حكم دست خداست و نمى شود بطور يقين حكم كرد و ثانيا خواست تا كلامش مطابق با كلام فرعون باشد كه گفت : من گمان مى كنم كه تو جادو شده اى ، به علاوه ، استعمال كلمه : (ظن ) در مورد يقين در پاره اى موارد جائز است .
    فاراد ان يستفرهم من الارض فاغرقناه و من معه جميعا
    استفزاز به معناى بيرون كردن به قهر و زور است ، و معناى آيه روشن است .
    و قلنا من بعده لبنى اسرائيل اسكنوا الارض فاذا جاء وعد الاخرة جئنا بكم لفيفا.


    تفسير الميزان

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات


  8. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    و آن عبارت است از عصا و يد بيضاء و طوفان و ملخ و قورباغه و سوسمار و خون و قحطى و كمبود ميوه ها، و ظاهرا مقصود از معجزات نه گانه در آيه همين ها باشد،
    پس اگر شما درست میگویی و فقط همینهاست پس اشاره به شپش چیست که در آیه ی زیر آمده ؟؟

    فَأَرْسَلْنَا عَلَيهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آياتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ(الأعراف/133)



    اینها به کنار رضای زحمت کش

    عصا و دست سفید که جزو آیات نه گانه نبوده اند ولی شما بدون مدرک اصرار دارید که بوده اند

    عصا و دست سفید دو برهان الهی برای ارائه در برابر فرعون و اطرافیاننش بوده اند همین

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۲۰:۱۶

  9. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,906
    حضور
    84 روز 15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها


    پس اگر شما درست میگویی و فقط همینهاست پس اشاره به شپش چیست که در آیه ی زیر آمده ؟؟
    با سلام
    جناب نوری انگار اصلا مطالب را نمیخوانید!!
    توی روز روشن !!و تحریف !!!
    بعد, از ۲ سوره مختلف ۲ آیه را یک تفسیر میکنید!!؟عجب!!

    جناب نوری دقت بفرماید !!

    معجزاتى كه موسى بن عمران (عليه السلام ) آورده به طورى كه قرآن حكايت مى كند بيش از نه معجزه است


    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها

    فَأَرْسَلْنَا عَلَيهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آياتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ(الأعراف/133)
    كلمه (طوفان ) به گفته راغب به معناى هر حادثه اى است كه انسان را احاطه كند، و ليكن بيشتر متعارف شده كه در آب بسيار زياد استعمال شود.
    و در مجمع البحرين مى گويد: اين كلمه به معناى سيلى است كه زمين را در خود غرق كند، و اصل آن ، ماده
    (طوف ) است كه به معناى طواف و دور زدن مى باشد.
    كلمه
    (قمل ) - به ضم قاف و تشديد ميم - به گفته بعضى ها به معناى ميمون هاى درشت هيكل و به گفته بعضى ديگر به معناى مگس هاى ريز است . و قمل - به فت ح قاف و سكون ميم - به معناى شپش معروف است . (جراد) و (ضفادع ) و (دم ) به ترتيب به معناى ملخ ، قورباغه و خون است .
    كلمه
    (مفصلات ) از تفصيل به معناى جدا جدا كردن اجزاى يك شى ء متصل است ، كه لازمه آن متمايز شدن هر جزئى است از اجزاى ديگر.
    پس بنابراين ، از اينكه فرمود:
    (آيات مفصلات ) استفاده مى شود آياتى كه به سوى قوم فرعون فرستاده مى شده يكجا و يكدفعه نبوده ، بلكه هر كدام جداى از مابقى فرستاده مى شده ، و اين خود دليل بر اين است كه اين آيات آياتى است الهى كه هر كدام در موقع مناسبش نازل مى شود
    دقت کنید نوری
    چون اگر يكجا نازل مى شد ممكن بود خيال كنند يك امر اتفاقى و جزافى بوده و ربطى به موسى و نفرين او نداشته است .

    آيه بعدى شاهد بر اين است كه معناى
    (مفصلات ) همان معنائى است كه ما كرديم ، براى اينكه از آن آيه استفاده مى شود: هر كدام از آيات كه فرستاده مى شده قبلا موسى از آمدن آن آيه و آن عذاب خبر مى داده ، لذا وقتى به آن برخورد مى كردند دست به دامن موسى مى شدند تا بلكه دعائى كند و آن عذاب را از ايشان برگرداند، و با موسى عهد مى بستند كه اگر اين عذاب را از آنان بر دارد به وى ايمان مى آورند و دست از بنى اسرائيل برداشته و ايشان را به موسى مى سپارند، ولى وقتى به دعاى موسى عذاب برداشته مى شد عهد خود را مى شكستند.
    تفسیر المیزان

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها

    اینها به کنار رضای زحمت کش

    عصا و دست سفید که جزو آیات نه گانه نبوده اند ولی شما بدون مدرک اصرار دارید که بوده اند

    عصا و دست سفید دو برهان الهی برای ارائه در برابر فرعون و اطرافیاننش بوده اند همین

    نشد دیگه همه چیز را بهم ریختید جناب نوری !!
    چه جالب که شما از مدرک سخن میگوید!!مدرک شما چیست!!؟
    بفرماید شما !!ثابت کنید که عصا و دست سفید جزو آیات نه گانه نبوده اند!!!

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۸/۱۲ در ساعت ۰۱:۲۰
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  10. صلوات


  11. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    ید بیضاء وعصا که برای فرعون بوده نه بنی اسراییل در حلیکه خود آیه هم میگه که آیات نه گانه برای بنی اسرائیل آمد نگاه
    باسلام
    جناب نوری دقت بفرمایید که درآیه اشاره شده این معجزه ها تنها برای فرعون نبوده بلکه برای بنی اسرائیل هم بوده است،ثانیا مگر فرعون جدای ازقومش بنی اسرائیل بوده:
    وَأَدْخِلْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ ۖ فِی تِسْعِ آیَاتٍ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ ۚ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ ﴿١٢/نمل﴾
    و دستت را در گریبانت ببر؛ هنگامی که خارج می‌شود، سفید و درخشنده است بی آنکه عیبی در آن باشد؛ این در زمره نشانه های نه‌گانه‌ای است که تو با آنها بسوی فرعون و قومش فرستاده می‌شوی؛ آنان قومی فاسق و طغیانگرند» ﴿١٢﴾.

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    دوم از کی شپش و خون و ملخ آیه شده اند که که نمی دانستیم ؟؟؟ دقت کنید خدا میگه به موسی آیات دادیم پس با تعریف شما یعنی به موسی شپش دادیم ملخ دادیم ؟؟؟؟؟
    آقای نوری ازشما بعید است این مطلب چرا که منظور ازآیات همان نشانه ومعجزه است که خیلی هم واضح است کمی در اشکالهایتان دقت کنید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    آخر چرامفسران قلابی به این نکته ها توجه نمی کنند چرا ؟؟؟
    جناب نوری این حرف شما نشانه بی ادبی شما نسبت به مفسرینی است که شاید چند برابر سن شما وقت برای فهم قرآن گذاشته اند است. اینها عمری رو برای قرآن وتفسیر آن گذاشته اند وشما توهین کرده وبه آنها این نسبت را می دهید.
    خوب است در بحث های علمی کمی ظرفیت داشته باشدیم. وصفتی که شایسته خودمان است را به بزرگان علم ودین ندهیم.

    ویرایش توسط شیخ هادی : ۱۳۸۹/۰۸/۱۲ در ساعت ۰۱:۳۳
    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    نشد دیگه همه چیز را بهم ریختید جناب نوری !!
    چه جالب که شما از مدرک سخن میگوید!!مدرک شما چیست!!؟
    بفرماید شما !!ثابت کنید که عصا و دست سفید جزو آیات نه گانه نبوده اند!!!
    اولا
    استاد رضا نگاه کن



    وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا(الإسراء/101)
    ما به موسي نه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد؟! فرعون به او گفت: «اي موسي! گمان مي‌کنم تو ديوانه (يا ساحري)!»

    در ایه بالا کاملا مشخص است که آیات نه گانه برای بنی اسراییل بوده اند نه فرعون

    دوم

    همانطوری که گفتم عصا و دست سفید دو برهان نبوت بودند برای ارائه به فرغون و اطرافیانش نه از آیات نه گانه

    اسْلُكْ يدَكَ فِي جَيبِكَ تَخْرُجْ بَيضَاءَ مِنْ غَيرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَيكَ جَنَاحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِكَ بُرْهَانَانِ مِنْ رَبِّكَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ(القصص/32)
    دست‏خود را به گريبانت ببر تا سپيد بي‏گزند بيرون بيايد و [براي رهايي ] از اين هراس بازويت را به خويشتن بچسبان اين دو [نشانه] دو برهان از جانب پروردگار تو است [که بايد] به سوي فرعون و سران [کشور] او [ببري] زيرا آنان همواره قومي نافرمانند



  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط فنا نمایش پست ها
    باسلام
    جناب نوری دقت بفرمایید که درآیه اشاره شده این معجزه ها تنها برای فرعون نبوده بلکه برای بنی اسرائیل هم بوده است:
    وَأَدْخِلْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ ۖ فِی تِسْعِ آیَاتٍ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ ۚ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ ﴿١٢/نمل﴾
    و دستت را در گریبانت ببر؛ هنگامی که خارج می‌شود، سفید و درخشنده است بی آنکه عیبی در آن باشد؛ این در زمره نشانه های نه‌گانه‌ای است که تو با آنها بسوی فرعون و قومش فرستاده می‌شوی؛ آنان قومی فاسق و طغیانگرند» ﴿١٢﴾.
    فی در فی تسع آیات به معنای مع است

    در آیات زیر نیز فی معنی مع می دهد

    وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ(الملک/10)

    فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ (القصص/79)

    پس [قارون] با کوکبه خود بر قومش نمايان شد

    قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِي النَّارِ
    گفت همراه امتهايي از جن و انس که پيش از شما بوده‏اند داخل آتش شويد


    نقل قول نوشته اصلی توسط فنا نمایش پست ها
    آقای نوری ازشما بعید است این مطلب چرا که منظور ازآیات همان نشانه ومعجزه است که خیلی هم واضح است کمی در اشکالهایتان دقت کنید.
    نه حرفم در اینجا کاملا درسته بعدا توضیح می آرم
    نقل قول نوشته اصلی توسط فنا نمایش پست ها
    جناب نوری این حرف شما نشانه بی ادبی شما نسبت به مفسرینی است که شاید چند برابر سن شما وقت برای فهم قرآن گذاشته اند است. اینها عمری رو برای قرآن وتفسیر آن گذاشته اند وشما توهین کرده وبه آنها این نسبت را می دهید.
    خوب است در بحث های علمی کمی ظرفیت داشته باشدیم. وصفتی که شایسته خودمان است را به بزرگان علم ودین ندهیم.
    شما کاملا درست می گین من زیاده روی کردم و نباید اینقدر در اینجا تند می شدم

    حق با شماست و افراط از من

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۸/۱۲ در ساعت ۰۲:۰۵

  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,906
    حضور
    84 روز 15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها


    اولا
    استاد رضا نگاه کن



    وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا(الإسراء/101)
    ما به موسي نه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد؟! فرعون به او گفت: «اي موسي! گمان مي‌کنم تو ديوانه (يا ساحري)!»

    در ایه بالا کاملا مشخص است که آیات نه گانه برای بنی اسراییل بوده اند نه فرعون

    با سلام
    جناب نوری پس این سخن فرعون چیست؟
    فرعون به او گفت: «اي موسي! گمان مي‌کنم تو ديوانه (يا ساحري)!»

    از این روشن تر!!؟
    خود آیه بیانگر!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها

    دوم

    همانطوری که گفتم عصا و دست سفید دو برهان نبوت بودند برای ارائه به فرغون و اطرافیانش نه از آیات نه گانه

    اسْلُكْ يدَكَ فِي جَيبِكَ تَخْرُجْ بَيضَاءَ مِنْ غَيرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَيكَ جَنَاحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِكَ بُرْهَانَانِ مِنْ رَبِّكَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ(القصص/32)
    دست‏خود را به گريبانت ببر تا سپيد بي‏گزند بيرون بيايد و [براي رهايي ] از اين هراس بازويت را به خويشتن بچسبان اين دو [نشانه] دو برهان از جانب پروردگار تو است [که بايد] به سوي فرعون و سران [کشور] او [ببري] زيرا آنان همواره قومي نافرمانند

    با سلام
    جناب نوری ببینید دچار مغلطه شدید !
    قرار بود که ثابت کنید !!نه اینکه اشار به مطلب دیگری کنید !!!

    1. آیا ۲ برهان نمیتواند جز آنها باشد!!؟
    2. این را ثابت کنید ؟با استدلال به قرآن!!عصا و دست سفید دو برهان نبوت بودند برای ارائه به فرغون و اطرافیانش نه از آیات نه گانه

    و اما در مورد آیه مورد نظر که آوردید!!
    دقت بفرماید !

    جمله ‏ى «واضمُم اليک جَناحَک من الرَّهَب» يا به معناى‏ آن است كه به هنگام وحشت، دست‏هايت را بر روى‏ سينه و يا زير بغل بگذار (بر خلاف بعضى‏ كه وقتى‏ مى‏ترسند، دست‏ها را بالا مى‏برند) ويا به معناى‏ كمر همّت بستن ومصمّم شدن وپيش رفتن است.
    در تورات آمده است: وقتى‏ موسى‏ دست در گريبان برد، دستش مرض پيسى‏ گرفت و مانند برف سفيد شد،
    ولى‏ قرآن سفيدى‏ دست موسى‏ را از بيمارى‏ نمى‏داند، بلكه آن را نشانه‏ى قدرت الهى‏ مى‏داند كه در مقام ارائه برهان، راه را بر هر گونه شبهه و انحراف ببندد. (بيضاء من غير سوء)
    1- همراه با نمود قهر، نمودى‏ از لطف نيز ضرورى‏ است. (تَهتَزّ كانّها جانّ - تخرج بيضاء من غير سوء) (در كنار مار ترسان، دست درخشان لازم است)
    2- معجزات الهي، نقصان و عوارض سوئى‏ ندارد. (من غير سوء)
    3- ارشاد و دعوت بايد پشتوانه منطقى‏ والهى‏ داشته باشد. (برهانان من ربّک)
    4- مار شدن عصا و سفيد شدن دست، نشانه‏اى‏ از تشويق و تنبيه، انذار و بشارت است كه دو عنصر اساسى‏ در زمينه تربيت است. (برهانان من ربّک)
    5- براى‏ اصلاح جامعه، بايد ابتدا به سراغ ريشه‏ها و سرچشمه‏هاى‏ فسق و فساد رفت. (الى‏ فرعون و ملائه)
    6- قانون قصاص، سابقه‏اى‏ طولانى‏ دارد. (قَتَلتُ منهم نَفساً فَأخاف أن يَقتلون
    7- در پذيرش مسئوليّت، موانع را مطرح و ارزيابى‏ كنيم. (فَأخاف أن يَقتلون)
    تفسیر نور
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۸۹/۰۸/۱۲ در ساعت ۰۳:۳۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود