صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر جدیدی در مورد سوره ی عصر

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519

    تفسیر جدیدی در مورد سوره ی عصر




    بنام خدا

    درود بر راستجویان

    اینجانب قصد دارم تفسیر جدیدی در مورد سوره عصر برای علاقه مندان بیان کنم


    ابتدا آیات را می گذارم وهر کسی نظر ی علمی و منطقی و یا ایرادی تفسیری دارد بگوید

    ولی لطفا دو باره قبل از اینکه شخص مرا به انواع تهمتها بدرغه کنید و پیش داوری نمایید در نوشته هایم دقت و تدبر کرده و اگر سوال و ایرادی دارید به صورت علمی و منطقی بیان کنید تا پاسخگو باشم


    بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    وَالْعَصْرِ(العصر/1)

    إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ(العصر/2)

    إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ(العصر/3)







    بدرقه
    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۱:۲۸

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    درود

    نقل قول نوشته اصلی توسط غلامعلی نوری نمایش پست ها
    اینجانب قصد دارم تفسیر جدیدی در مورد سوره عصر برای علاقه مندان بیان کنم
    بفرمائید .
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    305



    منتظريماااااا
    من به سيب خوشنودم

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    ویرانگری
    نوشته
    835
    حضور
    3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1519



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    درود



    بفرمائید .


    در طول قرون تفاسیر مختلف با تفسیر به رای مربوط به خودشان !!!! عصر را روزگار و زمانه شب وروز و...... غیره تفسیر کرده اند !!!


    آخر یکی نیست که به من غیر خودی بگوید که در کجای قرآن عصر به معنی روزگار و کلا ً تفسیر زمانی بکار رفته است ؟؟؟( تفسیر قرآن به قرآن )


    بله چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند



    اما تفسیر عصر را با توجه به آیات قرآن می گویم


    حتما کلمه عصاره را به معنی آب چکیده و فشرده شده و معنی شبیه به این شندیده اید



    در قرآن هم از ماده ی عصر ( آبگیری در اثر فشردن و چلاندن ) در چند جا بکار رفته است


    إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْرًا سوره یوسف ديدم که [انگور براي] شراب مي‏فشارم

    ثُمَّ يأْتِي مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ عَامٌ فِيهِ يغَاثُ النَّاسُ وَفِيهِ يعْصِرُونَ(يوسف/49)

    آنگاه پس از آن سالي فرا مي‏رسد که به مردم در آن [سال] باران مي‏رسد و در آن آب ميوه مي‏گيرند


    وَأَنْزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاءً ثَجَّاجًا(النبأ/14)
    و از ابرهاي فشرده شده آبي ريزان فرود آورديم


    با توجه به آیات فوق و تدبر !!!!! در معنی و ریشه ی عصر متوجه می شویم که


    و العصر یعنی قسم به اشک


    چرا ؟؟؟؟

    تا بگویم

    چون اشک فشرده و آب چلانده غم درون انسان است گویی انسان در اثر فشرده شدن توسط ناراحتی و اندوه اشکش و عصاره اش در می آید


    همانطوریکه در سوره کلمه ی خسران هم این ارتباط معنایی را تایید می کند

    پس

    اگر بخواهیم تفسیر قرآن به قرآن کنیم و ارتباط معنایی بین دو آیه را در یابیم !!!!!

    به معنی و بلاغت زیبایی می رسیم که تا کنون کسی از غیر من و بعد شما به آن نرسیده است

    قسم به اشک( خسران و اندوه و پشیمانی در روز قیامت و غیره ) که انسان در خسران و زیان است



    ببینید چقدر ارتباط و بار معنایی در دو آیه با هم همخوانی پیدا می کند !!!1


    لطفا تدبر کنید و مرا متهم به ..... نکنید

    فقط از شما می خواهم بدون پیشداوری و ذهنیات از پیش تعیین شده در حرفای گذشته و حال و آینده ی اینجانب آزاد وار تدبر کنید که من می دانم و دانسته نشده است


    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۳:۱۸

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    علاقه
    موسیقی رپ - علوم دینی و فلسفی - زبان انگلیسی
    نوشته
    253
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1204



    الله اعلم !
    تفسیر جالبی بوود و البته پر مفهوم

    حسین
    بیشتر از آب تشنه ی لبیک بود !
    اما افسوس که به جای افکارش ،
    زخم های تنش
    را نشانمان دادند !!!
    و بزرگترین درد او را بی آبی معرفی کردند !!!!!!

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    5
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20



    در ابتداى اين سوره با قسم تازه اى روبرو مى شويم ، مى فرمايد: به عصر سوگند! (و العصر).
    واژه ((عصر)) در اصل به معنى فشردن است ، و سپس به وقت عصر اطلاق شده ، به خاطر اينكه برنامه ها و كارهاى روزانه در آن پيچيده ، و فشرده مى شود. سپس اين واژه به معنى مطلق زمان و دوران تاريخ بشر و يا بخشى از زمان ، مانند عصر ظهور اسلام و قيام پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم )، و امثال آن استعمال شده است ، و لذا در تفسير اين سوگند مفسران احتمالات زيادى گفته اند:

    1 - بعضى آن را اشاره به همان وقت عصر مى دانند، به قرينه اينكه در بعضى ديگر از آيات قرآن به آغاز روز سوگند ياد شده است مانند ((والضحى )) (سوره ضحى آيه 1) - يا - و الصبح اذا اسفر (مدثر - 34).
    اين سوگند به خاطر اهميتى است كه اين موقع از روز دارد چرا كه زمان زمان دگرگونى نظام زندگى و حيات انسانها است ، كارهاى روزانه پايان مى گيرد، پرندگان و حيوانات به لانه هاى خود بازمى گردند، خورشيد سر در افق مشرق فرو مى كشد، و هوا تدريجا رو به تاريكى مى رود.
    اين دگرگونى انسان را به قدرت لا يزال الهى كه بر اين نظام حاكم است متوجه مى سازد، و در حقيقت نشانهاى از نشانه هاى توحيد و آيتى از آيات پروردگار است كه شايسته سوگند مى باشد.

    2 - بعضى ديگر آن را اشاره به سراسر زمان و تاريخ بشريت دانسته اند كه مملو از درسهاى عبرت ، و حوادث تكان دهنده و بيدارگر است ، و روى همين جهت آنچنان عظمتى دارد كه شايسته سوگند الهى است .


    3 - بعضى روى قسمت خاصى از اين زمان مانند عصر قيام پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) يا عصر قيام مهدى (عليه السلام ) كه داراى ويژگى و عظمت خاصى در تاريخ بشر بوده و هست انگشت گذارده ، و سوگند را ناظر به آن مى دانند.

    4 - بعضى نيز به همان ريشه لغوى اين واژه برگشته ، و سوگند را ناظر به انواع فشارها و مشكلاتى ميدانند كه در طول زندگى انسانها رخ مى دهد، آنها را از خواب غفلت بيدار مى كند، به ياد خداوند بزرگ ميان دارد، و روح استقامت را پرورش مى دهد.
    5 - بعضى ديگر آن را اشاره به انسانهاى كامل مى دانند كه عصاره عالم هستى و جهان آفرينشند.

    6 - بالاخره بعضى آن را ناظر به ((نماز عصر)) شمرده اند، به خاطر اهميت ويژهاى كه در ميان نمازها دارد، زيرا آنها ((صلاة وسطى )) را كه در قرآن روى آن تاءكيد خاصى به عمل آورده نماز عصر مى دانند.

    با اينكه تفسيرهاى فوق با هم تضادى ندارد و ممكن است همه در معنى آيه جمع باشد و سوگند به تمام اين امور مهم ياد شود، ولى در ميان آنها از همه مناسب تر همان عصر به معنى زمان و تاريخ بشر است ، چرا كه بارها گفته ايم سوگندهاى قرآن همواره متناسب با مطلبى است كه سوگند به خاطر آن ياد شده ، و مسلم است كه خسران انسانها در زندگى نتيجه گذشتن زمان عمر آنها است ، و يا عصر قيام پيغمبر خاتم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) به خاطر اينكه برنامه چهار ماده اى ذيل سوره در چنين عصرى نازل گرديده .


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    5
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20



    و حال تفسیری بسیار پر محتوا و عمیق نگر

    خداوند متعال در آیات شریفه قرآن کریم با زبان رمز و اشاره به زمان ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره نموده است. یکی از این سور، سوره مبارکهی «والعصر» است:

    سوگند به عصر ...

    خداوند متعال در این سوره مبارکه میفرماید:

    وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ؛ سوگند به عصر که انسان قرین زیان است، مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش کردند و همدیگر را به صبر سفارش کردند.



    مقصود از عصر

    در کتاب اِکمال الدین از امام صادق (علیهالسلام) روایت شده است که ایشان فرمودند: منظور از العصر، عصر ظهور حضرت قائم(عج) است که دشمنان در خسران هستند مگر کسانی که به آیات ما ایمان بیاورند و با مواسات با برادران یعنی عمل صالح انجام دهند و همدیگر را به حق یعنی امامت و به صبر یعنی عترت سفارش نمایند؛ فی الإکمالِ عن الصّادق(علیهالسلام) قالَ : العصرُ عصرُ خُروجِ القائمِ (عج) إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْر یعنی أعداءَنا إلاّ الذین آمنوا یعنی بآیاتنا و عملوا الصّالحات یعنی بِمُواساةِ الأَخوانِ و تَواصوا بالحقّ یعنی الإمامَة و تَواصَوا بالصَّبرِ یعنی العِترَة.



    ویژگیهای عصر ظهور

    بر اساس این آیه شریفه و حدیث نورانی میتوان به برخی از ویژگیهای مهم زمان ظهور حضرت مهدی(عج) پی برد:

    1- در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) دشمنان اهل بیت(علیهمالسلام) در خسران و زیانند و نابود خواهند شد.

    2- اهل ایمان در عصر ظهور مهدی(عج) زندگی خوبی خواهند داشت.
    شرط قبولی کلیه اعمال اعتقاد به امامت علی بن ابیطالب (علیهالسلام) و فرزندان ایشان از سوی خداست. یعنی شیعه واقعی باشیم

    ویژگیهای یاوران مهدی (عج)

    همچنین بر اساس آیات شریفه میتوان به برخی ویژگیها و خصوصیات یاوران مهدی(عج) پی برد:

    1- یاوران مهدی(عج) کسانی هستند که اهل ایمان باشند.

    2- از دیگر ویژگیهای ایشان غیر از ایمان، انجام عمل صالح است.

    3- شرط مهم قبولی عمل صالح و پایداری ایمان در یاوران مهدی(عج) آن است که ایشان به امامت و عترت معتقدند.

    4- علاوه بر اعتقاد به امامت و عترت، یاوران مهدی(عج) اهل سفارش به یکدیگر در این مورد هستند.


    ویرایش توسط مشکوة : ۱۳۸۹/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۴:۱۱

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بسم الله الرحمن الرحيم

    با تشکر از مشکوه عزيز

    از آنچه گفته شد عظمت آيات قرآن و گستردگي مفاهيم آن به خوبي


    روشن مي شود كه يك كلمه از آن تا چه حد پر معني و شايسته تفسيرهاي عميق و گوناگوني است .
    در آيه بعد اشاره به چيزي مي كند كه اين سوگند مهم براي آن ياد شده است مي فرمايد : به طور مسلم همه انسانها در زيانند ( ان الانسان لفي خسر ) .
    سرمايه هاي وجودي خود را چه بخواهند يا نخواهند از دست مي دهند ، ساعات و ايام و ماهها و سالهاي عمر به سرعت مي گذرد ، نيروهاي معنوي و مادي تحليل مي رود ، و توان و قدرت كاسته مي شود .
    آري انسان ، همانند كسي است كه سرمايه عظيمي در اختيار داشته باشد ، و بي آنكه بخواهد هر روز بخشي از آن سرمايه ها را از او بگيرند ، اين طبيعت زندگي دنيا است ، طبيعت زيان كردن مداوم ! يك قلب استعداد معيني براي ضربان دارد ، وقتي آن استعداد و توان پايان گرفت قلب خود به خود مي ايستد ، بي آنكه عيب و علت و بيماري در كار باشد ، و اين در صورتي است كه بر اثر بيماري قبلا از كار نيفتد همچنين ساير دستگاههاي وجودي انسان و سرمايه هاي استعدادهاي مختلف او .
    خسر ( بر وزن عسر ) و خسران چنانكه راغب در مفردات مي گويد : به معني كم شدن سرمايه است ، گاه به انسان نسبت داده مي شود و مي گويند فلانكس زيان كرد ، و گاه به خود عمل نسبت داده مي شود و مي گويند : تجارتش زيان كرد ، اين واژه غالبا در سرمايه هاي بروني مانند مال و مقام به كار مي رود ، و گاه در سرمايه هاي دروني مانند صحت و سلامت و عقل و ايمان و ثواب و اين همان است كه خداوند متعال به عنوان خسران مبين ( زيان آشكار ) از آن ياد فرموده آنجا كه مي گويد : ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و



    اهليهم يوم القيامة الا ذلك هو الخسران المبين زيانكاران واقعي كساني هستند سرمايه وجود خود و خانواده خويش را در قيامت از دست مي دهند ، بدانيد خسران مبين همين است ( زمر - 15 ) .
    فخر رازي در تفسير اين آيه سخني نقل مي كند كه حاصلش چنين است : يكي از بزرگان پيشين مي گويد : معني اين سوره را من از مرد يخ فروشي آموختم ، فرياد مي زد و مي گفت : ارحموا من يذوب رأس ماله ارحموا من يذوب رأس ماله ! : رحم كنيد به كسي كه سرمايه اش ذوب مي شود ، رحم كنيد به كسي كه سرمايه اش ذوب مي شود ! پيش خود گفتم اين است معني ان الانسان لفي خسر : عصر و زمان بر او مي گذرد و عمرش پايان مي گيرد ، و ثوابي كسب نمي كند و در اين حال زيانكار است .
    به هر حال از نظر جهان بيني اسلام دنيا يك بازار تجارت است همانگونه كه در حديثي از امام هادي (عليه السلام) علي بن محمد النقي مي خوانيم : الدنيا سوق ربح فيها قوم و خسر آخرون : دنيا بازاري است كه جمعي در آن سود مي برند و جمع ديگري زيان .
    آيه مورد بحث مي گويد همه در اين بازار بزرگ زيان مي كنند مگر يك گروهي كه برنامه آنها در آيه بعد بيان شده است .
    آري تنها يك راه براي جلوگيري از اين خسران عظيم و زيان قهري و اجباري وجود دارد ، فقط يك راه كه در آخرين آيه اين سوره به آن اشاره شده است ،
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۶:۲۹
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    مي فرمايد مگر كساني كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند ، و يكديگر را به طرفداري و انجام حق سفارش كردند ، و يكديگر را به صبر و استقامت توصيه نمودند ( الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ) .
    و به تعبير ديگر چيزي كه مي تواند جلو اين زيان بزرگ را بگيرد و آن را به منفعت و سودي عظيم مبدل كند آن است كه در برابر از دست دادن اين سرمايه ، سرمايه اي گرانبهاتر و ارزشمندتر به دست آورد كه نه تنها جاي خالي آن سرمايه پر شود ، بلكه دهها و صدها و هزاران بار از آن بيشتر و بهتر باشد .

    هر نفسي كه انسان مي زند يك گام به مرگ نزديكتر مي شود چنانكه امير مؤمنان علي (عليه السلام) در آن عبارت نورانيش فرمود : نفس المرء خطاه الي أجله نفسهاي انسان گامهاي او به سوي مرگ است .

    بنابر اين ، هر ضرباني كه قلب انسان مي زند او را يك قدم به پايان عمر نزديكتر مي سازد ، و به اين ترتيب بايد در برابر اين زيان قطعي كاري كرد كه جاي خالي پر شود .

    گروهي سرمايه هاي نفيس عمر و زندگي را از دست مي دهند و در برابر آن مالي مختصر يا بسيار ، خانه اي محقر يا كاخي زيبا ، فراهم مي سازند .

    گروهي تمام اين سرمايه را براي رسيدن به مقامي از دست مي دهند .

    و گروههائي آن را در مسير عيش و نوش و لذات زودگذر مادي .

    مسلما هيچيك از اينها نمي تواند بهاي آن سرمايه عظيم باشد ، بهاي آن فقط و فقط رضاي خدا و مقام قرب او است .

    يا همان گونه كه امير مؤمنان علي (عليه السلام) فرموده انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنة فلا تبيعوها الا بها : براي وجود شما بها و قيمتي جز بهشت نيست ، مبادا

    آن را به كمتر از آن بفروشيد .

    و يا همانگونه كه در دعاي ماه رجب از امام صادق (عليه السلام) آمده است : خاب الوافدون علي غيرك و خسر المتعرضون الا لك : آنها كه بر غير تو وارد شوند مايوس خواهند شد ، و آنها كه به سراغ غير تو آيند زيانكارند ! و بي جهت نيست كه يكي از نامهاي قيامت يوم التغابن است ، همانگونه كه در آيه 9 سوره تغابن آمده است ذلك يوم التغابن : آن روز معلوم مي شود چه كساني مغبون شده و زيان كرده اند .

    حسن مطلب ، و لطف مساله اينجا است كه از يكسو خريدار سرمايه هاي وجود انسان خداوند بزرگ است ان الله اشتري من المؤمنين ... ( توبه - 111 ) .

    از سوي ديگر سرمايه هاي كم را نيز خريداري مي كند : فمن يعمل مثقال ذرة خيرا يره ( زلزال - 7 ) .

    و از سوي ديگر بهاي عظيم در برابر آن مي پردازد ، و گاه ده برابر و گاه تا هفتصد برابر و گاه بيشتر في كل سنبلة ماة حبة و الله يضاعف لمن يشاء ( بقره 261 ) و همانگونه كه در دعا وارد شده است يا من يقبل اليسير و يعفو عن الكثير : اي خدائي كه حسنات كم را مي پذيري و گناهان بسيار را مي - بخشي .

    و از سوي چهارم با اينكه تمام سرمايه ها را خودش در اختيار گذاشته ، آنقدر بزرگوار است كه برمي گردد و همانها را با گرانترين قيمت خريداري مي كند !

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۶:۳۰ دلیل: تغییر فونت
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    نكته : برنامه چهار ماده اي خوشبختي
    قابل توجه اينكه قرآن براي نجات از آن خسران عظيم برنامه جامعي تنظيم كرده كه در آن بر چهار اصل تكيه شده است : اصل اول در اين برنامه مساله ايمان است كه زيربناي همه فعاليتهاي انسان را تشكيل مي دهد ، چرا كه تلاشهاي عملي انسان از مباني فكري و اعتقادي او سرچشمه مي گيرد ، نه همچون حيوانات كه حركاتشان به خاطر انگيزه هاي غريزي است .
    و به تعبير ديگر اعمال انسان تبلوري است از عقائد و افكار او ، و به همين دليل تمام انبياي الهي قبل از هر چيز به اصلاح مباني عقيدتي امتها مي پرداختند ، مخصوصا با شرك كه سرچشمه انواع رذائل و بدبختيها و پراكندگيها است به مبارزه مي پرداختند .
    جالب اينكه ايمان در اينجا به طور مطلق ذكر شده است ، تا شامل ايمان به همه مقدسات گردد ، يعني از ايمان به خدا و صفات او گرفته ، تا ايمان به قيامت و حساب و جزا و كتب آسماني و انبياي الهي و اوصياي آنها .
    در اصل دوم به ميوه درخت بارور و پر ثمره ايمان پرداخته از اعمال صالح سخن مي گويد .
    چه تعبير وسيع و پر محتوائي ، آري صالحات همان اعمال شايسته نه فقط عبادات ، نه تنها انفاق في سبيل الله ، نه فقط جهاد در راه خدا ، نه تنها كسب علم و دانش ، بلكه هر كار شايسته اي كه وسيله تكامل نفوس و پرورش اخلاق و قرب الي الله و پيشرفت جامعه انساني در تمام زمينه ها شود .
    اين تعبير حتي كارهاي كوچكي همچون برداشتن يك سنگ مزاحم را از سر

    راه مردم شامل مي شود ، تا نجات ميليونها ميليون انسان از گمراهي و ضلالت و نشر آئين حق و عدالت در تمام جهان . و اگر در حديثي از امام صادق (عليه السلام) اعمال صالح به مواسات و مساوات با برادران ديني تفسير شده از قبيل بيان مصداق روشن است .
    ممكن است گاهي اوقات اعمال صالح از بعضي از انسانهاي غير مؤمن سر زند ولي مسلما ريشه دار و پايدار و گسترده نيست ، چرا كه از انگيزه هاي عميق الهي سرچشمه نمي گيرد ، و از جامعيت برخوردار نيست .
    قرآن در اينجا صالحات را مخصوصا به صورت جمع آورده ، جمعي كه با الف و لام همراه است ، و معني عموم دارد .
    و بيانگر اين حقيقت است كه راه جلوگيري از آن خسران طبيعي و قهري بعد از ايمان ، انجام همه اعمال صالح است ، نه تنها قناعت به يك يا چند عمل صالح ، و به راستي اگر ايمان عميقا در جان انسان جاي گيرد ، چنين آثاري را از خود ظاهر مي سازد .
    ايمان تنها يك انديشه و اعتقاد در زواياي روح و فاقد هر گونه تاثير نيست ، ايمان تمام وجود انسان را به رنگ خود درمي آورد .
    ايمان همانند چراغ پر نوري است كه درون اطاقي روشن شود نه تنها فضاي اطاق را نوراني مي كند ، بلكه شعاع آن از تمام دريچه هاي اطاق به بيرون مي افتد ، و هر كس از خارج بگذرد به خوبي مي فهمد آنجا چراغ پر نوري روشن است .

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۲۸ در ساعت ۱۶:۳۱ دلیل: تغییر فونت
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود