صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه 6: عدل الهی و مجازات نسلهای بعدی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621

    شبهه 6: عدل الهی و مجازات نسلهای بعدی




    بسم الله الرحمن الرحیم

    یکی از شبهات دینی کاربر گرامی ساسان 2012


    « یک سوال تکراری که جواب قانع کننده ای تا کنون به آن داده نشده است :در مورد عدالت خداوند گفته می شود که چگونه خداوند عادل است در حالی که به جرم بعضی از گناهان یک انسان ، نسلهای بعد از او را نیز به سبب گناه جدشان مورد مجازات قرار می دهد ؟»



    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519

    عدل دنیوی وجود ندارد




    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    یکی از شبهات دینی کاربر گرامی ساسان 2012


    « یک سوال تکراری که جواب قانع کننده ای تا کنون به آن داده نشده است :در مورد عدالت خداوند گفته می شود که چگونه خداوند عادل است در حالی که به جرم بعضی از گناهان یک انسان ، نسلهای بعد از او را نیز به سبب گناه جدشان مورد مجازات قرار می دهد ؟»



    بنام خدا

    پیشتر در این باره گفتگوی های زیادی شده و اینجانب گفته بودم که

    در قرآن آیه ای وجود ندارد که بیانگر عدل دنیوی خداباشد
    پس من سفارش می کنم که ساسان اینجا را بخواند

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۸/۰۵ در ساعت ۰۹:۲۴

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    به کتاب و فکر علاقمندم
    نوشته
    274
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1372



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    چگونه خداوند عادل است در حالی که به جرم بعضی از گناهان یک انسان ، نسلهای بعد از او را نیز به سبب گناه جدشان مورد مجازات قرار می دهد ؟»
    بحث دینی این مسئله از عهده من حقیر خارج است ولی من آنچه را از کتب علمی خود آموخته ام و مرا قانع کرده است می نویسم
    در فصول ابتدایی کتاب جنین شناسی لانگمن که محققین غرب و آمریکایی نگاشته اند مطالبی هست که مناسب می دانم با زبان ساده و دور از کلمات پیچیده علمی ،بنویسم
    از دقیقا لحظاتی قبل از این که سلول تخمک و اسپرم مرد و زنی ترکیب شود و انسان جدیدی به وجود آید در سلول تخمک زن تقسیم نهایی صورت می گیرد و یک سلول از بین می رود وسلول دیگری انتخاب می شود هنوز کسی نمی داند چرا از بین 4 سلول ناشی از تقسیم یک سلول و آن هم در نهایت، ابتدای تماس جنسی یک سلول انتخاب می شود آیا زن و مرد باید به تغذیه خود و روحیه خود نهایت توجه حتی در حین تماس جنسی داشته باشند تا نسل شایسته تر انتخاب شود؟؟؟؟؟ و عدم توجه آنها نسل بدی پدید خواهد آورد که مستوجب کیفر خواهند شد؟؟؟!!!
    از 61 روز قبل از به وجود آمدن نسلی از یک مرد تقسیم سلول در بدنش آغاز می شود آیا این به معنای این نیست که اگر مردی فرزند مناسب! می خواهد از مدتی قبل و لااقل 61 روز قبل به فکر اولاد مناسب باشد؟؟؟؟
    و اما در مورد زن مسئله بسیار دقیقتر و حساستر است که در پرورش یک دختر از همان لحظه تولد تا زمان ازدواج دختر ، پدر و مادر ، باید به دختر عنایت ویژه تر داشته باشند که البته این عنایت ویژه را عده ای گمان کرده اند که فقط به علت احساسی بودن دختران و زنان است در حالی که ایجاد نسل جدید خوب یا بد از دختران یک فرایند ساری و جاری است و لزوم توجه بیشتر به دختران را می طلبد
    لپ کلام اینکه اگر پدر و مادری دختری شایسته به جامعه تحویل دهند بسیار بسیار بسیار کار شاق و مهم و دشوار و در خور اجری دارند که با توضیحات تقسیم ساری و جاری و بقا و از بین رفتن سلول تخمک زن تفهیمش آسان خواهد بود ... ادامه دارد.... لطفا اگر ابهامی هست بفرمایید تا بعد رفع ابهام بقیه را بنویسم و با ابهام جلو نرویم

    ویرایش توسط zahra : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۱:۳۰

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    به کتاب و فکر علاقمندم
    نوشته
    274
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1372



    تا بخواهم ادامه مطلب علمی را واضحتر بنویسم
    آشنایان به قران در مورد آیه 223 بقره که زن را کشتزار می داند مطالبی بیاورند مناسب خواهد بود

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط zahra نمایش پست ها
    تا بخواهم ادامه مطلب علمی را واضحتر بنویسم
    آشنایان به قران در مورد آیه 223 بقره که زن را کشتزار می داند مطالبی بیاورند مناسب خواهد بود


    درود بر زهرای گرامی

    آوردن مطالبی در مورد بحث بالا در این تاپیک عادلانه ، درست نیست لطفا تاپیک تازه ای را باز کن و پرسشت را مطرح نما


    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۲:۰۷

  11. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    به کتاب و فکر علاقمندم
    نوشته
    274
    حضور
    10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1372



    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    درود بر زهرای گرامی آوردن مطالبی در مورد بحث بالا در این تاپیک عادلانه و درست نیست لطفا تاپیک تازه ای را باز کن و پرسشت را مطرح نما
    هدفم از توضیح این آیه کمک گیری برای ادامه مبحث علمی مورد نظرم می باشد
    و گرنه بدون آن هم می توانم بنویسم !!!!!!
    در بحث علمی تاثیر پدر و مادر در انتخاب نسلی بد یا خوب تا الی ماء شاء الله معین می شود
    وقتی کسی از (نظر علم ) تا نهایت و پایان نسلش نقش دارد و موثر بوده است
    مستوجب اجر یا عذاب نیست!!!!!

    اگر غیر از این باشد ظلم است.!!!
    ویرایش توسط zahra : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۲:۱۸

  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما عدل الهی و مجازات نسل های بعدی؟؟؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    یکی از شبهات دینی کاربر گرامی ساسان 2012
    « یک سوال تکراری که جواب قانع کننده ای تا کنون به آن داده نشده است :در مورد عدالت خداوند گفته می شود که چگونه خداوند عادل است در حالی که به جرم بعضی از گناهان یک انسان ، نسلهای بعد از او را نیز به سبب گناه جدشان مورد مجازات قرار می دهد ؟»
    با سلام و تشکر ویژه از همکار ارجمندم سرکار نیایش سبز


    لازمۀ رسیدن به پاسخ منطقی و دقیق، این سؤال، توجه به تعریف و مقدماتی چند پیرامون عدل الهی است:

    در بارۀ عدل الهی تعریف های فراوان و گوناگون و مقدمات بسیاری ذکر شده است، جامع ترين تعریف در اين زمينه که نسبتاً جامع و مانع است؛ تعريف استاد مطهري است که مي فرمايد: "رعايت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت به آنچه امکان وجود يا کمال دارد" و در توضيح اين تعريف مي فرمايند: هر موجودي در هر مرتبه اي که هست از نظر قابليت استفاضه استحقاقي خاص به خود دارد ذات مقدس حق که کمال مطلق و خير مطلق و فياض علي الاطلاق است به هر موجودي آنچه را که براي او ممکن است از وجود و کمال وجود عطا مي کند و امساک نمي نمايد عدل الهي در نظام تکوين طبق اين نظريه يعني هر موجودي هر درجه از وجود کمال وجود که استحقاق و امکان آن را دارد دريافت مي کند.

    از نظر حکماي الهي صفت عدل آنچنان که لايق ذات پروردگار است و به عنوان يک صفت کمال براي ذات احديت اثبات مي شود، به اين معناست... حکما معتقدند که هيچ موجودي بر خدا حقي پيدا نمي کند که دادن آن حق انجام وظيفه و اداء دين شمرده شود و خداوند از آن جهت عادل شمرده شود که به دقت تمام، وظايف خود را در برابر ديگران انجام مي دهد. عدل خداوند عين فضل و عين جود اوست يعني عدل خداوند عبارت است از اين که خداوند فضلش را از هيچ موجودي در حدي که امکان تفضل به آن موجود باشد دريغ نمي دارد.

    براي دقيق تر بودن تعريف با توجه به حوزه هاي اصلي عدالت خداوند مي توان عدل الهي را به اقسام کلي زير تقسيم کرد:

    1. عدل تکويني: خداوند به هر موجودي به اندازه شايستگي هاي او از مواهب و نعمت ها عطا مي کند. به بيان ديگر خداوند متعال به هر يک از بندگان خويش به اندازه ظرفيت وجودي و به قدر قابليتشان از کمالات بهرمند مي سازد.

    2. عدل تشريعي: خداوند از يک سو در وضع تکاليف و جعل قوانيني که سعادت انسان در گروه آن است فروگذاري نمي کند و از سوي ديگر هيچ انساني را به عملي که بيش از طاقت و استطاعت اوست مکلف نمي سازد.

    3. عدل جزائي : خداوند در مقام پاداش و کيفر بندگان خود جزاي هر انساني را متناسب با اعمالش مقرر مي کند.

    نکته اي که در آخر تذکرش لازم است اين که عدل مانند علم و قدرت يکي از اوصاف خداوند متعال است ولي به دليل اهميت وصف ناپذير آن جايگاه ويژه اي در مباحث اعتقادي و کلامي دارد تا آنجا که از عدل به عنوان يکي از اصول پنجگانه دين يا مذهب ياد مي شود و اين اولا؛ به خاطر نقش اساسي اين اصل در جهان بيني ما. ثانيا؛ به خاطر اين که از همان سده هاي نخست محل بحث بوده و ثالثا؛ به خاطر شبهات زيادي که در رابطه يا اين اصل شده و مباحث مفصل درباره اين اصل مطرح شده که جاي تفصيل نيست.

    پرسشي كه در مورد عدل الهي غالبا_خصوصا در عصر ما_ اذهان را به خود متوجه مي سازد، در برخي از نابرابريهاي اجتماعي است. که سؤال و ابهام پرسشگر محترم در این تایپیک نیز بر همین محور استوار است:

    ريشه اين سؤال و اين ابهام، دو چيز است؛ يكي عدم توجه به كيفيت جريان قضا و قدر الهي. سؤال كننده خيال كرده است قضا و قدر الهي، مستقيما عمل مي كند. مثلا ثروتها مستقيما بدون وساطت هيچ سبب و عاملي، از خزانه غيب الهي حمل مي شود و به در خانه مردم تقسيم مي شود، و همچنين سلامتها، زيباييها، قدرتها، مقامها، محبوبيتها، فرزندان و ساير موهبتها.

    درباره علل تفاوت ها در بين افراد بشر بايد دانست. تفاوت در كيفيت خلقت انسان ها نتيجه و لازمه حتمي نظام مندي و قانونمندي جهان هستي است. يعني:

    1) نظام خلقت نظام علت و معلول است. هيچ معلولي بدون علت به وجود نمي آيد و تخلف هيچ معلولي از علت تامه اش ممكن نيست (اصل ضرورت علي).
    2) رابطه علت و معلول داراي قوانين و قواعد معين است; يعني چنان نيست كه از هر علتي, هر معلولي قابل ايجاد باشد. به تعبير ديگر هر علت معيني معلول معيني دارد; مثلا از علف خوردن گوسفند, بوعلي سينا درست نمي شود و یا آمريكايي ها به خاطر خوردن قهوه, به كره ماه نرفتند (اصل سنخيت علت و معلول ).

    اگر دو اصل فوق با ژرفكاوي دقيق فلسفي مورد بررسي قرار گيرد, مشخص خواهد شد بينا يا نابينا تولد يافتن يك فرد، لازمه حتمي مجموعه عللي است كه در به وجود آوردن وي مؤثر بوده اند. در اين امور عوامل بسيار متعددي دخيل اند, حتي كيفيت آميزش والدين, زمان, مكان, روحيات و حالات رواني, وضعيت جسمي, نوع و مقدار غذاهايي كه مصرف كرده اند و ... هر يك به سهم خود نقشي در كيفيت تكوين جنين ايفا مي كنند.

    در اين جا ممكن است سوال شود كه آيا خداوند نمي تواند با تفاوت چشمگيري كه همه اين عوامل دارند, ولي تأثير همه را يكسان سازد؟ پاسخ آن است كه چنين چيزي سر از تناقض درمي آورد, زيرا لازمه آن اين است كه علت پديده اي محقق باشد, ولي تأثير نكند و علت بودن و تاثير نكردن تناقض آميز(Selt contraclictony) است. و يا معلولي بدون علت پديد آيد, كه لازمه آن اين است كه كل طرح نظام آفرينش به هم بخورد, زيرا در اين صورت پديد آمدن هر چيز از هر امر نامربوطي محتمل مي شود و آن گاه است كه از علف خوردن گوسفند، پدید آمدن بوعلي سينا هم محتمل و ممکن است!

    در قيامت نيز خداوند هر کس را به اندازه نعمتي که به او داده بازخواست مي کند. از اين رو عدالت خداوند هم در دنيا و هم در آخرت تجلي مي کند.(2)

    در رابطه با اين موضوع منابع زيادي موجود است که مناسبتر از همه کتب ذيل مي باشد:

    - عدل الهي، استاد مطهري
    - آموزش کلام اسلامي، محمد سعيدي مهر.

    موفق باشید ...

    پاورقی____________________________________
    1) مجموعه آثار شهيد مطهري، ج 1، صص 82 - 81.
    2) اقتباس از پرسمان دانشجویی با کمی تغییر و اضافات.

    شبهه 6: عدل الهی و مجازات نسلهای بعدی

  14. صلوات ها 6


  15. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    1,261
    حضور
    31 روز 4 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    85
    صلوات
    3149



    سلام
    راجع به موضوع عدل الهی و مجازات نسل های بعد؟!
    لطفا مصداق آنرا بیان کنید

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم
    در ابتدا معنای عدالت را متذکر میشوم؛العدل یضع الامر مواضعها؛علی علیه السلام،نهج البلاغه ،حکمت437
    عدل ،هرچیزی را در جای خودش قرار دادن؛ است .
    که معنای فوق کل نظام هستی ،آسمان و زمین و انسانها و .. را شامل میشود.یعنی کل نظام تکوین.
    در عالمی که ما در آن زندگی میکنیم قانون علی معلولی حاکم است که لاینفک از این عالم است و ویژگی این عالم است . که چنانچه فرض کنیم این ویژگی از آن برداشته شده است دیگر این عالم نخواهد بود.
    انسان را خداوند موجودی مختار آفرید که نحوه زندگی اش را خود انتخاب کند.و چنانچه خود از این انتخاب استفاده نکردو دیگرن برایش انتخاب کنند اثر این انتخاب چه صحیح و جه ناصحیح را میبیند.
    چرا؟ چون طبق نظام علی معلولی هر موجودی ولو ریزترین موجودات اثری از خود دارند و دیگر موجودات متاثر از آنها میشوند چه خوب چه بد.
    حال شخصی که مثلا گناهی را مرتکب میشود چون موجود است و ذات اثر ،اثری از آن فعل گناه به جا گذاشته میشود.بستگی به مرتبه وجودی فعل، اثر آن عمیقتر و یا سطحی تر است . حال گناهی مثل شرب خمر که در روایات آمده تا 7 نسل بعد را متأثر میکند.خاصیت این فعل گناه چنین است نشان از بی عدالتی نسیت.
    حال میپرسیم گناه نسل هفتم این فرد چیست ؟ میگوییم خدا به مقدار توانایی آن فرد او را موأخذه میکند و نه بیش از آن را؛ لا یکلف الله نفسا الا وسعها ؛ لا تزروا وازرة وزر اخری؛
    خدا به سبب گناه جد من مرا موأخذه نمیکند ولی بالاخره اثر وضعی فعل جد من در من هست . تا آنجا که دست من است موأخذه میشوم و آنجایی که دیگر دست من نبوده خدا موأخذه نمیکند. و این عین عدالت است از سویی قانون علی معلولی نظام دنیا به هم نخورده چون جایگاه عالم دنیا چنین است و خداوند جایگاه عالم دنیا را حفظ کرده و از سوی دیگر آنچه با اختیار من کسب میکنم و اثر فعل خودم است موإخذه میشوم و آنچه در اختیار من نبوده ؛خیر .و این عین عدالت است.

    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۶:۵۵
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  18. صلوات ها 6


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    نقل قول نوشته اصلی توسط zahra نمایش پست ها
    هدفم از توضیح این آیه کمک گیری برای ادامه مبحث علمی مورد نظرم می باشد و گرنه بدون آن هم می توانم بنویسم !!!!!! در بحث علمی تاثیر پدر و مادر در انتخاب نسلی بد یا خوب تا الی ماء شاء الله معین می شود وقتی کسی از (نظر علم ) تا نهایت و پایان نسلش نقش دارد و موثر بوده است مستوجب اجر یا عذاب نیست!!!!! اگر غیر از این باشد ظلم است.!!!
    هرچند سایر اساتید نگذاشتند این خواهر عزیز نظریه علمیشان را با خیال راحت بیان کنند تا دلشان خنک شود که با نظریه خیلی علمی عدالت خداوند را حسابی اثبات کنند! احتمالا همفکران خواهر گرامی هم میترسیدند که ایشان در انتها چپکی اثبات میفرمایند و دست آخر هم آنقدر طفلی را دسپاچه نمودند که همان شد که نباید میشد!
    با توجه به اینکه الاعمال بالنیات لذا این دوستمان نگرانی بابت عدم واریز ثواب مربوطه به حساب بانکی آخرتشان نباشند چون حقیر که از خواندن همین یک جمله کلی لذت بردم که فرمودند:
    (وگرنه بدون آن هم می توانم بنویسم !!!!!!)
    بالاخص آن علامت تعجبهایی که باید حقیر پس از نقل جمله ایشان میگذاشتم که خودشان زحمتش را کشیده است!
    و نشان میدهد که اندکی تعمق بابت درک حقیقت کفایت میکند، مگر اینکه خدای ناکرده هدف این باشد که صرفا نتیجه ای بگیریم که دلمان میخواهد بگیریم و به کسی هم مربوط نیست! و مخصوصا و مخصوصاً زورمان هم زیاد باشد! و همانگونه که کاملا صحیح فرمودند: با یا بدون آن هم میتوانیم بگوییم .
    به غیر از خواهر گرامی که ثابت کردند بیچارگان نسلهای بعدی چرا باید جزا ببیند ولی دوست دیگر حناب صدیق فرموده اند:

    نقل قول نوشته اصلی توسط زمزم نمایش پست ها
    خدا به سبب گناه جد من مرا موأخذه نمیکند ولی بالاخره اثر وضعی فعل جد من در من هست .

    سوال من این است
    فرض کنید
    1-اینکه من نماز نمیخوانم اثر وضعی فعل جد من هست. (ژنتیک)
    2- غیبت هم میکنم که اثر وضعی تربیتی هست.(نظام تربیتی)
    3- در جامعه ای هستم که اصلا اسم اسلام به گوشم نخورده که اعمالش را انجام دهم(اجتماع و محیط)
    4-در اثر اینکه نماز نمیخوانم و غیبت هم میکنم و ...میروم دزدی میکنم. (اثر گناهان قبلی که بازهم مقصرش من نیستم)

    بفرمایید با این پیچیدگی که وجود دارد آیا تفکیک عادلانه امکان پذیر است؟ و مثلا فردای قیامت گناهکاران را میشود دید که در بهشتند (تقصیری متوجه خودشان نبوده) و بالعکس؟؟؟

    شدت تاثیرات فوق در بازه ای از گناهکاری مطلق تا ایمان و تقوای مطلق قرار میگیرد
    . این امر را چگونه میتوان بالاخص با اعتقادات خاص ما شیعیان که صدور یکی از بعضی مصادیق گناهان را مبنای جهنم و بهشت ادمها قرار میدهیم.

    ویرایش توسط manmehdiam : ۱۳۸۹/۰۸/۰۵ در ساعت ۰۲:۰۸

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود