صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دو ديدگاه متناقض درباره صحابه 1 . همه بهشتيند 2. بعضي جهنميند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    پرسش دو ديدگاه متناقض درباره صحابه 1 . همه بهشتيند 2. بعضي جهنميند




    با سلام

    آيا
    صحيح است که بعضي از اصحاب پيامبر جزء منافقان بوده و هرگز وارد بهشت نمي شوند؟
    در صحيح مسلم از پيامبر اکرم (ص) آورده است:که در بین اصحابم ۱۲ منافق است که ۸ تای آنان هرگز داخل بهشت نمی شوند في أصحابي إثناعشر منافقاً، فيهم ثمانية لا يدخلون الجنة حتي يلج الجمل في سمِّ الخياط
    ...( صحيح مسلم 8: 122 ـ کتاب صفات المنافقين ـ مسند احمد 4: 320 البداية والنهاية 5: 20.)

    پس چرا شما اهل سنت اعتقاد داريد همه ي اصحاب پيغمبر عادل هستند و همه به بهشت مي روند ؟


    دوستان اهل سنت اگر جواب بدهند ممنون میشوم
    یاحق

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    رسول الله و آل بيته الطاهرين (ع)
    نوشته
    25
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    251



    با تشكر از برادر عزيزم رضا جان بزرگوار
    من هم با اجازه صاحب تاپيك يه سؤال داشتم از برادران اهل سنّت
    البته به نظرم اين سؤال نياز داره كه توي يه تاپيك جداگانه مطرح بشه ولي
    چونكه سؤال تقريباً در ارتباط با سؤال رضا جان هستش اينجا مطرح ميكنم

    سؤال :
    اين حديث از پيامبر رو خودتون توي كتاب هاتون روايت كرديد و همتون اونو شنيديد:

    مَثَل أصحابي فيكم كَمَثَل نجوم السماء ؛ بِمَن اقتَدَيتُم اهتدَيتُم
    اصحاب من در ميان شما همانند ستارگان آسمانند ؛ به هركدام اقتدا كنيد و از او پيروي كنيد هدايت ميابيد

    خب : در صورت اختلاف بين دو تن از ياران پيامبر به كدومشون بايد اقتداء كنيم ؟
    مثال : جنگ صفّين كه ميان دو تن از ياران پيامبر واقع شد
    از كدام پيروي كنيم : معاويه يا علي بن ابيطالب ؟
    آيا ميشود كه هردوي آنها بر حق باشند؟
    ویرایش توسط نگاه منتظر : ۱۳۹۰/۰۲/۰۳ در ساعت ۰۰:۵۵

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    169
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    727



    نمونه ای از این اعتقاد در کتب اهل سنت
    قرطبى مى گوید: هر کس یکى از صحابه را نکوهش کند و یا او را در روایتش مورد طعن قرار دهد، خداى متعال را رد کرده و شرایع مسلمانان را باطل کرده است

    [59] . تفسیر قرطبى 16: 297

    دوستان اهل سنت ما منتظر جوابتان هستیم


    ویرایش توسط pedar : ۱۳۹۰/۰۲/۰۲ در ساعت ۱۲:۳۶
    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام
    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    169
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    727



    حالا که اهل سنت جواب ندارد !!! ما از زبان علمایشان میگوییم

    تفتازانی و صحابه

    تفتازانی* می گوید:
    جنگ ها و مشاجراتی که در تاریخ میان صحابه رخ داده و بر زبان افراد ثقه جاری است، ظاهرش نشان می دهد که برخی از صحابه از راه حق خارج شده و به حد ظلم و فسق رسیدند. و انگیزه این کار نیز کینه، حسد، عناد و گاه حب ریاست و پادشاهی و میل به لذات و شهوات بوده است، زیرا هر صحابی، معصوم نیست و هر کسی که پیامبرصلی الله علیه و آله را ملاقات نموده، اهل خیر نبوده است، ولی علما به جهت حُسن ظنشان به اصحاب رسول خدا صلی الله و علیه وآله برای کارهای خلاف آنان محمل ها و تأویل هایی ذکر نموده اند.و ظلمی که در حق اهل بیت پیامبر صلی الله علیه وآله کردند، در ظاهر به حدی است که مجالی برای اخفای آن نیست و پستی آن به حدی است که که اهل آسمان و زمین، بر مظلومیت اهل بیت علیم السلام گریسته و کوه ها از جا کنده شده و صخره ها از هم پاشیده اند و کارهای زشت آنان هنوز پا بر جاست لعنت خدا به کسانی باد که دست به چنین جنایاتی زده، یا به آن راضی و برای آن کوشش کرده اند و عذاب آخرت دائمی و شدید تر است . (شرح المقاصد ، ج2 ، ص 306 – 307 )

    ------------------------
    *تفتازانی:
    سعدالدین مسعودبن عمربن عبداللّه هروی خراسانی تفتازانی)فقیه، متکلم، منطق‌دان و ادیب ایرانی وی در قریه تفتازان نزدیک فسادر خراسان[۱] در قرن هشتم هجری قمری است.[۲] در تاریخ زایش و مرگ او اختلاف بسیار است، اما بنا به قول صحیح‌تر او متولد سال ۷۰۱ خورشیدی (برابر با ۷۲۲ هجری قمری و ۱۳۲۲ میلادی) و متوفی به سال ۷۶۹ خورشیدی (برابر با ۷۹۲ قمری و ۱۳۹۰ میلادی) است. وی از عالمان اهل سنت است

    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام
    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    iran qom
    نوشته
    331
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    1452



    اعتقاد به قداست عموم صحابه مشكلات زيادى براى طرفداران اين عقيده به وجود آورده، كه از آن جمله مشكلات عظيم تاريخى است، زيرا در تواريخ معروف و مورد اعتماد آنها، حتّى در احاديث كتب صحاح، درگيرى هاى شديدى ميان بعضى از صحابه مى بينيم كه نمى توانيم هر دو طرف را صالح و عادل و مقدّس بشمريم، چون از قبيل جمع در ميان ضدّين است، و عدم امكان اجتماع ضدّين از بديهيّات عقليّه است.
    گذشته از جنگ هاى «جمل» و «صفّين» كه به وسيله «طلحه» و «زبير» و «معاويه» در برابر امام مسلمين على(عليه السلام) به راه افتاد و اگر چشم را به روى حقايق نبنديم، ناچاريم اعتراف به خطاها و جنايات آتش افروزان جنگ كنيم، شواهد زيادى در تاريخ براى اين امر داريم


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    iran qom
    نوشته
    331
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    1452



    قرآن یاران پیامبر را چند دسته میکند:
    1-
    پاكان و صالحان: آنها گروه هاى مؤمن و با اخلاص بودند كه ايمان، در عمق جانشان نفوذ كرده بود و از هيچ گونه ايثار و فداكارى در راه خدا و اعتلاى كلمه اسلام كوتاهى نمى كردند. همان گروهى كه در آيه 100 سوره توبه به آنها اشاره شده است. هم خدا از آنها راضى بود و هم آنها از الطاف پروردگار راضى بودند، (رَضِىَ اللهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ).



  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    iran qom
    نوشته
    331
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    1452



    مؤمنان خطاكار: همان گروهى كه در عين ايمان و عمل صالح، گاهى لغزش هايى داشتند و اعمال صالح و ناصالح را به هم آميختند كه به گناه خود معترف بودند و اميد عفو و بخشش درباره آنها مى رود، و در آيه 102 سوره توبه به دنبال گروه اوّل به آنها اشاره شده است: (وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلا صَالِحاً وَآخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ).
    3ـ افراد آلوده به گناه: كه قرآن نام فاسق بر آنها نهاده و فرموده اگر فاسقى خبرى براى شما آورد، بدون تحقيق نپذيريد كه در سوره حجرات آيه 6 به آنها اشاره شده است: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإ فَتَبَيَّنُوا)، كه مصداق آن در تفاسير شيعه و اهل سنّت ذكر شده است.
    4ـ مسلمانان ظاهرى: آنها كه ادّعاى اسلام داشتند ولى ايمان در اعماق قلبشان نفوذ نكرده بود، كه در آيه 14 سوره حجرات به آنها اشاره شده است: (قَالَتِ الاَْعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الاِْيمَانُ فِى قُلُوبِكُمْ).
    5ـ منافقان: افرادى كه با روح نفاق در لابه لاى مسلمانان، گاهى به صورت شناخته شده، و گاه ناشناخته به سر مى بردند و از كارشكنى در امر اسلام و پيشرفت مسلمين ابا نداشتند كه در همان سوره توبه به دنبال اشاره به گروه مؤمنان صالح، كه در آيه 101 به آنها اشاره شده است: (وَمِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِّنَ الاَْعْرَابِ مُنَافِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ).
    بى شك همه اينها پيامبر(صلى الله عليه وآله) را نديده بودند و با او مصاحبت و معاشرت نداشتند بسیاری از آنان در دو سال اخر زندگی پیامبر مسلمان شدند و آموزه های دین جدید را یاد نگرفتندهر تعريفى براى صحابه كنيم بر همه اين گروه هاى پنجگانه تطبيق مى شود، آيا مى توان همه را اهل بهشت و پاك دانست؟
    آيا با صراحت آيات قرآنى، جاى اين نيست كه راه اعتدال را در پيش گيريم و صحابه را به گروه هاى پنجگانه قرآنى تقسيم كنيم، به نيكان و پاكان آنها نهايت احترام را بگذاريم و هر يك از گروه هاى ديگر را در جايگاه شايسته آنها بنشانيم، و از غلوّ و افراط و تعصّب بپرهيزيم؟
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۰/۰۲/۰۵ در ساعت ۰۵:۳۴

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    169
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    727



    صحابه در بیان علامه طباطبائی

    مرحوم علامه طباطبایی می فرماید : (اگر خداوند متعال صحابه را در آیه های قرآن مدح کرده و از آنان اظهار رضایت کرده است، به جهت انقیاد و اطاعت آنها از خداوند در احکام و تعالیم شریعت و کارهای نیکی است که در گذشته انجام داده اند، اما این رضایت را نمی توان به آینده زندگانی و اعمال آنان سرایت دارد؛ به این معنا که هر چه می خواهند انجام دهند –هرچند خلاف باشد –خدا از آنان راضی است.

    (کتاب "نقدی بر نظریه عدالت و مرجعیت دینی صحابه" ص41 به نقل از مقالات تأسیسیه ،ص 227 )






    سایت فطرت

    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام
    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    169
    حضور
    5 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    727



    اصحاب جهنمی!


    در صحیح مسلم از پیامبر اکرم آورده است:




    فی أصحابی إثناعشر منافقاً، فیهم ثمانیة لا یدخلون الجنة حتى یلج الجمل فی سمِّ الخیاط..(1)



    درمیان اصحاب من 12نفرمنافق وجود داردکه 8نفر انها هرگز وارد بهشت نمی شوند مگر انکه شتراز سوراخ سوزن خیاطی عبور کند


    جالب است که اهل سنت و می گویند که همه صحابه وارد بهشت می شوند.ایا میشود به این دوازده نفر اقتدا کرد و بهشتی شد؟؟

    ______________________

    پی نوشت:





    (1)صحیح مسلم 8: 122 ـ کتاب صفات المنافقین/ مسند احمد 4: 320/ البدایة والنهایة 5: 20/ تاریخ الاسلام (المغازی)صفحه 649 /تفسیر ابن کثیر جلد 4 صفحه 123(دارالفکر) /دلایل النبوه جلد 5 صفحه 261/ مشکاه المصابیح صفحه5917 و..

    برداشت از سایت فطرت


    الحمدلله الذي جعلنا من المتسكين بولايه اميرالمومنين و الائمه عليهم السلام
    الحمدلله الذي جعل كمال دينه و تمام نعمته بولايه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب عليه السلام


  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    شهادت تاريخ درباره برخى از صحابه


    از مسلمات تاريخ است كه برخى از صحابه مرتكب گناه شده اند و حتى حدود الهى نيز بر آنان جارى شده است.
    به سه نمونه از اين موارد از كتاب معروف «اسد الغابة» توجه كنيد.
    وَليدبن عُقبه([1]) فرماندار كوفه، شبى در خوردن شراب زياده روى كرده و در حال مستى براى اقامه نماز صبح در مسجد حاضر شد و نماز را چهار ركعت خواند و پس از نماز به مردم گفت: آيا بيشتر بخوانم؟ پس از اين جريان و شهادت مردم، بر او حدّ زدند و خليفه سوّم او را از فرماندارى كوفه عزل كرد.([2])
    مُغيرة بن شُعبه در زمانى كه فرماندار بصره بود زنا كرد و خليفه دوم بر او حد زد و او را عزل نمود.([3])
    قُدامة بن مَظعون به دليل شرب خمر توسط خليفه دوم حد خورد.([4])
    از طرف ديگر تاريخ به روشنى نشان مى دهد، كه مشاجرات، برخوردها و جنگ هاى فراوانى بين صحابه وجود داشته است كه علت و ريشه آنها مسايل نفسانى و حسد و دشمنى بوده است([5]) و جمعى در اين جنگ ها كشته شده اند حال چگونه مى توان همه صحابه را توصيف به عدالت و تقوا نمود؟
    [1] اين همان شخصى است كه در آيه 6 حجرات به عنوان فاسق معرفى شد.
    [2] - اسدالغابه، ج 5، ذيل اسم وليدبن عقبه.
    [3] - اسدالغابة، ج 5، ذيل اسم مغيرة بن شعبه، ص 248.
    [4] - اسدالغابة:، ج 4، ذيل اسم قدامة بن مظعون، ص 394.
    [5]- شرح مقاصد تفتازانى ـ اواخر كتاب الامامة ـ ج 5، ص 310.

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود