صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه قرآنی : وجود احادیثی مبنی بر تحریف قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    شبهه قرآنی : وجود احادیثی مبنی بر تحریف قرآن




    بسم الله الرحمن الرحیم

    یکی از شبهات کاربر گرامی ساسان 2012


    چرا باید به دستورات قرآن عمل کنیم در حالی که احادیث زیادی ( چه در احادیث اهل سنت و چه در احادیث شیعیان ) مبنی بر تحریف آن وجود دارد و نوری طبرسی نیز در کتاب فصل الخطاب خود این امر را اثبات کرده و تاکنون هیچ جوابیه محکم و قابل قبولی برای رد آن نیامده است ؟




    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    پاسخ استاد بزرگوار ایمان :



    جناب sasan2012 هميشه در مورد اعتقادات يك قوم و مذهب به نظرات جمهور علما و دانشمندان آن مذهب در هر عصر و زمان مراجعه مي كنند نه بعضي از افراد معدود آن هم در برهه اي كوتاه از زمان

    نوري و ديگران در زمان ناچيزي از عصر حضور اسلام چنين مطلبي را گفته اند ، و پاسخ آن نيز روشن است .


    دوست عزيز ما چند نوع تحريف داريم

    1- تحريف به اضافه
    2- تحريف به تغيير
    3- تحريف به حذف

    هيچ يك از قائلين به تحريف چه سني و چه شيعه نگفته اند كه به قرآن چيزي اضافه شده است ، بلكه به خيالشان از قرآن چيزي كاسته شده است ؛ و اين چيزي از صحت قرآن موجود نمي كاهد و دستورات موجود در قرآن ، قطعا دستورات الهي است .

    از طرفي جاي بسي تعجب است كه شما كلام قطعي خدا را كه مي فرمايد(انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون )را رها مي كنيد و فرمايش اين افراد را مي پذيريد .

    البته ممكن است اين به خاطر اعتقادات شما باشد . كه اگر كمي بيشتر خودتان را معرفي نماييد تا بدانيم شما در اين عالم چه چيزهايي را قبول داريد بهتر بتوانيم راهنماييتان بكنيم .

    موفق باشيد .:gol::gol::gol:

    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۳:۲۴
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    پاسخ کارشناس بزرگوار مجید :

    یکی از شبهات شما مسئله تحریف قرآن بود که به برسی و نقد آن می پردازیم :باز عر ض می کنم فرض ما بر این است که شما در مسئله توحید و صفات خداوند سوالی ندارید

    اولا : اینکه فرموده بودید ما روایات زیادی در کتب شیعه وسنی بر تحریف قرآن داریم اینطور نیست زیرا بسیاری از آنها ضعیفند و مراد بقیه هم تحریف معنوی قرآن است یعنی ممکن است برخی افراد قرآن را طبق میل خود تفسیر کنند


    ثانیا : مرحوم آقا بزرگ تهرانی شاگرد مرحوم نوری می گوید : استادم از نوشتن این کتاب پشیمان شدند


    ثالثا : او که مصعوم نبود اشتباه کرد و به اشتباه خود واقف شد .چرا ما نظر این همه علماء شیعه و سنی در مقابل عده معدودی نادیده بگیریم . وقتی طبق ادله عقلی و نقلی ما جوابمان را گرفتیم نباید به اشخاص نگاه کنیم .


    ادله های عدم تحریف قرآن


    1- برهان حکمت


    خداوند آخرین کتاب آسمانی خود را به نام قرآن ، برای هدایت بشر فرستاد است .خداوند دیگر نه کتابی می فرستد و نه پیامبری ؛ بنابراین قرآن اولین و آخرین منبع هدایت بشر تلقی می شود .


    تحریف چنین کتابی برابر است با عدم حفظ خداوند و مساوی با گمراهی بشر است و این با حمید و حکیم بودن خداوند متعال سازگار نیست (به عبارت دیگرخداوند ملیاردها انسان را برای هدف مشخص (کمال وسعادت) خلق کرده واو برای رسیدن به این هدف علاوه بر عقل نیازدارد به راهنمای دیگری که از خطا و اشتباه مصون باشد .
    حال اگربا نبود پیامبر و غایب بودن امام (ع) قرآن هم تحریف شده باشد اولین اشکال بر خود خداوند وارد است که چرا ....در ضمن می دانیم حجیت روایات هم وابسته به قرآن تحریف نشده است و اگر قرآن حجت نشد روایات هم حجت نیست )


    2- برهان اعجاز


    این دلیل به تعبیر علامه طباطبایی بهترین و متقن ترین دلیل برای صیانت قرآن در زمان کنونی به شمار می رود . تقریرش این است که :


    همان وجوه اعجازی که برای قرآن زمان رسول خدا (ع) وجود داشت (مثل تحدی ، فصاحت و بلاغت و زیبایی الفاظ آن ، روحانی ومعنوی بودن آن ، هدایت انسان به سوی حق ،و...) بر همین قرآن کنونی منطبق و یافت می شود . بی تردید در صورتی که بین این فاصله زمانی کمترین نقصان و یا اضافه ای در آن به وقوع می پیوست ، به طور یقین دیگر از آن اوصاف خبری نمی ماند .


    به فضل خداوند این بحث ادامه دارد ...

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    با سلام
    بدون ترديد هيچ گونه تحريفي در قرآن مجيد روي نداده و قرآني كه امروز در دست ما است درست هام قرآني است كه بر پيامبر اكرم (ص)نازل شده و حتي كلمه و حرفي از آن كم و زياد نگرديده است .
    دلايل فراواني بر عدم تحريف قرآن هست كه به برخي از آن ها اشاره مي شود:
    1 آفتاب آمد دليل آفتاب , قرآن كريم خود به صراحت بر محفوظ و مصون ماندنش از تحريف گواهي داده و مي فرمايد1)
    و نير مي فرمايد
    از پيش رو و نه از پشت سر به سراغ آن نمي آيد, چرا كه از سوي خداوند حكيم و شايسته ستايش نازل شده است >. چنان نيست كه قرآن بدون پشتوانه باشد و كسي بتواند در آن دست ببرد, بلكه قرآن چراغي است كه ايزد آن را بر افروخته و خاموشي ندارد و آفتابي است كه غروب و افول ندارد و نگهبان و خافظش ذات پاك خداي توانا است .
    2 - همه ائمه اطها رمردم را به تلاوت و بررسي و عمل به همين قرآن موجود دعوت مي كردند واين نشان ميدهد كه اين كتاب آسماني اصلاً دست نخورده است و اگر غير از اين بود امامان علیهم السلام كه پيشوايان اسلام ومفسرآن قرآن هستند, به مردم گوش زد مي كردند. علي (ع)پنج سال قدرت و خلافت را به دست گرفت و اكگركوچك ترين تغيرري در قرآن ايجاد شده بوده مسلماً تدكر مي دادا و اصلاح مي كرد و نه تنها چنين تذكري ازحضرت صادر نشد, بلكه به صراحت تایید فرمود(2).

    (پـاورقي 1 حجر(15 آيه 9
    (پـاورقي 2 نهج البلاغه فيض الاسلام , خطبه 33 ص 403; تفسر نمونه , ج 11 ص 27ـ
    18



    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    باسلام در مورد تحریف قرآن درمنابع شیعی باید عرض کنم که:
    علي بن ابراهيم قمي و كليني، هيچ يك به تحريف قرآن معتقد نبوده‏اند. در اين رابطه توجه به نكاتي چند لازم است:
    1 ) تفسير منسوب به علي بن ابراهيم قمي تماما از او نيست؛ بلكه شخصي به نام «ابوالفضل علوي» گردآوري كرده است كه از شاگردان او بوده و برخي از مطالبي را كه از علي بن ابراهيم شنيده جمع آوري كرده و نكات بسياري بر آن افزوده است. آقا بزرگ تهراني مي‏نويسد: «اين دخل و تصرف را از اوايل سوره آل عمران تا آخر قرآن انجام داده است»
    ،(الذريعه، ج 4، ص 303 - 302) ,هم‏چنين ابوالفضل علوي و شخص ديگري كه از او نقل روايت شده، هر دو مجهول‏اند ونزد علماي رجال توثيق نشده‏اند. بنابراين روايات دال بر تحريف قرآن در تفسير قمي هم‏چنين مستند به علي بن ابراهيم نيست و از اين جهت نمي‏توان او را قائل به تحريف دانست. هم‏چنين خود اين روايات در اصطلاح علم رجال،مقطوعه‏اند و هيچ گونه اعتباري ندارند.
    2 ) رواياتي كه كليني نقل كرده است، هيچ يك بر تحريف لفظي قرآن - اعم از كاهش و افزايش در آن - دلالت ندارد؛ بلكه مفاد آنها اين است كه علم كامل نسبت به ظاهر و باطن قرآن، مختص به اهل بيت(ع) است.
    3 ) اساسا در هيچ يك از مجامع روايي شيعه، نمي‏توان آنچه را كه محدث، گردآوري نموده است، مورد قبول قاطبه شيعه و يا حتي اعتقاد خود او دانست. از نظر علماي شيعه، هيچ كتاب روايي درست و به طور كامل مورد قبول نيست؛بلكه شيوه عالمان شيعي از قديم الايام تاكنون، اين بوده است كه براي هر روايت، پرونده‏اي جدا از ديگر روايات مي‏گشايند (حتي در معتبرترين مجامع روايي) و معتقدند كه بايد سند، دلالت و جهت صدور هر روايت و ميزان انطباق آن با عقل سليم و كتاب حكيم الهي سنجيده شود. ازاين‏رو در صورت ضعف سند يا عدم انطباق با قرآن و يا عقل، آنرا غير قابل قبول مي‏شمارند.
    4 ) كليه رواياتي كه پيرامون تحريف قرآن نقل شده، از نظر سند ضعيف و فاقد اعتبار است و حتي يك روايت معتبرنيز در ميان آنها وجود ندارد.
    5 ) محدث نوري از جمله افراد نادري است كه به تحريف قرآن متمايل شده است؛ ليكن منابع او ضعيف و بي‏اعتبار است و برخي از آنها نيز هيچ دلالتي بر تحريف لفظي قرآن ندارد. از جمله منابع محدث نوري، رساله‏اي است كه با اين كه يك متن بيش نيست؛ ولي نام‏هاي متعددي دارد و به اشخاص متفاوتي منسوب است؛ از جمله نام‏هاي آنعبارت است از: «رساله ناسخ و منسوخ» منسوب به سعد بن عبداللّه‏ اشعري؛ « ماورد في صنوف آيات القرآن» منسوب به محمد بن ابراهيم نعماني؛ «رساله محكم و متشابه» منسوب به سيد مرتضي و يا «حسن بن علي بن ابي حمزه بطاني» (از رؤساي واقفيه). البته همه اين انتساب‏ها مردود است. به ويژه آن كه هرگز در تأليفات سيد مرتضي(ره)چنين چيزي نيامده است. افزون بر آن اين رساله با رأي صريح «سيد مرتضي» در مورد مصون بودن قرآن از تحريف،مخالف است. ديگر منابع محدث نوري نيز، وضعيتي بهتر از اين رساله ناشناخته و بي‏اعتبار ندارد.
    6 ) وجود اقوال شاذ و نادر در ميان اخباري‏هاي شيعه و حشويه از اهل سنت، در برابر اجماعات منقول و محصل علماي اماميه و عالمان اهل سنت «مبني بر صيانت كتاب خدا از تحريف» هيچ ارزشي ندارد و نمي‏توان براساس پنداري كه برخلاف اجماع علماي مسلمين است، نتيجه گرفت كه «دست بشر در عرصه دين بسي گسترده است تا آنجا كه حتي رستگاري در الفاظ كتاب جاويد و خاتم الهي (قرآن مجيد) را نيز شامل شود.
    7 ) يكي از ملاك‏هاي صحت روايات نزد شيعه، موافقت آن با كتاب خدا است و روايت تحريف حتي اگر سندا نيزمخدوش نباشد، نزد علماي اماميه اندك اعتباري ندارد؛ زيرا مخالف نص قرآن مجيد است كه مي‏فرمايد:«انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون»(حجر، آيه 9) :«...لايأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه...»فصلت، آيه42).
    به عبارت ديگر، قرآن ملاك شناخت صحت مضمون روايات است و اين خود مبتني بر اين است كه اعتبار صد درصد قرآن محفوظ باشد. بنابراين قبول آيات فوق و اعتقاد به تحريف قرآن يك تناقض است و عالمان دين همواره براين مسأله تأكيد داشته‏اند.
    8 ) انتساب كتاب احتجاج به احمد بن علي بن ابي طالب طبرسي مشكوك است. اين كتاب به شش نفر از جمله افراد زير نسبت داده شده است:
    الف) ابو منصور احمد بن علي بن ابي طالب طبرسي،
    ب ) ابو علي فضل بن حسن بن فضل طبرسي،
    ج ) ابو نصر حسن بن فضل بن حسن،
    د ) ابوالفضل علي بن حسن بن فضل.
    بنابراين معلوم نيست كه مؤلف اين كتاب كيست و انتساب آن به فحول شيعه مشكوك است. در محتواي اين كتاب نيز تعدادي از احاديث مرسل و بدون سند وجود دارد كه با برخي از استدلالات عقلي مؤلف تركيب شده است.بنابراين اعتبار آن به ميزان خردپذيري مضامين و مندرجات آن است و از نظر نقلي نزد عالمان دين سند معتبري به حساب نمي‏آيد.

    ادامه دارد...

    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    9 ) نقل احاديث در يك كتاب، لزوما به معناي پذيرش و قبول آنها توسط مؤلف نيست. علامه شهرستاني مي‏نويسد: «زماني مي‏توان عقيده تحريف را به اين بزرگان [يعني، علي بن ابراهيم، عيّاشي و كليني] نسبت داد كه مقدمات همه اثبات شود:
    الف) نويسنده كتاب درستي همه روايات كتابش را به گونه‏اي كامل و استثنا ناپذير [و مطلق و همه جانبه، نه نسبي و تقريبي] متعهدشود.
    ب ) دلالت آن احاديث بر تحريف، ظاهر و غير قابل تأويل باشد... .
    ج ) در برابر آن احاديث، اخبار معارضي - كه به نظر نويسنده كتاب بر آن احاديث راجح باشد - وجود نداشته باشد.
    د ) خبر واحد نزد نويسنده كتاب حجت باشد...؛ ليكن اثبات اين مقدمات بسيار دشوار و داراي موانع فراواني است..
    .(البرهان، ص139)
    10) تواتر در نقل قرآن و اهتمام و حساسيت زايدالوصف پيامبر اكرم(ص) و امت اسلامي به حفظ و صيانت ازقرآن، راه هرگونه تحريف را بر اين كتاب آسماني مي‏بندد. ازاين‏رو در طول تاريخ، به هيچ وجه در برابر جديّت همگاني مسلمين در پاسداري از قرآن مجيد، ايجاد هيچ گونه خللي در آن امكان نداشته و نخواهد داشت.
    11 ) فيض كاشاني در «تفسير صافي» (ج 1، ص 33 - 34 مقدمه ششم) و در «وافي» (ج 9، باب 269، ص 1778 -ج 2، ص 273 - 274) برخلاف آنچه در نگاشته شما آمده: قول به تحريف را رد مي‏كند. وي مي‏گويد: «اگر اين روايات درست باشد، ديگر هيچ اعتمادي نمي‏توان به قرآن موجود داشت، در صورتي كه خداوند متعال مي‏فرمايد:« و انه لكتاب عزيز لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه»: و نيز مي‏فرمايد:« انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون»:. هم‏چنين اين اخبار، با روايات عرضه كردن احاديث بر قرآن منافات دارد. پس هر خبري كه دلالت بر تحريف قرآن دارد با «كتاب اللّه‏» مخالف بوده و آن را تكذيب مي‏كند. در نتيجه بايد به دور افكنده و محكوم به فساد گردد و يا به نوعي تأويل برده شود.
    12 ) هيچ يك از مسلمانان حتي اخباري‏هاي شيعه و حشويه از اهل سنت - كه قول تحريف به آنان نسبت داده مي‏شود - و حتي كسي مانند محدث نوري، قائل به افزوده شدن چيزي بر قرآن، حتي يك حرف، نيستند و آن گروه نادر و ناچيزي كه دم از تحريف زده‏اند، فقط قائل به كاسته شدن برخي از آيات مي‏باشند، بنابراين هيچ مسلماني حتي يك حرف از قرآن را يا از ناحيه غير خدا نمي‏داند و داشتن قرآني محرّف به اين معنا، با مسلماني مغايرت كامل دارد.
    13 ) چنان كه اجمالاً گذشت، برزگان سرشناس شيعه، به صراحت عدم تحريف قرآن را - حتي كاسته شدن يك حرف از آن را - بيان كرده‏اند؛ از جمله:
    الف) شيخ صدوق در «اعتقادات الاماميه»، (ضميمه باب حادي عشر، ص 493)
    ب ) شيخ مفيد در «اوائل المقالات، (ص 54 - 56)
    ج ) سيد مرتضي علم الهدي به نقد از «مجمع البيان»، (ج 1، ص 15، فن پنجم)
    د ) مولا احمد اردبيلي (مقدس اردبيلي) در «مجمع الفائده»، (ج 2، ص 218)
    ه ) سيد محمد جواد عاملي در «مفتاح الكرامة»، (ج 2، ص 290)
    و ) شيخ طوسي در مقدمه «تفسير التبيان»، ج 1، ص 3)
    ز ) علامه طبرسي (ابو علي، فضل بن حسن بن فضل) در «مجمع البيان»، (ج 1، ص 15، فن پنجم)
    ح ) علامه حلي در «اجوبة المسائل المهنائيه، ص 21، ص مسأله 13)
    ط ) علامه شيخ جعفر كاشف الغطاء در «كشف الغطاء» كتاب الصلاة من القرآن، مبحث هفتم و هشتم (ص 298 - 299)
    ي ) علامه محقق شيخ محمد حسين كاشف الغطاء در «اصل الشيعة و اصولها»، ص 133)
    ك ) مولا ابوالقاسم‏گيلاني‏مي‏گوي : «بر اين‏عقيده كه قرآن هرگز تحريف نشده است، اجماع شيعه اماميه استوار است (بروجردي، البرهان،ص 112)
    ل ) شيخ بهايي در «آلاء الرحمن»، (ج 1، ص 26)
    م ) علامه شهيد سيد نوراللّه‏ تستري در «مصائب النواصب»
    ن ) فيض كاشاني در منابعي كه گذشت
    س ) شيخ حر عاملي در «اظهار الحق»، (ج 2، ص 208)
    ع ) محقق تبريزي در «اوثق الوسائل في شرح الرسائل»، (ص 91)
    ف ) علامه سيد شرف الدين در «فصول المهمه»، (ص 166 و 163) و «اجوبة المسائل جاراللّه‏»، (ص 28) و پاورقي انوار النعمانيه، (ج2، ص 357)
    ص ) علامه بلاغي در «تفسير آلاء الرحمن»، (ج 1، ص 25 - 26، مقدمه پنجم)
    ق ) محقق بغدادي در «شرح الوافيه»، (ابواب الحجج، باب حجية الكتاب)
    ر ) علامه سيد محسن اميني در «اعيان الشيعه»، (ج 1، ص 41).


    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    بسم الله الرحمان الرحیم

    با سلام و تشکر از دوستان



    روایاتی که برخی تحریف قرآن را از آنها استفاده کرده اند قابل اعتماد نیستند که در زیر دلایل عدم اعتماد به آنها ذکر می شود:


    1- اكثر آنها ضعيف‏ اند زيرا راوى آنها از غلات يا نواصب بوده يا خبرش مرسل يا مقطوع است


    2- بسيارى از آنها معارض يكديگرند و دو خبر كه معارض يكديگر شد از درجه اعتبار ساقط ميشود.


    3- مخالف با اخبار معتبره هستند كه تاب مقاومت با آنها ندارند.


    4- معرض عنه اصحاب‏ اند (علماء فن از آنها اعراض نموده و مورد اعتناء قرار نداده ‏اند) و به گفته محقق خراسانى «خبر معرض عنه هر چه صحّتش بيشتر شود ضعفش زيادتر گردد»


    5- خلاف اجماعند


    6- مخالف با نصّ قرآنند «لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ»، «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ»


    7- پاره ای از آنها مشتمل بر مطالبى است كه خلاف ضرورت دين يا مذهب يا برهان قطعى است.



    8- اگر اخبار تحريف درست باشد قرآن از استدلال ساقط ميشود و حال آنكه ائمّه طاهرين و علماء راشدين و عامه مسلمين از زمان نزول تا اين زمان در فروع و اصول به قرآن استدلال ميكرده‏ اند و قرآن را يكى از ادلّه اربعه مي شمارند.


    9 - بسيارى از تحريفاتى كه قائل شده‏ اند موجب ركاكت عبارت ميشود و قرآن را از فصاحت خارج ميكند.


    10- اكثر اخبار تحريف قابل توجيه‏ اند و راجع به تفسير يا تأويل يا شأن نزول آياتند، به اين معنى كه يا از جانب حق تفسير و تأويلش نازل شده يا جبرئيل امين حين نزول تفسير كرده يا پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم حين تلاوت بيان فرموده يا از ائمّه طاهرين تفسيرش رسيده و مربوط به اصل قرآن نيستند بالجملة قول به تحريف مخالف ضرورت دين و مذهب و اجماع مسلمين و نص قرآن مبين و برهان عقل و استدلال ائمّه طاهرين است. (تفسیر اطیب البیان،ج1،ص15)


    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۰/۰۴/۲۰ در ساعت ۲۲:۳۰

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    55
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    175



    بسم رب الحسین علیه السلام

    سلام بر شما

    بحث تحریف قرآن در نزد اهل خلاف ، در بسیاری از روایات صحیحین ایشان و دیگر منابع و مسانید صحیح ایشان موجود است تا جایی که آلوسی ، این اخبار را " اکثر من ان تحصی " می داند ( روح المعانی ج 1 ص 24 )

    *** حتی از علمای معاصر نیز در این باب کتابی نگاشته یود .محمد عبدالطيف الخطيب از علماي معاصر اهل سنت و از علماي دانشگاه الازهر مصر ، کتابي تاليف کرد به نام " الفرقان في تحريف القرآن " ( نشر دارلکتب المصريه - سنه 1948 ) در اثبات تحريف قرآن بر اساس رويات صحاح سته و مسانيد اهل سنت که البته با مخالفت علمای الازهر مواجه شد !!!


    *** عبدالوهاب شعراني ، عالم شهير اهل سنت متوفي سنه 973 ه . ق در کتاب " الکبريت الاحمر " ( در حاشيه اليواقيت و الجواهر ) ص 143 چنين مي گويد :

    " و لولا ما يسبق للقلوب الضعيفة و وضع الحكمة في غير أهلها، لبينت جميع ما سقط من مصحف عثمان. "

    اگر من احساس مي كردم برخي از قلب هاي ضعيف مسلمان ها لغزش پيدا نمي كند و اينها در عقيده شان متزلزل نمي شوند، بيان مي كردم آن آياتي را كه از مصحف عثمان ساقط شده است .


    همین بحث " نسخ تلاوت " نیز از جمله اموری است که دقیقا نص بر تحریف قران دارد ( همچنان که مرحوم آیت الله العظمی خوئی در " البیان " گفته اند ) و اهل خلاف نیز بسیار بر " نسخ تلاوت " تاکید دارند .....


    البته بحث در این باب زیاد است که بماند برای جای خودش !!!

    ********************************************

    علمای شیعه صراحتا این بحث تحریف را رد کرده و بر علیه آن ادله اقامه کرده اند .....

    قبل از بیان سخنان ایشان ، بد نیست به برخي از کتبی که در رد کتاب مرحوم محدث نوری ( فصل الخطاب ) نگاشته شد اشاره ای نماییم ...



    1- کشف الارتیاب فی عدم تحریف کتاب رب الارباب تألیف محمود بن ابی القاسم مشتهر به معرب تهرانی متوفای سال 1313 هـ ق ، تاریخ طبع کتاب 1303 هـ ق یعنی چهار سال بعد از نشر کتاب فصل الخطاب .

    2- حفظ الکتاب الشریف عن شبهة القول بالتحریف تألیف هبة الدین سید محمد حسین شهرستانی متوفای سال 1315 هـ ق .

    3- تنزیه التنزیل ، تألیف علی رضا حکیم خسروانی این کتاب در تاریخ 1371 هـ ق تألیف شده است .

    4- الحجة علی فصل الخطاب فی ابطال القول بتحریف الکتاب ، تألیف عبدالرحمن محمدی هیدجی که در سال 1372 هـ ق برشته تحریر در آمده است .

    5- البرهان علی عدم تحریف القران ،از تألیفات مرحوم میرزا مهدی بروجردی که در سال 1374 هـ ق تألیف شده است .

    6- آلاء الرحیم فی الرد علی تحریف القران ، تألیف میرزا عبدالرحیم مدرس خیابانی که در تاریخ 1381 هـ ق نوشته شده است .

    7- صیانة القران عن التحریف ، تألیف محمد هادی معرفت که در سال 1416هـ ق طبع و نشر شده است .

    8- القران الکریم فی روایات المدرستین از تألیفات سید مرتضی عسکری طبع شده در سال 1420 هـ ق .

    9- اکذوبة تحریف القران بین الشیعة والسنة ، تألیف رسول جعفریان ، تاریخ طبع 1413 هـ ق .


    علاوه بر آنچه گفته شد ،کتب دیگری که بعد از کتاب فصل الخطاب نوشته شده است و مؤلفین در مواقع مناسب ، ردود و اشکالات خود را بر نظریه مرحوم نوری نوشته اند عبارت است از :

    *** آلاء الرحمن فی تفسیر القران از تألیفات مرحوم شیخ جواد بلاغی که در مقدمه کتاب از بی اساس بودن نظریه نوری سخن گفته و قول به تحریف را باطل میسازد .


    *** البیان فی تفسیر القران از مرحوم آیة الله خوئی که بطور تفصیل مسئله مورد بحث قرار گرفته است .


    *** تهذیب الاصول ، تقریر درس خارج اصول آیت الله خمینی در مبحث حجیت ظواهر کتاب ،

    و ده ها کتاب دیگر که ذکر همه آن کتابها سبب طولانی شدن مطلب خواهد شد .


    ناگفته نماند که بعضی از منصفین علمای اهل خلاف مثل علامه رحمة الله هندی میگوید : " بدرستی که قرآن مجید در نزد جمهور علمای شیعه امامیه اثناعشریه ، از تغییر و تبدیل محفوظ است و کسیکه از آنها قائل بوقوع نقصان باشد ، قولش در نزد آنان مقبول نیست ( اظهار الحق - ج 2 ص 128 )


    ادامه دارد .....
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

    من مات و لیس فی عنقه بیعه ، مات میته جاهلیه

    **********************************

    یا اهل السنه :

    من هو امام الفاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) ؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    55
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    175



    بسم رب الحسین علیه السلام

    سلام بر شما

    عدم تحریف قرآن در کلام اعاظم و علمای شیعه



    1- شيخ صدوق رضوان الله عليه متوفاي سال 381 هـ ق ميگويد : " اعتقاد ما آنست که قرآني را که خداوند بر پيامبرش نازل فرموده است ، همين قرآن موجود در بين دو جلد است که امروزه در دست مسلمانان قرار دارد و سورهاي آن نيز 114 سوره است" . ( رساله اعتقادات صدوق چاپ شده با باب حادي عشر صفحه 93 )

    2- شيخ مفيد رضوان الله عليه متوفاي سال 413 هـ ق ميگويد : "جماعتي از اماميه ميگويند : از قرآن کريم چيزي کم نشده است بلکه حذف شده از تأويل آن و تفسير معاني قرآن بر حقيقت تنزيل آن که در مصحف امير المؤمنين عليه السلام بوده است و آن قرآن نيست و اين قول را مي پذيريم" . ( اوائل المقالات في المذاهب المختارات صفحه 55 و 56 )

    3- سيد مرتضي علم الهدي رضوان الله عليه متوفاي سال 436 هـ ق ميگويد : " علم به صحت نقل قرآن مثل علم به شهرها و حوادث بزرگ و وقايع عظيم و کتابهاي مشهور و اشعار مسطور عرب است ، زيرا توجه و عنايت خاصي و دواعي مختلفي وجود دارد براي نقل و حراست از اين امور تا از بين نروند و چون قرآن کريم معجزه نبوت و مأخذ احکام شريعت و علوم دينيه است و علماي مسلمين ، منتهي درجه عنايت را براي حفظ وحراست از آن بکار بسته اند ، پس چگونه ممکن است که تغيير کند يا نقصي بر آن وارد شود (تا آنجا که ميگويد:) قرآن کريم در زمان خود پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم همين طور که الان است ، جمع شده و مرتب بود" .
    (مجمع البيان جلد 1 صفحه 16)

    ناگفته نماند که اين گفتار سيد مرتضي آنچنان از او مشهور است که حتي بزرگان اهل سنت نيز نقل کرده اند ، ابن حجر از ابن حزم اندلسي نقل ميکند که :"سيد مرتضي امامي بود و معتقد بود کسي که معتقد شود از قرآن چيزي کم شده يا به آن افزوده شده يا چيزي از آن تبديل شده است ، کافر است " .
    (لسان الميزان جلد 9 صفحه 224)

    4- شيخ الطائفه طوسي رضوان الله عليه متوفاي سال460 هـ ق ميگويد : "زياده و نقصان در کلام خداوند راه ندارد زيرا اجماع قائم است که به قرآن چيزي اضافه نشده است و مسلمانان معتقدند که از آن چيزي کم نشده است ، و مذهب ما همين است ( بعد ميگويد ( رواياتي در کتب شيعه و سني آمده است که دلالت بر نقصان بسياري از آيات و نقل بعضي از آن از جايي بجاي ديگر ميکند ، اما چون روايات همه خبر واحد هستند و موجب علم نمي شوند ، عمل به آنها ممکن نيست و بهتر است که از آنها اعراض شود و اگر امکان تأويل نبودطرد شوند ، و اگر آن روايات صحيح السند هم باشند باز موجب طعن در قرآن نخواهند شد ، زيرا که صحت آن مورد اتفاق همه مسلمانان است .
    (التبيان جلد 1 صفحه 3 )

    5- امين الاسلام طبرسي رضوان الله عليه متوفاي سال 548 هـ ق نويسنده تفسير مجمع البيان ميگويد : " در قرآن کريم چيزي اضافه يا از آن کم نشده است ، اما چيزي اضافه نشده است چون اجماع مسلمين است و از نظر مذهب ما از قرآن چيزي کم هم نشده است" .
    ( مجمع البيان جلد 1 صفحه 15 )

    6- سيد بن طاووس رضوان الله عليه متوفاي سال 664 هـ ق ميگويد : " قرآن کريم مصئون از زياده و نقصان است " .
    ( سعد السعود صفحه 192 )

    7- علامه حلي رضوان الله عليه متوفاي سال 726 هـ ق ميگويد : " حق آنست که در قرآن کريم تبديل و تقديم و تأخيري واقع نشده است و پناه ميبرم به خداوند از کسي که معتقد باشد بر وقوع تحريف ، زيرا که موجب شک ميشود در معجز? رسول عليه و آله السلام که نقل آن متواتر است " .
    ( اجوبة المسائل المهناوية صفحه 121 )

    8- شيخ زين الدين بياضي عاملي رضوان الله عليه متوفاي سال 877 هـ ق ميگويد : " تواتر قرآن جملةً و تفصيلاً معلوم است و اگر چيزي به آن اضافه يا از آن کم ميشد هر عاقلي متوجه مي گرديد حتي اگر حافظ قرآن هم نمي بود ، به جهت مخالفت با اسلوب و فصاحت قرآن " . ( الصراط المستقيم جلد 1 صفحه 45 )

    9- شيخ فتح الله کاشاني رضوان الله عليه متوفاي سال 988 هـ ق در رابطه با رواياتي که دال بر نقص قرآن است ميگويد : اگر حديثي بر خلاف دليل يا سنت متواتر يا اجماع بود و تأويلش ممکن نبود و امکان حمل بر وجوه ديگر را نداشت ، واجب است طرح و اعراض از آن" .
    ( 'تفسير منهج الصادقين ، مقدمه کتاب و در ذيل آيه إنا له لحافظون )

    10- سيد نور الله شوشتري رضوان الله عليه معروف به قاضي شهيد يا شهيد ثالث که در سال 1019 هـ ق به شهادت رسيده است در کتاب مصائب النواصب ،بحث امامت و کلام بالصراحه عقيده تحريف را از مذهب اهل بيت نفي ميکند .

    11- فيض کاشاني رضوان الله عليه متوفاي سال 1019 هـ ق در ذيل آيه مبارکه (انا له لحافظون) ميگويد : " يعني از تحريف و تغيير و زياده و نقصان " .
    (الاصفي في تفسير القرآن صفحه 348 )

    12- شيخ بهاء الدين عاملي رضوان الله عليه معروف به شيخ بهائي متوفاي سال1030هـ ق ميگويد :" صحيح اينست که قرآن کريم از زياده و نقصان محفوظ است چنانکه آيه مبارکه (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) دلالت ميکند و آنچه که گفته ميشود از ساقط شدن اسم علي عليه السلام در بعض از مواضع مثل (ياايها الرسول بلغ ما انزل اليک - في علي-) و غير آن ،نزد علما معتبر نيست" .
    ( آلا الرحمن صفحه 26 )

    12- فاضل توني رضوان الله عليه متوفاي سال 1071 هـ ق ميگويد : "مشهور آنست که قرآن کريم محفوظ و مضبوط است همانطوريکه نازل شده است و خداوند حکيم حافظ آنست چنانکه فرمود : (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) " .
    ( الوافية في الاصول صفحه 148 )

    13- شیخ حر عاملي رضوان الله عليه متوفاي سال 1104 هـ ق ميگويد :"هرکسي که در اخبار و آثار تتبع و تحقيق کند ،علم قطعي پيدا ميکند که قرآن کريم اعلي درجه از درجات تواتر را دارا است و هزاران نفر از صحابه آنرا حفظ و قرائت کرده اند و در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع شده و به صورت کتاب بود " .
    ( الفصول المهمة في تأليف الامة صفحه 166 )

    14- علامه مجلسي رضوان الله عليه متوفاي سال 1111 هـ ق در ردّ اخبار دلالت کننده بر نقصان ميگويد : " اين اخبار ، اخبار آحاد هستند و قطع به صحت آنها پيدا نمي شود " .
    (بحار الانوار جلد 89 صفحه 75 )

    15- شيخ جعفر کبير رضوان الله عليه معروف به کاشف الغطاء متوفاي سال 1228هـ ق ميگويد :" شکي نيست که قرآن کريم محفوظ از نقصان بحفظ خداوند ديان است همانطوريکه صريح قرآن و اجماع علما بر اين نکته دلالت دارد " . ( کشف الغطاء کتاب القرآن صفحه 299 )

    16- سيد محمد طباطبائي رضوان الله عليه مشهور به مجاهد متوفاي سال 1242 هـ ق مي گويد : " شکي نيست که قرآن در اصل،اجزاء ،محل ،وضع و ترتيب متواتر است و اين مطلب را محققان از اهل سنت نيز قبول دارند زيرا قرآن معجزه بزرگ ، اصل دين و صراط مستقيم است و دواعي مختلف بر حفظ آن وجود دارد" .
    ( مفاتيح الاصول مبحث حجيت ظواهر کتاب )

    17- شيخ ابراهيم کلباسي رضوان الله عليه متوفاي سال 1262 هـ ق ميگويد :" نقصان در قرآن کريم بهيچ عنوان راه ندارد " .
    (اشارات الاصول مبحث حجيت ظواهر کتاب )

    18- سيد محمد شهشهاني رضوان الله عليه متوفاي سال 1289 هـ ق در کتاب العروة الوثقي ميگويد : " در قرآن کريم تحريف واقع نشده است " و اين مطلب را به جمهور مجتهدين نسبت ميدهد . ( البيان صفحه 200 )

    19- سيد حسين کوه کمري رضوان الله عليه متوفاي سال 1299 ضمن تصريح به عدم تحريف براي حفظ قران از تحريف به امور ذيل استدلال ميکند :
    الف : اصل عدم تحريف زيرا که تحريف مشکوک است وحادث پس با اجراي اصل عدم نفي ميشود .
    ب : اجماع بر عدم تحريف .
    ج : منافاة تحريف با معجزه بودن قرآن .
    د : آيه مبارکه (لايأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه) .
    هـ : اخبار ثقلين (که دلالت ميکند بر اينکه قرآن بصورت کتاب در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع آوري شده بود ) .
    و : رواياتيکه ما را به تمسک به قرآن و پيروي آن امر ميکند (و اگر تحريف در آن راه داشت امر به اخذ و تمسک لغو بود) .

    ( بشري الوصول الي اسرار علم الاصول مبحث حجيت ظواهر کتاب )

    20- شيخ محمد جواد بلاغي رضوان الله عليه متوفاي سال 1352 هـ ق ميگويد : " اگر شنيدي که بعضي از روايات شاذ و نادر دلالت ميکند بر تحريف قرآن و از بين رفتن بعضي از آيات آن ،پس به اين روايات اعتنا نکن زيرا روات آن ضعيف و متن آن مضطرب و سست است" . ( آلا الرحمن في تفسير القران صفحه 18 )

    21- شيخ محمد حسين آل کاشف الغطاء رضوان الله عليه متوفاي سال 1373 هـ ق ميگويد : "کتاب موجود در دست مسلمانان همان کتابيست که خداوند متعال آنرا براي تحدي و اعجاز و تعليم احکام و تمييز حلال از حرام نازل فرمود ، در اين کتاب نه چيزي اضافه و نه از آن کم شده است و نه تحريف در آن راه دارد و بر اين مطلب اجماع مسلمين است .
    اگر کسي ادعا کند که قرآن تحريف شده يا از آن چيزي کم شده است ، خطا کرده است و اين آيه مبارکه (انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون) او را رد ميکند و احاديثي که از طريق شيعه و سني نقل شده در نقص يا تحريف قرآن ، احاديث شاذ و ضعيف و اخبار آحاد هستند که موجب علم و عمل نخواهد شد ، پس بايد تأويل يا به ديوار زده شود" .

    ( صل الشيعة و اصولها صفحه 101 و 102 )

    22- سيد عبدالحسين شرف الدين موسوي رضوان الله عليه متوفاي سال 1377 هـ ق ميگويد : "قرآن عظيم و ذکر حکيم از طرف ما متواتر است به جميع آيات و کلمات و سائر حروف وحرکات و سکنات به تواتر قطعي از امامان اهل بيت عليهم السلام و هيچ کس در آن شک ندارد و ائمه اهلبيت نيز از جدشان رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم و آنبزرگوار از خداوند متعال نقل کرده است و در اين هم جاي شکي نيست ، ظواهر و نصوص قرآن همه حجتهاي خداوند و دليل اهل حق است بحکم ضرورت اوليه از مذهب اماميه ، روايات صحيحه نيز در اين زمينه بنحو متواتر از طريق عترت طاهره سلام الله عليهم زياد نقل شده است ، و لذا شيعيان هر روايت مخالف قرآن را حتي اگر صحيح هم باشد ، بديوار ميزنند و به آن اعتباري قائل نمي شوند ، و قرآن کريم در زمان خود رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم جمع شد همانطوريکه الان هست بدون کوچک ترين تغيير و زياده و نقصان " .
    ( اجوبة مسائل جارالله صفحه 28 و 37 )

    23- آیت الله خميني متوفاي سال 1409 هـ ق ميگويد : " کسيکه مطلع باشد بر توجه مسلمانان به جمع ، حفظ ، ضبط ، کتابت و قرائت قرآن متوجه خواهد شد که روايات دلالت کننده بر تحريف باطل است زيرا آن روايات يا ضعيف است و استدلال به آنها صحيح نيست و يا جعلي و ساختگي است که علامات جعل و ساختگي بودن در آنها کاملا مشخص است ، يا غريب است که موجب تعجب ميشود ، و اگر صحيح بود بايد تأويل شود " .
    ( تهذيب الاصول جلد 2 صفحه 165 )

    24- آية الله العظمي خوئي رضوان الله عليه متوفاي سال 1413 هـ ق ميگويد : " معروف بين مسلمانان عدم وقوع تحريف در قرآن است و اينکه قرآن موجود در نزد ما همان قرآن منزل بر نبي اعظم صلي الله عليه و آله و سلم است و بر اين مطلب بسياري از اعلام از جمله رئيس المحدثين مرحوم صدوق بن بابويه تصريح نموده اند و قول به عدم تحريف را از معتقدات اماميه حساب کرده اند " .
    ( البيان صفحه 200 )

    باز ميگويد : " قصه تحريف قرآن جزء خرافات و خيالات است و به تحريف قائل نميشود مگر کسي که عقلش ناقص باشد يا درست تأمل و تفکر نکرده باشد يا اينکه بخاطر علاقه اش به قول به تحريف معتقد به آن شده باشد زيرا که علاقه به چيزي انسان را کور و کر ميکند اما آدم عاقل منصف متدبر شکي در باطل بودن يا خرافاتي بودن تحريف ندارد " .
    ( البيان صفحه 259 )



    یا علی ع
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

    من مات و لیس فی عنقه بیعه ، مات میته جاهلیه

    **********************************

    یا اهل السنه :

    من هو امام الفاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) ؟

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530




    بررسی وتحلیل روايات منقول شیعه درباب تحريف‏:

    یکی از دلایل طرفداران تحريف اين است كه مى‏گويند: روايات «متواتر» و فراوانى از اهل بيت (ع) نقل شده است كه همه آن‏ها بر تحريف قرآن دلالت دارند و ناچار بايد آن‏ها را پذيرفت.
    پاسخ:
    در پاسخ اين گفتار به طور خلاصه مى‏گوييم: بيان درمسائل قرآن، ص: 289
    اولا: تحريفى كه از اين روايات استفاده مى‏شود، غير از آن تحريف است كه مورد بحث و گفت و گوى ماست.
    و ثانيا: اكثر روايات از نظر سند ضعيف و غير قابل اعتماد مى‏باشند زيرا قسمتى از آن‏ها از كتاب احمد بن محمد سيارى نقل شده است و دانشمندان «علم رجال» اتفاق دارند كه احمد سيارى شخصى بوده است، منحرف و معتقد به تناسخ و قسمت ديگرى هم به واسطه على بن احمد كوفى به ما رسيده است كه علماى «رجال» او را نيز مردى دروغگو و از نظر عقيده متزلزل مى‏دانند.
    ولى در عين حال گروهى از روايات تحريف از نظر سند معتبر و مورد اعتماد و يا در اثر كثرت نقل يقين آور و يا حد اقل اطمينان آور مى‏باشند، اين است كه در اين مورد از بررسى سند آن‏ها صرف نظر نموده، به چگونگى دلالت آن‏ها مى‏پردازيم و به طور كلى مى‏گوييم كه: روايات از نظر معنى و دلالت به چهار گروه تقسيم مى‏شوند كه متن آن‏ها را نقل مى‏كنيم، سپس چگونگى دلالت و عدم دلالت آن‏ها را بر تحريف قرآن مورد بحث و بررسى قرار مى‏دهيم.
    گروه اول:
    قسمتى از روايات تحريف كه با كلمه «تحريف» آمده است، صريحا به تحريف قرآن دلالت دارند و تعداد آن‏ها به بيست روايت بالغ مى‏شود كه اينك نمونه‏اى از آن‏ها:
    1- على بن ابراهيم قمى با اسناد خود از أبو ذر نقل نموده است كه: هنگامى كه اين آيه يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ «1» نازل شد، رسول خدا فرمود: پيروان من در قيامت با پنج پرچم و نشانه به نزد من مى‏آيند، آن‏گاه أبو ذر گفت كه رسول خدا از هر گروهى مى‏پرسد كه با ثقلين- يعنى با دو امانت بزرگى كه از من در پيش شما بود (قرآن و عترت)- چگونه رفتار كرديد؟
    گروه اول مى‏گويند: ثقل اكبر (قرآن) را تحريف كرديم و به پشت سر انداختيم و با ثقل اصغر (عترت)، عداوت و دشمنى نموده، ستم در باره آنان روا داشتيم.
    گروه دوم مى‏گويند: ثقل اكبر را تحريف و قطعه قطعه كرديم و با احكام و دستورات آن مخالفت ورزيديم و با ثقل اصغر نيز دشمنى كرده، با آنان جنگيديم.
    __________________________________________________
    (1) در آن روز (روز حساب و جزا) چهره‏هايى روشن و سفيد و چهره‏هايى تاريك و سياه خواهد بود. آل عمران/ 106.
    بيان درمسائل قرآن، ص: 290
    2- سيد بن طاووس و محدث جزائرى با اسناد خود از حسن بن حسن سامرى نقل كرده‏اند كه رسول خدا در ضمن حديث مفصلى در باره كسانى كه حد و مرز قانون خدا را درهم مى‏شكنند، به حذيفه چنين فرمود كه: آنان مردم را از راه خدا منحرف و كتاب او را تحريف مى‏كنند و روش مرا تغيير مى‏دهند.
    3- سعد بن عبد اللّه قمى با اسناد خود از جابر جعفى و او از امام باقر (ع) چنين آورده است كه:
    رسول خدا (ص) در منى دعا خواند، آن‏گاه فرمود: مردم! من در ميان شما دو امانت سنگين مى‏گذارم، آگاه باشيد كه اگر به آن دو، چنگ زديد، هيچ گاه گمراه نخواهيد شد، آن‏ها كتاب و عترت من است و كعبه هم خانه خدا و بايد مورد احترام قرار بگيرد.
    امام باقر (ع) پس از بيان اين حديث نبوى فرمود: ولى مردم كتاب خدا را تحريف نمودند و احترام كعبه را درهم شكستند، عترت و خاندان پيامبر را به قتل رسانيدند و تمام ودائع، امانت‏هاى خدا را به دور انداختند و از آن‏ها دورى جستند.
    4- شيخ صدوق در خصال با اسناد خود از جابر و او از پيامبر (ص) نقل نموده است كه: در روز رستاخيز در درگاه عدل خدا سه طايفه حاضر مى‏شوند و از مردم دادخواهى و شكايت مى‏كنند:
    قرآن، مسجد و عترت. قرآن مى‏گويد: خدايا! اين مردم مرا تحريف كردند، احترام مرا درهم كوبيده، عظمت مرا درهم شكستند. مسجد مى‏گويد: خدايا! اين مردم مرا عاطل و ضايع نمودند و از من بهره بردارى نكردند. عترت مى‏گويد: خدايا! اين مردم ما را به قتل رسانيدند، زندگى ما را از هم پاشيدند، ما را متفرق و پراكنده ساختند ...
    5- كلينى در كافى و صدوق با اسناد خود از على بن سويد نقل كرده‏اند كه او مى‏گويد: من به محضر حضرت ابو الحسن موسى بن جعفر (ع) كه در زندان بود، نامه‏اى نگاشتم و پاسخى دريافت نمودم كه در ضمن آن نوشته بود: اين مردم كتاب خدا را به امانت پذيرفتند، سپس به اين امانت خدايى خيانت ورزيدند و آن را تحريف و تبديل نمودند.
    6- ابن شهرآشوب با اسناد خود از عبد اللّه نقل نموده كه حضرت ابا عبد اللّه الحسين (ع) در روز عاشورا خطبه‏اى خواند و در ضمن آن خطبه چنين فرمود: راستى شما مردم متمرد و سركش و در ظلم و ستم سر آمد روزگار و ملت‏ها مى‏باشيد، شما مردمانى هستيد كه قرآن را به دور انداخته و از شيطان الهام گرفته‏ايد. شما كسانى هستيد كه با گناهان، پيمان دوستى بسته و كتاب خدا را تحريف كرده‏ايد.
    7- ابن قولويه در كامل الزيارات با اسناد خود از حسن بن عطيه از امام صادق (ع) نقل كرده است بيان درمسائل قرآن، ص: 291
    كه چون وارد «حائر حسينى» شدى، اين جملات را بخوان: خدايا! بر كسانى لعنت كن كه پيامبران تو را تكذيب كردند و كعبه را منهدم و كتاب تو را تحريف نمودند.
    8- حجال از قطبة بن ميمون و او هم از عبد الاعلى چنين آورده است كه امام صادق فرمود:
    طرفداران عربيت، كتاب خدا را تغيير مى‏دهند.
    پاسخ:
    اين بود نمونه‏هايى چند از گروه اول روايات تحريف كه كلمه «تحريف» صريحا در آن‏ها به كار رفته است، ولى تحريف در اين روايت‏ها به معناى تحريف و تغيير الفاظ قرآن و اسقاط بعضى از آيات و جملات آن نيست بلكه منظور از آن معناى ديگرى است كه با تحريف مورد بحث ما، هيچ‏گونه ارتباطى ندارد زيرا تحريف در روايت آخر به معناى تغييراتى است كه در اثر اختلاف قاريان در چگونگى قرائت به وجود آمده است و اين عمل خود يك نوع تحريف است زيرا قرائت‏هاى هفت‏گانه كه در قرآن تغيير و تبديلى به وجود آورده، متواتر نمى‏باشند و قرآن بودن آن‏ها مسلم نيست و به فرض متواتر و قطعى بودن آن‏ها و قرائت‏هاى ديگرى نيز به قرآن راه يافته است كه مسلما متواتر نبوده و بر پايه اجتهادها و نظريات شخصى استوار مى‏باشند و منظور از تحريف در روايت آخر، همين معنى است و با هدف طرفداران تحريف كوچك‏ترين ارتباطى ندارد.
    و اما كلمه «تحريف» در بقيه روايت‏هاى هشت‏گانه به معناى تغيير دادن مفهوم قرآن و تصرف در تفسير آن مى‏باشد نه به معناى اسقاط آيات قرآن و تغيير دادن كلمات آن زيرا تصرف و اجتهاد در معناى قرآن نيز يك نوع تحريف است كه به قرآن راه يافته است و دشمنان اهل بيت پيامبر با اين گونه تحريف توانسته‏اند، آياتى را كه در عظمت آنان نازل شده است، به معناهاى ديگر و خلاف واقع تفسير و تأويل كنند، دشمنى و عداوت خودشان را به كار برده و از مقام و عظمت خاندان نبوت بكاهند. و اين معنى كه گفتيم با روايات چندى تأييد مى‏شود، چنان كه در حديث ششم از روايت‏هاى مذكور تحريف قرآن به قاتلان حضرت ابى عبد اللّه (ع) نسبت داده شده، آن جا كه مى‏گويد: شما كتاب خدا را تحريف كرده‏ايد.
    باز در بخش عظمت قرآن، روايتى از امام باقر (ع) آورديم كه او مى‏گويد: آنان كتاب خدا را به دور انداختند، بدين گونه كه حروف و كلمات قرآن را محفوظ داشته حدود و قوانين آن را تغيير داده‏اند.بنابراین باید به معنای لغوی آن توجه داشت.




  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود