صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا " أُوْلِي الأَمْرِ " تنازع میکنند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    219
    حضور
    3 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    717

    آیا " أُوْلِي الأَمْرِ " تنازع میکنند؟




    بسم الله

    سلام.
    در آیه ی زیر :


    یَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ
    أَطِيعُواْ اللّهَ و َأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ ...


    خداوند میفرمایند اطاعت کنید از خدا، رسول و اولی الامر... و بعد میفرمایند که اگر تنازعی پیش آمد بینتان، به خداوند و پیامبر مراجعه کنید.

    حال به قرینه ی اینکه اولی الامر در قسمت دوم برای رجوع نیامده، آیا میتوان برداشت کرد که تنازع بین شما(ایمان آورندگان) و اولی الامر هم ممکن است پیش بیاد؟!

    لطفا کوتاه پاسخ بدهید که بشه طولانی فکر کرد!

    تشکر

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    بسم الله

    سلام.
    در آیه ی زیر :


    یَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ
    أَطِيعُواْ اللّهَ و َأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ ...


    خداوند میفرمایند اطاعت کنید از خدا، رسول و اولی الامر... و بعد میفرمایند که اگر تنازعی پیش آمد بینتان، به خداوند و پیامبر مراجعه کنید.

    حال به قرینه ی اینکه اولی الامر در قسمت دوم برای رجوع نیامده، آیا میتوان برداشت کرد که تنازع بین شما(ایمان آورندگان) و اولی الامر هم ممکن است پیش بیاد؟!

    لطفا کوتاه پاسخ بدهید که بشه طولانی فکر کرد!

    تشکر

    بله درست است وقتی ما با اولی الامر کارمان به بحث و جدل کشید باید برای داوری به خدا و رسول خدا رجوع شود

    و این میرساند که اولی الامر معصوم نیست و در برابر آن می توا ن داوری در حل اختلاف را به خدا و پیامبر واگذار کرد

    اما اگر پیامبر زنده نباشد پس فقط قرآن می ماند که داوری را به آن واگذار کرد !!



    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۸/۰۸ در ساعت ۲۲:۵۴

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    بله درست است وقتی ما با اولی الامر کارمان به بحث و جدل کشید باید برای داوری به خدا و رسول خدا رجوع شود

    و این میرساند که اولی الامر معصوم نیست و در برابر آن می توا ن داوری در حل اختلاف را به خدا و پیامبر واگذار کرد

    اما اگر پیامبر زنده نباشد پس فقط قرآن می ماند که داوری را به آن واگذار کرد !!
    با سلام به آقای نوری
    قسمت دوم آیه را اخذ نمودید و قسمت اول را رها نمودید این منطق تفسیر نیست .
    قسمت اول امر به اطاعت می کند چگونه خداوند امر به اطاعت مطلق غیر معصوم را می کند؟
    2- در مورد داوری قرآن الان شما یک برداشت از قرآن دارید و مایک برداشت «البته نه من ونه شما مفسر نیستیم »ولی در اختلاف میان مفسرین چه باید کرد؟آیا قرآن به تنهایی مرجع حل اختلافات هست.یا قرآن احتیاج به مبیّن دارد؟
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۸۹/۰۸/۰۸ در ساعت ۲۳:۳۱
    آیا " أُوْلِي الأَمْرِ " تنازع میکنند؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم جمیعا

    از زمان ولایت ( خلافت ) علی ع تا همین الان هم کسانی هستند که بر اولوالامر خود و امام خود ایراد میگیرند و حاضر نیستند کلامشان را بپذیرند و خداوند در این آیه برای کسانی که به اشتباه افتاده اند و غرض و طمع شخصی ای ندارند و تنها در گمراهی و دو دلی اند پیشنهاد میدهد که به آیات و سخن پیامبر رجوع کنند.

    اما از طرفی این آیه راهنمائی است برای کسانی که اولوالامر ناصالحی را انتخاب نموده اند و به آنها اجازه داده که با مراجعه به کتاب خدا و کلام نبی بر کلام آنها محک بزنند و این آیه از آیات فرقان ( تشخیص حق و باطل ) نیز بحساب
    می آید.
    ( قابل توجه کسانیکه هرکسی را رضی الله عنه و عنهما میخوانند به شما مجوز تحقیق داده شده و واجب الاطاعه از حاکم و ولی کافر و ظالم نیستید)

    یا نور

    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    چگونه خداوند امر به اطاعت مطلق غیر معصوم را می کند؟
    درود بر صدرای گرامی

    طبق آیه اطاعت تا آنجایی است که اولی الامر پیرو خدا و رسول باشد اما فان تنازعتم بیان می کند که ممکن است با همین اولی الامر طبق آیه کارمان به نزاع بکشد پس این نشان می دهد که اطاعت در اصل مطلق نیست و مشروط به پیروی اولی الامر از خدا و رسول است


    در ضمن در جاهای دیگر قرآن اطاعت مشروط آمده است مثل اطاعت از پدر و مادر ( غیر از سعی در شرک)

    اما فقط اطاعت از خدا پیامبر و قرآن مشروط نشده است


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    238
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1136



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    دوست گرامی جناب فردا از آن ماست

    اگر در ضمائر خوب دقت کنید دچار چنین اشتباهی نمی شوید!!! آیه را از ابتدا راحت و روان بخوانید تا متوجه شوید. من براتون عرض می کنم :

    خداوند تبارک و تعالی می فرماید :

    اطاعت کنید از خدا و اطاعت کنید از رسول و از اولی الامری که از میانتان هستند. تا اینجای کار برای عصمت کافیست علتش چیست برای اینکه وقتی اطاعت از کسی همانند اطاعت از خدا شد پس باید آن کس چنان باشد که حتی مرتکب کوچکترین خطایی نشود وگرنه عدالت و حکمت خداوند تبارک و تعالی ( العیاذ باالله ) زیر سوال می رود چون اگر آن شخص خدای نکرده به گناه هم امر نمود تو باید اطاعت محض کنی همچنانکه از خدا اطاعت می کنی و این مطمئنا مورد رضای پروردگار نیست پس حتما رسول و اولی الامر باید معصوم باشند.

    و باز دقت کنید که تا اینجای کار خداوند 3 گروه مجزا را معرفی نموده است :

    1. کسانی که ایمان آورده اند ( مخاطب آیه )
    2. رسول
    3. اولی الامر

    پس اولی الامر مطمئنا از مخاطبین آیه نیستند و بلکه گروه سومی هستند که مخاطبین به اطاعت از آنها ملزم شده اند.

    البته جناب نوری هم می توانند قسمت بالا را برای اضافه شدن اطلاعات شخصی شان بخوانند هرچند من به ایشون ایمان دارم و معجزه ی ایشون رو هم با چشم خودم دیدم!!!

    اما در مورد قسمت دوم آیه خوب دقت کنید خطاب آیه به کیست به ( یاایها الذین امنوا ) به کسانی که ایمان آورده اند پس وقتی می فرماید اگر در مطلبی تنازع کردید باز خطاب به گروه اول است که مخاطب هستند و اولی الامر با توجه به توضیح بالا در میان مخاطبین نیستند بلکه گروه سوم هستند.

    پس تنازع فقط می تواند بین مومنانی که ایمان آورده اند باشد.

    تا اینجای کار جواب شما کامل داده شد که اگر مشکلی داشتید بفرمایید توضیح بیشتر عرض کنم.

    اما در مورد نیامدن اولی الامر در بخش دوم آیه :

    ببنید اولین و بزرگترین و مهم ترین تنازع که در میان مومنین بود در چه بود ؟ جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم. چون در توحید که نبود در نبوت هم نبود در قرآن هم نبود در معاد هم نبود پس در چه بود عرض کردم در جانشینی

    حالا وقتی یک گروه از مومنان که اختلاف کرده اند اولی الامر را همان جانشینان می دانند آیا این صحیح است که همان اولی الامر را در همان مسئله قاضی کنند؟

    یا به طریقی دیگر آیا این عقلا مورد قبول است که کسی که خودش نقطه ی اختلاف است برای حل اختلاف انتخاب شود؟ یا اینکه باید یک پله بالاتر را برای حل اختلاف در نظر گرفت؟

    پس وقتی اختلاف در خود اولی الامر است قرآن می فرماید اگر می خواهید بدانید که اولی الامر کیانند و اختلافتان حل شود پس به خدا و رسولش مراجعه کنید تا اختلافی در میان شما نباشد.

    اگر در همین امر مسلمانان صدر اسلام به خدمت حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم می رفتند و سوال می کردند ( که البته ایشان در جاهای مختلف از جمله غدیر خم در این مورد سخنرانی ها نموده اند ) هم به این آیه عمل کرده بودند و هم الان بین بنده و شما اختلافی دیگر نمی ماند!!!

    ببخشید که گفته بودید خلاصه باشه یکم طول کشید.
    امیدوارم توسنته باشم منظورم رو برسونم در غیر اینصورت بفرمایید بیشتر عرض کنم.

    باتشکر - یاعلی
    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام

    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    238
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1136



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    دوست گرامی جناب نوری

    درسته که به جناب صدرا جواب نوشته اید اما من با اجازه ایشان به شما جوابکی عرض می کنم
    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    طبق آیه اطاعت تا آنجایی است که اولی الامر پیرو خدا و رسول باشد اما فان تنازعتم بیان می کند که ممکن است با همین اولی الامر طبق آیه کارمان به نزاع بکشد پس این نشان می دهد که اطاعت در اصل مطلق نیست و مشروط به پیروی اولی الامر از خدا و رسول است
    در بالا در اینباره عرض شد و اثبات شد که مطمئنا اولی الامر در بخش نزاع نیستند چون از گروه سوم هستند و مخاطب گروه اول است که اشاره شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    در ضمن در جاهای دیگر قرآن اطاعت مشروط آمده است مثل اطاعت از پدر و مادر ( غیر از سعی در شرک)
    جاهای دیگر فعلا بماند اینجا شما شرط را برایمان بفرمایید. کجای آیه فرموده که اطاعت از اولی الامر مشروط است. لطفا شرط را با شرایط شرط و ادات شرط برایمان روشن کنید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    اما فقط اطاعت از خدا پیامبر و قرآن مشروط نشده است
    خب پس باتوجه به این فرموده ی خود آیا شما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را که اطاعت بدون شرط از ایشان دستور داده شده معصوم میدانید.

    درسته؟

    باتشکر - یاعلی
    ویرایش توسط hamedi : ۱۳۸۹/۰۸/۰۹ در ساعت ۰۰:۵۴
    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام

    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    219
    حضور
    3 روز 1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    717



    متشکرم از توضیحات دوستان.
    دوست گرامی، جناب حامدی، توضیحاتتون روشن کننده بود تا حد زیادی، ولی اگر فرصت داشتید، بیشتر صحبت کنیم. فکر میکنم قبل از اون، دو مطلب رو نیازه بفهمم: یکی محل اختلافی که دوستان اشاره کردن برای عصمت، یعنی: تَنَازَعْتُمْ . معنی تنازع در اینجا دقیقا چی هست؟ و آیا در مکانهای مختلف معنی ثابتی داره؟ چون من لزوما نزاع رو خدشه ای به عصمت نمیدونستم!
    اما برای فهم بهتر مطالب، ایا مردم در زمان نزول آیه میدونستن أُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ چه کسانی هستند؟ با تاکید بر "مِنكُمْ "

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    با سلام
    مـنـظـور اختلاف و تنازع در احكام و قوانين كلي است كه تشريع آن با خدا و پيامبرمي باشد نه در مسايل مربوط به جزئيات حكومت و رهبري مسلمين زيرا در اين مسائل - همانگونه كه در صدر آيه مزبور بدان تصريح شده - بايد از اولواالامر اطاعت كرد .

    پاورقي:

    تفسير نمونه ج 3 ص 488 مكارم شيرازي - ناصر و ديگران


    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    238
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1136



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    قبل از اینکه به مطلب جناب فردا از آن ماست بپردازم ضروری دیدم به مطلبی هم اشاره کنم و آن اینکه در مورد اینکه در تنازع اشاره به برگرداندن امر بر اولی الامر نشده خوب درسته که امر بر رجوع به اولی الامر نشده ولی نهی هم نشده بلکه آیه در این مورد ساکت است اما در جای دیگر امر به رجوع به اولی الامر هم شده و آن آیه 83 سوره مبارکه نساء می باشد که می فرماید :

    وَ إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلىَ الرَّسُولِ وَ إِلىَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنهُْمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنهُْمْ وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَنَ إِلَّا قَلِيلًا

    این هم اشاره به اولی الامر پس به رجوع به اولی الامر هم دستور داده شده.

    اما دوست گرامی جناب فردا از آن ماست

    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    دوست گرامی، جناب حامدی، توضیحاتتون روشن کننده بود تا حد زیادی، ولی اگر فرصت داشتید، بیشتر صحبت کنیم.
    خدا رو شکر که مطلبم مورد رضایت شما قرار گرفته.
    من در خدمتم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    فکر میکنم قبل از اون، دو مطلب رو نیازه بفهمم: یکی محل اختلافی که دوستان اشاره کردن برای عصمت، یعنی: تَنَازَعْتُمْ . معنی تنازع در اینجا دقیقا چی هست؟ و آیا در مکانهای مختلف معنی ثابتی داره؟ چون من لزوما نزاع رو خدشه ای به عصمت نمیدونستم!
    ببینید اختلاف هرچی می تونه باشه اما بین الذین امنوا نه بین الذین امنوا و اولی الامر به دلیلی که در مطلب قبلی اشاره شد.
    اما مهم ترین اختلافی که بین مسلمانان است چیست؟ آیا همان موضوع جانشینی نیست ؟ که اگر حل شود واقعا همه ی امت اسلام امت واحده می شوند؟؟؟!!!

    در مورد خدشه به عصمت مخاطب بنده جناب نوری بودند نه حضرتعالی.

    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    اما برای فهم بهتر مطالب، ایا مردم در زمان نزول آیه میدونستن أُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ چه کسانی هستند؟ با تاکید بر "مِنكُمْ "
    با توجه به اینکه در ابتدا با توجه به امر بر اطاعت مطلق از اولی الامر که در بالا اشاره شد و اثبات عصمت اولی الامر از این آیه باید به این نکته توجه کرد که مطمئنا در نزد خداوند تبارک و تعالی این اولی الامر معین و مشخص هستند و باید از طرف خدا تعیین شوند و دیگران در انتخاب آن حتی نمی توانند موثر باشند زیرا تنها و تنها خدا می دااند که چه کسانی معصوم هستند و لاغیر.

    مطمئنا در زمان نزول آیه هم این امر فرموده شده همانگونه که در روایات موجود است که ایشان اولی الامر را معرفی نموده اند.

    در مورد منکم هم همانگونه که در مورد خود حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که گفته شده منکم در مورد اولی الامر هم این کلمه به کار رفته به مثالی دقت کنید :

    كَما أَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ سوره مبارکه بقره آیه 151

    باتشکر - یاعلی
    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام

    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود