صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه 7: برده داری یا مبارزه با برده داری ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    شبهه 7: برده داری یا مبارزه با برده داری ؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    یکی از شبهات کاربر گرامی ساسان 2012

    چگونه می توان ادعا کرد که یکی از اهداف پیامبر مبارزه با برده داری بوده است در حالی که خود برده داشته است ( مانند انس ) و چند زن او نیز از کنیزان بوده اند ؟ و ائمه نیز بردگان زیادی داشته اند و حتی چند تن از آنان خود فرزند کنیزان بوده اند ؟



    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    من نیز مدافع این نظریه ام . بنابر این منتظر نظریات دوستان می مانیم.
    توضیح بیشتر اینکه با توجه به آیات صریح و متعددی که در قرآن آمده است و قوانین بسیار متنوع فقهی که از قرآن و سنت و ... در این زمینه آمده است، روشن است که اسلام هرچند نسبت به برده داری تشویق ننموده ولی وجود این نظامات اجتماعی را بدون هیچگونه تردیدی پذیرفته است. و تنها نقطه روشنی که در این زمینه وجود دارد توصیه های اخلاقی عام در زمینه ستم نکردن مولا به بنده است. که خود این امر نیز به نحوی نشانگر به رسمیت شناختن برده داری است. لذا دوستان چنانچه ادله متقن در رد این نظریه دارند ارائه نمایند. و حدالمقدور از ارائه دستورالعمل های اخلاقی که در آن به شدت توصیه به مهربانی کردن با برده! شده خودداری فرمایند.


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    با سلام به دوستان
    در يك جمله كوتاه بايد گفت كه اسلام برنامه دقيق و زمان بندي شده براي آزادي بردگان دارد كه بالاخره همه آنها تدريجاً آزاد مي‏شوند، بي آن كه اين آزادي عكس العمل نامطلوبي در جامعه به وجود آورد. اسلام هرگز ابداع كننده بردگي نبوده است، بلكه در حالي ظهور كرد كه بردگي سراسر جهان را گرفته بود و با تار و پود جوامع بشري آميخته بود. حتي بعد از اسلام در تمام جوامع، بردگي ادامه يافت، تا حدود يك صد سال قبل كه نهضت آزادي بردگان شروع شد، چرا كه به خاطر دگرگون شدن نظام زندگي بشر، مسئله بردگان به شكل قديمي قابل قبول نبود.
    اگر اسلام طبق يك فرمان عمومي دستور مي‏داد همه بردگان را آزاد كنند، چه بسا بسياري از آنان تلف مي‏شدند، زيرا نه كسب و كار مستقلي داشتند و نه خانه و وسيله‏اي براي ادامه زندگي.
    از اين رو بايد تدريجاً آزاد مي‏شوند و جذب جامعه گردند نه جان خودشان به خطر بيافتد و نه امنيت جامعه را به خطر اندازند. اسلام اين برنامه حساب شده را تعقيب كرد. برنامه اسلام در مورد بردگي، فقط در مورد اسيران جنگي كه از كفار گرفته مي‏شد، نبود، گرچه احكام خاص بردگان مربوط به اين اسيران جنگي هست. در جنگ‏ها گاهي افراد بسياري از كافران و مشركان اسير مي‏شدند. كه اگر مي‏خواهند افراد را زنداني كنند، بودجه و هزينه هنگفتي بر دوش جامعه اسلامي بار مي‏شد و اگر مي‏خواستند همه را يكدفعه آزاد كنند، غير عاقلانه بود، چون اينان كساني بودند كه با مسلمانان جنگيدند و حتي تعدادي از مسلمانان را كشتند. بنابراين راه عقلانه اين بود كه حاكم اسلامي، اسيران را به افراد توانمند مسلمان بفروشد و از اين طريق كيسه بيت المال پر از پول شود. از طرفي اين بردگان و اسيران كم كم در جامعه اسلامي، هدايت مي‏شدند و بسياري از آنان مسلمان مي‏شدند و براي مولاي خودكار اقتصادي انجام مي‏داند و هيچ باري بر دوش جامعه اسلامي و حكومت اسلامي اضافه نمي‏شد.
    بنابراين درباره اسيران جنگي و كنترل و هدايت آنان به اسلام، اين طرح، خوبي است. البته اين طرح الزامي نيست و حاكم اسلامي مي‏تواند اسيران را بدون دريافت وجه آزاد كند يا مي‏تواند با دريافت وجه آزاد كند و نيز مي‏تواند به صورت اسير و برده نزد مسلمانان بگذارد. در صورت آخر در برنامه‏هاي اسلامي تشويق بر آزاد كردن بنده‏ها فراوان است، مثلاً كفاره افطار عمدي روزه ماه مبارك رمضان و كفاره قتل عمدي، استحباب آزاد كردن عبيد (عتق) است. اين‏ها همه مواردي است كه وسيله‏اي براي آزاد كردن بردگان بوده است.
    از طرفي در اسلام دستورهاي زيادي درباره رفق و مدارا با بردگان وارد شده است تا آن جا كه آنها را در زندگي صحبان خود شريك و سهيم كرده‏اند. علي(ع) به غلام خود قنبر مي‏فرمود: "من از خداي خود شرم دارم كه لباسي بهتر از تو بپوشم، زيرا رسول خدا(ص) مي‏فرمود: از آنچه خودتان مي‏پوشيد، بر آنها بپوشانيد و از آنچه خود مي‏خوريد، آنها غذا دهيد".(1)
    "جرجي زيدان" در كتاب "تاريخ تمدن" مي‏گويد: اسلام بر بردگان فوق العاده مهربان است. پيغمبر اسلام(ص) درباره بردگان سفارش بسيار نموده، از آن جمله مي‏فرمايد: "كاري كه برده تاب آن را ندارد، به او تحميل نكنيد و هر چه خودتان مي‏خوريد، به او بدهيد".(2)
    پي نوشت‏ها:
    1 - بحارالانوار، ج‏74، منقول از تفسير نمونه، ج‏21، ص 421.
    2 - تفسير نمونه، ج‏21، ص 422، به نقل از تاريخ تمدن، ج‏4، ص 54.



    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    درود بر دوستان گرامی

    مباحثی در ارتباط با این موضوع را می توانید در اینجا (خصوصاً از پست 7 به بعد)، اینجا و مختصراً اینجا مطالعه بفرمایید.

    با سپاس


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    360
    حضور
    40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1454



    جواب را به نحوه دیگر وکاملتر عرض کنم:
    نظام هاي اجتماعي در هر دوران تابعي از مجموعه شرايط اقتصادي , سياسي , فرهنگي و ... مي باشد. همان گونه كه امروزه نظام كارگري و كارفرمايي و ... در جهان حاكم است و شرايط اقتصادي , اجتماعي , فرهنگي خاص آن را ايجاب نموده است . تا چند قرن پيش در تمامي جهان نظام برده داري روش مناسب براي اداره امور آن دوران بوده است ; به گونه اي كه هيچ نظامي در شرايط آن روز امكان جايگزيني آن را نداشته است . از اين رو مناسب ترين شيوه در شرايط آن روز, شيوه برده داري بوده است . بررسي زمينه هاي اين موضوع بسيار وسيع و گسترده و از مجال اين پاسخ خارج است . اسلام نيز با توجه به اينكه تغيير اساسي در سيستم اجتماعي آن روز نه ضروري بوده و نه ممكن , به اصل اين مسائله صحه گذاشت , ولي با وضع قوانين در چند جهت حركت كرده است :
    1- تأمين حقوق افراد با وضع قوانين در مورد كيفيت استرقاق (بنده گرفتن) و تحريم آن جز در موارد خاص.
    2- وضع قوانين در جهت حمايت از حقوق بردگان و تنظيم روابط صحيح بين مالك و برده .

    3- ترغيب مردم به آزادسازي بردگان و وضع قوانيني براي حصول اين مقصود (مانند كفارات و شرايط عتق ). در مجموع اسلام شرايطي را براي بردگان فراهم ساخت كه آنان به مقامات و درجات مهم علمي و سياسي در جامعه اسلامي دست يافتند و حتي مدت ها حكومت ((مماليك )) بر بسياري از نقاط كشورهاي اسلامي پديدار شد. در حقيقت اسلام با فراهم آوردن شرايط انساني و عاطفي براي زندگي بردگان , بردگان را از سراسر دنيا مشتاق به پيوستن به جامعه اسلامي نمود و آنان در بازگشت به موطن خود همراه با آزادي، مبلغ و مروج اسلام مي شدند. اسلام راه برده شدن افراد آزاد را مسدود كرد و از سوي ديگر راه آزادي بردگان را گشود و مسلما" يكي از عوامل دگرگوني نظام بردگي در جهان , نقش اسلام در اين زمينه بوده است .
    كنيزها نيز در اين بين مشمول همين قاعده و قانون بوده اند. آنان از كشورهاي ديگر كه در جنگ با مسلمانان اسير مي شدند, و يا به صورت تجاري وارد ممالك اسلامي مي گشتند, با فرهنگ اسلامي و مزاياي نجات بخش آن آشنا شده و بسياري از آنان همانند ديگر مردم در جامعه اسلامي زندگي مي كردند و مالكيت كنيز در حكم عقد ازدواج بود و موجب محرميت به مالك آن مي گرديد.
    بجاست بدانيم كه مادر برخي از ائمه ما كنيز بوده اند, حتي مادر امام زمان (عج ) نيز كنيزي رومي بوده است . سخن در اين مقوله بسيار گسترده مي باشد. اما توجه به اين نكته مهم است كه تنها عاملي كه در اسلام مجوز استرقاق (گرفتن بنده و كنيز) است موردي است كه كساني در جنگ با اسلام به عنوان دين حق اسير شده باشند و پرواضح است كسي كه به خداوند رحمان كفر ورزيده است و باز به اين حد هم بسنده نكرده است بلكه با دين حق مبارزه مي نمايد. آيا حق حيات براي اين گروه قائل شدن , جز از روي تفضل الهي است ؟! معذ لك , اسلام حق حيات اينان را تضمين كرده، كشتن اسير را جز در شدت درگيري و در معركه جنگ روا ندانسته است , لكن بايد اين افرادي كه از آزادي عمل خود سوء استفاده نموده عليه دين خدا قيام نموده در نبرد عليه دين خدا و مؤمنين به آن شركت جسته است , دايره فعاليت هايشان و آزادي آنها محدود گردد. با وجود اين آموزه هاي بسياري در اسلام براي رهايي آنان ارائه نموده است و براي تحقق اين آموزه ها نيز پاداش بسيار زيادي قرار داده است .
    براي مطالعه بيشتر ر . ك :
    1- تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 6 (عربي) ج 12 (فارسي) ، ذيل آيت 116 تا 120 (سخني درباره بردگي و بردگي گرفتن)
    2- اسلام و مسأله آزادي , بردگي , موسوي زنجاني
    3- از بردگي روم قديم تا ماركسيسم , حجتي كرماني
    4- فرآورده هاي ديني , ناصر مكارم
    5- برده داري در روم باستان , بيدار فكر
    6- حقوق بشر, اسدالله مبشري
    7- نگاهي به بردگي , محمد علي گرامي
    8- بردگي در اسلام , صادق ايرجي



    غربت کده ای که بوی دریا دارد ----- صدخاطره ازغربت زهرا دارد
    برگرد وعلی چشم به راه هست هنوز-- اسراردلش دردل چاه است هنوز
    آن چاه پرازستاره راپیدا کن ---------- آن سینه پاره پاره راپیداکن
    برگرد که بر بهاران می خندند -------- یک عده به انتظارمان می خندند
    اللهم عجل لولیک الفرج

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    اعتراف میکنم بعضی از نظرات را می خوانم نمیدانم باید چه احساسی داشته باشم. احساس شرم یا احساس تاسف!!! هر چه خواستم این جملات را ننویستم مبادا توهینی طلقی شود ولی باز هم نشد
    آخه بزرگوار جناب آقای فنا! واقعا این جملات و مضامین بلند انسانی که نوشته اید و ظاهراً منابع آن را هم خیلی علمی! ذکر کرده اید قبول دارید؟ حقیقتاً گذشته از اینکه بخواهید حتماً به هر صورت که شده نظری موافق اسلام عزیز ارائه بدهید اندکی به این حرفها فکر کرده اید؟؟؟ باور کنید اگر برخی از این عبارات را به من نسبت دهند آن را توهین به خودم تلقی میکنم.
    نمیدانم آیا نیازی هم هست که بخواهم چیزی در رد این اباطیل بنویسم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط فنا نمایش پست ها
    اگر اسلام طبق يك فرمان عمومي دستور مي‏داد همه بردگان را آزاد كنند، چه بسا بسياري از آنان تلف مي‏شدند، زيرا نه كسب و كار مستقلي داشتند و نه خانه و وسيله‏اي براي ادامه زندگي.
    بله این هم نشانه اوج مدنیت و انسانیت و .....کم چیزی نبوده که جلوگیری از تلف شدن بردگان! چه میزان مایه تاسف است حتی سطح عبارات که این بزرگوار استفاده کرده اند: تلف شدن! بعضی مواقع در اخبار شنیده اید که گوینده میگوید که مثلا در اثر سیل در فلان منطقه دوهزار راس گوسفند یا گاو تلف شد!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط فنا نمایش پست ها
    در جنگ‏ها گاهي افراد بسياري از كافران و مشركان اسير مي‏شدند. كه اگر مي‏خواهند افراد را زنداني كنند، بودجه و هزينه هنگفتي بر دوش جامعه اسلامي بار مي‏شد و اگر مي‏خواستند همه را يكدفعه آزاد كنند، غير عاقلانه بود، چون اينان كساني بودند كه با مسلمانان جنگيدند و حتي تعدادي از مسلمانان را كشتند. بنابراين راه عقلانه اين بود كه حاكم اسلامي، اسيران را به افراد توانمند مسلمان بفروشد و از اين طريق كيسه بيت المال پر از پول شود.

    بدون شرح!!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط فنا نمایش پست ها
    از طرفي اين بردگان و اسيران كم كم در جامعه اسلامي، هدايت مي‏شدند و بسياري از آنان مسلمان مي‏شدند و براي مولاي خودكار اقتصادي انجام مي‏دان
    یکجا نوشتید برده و نظام برده داری لازمه اجتماع آن موقع بوده، جای دیگر نوشتید بردگان فقط اسرای جنگی بودند ...رسماً حال من داره بد میشه، چند روزی که این سایت بودم استدلال غلط بود ولی خوب قابل تحمل ...ولی حس انزجار به انسان دست میدهد ... آخه بزرگوار با کدوم عقلی شما ابتدا از کنیزان حرف میزنید بعد میفرمایید که همه اسیر جنگی بودند که بر علیه اسلام قیام کرده بودند. در کدام تاریخ نوشته که لشکر زنان و دختران کافر به مومنین و اسلام عزیز حمله کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بروید به وجدانتان اندکی مراحعه کنید به آن فطرت پاک انسانی مراجعه کنید که ادعای اثبات خدا را از طریق فطرت مینمایید.

    ویرایش توسط manmehdiam : ۱۳۸۹/۰۸/۰۵ در ساعت ۰۳:۲۸

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    راستش را بخواهید من تعصب هیچ چیز نداشته و ندارم ولی هرگاه در متون تاریخی یا جایی این چند خط منسوب به ابولولو را میخوانم حقیقتا متاثر میشوم و علی رغم آنکه به گفته اطرافیان انسان نسبتا خونسردی هستم ولی با این داستان یک ارتباط عمیق احساسی دارم که بی اختیار اشک از چشمم جاری می سازد:
    به‌ هر حال‌ نوشته‌اند كه‌ وقتي‌ اسيران‌ نهاوند را به‌ مدينه‌ بردند ابولوءلوء فيروز، ايستاده‌ بود و در اسيران‌ مي‌نگريست‌. كودكان‌ خردسال‌ را كه‌ در بين‌ اين‌ اسيران‌ بودند دست‌ بر سرهاشان‌ مي‌پسود و مي‌گريست‌ و مي‌گفت‌ عمر جگرم‌ بخورد.



  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    پاسخ کارشناس محترم جناب عماد:

    أولا برده داری امری بود که بر اسلام تحمیل شد نه این که اسلام آن را واقعاً تأیید کرده باشد و يا پيامبر در اين باره از هدف خود كه حفظ كرامت انسان بود كوتاه آمده باشد. توضیح این که برانداختن یک رسم و سنّت عوامل متعددی را می طلبد که اگر شرایط و عوامل آن فراهم نباشند نمی توان یک طرفه دست به القاء آن رسم و سنّت زد. در عهد اسلام اگر یک طرفه رسم برده داری القاء می شد تمام ضرر آن متوجه مسلمین و اسلام شده و سود و منافع آن به جیب دشمنان انسانیت می رفت. اما با اين حال به هر تقدیر اسلام با ظرافت تمام، احکامی را در ميان مسلمانان رواج داد که به تدريج وبدون لطمه زدن به جامعه آن روز به برده داري پایان دهد. از آن جمله اينكه برای بسیاری از خلافهای روز مرّه انسانها کفّاره نهاد وآن کفّاره آزادی بردگان بود، يا اينكه براي آزادكردن هربرده ثواب فراوانی مقرر نمود، ويا اگر احیاناً لطمه ای به یک برده وارد می شد آن برده می بایست آزاد شود... و مکانیسم های زیاد دیگري نيز از این قبیل برای ریشه کنی برده داری به کار گرفت.
    اما درمورد مثالهايي كه در متن سؤالتان آورده ايد:

    1- أنس برده پيامبر نبود. أبوحمزه أنس بن مالک أنصاری از قبیله بني نجار، در حدود سال سوم بعثت در شهرمدينه به دنیاآمد. مادرش ام سليم،از زنان مشهور تاریخ اسلام بود که پس ازهجرت رسول خدا (ص) به مدینه، فرزندش، أنس، را که حدود 10سال داشت جهت خدمتگزاری به خانه پیامبراکرم فرستاد. أنس از آن زمان به مدت 10 سال افتخار خدمتگزاری پیامبر را یافت. او به علت کمي ‌سن نتوانست در جنگ‌های زمان رسول خدا(ص) شرکت جوید، اما احادیث فراوانیاز پیامبر خدا روایت کرده است.
    2- آن دسته اززنان پيامبر(ص)كه كنيز بوده اند، أولاً قبل از ازدواج با ايشان كنيز بوده اند، ثانياً همانگونه كه خودتان نيز در متن سؤال تصريح كرده ايد، «همسر» پيامبربوده اند نه كنيز ايشان. و لابد متوجه هستيد ميان اينكه انسان كنيزي را ابتدا آزاد كرده و سپس به عنوان يك زن آزاد با او عقد ازدواج ببندد با اينكه به همان صورت و با عنوان كنيزيت او را در خانه نگهدارد، تفاوت فراواني وجود دارد. زنان رسول خدا(ص) نيز همسران ايشان بودند نه كنيزان ايشان!
    3- أئمه(عليهم السلام) نيز از برده داري اهداف خاصي داشته اند كه مشروح آن در منابع مذ كور است. مثل امام سجاد(ع) كه درآن خفقان عجيب پس از حادثه كربلا كه از هر گونه فعاليت فرهنگي ايشان ممانعت به عمل مي آمد از اين راه به تربيت انسانها و گسترش تشيع اقدام مي نمود. بدين صورت كه ابتدا بردگاني را از بازار برده فروشان خريداري كرده و آنان را به خانه مي آورد، سپس با رفتار وگفتار پيامبرگونه خويش آنان را تحت تأثير قرارمي داد وآموزه هاي اسلام ناب وتشيع راستين رابه آنان مي آموخت طوري كه پس از مدتي أكثر آنان شيعه مي شدند، سپس با آزاد كردن شان اين سفيران هدايت يافته را روانه اجتماع مي كرد تا آنان نيز به نوبه خود باعث هدايت ديگران شوند. داستانهاي فراواني از اين افراد در تاريخ ثبت شده است.
    4- فرزند كنيز بودن برخي ازأئمه(ع) نيزنه تنها از شأن آنان نمي كاهد، بلكه دليل محكم ديگري بر برابري انسانها در دين اسلام است. آييني كه حتي امامان وپيشوايان آن كه در رأس هرم جامعه قرار دارند، نيز ممكن است كنيز زاده باشند و به ظاهر از طرف مادر حسب و نسب خاصي نداشته باشند...
    لینک اصلی : http://www.askdin.com/showpost.php?p=22516&postcount=77
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    چگونه می توان ادعا کرد که یکی از اهداف پیامبر مبارزه با برده داری بوده است در حالی که خود برده داشته است ( مانند انس ) و چند زن او نیز از کنیزان بوده اند ؟ و ائمه نیز بردگان زیادی داشته اند و حتی چند تن از آنان خود فرزند کنیزان بوده اند ؟


    با سلام


    ببينيد بزرگوار

    براي نتيجه گيري در اين چنين مباحثي بايد با ان زمان برگرديم و جو و محيط ان زمان را درك كنيم و سپس با قوانيني كه از طرف اسلام براي برده داري امده است را تطبيق دهيم و تبعات اين قوانين را بسنجيم و بعد نتيجه گيري نماييم


    -- برده داشتن در ان زمان براي خود ابهتي بود و هركسي به تعداد برده هاي خود فخر مي فروخت و تعداد بيشتر برده ها بر ثروت و دارايي فرد دلالت مي كرد

    -- برده دارها در ان زمان برده را انسان دوم حساب مي كردند و عبد خود مي دانستند و ارزشي براي انها قايل نبودند

    -- اسلام و قوانين ان تماما بر ازاد كردن برده است
    -- اسلام براي مقابله با اين عمل بيشتر قوانين خود را به اين موضوع معطوف داشت و در عوض بسياري از كفاره ها ازاد كردن برده را براي انهايي كه برده داشتند قرار داد

    -- ازاد كردن عبد و برده به هر بهانه اي سيره پيامبر و ائمه شده بود
    -- طرز رفتار وبرخورد برده داران با برده ها قبل و بعدازاسلام خيلي تفاوت دارد

    -- نگاهي كه به برده داري قبل از اسلام بود كه برده را انسان درجه دوم و پست مي شمردند را با تعاليم اسلام كه تقوا را ملاك برتريت انسانها دانسته است را يكي مي دانيد ؟؟

    -- كساني كه با تعاليم اسلام بزرگ شده بودند ديگر به برده ها ديد انسان درجه دوم نداشتند
    -- با برده ها سخت گيري نمي شد
    -- حقوق انها رعايت مي شد

    ادامه دارد.........




  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    از طرفي:

    -- اگر بخواهيم موضوعي را در جامعه نهادينه كنيم ان هم موضوع به ان مهمي كه برده داري با اهميت ترين مساله ان زمان بود نمي شود چكشي و امنيت برخود كرد

    -- بايد اين مساله در جامعه فرهنگ سازي مي شد و مردم ابتدا اسلام و بعد قوانين انساني اسلام را قبول مي كردند تا با اين فرهنك سازي مي توانستند با برده ها برخورد مناسبي داشته باشند تا با اين قوانين ريشه اين مساله به كل برچيده شود

    -- در تاريخ است كه يكي از ايرادهايي كه مشركين به پيامبر داشتند اين بود كه محمد(ص) ما را با برده هايمان در يك درجه قرار مي دهد و ملاك برتري را تقوا مي داند و نه برده و مولا

    -- پس اين امر خيلي بر مردمان ان زمان سخت بود وبايد كه حتما فرهنك سازي مي شد

    -- كه البته بسياري از قوانين اسلام بر اين منوال است

    ادامه دارد....


    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۹/۰۸/۰۵ در ساعت ۱۷:۳۸ دلیل: .........

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود