صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه 2: قادر مطلق و خلق مربع سه ضلعی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    شبهه 2: قادر مطلق و خلق مربع سه ضلعی




    بسم الله الرحمن الرحیم

    یکی از شبهات کاربر گرامی ساسان 2012


    خدا قادر مطلق است : مثال :آیا خدا می تواند یک مربع سه ضلعی خلق کند ؟
    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۳:۵۴
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    پاسخ کارشناس بزرگوار جناب زمزم:

    عقل انسان هر چند مبتدی هم باشد حکم می کند که مربع دارای 4 ظلع باشد .مربع 3 ضلعی یک گزاره عقل گریز است .خداوند حکیم است یکی از معانی حکمت یعنی کار خدا متقن و استوار است یعنی هیچ خللی در کار خداوند وجود ندارد .بنابراین حکمت الهی کار خلاف عقل را برنمی تابد ،نه به معنای اینکه نمی تواند، بلکه ان کار توانایی و شایستگی متعلق شدن به قدرت الهی را ندارد.یعنی اشکال از فعل است که نشدی و خلاف عقل است نه اینکه فاعل ناتوان باشد.
    فرضا اگر مربع 3 ضلعی هم بود شما نمی گفتید این چه خدایی است که کار خلاف عقل می کند؟

    مربع 3 ضلعی دیگر مربع نیست بلکه مثلث است و ماهیت مربع بودن را از دست می دهد

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    از این سؤال مشخص است که کاربر گرامی کمی در پرسشگری دجار مغلطه شده .

    بزرگوار مربع سه ضلعی تابع مطلق نام گذاری انسان بر اشیاء است همچنانکه خداوند درقران کریم می فرماید:

    وعلم آدم الأسماءکلها .......

    خداوند( علم نامگذاری) بر هرچیز را به انسان آموخت « سوره ی بقره ایه ی31 »

    پس مربع طبق قوانین لفظی نامگذاری که توسط خود انسان مقرر شده یعنی چهار ضلعی !!! هر وقت این قانون لفظی را تغییر دهید میتوانید به جای مثلث بگویید مربع این جزییات خالقش و علتش مغز ما است تغییر در معلول هم توسط خود علت ناقصه انجام پذیر است وعلت تامه فعلا" این جزییات را بر عهده یاراده واختیار جانشین خود در زمین قرار داده.
    و البته که خداوند قادر میتواند این کار راهم انجام دهد اما این ماییم که باید قوانین وفرمول آن را بیابیم.

    شاید برای دونسل قبل از ما برخی از تکنولوژی که الان مورد استفاده ی ما است غیر قابل وقوع به نظر میرسیده اما اکنون........

    .................................................. .............................. حق یارتان .................................................. .............................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۵:۱۶

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    سلام
    همانطور که جناب زمزم پاسخ دادند مربعی که سه ضلع بیشتر نداشته باشد دیگر مربع نیست ماهیت آن عوض میشود و مثلث است حال هر چه که می خواهی اسم آن سه ضلعی را بگذارید
    یعنی خلاف یک امر بدیهی ناممکن است حتی اگر قاهر ترین و قدرتمندترین چیز ها آن را اراده کند
    مگر آنکه ماهیت آن شی تغییر کند و با تغییر ماهیت اشیاء بنابر قراردادهایی که ما برای خو قرار داده ایم اسامی اشیاء هم تغییر می کند
    اسامی صرفا قرار داد است
    برای مثال: خدا قادر است جهان را در یک تخم مرغ عادی قرار دهد؟
    اگر چنین امری بشود، آن تخم مرغ ،تخم مرغ عادی که من وشما در ذهن داریم نیست. یا اینکه ماهیتا آن جهان درون پوست تخم مرغ این جهانی نیست که ما از آن تجربه داریم
    به نظر من مراد سوال کننده به چالش کشیدن معجزات است
    که چطور خلاف بدیهیات را ناممکن میدانید ولی به لطائف الحیل معجزه را باور دارید
    چوبی که اژدها میشود چوب نیست و اژدهایی که چوب میشود اژدها نیست
    ماهی که دو نیم میشود و هیچ اثری بر زمین نمیگذارد عجالتا آن زمان، ماه، ماه نبوده
    هر چند که پشت کامیون ها به طعنه بر احوالات روزگار می نویسند عجب صبری خدا دارد
    ولی واقعا عجب صبری خدا دارد
    حدود ده هزارسال از زمان تمدن بشری میگذرد که در مقایسه با زمان آفرینش هیچ نیست حتی اگر چند هزار سال دیگر بشر بر این عقاید بماند باز زمان زیادی نگذشته
    تکامل عقیده و فکر و دانش بشر هم مانند پروسه تکامل بشر هم زمان گیر است و راهی بس طولانی در پیش دارد.

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    خدا قادر مطلق است : مثال :آیا خدا می تواند یک مربع سه ضلعی خلق کند ؟
    باسلام
    در جواب باید گفت اگه خود شما به شبهه ای که مطرح کرده اید دقت کنید می بینید جواب خیلی واضحی دارد
    مربع یعنی شکلی که دارای چهار ضلع متساوی و چهار زاویه قائمه است .
    اگه مربعی دارای سه ضلع باشد -----------> این شکل که دارای سه ضلع است اصلا دیگه مربع نامیده نمی شود و با تعریف مربع سازگار نیست.

    پس اشکالی که در این گونه مثال ها وجود دارد از ناحیه قابل (در این جا منظور از قابل، مربع است) است نه از ناحیه فاعل(خدا).
    شکلی که سه ضلع دارد اصلا قابلیت این را ندارد که مربع نامیده شود و بالعکس( یعنی مربع اصلا قابلیت این را ندارد که سه ضلع داشته باشد.) زیرا اگه این قابلیت را داشته یاشد اجتماع نقیضین پیش می آید و اجتماع نقیضین محال است.(یک شکل هم مربع باشد هم مربع نباشد!!!!!!!!!!!!)

    توجه:قدرت خدا به امور غیر محال تعلق می گیرد اموری که ممتع و محال هستند اصلا مورد تعلق قدرت خدا قرار نمی گیرند.

    اگر فاعلی، شرائط لازم برای انجام دادن فعلی را داشته باشد می‌گوییم قوه یا توان انجام دادن آن را دارد و اگر علاوه بر داشتن شرائط لازم، دارای علم و اختیار هم باشد از واژه «قدرت»، استفاده می‌کنیم و گفته می‌شود چنین فاعلی قادر بر فلان فعل است.
    اگر چه در تعریف قدرت، فلاسفه اختلاف‌هایی دارند ولی اجمالاً می‌توان چند نکته را اتفاقی بین فلاسفه در معنای قدرت دانست:
    1- قدرت به فعل تعلق می‌گیرد نه انفعال. مثلاً به کسی که كتک می‌خورد نمی‌گویند قادر بر کتک خوردن است.
    2- قدرت به فعل فاعلی اطلاق می‌شود که فاعل آن، دارای علم و اختیار هم باشد. مثلاً به خورشید نمی‌گویند قادر بر گرم کردن است چون دارای علم و اختیار نیست.
    3- قدرت یک معنای تشکیکی است و دارای شدت و ضعف است.
    هر چند قدرت با قیود فوق بر قدرت انسان نیز اطلاق می‌شود اما در مورد خداوند باید گفت از آنجا که او کامل مطلق است، پس بالاترین مراتب قدرت را داراست. به این بیان که اگر چه انسان دارای قدرت با شرائط فوق هست اما همواره قدرت انسان همراه با نقائص است و اگر بخواهیم این صفت را به خدا نسبت دهیم باید مانند همه صفات جمالیه، بعد از تجرید انواع نقص از آن صفت، آن را بر خدا اطلاق کنیم.

    نکته
    قدرت با بیان فوق معلوم شد که فقط بر فاعل‌های مختار یعنی فاعل بالقصد، بالعنایه، بالرضا و بالتجلی اطلاق می‌شود.


    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    نقل قول نوشته اصلی توسط متحیر نمایش پست ها
    سلام
    همانطور که جناب زمزم پاسخ دادند مربعی که سه ضلع بیشتر نداشته باشد دیگر مربع نیست ماهیت آن عوض میشود و مثلث است حال هر چه که می خواهی اسم آن سه ضلعی را بگذارید
    یعنی خلاف یک امر بدیهی ناممکن است حتی اگر قاهر ترین و قدرتمندترین چیز ها آن را اراده کند
    مگر آنکه ماهیت آن شی تغییر کند و با تغییر ماهیت اشیاء بنابر قراردادهایی که ما برای خو قرار داده ایم اسامی اشیاء هم تغییر می کند
    اسامی صرفا قرار داد است
    برای مثال: خدا قادر است جهان را در یک تخم مرغ عادی قرار دهد؟
    اگر چنین امری بشود، آن تخم مرغ ،تخم مرغ عادی که من وشما در ذهن داریم نیست. یا اینکه ماهیتا آن جهان درون پوست تخم مرغ این جهانی نیست که ما از آن تجربه داریم
    به نظر من مراد سوال کننده به چالش کشیدن معجزات است
    که چطور خلاف بدیهیات را ناممکن میدانید ولی به لطائف الحیل معجزه را باور دارید
    چوبی که اژدها میشود چوب نیست و اژدهایی که چوب میشود اژدها نیست
    ماهی که دو نیم میشود و هیچ اثری بر زمین نمیگذارد عجالتا آن زمان، ماه، ماه نبوده
    هر چند که پشت کامیون ها به طعنه بر احوالات روزگار می نویسند عجب صبری خدا دارد
    ولی واقعا عجب صبری خدا دارد
    حدود ده هزارسال از زمان تمدن بشری میگذرد که در مقایسه با زمان آفرینش هیچ نیست حتی اگر چند هزار سال دیگر بشر بر این عقاید بماند باز زمان زیادی نگذشته
    تکامل عقیده و فکر و دانش بشر هم مانند پروسه تکامل بشر هم زمان گیر است و راهی بس طولانی در پیش دارد.

    دوست نازنین و متحیر! آنچه را که باید گفته اند. البته آنچه را هم که نباید ، گفته اند!
    ضمن تحسین هوش و خوش فکری شما من هم با عقیده شما موافقم که هدف آن دوست سوم نازنین تر یعنی آقای ساسان همان چالشی هست که فرمودید . و البته ابزار عقلی بسیار قوی خواهد بود در رد مغالطه های دینی
    به هر حال نتیجه این بحث آن است که : امر محال محال است .
    یا جهت تفهیم بیشتر:
    امر محال ، در هر حال محال هست


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    80
    حضور
    1 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    137



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    یه چیزی که ذهن منو به خودش جلب کرد این بود که گزاره به طور کامل اشتباهه چون این دوستمون با این سوالشون خدا رو از خدایی در آوردن یعنی چی ؟ یعنی اینکه خدا رو تحت قانونی که خود خدا گذاشته می برن به طور صریح تر خود خدا قانون اینکه به شکلی که چهار گوش داره چهار گوش گفته بشه رو وضع کرده حالا اگه بخواد می تونه قانون رو عوض کنه چون در مقام خدایی و قانون گذاریه ولی اگه بخواییم مثل دوستمون تحت قوانین اینو بررسی کنیم دیگه خدا رو چیزی مثل خودمون و مخلوق و تحت قانون فرض کردیم و اگر خدا تحت قانون بره که دیگه خدا نیست پس کلا سوال به طور واضح از اول اشتباهه

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما محدودۀ قدرت خدا




    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    یکی از شبهات کاربر گرامی ساسان 2012


    خدا قادر مطلق است : مثال :آیا خدا می تواند یک مربع سه ضلعی خلق کند ؟

    با سلام و تشکر از همۀ دوستان

    در پاسخ به این شبهه گفتنی است:

    بـرخـى از مـادّيـيـن و ديـگـران سؤالاتى درباره (قدرت نامحدود خداوند) مطرح كرده، آنها را دليـلى بـر محدود بودن قدرت خداوند دانسته و عموميت آن را مورد ترديد قرار داده اند؛ مثلاً، مى گـويـنـد: آيـا خدا مى تواند موجودى همانند خودش بسازد؟ اگر بگوييد مى تواند، پس تصوّر خـدايـان مـمـكـن اسـت و ايـن بـا يـگـانـگى خداوند سازگارى ندارد. و اگر بگوييد نمى تواند، قـدرتـش را مـحـدود كـرده ايـد.

    يـا ايـن كه آيا خداوند مى تواند تمام اين جهان پهناور را با همه كرات و كهكشان هايش در درون تخم مرغى جاى دهد، بدون آنكه جهان را كوچك كند و يا تخم مرغ را بزرگ گرداند؟ اگر بگوييد مى تواند، قابل قبول نيست و اگر بگوييد نمى تواند، به عجز او اعتراف كرده ايد.

    و نيز آيا خداوند مى تواند مـوجـودى را خلق كند كه قدرت معدوم كردن آن را نداشته باشد؟ لازمه هر طرف اعتراف به عجز است.

    در پـاسـخ بـه هـمه اين سؤالات، بايد گفت متعلَّق قدرت، بايد يك امر ممكن باشد و هيچ گاه قـدرت بـر مـحـال تـعـلّق نـمـى گـيـرد؛ زيـرا چـيـزى كـه مـحـال اسـت، هـسـتـى نـمـى پـذيرد و اصلاً سؤال از توان انجام آن و به كار بردن واژه قدرت درباره آن، درست نيست؛ به عبارتی سؤال از اساس اشکال دارد.

    مثلاً در اين سؤال كه (آيا خداوند قدرت دارد موجودى بسازد كه نتواند آن را معدوم كند.)، به كار بردن كلمه (قدرت) غلط است؛ زيرا موجودى كه خدا مى سازد ذاتاً مـمـكـن اسـت، قـابـل فـنـا و نـيـسـتـى نـمـى بـاشـد و خـدا مـى تـوانـد آن را مـعـدوم كـنـد. و مـحـال اسـت مـوجـودى فـرض كـنـيـم كـه قـابـل ايـجـاد بـاشـد، امـا قابل معدوم كردن نباشد.(1)

    شـخصى از حضرت على (ع) پرسيد: آيا خداوند مى تواند جهان را در تخم مرغى جاى دهد، بى آنكه دنيا كوچك شود يا تخم مرغ بزرگ شود؟ امام (ع) در پاسخ فرمود: (اِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى لا يُنْسَبُ اِلَى الْعَجْزِ وَالَّذي سَاءَلْتَني لا يَكُونُ)(2)؛ خـداونـد هـرگـز بـه عـجـز تـوصـيـف نـمـى شـود، امـا آن چـه را تـو سـؤال كـردى غـيـر مـمـكـن اسـت. (زيـرا بـه مـعـنـاى آن اسـت كـه عـالم در هـمـان حال كه بى نهايت بزرگ است، بى نهايت كوچك باشد.)(3)

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ __
    1- پيام قرآن، ج 4، ص 5 ـ 183.
    2- بحارالانوار، ج 4، ص 143.
    3- برای مطالعۀ بیشتر ر.ک: توحيد از ديدگاه عقل و نقل، جعفر کريمي - قدرت الله فرقاني، مرکز تحقیقات اسلامی سپاه. مبحث صفات ثبوتی.



    شبهه 2: قادر مطلق و خلق مربع سه ضلعی

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مهدی موعود(عج)
    نوشته
    503
    حضور
    10 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    9
    گالری
    23
    صلوات
    2852



    سلام
    در جواب اون جریان تخم مرغ و جهان چیزی که دیدم فکر کنم جواب امام صادق ع بود که فرموده بودند : همانطور که خداوند میتواند جهانی به این بزرگی را در چشم به این کوچکی قرار دهد قرار دادن آن در تخم مرغ را هم می تواند.
    حالا اگر دوستان و کارشناسان عزیز منبع و مرجع دقیقش رو میدونند بذارن.خودم هم اگر پیدا کردم حتما قرارش میدهم/
    رود شو روان شو پناه بی کسان شو
    گندم کشتزاران چاره درد نان شو
    ----------------------------------------

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    سلام دوست عزیز جناب pinockhio
    با این مطلب شما یاد یک طنز افتاددم (دربار ناصرادین شاه، حمله شپشها، تحفه هندوستان ) و در آخر اینطور میشود آن طور هم میشود
    متشکرم مطلب شما در اصول کافی منقول است مطالعه فرمایید
    البته شرح حدیت منسوب به امام رضا و امام صادق نقل شده در آدرس
    http://www.althaghalain.com/fa/pages/content.php?id=865
    که به پیام قرآن جلد 4 ص 183 ارجاع شده که بنده دسترسی ندارم
    و در آدرس ذیل
    http://www.goftomanedini.com/showthread.php?t=16363
    به اصول کافی جلد یک ص 79-80 اشاره شده و شرح حدیث منسوب به شاگرد امام صادق آورده شده
    ولی آن آدرس مکتوب را بنده در مجلدات اصول کافی کتابخانه ام نیافتم شاید چاپ آن که من دارم قدیمی است؟!
    از اول گفتم از علوم نقلی خوشم نمی آید
    ویرایش توسط متحیر : ۱۳۸۹/۰۸/۰۷ در ساعت ۲۱:۱۰ دلیل: املا نام pinockhio وبعد اصلاح آدرسها

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود