جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چطور ممكن است ولايت حضرت علي عليه السّلام فطري باشد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11138

    چطور ممكن است ولايت حضرت علي عليه السّلام فطري باشد؟




    چطور ممكن است ولايت حضرت علي عليه السّلام فطري باشد و حال آنكه خيليها به ايشان اعتقاد ندارند و ناصبي ها حتّي به ايشان جسارت هم مي كنند ؟
    آنچه در كلاسهاي عالم ارواح در طيّ دو هزار سال به ما آموزش داده شده است را الآن فطريات مي گوييم . كلّ مولود يولد علي الفطرة‌ همه كساني كه به دنيا مي آيند اين فطريات را دارند . براي اينكه مصداقش را در اين دنيا اشتباه نكنند بايد به آنها ياد آوري شود ( فذكّر إن نفعت الذّكري )


    الآن به خدا كمتر كسي داريم اعتقاد نداشته باشد . ولو ممكن است مصداقش را اشتباه كند . مثلاً‌ فكر كند خورشيد يا بت يا هر چيز ديگري خداست امّا اصل وجود خدا را اعتقاد دارد . در مصداق اشتباه كرده است .
    ولايت اميرالمؤمنين ارواحنا فداه هم همينطور است .
    شما از يك ناصبي حتّي ، بپرسيد علم كامل را دوست داري ؟ مي گويد بله .
    بپرسيد پاكي و عصمت كامل را دوست داري ؟ مي گويد بله .
    بپرسيد قدرت متّصل به قدرت خدا ، قدرت لا يتناهي را دوست داري ؟ مي گويد بله .
    امام يعني همين ! امام ، ولايت ، اميرالمؤمنين عليه السّلام و امام زمان عليه السّلام يعني كسي كه علم كامل + عصمت كامل + قدرت كامل را دارد .
    پس همه امام را دوست دارند ولو ممكن است در مصداقش اشتباه كنند . همانطور كه در مصداق خدا شناسي هم در عين اعتقاد به اصل وجود خداي تعاي ، خيليها به اشتباه افتاده اند .

  2. صلوات ها 3


  3. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    6,668
    حضور
    80 روز 6 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16819

    راهنما نقش فطرت در درک و فهم حقایق هستی




    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    چطور ممكن است ولايت حضرت علي عليه السّلام فطري باشد و حال آنكه خيليها به ايشان اعتقاد ندارند و ناصبي ها حتّي به ايشان جسارت هم مي كنند ؟
    آنچه در كلاسهاي عالم ارواح در طيّ دو هزار سال به ما آموزش داده شده است را الآن فطريات مي گوييم . كلّ مولود يولد علي الفطرة‌ همه كساني كه به دنيا مي آيند اين فطريات را دارند . براي اينكه مصداقش را در اين دنيا اشتباه نكنند بايد به آنها ياد آوري شود ( فذكّر إن نفعت الذّكري )

    الآن به خدا كمتر كسي داريم اعتقاد نداشته باشد . ولو ممكن است مصداقش را اشتباه كند . مثلاً‌ فكر كند خورشيد يا بت يا هر چيز ديگري خداست امّا اصل وجود خدا را اعتقاد دارد . در مصداق اشتباه كرده است .
    ولايت اميرالمؤمنين ارواحنا فداه هم همينطور است .
    شما از يك ناصبي حتّي ، بپرسيد علم كامل را دوست داري؟ مي گويد بله .
    بپرسيد پاكي و عصمت كامل را دوست داري ؟ مي گويد بله .
    بپرسيد قدرت متّصل به قدرت خدا ، قدرت لا يتناهي را دوست داري ؟ مي گويد بله .
    امام يعني همين ! امام ، ولايت ، اميرالمؤمنين عليه السّلام و امام زمان عليه السّلام يعني كسي كه علم كامل + عصمت كامل + قدرت كامل را دارد .
    پس همه امام را دوست دارند ولو ممكن است در مصداقش اشتباه كنند . همانطور كه در مصداق خدا شناسي هم در عين اعتقاد به اصل وجود خداي تعاي ، خيليها به اشتباه افتاده اند .

    با سلام و تشکر از جناب گمنام

    با بحثی که ایشان ارائه دادند نباید برای دوستان تردیدی بر اهمیت فطرت در سیر و سلوک انسان به سمت و سوی هدایت و سعادت باقی گذاشته باشد.

    فطرت های پاک است که می تواند زمینه قبول و پذیرش نور هدایت را داشته باشد، انجا هم که قرآن می فرماید: « ذلك الكتاب لا ريب فيه هدی للمتقين»، یعنی انسان هایی که فطرت هاشان بیدار است، نور الهی قرآن را دریافت نموده و بدان واسطه هدایت می یابند نه کسانی که فطرت هاشان لگدمال زر و زور و تزویر طلبی شان شده است.

    شهید مطهری در کتاب فطرت می گوید: در تفسير الميزان، به اين مطلب اشاره شده - كه انسانها دارای دو گونه هدايت هستند : هدايت فطری و هدايت به‏ اصطلاح اكتسابی، و قرآن می‏خواهد بگويد كه تا كسی چراغ هدايت فطری‏اش‏ روشن نباشد هدايت اكتسابی برای او فايده ندارد.

    اين در واقع همان مطلب‏ است كه تا انسان انسانيت فطری خودش را حفظ نكرده باشد [ تعليمات‏ انبياء برای او ] فايده ندارد، يعنی تعليمات انبياء برای اشخاص مسخ‏ شده و انسانيت را از دست داده، مفيد نيست، درست عكس حرف اينها، و تجربه و واقعيت نيز همين را نشان می‏دهد. مثلا برداشت من از سوره‏ ماعون اينجور بوده. « ارايت الذی يكذب بالدين ». ديدی آن كسی را كه‏ دين را دروغ می‏پندارد؟ ابتدا به صورت تعجب [سخن می‏گويد] كه انسان، انسان باشد و دين را دروغ بپندارد؟! و بعد مشخصاتش را ذكر می‏كند كه‏ اين چون از انسانيت خارج شده دين را تكذيب می‏كند: « فذلك الذی يدع اليتيم »اين همان كسی است كه يتيم را به شدت از خود می‏راند، يعنی اين امر شرط انسانيت است و فطرت انسانيت حكم می‏كند كه انسان نسبت به يتيم عاطفه داشته باشد. « و لا يحض علی طعام المسكين‏» اين كسی است كه برای اطعام مساكين و تغذيه كردن مردم گرسنه كوششی ندارد، حض و ترغيبی ندارد، تعاونی ندارد.

    يعنی اين اول، انسانيتش را از دست‏ داده. آدمی كه انسانيت را از دست بدهد قهراً اسلاميت را هم قبلا از دست‏ داده، يعنی ديگر يك انسان طبيعی نيست، يك انسان مسخ شده است فطرتی برایش باقی نمانده تا با ان حقایق هستی را درک کند.


    از درک و فهم حقایق اولیه هستی محروم است تا چه رسد به حقایق و معارف بالا و بلند و آسمانی هستی نظیر حق الله، حق الرسول و حق ولایت و امامت اهل بیت عصمت و طهارت (ع).

    اگر دوستان در تکمیل این مبحث، مطالبی دارند در جهت غنای بحث دریغ نفرمایند ...

    موفق باشید ...








    حُسن عالم سوز یوسف چون بر اندازد نقاب **** نیست ممکن پاس عصمت از زلیخا داشتن

    چطور ممكن است ولايت حضرت علي عليه السّلام فطري باشد؟

  4. صلوات ها 2


  5. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,658
    حضور
    32 روز 5 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23565



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    چطور ممكن است ولايت حضرت علي عليه السّلام فطري باشد و حال آنكه خيليها به ايشان اعتقاد ندارند و ناصبي ها حتّي به ايشان جسارت هم مي كنند ؟
    سلام
    با تقدیر از بحث شایسته دوستان
    باید اول ببینیم منظور از ولایت چیست ؟ آیا منظور از ولایت دوستی است یا منظور حکومت و سرپرستی است ؟
    اگر منظور دوستی و محبت علی ع است تفسیر جناب گمنام تفسیر شایسته ای است . به قول ایشان علی ع مظهر همه کمالاتی است که هر انسانی بدان گرایش دارد هرچند نام و عنوان دیگری برایش داشته باشد .
    اما سوال مهم آنستکه نام و عنوان در اینجا چه نقشی دارد ؟
    اگر منظور از ولایت حکومت و حاکمیت است به بیان بیشتری نیاز داریم و شاید بتوان آنرا دوستی حاکمیت عدل بدانیم چیزی که هرکسی در ذات خود خواهان آنست .
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۱۵ در ساعت ۲۱:۴۵
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,658
    حضور
    32 روز 5 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23565



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    اما سوال مهم آنستکه نام و عنوان در اینجا چه نقشی دارد ؟
    سلام
    تعالیم قرآن و عترت نشان از آن دارد که برای کمالات مطلوب انسانی همیشه یک مصداق اتم وجود دارد .
    ما من امه الا خلا فیها نذیر ، لولا الحجه لسخات الارض باهلها
    خوب حال سوال اینست که :
    گرایش فطرت را بسوی کمال انسانی بدون یک جاذبه خارجی در نظر بگیریم یا تحت تاثیر حضور آن ؟
    به نظر می رسد حضور آهنربای قوی انسان کامل و ولی اعظم الهی است که فطرتها را به محبت کمالات سوق می دهد . پس قضیه اینطوری است . گرایش فطرت نه یک گرایش مبهم صرف بلکه فطرتی تحریک شده از سوی آهنربای ولایت است .
    این نگاه با عقیده ما در خصوص اهل عصمت که ایشان را باغبان بوستان بشریت می دانیم سازگارتر است .
    نظر دوستان چیست ؟
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  8. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود