صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه 9: خالقیت خدا ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    شبهه 9: خالقیت خدا ؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    یکی از شبهات کاربر گرامی ساسان 2012

    بعضی از شبهات در زمینه صفات خدا ایجاد می شوند : مثلا در مورد خالقیت خدا گفته می شد که خدا کی خالق شد ؟ اگر بعد از خلقت جهان خالق شده ، پس پیش از آن خالق نبوده است و در نتیجه به واسطه خلق جهان ، از خدایی که خالق نبوده به خدایی که خالق شده تبدیل شده است و در ماهیت او تغییر ایجاد شده است و خدایی که تغییر و تحول بپذیرد شایسته خدایی نیست و اگر همیشه خالق بوده ، پس قبل از خلقت جهان به چه واسطه ای خالق بوده است ؟


    لینک اصلی شبهات: http://www.askdin.com/showthread.php?t=4565
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    مثلا در مورد خالقیت خدا گفته می شد که خدا کی خالق شد ؟


    با سلام

    -- يكي از صفات الهي ازلي و سرمدي بودن است خداوند بوده و هست و خواهد بود زمان در مورد موجودي مطرح است كه نبود و به وجود امده است

    -- صفات الهي عين ذات الهي است و زايد بر ذات نيست زايد بر ذات بودن صفات مستلزم تركيب در ذات الهي است و تركيب در ذات رابه دنبال دارد
    ذات الهي بسيط است و به دور از تركيب


    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    پس پیش از آن خالق نبوده است و در نتیجه به واسطه خلق جهان ، از خدایی که خالق نبوده به خدایی که خالق شده تبدیل شده است و در ماهیت او تغییر ایجاد شده است و خدایی که تغییر و تحول بپذیرد شایسته خدایی نیست


    ولي اين سخن مستلزم اين نبوده و نيست كه اگر خداوند به صفتي متصف شد يعني كه تغيير در ماهيت الهي صورت گرفته است

    ذات واجب تعالي بسيط است و به دور از هر گونه تركيب و تغيير و تحول و صفات الهي عين ذات الهي اند نه زايد بر ذات كه موجب تغيير و تحول شود



  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    پس قبل از خلقت جهان به چه واسطه ای خالق بوده است ؟


    با توجه به اینکه خداوند واجب الوجود بالذات است . معنای این وازه به این است که وجود از ذات حضرت حق می جوشد و موجود دیگری به او افاضه وجود نمیکند و از آنجا که هر نوع صفت کمالی که قابل تصور باشد در ذات الهی وجود دارد به صورت بالذات . از آنجمله خالقیت.


    حال باید اشاره کرد به اینکه صفات الهی به صفات فعلیه و ذاتیه تقسیم میشود.

    صفات ذاتیه با توجه به ذات الهی انتزاع میشود مثل علم ،قدرت ،حیات

    صفات فعلیه با توجه به فعل الهی انتزاع میشود مثل رازقیت،خالقیت و ...

    حال خداوند به دلیل واجب الوجود بودن صفت کمالی خالقیت را داراست که البته ذائد بر ذات نیز نمی باشدیعنی چونین نیست اول ذات خدا باشد بعد صفت خالقیت بر او اضافه شود و بعد متصف به آن گردد که این ویژگی خاص ممکنات است.

    حال خالقیت که صفت فعل است طبق تقسیم بندی انسانها وقتی مخلوقات را میبینیم صفت خالقیت را انتزاع میکنیم و میگوییم خدا خالق است یعنی با توجه به فعل الهی خداوند را به خاقیت متصف میکنیم نه اینکه خدا در قبل از خلق این صفت را دارا نبود است.

    شایان ذکر است خداوند چون فیاض علی الطلاق است همیشه مخلوقاتی را داشته ولو اینکه آن موجودات قدیم زمانی باشند یعنی مسبوق به عدم زمانی نباشند

    ر.ک.الاهیات آیةالله سبحانی
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    با سلام

    اولا اتصاف خداوند به این صفت تغییری در ماهیت ایجاد نمی کند چون ماهیت چیزی با افعال ان چیز تغییر نمی کند.مثلا ماهیت یک پنکه برقی چرخش انست .که با چرخش پنکه ماهیت ان هم به چرخش در نمی آید
    ثانیا خداوند به خالقیت تعریف نمی شود که در ماهیتش به خاطر خلق یا عدم خلق تغییر حاصل شود
    ثالثا خالقیت از صفات فعل است نه ذات .
    رابعا خالقیت حاصل صفت قدرت خداوند است که ذهن ما در اثر دیدن قدرت خداوند و خلقت خداوند مفهوم خالقیت را درک میکند نه اینکه خالقیت حقیقی ثابت داشته باشد در ذات خداوند
    خامسا الله اصلا ماهیت ندارد که با خالقیت وعدم آن تغییر کند.

    وهمچنین لازم به ذکر است که خالق یک وصف انتزاعی است، که از مقام فعل خداوند انتزاع می­شود همانگونه که از تحلیل مفهوم صفت فعل بر می­آید، در انتزاع چنین اوصافی غیر از ذات خدا، چیز دیگری نیز دخیل است، و چون انتزاع صفت فعل منوط به تحقق اضافه و نسبت است و حصول اضافه مشروطه به تحقق طرف آن یعنی معلول و مخلوق است، تحقق صفت فعل منوط به تحقق معلول است و بدیهی است که رتبه معلول متاخّر از رتبه علت است، در نتیجه صفات فعل خدای سبحان خارج از ذات او و زائد بر آن ذات ( الله) است و در ذات خداوند هیچ تغییر ماهیتی هم صورت نگرفته است.
    این که گفته شده: الله، قبل از اینکه خالق بشود چه بود؟ می­گوئیم که الله قبل از آن، قدرت بر خلق داشت، پس الله قادر بود و این از صفات ذات خداوند است که با الله عینیت دارد.

    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    ..یا ستار..

    با سلام..

    نقل:

    اگر بعد از خلقت جهان خالق شده ، پس پیش از آن خالق نبوده است و در نتیجه به واسطه خلق جهان ، از خدایی که خالق نبوده به خدایی که خالق شده تبدیل شده است



    این سوال بهتر بود اینطور پرسیده می شد که ایا ذات؛ بدون صفات فعل و زائد متحقق است؟؟!!


    همانطور که مشخص است صفات عین ذات هستتد(از لحاظ صرافت) ولی ذات عین صفان نیست ؛چون صفات همه مدلول ذات هستند وقائم به ان!


    خوب با این حساب فیض نیز از صفاتی است که همراه با گیرنده فیض است ؛حال جای این پرسش است که فیض اگر علی الاطلاق باشد انگاه رابطه بین این علی الاطلاق بودن با گیرنده ان که حادث است چگونه است!!!

    مگر می شود فیاض علی الاطلاق باشد و لی گیرنده حادث!!



    به هر حال ایا می توان ذات را به تنهایی و بدون صفات فعل تصور نمود ؛اصلا همچین چیزی می شود!!

    ایا می شود ذات واجب خودش باشد و خودش بودن هیچ معلولی یا به قول عرفا ظهوری!!یا نه همیشه ذات متجلی است یا به قول فلاسفه علیت از لوازم ذاتش می باشد....

    این سوال سوال خوبی است

    یا حق







    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    1- ماهیت در مورد موجود محدود اطلاق می شود و خداوند نامحدود است پس ماهیت ندارد که بخواهد تغییر کند
    2- خالقیت صفت فعل است و از مقام فعل خداوند انتزاع می شود بلکه اساسا فعل خداوند تجلی خالقیت اوست
    3- خداوند فیاض علی الاطلاق دائم است لذا مستفیض دائم داشته و دارد و به عبارت دیگر او همیشه خالق بوده است و خواهد بود . نه فیضش منقطع می شود و نه خلقش
    4- تقدم ذات بر فعل خداوند تقدم ذاتی است نه زمانی
    5- خالق یعنی ایجاد کننده اندازه یعنی ایجاد کننده موجودات محدود
    6- خلق چیزی جز تجلی و ظهور حق نیست همچنانکه حضرت امیر ع فرمود : الحمد لله الذی تجلی لخلقه بخلقه و چون حق را نمی توان بی ظهور و تجلی فرض کرد پس اورا ازلا و ابدا ظهور و تجلی یا بگو خلق است
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام

    3- خداوند فیاض علی الاطلاق دائم است لذا مستفیض دائم داشته و دارد و به عبارت دیگر او همیشه خالق بوده است و خواهد بود . نه فیضش منقطع می شود و نه خلقش
    4- تقدم ذات بر فعل خداوند تقدم ذاتی است نه زمانی
    5- خالق یعنی ایجاد کننده اندازه یعنی ایجاد کننده موجودات محدود
    6- خلق چیزی جز تجلی و ظهور حق نیست همچنانکه حضرت امیر ع فرمود : الحمد لله الذی تجلی لخلقه بخلقه و چون حق را نمی توان بی ظهور و تجلی فرض کرد پس اورا ازلا و ابدا ظهور و تجلی یا بگو خلق است
    موفق در پناه حق
    :gol:

    با سلام.

    ضمن تشکر از حامد عزیز..

    اینکه خداوند فیاض علی الاطلاق است ؛این نتیجه می شود که همیشه اراده می کند ؛چون فیض با اراده معیت دارد نتیجتا باید همراه باذات باشد ؛که این یعنی عین ذات بودن در حالی که اراده از مقام فعل انتزاع می گردد؛یعنی باید فعلی باشد تا اراده انتزاع گردد؛که این یعنی اینکه ذات قابل جدایش از فعل نیست ونتیجه این می شود که فعل نیز حکم ذات را در ازلیت به خود بگیرد...

    البته فلسفه می گوید ؛مخلوقات همه حادث ذاتی هستند یعنی از لحاظ علی متاخر از ذات هستند ؛نتیجتا همیشه با ذات هستند ولی چیزی که هست قائم به او هستند ؛نتیجتا انها نیز همیشه با ذات خواهند بود ؛منتها این تاخر هیچ وقت برداشتنی نیست یعنی این تاخز خود ازلی است ؛چون ذات دست از مخلوق بر نمی دارد....

    همچنین تجلی و ظهور ذات دارای مراتبی است که ابتدا ظهور مرتبه احدیت است که همان مرتبه واحدیت می باشد و ظهور مرتبه واحدیت مرتبه اسماء وصفات اوست و ظهور اسما وصفات او ظهور عرش(علم الهی) است و ظهور عرش باعث ایجاد خلق می باشد یعنی عقل اول والی اخر تا طبیعت..


    در حالی که قران می گوید عرش خداوند قبل از خلقت ظهور داشته است...

    یا

    « عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ: أَنَّهُ قَالَ : إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى کَانَ عَرْشُهُ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ شَيْئاً فَکَانَ أَوَلُّ مَا خَلَقَ الْقَلَمَ فَجَرَى بِمَا هُوَ کَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة»(بحارالأنوار ؛ج54 ؛ص313 )

    (ابن عباس نقل کرده از پيامبر (ص) که فرمودند: عرش خدا بود قبل از اين که چيزي خلق شود؛ پس اول چيزي که خدا خلق نمود قلم بود ؛ پس او نوشت همه چيز را تا روز قيامت.)..

    البته منظور از قلم همان عقل اول است که اول مخلوق است...


    علامه طباطبایی ره نیز علیت را از لوازم ذات حضرت حق می داند انجا که در جواب سوالی:

    آيا از اين روايت كه مى فرمايد: كان الله و لم يكن معه شى ء(24): (خداوند بود و چيزى همراه او وجود نداشت .) استفاده نمى شود كه عالم مسبوق به عدم ، و حادث است ؟

    ج - از روايات استفاده مى شود كه خداوند متعال هميشه خلق مى نموده و دائما فياض بوده و فيض ارزانى مى داشته است .

    البته حقیر در رد و نفی سخنی نیستم فقط من باب گفتگو می باشد...

    الله یعلم..



    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها
    (ابن عباس نقل کرده از پيامبر (ص) که فرمودند: عرش خدا بود قبل از اين که چيزي خلق شود؛ پس اول چيزي که خدا خلق نمود قلم بود ؛ پس او نوشت همه چيز را تا روز قيامت.).. البته منظور از قلم همان عقل اول است که اول مخلوق است..
    سلام
    وبا تشکر از عرفان عزیز
    در عقل اول اختلاف است که آیا همان صادر اول است یا مرتبه ای مادون آن . اگر صادر اول باشد صادر اول مخلوق نیست چون مخلوق با محدودیت همراه است درحالی که صادر اول حد ندارد و تنها تفاوتش با ذات عدم استقلال آن است
    والله اعلم
    موفق در پناه حق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    وبا تشکر از عرفان عزیز
    در عقل اول اختلاف است که آیا همان صادر اول است یا مرتبه ای مادون آن . اگر صادر اول باشد صادر اول مخلوق نیست چون مخلوق با محدودیت همراه است درحالی که صادر اول حد ندارد و تنها تفاوتش با ذات عدم استقلال آن است
    والله اعلم
    موفق در پناه حق
    :gol:


    سلام بر شما..


    صادر اول در فلسفه یک امر وجودی است و از خصایص و ویژگیهای یک امر وجودی انتزاع ماهیت است ؛نتیجتا فلسفه این امر را از لحاظ وجودی ملاحظه می کند؛در حالی که در عرفان قاعدتا این مورد را همان تجلی و ظهور می داند و اصل وحدت در عرفان نیز وحدت شهود است نه وجود ؛ عرفا صادر اول را وجود منبسط می دانند که ظهور ان صفات و اسما را ظاهر می کند ؛نتیجتا در عرفان از خصایص وجودی از قبیل ماهیت و اصل وجود خبری نیست ؛در حالی که یکی از خصایص معلول که پرتوی و تراوشی از علت است ؛اصل حدود است که از ان تعبیر به ماهیت می کنند..البته در فلسفه ؛و این از امهات موضوع فلسفه است یعنی فلسفه از موجود از ان لحاظ که وجود دارد بحث می کند به عبارتی بحث اصلی پیرامون وجود است نه قالبهای وجودی مانند اهن و غیره...

    نتیجتا صادر اول از علت صرف مانند خود علت بسیط از حیث اطلاق نیست بلکه ؛از لحاظ تجرد مانند علت است ولی از لحاظ خصیصه مرتبه ای؛ دارای حدود و قیودی است که همین حدود با عث تمایز ان با قله از لحاظ شدت و یا تقدم وتاخر می گردد...



    توجه می کنید


    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  18. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط erfan_alavi نمایش پست ها
    نتیجتا صادر اول از علت صرف مانند خود علت بسیط از حیث اطلاق نیست بلکه ؛از لحاظ تجرد مانند علت است ولی از لحاظ خصیصه مرتبه ای؛ دارای حدود و قیودی است که همین حدود با عث تمایز ان با قله از لحاظ شدت و یا تقدم وتاخر می گردد...
    سلام
    در فلسفه عقل اول مطرح است و در عرفان صادر اول . عرفان صادر اول را مخلوق نمی داند . صادر اول نه مانند مخلوقات محدود است تا خلق ( اندازه و حد ) باشد و نه استقلال وجودی دارد تا ذات حق باشد . او واسطه بین مقام واحدیت و احدیت است .
    دیگر اینکه عرفان که در پی شهود است اولی به فلسفه در موضوع علم خویش(وجود) است چه اینکه بنای فلسفه بر مفاهیم و بنای عرفان بر علم حضوری و شهود است .
    موفق در پناه حق
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود